Protokół Nr 4/2015

 

 

Z posiedzenia Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny w dniu 27 kwietnia  2015 r.

 

Przewodniczyła radna Wioletta Kardas-Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki i Rozwoju Rodziny.

 

Lista obecności w załączeniu.

 

Porządek posiedzenia:

 

1.Otwarcie posiedzenia.

2. Analiza materiałów na VII sesję.

3.Wolne wnioski.

    4.Zamknięcie posiedzenia.            

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

 

1.Wanda Słabosz-Skarbnik Powiatu,

2. Rozalia Słoniowska-Naczelnik Wydziału edukacji i Sportu.

 

Ad.1

 

Przewodnicząca komisji przywitała wszystkich zebranych na dzisiejszym posiedzeniu oraz zaproszonych gości. Następnie Przewodnicząca komisji przedstawiła porządek dzisiejszego posiedzenia. Radni nie wnieśli zapytań i jednogłośnie przyjęli porządek obrad dzisiejszego posiedzenia.

 

Ad.2

 

Przewodnicząca komisji przedstawiła projekty uchwał na VII sesję w następujących sprawach: zmiany Uchwały Budżetowej Powiatu Kluczborskiego na rok 2015, zmiany wieloletniej prognozy finansowej, emisji obligacji komunalnych Powiatu Kluczborskiego oraz określenia zasad ich zbywania, nabywania i wykupu,  zmiany  Uchwały   Nr  VI/51/2015  Rady   Powiatu   w  Kluczborku z dnia  26 marca 2015 r. w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2015 rok.

Pani Skarbnik przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2014 r.

Pani Skarbnik poinformowała, że wprowadza się zmiany w planie dochodów budżetu powiatu, powodujące zwiększenie planowanych dochodów o kwotę 27.274 zł w tym: wiąże się to głównie z otrzymanymi dotacjami:  16.000 zł - zwiększenie dochodów w związku z otrzymaniem dotacji z Gminy Byczyna na remonty cząstkowe dróg powiatowych na terenie Gminy Byczyna, 30.900 zł - zwiększenie dochodów w związku z otrzymaniem dotacji z Województwa Opolskiego na dofinansowanie zakupu sprzętu informatycznego i oprogramowania przeznaczonych do zakładania i aktualizowania operatu ewidencji gruntów, 5.092 zł - zwiększenie dochodów w związku z otrzymaniem dotacji z Gminy Kluczbork na dofinansowanie zadań w zakresie wychowania przedszkolnego realizowanego w Przedszkolu Specjalny Nr 5 w Kluczborku,  4.722 zł - zwiększenie dochodów na wniosek Dyrektora Powiatowego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Kluczborku w związku ze zmianami w projekcie POKL "Lepsze praktyki dla nauczycieli kształcenia zawodowego",  9.000 zł - zwiększenie dochodów w związku z otrzymaniem dotacji z Gminy Byczyna na szczepienia przeciwko menigokokom dzieci 6 letnich,  1.400 zł - zwiększenie dochodów na wniosek Dyrektora Domu Pomocy Społecznej w Gierałcicach w związku z otrzymana darowizną, 
360 zł - zwiększenie dochodów w związku z otrzymaniem dotacji z Gminy Byczyna dla Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej na pokrycie kosztów dystrybutora wody pitnej.

Pani skarbnik poinformowała ponadto, ze z budżetu wyprowadza się 20 tys. na dotację dla MKS i wprowadza się je do działu działalność w oświacie, gdyż za te pieniądze zostaną powieszone na terenie MKS-u banery reklamujące nasze szkoły. Radny Jakub Goliński wyjaśnił, że zabieg ten wiąże się z tym, że MKS rezygnuje z dotacji i pieniądze te są przesunięte w ten sposób, aby MKS mógł te pieniądze otrzymać.

Radna Wioletta Kardas zapytała co było powodem, ze MKS zrezygnował ze swojej dotacji. Pani skarbnik poinformowała, ze prezesem MKS-u jest radny a tak nie może być.

Ponadto zaktualizowano załącznik wprowadzając właściwe kwoty wydatków po rozstrzygnięciu przetargów na zadania: Zakup sprzętu informatycznego i oprogramowania, przeznaczonych do zakładania i aktualizowania operatu ewidencji gruntów.

Przeniesiono zdanie inwestycyjne pn. "Zakup sprzętu do likwidacji nadzwyczajnych zagrożeń środowiska w 2015 r " na wydatki bieżące. Zmniejszono wydatki na zadaniu inwestycyjnym:zakup oprogramowania do posiadanego systemu informatycznego Geo-Info wraz z oprzyrządowaniem oraz zakup wielkoformatowego urządzenia do reprodukcji map

Zaktualizowano załącznik wprowadzając prawidłowe kwoty na dotacjach dla jednostek z sektora i spoza sektora finansów publicznych.

Radni nie wnieśli więcej zapytań do projektu i jednogłośnie pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt uchwały. Kolejno Przewodnicząca komisji przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej. Radni nie wnieśli zapytań i jednogłośnie przyjęli pozytywna opinię o powyższym projekcie uchwały.

Kolejnym projektem był projekt w sprawie emisji obligacji komunalnych Powiatu Kluczborskiego oraz określenia zasad ich zbywania, nabywania i wykupu. Pani Skarbnik poinformowała, że Rada Powiatu w Kluczborku w dniu 30 grudnia 2014 r podjęła Uchwałę Budżetową Nr III/29/2014, która została zmieniona w dniu 26 marca 2015 roku, uchwałą
Nr VI/45/2015. W uchwale tej zapisano przychody z emisji papierów wartościowych na kwotę 9.600.000 zł . Celem emisji obligacji jest pozyskanie środków finansowych i przeznaczenie ich na: sfinansowanie planowanego deficytu budżetu Powiatu Kluczborskiego z tym że środki z emisji będą wykorzystane na współfinansowanie wydatków majątkowych powiatu, spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu wyemitowanych papierów wartościowych oraz zaciągniętych pożyczek i kredytów. Pani Skarbnik poinformowała,
że chodzi głównie o spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań. Radna Irena Kielar zapytała czy leasing też jest spłacany z tych pieniędzy. Pani Skarbnik poinformowała, że nie, spłacany jest z tych pieniędzy mi.in. Siemens. Radny Robert Wietrzyk zapytała, czy odbywa się przetarg na emisję obligacji. Pani Skarbnik poinformowała, że robi się ogłoszenie i podmioty finansowe- banki przystępują do tego.

Pani skarbnik poinformowała, że mamy zaplanowane po stronie rozchodów spłatę zobowiązań na kwotę 5 mln. zł. oraz spłatę wydatków majątkowych, które musimy zrealizować aby zamknął się budżet.

Radny Andrzej Olech poprosił o sprecyzowanie wydatków majątkowych. Pani skarbnik poinformowała, że w wpf są wydatki zaplanowane w kwocie około 2 mln. zł dla Siemensa, oraz około 2 mln. dot. udziału w dwóch schetynówkach.

Radni nie wnieśli więcej zapytań i jednogłośnie przyjęli pozytywna opinie o nim. Kolejno Przewodnicząca komisji przedstawiła projekt uchwały w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2015 rok. Radni nie wnieśli zapytań do projektu i jednogłośnie przyjęli pozytywna opinię
o powyższym projekcie uchwały.

Kolejno Przewodnicząca komisji przedstawiła Sprawozdanie Zarządu Powiatu.

Radna Irena Kielar zapytała o odpowiedź Naczelnika wydziału edukacji i sportu dotyczącą subwencji przypadającej na uczestników kwalifikacyjnych kursów zawodowych. Radny Jakub Goliński - członek zarządu wyjaśnił, że wydział ma przedstawić działalność kwalifikacyjnych kursów zawodowych , jak to wygląda w porównaniu z subwencją. Pani Rozalia Słoniowska-Naczelnik wydziału edukacji i Sportu wyjaśniła, że subwencja na kwalifikacyjne kursy zawodowe jest bardzo zadowalająca. Radny Jakub Goliński stwierdził, że będziemy starać się w tej kwestii działalność poszerzać  jeśli chodzi o kwalifikacyjne kursy zawodowe.

Radna Irena Kielar zapytała kto będzie pełnił kontrole zarządczą w starostwie. Radny  Jakub Goliński poinformował, że pani Katarzyna Knap-inspektor w Wydziale Organizacyjnym, która ma wszelkie uprawnienia.

Członkowie komisji poruszyli jeszcze kwestie upoważnienia dla Komisji rewizyjnej do rozpatrzenia skargi. Radna Celina Zając – Przewodnicząca komisji rewizyjnej wyjaśniła pokrótce skargę.

 

Ad. 3

 

Przewodnicząca komisji poruszyła kwestię braku podziękowania dla uczniów opuszczających jedną ze szkół średnich, z klas maturalnych,  są to uczniowie, którzy mają bardzo duże osiągnięcia na arenie światowej czy europejskiej w sporcie, są członkami kadry narodowej, chociaż nie reprezentowali szkoły ale przynajmniej jakieś zauważenia, podziękowanie, dyplom się należy. Radna Celina Zając stwierdziła, że zainterweniować powinna w tej kwestii Rada Rodziców. Pani Rozalia Słoniowska-Naczelnik Wydziału Edukacji i Sportu poinformowała, że na najbliższej naradzie przedstawia ten problem dyrektorom.

Radny Andrzej Olech stwierdził, że nie jest to kwestia nie tylko ZSLT ale także innych szkół, kwestia wypracowania pewnych standardów, należałoby zwrócić uwagę na wyniki w sporcie pozaszkolne. Radny Jakub Goliński stwierdził, że

 

Ad.4

 

Przewodnicząca obrad w związku z wyczerpaniem porządku obrad podziękowała wszystkim za udział w dzisiejszym posiedzeniu i zamknęła posiedzenie komisji.

 

Na tym protokół zakończono

 

 

Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury,
Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny

Wioletta Kardas

 

 

 

 

 

Protokołowała:

Katarzyna Hołdys