Protokół Nr 11/2015
Ze wspólnego posiedzenie Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego i Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystki, Rozwoju Rodziny w dniu 14 grudnia 2015 r.
Przewodniczyła radna Wioletta Kardas - Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystki, Rozwoju Rodziny oraz radny Norbert Waliczek-Przewodniczący Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego.
Lista obecności w załączeniu.
1.Otwarcie posiedzenia.
2.Analiza projektu budżetu powiatu kluczborskiego na rok 2016./przygotowanie przez komisje opinii do projektu budżetu powiatu kluczborskiego na 2016 rok/.
3.Wolne wnioski.
4.Zamknięcie posiedzenia.
Zaproszeni:
1.Piotr Pośpiech-Starosta Kluczborski,
2.Wanda Słabosz-Skarbnik Powiatu
Ad.1
Przewodnicząca komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystki, Rozwoju Rodziny przywitała wszystkich zebranych na dzisiejszym posiedzeniu oraz zaproszonych gości. Następnie Przewodniczący komisji przedstawił porządek dzisiejszych obrad. Radni jednogłośnie przyjęli powyższy porządek obrad.
Ad.2
Pan Starosta poinformował, że do projektu budżetu powiatu na 2016 rok, nad którym radni pracowali, będzie autopoprawka zarządu. Autopoprawka wiąże się głównie z wprowadzeniem dwóch zadań inwestycyjnych drogowych, oba zadania kwalifikują się do dofinansowana.
W przypadku drogi Wołczyn-Murów-około 10 km. jego koszt 5,5 mln. zł., będziemy chcieli posłużyć się faktoringiem, połowa wartości czyli tyle ile wynosi dotacja z budżetu państwa plus 400 tys. z dotacji z gminy Wołczyn znajdzie się w budżecie 2016, pozostała część będzie opłacona w 2016 factoringiem , a nam przyjdzie zapłacić za factoring w roku 2017.
Kolejne zadanie o wartości 7 mln. 300 tys. zł., remont od wiaduktu do Nowej Bogacicy -16 km. połowa wartości znajdzie się w budżecie, druga połowa znajdzie się w wieloletniej prognozy finansowej jako factoring, nabór został rozstrzygnięty 30 listopada 2015 r.
Pan Starosta dodał, że opinia o projekcie budżetu powiatu na 2016 rok jest pozytywna natomiast o uchwaleniu wieloletniej prognozy finansowej opinia jest pozytywna z uwagami, uwagi tyczą się wskaźników.
Kolejno pan Starosta oraz członek zarządu przedstawili prezentację pn. „Analiza dochodów i wydatków w jednostkach oświatowych w latach 2013-2016”.
Powyższa prezentacja stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Pan Starosta dodał, że z tej sfery zadań powiatu płyną największe problemy, od końca sierpnia pracujemy nad oświata. W tych warunkach jakie są nie unikniemy w tej sferze oszczędności.
Pan Starosta przedstawił prezentację.
Perspektywa na 2016 rok nie jest dobra, zestawienie pokazuje dlaczego rozjeżdżają się dochody i wydatki, czy w skali wszystkich szkół nie popełniliśmy błędu, który by skutkował nadmiernymi wydatkami. Jeżeli chodzi o subwencję w 2013 r. dochody z niej wynosiły 24 531 634 zł samej subwencji, dochody własne 3 226 708, 81 zł., a łącznie wydatki na oświatę wyniosły 28 571 586,89 zł., łącznie różnica między dochodami a wydatkami wyniosła około 100 tys. zł. w roku 2013. W roku 2014 subwencja wyniosła 24 526 126 zł., dochody wypracowane przez jednostki to kwota 2 767 653,99 zł., mniej niż w roku 2013, wydatki wyniosły 29 625 738,33 zł. Wydatki w grupie wynagrodzeń nie wzrosły znacząco, odpis na fundusz socjalny podobny, media spadły, lekko wzrosły koszty bieżącego utrzymania, mamy około 670 tys. na minusie, trzeba te pieniądze dołożyć. W 2015 roku subwencji 23 716 563 zł., dochody własne lekko wzrosły i wynoszą około 2 920 756 zł., wydatki w tej strukturze, tych jednostkach, przy tej kadrze są na kwotę 28 959 056 zł. jeżeli chodzi o grupę wynagrodzeń one trochę wzrosły, nie jest to duża kwota, fundusz socjalny, media, bieżące utrzymanie szkół, na podobnym poziomie do 2013 roku. Pan Starosta dodał, że z tej różnicy pomiędzy dochodami na oświatę a wydatkami na jest duża rozbieżność, specyfika powiatu jest to, że my musimy równoważyć dochody i wydatki na oświatę,
w powiecie nie jest tak jak w gminie, która może sobie pewne braki rekompensować np. podatkami. Pan Starosta dodał, ze trzeba zmierzyć się z ty problemem i próbować
go rozwiązać, nie zrobienie niczego spowoduje, że w 2016 roku będziemy mieli różnicę w dochodach i wydatkach na oświatę w granicach 2,6 mln. zł., a tak nie może być.
Jeżeli chodzi o 2016 rok to subwencja jest w wysokości 23 115 778 zł., dochody własna zaplanowane na kwotę 2 852 274 zł., co oznacza, ze do dyspozycji mamy 25 852 274 zł., musi to sfinansować poziom wydatków prawie 29 mln. zł., aby zamknąć projekt budżetu, dla wszystkich pracowników pedagogicznych zatrudnionych w naszych placówkach wyliczono wynagrodzenia nie na podstawie średnich a na podstawie godzin wynikających z arkuszy, jest to sposób bezpieczny, zostały one skalkulowane na poziomie 17 853 432 zł., jeżeli chodzi o administrację i obsługę, to założyliśmy, że zgodnie z nowa ustawa, która zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2016 r. przejmiemy obsługę oświaty co spowoduje oszczędności na etatach głównych księgowych w naszych szkołach, oprócz tego wszyscy nasi dyrektorzy mają przygotować propozycje ograniczenia wydatków na poziomie 10 %.
Tak zostały skalkulowane wynagrodzenia dla administracji i obsługi na poziomie 3 636 681 zł. Radna Celina Zając zapytała, czy część księgowych przyjdzie do Starosta
do pracy.
Pan Starosta stwierdził, że jest to trudny proces, trudne zadanie.
Pan Starosta dodał, że budżet w zasadzie dalej się nie spina, jeżeli coś się wycina trzeba wiedzieć co, aby zmieścić się w wydatkach pochodne z wynagrodzeń w postaci ZUS zostały odjęte z wynagrodzeń i przesunięte na wydatki rzeczowe, w tej sytuacji jest to możliwe.
W tej sytuacji na dochody 25 968 052 zł. mamy wydatki na kwotę 26 043 352 zł.
Pan Starosta poinformował, że od 2013 roku spada nam subwencja oświatowa, która spada dlatego, że odnotowujemy spadek ilości uczniów mimo starań, poza tym wewnątrz subwencji są wagi, które również decydują o jej wysokości.
Radny- członek zarządu Jakub Goliński stwierdził, że 800 tys. zł. dodatkowo wpłynie do budżetu dzięki kwalifikacyjnym kursom zawodowym, dzięki temu subwencja będzie
o tą kwotę większa, generalnie notuje się spadek subwencji oświatowej z roku na rok.
Pan Starosta dodał, że chce, aby wiedza w tym temacie była wśród radnych, aby zaoszczędzić na wydatkach na administrację i obsługę musimy podjąć taki krok, o jakim mówiliśmy.
Pan Starosta dodał, że zmieniona ustawa daje wszystkim samorządom czas 6 miesięcy na przeorganizowanie tej sfery swojej działalności. Zorganizujemy tą obsługę w ramach wydziału w tym celu powołanego w starostwie, co będzie się wiązało z podjęciem przez rade powiatu uchwały w powyższej sprawie. Pan Starosta stwierdził, że obsługa będzie oparta
o naszych pracowników i pracowników szkół, będzie to grupa 4,5 osobowa. Pan Starosta dodał, że działanie takie nie jest dla zarządu przyjemne, ale brak w budżecie na poziomie
2 mln. jest niedopuszczalny, a nie ma skąd wziąć pieniędzy.
Pan Starosta dodał, że ponadto trzeba zadziałać po stronie dochodowej, należy zrobić wszystko, aby był nabór do klas pierwszych i na kursy kwalifikacji zawodowej oraz powrócić z ofertą edukacyjną dla dzieci z Ukrainy.
Pan Starosta dodał, że na projekt budżetu trzeba patrzeć perspektywicznie, w perspektywie kolejnych lat, nie tylko w perspektywie danego roku.
Kolejno pan Starosta poruszył jeszcze kwestię prawdopodobieństwa likwidacji gimnazjów, i ewentualnych konsekwencji tego dla powiatu.
Kolejno pan Starosta poruszył kwestię prawdopodobieństwa likwidacji możliwości odliczania podatku wat, co również zadziała na nasz budżet niekorzystnie.
Pan Starosta poinformował, że musi zapewnić dostęp do usług publicznych, to są zadania powiatu, dlatego trzeba patrzeć na różnego rodzaju zagrożenia. Pan starosta dodał, że woli najpierw poinformować radnych o ewentualnych zagrożeniach dla budżetu. Na dzień dzisiejszy mamy zabezpieczony budżet i trzymamy wskaźniki, wiemy jak projekt budżetu na 2016 rok wygląda, wiemy jakich narzędzi użyliśmy i wiemy, że na oświacie brakuje 2 mln. zł.
Radny Piotr Włodarczyk zapytał, ile osób straci pracę. Pan Starosta odpowiedział, że na takie pytanie będzie mógł odpowiedzieć za tydzień, jednak nie będzie tak, że księgowe odchodzą, tracą pracę, są osoby, które kwalifikują się do zasiłku emerytalnego lub emerytury, część pracownic przejdzie do starostwa z mniejsza pensją. Na chwilę obecną jeszcze dokładnie nie wiadomo ile osób faktycznie nie będzie pracować a ile osób przejdzie do pracy
do Starostwa. Radna Wioletta Kardas zapytała czy będzie zlikwidowany Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, gdyż wielu ludzi o to pyta. Pan Starosta odpowiedział, że nie wie, skąd biorą się takie plotki, nie ma takiego planu. Radna Irena Kielar stwierdziła, ze tylko kilka osób z księgowych zostanie przyjętych do pracy, większość ta pracę straci. Radna Irena Kielar stwierdziła, że od lat są robione oszczędności na oświacie w powiecie i jest to niedopuszczalne, obcinane są etaty w średnich szkołach, zabrano godziny psychologom i pedagogom, utworzono przedszkole specjalne , które jest kosztowne, oszczędza się na pracownikach administracyjnych i obsługi w placówkach oświatowych. Radna Irena Kielar stwierdziła, że można oszczędności można robić nawet w urzędzie w starostwie.
Radny Andrzej Olech stwierdził, że maleje subwencja oświatowa więc co roku problem oświaty może narastać. Radny Olech stwierdził, ze należałoby się nad tym zastanowić, zabieg z obsługą księgowa pomaga w tym budżecie ale w kolejnych latach nie. Gdzie tych oszczędności należałoby szukać to jest pytanie do wszystkich radnych, na ile możemy chronić oświatę przed zmianami , które nadchodzą.
Pan Starosta stwierdził, że jeżeli subwencja spada bo spada ilość uczniów, to nie można mieć pretensji do zarządu. Zrobiliśmy miękkie oszczędności, podnieśliśmy pensum na etatach pomocniczych w szkole z 20 do 30 godzin, zmniejszając zatrudnienie w każdej szkole, z całego etatu na pól etatu - 15 h, zapewniamy dostęp do psychologów i pedagogów w każdej ze szkół za mniejsze pieniądze. Jeżeli chodzi o ciągłe oszczędności na oświacie, oszczędzamy na pomocy społecznej, DPS, spłacamy inwestycje oświatowe, z drogiej strony idą poważne działania, żeby wzmóc się dochodowo, nie wiemy jaki będzie nabór uczniów, nabór utrzymuje się na tym samym poziomie mniej więcej, jednak subwencja spadała.
Pani Rozalia Słoniowska-Naczelnik Wydziału Edukacji poinformowała, że naliczenia subwencji są robione przez ministerstwo, nie mamy na to wpływu,. W ramach naboru robimy wszystko, co możemy aby uczniowie z naszego powiatu nie uciekali do innych szkół w innych powiatach.
Pan Starosta stwierdził, że zostały skontrolowane koszty podziału na grupy w szkołach, oddział łączony, gdy w drugiej klasie dochodzi podział na grupy jest oddziałem deficytowym.
Radny Jakub Goliński poinformował, że są oddziały tak podzielone, gdzie koszt miesięczny oddziału jest wyższy niż subwencja przychodząca na ten oddział, wynika to m.in. z tego,
że podziały są tak dokonywane, np. klasa o profilu matematyczno-humanistycznym, gdzie wchodzą rozszerzenia, broni się to tylko tym, że są to przedmioty zdawane na maturze, jeżeli bierzemy pod uwagę aspekt pedagogiczny a nie finansowy.
Pan starosta stwierdził, że staramy się robiąc oszczędności w innych dziedzinach niż oświata, oszczędziliśmy na DPS-ie, tylko dochody dla DPS .
Głos zabrała radna Wioletta Kardas, która stwierdziła, że Komisja Oświaty jest nie tylko komisja oświaty ale również zajmuje się placówkami opiekuńczymi, kulturalnymi. Radna Wioletta Kardas – Przewodnicząca Komisji Oświaty, stwierdziła, że problemy finansowe
są w każdym samorządzie.
Pan Starosta stwierdził, że ma zapewnić realizację zadań publicznych, czy będzie realizacja inwestycji czy nie, odpowiada za realizację zadań publicznych.
Pan Starosta dodał, ze były rozmowy z pielęgniarkami, dogadaliśmy się, pielęgniarki szpitalne dostały podwyżkę jednak są jeszcze pielęgniarki w DPS , które tez chcą podwyżki, gdyż maja małe zarobki.
Radna Wioletta Kardas zapytała, czy przed sesją będzie informacja dokładna ilu pracowników księgowości starci prace.
Przewodnicząca Komisji Oświaty przystąpiła do głosowania nad pozytywna opinia
o projekcie budżetu powiatu na 2016 rok. Komisji 7 głosami za przy 1 wstrzymującym się pozytywnie zaopiniowała powyższy projekt.
Kolejno radny Wojciech Smolnik- Zastępca Przewodniczącego Komisji Zdrowia przystąpił do głosowania nad projektem budżetu powiatu na 2016 rok. Komisja 4 głosami za przy
1 wstrzymującym się pozytywnie zaopiniowała powyższy projekt.
Ad.3
Nie wniesiono wolnych wniosków.
Ad.4
Przewodnicząca obrad w związku z wyczerpaniem porządku obrad podziękowała wszystkim za udział w dzisiejszym posiedzeniu i zamknęła wspólne posiedzenie Komisji Zdrowia
i Komisji Oświaty Rady Powiatu w Kluczborku.
Na tym protokół zakończono.
Przewodnicząca komisji
Wioletta Kardas
Przewodniczący komisji
Norbert Waliczek
Protokołowała
Katarzyna Hołdys