Zarządzenie Nr 31/2013

Starosty Kluczborskiego

z dnia 17 lipca 2013r.

 

w sprawie zmiany Regulaminu przeprowadzania okresowych ocen  pracowników samorządowych zatrudnionych w Starostwie Powiatowym w Kluczborku  na stanowiskach urzędniczych

 

 

                           Na podstawie art. 28 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 223 poz. 1458; z 2009r. Nr 157, poz. 1241; z 2010r. Nr 229 poz. 1494, z 2011r. Nr 134 poz. 777 i Nr 201 poz. 1183) zarządza się co następuje:

 

§ 1. W Regulaminie przeprowadzania okresowych ocen  pracowników samorządowych zatrudnionych w Starostwie Powiatowym w Kluczborku  na stanowiskach urzędniczych stanowiącym załacznik do Zarządzenia nr 27/2009 Starosty Kluczborskiego  z dnia 22 maja 2009r.  wprowadza się następujące zmiany:

1.      w rozdziale III w  § 7 ust. 2 w wersie 3 wyrażenie ”określonym w załączniku nr 3 do Regulaminu” zastępuje się wyrażeniem „o którym mowa w ust. 4”

2.      w rozdziale III w  § 7 ust. 4  wyrazy „załacznik nr 3” zastępuje się wyrazami „załacznik nr 2”

3.      skreśla się w rozdziale III w  § 7 ust. 6

4.      w rozdziale IV w § 18 w ust. 1 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje wyrazy „ z zachowaniem ustawowych terminów tj. 2 lata od ostatniej oceny.”.

5.      w rozdziale VIII § 23 otrzymuje nowe brzmienie.

„§ 23. Integralną częścią Regulaminu są załączniki:

Załącznik nr 1 – Wzór arkusza oceny

Załącznik nr 2 – Wykaz kryteriów

Załącznik nr 3 – Powiadomienie o nowym terminie oceny.”  

6.      Załączniki  nr 1-3  do Regulaminu otrzymują nowe brzmienie:

„ Załącznik nr 1

                                                 Wzór arkusza oceny

 

ARKUSZ OCENY OKRESOWEJ PRACOWNIKA SAMORZĄDOWEGO

Część A

..............................................................

(nazwa jednostki)

 

I. Dane dotyczące ocenianego pracownika samorządowego

 

Imię ...............................................................................................................................................

Nazwisko .......................................................................................................................................

 

 

 

Komórka organizacyjna ...................................................................................................................

Stanowisko .....................................................................................................................................

Data zatrudnienia na stanowisku urzędniczym ...................................................................................

Data rozpoczęcia pracy na obecnym stanowisku ...............................................................................  

 

II. Dane dotyczące poprzedniej oceny

 

Ocena/poziom ................................................................................................................................

Data sporządzenia ..........................................................................................................................

 

.....................................                                                                                                                  

        (miejscowość)                       (dzień, miesiąc, rok)                                       (pieczątka i podpis osoby wypełniającej)

 

Część B

 

I. Kryteria oceny i termin sporządzenia oceny na piśmie

 

Nr

 Kryteria wybrane przez bezpośredniego przełożonego

    1.

 

    2.

 

    3.

 

    4.

 

    5.

 

 

Sporządzenie oceny na piśmie nastąpi w ...........................................................................................

(miesiąc, rok)

.................................................................                                                                                     

                    (imię i nazwisko oceniającego)                                                                               (stanowisko)

 

.................................................................                                                                                     

    (data rozpoczęcia pracy na obecnym stanowisku)                                                    (data i podpis oceniającego)

 

 

II. Zatwierdzenie kryteriów przez kierownika jednostki

 

 

a. Uwagi kierownika jednostki do kryteriów wybranych przez bezpośredniego przełożonego:

 

......................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................

 

.................................................................                                                                                     

                              (imię i nazwisko)                                                                                        (data i podpis)

 

 

b. Zatwierdzam kryteria oceny wybrane przez bezpośredniego przełożonego

 

.................................................................                                                                                     

                              (imię i nazwisko)                                                                                        (data i podpis)

 

 

III. Potwierdzenie zapoznania się ocenianego z kryteriami oceny oraz terminem sporządzenia oceny na piśmie

 

 

Zapoznałam/-łem się z kryteriami oceny oraz terminem sporządzenia oceny na piśmie.

 

.....................................                                                                                                                  

        (miejscowość)                       (dzień, miesiąc, rok)                                                        (podpis ocenianego)

 

 

Część C

 

Opinia dotycząca wykonywania obowiązków przez ocenianego

 

a. Dane dotyczące oceniającego:

Imię/imiona ....................................................................................................................................

Nazwisko .......................................................................................................................................

Stanowisko .....................................................................................................................................

Data rozpoczęcia pracy na obecnym stanowisku ...............................................................................

 

b. Opinia:

 

......................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................

 

(Należy napisać, w jaki sposób oceniany wykonywał obowiązki w okresie, w którym podlegał ocenie, czy spełniał ustawowe kryteria oceny. Jeżeli pracownik wykonywał w okresie, w którym podlegał ocenie, dodatkowe zadania, które nie wynikają z opisu zajmowanego przez niego stanowiska, należy je wskazać).

 

.....................................                                                                                                                  

        (miejscowość)                       (dzień, miesiąc, rok)                                                       (podpis oceniającego)

 

Część D

 

Określenie poziomu wykonywania obowiązków oraz przyznanie oceny okresowej

 

Oceniam wykonywanie obowiązków przez:

Panią/Pana .....................................................................................................................................

 

 

 

w okresie od ................................................................ do .............................................................

na poziomie (wstawić krzyżyk w odpowiednim polu):

bardzo dobrym

 

 

Wykonywał wszystkie obowiązki wynikające z opisu stanowiska pracy w sposób często przewyższający oczekiwania. W razie konieczności podjął się wykonywania zadań dodatkowych i

wykonał je zgodnie z ustalonymi standardami. W trakcie wykonywania obowiązków stale spełniał wszystkie kryteria oceny wymienione w części B.

dobrym

 

 

Wykonywał wszystkie obowiązki wynikające z opisu stanowiska pracy w sposób odpowiadający oczekiwaniom. W trakcie wykonywania obowiązków stale spełniał większość kryteriów oceny wymienionych w części B.

zadowalającym

 

 

Większość obowiązków wynikających z opisu stanowiska pracy wykonywał w sposób odpowiadający oczekiwaniom. W trakcie wykonywania obowiązków stale spełniał niektóre kryteria oceny

wymienione w części B.

niezadowalającym

 

 

Większość obowiązków wynikających z opisu stanowiska pracy wykonywał w sposób nieodpowiadający oczekiwaniom. W trakcie wykonywania obowiązków nie spełniał wcale bądź spełniał rzadko kryteria oceny wymienione w części B.

i przyznaję okresową ocenę:

 

 

 

(wpisać pozytywną – jeżeli zaznaczony został poziom bardzo dobry, dobry lub zadowalający, negatywną - jeżeli poziom niezadowalający)

 

.....................................                                                                                                                  

        (miejscowość)                       (dzień, miesiąc, rok)                                                       (podpis oceniającego)

Część E

 

 

Zapoznałam/-łem się z oceną sporządzoną na piśmie przez:

 

Panią/Pana ............................................................................................................

 

.....................................                                                                                                            

        (miejscowość)                       (dzień, miesiąc, rok)                                                        (podpis ocenianego)

 

 

 

Załącznik nr 2

Wykaz kryteriów oceny

 

Kryterium

Opis kryterium

Sumienność

Wykonywanie obowiązków i poleceń przełożonego w sposób dokładny, sumienny i staranny.

Sprawność

Dbałość o szybkie, wydajne i efektywne realizowanie powierzonych zadań,

umożliwiające uzyskiwanie wysokich efektów pracy. Wykonywanie obowiązków bez zbędnej zwłoki.

Bezstronność

Obiektywne rozpoznawanie sytuacji przy wykorzystaniu dostępnych źródeł, gwarantujące wiarygodność przedstawionych danych, faktów i

informacji. Umiejętność sprawiedliwego traktowania wszystkich stron, niefaworyzowania żadnej z nich.

Przestrzeganie i umiejętność stosowania Konstytucji RP i odpowiednich

przepisów prawa

Znajomość Konstytucji RP i przepisów niezbędnych do właściwego wykonywania obowiązków wynikających z opisu stanowiska pracy.

Umiejętność wyszukiwania potrzebnych przepisów. Umiejętność zastosowania właściwych przepisów w zależności od rodzaju sprawy. Rozpoznawanie spraw, które wymagają współdziałania ze specjalistami z innych dziedzin.

Planowanie i organizowanie pracy

Planowanie działań i organizowanie pracy w celu wykonania zadań. Precyzyjne określanie celów, odpowiedzialności oraz ram czasowych działania. Ustalanie priorytetów działania, efektywne wykorzystywanie czasu, tworzenie szczegółowych i możliwych do realizacji planów krótko- i długoterminowych.

Postawa etyczna

Wykonywanie obowiązków w sposób uczciwy, niebudzący podejrzeń o stronniczość i interesowność. Dbałość o nieposzlakowaną opinię. Postępowanie zgodnie z etyką zawodową i godnością w miejscu pracy i poza nim.

Wiedza specjalistyczna

 

Wiedza z konkretnej dziedziny, która warunkuje odpowiedni poziom merytoryczny realizowanych zadań.

Wykonywanie zadań publicznych

Kompetentne wykonywanie zadań publicznych, właściwe godzenie interesu publicznego z interesem indywidualnych obywateli.

Zarządzanie środkami publicznymi

Kompetentne wykorzystywanie środków publicznych, zgodnie z ich przeznaczeniem. Brak cech marnotrawstwa.

Stosunek do tajemnicy ustawowo chronionej

Brak dowodów lub przesłanek łamania tajemnicy służbowej. W sytuacjach objętych tajemnicą rozważne postępowanie.

Umiejętność udzielania informacji organom, instytucjom i osobom fizycznym

Posiadanie zasobu informacji odpowiedniego do stanowiska. Dokładne i komunikatywne przekazywanie ich organom, instytucjom i osobom fizycznym. Dotrzymywanie ustalonych terminów ich przekazywania.

Udostępnianie dokumentów organom, instytucjom i osobom fizycznym

Posiadanie wiedzy o tym, które dokumenty można udostępnić, a których udostępnianie jest przez przepisy prawa zabronione. Dotrzymywanie ustalonych terminów ich udostępniania. Brak opieszałości w tym zakresie.

Zarządzanie informacją/dzielenie się informacjami

Pozyskiwanie i przekazywanie informacji, które mogą wpływać na planowanie lub proces podejmowania decyzji, przez:

– przekazywanie posiadanych informacji osobom, dla których informacje te będą stanowiły istotną pomoc w realizowanych przez nie zadaniach;

– uzgadnianie planowanych zmian z osobami, dla których mają one istotne znaczenie.

Komunikacja werbalna

Formułowanie wypowiedzi w sposób gwarantujący ich zrozumienie, przez:

– wypowiadanie się w sposób zwięzły, jasny i precyzyjny,

– dobieranie stylu, języka i treści wypowiedzi odpowiednio do słuchaczy,

– udzielanie wyczerpujących i rzeczowych odpowiedzi nawet na trudne pytania, krytykę lub zaskakujące argumenty,

– wyrażanie poglądów w sposób przekonujący,

– posługiwanie się pojęciami właściwymi dla rodzaju załatwianych spraw/wykonywanej pracy.

Pozytywne podejście do obywatela

Zaspokajanie potrzeb obywatela, przez:

– zrozumienie funkcji usługowej swojego stanowiska pracy,

– okazywanie szacunku,

– tworzenie przyjaznej atmosfery,

– umożliwienie obywatelowi przedstawienia własnych racji,

– służenie pomocą.

Komunikatywność

Umiejętność budowania kontaktu z inną osobą, przez:

– okazywanie poszanowania drugiej stronie,

– próbę aktywnego zrozumienia jej sytuacji,

– okazanie zainteresowania jej opiniami,

– umiejętność zainteresowania innych własnymi opiniami.

Komunikacja pisemna

Formułowanie wypowiedzi w sposób gwarantujący zrozumienie, przez:

– stosowanie przyjętych form prowadzenia korespondencji,

– przedstawianie zagadnień w sposób jasny i zwięzły,

– dobieranie odpowiedniego stylu, języka i treści pism,

– budowanie zdań poprawnych gramatycznie i logicznie.

Umiejętność obsługi urządzeń technicznych

Odpowiedni stopień wiedzy i umiejętności niezbędny do korzystania ze sprzętu komputerowego oraz urządzeń biurowych.

Znajomość języka obcego (czynna i bierna)

Znajomość języka obcego na poziomie odpowiednim do realizowanych zadań, pozwalająca na:

– czytanie i rozumienie dokumentów,

– pisanie dokumentów,

– rozumienie innych osób,

– mówienie w języku obcym.

Nastawienie na własny rozwój, podnoszenie umiejętności i

kwalifikacji

Zdolność i skłonność do uczenia się, uzupełniania wiedzy oraz podnoszenia

kwalifikacji, tak aby zawsze posiadać aktualną wiedzę.

Umiejętność pracy w zespole

Realizacja zadań w zespole, przez:

– pomoc i doradzanie kolegom w razie potrzeby,

– zrozumienie celu i korzyści wynikających ze wspólnego realizowania zadań,

– współpracę, a nie rywalizację z pozostałymi członkami zespołu,

– zgłaszanie konstruktywnych wniosków usprawniających pracę zespołu,

– aktywne słuchanie innych, wzbudzanie zaufania.

Umiejętność negocjowania

Wypracowywanie stanowiska akceptowanego przez zainteresowanych, dzięki:

– dążeniu do zrozumienia stanowiska (opinii) innych osób,

– przygotowaniu i prezentowaniu różnorodnych argumentów w celu wsparcia swojego stanowiska,

– przekonywaniu innych do weryfikacji własnych sądów lub zmiany stanowiska,

– rozpoznawaniu najlepszych propozycji,

– stymulowaniu otwartych dyskusji na temat źródeł konfliktów,

– ułatwianiu rozwiązywania problemu, kwestii spornych,

– tworzeniu i proponowaniu nowych rozwiązań.

Zarządzanie zasobami

Odpowiednie do potrzeb rozmieszczenie i wykorzystanie zasobów finansowych lub innych, przez:

– określanie i pozyskiwanie zasobów,

– alokację i wykorzystanie zasobów w sposób efektywny pod względem czasu i kosztów,

– kontrolowanie wszystkich zasobów wymaganych do efektywnego działania.

Zarządzanie personelem

Motywowanie pracowników do osiągania wyższej skuteczności i jakości pracy, przez:

– zrozumiałe tłumaczenie zadań, określanie odpowiedzialności za ich realizację, ustalanie realnych terminów ich wykonania oraz określenie oczekiwanego efektu działania,

– komunikowanie pracownikom oczekiwań dotyczących jakości ich pracy,

– rozpoznawanie mocnych i słabych stron pracowników, wspieranie ich rozwoju w celu poprawy jakości pracy,

– określanie potrzeb szkoleniowo-rozwojowych,

– traktowanie pracowników w uczciwy i bezstronny sposób, zachęcanie ich do wyrażania własnych opinii oraz włączanie ich w proces podejmowania decyzji,

– ocenę osiągnięć pracowników,

– wykorzystywanie możliwości wynikających z systemu wynagrodzeń oraz motywującej roli awansu w celu zachęcenia pracowników do uzyskiwania jak najlepszych wyników,

– dopasowanie indywidualnych oczekiwań pracowników dotyczących własnego rozwoju do potrzeb urzędu,

– inspirowanie i motywowanie pracowników do realizowania celów i zadań urzędu,

– stymulowanie pracowników do rozwoju i podnoszenia kwalifikacji.

Zarządzanie jakością realizowanych zadań

Nadzorowanie prowadzonych działań w celu uzyskiwania pożądanych efektów, przez:

– tworzenie i wprowadzanie efektywnych systemów kontroli działania,

– sprawdzanie jakości i postępu w realizacji działań,

– modyfikowanie planów w razie konieczności,

– ocenianie wyników pracy poszczególnych pracowników,

– wydawanie poleceń mających na celu poprawę wykonywanych obowiązków.

Zarządzanie wprowadzaniem zmian

Wprowadzanie zmian w urzędzie przez:

– podejmowanie inicjatywy wprowadzania zmian,

– uzasadnianie konieczności wprowadzania zmian,

– określanie etapów i ram czasowych wprowadzanych zmian,

– wspieranie innych w okresie wprowadzania zmian,

– podejmowanie kroków zmniejszających niechęć do wprowadzanych zmian,

– skupianie się na sprawach kluczowych związanych z wprowadzanymi zmianami,

– przewidywanie reakcji pracowników na wprowadzane zmiany,

– wprowadzanie zmian w sposób pozwalający osiągnąć pozytywne rezultaty klientom urzędu.

Zorientowanie na rezultaty pracy

Osiąganie zakładanych celów, doprowadzanie działań do końca, przez:

– ustalanie priorytetów działania,

– identyfikowanie zadań krytycznych, szczególnie trudnych, mogących mieć

przełomowe znaczenie,

– określanie sposobów mierzenia postępu realizacji zadań,

– przyjmowanie odpowiedzialności w trakcie realizacji zadań i wywiązywanie się z zobowiązań,

– zrozumienie konieczności rozwiązywania problemów oraz kończenia podjętych działań.

 

Podejmowanie decyzji

Umiejętność podejmowania decyzji w sposób bezstronny i obiektywny, przez:

– rozpoznawanie istoty problemu oraz określenie jego przyczyn,

– podejmowanie decyzji na podstawie sprawdzonych informacji,

– rozważanie skutków podejmowanych decyzji,

– podejmowanie decyzji w złożonych lub obarczonym pewnym ryzykiem sprawach,

– podejmowanie decyzji obarczonych elementem ryzyka po uprzednim zbilansowaniu potencjalnych zysków i strat.

Radzenie sobie w sytuacjach kryzysowych

Pokonywanie sytuacji kryzysowych oraz rozwiązywanie skomplikowanych problemów, przez:

– wczesne rozpoznawanie potencjalnych sytuacji kryzysowych,

– szybkie działanie mające na celu rozwiązanie kryzysu,

– dostosowywanie działania do zmieniających się warunków,

– wcześniejsze rozważanie potencjalnych problemów i zapobieganie ich skutkom,

– informowanie wszystkich, którzy będą musieli zareagować na kryzys,

– wyciąganie wniosków z sytuacji kryzysowych, tak żeby można było w przyszłości uniknąć podobnych sytuacji,

– skuteczne działanie (także) w okresach przejściowych lub wprowadzania zmian.

Samodzielność

Zdolność do samodzielnego wyszukiwania i zdobywania informacji, formułowania wniosków i proponowania rozwiązań w celu wykonania

zleconego zadania.

Inicjatywa

Umiejętność i wola poszukiwania obszarów wymagających zmian i informowanie o nich,

– inicjowanie działania i branie za nie odpowiedzialności,

– mówienie otwarcie o problemach, badanie źródeł ich powstania.

Kreatywność

Wykorzystywanie umiejętności i wyobraźni do tworzenia nowych rozwiązań ulepszających proces pracy, przez:

– rozpoznawanie oraz identyfikowanie powiązań między sytuacjami,

– wykorzystywanie różnych istniejących rozwiązań w celu tworzenia nowych,

– otwartość na zmiany, poszukiwanie i tworzenie nowych koncepcji i metod,

– inicjowanie lub wynajdywanie nowych możliwości lub sposobów działania,

– badanie różnych źródeł informacji, wykorzystywanie dostępnego wyposażenia technicznego,

– zachęcanie innych do proponowania, wdrażania i doskonalenia nowych rozwiązań.

Myślenie strategiczne

Tworzenie planów lub koncepcji realizowania celów w oparciu o posiadane informacje, przez:

– ocenianie i wyciąganie wniosków z posiadanych informacji,

– zauważanie trendów i powiązań między różnymi informacjami,

– identyfikowanie fundamentalnych dla urzędu potrzeb i generalnych kierunków działania,

– przewidywanie konsekwencji w dłuższym okresie czasu,

– przewidywanie długoterminowych skutków podjętych działań i decyzji,

– planowanie rozwiązywania problemów i pokonywania przeszkód,

– ocenianie ryzyka i korzyści różnych kierunków działania,

– tworzenie strategii lub kierunków działania,

– analizowanie okoliczności i zagrożeń.

Umiejętności analityczne

Umiejętne stawianie hipotez, wyciąganie wniosków przez analizowanie i interpretowanie danych, tj.:

– rozróżnianie informacji istotnych od nieistotnych,

– dokonywanie systematycznych porównań różnych aspektów analizowanych i interpretowanych danych,

– interpretowanie danych pochodzących z dokumentów, opracowań i raportów,

– stosowanie procedur prowadzenia badań i zbierania danych odpowiadających stawianym problemom,

– prezentowanie w optymalny sposób danych i wniosków z przeprowadzonej analizy,

– stosowanie odpowiednich narzędzi i technologii (włącznie z aplikacjami komputerowymi) w celu rozwiązania problemu /zadania.

 

     

 

Załącznik nr 3

Powiadomienie o nowym terminie oceny

 

.................................................................                                                                                     

                        (oznaczenie pracodawcy)                                                                            (miejscowość i data)

 

                                                                                                                                                      

                                                                                                                                      (imię i nazwisko pracownika)

 

Powiadomienie o nowym terminie oceny

 

Na podstawie ust. 4 § 18 Rozdziału IV Regulaminu w sprawie zasad przeprowadzania ocen okresowych pracowników samorządowych  wprowadzonego Zarządzeniem nr  27/2009  z dnia 22 maja 2009r.  informuję Pana/Panią, iż wyznaczony na dzień ................... termin sporządzenia oceny okresowej na piśmie zostaje przesunięty na dzień ......................................

 

Przyczyną przesunięcia terminu jest:

 

......................................................................................................................................................

(wskazać uzasadnienie przesunięcia, np. usprawiedliwiona nieobecność w pracy ocenianego uniemożliwiająca przeprowadzenie oceny, zmiana stanowiska pracy ocenianego lub zakresu obowiązków na zajmowanym przez niego stanowisku pracy rodzi obowiązek sporządzenia oceny na piśmie w terminie wcześniejszym niż wyznaczony przez oceniającego)

 

                                                                                                                                                      

(pieczęć i podpis pracodawcy lub osoby reprezentującej pracodawcę albo osoby upoważnionej do składania oświadczeń w imieniu pracodawcy)

 

 

 

_________________________________________________________

Kopię powiadomienia o nowym terminie oceny dołącza się do arkusza oceny.”

 

 

 

§ 2. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia.