Uchwała Nr 51/190/2016
Zarządu Powiatu w Kluczborku z dnia 03 marca 2016 r. w sprawie przyjęcia Zasad Przyznawania Dofinansowań w Ramach Programu „Aktywny Samorząd” w 2016r. w Powiecie Kluczborskim Na podstawie art. 32 ust. 1 w zw. z art.4 ust. 1 pkt 5 Ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2015 poz. 1445) oraz art. 35a i art. 47 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 127, poz. 721, z późn. zm.) Zarząd Powiatu w Kluczborku uchwala, co następuje: §1. Realizując Porozumienie nr O-08/07/AS/2012 z dnia 20 czerwca 2012r. zawarte pomiędzy Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, a Powiatem Kluczborskim w sprawie programu skoordynowania działań realizowanych w ramach pilotażowego programu „Aktywny Samorząd przyjmuje się: 1) Zasady Przyznawania Dofinansowań w ramach Programu „Aktywny Samorząd” w 2016 r. w Powiecie Kluczborskim, stanowiące załącznik do niniejszej uchwały. 2) Skalę punktową do zastosowania w czasie realizacji Programu w 2016r., która stanowi załącznik nr 1 do Zasad Przyznawania Dofinansowań w Ramach Programu „Aktywny Samorząd” w 2016r. w Powiecie Kluczborskim. §2. Jednostką organizacyjną realizującą pilotażowy program „Aktywny Samorząd” z uwzględnieniem przyjętych niniejszą uchwałą Zasad, o których mowa w §1 pkt 1 i pkt 2 jest Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku. §3. Obsługę finansową programu „Aktywny Samorząd” wykonywać będzie Wydział Finansowy w Starostwie Powiatowym w Kluczborku. §4.Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia. Zarząd Powiatu Przewodniczący Piotr Pośpiech ……………………………………. Członek Jakub Goliński ………………………………………………… Załącznik do Uchwały Zarządu Powiatu w Kluczborku z dnia 03 marca 2016r. ZASADY PRZYZNAWANIA DOFINANSOWAŃ W RAMACH PROGRAMU „AKTYWNY SAMORZĄD” w 2016r. w Powiecie Kluczborskim Na podstawie Uchwały nr 15/2013 Zarządu PFRON z dnia 22 lutego 2013r. w sprawie realizacji pilotażowego programu „Aktywny Samorząd” oraz Kierunków działań oraz warunków brzegowych obowiązujących realizatorów programu w 2016 roku - zarządza się, co następuje: § 1 Ogólne postanowienia programu 1. Moduły, obszary i zadania programu, które będą realizowane w 2016 roku: 1) Moduł I – likwidacja barier utrudniających aktywizację społeczną i zawodową, w tym: a) Obszar A – likwidacja bariery transportowej: – Zadanie 1: pomoc w zakupie i montażu oprzyrządowania do posiadanego samochodu, – Zadanie 2: pomoc w uzyskaniu prawa jazdy kategorii B, b) Obszar B – likwidacja barier w dostępie do uczestniczenia w społeczeństwie informacyjnym: – Zadanie 1: pomoc w zakupie sprzętu elektronicznego lub jego elementów oraz oprogramowania, – Zadanie 2: dofinansowanie szkoleń w zakresie obsługi nabytego w ramach programu sprzętu elektronicznego i oprogramowania, c) Obszar C – likwidacja barier w poruszaniu się: – Zadanie 2: pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanego wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym, – Zadanie 3: pomoc w zakupie protezy kończyny, w której zastosowano nowoczesne rozwiązania techniczne, tj. protezy co najmniej na III poziomie jakości, – Zadanie 4: pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanej protezy kończyny, d) Obszar D – pomoc w utrzymaniu aktywności zawodowej poprzez zapewnienie opieki dla osoby zależnej; 2) Moduł II – pomoc w uzyskaniu wykształcenia na poziomie wyższym. 2. Maksymalna kwota dofinansowania w ramach modułu I wynosi, w przypadku: 1) Obszaru A: a) w Zadaniu nr 1 – 5.000 zł, b) w Zadaniu nr 2 – 2.100 zł, w tym: – dla kosztów kursu i egzaminów – 1.500 zł, – dla pozostałych kosztów uzyskania prawa jazdy w przypadku kursu poza miejscowością zamieszkania wnioskodawcy (koszty związane z zakwaterowaniem, wyżywieniem 2) Obszaru B: a) w Zadaniu nr 1: – dla osoby niewidomej – 20.000 zł, z czego na urządzenia brajlowskie 12.000 zł, – dla pozostałych osób z dysfunkcją narządu wzroku – 8.000 zł, – dla osoby z dysfunkcją obu kończyn górnych – 5.000 zł, b) w Zadaniu nr 2: – dla osoby głuchoniewidomej – 4.000 zł, – dla pozostałych adresatów obszaru – 2.000 zł, z możliwością zwiększenia kwoty dofinansowania w indywidualnych przypadkach, maksymalnie o 100%, wyłącznie w przypadku, gdy poziom dysfunkcji narządu wzroku wymaga zwiększenia liczby godzin szkolenia, 3) Obszaru C: a) w Zadaniu nr 2 – 2.000 zł, b) w Zadaniu nr 3 dla protezy na III poziomie jakości, przy amputacji: – w zakresie ręki – 9.000 zł, – przedramienia – 20.000 zł, – ramienia i wyłuszczeniu w stawie barkowym – 26.000 zł, – na poziomie podudzia – 14.000 zł, – na wysokości uda (także przez staw kolanowy) – 20.000 zł, – uda i wyłuszczeniu w stawie biodrowym – 25.000 zł, z możliwością zwiększenia kwoty dofinansowania w wyjątkowych przypadkach i wyłącznie wtedy, gdy celowość zwiększenia jakości protezy do poziomu IV (dla zdolności do pracy wnioskodawcy), zostanie zarekomendowana przez eksperta PFRON, c) w Zadaniu nr 4 – do 30% kwot, o których mowa w lit. c, d) w Zadaniu nr 3 i nr 4 dla refundacji kosztów dojazdu beneficjenta programu na spotkanie z ekspertem PFRON lub kosztów dojazdu eksperta PFRON na spotkanie z beneficjentem programu – w zależności od poniesionych kosztów, nie więcej niż 200 zł, 4) Obszaru D – 200 zł miesięcznie, nie więcej niż 2.400 zł w ciągu roku – tytułem kosztów opieki nad jedną (każdą) osobą zależną. 3. W ramach modułu II kwota dofinansowania poniesionych kosztów nauki, dotyczących semestru/półrocza objętego dofinansowaniem, wynosi w przypadku: 1) dodatku na pokrycie kosztów kształcenia – nie mniej niż 700 zł, maksymalnie 2) dodatku na uiszczenie opłaty za przeprowadzenie przewodu doktorskiego – 3) opłaty za naukę (czesne) – równowartość kosztów czesnego w ramach jednej, aktualnie realizowanej formy kształcenia na poziomie wyższym (na jednym kierunku) - niezależnie od daty poniesienia kosztów, przy czym dofinansowanie powyżej kwoty 3.000 zł jest możliwe wyłącznie w przypadku, gdy wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu wnioskodawcy nie przekracza kwoty 583 zł (netto) na osobę. 4. W przypadku, gdy wnioskodawca w module II pobiera naukę w ramach dwóch i więcej form kształcenia na poziomie wyższym (kierunków studiów), kwota dofinansowania opłaty za naukę (czesne) może być zwiększona o równowartość połowy kosztów czesnego na kolejnym/kolejnych kierunkach nauki, przy czym dofinansowanie powyżej kwoty 1.500 zł jest możliwe wyłącznie w przypadku, gdy wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu wnioskodawcy nie przekracza kwoty 583 zł (netto) na osobę. 5. Dodatek na pokrycie kosztów kształcenia, o którym mowa w ust. 9 pkt 1 może być zwiększony, nie więcej niż o: 1) 700 zł - w przypadkach, które określi realizator programu (przykładowo, gdy: wnioskodawca ponosi dodatkowe koszty z powodu barier w poruszaniu się lub z powodu barier w komunikowaniu się – w szczególności z tytułu pomocy tłumacza migowego lub asystenta osoby niepełnosprawnej itp.), 2) 500 zł - w przypadku, gdy wnioskodawca ponosi koszty z tytułu pobierania nauki poza miejscem zamieszkania, 3) 300 zł – w przypadku, gdy wnioskodawca posiada aktualną (ważną) Kartę Dużej Rodziny, 4) 300 zł – w przypadku, gdy wnioskodawca pobiera naukę jednocześnie na dwóch (lub więcej) kierunkach studiów/nauki. 6. Dodatek na pokrycie kosztów kształcenia, o którym mowa w ust. 9 pkt 1 nie przysługuje w przypadku, gdy wnioskodawca: 1) z powodu niezadawalających wyników w nauce powtarza semestr/półrocze uprzednio objęte dofinansowaniem ze środków PFRON, 2) zmieniając kierunek lub szkołę/uczelnię, ponownie rozpoczyna naukę od poziomu (semestr/półrocze) objętego uprzednio dofinansowaniem ze środków PFRON. 7. Wyliczona kwota dofinansowania kosztów opłaty za naukę (czesne), o której mowa w ust. 9 pkt 3 oraz ust. 10, ulega zmniejszeniu o 300 zł w przypadku, gdy wnioskodawca po pomyślnym ukończeniu nauki objętej dofinansowaniem ze środków PFRON w ramach danej formy edukacji na poziomie wyższym, ponownie rozpoczyna lub kontynuuje naukę w ramach takiej samej formy edukacji na poziomie wyższym chyba, że wnioskodawca: 1) ubiega się o dofinansowanie semestru/półrocza danej formy edukacji na poziomie wyższym, jaki dotychczas nie był objęty dofinansowaniem ze środków PFRON, albo 2) jednocześnie pobiera naukę na dwóch kierunkach w ramach tej samej formy edukacji na poziomie wyższym, wówczas zmniejszenie kwoty dofinansowania kosztów nauki (czesne) - nie obowiązuje. 8. Dopuszczalność udzielania pomocy w ramach modułu II określa pkt. 14 Kierunków działań 9. Udział własny wnioskodawcy jest wymagany w poniższych zadaniach: 1) w module I wynosi co najmniej: a) 10% ceny brutto zakupu/usługi w ramach Obszaru B, Zadanie nr 1, Obszaru C Zadania: nr 3 i nr 4, b) 15% ceny brutto zakupu/usługi w ramach Obszaru A, Zadanie nr 1 oraz Obszaru D, c) 25% ceny brutto zakupu/usługi w ramach Obszaru A: Zadanie nr 2, 2) w module II - w zakresie kosztów czesnego: a) 15% wartości czesnego – w przypadku przyznania dofinansowania, o którym mowa w ust. 9 pkt 3 dla zatrudnionych beneficjentów programu, którzy korzystają z pomocy w ramach jednej formy kształcenia na poziomie wyższym (na jednym kierunku), b) 65% wartości czesnego – w przypadku przyznania dofinansowania, o którym mowa w ust. 10 dla zatrudnionych beneficjentów programu, którzy jednocześnie korzystają z pomocy w ramach więcej niż jedna forma kształcenia na poziomie wyższym (więcej niż jeden kierunek) – warunek dotyczy drugiej i kolejnych form kształcenia na poziomie wyższym (drugiego i kolejnych kierunków), z zastrzeżeniem, iż z obowiązku wniesienia ww. udziału własnego w module II zwolniony jest wnioskodawca, który zatrudnienie rozpoczął w 2016 roku, a także w takim przypadku, gdy wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu wnioskodawcy nie przekracza kwoty 583 zł (netto) na osobę. Środki stanowiące udział własny wnioskodawcy nie mogą pochodzić ze środków PFRON. Aby wsparciem objąć wszystkich wnioskodawców, których wnioski zostały pozytywnie zweryfikowane pod względem formalnym, Realizator ma prawo obniżyć zakres i wysokość dofinansowania do poziomu, jaki wynika z wysokości kwot wnioskowanych we wszystkich wnioskach (zapotrzebowania) i kwoty przeznaczonej na realizację programu. 10. W sytuacji, gdy łączna wartość uzyskanego dofinansowania ze środków PFRON w ramach programu w danym roku przekracza kwotę 10.000 zł, zabezpieczeniem udzielonego dofinansowania jest weksel własny in blanco wystawiony przez wnioskodawcę i opatrzony klauzulą „bez protestu” wraz z deklaracją wekslową oraz awalem współmałżonka (o ile dotyczy). W przypadku, gdy wnioskodawca pozostaje w związku małżeńskim, współmałżonek wnioskodawcy oprócz złożonego podpisu na wekslu, podpisuje również deklarację do weksla in blanco. Górną wartością sumy wekslowej jest wartość udzielonego dofinansowania, powiększona o odsetki, określone w umowie dofinansowania oraz koszty dochodzenia roszczeń. 11. Preferencje PFRON przysługujące wnioskodawcom w trakcie rozpatrywania wniosków w ramach modułu I określa pkt. 23 Kierunków działań oraz warunków brzegowych obowiązujących realizatorów pilotażowego programu „Aktywny Samorząd” w 2016 roku. Skala punktowa (ocena merytoryczna) dla wniosków złożonych w ramach programu „Aktywny samorząd” w 2016r. stanowi załącznik nr 1 do niniejszych zasad. § 2 Tryb składania wniosków o przyznanie dofinansowania 1. Dofinansowanie następuje na pisemny wniosek zawierający uzasadnienie wskazujące na związek udzielenia dofinansowania z możliwością realizacji celów programu, złożony wraz z niezbędnymi załącznikami. Wniosek należy złożyć do jednostki organizacyjnej samorządu powiatowego, właściwego dla miejsca zamieszkania wnioskodawcy. 2. Za kompletny wniosek uważa się wniosek zawierający wszystkie wymagane dane wraz z kompletem wymaganych załączników. 3. Podstawą podjęcia decyzji w sprawie przyznania osobie niepełnosprawnej dofinansowania są informacje aktualne na dzień złożenia wniosku, z wyjątkiem wniosków wnioskodawców zobowiązanych do uzupełnienia lub korekty danych - w tym przypadku podstawą podjęcia decyzji w sprawie przyznania dofinansowania są informacje aktualne na dzień uzupełnienia wniosku 4. Wnioskodawca może występować przez pełnomocnika, ustanowionego na podstawie pełnomocnictwa poświadczonego notarialnie, które określa zakres pełnomocnictwa do dokonania poszczególnych czynności - pełnomocnictwo wnioskodawca dołącza do wniosku wraz z pisemnym oświadczeniem pełnomocnika, iż nie jest on i w ciągu ostatnich 3 lat nie był właścicielem, współwłaścicielem, przedstawicielem prawnym (pełnomocnikiem) lub handlowym, członkiem organów nadzorczych bądź zarządzających lub pracownikiem firm(y), oferujących sprzedaż towarów/usług będących przedmiotem wniosku wnioskodawcy o dofinansowanie ze środków PFRON ani nie jest i nie był w żaden inny sposób powiązany z zarządem tych firm poprzez np.: związki gospodarcze, rodzinne, osobowe itp. 5. Wnioskodawca zobowiązany jest zgłosić bezzwłocznie do Realizatora informacje o wszelkich zmianach, dotyczących danych zawartych we wniosku. 6. W przypadku, gdy wnioskodawca przedstawia do wniosku dokumenty wystawione w języku innym niż język polski, zobowiązany jest do przedłożenia tłumaczenia tych dokumentów na język polski przez tłumacza przysięgłego. Koszty związane z tłumaczeniem tych dokumentów nie są refundowane ze środków PFRON. 7. Wnioskodawca, który ubiega się o ponowne udzielenie pomocy ze środków PFRON na ten sam cel jest zobowiązany wykazać we wniosku istotne przesłanki wskazujące na potrzebę powtórnego/kolejnego dofinansowania ze środków PFRON. Do istotnych przesłanek należą okoliczności związane przede wszystkim z aktywnością zawodową i nauką wnioskodawcy/podopiecznego wnioskodawcy. Przesłanki te należy wykazać w odpowiedniej rubryce wniosku (uzasadnienie wniosku). 8. Przyjmowanie wniosków w MODULE I następuje w trybie ciągłym jednak nie później niż do dnia 30 sierpnia danego roku realizacji programu. 9. Przyjmowanie wniosków w MODULE II następuje do dnia 30 marca w ramach semestru letniego oraz 10 października w ramach semestru zimowego. 10. Realizator programu w terminie do 10 dni od dnia złożenia niekompletnego wniosku, informuje Wnioskodawcę o występujących we wniosku uchybieniach, brakujących dokumentach, które powinny zostać usunięte w terminie od 14 do 30 dni pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia. 11. Rozpatrywanie wniosków będzie następowało w terminie do 30 dni roboczych od dnia złożenia kompletnego wniosku (weryfikacja formalna, merytoryczna, wydanie opinii przez eksperta, podjęcie decyzji w sprawie przyznania dofinansowania bądź odmowie przyznania dofinansowania), chyba że z przyczyn niezależnych od Realizatora nie ma możliwości rozpatrzenia wniosku w tym terminie 12. W programie nie mogą uczestniczyć wnioskodawcy: – w Module I i II – którzy posiadają wymagalne zobowiązania wobec PFRON lub wobec realizatora programu, – w Module II – przerwa w nauce. 13. W sprawach nieuregulowanych w niniejszych zasadach, w programie i przez Zarząd PFRON, dotyczących trybu postępowania i zasad dofinansowania stosuje się odpowiednio przepisy określone w rozporządzeniu Ministra Pracy o Polityki Społecznej z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie określenia rodzajów zadań powiatu, które mogą być finansowane ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. § 3 Weryfikacja formalna i merytoryczna wniosków 1. Realizator programu weryfikuje wnioski pod względem formalnym i merytorycznym. Weryfikacji formalnej i merytorycznej wniosku dokonuje się na podstawie dokumentów dołączonych przez wnioskodawcę do wniosku, danych i informacji wynikających z wniosku, posiadanych przez Realizatora i PFRON zasobów oraz ustaleń dokonanych w trakcie weryfikacji wniosku. 2. Weryfikacja formalna wniosku polega na sprawdzeniu przez pracownika Realizatora, - spełnianie przez wnioskodawcę/podopiecznego wnioskodawcy wszystkich kryteriów uprawniających do złożenia wniosku i uzyskania dofinansowania, - dotrzymanie przez wnioskodawcę terminu na złożenie wniosku, - zgodność zgłoszonego we wniosku przedmiotu dofinansowania z zasadami wskazanymi - kompletność i poprawność danych zawartych we wniosku, zgodność wniosku oraz wymaganych załączników, - wypełnienie wymagalnych rubryk we wniosku i załącznikach do wniosku, - zgodność reprezentacji wnioskodawcy lub jego podopiecznego - w trakcie weryfikacji sprawdzane jest czy wniosek został podpisany przez osoby do tego uprawnione. 3. Ocena merytoryczna wniosku przeprowadzana jest w celu wyłonienia wniosków, które mają największe szanse na realizację celów programu i które zmieszczą się w limicie środków finansowych przekazanym przez PFRON na realizację poszczególnych obszarów programu. W związku z tym realizator programu stosuje punktowy system oceny wniosków oraz wyznaczył minimalny próg punktowy, umożliwiający bieżące udzielenie dofinansowania. Udzielenie dofinansowania wnioskodawcom, których wnioski uzyskały ocenę poniżej ustalonego przez realizatora programu minimalnego progu punktowego, uzależnione jest od możliwości wynikających z wysokości ostatecznej puli środków PFRON przekazanych realizatorowi programu. 4. W przypadku wniosku, który w trakcie jego oceny nasuwa wątpliwości co do możliwości pozytywnej weryfikacji pod względem kryterium dotyczącego rodzaju niepełnosprawności adresata programu lub co do celowości wnioskowanego dofinansowania, do podjęcia pozytywnej decyzji wymagana jest pozytywna opinia wydana przez eksperta – lekarza specjalisty o specjalizacji związanej z rodzajem niepełnosprawności adresata programu. 5. Czynności związane z weryfikacją wniosku są rejestrowane w odpowiednich rubrykach formularza wniosku. Zakończenie i efekt tych czynności potwierdzać będą pieczątki, daty i podpisy właściwych pracowników. 6. Wnioskodawcy, któremu odmówiono przyznania środków finansowych w wyniku uchybień ze strony Realizatora przy weryfikacji formalnej wniosku, przysługuje prawo zwrócenia się z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy. § 4 Decyzja o przyznaniu dofinansowania 1. Decyzję o przyznaniu lub bądź odmowie przyznania wnioskowanej pomocy podejmuje Realizator. Decyzja powinna będzie rejestrowana w odpowiedniej rubryce formularza wniosku wraz z datą jej podjęcia, pieczęciami i podpisami osób podejmujących decyzję. 2. Decyzja odmowna w sprawie dofinansowania wymaga pisemnego uzasadnienia. 3. Wysokość środków PFRON przeznaczonych na realizację każdego wniosku o dofinansowanie 1) maksymalnej kwoty dofinansowania, określonej przez PFRON dla danego przedmiotu dofinansowania, 2) wysokości określonego przez PFRON udziału środków finansowych PFRON w dofinansowanym zakupie lub kosztach usługi (o ile dotyczy), 3) kwoty wnioskowanej przez wnioskodawcę 4. Kwota dofinansowania przyjmowana jest w pełnych złotych, zaokrąglonych na zasadach ogólnych. 5. Decyzja o przyznaniu dofinansowania jest podstawą zawarcia umowy dofinansowania. 6. W przypadku przyznania dofinansowania realizacja dofinansowania następuje po podpisaniu dwustronnej umowy dofinansowania pomiędzy Realizatorem i wnioskodawcą. 7. Warunkiem zawarcia umowy dofinansowania jest spełnianie przez wnioskodawcę lub jego podopiecznego warunków uczestnictwa określonych w programie także w dniu podpisania umowy. § 5 Umowa dofinansowania i jej rozliczenie 1. Szczegółowe warunki realizacji dofinansowania, w tym terminy rozliczenia konkretnej umowy, zostaną określone w indywidualnych umowach zawieranych z beneficjentami pomocy w każdym obszarze realizacji programu. 2. Przekazanie przyznanych środków finansowych następuje: 1) na rachunek sprzedawcy przedmiotu zakupu / usługodawcy, na podstawie przedstawionej i podpisanej przez wnioskodawcę faktury VAT, lub 2) na wskazany rachunek bankowy wnioskodawcy - do rozliczenia na warunkach określonych w umowie dofinansowania (wskazanie terminu i sposobu rozliczenia przekazanych środków), co dotyczyć może wyłącznie: a) w przypadku Modułu I: Obszar A- Zadanie nr 2, Obszar B - Zadanie nr 2, Obszar C - Zadanie nr 2 i nr 4, Obszar D, b) Modułu II 3. Wybór sprzedawcy przedmiotu dofinansowania lub usługodawcy, należy wyłącznie do beneficjenta pomocy. 4. Dofinansowanie nie może obejmować kosztów zakupu lub wykonania usług zakupionych a) w przypadku MODUŁU I – kosztów poniesionych do 180 dni przed dniem złożenia wniosku, b) w przypadku MODUŁU II – kosztów opłaty za naukę dotyczących bieżącego roku szkolnego lub akademickiego, niezależnie od daty ich poniesienia. 5. Umowa dofinansowania wygasa wskutek śmierci beneficjenta oraz wypełnienia przez Realizatora i wnioskodawcę zobowiązań wynikających z umowy. Umowę zawiera się na czas określony z koniecznością rozliczenia udzielonego dofinansowania (nie dotyczy kwoty dodatku na pokrycie kosztów kształcenia), w terminie wskazanym przez Realizatora. 6. Przy zawieraniu umów z beneficjentami pomocy, którzy nie mają możliwości złożenia podpisu - sprawdzić istnienie w dowodzie osobistym klauzuli „podpis niemożliwy”, - sprawdzić, czy złożone dotychczas dokumenty (wniosek, załączniki, inne) były podpisane - przy odcisku palca wpisać imię i nazwisko strony umowy. 7. Osoba nie mogąca pisać, lecz mogąca czytać może złożyć oświadczenie woli w formie pisemnej bądź w ten sposób, że uczyni na dokumencie tuszowy odcisk palca, a obok tego odcisku inna osoba wypisze jej imię i nazwisko umieszczając swój podpis, bądź też w ten sposób, że zamiast składającego oświadczenie podpisze się inna osoba, a jej podpis będzie poświadczony przez notariusza lub wójta (burmistrza, prezydenta miasta), starostę lub marszałka województwa z zaznaczeniem, że został złożony na życzenie nie mogącego pisać, lecz mogącego czytać. § 6 Dodatkowe informacje szczegółowe 1. Do rozliczenia dofinansowania do prawa jazdy kat. B w ramach obszaru A zad. 2 należy przedstawić: w przypadku kursów i egzaminów – faktury VAT, zaświadczenie o odbytym egzaminie lub umowę podpisana z jednostką szkolącą oraz dowód wpłaty należnej kwoty; w przypadku kosztów zakwaterowania – umowa najmu i dowody wpłaty; w przypadku kosztów dojazdu: bilety kolejowe, autobusowe itp. oraz harmonogram kursu lub oświadczenie o dojazdach innym środkiem transportu oraz harmonogram kursu. Szczegółowe informacje dotyczące rozliczenia będą zawarte w umowie z Wnioskodawcą. 2. Powyższe zasady mają zastosowanie łącznie z Kierunkami działań oraz warunkami brzegowymi obowiązującymi realizatorów pilotażowego programu „Aktywny Samorząd” w 2016r. oraz zasadami określonymi przez PFRON. § 7 Zakres pojęć - ilekroć w niniejszym dokumencie mowa jest o: 1) aktywności zawodowej – należy przez to rozumieć: a) zatrudnienie, lub b)rejestrację w urzędzie pracy jako osoba bezrobotna, lub c) rejestrację w urzędzie pracy jako osoba poszukująca pracy i nie pozostająca w zatrudnieniu; 2) opłacie za naukę (czesne) – należy przez to rozumieć opłatę pobieraną za naukę w szkole policealnej lub wyższej w okresie objętym umową dofinansowania; opłata za naukę (czesne) nie obejmuje innych opłat z tytułu usług edukacyjnych (przykładowo: opłaty związanej z powtarzaniem określonych zajęć z powodu niezadowalających wyników w nauce, za zajęcia nieobjęte planem studiów, za studia realizowane w języku obcym) ani innych opłat przewidzianych przepisami prawa powszechnie obowiązującego (przykładowo za wydanie: legitymacji studenckiej i jej duplikatu, dyplomu ukończenia studiów, jego duplikatu oraz dodatkowego odpisu dyplomu w tłumaczeniu na język obcy, itp.), które to koszty mogą być pokrywane przez beneficjenta pomocy ze środków dofinansowania przyznanego w formie dodatku na pokrycie kosztów kształcenia; 3) dodatku na pokrycie kosztów kształcenia - należy przez to rozumieć nie wymagającą rozliczania kwotę przeznaczoną na wydatki wnioskodawcy związane z pobieraniem nauki; 4) dysfunkcji narządu ruchu (w przypadku Obszaru A) – należy przez to rozumieć dysfunkcję stanowiącą podstawę orzeczenia o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności; w przypadku osób niepełnosprawnych z dysfunkcją narządu ruchu, która nie jest przyczyną wydania orzeczenia dot. niepełnosprawności, ale jest konsekwencją ujętych w orzeczeniu schorzeń (np. o charakterze neurologicznym - symbol orzeczenia: 10-N lub całościowych zaburzeń rozwojowych - symbol orzeczenia: 12-C), mogą zostać pozytywnie zweryfikowane pod względem formalnym pod warunkiem, że wnioskodawca dołączy do wniosku zaświadczenie lekarza specjalisty potwierdzające, iż następstwem schorzeń, stanowiących podstawę orzeczenia jest dysfunkcja narządu ruchu; 5) dysfunkcji narządu wzroku (w przypadku Obszaru B) - należy przez to rozumieć dysfunkcję wzroku stanowiącą powód wydania orzeczenia o znacznym stopniu niepełnosprawności, a także w przypadku: a) gdy dysfunkcja narządu wzroku nie jest przyczyną wydania orzeczenia o znacznym stopniu niepełnosprawności, ale wnioskodawca przedłoży zaświadczenie lekarskie wystawione przez lekarza okulistę potwierdzające, że osoba niepełnosprawna, której dotyczy wniosek, ma ostrość wzroku (w korekcji) w oku lepszym równą lub poniżej 0,05 i/lub ma zwężenie pola widzenia do 20 stopni; b) osób niepełnosprawnych w wieku do 16 roku życia - gdy wnioskodawca przedłoży zaświadczenie lekarskie wystawione przez lekarza okulistę potwierdzające, że osoba niepełnosprawna, której dotyczy wniosek, ma ostrość wzroku (w korekcji) w oku lepszym równą lub poniżej 0,1 i/lub ma zwężenie pola widzenia do 30 stopni, przy czym osoby niepełnosprawne posiadające dysfunkcje narządu wzroku wymienione w lit. a i lit. b, są traktowane jak osoby niewidome; 6) dysfunkcji obu kończyn górnych (w przypadku Obszaru B) – należy przez to rozumieć stan potwierdzony zaświadczeniem lekarskim: wrodzony brak lub amputację obu kończyn górnych – co najmniej w obrębie przedramienia, a także dysfunkcję charakteryzującą się znacznie obniżoną sprawnością ruchową w zakresie obu kończyn górnych w stopniu wykluczającym lub znacznie utrudniającym korzystanie ze standardowego sprzętu elektronicznego, wynikająca ze schorzeń o różnej etiologii (m.in. porażenia mózgowe, choroby neuromięśniowe); 7) ekspercie PFRON (w przypadku Obszaru C Zadanie nr 3 i nr 4) – należy przez to rozumieć specjalistę wojewódzkiego z dziedziny rehabilitacji medycznej lub ortopedii i traumatologii albo innego specjalistę w tych dziedzinach, wskazanego przez jednego z wymienionych specjalistów, który prowadzi na terenie danego województwa długotrwałą opiekę protetyczną nad osobami po amputacjach kończyn; wyboru ekspertów PFRON dokonuje PFRON; ekspertem nie może być osoba, która aktualnie oraz w ciągu ostatnich 3 lat, była przedstawicielem prawnym lub handlowym, członkiem organów nadzorczych bądź zarządzających lub pracownikiem protezowni (zakładu ortopedycznego); ekspertom PFRON przysługuje wynagrodzenie za wydanie opinii do wniosku zakwalifikowanego do dofinansowania, w zakresie: a) stabilności procesu chorobowego wnioskodawcy, b) rokowań co do zdolności wnioskodawcy do pracy w wyniku wsparcia udzielonego w programie, oraz o ile dotyczy: c) celowości zwiększenia jakości protezy do poziomu IV (dla zdolności do pracy wnioskodawcy) i zwiększenia kwoty dofinansowania; 8) gospodarstwie domowym wnioskodawcy – należy przez to rozumieć, w zależności od stanu faktycznego: a) wspólne gospodarstwo – gdy wnioskodawca ma wspólny budżet domowy z innymi osobami, wchodzącymi w skład jego rodziny, lub b) samodzielne gospodarstwo – gdy wnioskodawca mieszka i utrzymuje się samodzielnie i może udokumentować, że z własnych dochodów ponosi wszelkie opłaty z tego tytułu; 9) Karcie Dużej Rodziny – należy przez to rozumieć dokument identyfikujący członka rodziny wielodzietnej, zgodnie z ustawą z dnia 5 grudnia 2014 r. o Karcie Dużej Rodziny (Dz. U. poz. 1863, z późn. zm.) lub inny dokument, na podstawie którego wnioskodawca objęty jest działaniami/ulgami adresowanymi do rodzin wielodzietnych, ujętymi w ramy programów, które pod różnymi nazwami funkcjonują w Polsce, bądź wprowadzonymi jako samodzielny instrument nieobudowany programem; 10) kolegium – należy przez to rozumieć kolegium utworzone zgodnie z ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity: Dz. U. z 2015 r., poz. 2156); 11) kosztach kursu i egzaminów (w przypadku Obszaru A Zadanie nr 2) – należy przez to rozumieć koszty związane z uczestnictwem osoby niepełnosprawnej w kursie i przeprowadzeniem egzaminu, w tym także wszelkie opłaty z nimi związane oraz jazdy doszkalające; 12) kosztach utrzymania sprawności technicznej posiadanej protezy kończyny (Obszar C Zadanie nr 4) – należy przez to rozumieć koszty związane z utrzymaniem sprawności technicznej protez/y kończyny górnej i/lub dolnej, w której zastosowano nowoczesne rozwiązania techniczne; 13) miejscu zamieszkania – należy przez to rozumieć, zgodnie z normą kodeksu cywilnego (art. 25 KC) miejscowość, w której wnioskodawca przebywa z zamiarem stałego pobytu, będąca ośrodkiem życia codziennego wnioskodawcy, w którym skoncentrowane są jego plany życiowe (cechy ośrodka osobistych i majątkowych interesów); o miejscu zamieszkania nie decyduje jedynie fakt przebywania w określonym mieście, ale również zamiar stałego pobytu i chęć skoncentrowania swoich interesów życiowych w danym miejscu; można mieć tylko jedno miejsce zamieszkania; 14) nauce w szkole wyższej – należy przez to rozumieć naukę w następujących formach edukacji na poziomie wyższym: studia pierwszego stopnia, studia drugiego stopnia, jednolite studia magisterskie, studia podyplomowe lub doktoranckie prowadzone przez szkoły wyższe w systemie stacjonarnym (dziennym) lub niestacjonarnym (wieczorowym, zaocznym lub eksternistycznym, w tym również za pośrednictwem Internetu); 15) oprzyrządowaniu samochodu – należy przez to rozumieć dostosowane do indywidualnych potrzeb związanych z rodzajem niepełnosprawności adresata programu urządzenia (montowane fabrycznie lub dodatkowo) lub również wyposażenie samochodu, które umożliwia użytkowanie samochodu przez osobę niepełnosprawną z dysfunkcją ruchu lub przewożenie samochodem osoby niepełnosprawnej oraz niezbędnego sprzętu rehabilitacyjnego; 16) osobie głuchoniewidomej – należy przez to rozumieć osobę niepełnosprawną, która na skutek równoczesnego uszkodzenia słuchu i wzroku napotyka bardzo duże trudności w wymianie informacji oraz w komunikowaniu się, stan ten musi być potwierdzony w odpowiednim dokumencie lub zaświadczeniu lekarskim; 17) osobie zależnej (w przypadku Obszaru D) – należy przez to rozumieć dziecko będące pod opieką wnioskodawcy i przebywające w żłobku lub przedszkolu albo pod inną tego typu opieką (dziennego opiekuna, niani lub w ramach klubu dziecięcego, punktu przedszkolnego, zespołu wychowania przedszkolnego); 18) posiadaczu samochodu (w rozumieniu programu) – należy przez to rozumieć jego właściciela lub współwłaściciela; w przypadku osób niepełnoletnich i pozbawionych zdolności do czynności prawnych, posiadaczem samochodu jest wnioskodawca; 19) poziomie jakości protez kończyny górnej – należy przez to rozumieć: a) poziom I - prosta proteza o funkcji głównie kosmetycznej ewentualnie z najprostszymi elementami mechanicznego ustawiania pozycji łokcia i nadgarstka; do wykonania w ramach limitu NFZ; nie przywraca nawet podstawowych funkcji utraconej ręki, b) poziom II - proteza z prostymi elementami mechanicznymi oraz standardowym zawieszeniem na kikucie; w zasadzie możliwa do wykonania w ramach NFZ z niewielką dopłatą; nie uniezależnia pacjenta od otoczenia w stopniu wystarczającym dla podjęcia aktywności zawodowej, c) poziom III - proteza z precyzyjnymi elementami mechanicznymi oraz nowoczesnym zawieszeniem kikuta (także z wykorzystaniem technologii silikonowej) oraz bardzo dobrym wykończeniem kosmetycznym; uniezależnia pacjenta od otoczenia w stopniu umożliwiającym podjęcie aktywności zawodowej, d) poziom IV - proteza z elementami bioelektrycznymi (lub elementy kombinowane bioelektryczne i mechaniczne - tzw. hybrydowa); proteza w części bioelektrycznej sterowana impulsami z zachowanych grup mięśniowych; w znacznym stopniu pozwala na uniezależnienie się od otoczenia, jednak nie zawsze jest akceptowana przez pacjentów, w szczególności z powodu znacznej wagi; 20) poziomie jakości protez kończyny dolnej – należy przez to rozumieć: a) poziom I - proteza wykonana w ramach limitu NFZ; posiada najprostsze elementy mechaniczne; nie daje możliwości lokomocyjnych dla codziennego funkcjonowania pacjenta, b) poziom II - poziom podstawowy umożliwiający w miarę sprawne poruszanie się pacjenta; proteza taka jednak nie daje rzeczywistych możliwości intensywnego, bezpiecznego jej użytkowania potrzebnego do codziennej aktywności zawodowej, c) poziom III - poziom bardzo dobry; proteza taka wykonana na nowoczesnych elementach (stopa, staw kolanowy) oraz posiadająca bardzo dobre zawieszenie w leju, także na elementach silikonowych; w tej grupie protez pacjent może otrzymać zaopatrzenie zapewniające takie możliwości lokomocyjne, aby mógł podjąć lub kontynuować aktywność zawodową; d) poziom IV - grupa najnowocześniejszych w świecie protez, także z elementami sterowanymi cyfrowo, z wielowarstwowymi lejami oraz najlżejszymi elementami nośnymi; umożliwiają w niektórych przypadkach także aktywność sportową i rekreacyjną pacjentów; 21) półroczu/semestrze – należy przez to rozumieć okres, na który może zostać przyznana pomoc finansowa na pokrycie kosztów nauki w szkole, obejmujący zajęcia dydaktyczne, sesję egzaminacyjną oraz obowiązkowe praktyki; 22) protezie kończyny, w której zastosowano nowoczesne rozwiązania techniczne (Obszar C Zadanie nr 3 i nr 4) – należy przez to rozumieć protezę/protezy kończyny górnej i/lub dolnej na III lub IV poziomie jakości protez; 23) przeciętnym miesięcznym dochodzie wnioskodawcy - należy przez to rozumieć dochód 24) przerwie w nauce (w przypadku modułu II) – należy przez to rozumieć przerwę 25) sprzęcie elektronicznym lub jego elemencie lub oprogramowaniu – należy przez to rozumieć komputer (stacjonarny lub mobilny) oraz/lub współpracujące z nim urządzenia i dedykowane oprogramowanie, umożliwiające ograniczanie skutków rodzaju i stopnia niepełnosprawności (z uwzględnieniem definicji urządzeń brajlowskich); głównym kryterium uznania kwalifikowalności danego kosztu są indywidualne i specyficzne dla danego rodzaju dysfunkcji - potrzeby związane z rehabilitacją zawodową i społeczną potencjalnego beneficjenta, 26) szkole policealnej – należy przez to rozumieć publiczną lub niepubliczną szkołę policealną, utworzoną zgodnie z ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity: Dz. U. z 2015 r., poz. 2156); 27) szkole wyższej – należy przez to rozumieć publiczną lub niepubliczną szkołę wyższą utworzoną zgodnie z ustawą z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (tekst jednolity: Dz. U. z 2012 r. poz. 572, z późn. zm.) lub uczelnię zagraniczną, a także szkołę wyższą i wyższe seminarium duchowne prowadzone przez Kościół Katolicki lub inne kościoły i związki wyznaniowe; 28) urządzeniach brajlowskich – należy przez to rozumieć elektroniczne urządzenia, zdolne tworzyć wypukłą formę informacji wyjściowej, możliwą do odczytania przy pomocy zmysłu dotyku; 29) wymagalnych zobowiązaniach – należy przez to rozumieć: a) w odniesieniu do zobowiązań o charakterze cywilnoprawnym – wszystkie bezsporne zobowiązania, których termin płatności dla dłużnika minął, a które nie zostały ani przedawnione ani umorzone, b) w odniesieniu do zobowiązań publicznoprawnych, wynikających z decyzji administracyjnych wydawanych na podstawie przepisów k.p.a. – zobowiązania: - wynikające z decyzji ostatecznych, których wykonanie nie zostało wstrzymane - wynikające z decyzji ostatecznych, których wykonanie nie zostało wstrzymane - wynikające z decyzji nieostatecznych, którym nadano rygor natychmiastowej wykonalności, 30) zatrudnieniu – należy przez to rozumieć: a) stosunek pracy na podstawie umowy o pracę, zawartej na czas nieokreślony lub określony, jednakże nie krótszy niż 3 miesiące, b) stosunek pracy na podstawie powołania, wyboru, mianowania oraz spółdzielczej umowy o pracę, jeżeli na podstawie przepisów szczególnych pracownik został powołany na czas określony; okres ten nie może być krótszy niż 3 miesiące, c) działalność rolniczą w rozumieniu ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (tekst jednolity: Dz. U. z 2015 r., poz. 704, z późn. zm.), d) działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jednolity: Dz. U. z 2015 r., poz. 584, z późn. zm.), e) zatrudnienie na podstawie umowy cywilnoprawnej, zawartej na okres nie krótszy niż 6 miesięcy (okresy obowiązywania umów następujących po sobie, sumują się), f) staż zawodowy w rozumieniu ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. okresy zatrudnienia wnioskodawcy w ramach ww. mogą się sumować, jeśli następują po sobie w okresie nie dłuższym niż 30 dni, przy czym czas przerwy nie wlicza się w okres zatrudnienia; 31) zdarzeniach losowych – należy przez to rozumieć potwierdzone przez właściwe jednostki zdarzenia, nieprzewidziane i niezawinione przez wnioskodawcę/ podopiecznego wnioskodawcy, które były nie do uniknięcia nawet przy zachowaniu należytej staranności, skutkujące utratą, zniszczeniem lub uszkodzeniem przedmiotu dofinansowania w stopniu uniemożliwiającym użytkowanie i naprawę. § 8 Tryb odwoławczy 1. Tryb odwoławczy od oceny merytorycznej wniosków o dofinansowanie w ramach Modułu I nie został przewidziany w żadnym z dokumentów programowych. Mając na uwadze powyższe oraz brak przepisu prawa powszechnie obowiązującego nakazującego stosowanie procedury odwoławczej od wyników oceny merytorycznej wniosków tryb odwoławczy od tej oceny nie przysługuje. Jeśli w czasie trwania oceny wniosku nastąpiły istotne zmiany mające wpływ na ocenę merytoryczną, Wnioskodawca może zwrócić się 2. Tryb odwoławczy od oceny formalnej wniosku – jeśli wnioskodawca nie spełnia warunków formalnych udziału w programie to nie ma możliwości odwołania się od negatywnej decyzji 3. Tryb odwoławczy od opinii eksperta (nie dotyczy opinii eksperta PFRON – obszar C zad. 3 i 4) 4. Decyzja o ponownej ocenie merytorycznej lub formalnej wniosku bądź o skierowaniu Wnioskodawcy do innego eksperta zależeć będzie od Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku. § 9 Zasady sprawowania kontroli nad wykorzystaniem środków Funduszu przekazanych Realizator i PFRON mają prawo kontroli wykorzystania przedmiotu dofinansowania oraz prawidłowości, rzetelności i zgodności ze stanem faktycznym danych zawartych w dokumentach, stanowiących podstawę rozliczenia dofinansowania. Kontrola może być prowadzona w całym okresie przechowywania dokumentów, na podstawie których środki PFRON zostały przyznane, przekazane beneficjentom pomocy i rozliczone. § 10 Niniejsze zasady wchodzą w życie z dniem podpisania. Załącznik nr 1 do ZASAD PRZYZNAWANIA DOFINANSOWAŃ W RAMACH PROGRAMU „AKTYWNY SAMORZĄD” w 2016r. w Powiecie Kluczborskim SKALA PUNKTOWA (OCENA MERYTORYCZNA) dla wniosków złożonych w ramach programu „Aktywny samorząd” w 2016 r. A. WNIOSKI DOROSŁYCH OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH 1. STOPIEŃ NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI: 1. znaczny (lub inne orzeczenie równoważne) – 10 pkt 2. umiarkowany (lub inne orzeczenie równoważne) – 5 pkt 2. RODZAJ SCHORZENIA: 3. WYSTĘPOWANIE NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI SPRZĘŻONEJ (więcej niż jedna przyczyna niepełnosprawności w orzeczeniu, kilka schorzeń ograniczających samodzielność – inne niż wymienione w pkt. 2): 4. AKTYWNOŚĆ ZAWODOWA WNIOSKODAWCY: 1. osoba aktywna zawodowo, jednocześnie podnosząca kwalifikacje zawodowe lub działająca na rzecz środowiska osób niepełnosprawnych albo aktywnie poszukujaca pracy – 15 pkt 2. osoba zatrudniona (bez względu na okres i formę zatrudnienia) – 10 pkt 5. AKTUALNIE REALIZOWANY ETAP KSZTAŁCENIA: 6. MIEJCE ZAMIESZKANIA: 1. wieś/ miasto do 5 tys. mieszkańców – 5 pkt. 2. miasto pow. 5 tys. mieszkańców – 0 pkt. dotyczy wyłącznie obszaru C Zadanie 1 i 2 1. w budynku, w którym mieszka Wnioskodawca nie ma barier architektonicznych (istnieje możliwość samodzielnego poruszania się wózkiem) – 5 pkt 7. DOTYCHCZASOWE KORZYSTANIE ZE ŚRODKÓW PFRON na zakup przedmiotu objętego wnioskiem: 1. nie - 5 pkt 2. tak – 0 pkt 8.ZAMIESZKIWANIE WRAZ Z WNIOSKODAWCĄ INNEJ OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNEJ: 1. tak – 1 osoba – 5 pkt 2. tak – więcej niż 1 osoba – 10 pkt 3. nie – 0 pkt 9. SZCZEGÓLNE UTRUDNIENIA WNIOSDODAWCY – wymienione w pkt 3.8 wniosku: tak – 5 pkt nie – 0 pkt 10. UZASADNIENIE WNIOSKU – w odniesieniu do posiadanych zasobów: uzasadnienie potwierdzające – 20 pkt brak uzasadnienia potwierdzającego – 0 pkt 11. DOTYCZY WYŁĄCZNIE OBSZARU C – Wnioskodawca zamierza zakupić wózek typu skuter: tak – (- 20pkt) 12. KOMPLETNOŚĆ ZŁOŻENIA WNIOSKU – w dniu przyjęcia wniosku: tak – 5 pkt nie – 0 pkt W 2016 r. wyznacza się minimalny próg punktowy dla Wnioskodawców pełnoletnich, umożliwiający bieżące udzielenie dofinansowania na poziomie – 80 pkt. Udzielenie dofinansowania wnioskodawcom, których wnioski uzyskały ocenę poniżej ustalonego minimalnego progu punktowego, uzależnione będzie od możliwości wynikających z ostatecznej puli przekazanych środków PFRON. B. WNIOSKI NIEPEŁNOLETNICH OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH 1. ZAKRES NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI PODOPIECZNEGO: 1. osoba z dysfunkcją czterech kończyn lub brakiem kończyn górnych lub niewidome – 10 pkt 2. osoba z dysfunkcją obu nóg i co najmniej jednej ręki lub obu rąk i jednej nogi lub ze znacznym niedowładem obu kończyn górnych, osoby niewidzące – 5 pkt 3. podopieczny jest osobą po 16 roku życia, posiadającą znaczny stopień niepełnosprawności – 5 pkt 2. WYSTĘPOWANIE NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI SPRZĘŻONEJ (więcej niż jedna przyczyna niepełnosprawności w orzeczeniu, kilka schorzeń ograniczających samodzielność – inne niż wymienione w pkt. 1 1 – 2: 1. tak – 5 pkt 2. nie – 0 pkt 3. AKTUALNIE REALIZOWANY ETAP KSZTAŁCENIA: 1. podopieczny pobiera naukę w szkole ponadgimnazjalnej – 55 pkt 2. podopieczny pobiera naukę w gimnazjum – 50 pkt 3. podopieczny pobiera naukę w szkole podstawowej – 40 pkt 4. podopieczny pobiera naukę na poziomie wyższym niż w pkt 3.1– 70 pkt 4. MIEJCE ZAMIESZKANIA OSOBY REALIZUJACEJ OBOWIAZEK SZKOLNY: 1. wieś/ miasto do 5 tys. mieszkańców – 25 pkt. 2. miasto pow. 5 tys. mieszkańców – 0 pkt. dotyczy wyłącznie obszaru C Zad. 1 i 2 1. w budynku, w którym mieszka Wnioskodawca nie ma barier architektonicznych (istnieje możliwość samodzielnego poruszania się wózkiem) – 5 pkt 5. OSIAGNIĘCIA W NAUCE: 6. DOTYCHCZASOWE KORZYSTANIE ZE ŚRODKÓW PFRON na zakup przedmiotu objętego wnioskiem (dotyczy Wnioskodawcy i jego podopiecznego): 1. nie - 1 pkt 2. tak – 0 pkt 7. STRUKTURA GOSPODARSTWA DOMOWEGO: 1. Wnioskodawca samotnie wychowuje dziecko/podopiecznego i ma dziecko/podopiecznego na swoim utrzymaniu – 1 pkt 2. Wnioskodawca prowadzi wspólne gospodarstwo domowe z innymi osobami – 0 pkt 9. ZAMIESZKIWANIE WRAZ Z WNIOSKODAWCĄ INNEJ OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNEJ: 1. tak – 1 osoba – 1 pkt 2. tak – więcej niż 1 osoba – 5 pkt 3. nie – 0 pkt 10. SZCZEGÓLNE UTRUDNIENIA WNIOSDODAWCY – wymienione w pkt 3.6 wniosku: 1. tak – 2 pkt 2. nie – 0 pkt 11. UZASADNIENIE WNIOSKU – w odniesieniu do posiadanych zasobów: 2. uzasadnienie potwierdzające – 20 pkt 3. brak uzasadnienia potwierdzającego – 0 pkt 12. DOTYCZY WYŁĄCZNIE OBSZARU C – Wnioskodawca zamierza zakupić wózek typu skuter: 4. tak – (- 20pkt) 13. KOMPLETNOŚĆ ZŁOŻENIA WNIOSKU – w dniu przyjęcia wniosku: 1. tak – 1 pkt 2. nie – 0 pkt W 2016 r. wyznacza się minimalny próg punktowy dla Wnioskodawców składających wniosek na rzecz swojego podopiecznego, umożliwiający bieżące udzielenie dofinansowania na poziomie – 70 pkt. Udzielenie dofinansowania wnioskodawcom, których wnioski uzyskały ocenę poniżej ustalonego minimalnego progu punktowego, uzależnione będzie od możliwości wynikających z ostatecznej puli przekazanych środków PFRON. Uzasadnienie Powiat Kluczborski na podstawie Porozumienia nr O-08/07/AS/2012 z dnia 20 czerwca 2012r. zawartego z Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przystąpił do realizacji pilotażowego Programu „Aktywny Samorząd”. Powiat Kluczborski jest zobowiązany każdego roku realizacji programu przyjmować Zasady Przyznawania Dofinansowań w ramach Programu „Aktywny Samorząd”, które obowiązywać będą w danym roku. W związku z powyższym konieczne jest przyjęcie nowych Zasad przyznawania dofinansowań w ramach w/w programu, opracowanych na podstawie Kierunków działań i warunków brzegowych, które będą obowiązywały w 2016 roku w Powiecie Kluczborskim.
w której zastosowano nowoczesne rozwiązania techniczne, (co najmniej na III poziomie jakości),
i dojazdem w okresie trwania kursu) – 600 zł,
1.000 zł,
do 4.000 zł,
i warunków brzegowych obowiązujących realizatorów pilotażowego programu „Aktywny samorząd” w 2016 roku.
(np. wniosek złożony przed przekazaniem środków PFRON na realizacje programu). W takim przypadku Realizator informuje Wnioskodawcę o przewidywanym terminie rozpatrzenia wniosku.
W terminie 14 dni od dnia podjęcia decyzji o przyznaniu dofinansowania bądź o odmowie przyznania dofinansowania, nastąpi przygotowanie i obustronne podpisanie umowy o przyznaniu dofinansowania lub wysłanie pisma informującego o decyzji odmownej. Wyjątek stanowią wnioski, które nie przeszły oceny merytorycznej wniosku tj. nie uzyskały minimalnej ilości punktów wymaganej do przyznania dofinansowania. Wnioski te rozpatrywane są po otrzymaniu drugiej transzy środków PFRON.
czy wnioskodawca i/lub jego podopieczny spełnia obowiązujące warunki uczestnictwa w programie i ubiegania się w jego ramach o wsparcie. Ocenie formalnej podlega:
w programie,
nie może przekroczyć:
lub wykonanych przed przyznaniem środków finansowych i zawarciem przez beneficjenta pomocy umowy z Realizatorem, z wyłączeniem przypadków, uwzględniających możliwość refundacji kosztów:
i dokonują odcisku palca należy:
za pomocą odcisku palca,
w przeliczeniu na jedną osobę w gospodarstwie domowym wnioskodawcy, o jakim mowa w ustawie z dnia 28 listopada 2003 roku o świadczeniach rodzinnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2015 r., poz. 114 z późn. zm.), obliczony za kwartał poprzedzający kwartał, w którym złożono wniosek; dochody z różnych źródeł sumują się; w przypadku działalności rolniczej – dochód ten oblicza się na podstawie wysokości przeciętnego dochodu z pracy w indywidualnych gospodarstwach rolnych z 1 ha przeliczeniowego w 2014 r. (Obwieszczenie Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 25 września 2015 r. - M.P. 2015 poz. 861), według wzoru: [(2.506 zł x liczba hektarów)/12]/liczba osób w gospodarstwie domowym wnioskodawcy;
w kontynuowaniu nauki, w trakcie której osoba niepełnosprawna nie ponosi kosztów nauki, np. urlop dziekański, urlop zdrowotny;
z upływem dnia, w którym decyzja stała się ostateczna – w przypadku decyzji,
w których nie wskazano terminu płatności,
z upływem terminu płatności oznaczonego w decyzji – w przypadku decyzji z oznaczonym terminem płatności,
o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tekst jednolity: Dz. U. z 2015 r., poz. 149, z późn. zm.),
z pismem do Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie o ponowną ocenę merytoryczną złożonego wniosku. W w/w piśmie należy uzasadnić zaistniałą sytuację oraz dołączyć do niego kserokopie dokumentów potwierdzających jakie zaszły zmiany.
o rozpatrzeniu wniosku, chyba że w czasie trwania oceny wniosku nastąpiły istotne zmiany mające wpływ na ocenę formalną wniosku. W takim wypadku Wnioskodawca może zwrócić się z pismem do Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie o ponowną ocenę formalną złożonego wniosku. W w/w piśmie musi znaleźć się uzasadnienie zaistniałej sytuacji oraz należy dołączyć do niego kserokopie dokumentów potwierdzających jakie zaszły zmiany.
– w przypadku nie zaakceptowania opinii eksperta Wnioskodawca może zwrócić się z pismem do Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie o wyznaczenie innego eksperta do oceny jego wniosku. W w/w piśmie musi znaleźć się uzasadnienie oraz kserokopie wszelkiej dokumentacji medycznej potwierdzającej stan zdrowia Wnioskodawcy.
na dofinansowanie zadań, o których mowa w niniejszym Regulaminie