Protokół Nr 27/2013

 

 

z posiedzenia Komisji Rewizyjnej  Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 18 października 2013 r.

 

Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Paweł Prochota

 

Porządek posiedzenia:

 

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Analiza bieżąca Informacji z wykonania budżetu za III kwartał 2013 roku.
3.
Zapoznanie się i analiza umowy z firmą Siemens oraz jej konsekwencje finansowe
dla powiatu w najbliższych latach (dot. zadania „Zwiększenie efektywności energetycznej w obiektach użyteczności publicznej powiatu kluczborskiego m.in. poprzez wykorzystanie energii ze źródeł odnawialnych”).

4.Wolne wnioski.

5.Zamknięcie posiedzenia.

 

Zaproszeni:

1.Piotr Pośpiech-Starosta Kluczborski,

2.Wanda Słabosz-Skarbnik Powiatu

 

Ad.1

 

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej przywitał wszystkich zebranych i przedstawił porządek dzisiejszego posiedzenia. Do przedstawionego porządku Przewodniczący Komisji zaproponował dodatkowy pkt Analiza odpowiedzi Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu na odwołanie Zarządu Powiatu od Uchwały nr 330/2013 z dnia 12.09.2013 r.  Składu Orzekającego Regionalnej Izby obrachunkowej w Oplu w sprawie opinii o informacji o przebiegu wykonania budżetu powiatu za I półrocze 2013 r.

Radni jednogłośnie przyjęli powyższy porządek z dodatkowym pkt 4. Porządek dzisiejszych obrad przedstawia się następująco:

 

Porządek posiedzenia:

 

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Analiza bieżąca Informacji z wykonania budżetu za III kwartał 2013 roku.
3.
Zapoznanie się i analiza umowy z firmą Siemens oraz jej konsekwencje finansowe
dla powiatu w najbliższych latach (dot. zadania „Zwiększenie efektywności energetycznej w obiektach użyteczności publicznej powiatu kluczborskiego m.in. poprzez wykorzystanie energii ze źródeł odnawialnych”).

4.Analiza odpowiedzi Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu na odwołanie zarządu powiatu w Kluczborku od Uchwały nr 330/2013 z dnia 12.09.2013 r.  Składu Orzekającego Regionalnej Izby obrachunkowej w Oplu w sprawie opinii o informacji  o przebiegu wykonania budżetu powiatu za I półrocze 2013 r.

5.Wolne wnioski.

6.Zamknięcie posiedzenia.

 

Ad.2

 

Pani Skarbnik przedstawiła Kwartalną informację o wykonaniu budżetu powiatu kluczborskiego za III kwartał 2013 r. sporządzona według stanu na dzień 30.09.2013 r. Wykonanie budżetu Powiatu Kluczborskiego za III kwartał 2013 r. wygląda następująco: dochody na plan 76.666.974,00 wykonano 51.712.033,17, co stanowi 67,45%. Przychody na plan 0.00 wykonanie 4.872.438,58. Jeżeli chodzi o wydatki bieżące na plan 61.056.261 wykonano 45.127614,22, co stanowi 73,91%, wydatki majątkowe na plan 11.008.315,00 wykonano 3.825.035,53, co stanowi 34,74%. Rozchody na plan 4.602.398,00 wykonano 3.451.638,26, co stanowi 75%. Na dzień 30.09.2013 r. kwota nadwyżki za III kwartał 2013 r. wyniosła 2.767.128,99 zł.

Radny Robert Wietrzyk zapytał, jaką kwotę powiat otrzymał za leasing na obiektach na ul. Sienkiewicza i Skłodowskiej,. Pani skarbnik odpowiedziała, ze jest to kwota około 15 mln. zł. netto. Radny Mirosław Misiak zapytał od kiedy spłata się rozpoczyna oraz jakie będą kwoty spłaty. Pani Skarbnik odpowiedziała, że spłata zaczyna się od listopada i będą to kwoty 200 tys. zł. miesięcznie. Pani Skarbnik powiedziała, że sama spłata to będzie ponad 13 mln. zł., natomiast trzeba będzie jeszcze obiekty odkupić. Pani Skarbnik powiedziała, że wykup stanowi 46% ceny. Pani Skarbnik stwierdziła, że w racie comiesięcznej będzie kaucja na poczet wykupu a także wat, który będziemy sobie odliczać. Pan Starosta stwierdził, ze składową tys. 200 tys. na dwóch nieruchomościach jest opłata leasingowa, kaucja i dzierżawa, w każdej racie już wykupujemy obiekty, w momencie , gdy dzień wykupu następuje po 10 latach, podpisujemy lat, pieniądze zostają w banku a nieruchomości przechodzą na własność powiatu. Pan Starosta poinformował, że na podstawie symulacji, wyszło, że odliczając wat teraz , w skali 10 lat, powinniśmy odzyskać 3 mln. 200 zwrotu wat, więc finansowanie jest około 3,5 %. Pani Skarbnik stwierdziła, ze koszty, jakie powiat poniesie w ciągu 10 lat to będzie kwota około 4 mln. zł. Pan Starosta wyjaśnił działanie leasingu operacyjnego na nieruchomości. Pan Starosta stwierdził, że na czas trwania umowy budynek wraz z gruntem należy do banku. Pan Starosta stwierdził, że bardzo ważną kwestią w tej sprawie jest uniknięcie zarzutu , ze zaciągnęliśmy w takiej wysokości dług, do tego musza być spełnione 3 elementy: sprzedaż całej nieruchomości, grunt dzierżawimy, spłacamy leasing, i mamy wynegocjowany z bankiem zapis w umowie, że my odkładamy kaucję i mamy możliwość odkupienia budynku. Radny Mirosław Misiak zapytał, co w przypadku, gdy powiat nie zechce odkupić budynków za 10 lat. Pani Skarbnik odpowiedziała, że wtedy pieniądze zostaną powiatowi zwrócone przez bank. Pan Starosta stwierdził, że jest 17 mln. 700 wykonanych dochodów, a budżet nasz zakłada 11mln. 400 zł dochodów majątkowych.
Radny Mirosław Misiak zapytał, czy dla kardiologii nic się nie zmieni. Pan Starosta odpowiedział, że kardiologia ma zagwarantowane, że obiekt będzie użytkowany zgodnie z przeznaczeniem, my musimy zrobić aneks do umowy z kardiologią, i wpisać powiat nie jako właściciela, ale jako korzystającego dzierżawcę z leasingu, i w dalszym ciągu zaliczamy czynsz do siebie, a od czynszu będziemy mogli odliczyć wat, więc tu jest korzyść. Radny Leszek Mierzwa zapytał, co jeszcze pozostaje do sprzedania. Pan Starosta odpowiedział, że stacja paliw, i że są ogłoszone na nią rokowania.  Pan Starosta stwierdził, że jest dwóch potencjalnych zainteresowanych, ale jeżeli chodzi o tą stację to jest ciężko, gdyż rynek jest taki jaki jest.

Radni Informację z wykonania budżetu za III kwartał 2013 roku przyjęli jednogłośnie.

 

Ad.3

 

Radny Robert Wietrzyk zapytał o zwrot wydatków poniesionych za wykonane roboty budowlane, konkretnie o kwotę około 8 mln. zł. Powyższa kwestię wyjaśniła pani Skarbnik. Pan Starosta stwierdził, że w 2010 r. ubiegaliśmy się o środku z RPO, był problem zamknięcia budżetu, wtedy ogłosiliśmy przetarg na wszystkie obiekty objęte tym systemem. Radny Robert Wietrzyk stwierdził, że prace są wykonane za 11 mln. zł. do zwrotu jest prawie 20 mln. zł. Pan Starosta stwierdził, ze z całego przedsięwzięcia, oprócz sporów z RIO wyszedł pozytyw. Pan Starosta wyjaśnił, że fizycznie zainwestowaliśmy w te obiekty 11,5 mln. zł. nie wykładając z budżetu nic, rozkładając koszt inwestycji na cały rok, nie licząc zarzadzania,  wyszło około 19 mln. zł., w skali 10 lat 7 mln. 700 – koszt rozłożenia spłaty na raty. Pan Starosta dodał, że z NFOŚ uzyskaliśmy 2,5 mln. zł. , które od razu spłaciliśmy, zostało 5 mln. 200 kosztów na wszystkie lata. Pan Starosta dodał, ze na okres umowy wykonawca przejął utrzymanie obiektów, w pierwszym roku, oszczędności powiatu razem z kosztami utrzymania obiektów wyniosły 240 tys. zł, przez 10 lat, mamy kolejne 2 mln. zł. Pan Starosta dodał, że nie można zapominać o tabeli upustów, jeżeli na konie tego roku zobowiązanie wynosi 14 zł., możemy spłacając 12 mln. zaoszczędzić 2 mln.   Pan Starosta dodał, że zrobiliśmy w tych obiektach naprawdę dużo,  nawet spłacając zgodnie z harmonogramem, koszt w skali 10 lat wynosi około 3 mln. zł. Radny Leszek Mierzwa zapytał, jak radzą sobie szkoły z nadmiarem energii w okresie letnim. Pan Starosta stwierdził, że można je odłączać,  poza tym jest stołówka i internat, które z tego korzystają w okresie letnim również, natomiast cała instalacja zabezpiecza przed tym, oprócz tego jest instalacja schładzająca.

 

Ad.4

 

Pan Starosta wyjaśnił , że zarząd powiatu  złożył odwołanie, gdyż nie zgadza się z argumentacja RIO w Opolu, zwłaszcza jeżeli chodzi o postanowienie NSA, które udziela nam czasowej ochrony do czasu wydania wyroku, RIO w ogóle tego nie wzięło pod uwagę. Kolegium podtrzymało opinię Składu Orzekającego, od czego nie można się już odwołać.

Pan Starosta stwierdził, że jedynie co można to wysłać opinię do NSA.

Radny Mirosław Misiak stwierdził, że opinia jest jedynie wskazówką dla radnych, natomiast nie ma jakiś innych konsekwencji.

 

Ad.5

 

Nie wniesiono wolnych wniosków.

  

Ad.6

 

Przewodniczący Komisji w związku z wyczerpaniem porządku obrad podziękował wszystkim za udział w dzisiejszym posiedzeniu i zamknął posiedzenie komisji.

Na tym protokół zakończono.

 

 

                                                                                        Przewodniczący Komisji

                                                                                              Paweł Prochota

 

 

 

 

 

Protokołowała

Katarzyna Hołdys