Zarządzenie Nr 40 /2013
Starosty Kluczborskiego
z dnia 23 października 2013r.
w sprawie wprowadzenia Regulaminu przeprowadzania okresowych ocen pracowników samorządowych zatrudnionych w Starostwie Powiatowym w Kluczborku
na stanowiskach urzędniczych
Na podstawie art. 28 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 223 poz. 1458 z późniejszymi zmianami) zarządza się co następuje:
§ 1. Wprowadza się Regulamin przeprowadzania okresowych ocen pracowników samorządowych zatrudnionych w Starostwie Powiatowym w Kluczborku stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia.
§ 2. Zobowiązuje się kierowników komórek organizacyjnych Starostwa do zapoznania podległych pracowników z Regulaminem.
§ 3. Traci moc zarządzenie nr 27 /2009 Starosty Kluczborskiego z dnia 16 lipca 2007r. w sprawie wprowadzenia Regulaminu przeprowadzania okresowych ocen kwalifikacyjnych pracowników samorządowych zatrudnionych w Starostwie Powiatowym w Kluczborku na stanowiskach urzędniczych oraz zarządzenia zmieniające: nr 53/2011 Starosty Kluczborskiego z dnia 16 listopada 2011r. i nr 31/2013 Starosty Kluczborskiego z dnia 17 lipca 2013r.
§ 4. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 listopada 2013r.
Załącznik do Zarządzenia Nr 40/2013
z dnia 23 października 2013r.
REGULAMIN
przeprowadzania okresowych ocen pracowników samorządowych zatrudnionych w Starostwie Powiatowym w Kluczborku
na stanowiskach urzędniczych
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
Przedmiot Regulaminu
§ 1. 1.Regulamin przeprowadzania okresowej oceny pracowników samorządowych określa sposób i tryb dokonywania ocen pracowników samorządowych zatrudnionych w Starostwie Powiatowym na stanowiskach urzędniczych, w tym na kierowniczych stanowiskach urzędniczych.
2.Bezpośredni przełożony jest zobowiązany do dokonywania okresowych ocen pracowników podlegających ocenie.
3.Końcowym wynikiem oceny okresowej jest wypełnienie przez oceniającego arkusza okresowej oceny pracownika samorządowego.
4.Wzór arkusza okresowej oceny pracownika samorządowego określa załącznik nr 1 do Regulaminu.
5.Przy sporządzaniu oceny oceniający posługuje się programem komputerowym.
Słowniczek
§ 2. Użyte w Regulaminie terminy oznaczają:
1) kierownik jednostki – Starostę Kluczborskiego
2) bezpośredni przełożony:
a) dla pracowników - osoba kierująca wydziałem, biurem lub referatem,
b) dla naczelników wydziałów i pracowników na samodzielnych stanowiskach
nadzorujący Starosta Kluczborski, Wicestarosta, Sekretarz lub Skarbnik Powiatu
zgodnie z Zarządzeniem Starosty Kluczborskiego w sprawie podziału nadzoru nad
wydziałami i równorzędnymi komórkami organizacyjnymi Starostwa
zwany w Regulaminie oceniającym,
3) ocena – okresowa ocena kwalifikacyjna, jakiej podlegają pracownicy samorządowi zatrudnieni na stanowisku urzędniczym
4) ocena pozytywna – ocena końcowa obejmująca bardzo dobry, dobry lub zadowalający poziom wykonywania obowiązków przez ocenianego,
5) ocena negatywna – ocena końcowa obejmująca niezadowalający poziom wykonywania obowiązków przez ocenianego,
6) oceniany – pracownik samorządowy zatrudniony na stanowisku urzędniczym podlegający ocenie,
7) opinia – stanowisko oceniającego, sformułowane w formie pisemnej, dotyczące wykonywania obowiązków przez ocenianego w okresie, w którym podlegał ocenie,
8) kryteria – obowiązkowe i do wyboru, określone w Załączniku nr 2 i 3 do Regulaminu, są podstawą do dokonania oceny kwalifikacyjnej.
ROZDZIAŁ II
Założenia systemu ocen pracowniczych
§ 3. 1.System ocen służy kompleksowej ocenie wyników pracy uczestników organizacji pod kątem realizacji wytyczonych celów.
2.System ocen ukierunkowany jest na określenie przydatności zawodowej pracownika na danym stanowisku pracy oraz jego możliwości rozwojowych.
3.System ocen w zakresie polityki personalnej ma na celu pomoc w :
1) ustalaniu efektywniejszej pracy w przyszłości
2) planowaniu rozwoju pracownika zgodnie z celami strategicznymi Starostwa
3) podejmowaniu decyzji w zakresie przeszeregowań pracowników
4) tworzeniu kadry rezerwowej
5) funkcjonowaniu systemu motywacyjnego.
§ 4. 1.Oceniający ponosi odpowiedzialność służbową za prawidłowe przeprowadzenie oceny, w tym w szczególności za prawidłowe przygotowanie się do dokonania oceny, właściwy wybór kryteriów oceny (najistotniejszych dla prawidłowego wykonywania obowiązków na stanowisku zajmowanym przez ocenianego), zachowanie terminów i formy wymaganej przez przepisy dla poszczególnych etapów dokonywania okresowej oceny kwalifikacyjnej.
2.Oceniany ponosi odpowiedzialność służbową za podjęcie współpracy z oceniającym, umożliwiającej przeprowadzenie okresowej oceny kwalifikacyjnej.
3.W stosunku do ocenianego pracownika obowiązuje jawność oceny.
4.Zabrania się udzielania informacji o ocenie osobom nieupoważnionym i postronnym.
ROZDZIAŁ III
Tryb dokonywania oceny
Harmonogram dokonywania oceny
§ 5. Ustala się następujący harmonogram dokonywania oceny:
- omówienie z pracownikiem sposobu realizacji obowiązków – rozmowa indywidualna
- wybór kryteriów oceny
- wyznaczenie terminu sporządzenia oceny (miesiąc, rok)
- wpisanie kryteriów i terminu do arkusza okresowej oceny
- zatwierdzenie arkusza przez Starostę Kluczborskiego
- przekazanie ocenianemu kopii zatwierdzonego arkusza
- rozmowa oceniająca
- sporządzenie oceny na piśmie
- poinformowanie o ocenie oceni
Rozmowa z ocenianym przed wyborem kryteriów
§ 6. 1.Przed wyborem kryteriów oceniający jest zobowiązany przeprowadzić rozmowę indywidualną z ocenianym.
2.Przedmiotową rozmowę oceniający winien odbyć w terminie nie późniejszym niż 5 dni przed wyborem kryteriów.
3.Celem rozmowy z pracownikiem jest wybór przez oceniającego kryteriów będących podstawą dokonania oceny kwalifikacyjnej.
4.Przedmiotem rozmowy jest omówienie z pracownikiem sposobu realizacji obowiązków wynikających z zakresu czynności na zajmowanym przez niego stanowisku pracy, wysunięciem wniosków dot. możliwości poprawy sytuacji oraz wyznaczeniem celów na przyszłość
5.W trakcie rozmowy oceniający winien posiłkować się zakresem czynności ocenianego pracownika.
6.Przy omawianiu sposobu realizacji obowiązków ocenianego pracownika oceniający analizuje, czy są one wykonywane zgodnie z obowiązkami pracownika określonymi w art. 24 i art. 25 ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych.
7.Obowiązki pracownika samorządowego określone w art. 24 i art. 25 ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych to:
1) dbałość o wykonywanie zadań publicznych oraz o środki publiczne, z uwzględnieniem interesów państwa oraz indywidualnych interesów obywateli,
2) przestrzeganie Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej i innych przepisów prawa,
3) wykonywanie zadań urzędu sumiennie, sprawnie i bezstronnie,
4) udzielanie informacji organom, instytucjom i osobom fizycznym oraz udostępnianie dokumentów znajdujących się w posiadaniu Starostwa, jeżeli prawo tego nie zabrania,
5) dochowanie tajemnicy ustawowo chronionej,
6) zachowanie uprzejmości i życzliwości w kontaktach z obywatelami, zwierzchnikami, podwładnymi, współpracownikami,
7) zachowanie się z godnością w miejscu pracy i poza nim,
8) stałe podnoszenie umiejętności i kwalifikacji zawodowych,
9) sumienne i staranne wypełnianie poleceń przełożonego, z zastrzeżeniem, iż jeżeli w przekonaniu pracownika samorządowego polecenie przełożonego jest niezgodne z prawem, pracownik ten powinien przedstawić mu swoje zastrzeżenia. W razie pisemnego potwierdzenia polecenia, pracownik powinien je wykonać, zawiadamiając jednocześnie starostę o zastrzeżeniach. Pracownikowi samorządowemu nie wolno wykonywać poleceń, których wykonanie według jego przekonania stanowiłoby przestępstwo lub groziłoby niepowetowanymi stratami.
8.W trakcie rozmowy oceniający winien zapytać ocenianego o jego opinię na temat zakresu zleconych mu obowiązków, o propozycję zmiany, plany zawodowe, chęć dalszego dokształcania itp.
9.Po zakończeniu rozmowy oceniający jest zobowiązany do poinformowania ocenianego o dalszym trybie procedury dokonywania oceny kwalifikacyjnej.
10.Po zakończeniu rozmowy oceniający sporządza notatkę będącą podstawą do wyboru kryteriów do oceny.
Wybór kryteriów oceny
§ 7. 1. Po rozmowie z ocenianym oceniający wybiera z wykazu kryteriów do wyboru nie mniej niż trzy i nie więcej niż pięć kryteriów oceny, najistotniejszych dla prawidłowego wykonywania obowiązków na stanowisku pracy zajmowanym przez ocenianego.
2.Biorąc pod uwagę specyfikę stanowiska pracy ocenianego, oceniający może dodatkowo ustalić jedno kryterium nieobjęte wykazem o którym mowa w ust. 4 do Regulaminu i dokonać opisu tego kryterium.
3.Jeśli oceniający ustali dodatkowe kryterium, powinno ono być nazwane i zdefiniowane tak jak pozostałe kryteria oraz podlegać takim samym procedurom prezentowania oraz zatwierdzania.
4.Wykaz kryteriów do wyboru określa załącznik nr 2 do Regulaminu.
5.W przypadku oceny negatywnej, by zapewnić obiektywizm, kolejna ocena winna być prowadzona według uprzednio wybranych kryteriów.
Wyznaczenie terminu oceny
§ 8. 1. Oceniający wyznacza ocenianemu indywidualny termin sporządzenia oceny na piśmie, określając miesiąc i rok.
2.W przypadku znacznej liczby pracowników podlegających ocenie bezpośredni przełożony opracowuje harmonogram ocen z uwzględnieniem należytego wypełniania obowiązków bieżących.
Wpis do arkusza oceny
§ 9. Po wyborze kryteriów dodatkowych oraz wyznaczeniu terminu oceny na piśmie oceniający wpisuje je w części B arkusza okresowej oceny kwalifikacyjnej pracownika samorządowego.
Zatwierdzenie kryteriów przez kierownika jednostki
§ 10. 1.Oceniający przekazuje arkusz oceny Staroście Kluczborskiemu w celu zatwierdzenia wybranych kryteriów.
2.Kierownik jednostki może upoważnić do zatwierdzenia wybranych kryteriów nadzorującego wydział Wicestarostę, Sekretarza lub Skarbnika Powiatu.
3.W przypadku negatywnej opinii co do zaproponowanych kryteriów oceny kierownik przedstawia uwagi do kryteriów wybranych przez oceniającego i wpisuje je w punkcie II Części B arkusza oceny. Oceniający zobowiązany jest do korekty wybranych kryteriów oraz powtórnej ich weryfikacji przez kierownika jednostki.
4.Wybrane kryteria podlegają zatwierdzeniu przez Starostę lub osobę upoważnioną w terminie 3 dni od otrzymania arkusza, co potwierdza się imieniem i nazwiskiem oraz podpisem w punkcie II Części B arkusza oceny.
5.Po zatwierdzeniu kryteriów oceny oceniający niezwłocznie przekazuje ocenianemu kopię arkusza z zatwierdzonymi kryteriami oceny.
6.Fakt zapoznania się z kryteriami oceny oraz terminem sporządzenia oceny na piśmie oceniany potwierdza własnoręcznym podpisem w punkcie II Części B arkusza oceny.
Rozmowa z ocenianym po wyborze kryteriów – rozmowa oceniająca
§ 11. 1.Po wyborze kryteriów oceniający jest zobowiązany przeprowadzić z ocenianym rozmowę oceniającą.
2.Przedmiotową rozmowę oceniający winien odbyć nie wcześniej niż na siedem dni przed sporządzeniem oceny na piśmie.
3.Przedmiotem rozmowy jest omówienie wykonywanych przez ocenianego obowiązków zleconych mu w okresie, w którym podlegał ocenie, oraz spełnianie przez ocenianego ustalonych kryteriów oceny.
4.W trakcie rozmowy oceniający winien zapytać ocenianego o trudności, jakie napotkał podczas realizacji zadań.
Zmiana na stanowisku bezpośredniego przełożonego
§ 12. W razie zmiany na stanowisku bezpośredniego przełożonego w trakcie okresu, w którym oceniany podlega ocenie, ocena jest sporządzana na podstawie wybranych wcześniej kryteriów oceny.
Sporządzenie oceny na piśmie
§ 13. Sporządzenie oceny na piśmie składa się z trzech etapów.
Etap I
1. W części C arkusza oceny oceniający wpisuje opinię dotyczącą wykonywania obowiązków przez ocenianego w okresie, w którym podlegał ocenie.
2. W opinii oceniający podaje, w jaki sposób oceniany wykonywał obowiązki w okresie, w którym podlegał ocenie, czy spełniał ustawowe kryteria oceny.
3. W przypadku gdy pracownik wykonywał w okresie, w którym podlegał ocenie, dodatkowe zadania, nie wynikające z opisu zajmowanego przez niego stanowiska, oceniający zobowiązany jest je wskazać.
Etap II
1. W części D arkusza oceny oceniający określa poziom wykonywania obowiązków przez ocenianego.
Dopuszczalne są następujące poziomy oceny:
Poziom |
Kryteria przyznania |
Bardzo dobry |
Oceniany wykonywał wszystkie obowiązki wynikające z opisu stanowiska pracy w sposób często przewyższający oczekiwania. W razie konieczności podjął się wykonywania zadań dodatkowych i wykonał je zgodnie z ustalonymi standardami. W trakcie wykonywania obowiązków stale spełniał wszystkie kryteria oceny wymienione w części B. |
Dobry |
Oceniany wykonywał wszystkie obowiązki wynikające z opisu stanowiska pracy w sposób odpowiadający oczekiwaniom. W trakcie wykonywania obowiązków stale spełniał większość kryteriów oceny wymienionych w części B. |
Zadowalający |
Oceniany większość obowiązków wynikających z opisu stanowiska pracy wykonywał w sposób odpowiadający oczekiwaniom. W trakcie wykonywania obowiązków stale spełniał niektóre kryteria oceny wymienione w części B. |
Niezadowalający |
Oceniany większość obowiązków wynikających z opisu stanowiska pracy wykonywał w sposób nieodpowiadający oczekiwaniom. W trakcie wykonywania obowiązków nie spełniał wcale bądź spełniał rzadko kryteria oceny wymienione w części B. |
Etap trzeci
1. W części D arkusza oceny oceniający przyznaje ocenę końcową – pozytywną lub negatywną.
2. Ocena pozytywna obejmuje następujące poziomy wykonywania obowiązków przez ocenianego: bardzo dobry, dobry lub zadowalający.
3. Ocena negatywna obejmuje niezadowalający poziom wykonywania obowiązków przez ocenianego.
Poinformowanie o ocenie ocenianego
§ 14. 1. Oceniający niezwłocznie doręcza ocenianemu ocenę sporządzoną na piśmie i poucza go o przysługującym mu prawie złożenia odwołania.
2.Fakt zapoznania się z oceną sporządzoną na piśmie oceniany potwierdza własnoręcznym podpisem w Części E arkusza oceny.
3.W aktach osobowych pracownika zostaje oryginał arkusza oceny, pracownik zaś otrzymuje kopię potwierdzoną za zgodność przez bezpośredniego przełożonego.
ROZDZIAŁ IV
Termin dokonywania oceny
Zasada ogólna
§ 15. 1. Pracownik samorządowy zatrudniony na stanowisku urzędniczym podlega okresowym ocenom kwalifikacyjnym, dokonywanym przez bezpośredniego przełożonego.
2.Ocena jest sporządzana nie rzadziej niż raz na dwa lata i nie częściej niż raz na 6 miesięcy.
Pierwsza ocena nowego pracownika
§ 16. 1. W sytuacji zatrudnienia pracownika samorządowego na stanowisku urzędniczym bezpośredni przełożony jest zobowiązany do dokonania pierwszej oceny w ciągu sześciu miesięcy od dnia jego zatrudnienia.
2.Odpowiednio wcześniej bezpośredni przełożony jest zobowiązany przeprowadzić rozmowę z ocenianym, o której mowa w Rozdziale III § 6.
Ocena kolejna przy pierwszej opinii negatywnej
§ 17. 1. W razie przyznania przez oceniającego ocenianemu negatywnej oceny końcowej (poziom wykonywania obowiązków przez ocenianego został określony jako niezadowalający) oceniający jest zobowiązany do dokonania ponownej oceny kwalifikacyjnej.
2.Nie później niż w ciągu 30 dni od dnia sporządzenia na piśmie oceny poprzedniej oceniający jest zobowiązany:
1) przeprowadzić rozmowę z ocenianym, o której mowa w Rozdziale III § 6,
2) wybrać z wykazu kryteria, wg zasad określonych w Rozdziale III § 7 ust. 5,
3) wyznaczyć termin sporządzenia oceny na piśmie, określając miesiąc i rok, z zastrzeżeniem, iż ponowna ocena nie może być dokonana wcześniej niż po upływie trzech miesięcy od poprzedniej.
Zmiana terminu oceny
§ 18. 1. W uzasadnionych przypadkach oceniający może zmienić termin sporządzenia oceny na piśmie, z zachowaniem ustawowych terminów tj. 2 lata od ostatniej oceny.
2.W przypadku usprawiedliwionej nieobecności w pracy ocenianego uniemożliwiającej przeprowadzenie okresowej oceny kwalifikacyjnej oceniający jest zobowiązany wyznaczyć nowy termin sporządzenia oceny na piśmie.
3.W razie zmiany stanowiska pracy ocenianego lub istotnej zmiany zakresu obowiązków na zajmowanym przez niego stanowisku pracy sporządzenie oceny na piśmie następuje w terminie wcześniejszym niż wyznaczony przez oceniającego zgodnie z § 6 i 7 Rozdziału III Regulaminu.
4.O nowym terminie sporządzenia oceny na piśmie oceniający niezwłocznie powiadamia ocenianego na piśmie. Wzór powiadomienia o nowym terminie oceny stanowi Załącznik nr 4 do Regulaminu.
5.Kopię powiadomienia o nowym terminie oceny dołącza się do arkusza oceny.
ROZDZIAŁ V
Tryb odwołania od oceny
§ 19. 1. Ocenianemu przysługuje prawo do złożenia odwołania od oceny sporządzonej na piśmie (zarówno negatywnej, jak i pozytywnej).
2.Termin na sporządzenie odwołania kończy się z upływem siedmiu dni od dnia doręczenia oceny, z zastrzeżeniem, iż przy obliczaniu terminu nie uwzględnia się dnia doręczenia oceny.
3.Jeżeli koniec terminu na sporządzenie odwołania przypada na dzień uznany ustawowo za wolny od pracy, termin upływa dnia następnego.
4.Odwołanie należy składać do Starosty Kluczborskiego. Pracownikom, dla których bezpośrednim przełożonym jest Starosta, przysługuje wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy.
5.Kierownik jednostki jest zobowiązany do rozpatrzenia odwołania nie później niż w terminie 14 dni od jego doręczenia.
6.W przypadku uwzględnienia odwołania ocenę zmienia się lub dokonuje się oceny po raz drugi.
7.O wyniku rozpatrzenia odwołania Oceniany zostaje poinformowany pisemnie.
8.Odwołanie pod rygorem jego odrzucenia musi zawierać uzasadnienie poparte dowodami.
ROZDZIAŁ VI
Ponowna ocena negatywna
Przesłanki ponownej oceny negatywnej
§ 20. 1.W przypadku gdy oceniany większość obowiązków wynikających z opisu stanowiska pracy wykonywał w sposób nie odpowiadający oczekiwaniom i w trakcie wykonywania obowiązków nie spełniał wcale bądź spełniał rzadko wybrane przez bezpośredniego przełożonego kryteria oceny otrzymuje kwalifikacyjną ocenę negatywną.
2.Ponowną ocenę negatywną oceniający doręcza ocenianemu niezwłocznie..
3.Tryb odwołania od oceny negatywnej określa Rozdział IV Regulaminu.
Skutki ponownej oceny negatywnej pracownika samorządowego zatrudnionego na stanowisku urzędniczym
§ 21. W przypadku wydania ponownej oceny negatywnej pracownikowi samorządowemu zatrudnionemu na stanowisku urzędniczym Starosta niezwłocznie rozwiązuje stosunek pracy za wypowiedzeniem.
ROZDZIAŁ VII
Obowiązki dokumentacyjne
§ 22. 1.Niezwłocznie po sporządzeniu oceny na piśmie oryginał arkusza oceny należy przekazać na samodzielne stanowisko ds. kadr.
2.Ocenę włącza się do akt osobowych pracownika i przechowuje w części B Akt osobowych.
ROZDZIAŁ VIII
Postanowienia końcowe
§ 23. Integralną częścią Regulaminu są Załączniki:
Załącznik nr 1 – Wzór arkusza oceny
Załącznik nr 2 – Wykaz kryteriów
Załącznik nr 3 – Powiadomienie o nowym terminie oceny
Załącznik nr 1
Wzór arkusza oceny
ARKUSZ OCENY OKRESOWEJ PRACOWNIKA SAMORZĄDOWEGO
Część A
..............................................................
(nazwa jednostki)
I. Dane dotyczące ocenianego pracownika samorządowego
Imię ...............................................................................................................................................
Nazwisko .......................................................................................................................................
Komórka organizacyjna ...................................................................................................................
Stanowisko .....................................................................................................................................
Data zatrudnienia na stanowisku urzędniczym ...................................................................................
Data rozpoczęcia pracy na obecnym stanowisku ...............................................................................
II. Dane dotyczące poprzedniej oceny
Ocena/poziom ................................................................................................................................
Data sporządzenia ..........................................................................................................................
.....................................
(miejscowość) (dzień, miesiąc, rok) (pieczątka i podpis osoby wypełniającej)
Część B
I. Kryteria oceny i termin sporządzenia oceny na piśmie
Nr |
Kryteria wybrane przez bezpośredniego przełożonego |
1. |
|
2. |
|
3. |
|
4. |
|
5. |
|
Sporządzenie oceny na piśmie nastąpi w ...........................................................................................
(miesiąc, rok)
.................................................................
(imię i nazwisko oceniającego) (stanowisko)
.................................................................
(data rozpoczęcia pracy na obecnym stanowisku) (data i podpis oceniającego)
II. Zatwierdzenie kryteriów przez kierownika jednostki
Uwagi kierownika jednostki do kryteriów wybranych przez bezpośredniego przełożonego:
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
.................................................................
(imię i nazwisko) (data i podpis)
Zapoznałam/-łem się z kryteriami oceny oraz terminem sporządzenia oceny na piśmie.
.....................................
(miejscowość) (dzień, miesiąc, rok) (podpis ocenianego)
Część C
Opinia dotycząca wykonywania obowiązków przez ocenianego
Dane dotyczące oceniającego:
Imię/imiona ....................................................................................................................................
Nazwisko .......................................................................................................................................
Stanowisko .....................................................................................................................................
Data rozpoczęcia pracy na obecnym stanowisku ...............................................................................
Należy napisać, w jaki sposób oceniany wykonywał obowiązki w okresie, w którym podlegał ocenie, czy spełniał ustawowe kryteria oceny. Jeżeli pracownik wykonywał w okresie, w którym podlegał ocenie, dodatkowe zadania, które nie wynikają z opisu zajmowanego przez niego stanowiska, należy je wskazać.
.....................................
(miejscowość) (dzień, miesiąc, rok) (podpis oceniającego)
Część D
Określenie poziomu wykonywania obowiązków oraz przyznanie oceny okresowej
Oceniam wykonywanie obowiązków przez:
Panią/Pana .....................................................................................................................................
w okresie od ................................................................ do .............................................................
na poziomie (wstawić krzyżyk w odpowiednim polu):
Wykonywał wszystkie obowiązki wynikające z opisu stanowiska pracy w sposób często przewyższający oczekiwania. W razie konieczności podjął się wykonywania zadań dodatkowych i
wykonał je zgodnie z ustalonymi standardami. W trakcie wykonywania obowiązków stale spełniał wszystkie kryteria oceny wymienione w części B.
Wykonywał wszystkie obowiązki wynikające z opisu stanowiska pracy w sposób odpowiadający oczekiwaniom. W trakcie wykonywania obowiązków stale spełniał większość kryteriów oceny wymienionych w części B.
Większość obowiązków wynikających z opisu stanowiska pracy wykonywał w sposób odpowiadający oczekiwaniom. W trakcie wykonywania obowiązków stale spełniał niektóre kryteria oceny wymienione w części B.
Większość obowiązków wynikających z opisu stanowiska pracy wykonywał w sposób nieodpowiadający oczekiwaniom. W trakcie wykonywania obowiązków nie spełniał wcale bądź spełniał rzadko kryteria oceny wymienione w części B.
i przyznaję okresową ocenę:
(wpisać pozytywną – jeżeli zaznaczony został poziom bardzo dobry, dobry lub zadowalający, negatywną - jeżeli poziom niezadowalający)
.....................................
(miejscowość) (dzień, miesiąc, rok) (podpis oceniającego)
Część E
Zapoznałam/-łem się z oceną sporządzoną na piśmie przez: |
Panią/Pana ............................................................................................................
|
.....................................
(miejscowość) (dzień, miesiąc, rok) (podpis ocenianego)
|
Załącznik nr 2
Wykaz kryteriów oceny
Kryterium |
Opis kryterium |
Sumienność |
Wykonywanie obowiązków i poleceń przełożonego w sposób dokładny, sumienny i staranny. |
Sprawność |
Dbałość o szybkie, wydajne i efektywne realizowanie powierzonych zadań,
umożliwiające uzyskiwanie wysokich efektów pracy. Wykonywanie obowiązków bez zbędnej zwłoki. |
Bezstronność |
Obiektywne rozpoznawanie sytuacji przy wykorzystaniu dostępnych źródeł, gwarantujące wiarygodność przedstawionych danych, faktów i
informacji. Umiejętność sprawiedliwego traktowania wszystkich stron, niefaworyzowania żadnej z nich. |
Przestrzeganie i umiejętność stosowania Konstytucji RP i odpowiednich
przepisów prawa |
Znajomość Konstytucji RP i przepisów niezbędnych do właściwego wykonywania obowiązków wynikających z opisu stanowiska pracy.
Umiejętność wyszukiwania potrzebnych przepisów. Umiejętność zastosowania właściwych przepisów w zależności od rodzaju sprawy. Rozpoznawanie spraw, które wymagają współdziałania ze specjalistami z innych dziedzin. |
Planowanie i organizowanie pracy |
Planowanie działań i organizowanie pracy w celu wykonania zadań. Precyzyjne określanie celów, odpowiedzialności oraz ram czasowych
działania. Ustalanie priorytetów działania, efektywne wykorzystywanie czasu, tworzenie szczegółowych i możliwych do realizacji planów
krótko- i długoterminowych. |
Postawa etyczna |
Wykonywanie obowiązków w sposób uczciwy, niebudzący podejrzeń o stronniczość i interesowność. Dbałość o nieposzlakowaną opinię. Postępowanie zgodnie z etyką zawodową i godnością w miejscu pracy i poza nim. |
Wiedza specjalistyczna
|
Wiedza z konkretnej dziedziny, która warunkuje odpowiedni poziom merytoryczny realizowanych zadań. |
Wykonywanie zadań publicznych |
Kompetentne wykonywanie zadań publicznych, właściwe godzenie interesu publicznego z interesem indywidualnych obywateli. |
Zarządzanie środkami publicznymi |
Kompetentne wykorzystywanie środków publicznych, zgodnie z ich przeznaczeniem. Brak cech marnotrawstwa. |
Stosunek do tajemnicy ustawowo chronionej |
Brak dowodów lub przesłanek łamania tajemnicy służbowej. W sytuacjach objętych tajemnicą rozważne postępowanie. |
Umiejętność udzielania informacji organom, instytucjom i osobom fizycznym
|
Posiadanie zasobu informacji odpowiedniego do stanowiska. Dokładne i komunikatywne przekazywanie ich organom, instytucjom i osobom fizycznym. Dotrzymywanie ustalonych terminów ich przekazywania. |
Udostępnianie dokumentów organom, instytucjom i osobom fizycznym |
Posiadanie wiedzy o tym, które dokumenty można udostępnić, a których udostępnianie jest przez przepisy prawa zabronione. Dotrzymywanie ustalonych terminów ich udostępniania. Brak opieszałości w tym zakresie. |
Zarządzanie informacją/dzielenie się informacjami |
Pozyskiwanie i przekazywanie informacji, które mogą wpływać na planowanie lub proces podejmowania decyzji, przez:
– przekazywanie posiadanych informacji osobom, dla których informacje te będą stanowiły istotną pomoc w realizowanych przez nie zadaniach;
– uzgadnianie planowanych zmian z osobami, dla których mają one istotne znaczenie. |
Komunikacja werbalna |
Formułowanie wypowiedzi w sposób gwarantujący ich zrozumienie, przez:
– wypowiadanie się w sposób zwięzły, jasny i precyzyjny,
– dobieranie stylu, języka i treści wypowiedzi odpowiednio do słuchaczy,
– udzielanie wyczerpujących i rzeczowych odpowiedzi nawet na trudne pytania, krytykę lub zaskakujące argumenty,
– wyrażanie poglądów w sposób przekonujący,
– posługiwanie się pojęciami właściwymi dla rodzaju załatwianych spraw/wykonywanej pracy. |
Pozytywne podejście do obywatela |
Zaspokajanie potrzeb obywatela, przez:
– zrozumienie funkcji usługowej swojego stanowiska pracy,
– okazywanie szacunku,
– tworzenie przyjaznej atmosfery,
– umożliwienie obywatelowi przedstawienia własnych racji,
– służenie pomocą. |
Komunikatywność |
Umiejętność budowania kontaktu z inną osobą, przez:
– okazywanie poszanowania drugiej stronie,
– próbę aktywnego zrozumienia jej sytuacji,
– okazanie zainteresowania jej opiniami,
– umiejętność zainteresowania innych własnymi opiniami. |
Komunikacja pisemna |
Formułowanie wypowiedzi w sposób gwarantujący zrozumienie, przez:
– stosowanie przyjętych form prowadzenia korespondencji,
– przedstawianie zagadnień w sposób jasny i zwięzły,
– dobieranie odpowiedniego stylu, języka i treści pism,
– budowanie zdań poprawnych gramatycznie i logicznie. |
Umiejętność obsługi urządzeń technicznych |
Odpowiedni stopień wiedzy i umiejętności niezbędny do korzystania ze sprzętu komputerowego oraz urządzeń biurowych. |
Znajomość języka obcego (czynna i bierna) |
Znajomość języka obcego na poziomie odpowiednim do realizowanych zadań, pozwalająca na:
– czytanie i rozumienie dokumentów,
– pisanie dokumentów,
– rozumienie innych osób,
– mówienie w języku obcym.
|
Nastawienie na własny rozwój, podnoszenie umiejętności i
Kwalifikacji |
Zdolność i skłonność do uczenia się, uzupełniania wiedzy oraz podnoszenia
kwalifikacji, tak aby zawsze posiadać aktualną wiedzę. |
Umiejętność pracy w zespole |
Realizacja zadań w zespole, przez:
– pomoc i doradzanie kolegom w razie potrzeby,
– zrozumienie celu i korzyści wynikających ze wspólnego realizowania zadań,
– współpracę, a nie rywalizację z pozostałymi członkami zespołu,
– zgłaszanie konstruktywnych wniosków usprawniających pracę zespołu,
– aktywne słuchanie innych, wzbudzanie zaufania. |
Umiejętność negocjowania |
Wypracowywanie stanowiska akceptowanego przez zainteresowanych, dzięki:
– dążeniu do zrozumienia stanowiska (opinii) innych osób,
– przygotowaniu i prezentowaniu różnorodnych argumentów w celu wsparcia swojego stanowiska,
– przekonywaniu innych do weryfikacji własnych sądów lub zmiany stanowiska,
– rozpoznawaniu najlepszych propozycji,
– stymulowaniu otwartych dyskusji na temat źródeł konfliktów,
– ułatwianiu rozwiązywania problemu, kwestii spornych,
– tworzeniu i proponowaniu nowych rozwiązań. |
Zarządzanie zasobami |
Odpowiednie do potrzeb rozmieszczenie i wykorzystanie zasobów finansowych lub innych, przez:
– określanie i pozyskiwanie zasobów,
– alokację i wykorzystanie zasobów w sposób efektywny pod względem czasu i kosztów,
– kontrolowanie wszystkich zasobów wymaganych do efektywnego działania. |
Zarządzanie personelem |
Motywowanie pracowników do osiągania wyższej skuteczności i jakości pracy, przez:
– zrozumiałe tłumaczenie zadań, określanie odpowiedzialności za ich realizację, ustalanie realnych terminów ich wykonania oraz określenie oczekiwanego efektu działania,
– komunikowanie pracownikom oczekiwań dotyczących jakości ich pracy,
– rozpoznawanie mocnych i słabych stron pracowników, wspieranie ich rozwoju w celu poprawy jakości pracy,
– określanie potrzeb szkoleniowo-rozwojowych,
– traktowanie pracowników w uczciwy i bezstronny sposób, zachęcanie ich do wyrażania własnych opinii oraz włączanie ich w proces podejmowania decyzji,
– ocenę osiągnięć pracowników,
– wykorzystywanie możliwości wynikających z systemu wynagrodzeń oraz motywującej roli awansu w celu zachęcenia pracowników do uzyskiwania jak najlepszych wyników,
– dopasowanie indywidualnych oczekiwań pracowników dotyczących własnego rozwoju do potrzeb urzędu,
– inspirowanie i motywowanie pracowników do realizowania celów i zadań urzędu,
– stymulowanie pracowników do rozwoju i podnoszenia kwalifikacji. |
Zarządzanie jakością realizowanych zadań |
Nadzorowanie prowadzonych działań w celu uzyskiwania pożądanych efektów, przez:
– tworzenie i wprowadzanie efektywnych systemów kontroli działania,
– sprawdzanie jakości i postępu w realizacji działań,
– modyfikowanie planów w razie konieczności,
– ocenianie wyników pracy poszczególnych pracowników,
– wydawanie poleceń mających na celu poprawę wykonywanych obowiązków. |
Zarządzanie wprowadzaniem zmian |
Wprowadzanie zmian w urzędzie przez:
– podejmowanie inicjatywy wprowadzania zmian,
– uzasadnianie konieczności wprowadzania zmian,
– określanie etapów i ram czasowych wprowadzanych zmian,
– wspieranie innych w okresie wprowadzania zmian,
– podejmowanie kroków zmniejszających niechęć do wprowadzanych zmian,
– skupianie się na sprawach kluczowych związanych z wprowadzanymi zmianami,
– przewidywanie reakcji pracowników na wprowadzane zmiany,
– wprowadzanie zmian w sposób pozwalający osiągnąć pozytywne rezultaty klientom urzędu. |
Zorientowanie na rezultaty pracy |
Osiąganie zakładanych celów, doprowadzanie działań do końca, przez:
– ustalanie priorytetów działania,
– identyfikowanie zadań krytycznych, szczególnie trudnych, mogących mieć
przełomowe znaczenie,
– określanie sposobów mierzenia postępu realizacji zadań,
– przyjmowanie odpowiedzialności w trakcie realizacji zadań i wywiązywanie się z zobowiązań,
– zrozumienie konieczności rozwiązywania problemów oraz kończenia podjętych działań.
|
Podejmowanie decyzji |
Umiejętność podejmowania decyzji w sposób bezstronny i obiektywny, przez:
– rozpoznawanie istoty problemu oraz określenie jego przyczyn,
– podejmowanie decyzji na podstawie sprawdzonych informacji,
– rozważanie skutków podejmowanych decyzji,
– podejmowanie decyzji w złożonych lub obarczonym pewnym ryzykiem sprawach,
– podejmowanie decyzji obarczonych elementem ryzyka po uprzednim zbilansowaniu potencjalnych zysków i strat. |
Radzenie sobie w sytuacjach kryzysowych |
Pokonywanie sytuacji kryzysowych oraz rozwiązywanie skomplikowanych problemów, przez:
– wczesne rozpoznawanie potencjalnych sytuacji kryzysowych,
– szybkie działanie mające na celu rozwiązanie kryzysu,
– dostosowywanie działania do zmieniających się warunków,
– wcześniejsze rozważanie potencjalnych problemów i zapobieganie ich skutkom,
– informowanie wszystkich, którzy będą musieli zareagować na kryzys,
– wyciąganie wniosków z sytuacji kryzysowych, tak żeby można było w przyszłości uniknąć podobnych sytuacji,
– skuteczne działanie (także) w okresach przejściowych lub wprowadzania zmian. |
Samodzielność |
Zdolność do samodzielnego wyszukiwania i zdobywania informacji, formułowania wniosków i proponowania rozwiązań w celu wykonania
zleconego zadania. |
Inicjatywa |
Umiejętność i wola poszukiwania obszarów wymagających zmian i informowanie o nich,
– inicjowanie działania i branie za nie odpowiedzialności,
– mówienie otwarcie o problemach, badanie źródeł ich powstania. |
Kreatywność |
Wykorzystywanie umiejętności i wyobraźni do tworzenia nowych rozwiązań ulepszających proces pracy, przez:
– rozpoznawanie oraz identyfikowanie powiązań między sytuacjami,
– wykorzystywanie różnych istniejących rozwiązań w celu tworzenia nowych,
– otwartość na zmiany, poszukiwanie i tworzenie nowych koncepcji i metod,
– inicjowanie lub wynajdywanie nowych możliwości lub sposobów działania,
– badanie różnych źródeł informacji, wykorzystywanie dostępnego wyposażenia technicznego,
– zachęcanie innych do proponowania, wdrażania i doskonalenia nowych rozwiązań. |
Myślenie strategiczne |
Tworzenie planów lub koncepcji realizowania celów w oparciu o posiadane informacje, przez:
– ocenianie i wyciąganie wniosków z posiadanych informacji,
– zauważanie trendów i powiązań między różnymi informacjami,
– identyfikowanie fundamentalnych dla urzędu potrzeb i generalnych kierunków działania,
– przewidywanie konsekwencji w dłuższym okresie czasu,
– przewidywanie długoterminowych skutków podjętych działań i decyzji,
– planowanie rozwiązywania problemów i pokonywania przeszkód,
– ocenianie ryzyka i korzyści różnych kierunków działania,
– tworzenie strategii lub kierunków działania,
– analizowanie okoliczności i zagrożeń. |
Umiejętności analityczne |
Umiejętne stawianie hipotez, wyciąganie wniosków przez analizowanie i interpretowanie danych, tj.:
– rozróżnianie informacji istotnych od nieistotnych,
– dokonywanie systematycznych porównań różnych aspektów analizowanych i interpretowanych danych,
– interpretowanie danych pochodzących z dokumentów, opracowań i raportów,
– stosowanie procedur prowadzenia badań i zbierania danych odpowiadających stawianym problemom,
– prezentowanie w optymalny sposób danych i wniosków z przeprowadzonej analizy,
– stosowanie odpowiednich narzędzi i technologii (włącznie z aplikacjami komputerowymi) w celu rozwiązania problemu /zadania. |
Załącznik nr 3
Powiadomienie o nowym terminie oceny
.................................................................
(oznaczenie pracodawcy) (miejscowość i data)
(imię i nazwisko pracownika)
Powiadomienie o nowym terminie oceny
Na podstawie ust. 4 § 18 Rozdziału IV Regulaminu w sprawie zasad przeprowadzania ocen okresowych pracowników samorządowych wprowadzonego Zarządzeniem nr /2013 z dnia 23 października 2013r. informuję Pana/Panią, iż wyznaczony na dzień ................... termin sporządzenia oceny okresowej na piśmie zostaje przesunięty na dzień ......................................
Przyczyną przesunięcia terminu jest:
......................................................................................................................................................
(wskazać uzasadnienie przesunięcia, np. usprawiedliwiona nieobecność w pracy ocenianego uniemożliwiająca przeprowadzenie oceny, zmiana stanowiska pracy ocenianego lub zakresu obowiązków na zajmowanym przez niego stanowisku pracy rodzi obowiązek sporządzenia oceny na piśmie w terminie wcześniejszym niż wyznaczony przez oceniającego)
(pieczęć i podpis pracodawcy lub osoby reprezentującej pracodawcę albo osoby upoważnionej do składania oświadczeń w imieniu pracodawcy)
_________________________________________________________
Kopię powiadomienia o nowym terminie oceny dołącza się do arkusza oceny.