Protokół Nr XIV/2015
z sesji Rady Powiatu w Kluczborku
w dniu 26 listopada 2015 r.
XIV sesję Rady Powiatu w Kluczborku otworzył o godz. 1430 Przewodniczący Rady Powiatu Andrzej Butra. Przewodniczący Rady przywitał wszystkich radnych, zaproszonych gości
oraz pozostałych zebranych, a następnie stwierdził, że w dniu dzisiejszym podejmowane uchwały będą prawomocne, gdyż obecnych jest 18 radnych.
Przewodniczący Rady przedstawił porządek dzisiejszych obrad, który przedstawia
się następująco:
1.Sprawy porządkowo-organizacyjne:
a/otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad,
b/zatwierdzenie porządku obrad,
c/zatwierdzenie protokołu z XIII sesji.
2.Interpelacje i zapytania radnych.
3.Podjęcie uchwał w sprawach:
a/ustalenia wysokości opłat za usunięcie i przechowywanie pojazdów w 2016 roku,
b/nadania imienia Technikum Nr 2 w Kluczborku wchodzącemu w skład Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 – Centrum Kształcenia Ustawicznego w Kluczborku,
c/ustalenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie powiatu kluczborskiego na 2016 rok,
d/ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji z budżetu Powiatu Kluczborskiego dla szkół i placówek niepublicznych oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich pobrania
i wykorzystywania.
e/zmiany Uchwały Budżetowej Powiatu Kluczborskiego na rok 2015,
f/zmiany wieloletniej prognozy finansowej,
g/przyznania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków,
4.Odpowiedzi na zgłoszone interpelacje i zapytania radnych.
5.Przyjęcie sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres od 20.10.2015 r. do 10.11.2015 r.
6.Wolne wnioski i zapytania.
7. Zamknięcie obrad.
Radni jednogłośnie zatwierdzili powyższy porządek obrad
Kolejno Przewodniczący Rady Powiatu przedstawił Protokół z XIII sesji, radni nie wnieśli żadnych zapytań i uwag do protokołu w związku z czym Przewodniczący Rady poddał go pod głosownie. Rada jednogłośnie, 18 głosami za zatwierdziła protokół z XIII sesji.
Do punktu 2 porządku obrad
Nie wniesiono zapytań i interpelacji.
Do punktu 3a porządku obrad
Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości opłat za usunięcie i przechowywanie pojazdów w 2016 roku. Maksymalne stawki opłat za usunięcie pojazdu z drogi i jego przechowywanie na parkingu strzeżonym, określone w ustawie Prawo o ruchu drogowym ulegają corocznie zmianie w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie pierwszego półrocza roku, w którym stawki ulegają zmianie, w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego. Maksymalne stawki opłat w 2016 r. za usunięcie pojazdu z drogi i jego przechowywaniem parkingu strzeżonym przyjęto zgodnie z obwieszczeniem Ministra Finansów z dnia 4 sierpnia 2015 r.
Radni nie wnieśli zapytań do powyższego projektu uchwały i jednogłośnie podjęli uchwałę Nr XIV/96/2015 w sprawie ustalenia wysokości opłat za usunięcie i przechowywanie pojazdów w 2016 roku.
Do punktu 3b porządku obrad
Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie nadania imienia Technikum Nr 2 w Kluczborku wchodzącemu w skład Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 – Centrum Kształcenia Ustawicznego w Kluczborku. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół technikum nadaje imię organ prowadzący na wniosek rady technikum lub wspólny wniosek rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego. W dniu 31.08.2015 r. do Starostwa Powiatowego w Kluczborku wpłynął wspólny wniosek Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 – Centrum Kształcenia Ustawicznego w Kluczborku zawierający prośbę o nadanie Technikum Nr 2 w Kluczborku imienia Bohaterów Westerplatte. Jednocześnie wnioskodawcy w uzasadnieniu podają, że w/w organy szkoły jednogłośnie opowiedziały się za tym, aby patronem szkoły zostali Bohaterowie Westerplatte, w związku z czym w szkole zostały podjęte różnorodne działania promujące żołnierzy walczących w obronie Westerplatte, od konkursów począwszy, na lekcjach i wystawach skończywszy. Ponadto nadanie imienia szkole będzie dla całej społeczności szkolnej zaszczytem, a także odpowiedzialnością i wyzwaniem. Będzie pomocą w kształtowaniu u uczniów przywiązania do swojej szkoły oraz promowania jej pozytywnego wizerunku. Otworzy również możliwości poszerzenia działań szkoły w ramach Programu Wychowawczego Szkoły. Całe przedsięwzięcie ma skonsolidować rodziców, nauczycieli oraz uczniów we wspólnym działaniu, wzbogacaniu tradycji i obrzędowości szkoły. Autorytet Bohaterów Westerplatte pomoże w kształtowaniu wśród młodzieży obywatelskich i etycznych postaw. Radni nie wnieśli zapytań do powyższego projektu i jednogłośnie podjęli uchwałę Nr XIV/97/2015 w sprawie nadania imienia Technikum Nr 2 wchodzącemu w skład ZSP Nr 2 – CKU w Kluczborku.
Do punktu 3c porządku obrad
Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie ustalenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie powiatu kluczborskiego na 2016 rok. Działając na podstawie art. 94 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001r. Prawo Farmaceutyczne rada powiatu ustala rozkład godzin pracy aptek ogólnodostępnych na danym terenie, po zasięgnięciu opinii burmistrzów i wójtów gmin z terenu powiatu oraz samorządu aptekarskiego. Zgodnie z w/w ustawą rozkład godzin pracy aptek ogólnodostępnych powinien być dostosowany do potrzeb ludności i zapewniać dostępność świadczeń również w porze nocnej, w niedzielę, święta i inne dni wolne od pracy. Rozkład godzin pracy aptek ogólnodostępnych przedstawiony w § 1 oraz plan dyżurów aptek ogólnodostępnych w porze nocnej, niedziele, święta i dni wolne od pracy na terenie powiatu kluczborskiego w 2016 roku przedstawiony w § 2 projektu uchwały zostały pozytywnie zaopiniowane przez Wójta i Burmistrzów gmin z terenu powiatu kluczborskiego oraz Opolską Okręgową Izbę Aptekarską w Opolu. Radni nie wnieśli zapytań do powyższego projektu uchwały i jednogłośnie podjęli uchwałę Nr XIV/98/2015 w powyższej sprawie.
Do punktu 3d porządku obrad
Kolejno Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji z budżetu Powiatu Kluczborskiego dla szkół i placówek niepublicznych oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystywania. Zgodnie z obowiązującym od dnia 31 marca 2015 r. brzmieniem art. 90 ust. 4 ustawy z dnia ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty Rada Powiatu zobowiązana została do ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla niepublicznych szkół o uprawnieniach szkół publicznych i niepublicznych placówek oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystywania. Nowa regulacja rozszerza kompetencje organu stanowiącego, upoważniając Radę Powiatu do ustalenia także trybu i zakresu kontroli prawidłowości pobrania dotacji, a nie tylko jej wykorzystywania. Zgodnie z treścią art. 34 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw Rada Powiatu w terminie do 31 grudnia 2015 r. ma obowiązek wprowadzenia w życie nowych uchwał dotacyjnych. Ponadto w związku z przeprowadzonymi kontrolami finansowymi w niepublicznych szkołach zaistniała potrzeba określania opisu wydatków ponoszonych z otrzymanej dotacji i zobowiązania organu prowadzącego dotowana jednostkę do prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej środków otrzymywanych w ramach dotacji. Radni nie wnieśli zapytań do powyższego projektu uchwały i jednogłośnie podjęli Uchwałę Nr XIV/99/2015 w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji z budżetu Powiatu Kluczborskiego dla szkół i placówek niepublicznych oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystywania.
Do punktu 3e porządku obrad
Kolejnym przedstawionym projektem uchwały był projekt w sprawie zmiany Uchwały Budżetowej Powiatu Kluczborskiego na rok 2015. Powyższy projekt uchwały wprowadza głównie zmiany w planie dochodów budżetu powiatu, powodujące zwiększenie planowanych dochodów o kwotę 670.358 zł w tym zwiększenie dochodów bieżących w kwocie 610.358 zł, zwiększenie dochodów majątkowych w kwocie 60.000 zł . Ponadto wprowadza się zmiany w planie wydatków budżetu powiatu, powodujące zwiększenie planowanych wydatków o kwotę 670.358 zł w tym: zwiększenie wydatków bieżących jednostek budżetowych na kwotę 670.358 zł . 706.950 zł - zwiększenie wydatków na wniosek Dyrektora Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2, Dyrektora Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1, Dyrektora Zespołu Szkół Ogólnokształcących, Dyrektora Zespołu Szkół Licealno-Technicznych, Dyrektora Powiatowego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli z przeznaczeniem na wynagrodzenia nauczyciel. Radni nie wnieśli zapytań do powyższego projektu uchwały i jednogłośnie podjęli uchwalę Nr XIV/100/2015 w sprawie zmiany Uchwały Budżetowej Powiatu Kluczborskiego na 2015 rok.
Do punktu 3f porządku obrad
Kolejno Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej. Załącznik Nr 1-Wieloletnia prognoza finansowa na lata 2015-2029 Zmiany dokonane zostały w celu zapewnienia zgodności budżetu powiatu z wieloletnią prognozą finansową: zwiększono dochody bieżące o kwotę 310.049 zł, zwiększono dochody majątkowe o kwotę 60.000 zł, zwiększono wydatki bieżące o kwotę 370.049 zł. Ponadto zwiększono wydatki na zadaniu inwestycyjnym pn. „Opracowanie dokumentacji projektowo-wykonawczej przebudowę (lub rozbudowę) drogi powiatowej nr1311O (DK11 -Kujakowice - Byczyna - granica województwa łódzkiego(Gola)) na odcinku od km 0+014 do km 15+527
o długości 15,513 km wraz uzyskaniem pozwoleń". Radni nie wnieśli zapytań do powyższego projektu uchwały i jednogłośnie podjęli Uchwałę Nr XIV/101/2015 w powyższej sprawie.
Do punktu 3g porządku obrad
Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie przyznania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków. Na podstawie Uchwały Nr XIX/101/2007 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 29 listopada 2007 r. w sprawie zasad udzielania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków z późn. zm. w trybie § 5 pkt 3 złożono wniosek na dofinansowanie prac przy obiekcie zabytkowym. Wniosek na zadanie pn. „Ratowanie zabytkowego obiektu – kościół w Świniarach Wielkich” z wyszczególnieniem na wymianę, uzupełnienie, oczyszczenie belek podwalinowych
i zrębowych, złożyła Parafia Rzymskokatolicka pw. Narodzenia Najświętszej Marii Panny w Szymonkowie, reprezentowana przez ks. Proboszcza Tomasza Płukarskiego. Powołana komisja zgodnie z uchwalą Rady Powiatu dokonała analizy wniosku i zaproponowała Zarządowi Powiatu wysokość dotacji wskazanej w protokole z dnia 27.10.2015 r.
Zarząd Powiatu. postanowił pozytywnie zaakceptować złożony wniosek i zatwierdził wysokość dotacji wskazanej w projekcie niniejszej uchwały.
Radni nie wnieśli zapytań do projektu i jednogłośnie podjęli Uchwałę Nr XIV/103/2015 w sprawie przyznania dotacji na prace konserwatorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków.
Do punktu 4 porządku obrad
Nie wniesiono zapytań i interpelacji.
Do punktu 5 porządku obrad
Kolejno Przewodniczący Rady przedstawił sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres od 20.10.2015 r. do 10.11.2015 r.
Radna Celina Zając zapytała o to czy powiat będzie ponosił jakieś koszty jeżeli chodzi o punkty nieodpłatnego poradnictwa prawnego na terenie naszego powiatu.
Pan Starosta odpowiedział, że po podpisaniu umów z poszczególnymi gminami powiatu rozkład punktów poradnictwa prawnego będzie następujący: w Wołczynie będzie punkt adwokacki, w Byczynie będzie punkt radcowski, w Kluczborku – punkt obsadzony przez organizację pozarządowa, przetarg na obsadzenie tego punktu wygrało stowarzyszenie
z Opola „Open”, i to stowarzyszenie obstawi punkt w Kluczborku. Pan Starosta dodał, że jeżeli chodzi o punkty adwokacki i radcowski to rekomendacje przedstawiają samorządy zawodowe: Okręgowa Izba Radców Prawnych oraz Okręgowa Rada Adwokacka.
Jeżeli chodzi o pieniądze to na jeden punkt miesięcznie jest przeznaczone 5150 zł. z dotacji z budżetu państwa i pieniądze te są zapisane w projekcie budżetu powiatu na 2016 rok.
Do punktu 6 porządku obrad
Radna Irena Kielar podziękowała panu Marcinowi Wiecha - Dyrektorowi PKS za interwencję na ulicy Słowackiego odnośnie jazdy autobusów, które nie są autobusami szkolnymi.
Głos zabrał pan Starosta, który poinformował, że sesja budżetowa zostanie zwołana prawdopodobnie w okresie między świętami, zaapelował do przewodniczących komisji stałych, aby rozpocząć procedowanie projektu budżetu powiatu na 2016 rok.
Przewodniczący Rady poinformował, że w Biurze rady znajduje się do wglądu Informacja Urzędu Skarbowego w Kluczborku o przeprowadzonej analizie oświadczeń majątkowych, które wpłynęły do urzędu skarbowego w okresie od 31 października 2014 r. do 30 października 2015 r.
Do punktu 7 porządku obrad
W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady podziękował wszystkim zebranym za udział w obradach i o godz. 15.20 zamknął XIV sesję Rady Powiatu
w Kluczborku.
Na tym protokół zakończono.
Przewodniczący Rady Powiatu
w Kluczborku
Andrzej Butra
Protokołowała
Katarzyna Hołdys