UCHWAŁA NR 28/103/2015 ZARZĄDU POWIATU W KLUCZBORKU z dnia 16 września 2015 r. w sprawie uchwalenia Regulaminu Organizacyjnego Domu Dziecka w Lasowicach Małych Działając na podstawie: art. 36 ust. 1 pkt Ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn: Dz. U. z 2013, poz. 595, z późn. zm.) uchwala się co następuje: § 1. Uchwala się Regulamin Organizacyjny Domu Dziecka w Lasowicach Małych stanowiący załącznik do niniejszej Uchwały. § 2. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia. Zarząd Powiatu: Przewodniczący:…………………………………………………….. Piotr Pośpiech Członek: ………………………………………………………………… Urszula Pękala-Duda Członek …………………………………………………………………. Jakub Goliński Załącznik REGULAMIN ORGANIZACYJNY Postanowienia ogólne § 1.Dom Dziecka w Lasowicach Małych działa na podstawie: 1) ustawy z dnia 05 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym ( tj: Dz.U. z 2013r. poz. 595 z późn. zm. ), 2) ustawy z dnia 09 czerwca 2011roku o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej ( tj. Dz. U z 2015 ., poz. 332, z późn. zm. ), 3) rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki społecznej z dnia 22 grudnia 2011 roku w sprawie instytucjonalnej pieczy zastępczej ( Dz. U. Nr 292, poz. 1720 ), 4) Uchwały Nr XI/86/2015 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie powołania Domu Dziecka w Lasowicach Małych. § 2.Regulamin organizacyjny określa szczegółową organizację placówki, a także specyfikę i zakres sprawowanej opieki oraz sposób realizacji praw dziecka w placówce. §3. Ilekroć w Regulaminie jest mowa o: 1) Domu Dziecka w Lasowicach Małych – należy przez to rozumieć Placówkę Opiekuńczo – Wychowawczą Dom Dziecka w Lasowicach Małych, 2) Dyrektorze – należy przez to rozumieć Dyrektora Centrum Administracyjnej Obsługi Placówek Opiekuńczo – wychowawczych, 3) Zespole – należy przez to rozumieć Zespół do spraw Okresowej Oceny Sytuacji Wychowanka, § 4.1. Dom Dziecka jest placówką opiekuńczo – wychowawczą typu socjalizacyjnego. Zadania Domu Dziecka § 5. Dom Dziecka: 1) zapewnia dziecku całodobową opiekę i wychowanie oraz zaspokaja jego niezbędne potrzeby, w szczególności emocjonalne, rozwojowe, bytowe, zdrowotne, społeczne i religijne; 2) we współpracy z asystentem rodziny realizuje przygotowany plan pomocy dziecku; 3) zapewnia kontakt dziecka z rodzicami i innymi osobami bliskimi, chyba, że sąd postanowi inaczej, oraz podejmuje działania w celu powrotu dziecka do rodziny; 4) zapewnia dziecku dostęp do kształcenia dostosowanego do jego wieku i możliwości rozwojowych, a także tworzenie fizycznego, psychicznego i poznawczego rozwoju dziecka oraz wyrównywania deficytów rozwojowych dziecka; 5) Dom Dziecka współpracuje w zakresie wykonywanych zadań z sądem, powiatowym centrum pomocy rodzinie, rodziną, asystentem rodziny, organizatorem rodzinnej pieczy zastępczej oraz innymi osobami i instytucjami, które podejmują się wspierania działań wychowawczych placówek, w szczególności w zakresie przygotowania dziecka do samodzielnego życia, jeżeli osoby te uzyskują akceptację Dyrektora Centrum oraz pozytywną opinię organizatora rodzinnej pieczy zastępczej. Realizacja praw dziecka § 6.Dom Dziecka realizuje prawa dziecka poprzez: 1) zapewnienie dzieciom opieki i wychowania poza rodziną; 2) poszanowanie praw dziecka do utrzymania osobistych kontaktów z rodziną oraz umożliwienie dziecku powrotu do rodziny naturalnej, adopcyjnej albo zastępczej, lub umieszczenie w rodzinnych formach pieczy zastępczej; 3) poszanowanie podmiotowości dziecka, wysłuchanie jego zdania i uwzględnienie w miarę możliwości jego wniosków we wszystkich dotyczących go sprawach oraz informowanie dziecka o podejmowanych wobec niego działaniach; 4) zapewnienie stabilnego środowiska wychowawczego; 5) udzielanie pomocy dziecku w przygotowaniu do samodzielnego życia; 6) zapewnienie dziecku prawa do kształcenia, rozwoju uzdolnień, zainteresowań przekonań oraz zabawy i wypoczynku; 7) ochronę dziecka przed arbitralną lub bezprawną ingerencją w jego życie prywatne; 8) traktowanie dziecka w sposób nie naruszający jego godności osobistej; 9) ochronę dziecka przed poniżającym traktowaniem i karaniem; 10) umożliwienie dziecku stosowania praktyk religijnych zgodnych z wolą rodziców i potrzebami dziecka; 11) zapewnienie dziecku dostępu do informacji dotyczących jego pochodzenia. Organizacja pracy placówki. § 7.1. W Domu Dziecka umieszczane są dzieci od 10 do 18 roku życia. 2. Umieszczenie dziecka poniżej 10 roku życia jest możliwe w wyjątkowych przypadkach, szczególnie, gdy przemawia za tym stan jego zdrowia lub dotyczy to rodzeństwa. § 8.1. Domem Dziecka kieruje Dyrektor i reprezentuje go na zewnątrz. 2. Dyrektor kieruje pracą Domu Dziecka przy pomocy wyznaczonego wychowawcy. § 9.1. Obsługę ekonomiczno – administracyjną i organizacyjną Domu Dziecka prowadzi Centrum Administracyjnej Obsługi Placówek Opiekuńczo – wychowawczych. 2. Dom Dziecka prowadzi własną dokumentację określoną zarządzeniem Dyrektora. § 10. Osoby świadczące pracę w Domu Dziecka: 1) wykonują zadania i obowiązki wynikające z ich indywidualnych zakresów czynności, 2) odpowiadają za terminowe, merytoryczne właściwe i zgodne z przepisami prawa realizowanie zadań i obowiązków służbowych; 3) przestrzegają ustalonych zasad organizacji pracy, porządku i dyscypliny pracy; 4) zobowiązane są do zachowania tajemnicy państwowej i służbowej, jak również ochrony danych osobowych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. § 11.Działania wychowawcze, opiekuńcze, terapeutyczne i edukacyjne Domu Dziecka prowadzone są w oparciu o roczny plan pracy opiekuńczo – wychowawczej. § 12.Liczba dzieci pozostających pod opieką jednego wychowawcy w domu Dziecka i poza placówką musi być odpowiednia do potrzeb dzieci, rodzaju prowadzonych zajęć oraz być zgodna z obowiązującymi standardami opieki i wychowania. § 13.1. W Domu Dziecka działa Zespół do spraw Okresowej Oceny Sytuacji Wychowanka, do którego zadań i kompetencji należy m. in.: 1) ustalenie aktualnej sytuacji rodzinnej dziecka, a także ocena stanu zdrowia dziecka i jego aktualnych potrzeb; 2) analiza stosowanych metod pracy z dzieckiem i rodziną oraz modyfikowanie planu pomocy dziecku; 3) ocena możliwości powrotu dziecka do rodziny lub umieszczenie go w rodzinnej pieczy zastępczej w tym monitorowanie procedur adopcyjnych dzieci z uregulowaną sytuacją prawną umożliwiającą przysposobienie; 2. Zespół dokonuje okresowej oceny sytuacji wychowanka w miarę potrzeb nie rzadziej niż co pół roku. Zasady pobytu dzieci w Placówce § 14.1.Przyjmowanie dzieci do domu Dziecka odbywa się przez całą dobę. 2. Dziecko zostaje skierowane do placówki opiekuńczo – wychowawczej po zasięgnięciu opinii dyrektora. 3. Placówki zabezpieczają opiekę nad dzieckiem w sytuacjach wymagających natychmiastowego rozpoczęcia jej sprawowania poprzez realizowanie zadań opiekuńczo – wychowawczych w placówce. 4. Bez skierowania dzieci przyjmowane są w sytuacjach określonych w przepisach ogólnie obowiązujących. Postanowienia końcowe. § 15.Zmiany w Regulaminie wymagają uchwały Zarządu Powiatu w Kluczborku.
do Uchwały Nr 28/103/2015
Zarządu Powiatu w Kluczborku
z dnia 16 września 2015r.
Domu Dziecka w Lasowicach Małych
2. Dom Dziecka posiada 14 miejsc socjalizacyjnych.