Protokół Nr 29/2012

 

z posiedzenia Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny w dniu 17 grudnia 2012 r.

Przewodniczyła Przewodnicząca Komisji Oświaty Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny  - Wioletta Kardas

             

Lista obecności w załączeniu.

 

Porządek posiedzenia:

 

            1.Otwarcie posiedzenia.

            2.Analiza projektu budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2013 rok (przygotowanie przez   komisję opinii do projektu budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2013 r. ).

            3.Wolne wnioski.

4.Zamknięcie posiedzenia.    

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

 

1.      Wanda Słabosz – Skarbnik Powiatu,

2.      Rozalia Słoniowska – Naczelnik Wydziału Edukacji i Sportu Starostwa Powiatowego w Kluczborku.         

Ad. 1

 

Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny  przywitała wszystkich zebranych i przedstawiła porządek dzisiejszego posiedzenia. Do przedstawionego porządku Członkowie Komisji nie wnieśli żadnych uwag jednogłośnie go zatwierdzając.

 

Ad. 2

 

Przewodnicząca komisji przedstawiła projekt budżetu powiatu na 2013 rok.   

Ustala się dochody budżetu powiatu na rok 2013 w łącznej kwocie 72.237.022 zł w tym: dochody bieżące : 57.857.914 zł, dochody majątkowe :14.379.108 zł. Ustala się wydatki budżetu na rok 2013 w łącznej kwocie 68.405.485 zł. Wydatki budżetu obejmują plan wydatków bieżących na łączną kwotę 57.672.460,- zł w tym:

1) wydatki bieżące jednostek budżetowych w łącznej kwocie – 51.248.205,- zł z czego:

a) wydatki na wynagrodzenia i składki od nich naliczane – 39.384.752 zł

b) wydatki związane z realizacją zadań statutowych jednostek budżetowych – 11.863.453,- zł

2) wydatki na dotacje na zadania bieżące -1.076.174 zł

3) wydatki na świadczenia na rzecz osób fizycznych – 2.243.371,- zł

4) wydatki bieżące na programy finansowane z pomocy zagranicznej w łącznej kwocie-1.104.710,- zł; z czego : ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej – 1.104.710,zł.

5) wydatki na obsługę długu publicznego - 2 000 000,- zł   

Wydatki budżetu obejmują plan wydatków majątkowych na łączną kwotę 10.733.025,- tym:

1) wydatki inwestycyjne i zakupy inwestycyjne w kwocie 10.733.025,- zł.

Różnica między dochodami i wydatkami stanowi planowaną nadwyżkę budżetu w kwocie 3.831.537,- zł ,która zostanie przeznaczona na spłatę zobowiązań z tytułu  zaciągniętych pożyczek i kredytów zaciąganych na rynkach krajowych oraz wykup papierów wartościowych. Ustala się rozchody w łącznej wysokości 3.831.537,- zł. Ustala się rezerwy ogólne i celowe w wysokości: rezerwa ogólna 89.439- zł, rezerwa celowa 48.815,- zł – przeznaczona na nagrody Starosty Kluczborskiego z okazji Święta Edukacji Narodowej, rezerwa celowa 91.939,- zł – przeznaczona na realizację zadań własnych z zakresu Zarządzania Kryzysowego.” Dochody i wydatki budżetu obejmują: dochody  i wydatki związane z realizacją zadań zleconych z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych ustawami, dochody i wydatki związane z realizacją zadań zakresu administracji rządowej wykonywanych na podstawie porozumień z organami tej administracji, dochody i wydatki związane z realizacją zadań wykonywanych na podstawie umów lub porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego.

Następnie przystąpiono do dyskusji. Radny Robert Wietrzyk zapytał, czy konieczne jest wykonywanie remontów dróg w sytuacji, gdy budżet jest tak napięty. Pan Starosta odpowiedział, że z tymi inwestycjami nie ma problemu, na pozyskane są dotacje. Natomiast pan Starosta zwrócił uwagę na art. 243 ustawy o finansach publicznych mówiący o indywidualnym wskaźniku zadłużenia i stwierdził, że to on będzie problemem, gdy zacznie obowiązywać od stycznia 2014 roku. Pan Starosta stwierdził ponadto, ze dla samorządu korzystne jest uzyskiwanie dochodów ze sprzedaży mienia, gdyż powoduje to wzrost dochodów . Radny Robert Wietrzyk zapytał, czy jest szansa na sprzedaż przeznaczonych na sprzedaż obiektów. Pan Starosta odpowiedział, że jeżeli chodzi o niektóre składniki majątkowe przeznaczone do sprzedaży to jest zainteresowanie nimi, jednak od zainteresowania do sprzedaży jest jeszcze długa droga. Pan Starosta stwierdził, że składniki majątkowe przeznaczone do sprzedaży w roku 2012 i niesprzedane przechodzą na rok kolejny, wola ich zbycia nie zmienia się. Radna Wioletta Kardas zapytała, czy w 2013 roku uwzględniono podwyżki pensji dla obsługi w jednostkach organizacyjnych powiatu. Pan Starosta odpowiedział, że w  trakcie roku będzie 1% wzrost wynagrodzeń. Radna Irena Kielar stwierdziła, że kwota subwencji oświatowej w 2013 roku dla powiatu kluczborskiego wynosi 23.632.913 zł. i że jest za mała, radna zapytała ponadto, dlaczego w ZSP Nr 2 będzie wyposażone  a w ZSP Nr 1 aula i biblioteka potrzebują remontu a nic się w tym kierunku nie robi.  700 tys. zł , pan Starosta stwierdził, że gdyby nie redukcja o 16 etatów, koszt samych wynagrodzeń dla pracowników pedagogicznych byłaby o 0,5 mln. wyższa. W odniesieniu do projektu dotyczącego bazy dokształcenia zawodowego przy ZSP CKU Nr 2 to udział powiatu w tym przedsięwzięciu wynosi 15 %, w skład projektu wchodzi m.in. laboratorium budowlane, zakup wózka widłowego, doposażenie pracowni multimedialnej. Radny Tadeusz Konarski stwierdził, że w projekcie budżetu powiatu na 2013 rok niewiele jest inwestycji. Pan Starosta odpowiedział, ze jeżeli chodzi o inwestycje to mamy trzy drogi, Dom Pomocy Społecznej, ZSP Nr 2, a także na początku roku ogłoszony zostanie przetarg na Inkubator Przedsiębiorczości przy Dworcu PKS. Pan Wicestarosta poinformował również o rozbudowie Inkubatora na Sienkiewicza. Radny Tadeusz Konarski stwierdził, że dworzec autobusowy urbanistycznie nie jest dobrze rozmieszczony w centrum miasta. Radny Tadeusz Konarski zwrócił uwagę, ze nie należy sprzedawać majątku za bezcen oraz, że założony w budżecie 13 mln. dochód ze sprzedaży składników majątkowych nie uda się. Pan Starosta stwierdził, ze największym zagrożeniem dla samorządu jest wskaźnik z art.243 ustawy o finansach publicznych oraz, ze gdyby udał się leasing to wskaźnik poszedłby w górę.

Komisja w swojej analizie projektu budżetu na 2013 rok zwróciła uwagę na budżet placówek oświatowych oraz innych jednostek organizacyjnych powiatu.      
Komisja zwróciła również uwagę na wydatki inwestycyjne oraz wypracowanie na przyszły rok budżetowy dochodów majątkowych.              
Komisja w drodze głosowania, 6 głosami za, przy 3 wstrzymujących się pozytywnie zaopiniowała powyższy projekt budżetu.

           

Ad. 3

 

Nie było wolnych wniosków.

 

Ad. 4

 

Przewodnicząca Komisji w związku z wyczerpaniem porządku obrad podziękowała wszystkim za udział w dzisiejszym posiedzeniu i zamknęła posiedzenie komisji.

 

Na tym protokół zakończono.

 

Przewodnicząca Komisji

 

                                                                                  Wioletta Kardas

 

 

Protokołowała

Katarzyna Hołdys