Zarządzenie Nr 31/2013
Starosty Kluczborskiego z dnia 17 lipca 2013r. w sprawie zmiany Regulaminu przeprowadzania okresowych ocen pracowników samorządowych zatrudnionych w Starostwie Powiatowym w Kluczborku na stanowiskach urzędniczych Na podstawie art. 28 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 223 poz. 1458; z 2009r. Nr 157, poz. 1241; z 2010r. Nr 229 poz. 1494, z 2011r. Nr 134 poz. 777 i Nr 201 poz. 1183) zarządza się co następuje: § 1. W Regulaminie przeprowadzania okresowych ocen pracowników samorządowych zatrudnionych w Starostwie Powiatowym w Kluczborku na stanowiskach urzędniczych stanowiącym załacznik do Zarządzenia nr 27/2009 Starosty Kluczborskiego z dnia 22 maja 2009r. wprowadza się następujące zmiany: 1. w rozdziale III w § 7 ust. 2 w wersie 3 wyrażenie ”określonym w załączniku nr 3 do Regulaminu” zastępuje się wyrażeniem „o którym mowa w ust. 4” 2. w rozdziale III w § 7 ust. 4 wyrazy „załacznik nr 3” zastępuje się wyrazami „załacznik nr 2” 3. skreśla się w rozdziale III w § 7 ust. 6 4. w rozdziale IV w § 18 w ust. 1 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje wyrazy „ z zachowaniem ustawowych terminów tj. 2 lata od ostatniej oceny.”. 5. w rozdziale VIII § 23 otrzymuje nowe brzmienie. „§ 23. Integralną częścią Regulaminu są załączniki: Załącznik nr 1 – Wzór arkusza oceny Załącznik nr 2 – Wykaz kryteriów Załącznik nr 3 – Powiadomienie o nowym terminie oceny.” 6. Załączniki nr 1-3 do Regulaminu otrzymują nowe brzmienie: „ Załącznik nr 1 Wzór arkusza oceny ARKUSZ OCENY OKRESOWEJ PRACOWNIKA SAMORZĄDOWEGO Część A .............................................................. (nazwa jednostki) I. Dane dotyczące ocenianego pracownika samorządowego Imię ............................................................................................................................................... Nazwisko ....................................................................................................................................... Komórka organizacyjna ................................................................................................................... Stanowisko ..................................................................................................................................... Data zatrudnienia na stanowisku urzędniczym ................................................................................... Data rozpoczęcia pracy na obecnym stanowisku ............................................................................... II. Dane dotyczące poprzedniej oceny Ocena/poziom ................................................................................................................................ Data sporządzenia .......................................................................................................................... ..................................... (miejscowość) (dzień, miesiąc, rok) (pieczątka i podpis osoby wypełniającej) Część B I. Kryteria oceny i termin sporządzenia oceny na piśmie
Nr Kryteria wybrane przez bezpośredniego przełożonego 1. 2. 3. 4. 5.
Sporządzenie oceny na piśmie nastąpi w ...........................................................................................
(miesiąc, rok)
.................................................................
(imię i nazwisko oceniającego) (stanowisko)
.................................................................
(data rozpoczęcia pracy na obecnym stanowisku) (data i podpis oceniającego)
II. Zatwierdzenie kryteriów przez kierownika jednostki
a. Uwagi kierownika jednostki do kryteriów wybranych przez bezpośredniego przełożonego:
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
.................................................................
(imię i nazwisko) (data i podpis)
b. Zatwierdzam kryteria oceny wybrane przez bezpośredniego przełożonego
.................................................................
(imię i nazwisko) (data i podpis)
III. Potwierdzenie zapoznania się ocenianego z kryteriami oceny oraz terminem sporządzenia oceny na piśmie
Zapoznałam/-łem się z kryteriami oceny oraz terminem sporządzenia oceny na piśmie.
.....................................
(miejscowość) (dzień, miesiąc, rok) (podpis ocenianego)
Część C
Opinia dotycząca wykonywania obowiązków przez ocenianego
a. Dane dotyczące oceniającego:
Imię/imiona ....................................................................................................................................
Nazwisko .......................................................................................................................................
Stanowisko .....................................................................................................................................
Data rozpoczęcia pracy na obecnym stanowisku ...............................................................................
b. Opinia:
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
(Należy napisać, w jaki sposób oceniany wykonywał obowiązki w okresie, w którym podlegał ocenie, czy spełniał ustawowe kryteria oceny. Jeżeli pracownik wykonywał w okresie, w którym podlegał ocenie, dodatkowe zadania, które nie wynikają z opisu zajmowanego przez niego stanowiska, należy je wskazać).
.....................................
(miejscowość) (dzień, miesiąc, rok) (podpis oceniającego)
Część D
Określenie poziomu wykonywania obowiązków oraz przyznanie oceny okresowej
Oceniam wykonywanie obowiązków przez:
Panią/Pana .....................................................................................................................................
w okresie od ................................................................ do .............................................................
na poziomie (wstawić krzyżyk w odpowiednim polu):
bardzo dobrym |
|
Wykonywał wszystkie obowiązki wynikające z opisu stanowiska pracy w sposób często przewyższający oczekiwania. W razie konieczności podjął się wykonywania zadań dodatkowych i
wykonał je zgodnie z ustalonymi standardami. W trakcie wykonywania obowiązków stale spełniał wszystkie kryteria oceny wymienione w części B.
dobrym |
|
Wykonywał wszystkie obowiązki wynikające z opisu stanowiska pracy w sposób odpowiadający oczekiwaniom. W trakcie wykonywania obowiązków stale spełniał większość kryteriów oceny wymienionych w części B.
zadowalającym |
|
Większość obowiązków wynikających z opisu stanowiska pracy wykonywał w sposób odpowiadający oczekiwaniom. W trakcie wykonywania obowiązków stale spełniał niektóre kryteria oceny
wymienione w części B.
niezadowalającym |
|
Większość obowiązków wynikających z opisu stanowiska pracy wykonywał w sposób nieodpowiadający oczekiwaniom. W trakcie wykonywania obowiązków nie spełniał wcale bądź spełniał rzadko kryteria oceny wymienione w części B.
i przyznaję okresową ocenę:
|
(wpisać pozytywną – jeżeli zaznaczony został poziom bardzo dobry, dobry lub zadowalający, negatywną - jeżeli poziom niezadowalający)
.....................................
(miejscowość) (dzień, miesiąc, rok) (podpis oceniającego)
Część E
Zapoznałam/-łem się z oceną sporządzoną na piśmie przez: |
Panią/Pana ............................................................................................................ |
..................................... (miejscowość) (dzień, miesiąc, rok) (podpis ocenianego) |
Załącznik nr 2
Wykaz kryteriów oceny
Kryterium |
Opis kryterium |
Sumienność |
Wykonywanie obowiązków i poleceń przełożonego w sposób dokładny, sumienny i staranny. |
Sprawność |
Dbałość o szybkie, wydajne i efektywne realizowanie powierzonych zadań, umożliwiające uzyskiwanie wysokich efektów pracy. Wykonywanie obowiązków bez zbędnej zwłoki. |
Bezstronność |
Obiektywne rozpoznawanie sytuacji przy wykorzystaniu dostępnych źródeł, gwarantujące wiarygodność przedstawionych danych, faktów i informacji. Umiejętność sprawiedliwego traktowania wszystkich stron, niefaworyzowania żadnej z nich. |
Przestrzeganie i umiejętność stosowania Konstytucji RP i odpowiednich przepisów prawa |
Znajomość Konstytucji RP i przepisów niezbędnych do właściwego wykonywania obowiązków wynikających z opisu stanowiska pracy. Umiejętność wyszukiwania potrzebnych przepisów. Umiejętność zastosowania właściwych przepisów w zależności od rodzaju sprawy. Rozpoznawanie spraw, które wymagają współdziałania ze specjalistami z innych dziedzin. |
Planowanie i organizowanie pracy |
Planowanie działań i organizowanie pracy w celu wykonania zadań. Precyzyjne określanie celów, odpowiedzialności oraz ram czasowych działania. Ustalanie priorytetów działania, efektywne wykorzystywanie czasu, tworzenie szczegółowych i możliwych do realizacji planów krótko- i długoterminowych. |
Postawa etyczna |
Wykonywanie obowiązków w sposób uczciwy, niebudzący podejrzeń o stronniczość i interesowność. Dbałość o nieposzlakowaną opinię. Postępowanie zgodnie z etyką zawodową i godnością w miejscu pracy i poza nim. |
Wiedza specjalistyczna |
Wiedza z konkretnej dziedziny, która warunkuje odpowiedni poziom merytoryczny realizowanych zadań. |
Wykonywanie zadań publicznych |
Kompetentne wykonywanie zadań publicznych, właściwe godzenie interesu publicznego z interesem indywidualnych obywateli. |
Zarządzanie środkami publicznymi |
Kompetentne wykorzystywanie środków publicznych, zgodnie z ich przeznaczeniem. Brak cech marnotrawstwa. |
Stosunek do tajemnicy ustawowo chronionej |
Brak dowodów lub przesłanek łamania tajemnicy służbowej. W sytuacjach objętych tajemnicą rozważne postępowanie. |
Umiejętność udzielania informacji organom, instytucjom i osobom fizycznym |
Posiadanie zasobu informacji odpowiedniego do stanowiska. Dokładne i komunikatywne przekazywanie ich organom, instytucjom i osobom fizycznym. Dotrzymywanie ustalonych terminów ich przekazywania. |
Udostępnianie dokumentów organom, instytucjom i osobom fizycznym |
Posiadanie wiedzy o tym, które dokumenty można udostępnić, a których udostępnianie jest przez przepisy prawa zabronione. Dotrzymywanie ustalonych terminów ich udostępniania. Brak opieszałości w tym zakresie. |
Zarządzanie informacją/dzielenie się informacjami |
Pozyskiwanie i przekazywanie informacji, które mogą wpływać na planowanie lub proces podejmowania decyzji, przez: – przekazywanie posiadanych informacji osobom, dla których informacje te będą stanowiły istotną pomoc w realizowanych przez nie zadaniach; – uzgadnianie planowanych zmian z osobami, dla których mają one istotne znaczenie. |
Komunikacja werbalna |
Formułowanie wypowiedzi w sposób gwarantujący ich zrozumienie, przez: – wypowiadanie się w sposób zwięzły, jasny i precyzyjny, – dobieranie stylu, języka i treści wypowiedzi odpowiednio do słuchaczy, – udzielanie wyczerpujących i rzeczowych odpowiedzi nawet na trudne pytania, krytykę lub zaskakujące argumenty, – wyrażanie poglądów w sposób przekonujący, – posługiwanie się pojęciami właściwymi dla rodzaju załatwianych spraw/wykonywanej pracy. |
Pozytywne podejście do obywatela |
Zaspokajanie potrzeb obywatela, przez: – zrozumienie funkcji usługowej swojego stanowiska pracy, – okazywanie szacunku, – tworzenie przyjaznej atmosfery, – umożliwienie obywatelowi przedstawienia własnych racji, – służenie pomocą. |
Komunikatywność |
Umiejętność budowania kontaktu z inną osobą, przez: – okazywanie poszanowania drugiej stronie, – próbę aktywnego zrozumienia jej sytuacji, – okazanie zainteresowania jej opiniami, – umiejętność zainteresowania innych własnymi opiniami. |
Komunikacja pisemna |
Formułowanie wypowiedzi w sposób gwarantujący zrozumienie, przez: – stosowanie przyjętych form prowadzenia korespondencji, – przedstawianie zagadnień w sposób jasny i zwięzły, – dobieranie odpowiedniego stylu, języka i treści pism, – budowanie zdań poprawnych gramatycznie i logicznie. |
Umiejętność obsługi urządzeń technicznych |
Odpowiedni stopień wiedzy i umiejętności niezbędny do korzystania ze sprzętu komputerowego oraz urządzeń biurowych. |
Znajomość języka obcego (czynna i bierna) |
Znajomość języka obcego na poziomie odpowiednim do realizowanych zadań, pozwalająca na: – czytanie i rozumienie dokumentów, – pisanie dokumentów, – rozumienie innych osób, – mówienie w języku obcym. |
Nastawienie na własny rozwój, podnoszenie umiejętności i kwalifikacji |
Zdolność i skłonność do uczenia się, uzupełniania wiedzy oraz podnoszenia kwalifikacji, tak aby zawsze posiadać aktualną wiedzę. |
Umiejętność pracy w zespole |
Realizacja zadań w zespole, przez: – pomoc i doradzanie kolegom w razie potrzeby, – zrozumienie celu i korzyści wynikających ze wspólnego realizowania zadań, – współpracę, a nie rywalizację z pozostałymi członkami zespołu, – zgłaszanie konstruktywnych wniosków usprawniających pracę zespołu, – aktywne słuchanie innych, wzbudzanie zaufania. |
Umiejętność negocjowania |
Wypracowywanie stanowiska akceptowanego przez zainteresowanych, dzięki: – dążeniu do zrozumienia stanowiska (opinii) innych osób, – przygotowaniu i prezentowaniu różnorodnych argumentów w celu wsparcia swojego stanowiska, – przekonywaniu innych do weryfikacji własnych sądów lub zmiany stanowiska, – rozpoznawaniu najlepszych propozycji, – stymulowaniu otwartych dyskusji na temat źródeł konfliktów, – ułatwianiu rozwiązywania problemu, kwestii spornych, – tworzeniu i proponowaniu nowych rozwiązań. |
Zarządzanie zasobami |
Odpowiednie do potrzeb rozmieszczenie i wykorzystanie zasobów finansowych lub innych, przez: – określanie i pozyskiwanie zasobów, – alokację i wykorzystanie zasobów w sposób efektywny pod względem czasu i kosztów, – kontrolowanie wszystkich zasobów wymaganych do efektywnego działania. |
Zarządzanie personelem |
Motywowanie pracowników do osiągania wyższej skuteczności i jakości pracy, przez: – zrozumiałe tłumaczenie zadań, określanie odpowiedzialności za ich realizację, ustalanie realnych terminów ich wykonania oraz określenie oczekiwanego efektu działania, – komunikowanie pracownikom oczekiwań dotyczących jakości ich pracy, – rozpoznawanie mocnych i słabych stron pracowników, wspieranie ich rozwoju w celu poprawy jakości pracy, – określanie potrzeb szkoleniowo-rozwojowych, – traktowanie pracowników w uczciwy i bezstronny sposób, zachęcanie ich do wyrażania własnych opinii oraz włączanie ich w proces podejmowania decyzji, – ocenę osiągnięć pracowników, – wykorzystywanie możliwości wynikających z systemu wynagrodzeń oraz motywującej roli awansu w celu zachęcenia pracowników do uzyskiwania jak najlepszych wyników, – dopasowanie indywidualnych oczekiwań pracowników dotyczących własnego rozwoju do potrzeb urzędu, – inspirowanie i motywowanie pracowników do realizowania celów i zadań urzędu, – stymulowanie pracowników do rozwoju i podnoszenia kwalifikacji. |
Zarządzanie jakością realizowanych zadań |
Nadzorowanie prowadzonych działań w celu uzyskiwania pożądanych efektów, przez: – tworzenie i wprowadzanie efektywnych systemów kontroli działania, – sprawdzanie jakości i postępu w realizacji działań, – modyfikowanie planów w razie konieczności, – ocenianie wyników pracy poszczególnych pracowników, – wydawanie poleceń mających na celu poprawę wykonywanych obowiązków. |
Zarządzanie wprowadzaniem zmian |
Wprowadzanie zmian w urzędzie przez: – podejmowanie inicjatywy wprowadzania zmian, – uzasadnianie konieczności wprowadzania zmian, – określanie etapów i ram czasowych wprowadzanych zmian, – wspieranie innych w okresie wprowadzania zmian, – podejmowanie kroków zmniejszających niechęć do wprowadzanych zmian, – skupianie się na sprawach kluczowych związanych z wprowadzanymi zmianami, – przewidywanie reakcji pracowników na wprowadzane zmiany, – wprowadzanie zmian w sposób pozwalający osiągnąć pozytywne rezultaty klientom urzędu. |
Zorientowanie na rezultaty pracy |
Osiąganie zakładanych celów, doprowadzanie działań do końca, przez: – ustalanie priorytetów działania, – identyfikowanie zadań krytycznych, szczególnie trudnych, mogących mieć przełomowe znaczenie, – określanie sposobów mierzenia postępu realizacji zadań, – przyjmowanie odpowiedzialności w trakcie realizacji zadań i wywiązywanie się z zobowiązań, – zrozumienie konieczności rozwiązywania problemów oraz kończenia podjętych działań. |
Podejmowanie decyzji |
Umiejętność podejmowania decyzji w sposób bezstronny i obiektywny, przez: – rozpoznawanie istoty problemu oraz określenie jego przyczyn, – podejmowanie decyzji na podstawie sprawdzonych informacji, – rozważanie skutków podejmowanych decyzji, – podejmowanie decyzji w złożonych lub obarczonym pewnym ryzykiem sprawach, – podejmowanie decyzji obarczonych elementem ryzyka po uprzednim zbilansowaniu potencjalnych zysków i strat. |
Radzenie sobie w sytuacjach kryzysowych |
Pokonywanie sytuacji kryzysowych oraz rozwiązywanie skomplikowanych problemów, przez: – wczesne rozpoznawanie potencjalnych sytuacji kryzysowych, – szybkie działanie mające na celu rozwiązanie kryzysu, – dostosowywanie działania do zmieniających się warunków, – wcześniejsze rozważanie potencjalnych problemów i zapobieganie ich skutkom, – informowanie wszystkich, którzy będą musieli zareagować na kryzys, – wyciąganie wniosków z sytuacji kryzysowych, tak żeby można było w przyszłości uniknąć podobnych sytuacji, – skuteczne działanie (także) w okresach przejściowych lub wprowadzania zmian. |
Samodzielność |
Zdolność do samodzielnego wyszukiwania i zdobywania informacji, formułowania wniosków i proponowania rozwiązań w celu wykonania zleconego zadania. |
Inicjatywa |
Umiejętność i wola poszukiwania obszarów wymagających zmian i informowanie o nich, – inicjowanie działania i branie za nie odpowiedzialności, – mówienie otwarcie o problemach, badanie źródeł ich powstania. |
Kreatywność |
Wykorzystywanie umiejętności i wyobraźni do tworzenia nowych rozwiązań ulepszających proces pracy, przez: – rozpoznawanie oraz identyfikowanie powiązań między sytuacjami, – wykorzystywanie różnych istniejących rozwiązań w celu tworzenia nowych, – otwartość na zmiany, poszukiwanie i tworzenie nowych koncepcji i metod, – inicjowanie lub wynajdywanie nowych możliwości lub sposobów działania, – badanie różnych źródeł informacji, wykorzystywanie dostępnego wyposażenia technicznego, – zachęcanie innych do proponowania, wdrażania i doskonalenia nowych rozwiązań. |
Myślenie strategiczne |
Tworzenie planów lub koncepcji realizowania celów w oparciu o posiadane informacje, przez: – ocenianie i wyciąganie wniosków z posiadanych informacji, – zauważanie trendów i powiązań między różnymi informacjami, – identyfikowanie fundamentalnych dla urzędu potrzeb i generalnych kierunków działania, – przewidywanie konsekwencji w dłuższym okresie czasu, – przewidywanie długoterminowych skutków podjętych działań i decyzji, – planowanie rozwiązywania problemów i pokonywania przeszkód, – ocenianie ryzyka i korzyści różnych kierunków działania, – tworzenie strategii lub kierunków działania, – analizowanie okoliczności i zagrożeń. |
Umiejętności analityczne |
Umiejętne stawianie hipotez, wyciąganie wniosków przez analizowanie i interpretowanie danych, tj.: – rozróżnianie informacji istotnych od nieistotnych, – dokonywanie systematycznych porównań różnych aspektów analizowanych i interpretowanych danych, – interpretowanie danych pochodzących z dokumentów, opracowań i raportów, – stosowanie procedur prowadzenia badań i zbierania danych odpowiadających stawianym problemom, – prezentowanie w optymalny sposób danych i wniosków z przeprowadzonej analizy, – stosowanie odpowiednich narzędzi i technologii (włącznie z aplikacjami komputerowymi) w celu rozwiązania problemu /zadania. |
Załącznik nr 3
Powiadomienie o nowym terminie oceny
.................................................................
(oznaczenie pracodawcy) (miejscowość i data)
(imię i nazwisko pracownika)
Powiadomienie o nowym terminie oceny
Na podstawie ust. 4 § 18 Rozdziału IV Regulaminu w sprawie zasad przeprowadzania ocen okresowych pracowników samorządowych wprowadzonego Zarządzeniem nr 27/2009 z dnia 22 maja 2009r. informuję Pana/Panią, iż wyznaczony na dzień ................... termin sporządzenia oceny okresowej na piśmie zostaje przesunięty na dzień ......................................
Przyczyną przesunięcia terminu jest:
......................................................................................................................................................
(wskazać uzasadnienie przesunięcia, np. usprawiedliwiona nieobecność w pracy ocenianego uniemożliwiająca przeprowadzenie oceny, zmiana stanowiska pracy ocenianego lub zakresu obowiązków na zajmowanym przez niego stanowisku pracy rodzi obowiązek sporządzenia oceny na piśmie w terminie wcześniejszym niż wyznaczony przez oceniającego)
(pieczęć i podpis pracodawcy lub osoby reprezentującej pracodawcę albo osoby upoważnionej do składania oświadczeń w imieniu pracodawcy)
_________________________________________________________
Kopię powiadomienia o nowym terminie oceny dołącza się do arkusza oceny.”
§ 2. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia.