Protokół Nr 25/2013
z posiedzenia Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego Rady Powiatuw Kluczborku w dniu 12 lutego 2013 r.
Przewodniczył Przewodniczący Komisji - Mirosław Misiak
Lista obecności w załączeniu.
Porządek posiedzenia:
1.Otwarcie posiedzenia.
2.Analiza materiałów na XXVIII sesję.
3.Zapoznanie się z Programem dostosowawczym PCZ SA NZOZ Szpitala Powiatowego w Kluczborku do wymagań określonych w Rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 26 czerwca 2012 r. w sprawie szczegółowych wymagań jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia podmiotu wykonującego działalność leczniczą.
4.Propozycje do planu pracy komisji na 2013 rok.
5.Wolne wnioski.
6.Zamknięcie posiedzenia.
Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:
1. Wanda Słabosz – Skarbnik Powiatu,
2.Mieczysław Zaleciński - Naczelnik Wydziału Spraw Obywatelskich,
Zarządzania Kryzysowego i Promocji Zdrowia
Starostwa Powiatowego w Kluczborku.
Ad.1
Przewodniczący komisji przywitał wszystkich zebranych na dzisiejszym posiedzeniu oraz zaproszonych gości. Następnie Przewodniczący komisji przedstawił porządek dzisiejszego posiedzenia. Członkowie komisji do porządku nie wnieśli uwag przyjmując go jednogłośnie.
Ad.2
Przewodniczący komisji przedstawił projekty uchwał na XXVIII sesję Rady Powiatu w następujących sprawach: zmiany Uchwały Budżetowej Powiatu Kluczborskiego na rok 2013 Nr XXVII/209/2012 Rady Powiatu w Kluczborku, zmiany wieloletniej prognozy finansowej,
wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu na uchwałę
nr 2/2/2013 Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu z dnia 16 stycznia 2013 r., wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu na uchwałę
nr 2/3/2013 Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu z dnia 16 stycznia 2013 r., wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu na uchwałę
nr 3/6/2013 Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu z dnia 30 stycznia 2013 r., wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu na uchwałę
nr 3/7/2013 Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu z dnia 30 stycznia 2013 r., zmiany Uchwały Nr XXVI/191/2012 Rady Powiatu w Kluczborku z dni 6 grudnia 2012 r.
w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji z budżetu Powiatu Kluczborskiego dla szkół niepublicznych posiadających uprawnienia szkół publicznych oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystania, upoważnienia Zarządu Powiatu w Kluczborku do zawarcia porozumienia z Gminą Kluczbork w sprawie założenia i prowadzenia przedszkola specjalnego przez Powiat Kluczborski, przyznania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków, wyrażenia opinii o zbyciu nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Kluczborskiego na rzecz gminy Byczyna oraz wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od ceny ustalonej na podstawie wartości nieruchomości, zmiany Uchwały Nr IX/62/2003 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 17 lipca 2003 r. w sprawie utworzenia publicznej placówki doskonalenia nauczycieli.
Pan Starosta przedstawił projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie i poinformował, że największą zmianą wprowadzaną na tej sesji do budżetu jest wprowadzenie do budżetu środków pochodzących z różnych programów unijnych, z czego największą kwotę około 3 mln. zł. stanowi uzyskane dofinansowanie na rozbudowę Inkubatora Przedsiębiorczości. Pan Starosta dodał, że będzie to bardzo duże przedsięwzięcie, dzięki któremu powstanie nowy obiekt na obecnym Dworcu PKS, z pomieszczeniami dla działalności gospodarczej i Dworcem PKS. Pan Starosta poinformował, że postara się przedstawić krótką prezentacje
w tym temacie na najbliższą sesję. Pan Starosta dodał, że będzie to inwestycja niełatwa i zaplanowana na 2 lata.
Kolejno pan Starosta wyjaśnił projekty uchwał w sprawie wniesienia skarg do WSA.
Pan Starosta poinformował, że jeżeli chodzi o uchwały w sprawie wniesienia skarg do WSA , to powiat musi za każdym razem skarżyć uchwały RIO dotyczące unieważnień uchwał w sprawę zmian wieloletniej prognozy finansowej. Pan Starosta poinformował, że ma nadzieję, że po ostatnim posiedzeniu WSA, Kolegium RIO zmieni praktykę i przestanie unieważniać nasze uchwały, gdyż przy każdej zmianie w budżecie powiatu trzeba uaktualnić wieloletnią prognozę finansową. Pan Starosta stwierdził, że sąd stwierdził, że merytorycznie sprawę rozstrzygnie NSA, gdyż zapadł pierwszy wyrok, i w tej chwili nie ma sensu, aby na poziomie I instancji zajmować się merytoryczną kwestią i orzekali w tej sprawie, gdyż jak to się będzie miało do pierwszego orzeczenia w tej sprawie, wyrok w powyższej sprawie już zapadł. Radny Wojciech Smolnik zapytał, czy RIO będzie unieważniało kolejne uchwały. Pan Starosta odpowiedział, że po ostatnim wyroku, RIO nie powinna unieważniać kolejnych uchwał o zmianie wpf. Radny Wojciech Smolnik zapytał, czy uchwały dotychczas unieważnione przez RIO nie powinny zostać przywrócone przez RIO. Pan Starosta stwierdził, ze tak byłoby idealnie, i Kolegium RIO powinno swoje uchwały unieważniające wycofać, ale pan Starosta stwierdził, ze nie wiadomo czy RIO tak się zachowa, więc my musimy jednak uchwały unieważnione przez RIO skarżyć. Pan Starosta przypomniał, że pierwsza unieważniona uchwała o zmianę wpf została zaskarżona przez powiat do WSA , wniesienie skargi sprawia, że jej unieważnienie nie jest prawomocne, nawet orzeczenie sądu I instancji nie jest prawomocne, gdyż nam dalej przysługuje środek odwoławczy w postaci skargi kasacyjnej do NSA, w związku z powyższym uchwała wiąże obie strony, w związku z tym kolejne unieważnianie uchwał dot. wpf przez RIO nie ma sensu. Przewodniczący komisji zapytał, czy pan Starosta rozmawiał w tej kwestii z RIO. Pan Starosta odpowiedział, stawał na kolegium RIO trzy razy, oraz, że wnioskował o to, aby pozwolono nam wykorzystać środki zaskarżenia, które nam zgodnie z prawem przysługują. Pan Wicestarosta dopowiedział, że w samym RIO nie ma jednomyślności w powyższej kwestii. Pan Przewodniczący komisji stwierdził, ze należy poczekać na orzeczenie. Pan Starosta poinformował, że nieprzypadkowo również podjęto współpracę z Instytutem Partnerstwa Publiczno-Prywatnego. Pan Starosta stwierdził ponadto, ze jest to kwestia również RIO opolskiego, gdyż były już podobne przypadki w Polsce i RIO nie unieważniały podobnych uchwał. Pan Starosta poinformował, że po ostatnim orzeczeniu sądu jest szansa na to, aby się w tej kwestii obronić. Pan Starosta stwierdził, że najważniejsza kwestia rozegra się w NSA , tak naprawdę o to chodzi, czy mamy umowę z Siemensem w długu czy nie. Pan Starosta poinformował, ze powiat przesłał umowę z Siemensem do Instytutu Partnerstwa Publiczno-Prywatnego z prośbą o dokonanie ekspertyzy tej umowy pod kontem Eurostatu z szacowaniem ryzyk i określenia czy jest to umowa w partnerstwie publiczno-prywatnym czy nie, z odpowiedzi Instytutu wynika, ze jest to umowa z partnerstwa publiczno-prywatnego, co w konsekwencji nie powinno jej kwalifikować jako dług. Pan Starosta poinformował, że w związku z powyższym wysłano sprawozdawczość , Rb-z PPP, do ministerstwa finansów, które poprosiło nas o wyjaśnienie, i ministerstwo sprawozdań nie zwrócił, więc należy domniemywać, że zostały one przyjęte. Pan Starosta stwierdził, że jest to kolejny argument , który będzie można podnieść w NSA.
Przewodniczący Komisji zapytał, kiedy nastąpi ostateczne rozstrzygnięcie w tej sprawie. Pan Starosta odpowiedział, że nie potrafi odpowiedzieć na to pytanie. Radny Wojciech Smolnik zapytał, co dzieje się z uchwałą, która unieważnia RIO. Pan Starosta odpowiedział, że nic, dopóki jest nieprawomocna. Pani Skarbnik dodała, że należy pamiętać, ze RIO unieważnia uchwałę tylko w części dotyczącej długu. Pan Starosta dodał, że po wyroku z 6 lutego 2013 będzie starał się wzruszyć negatywne opinie o wpf na 2013 r. oraz o zaciągnięciu kredytu, gdyż te opinie idą do instytucji finansowych.Radny Wojciech Smolnik dodał w podsumowaniu, że złożyliśmy skargę na uchwałę RIO i 11 stycznia 2013 r. zapadł wyrok dla nas niekorzystny, zaskarżyliśmy ja do NSA, natomiast dlaczego 6 lutego 2013 zapadł wyrok dla nas korzystny w tej samej sprawie. Pan Starosta odpowiedział, że nie mamy uzasadnień powyższych wyroków, na pierwszym posiedzeniu nie przekonaliśmy sądu , natomiast na drugim sad stwierdził, ze wyrok zapadł na pierwszym posiedzeniu i teraz należy czekać na orzeczenie NSA. Pan Wicestarosta dodał, ze po drugim wyroku, dla nas korzystnym, nie wiadomo czy RIO nie odwoła się do NSA.
Przewodniczący komisji dodał, że najważniejszy będzie wyrok w NSA.
Kolejno pan Starosta wyjaśnił projekt uchwały w sprawie upoważnienia Zarządu Powiatu w Kluczborku do zawarcia porozumienia z Gminą Kluczbork w sprawie założenia i prowadzenia przedszkola specjalnego przez Powiat Kluczborski. Pan Starosta poinformował, ze jest to uchwała intencyjna, potrzebna jest jeszcze zgoda Rady Miejskiej w Kluczborku. Przewodniczący Komisji dodał zapytał, czy jest potrzeba na takie przedszkole. Pan Starosta dodał, ze przedszkole będzie dla dzieci z upośledzeniem w stopniu takim, które nie kwalifikuje się do przedszkola integracyjnego.
Ad.3
Przewodniczący komisji przedstawił Program dostosowawczy PCZ SA NZOZ Szpitala Powiatowego w Kluczborku do wymagań określonych w Rozporządzeniu Ministra Zdrowiaz dnia 26 czerwca 2012 r. w sprawie szczegółowych wymagań jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia podmiotu wykonującego działalność leczniczą. Przewodniczący komisji stwierdził, że członkowie komisji powinni zapoznać się z powyższym programem i dopiero wtedy będzie można w tej kwestii dyskutować. Przewodniczący komisji dodał, że powyższy program dokładnie przeanalizujemy, zwrócimy się do zarządu szpitala o przygotowanie informacji w tym temacie, na posiedzeniu wyjazdowym do szpitala, gdzie przeanalizujemy koszty wprowadzanych zmian dla naszego szpitala i naszej społeczności.
Pan Starosta dodał, że problemem zaczyna być dostanie się do lekarza, nie wiadomo do czego zmierza służba zdrowia w Polsce. Przewodniczący komisji dodał, że są kolejki 1,5 roku do specjalisty.
Ad.4
Przewodniczący komisji przedstawił propozycje do planu pracy komisji na 2013 rok.
Plan pracy komisji na 2013 rok przedstawia się następująco:
- „Powiatowy program zapobiegania przestępczości oraz ochrony bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego na lata 2013-2018”. Założenia, cele, realizacja. Przedstawi Pan Starosta Piotr Pośpiech- Przewodniczący Komisji Bezpieczeństwa
i Porządku. - Projekt dostosowawczy obiektów i urządzeń NZOZ Szpitala Powiatowego
w Kluczborku do wymagań określonych w Rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 26.06.2012 r. w sprawie szczegółowych wymagań, jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia podmiotu wykonującego działalność leczniczą . Spotkanie z Zarządem PCZ NZOZ Szpitala Powiatowego w Kluczborku. - Stan sanitarny Powiatu kluczborskiego – aktualne problemy i zagrożenia – spotkanie
z Dyrektorką Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Kluczborku. - Szpital Powiatowy w Kluczborku. Działalność lecznictwa zamkniętego, poradni specjalistycznych oraz Nocnej i Świątecznej Opieki Zdrowotnej. Stan aktualny, plany rozwojowe, kontraktowanie świadczeń na lata 2014-2016.
- Bezpieczeństwo Powiatu Kluczborskiego w zakresie działań Policji.
Na każdym posiedzeniu będą omawiane materiały na najbliższą sesję Rady Powiatu oraz inne aktualne tematy będące w zakresie kompetencji Komisji.
Kolejność posiedzeń tematycznych może ulec zmianie zależnie od aktualnych potrzeb
i możliwości.
Radni jednogłośnie powyższy plan pracy przyjęli.
Ad.5
Przewodniczący komisji zapytał co z projektem w sprawie leasingu zwrotnego. Pan Starosta wyjaśnił powyższą kwestie, i poinformował, że w najbliższym czasie ogłosimy przetarg może na dwa obiekty, aby podnieść trochę wskaźnik.
Kolejno pan Starosta poinformował, że gmina Byczyna kupi od nas obiekt w Polanowicach na mieszkania dla repatriantów, taki tez projekt uchwały jest przedstawiony na sesję.
Radny Wojciech Smolnik poinformował, że na komisji oświaty poruszył kwestie wysyłania protokołów z sesji elektronicznie, aby każdy mógł się z nim zapoznać przed zatwierdzeniem.
Pan Starosta stwierdził, że zastanawia się nad wprowadzeniem zmian w Statucie odnośnie przesyłania materiałów na sesję elektronicznie.
Ad.6
Przewodniczący Komisji w związku z wyczerpaniem porządku obrad podziękował wszystkim za udział w dzisiejszym posiedzeniu i zamknął posiedzenie komisji.
Na tym protokół zakończono.
Przewodniczący komisji
Mirosław Misiak
Protokołowała
Katarzyna Hołdys