Protokół Nr 10/2003

 

 

 

z posiedzenia Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego

w dniu 12 czerwca 2003r.

Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Andrzej Jung.

Lista obecności w załączeniu.

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

1.Stanisław Rakoczy – Starosta Kluczborski,

2.Mieczysław Zaleciński – Naczelnik Wydziału Ochrony i Promocji Zdrowia

Starostwa Powiatowego w Kluczborku,

3.Renata Jażdż-Zaleska – Dyrektor SPZOZ w Kluczborku,

4.Józef Maciołek – Z-ca Dyrektora SPZOZ w Kluczborku,

5.Eunika Adamus – Główna Księgowa SPZOZ w Kluczborku.

 

Porządek posiedzenia:

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Restrukturyzacja SPZOZ w Kluczborku.

3.Analiza materiałów na sesję Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 17.06.2003r.

4.Wolne wnioski.

 

Ad.1.

Przewodniczący Komisji przywitał członków komisji oraz zaproszonych gości i otworzył posiedzenie w dniu dzisiejszym. Członkowie komisji do proponowanego porządku nie wnieśli uwag jednogłośnie go zatwierdzając.

 

Ad.2.

Przewodniczący Komisji poprosił o zabranie głosu Panią Dyrektor, która przedstawiła
w skrócie obecny obraz kluczborskiego SPZOZ. Pani Dyrektor poinformowała, że przygotowany został projekt programu naprawczego dla SPZOZ, który przedstawiono Staroście, Przewodniczącemu Rady Powiatu, Wicestaroście oraz Skarbnikowi Powiatu.

Po zapoznaniu się z nim zostały zgłoszone poprawki, które następnie naniesiono.

Zdaniem Pani dyrektor program ten jest bogaty w treść, zawiera szeroką bazę analizy ekonomicznej, oparty jest na cyfrach i liczbach. Powyższy projekt zostanie poddany do dyskusji dla wszystkich radnych w jak najbliższym czasie.

Pani Dyrektor SPZOZ poinformowała, że restrukturyzacja ta jest bardzo trudna i trzeba ją przeprowadzać bardzo rozważnie.

 

 

 

Jednym z kroków podjętych już przez dyrekcję jest zmiana formy wynagrodzenia za dyżury lekarskie, która polega na obniżeniu ich do poziomu: 130%, 160%, 200% /w zależności czy
są to dyżury w dni wolne, czy w święta/.

Ponadto każdy z lekarzy otrzymał do wynagrodzenia zasadniczego kwotę 50,-zł.

Obniżeniu uległ także fundusz socjalny z 37% na 8%. Zmianie uległa organizacja administracyjno-gospodarcza szpitala, Rejestr Usług Medycznych przeniesiony zostanie

do budynku przychodni przy ul.Skłodowskiej , zmianie ulegnie także funkcjonowanie pogotowia ratunkowego, które być może mogłoby funkcjonować razem z pozostałymi służbami i Szpitalnym Oddziałem Ratownictwa Medycznego.

Starosta poinformował, że utworzone Centrum Powiadamiania Ratunkowego działałoby na podstawie wojewódzkich planów. Rolą tych centrów byłoby powiadamianie odpowiednich służb. Zdaniem Starosty istnieje duża szansa, aby zostało ono utworzone, lecz potrzebny jest do tego odpowiedni sprzęt, który usprawniłby pracę oraz wykwalifikowana kadra.

Radny Wiktor Naumik zapytał jak w chwili obecnej przedstawia się status prawny SPZOZ.

Z-ca Dyrektora wyjaśnił, że w chwili obecnej myśli się o projektach funkcjonowania SPZOZ jako Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej lub Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej z udziałem samorządu powiatowego.
Starosta stwierdził, że w takiej sytuacji trzeba znaleźć jak najlepsze rozwiązanie.

Radny Piotr Wiecha zapytał jak przedstawia się sytuacja w spłacaniu długów wobec wierzycieli.

Główna Księgowa SPZOZ poinformowała, że jeszcze udaje się negocjować z niektórymi wierzycielami, lecz jest to coraz trudniejsze ,gdyż terminy płatności ciągle się przeciągają.

Radny Adam Martyniszy zapytał czy są zaległości z tytułu składek ZUS i Urzędu Skarbowego i czy płatność tych zaległości można by odroczyć.

Pani Dyrektor wyjaśniła, że w tym kierunku poczyniono już pierwsze kroki, a sytuacja taka ma miejsce dlatego, że środki z kontraktów nie spływają na bieżąco.

Kolejno Starosta zapoznał zebranych z pismem Przewodniczącego Zespołu Samorządowego Obrad Okrągłego Stołu Ochrony Zdrowia Rudolfa Borusiewicza. Powyższe pismo zawiera stanowisko członków Zespołu Samorządowego Obrad Okrągłego Stołu Ochrony Zdrowia .

Zespół uważa, że konieczne jest dokonanie oraz upublicznienie analizy aktualnego stanu ochrony zdrowia z rozpoznaniem przyczyn takiego stanu rzeczy, ze wskazaniem odpowiedzialności i określeniem jej stopnia. Zdaniem Zespołu bez dokonania takiej analizy nie ma możliwości na skuteczną realizację działań określonych w stanowisku.

Radny Adam Martyniszyn stwierdził, że zmiana nazwy oddziału wewnętrzno-udarowego na oddział wewnętrzny wiązać się będzie z dłuższym pobytem pacjenta w szpitalu.

Pani Dyrektor wyjaśniła, że zmiana ta podyktowana jest zmianą finansowania procedur medycznych przez Opolską Regionalną Kasę Chorych, a obecnie Opolski Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia. Procedury neurologiczne są procedurami wysoko specjalistycznymi i nie są finansowane w szpitalach powiatowych.

Radny Adam Martyniszy zapytał jak przedstawia się sytuacja w Zakładzie Opiekuńczo – Leczniczym w Wołczynie, czy w razie potrzeby można by połączyć ZOL z DPS wykorzystując zarazem bazę lokalową. Z-ca Dyrektora wyjaśnił, że taka możliwość istnieje
i można by przenieść ZOL na teren szpitala do budynku dawnej chirurgii, a pozostawiony budynek sprzedać.

Kolejno radny Adam Martyniszyn zwrócił się z prośbą do Dyrekcji SPZOZ o przygotowanie na kolejne posiedzenie komisji informacji na następujące tematy:

-zadłużenie SPZOZ w Kluczborku wobec ZUS i Urzędu Skarbowego,

 

-dokończenie i wyposażenie Oddziału Chirurgicznego Szpitala Powiatowego
w Kluczborku i utworzenie Szpitalnego Oddziału Ratunkowego,

-rozwiązanie problemu wierzytelności, ewentualna pomoc dla SPZOZ,

-przekształcenie strukturalne zakładu i rozpoczęcie działalności bez dotychczasowych

obciążeń finansowych. Pismo zostanie przekazane do Dyrekcji SPZOZ celem przygotowania

odpowiedzi.

Ponadto radny Wiktor Naumik analizując sytuację SPZOZ w Kluczborku zawnioskował,
aby Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego został udostępniony protokół pokontrolny z kontroli przeprowadzonej przez biegłego rewidenta. Przewodniczący Komisji poddał powyższy wniosek pod głosowanie. W obecności 6 członków komisji , za wnioskiem opowiedziało się 6, nie stwierdzono głosów przeciw i wstrzymujących się. Wniosek poprzez Przewodniczącego Rady zostanie przekazany Staroście Kluczborskiemu.

 

Ad.3.

Kolejno członkowie komisji analizowali materiały przygotowane na najbliższą sesję Rady Powiatu w dniu 17 czerwca 2003r. Zapoznano się z projektami uchwał w następujących sprawach:

-zmian w budżecie Powiatu Kluczborskiego uchwalonego na 2003 rok /za-6, nie stwierdzono

głosów przeciw i wstrzymujących się/,

-ustalenia zasad otrzymania zwrotu kosztów podróży służbowych

przysługujących radnym /za-6, nie stwierdzono głosów przeciw i wstrzymujących się/,

-zbycia nieruchomości stanowiących własność Powiatu Kluczborskiego /nieruchomości

położone w Polanowicach/ /za-6, nie stwierdzono głosów przeciw i wstrzymujących się/,

-zbycia nieruchomości stanowiących własność Powiatu Kluczborskiego /nieruchomość

położona przy ul. Skłodowskiej 10 RUM/ /za-6, nie stwierdzono głosów przeciw
i wstrzymujących się/,

-wyrażenia woli utworzenia powiatowej placówki doskonalenia nauczycieli
/za-6, nie stwierdzono głosów przeciw i wstrzymujących się/,

-powołania Rady Społecznej Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej ZOZ

w Kluczborku /za- 3, nie stwierdzono głosów przeciw, wstrzymało się-3/,

-zatwierdzenia zmian do Statutu Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej

ZOZ w Kluczborku /za-6, nie stwierdzono głosów przeciw i wstrzymujących się/,

-zatwierdzenia sprawozdania finansowego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki

Zdrowotnej ZOZ w Kluczborku za 2002 rok /za-5, nie stwierdzono głosów przeciw, wstrzymał się-1/.

Ponadto zapoznano się także z opinią Zarządu Powiatu do sprawozdania Dyrektora SPZOZ ZOZ w Kluczborku z prowadzonej działalności w zakresie zbywania nieruchomości stanowiących majątek trwały oraz ze sprawozdaniem z działalności Zarządu Powiatu
w Kluczborku za okres od 14.04.2003r do 29.05.2003r.

W związku z projektem uchwały w sprawie powołania Rady Społecznej SPZOZ
w Kluczborku radny Wiktor Naumik zapytał dlaczego w nowo powołanym składzie
Rady Społecznej nie ma żadnego lekarza.
Przewodniczący Komisji wyjaśnił, że na takie posiedzenia proszeni są lekarze w razie potrzeby, gdyż on sam w takich posiedzeniach uczestniczył w poprzedniej kadencji.

Ponadto radny Adam Martyniszyn w związku z projektami uchwały w sprawach zbycia nieruchomości zapytał, jak te nieruchomości przygotowane do zbycia zostały wycenione.

Radna Otylia Skoczylas poinformowała, że jeżeli istnieje wola sprzedaży takiej nieruchomości to w takim wypadku dokonuje się wyceny. Radny Adam Martyniszyn stwierdził ponadto, że nad zbywaniem nieruchomości warto się dobrze zastanowić, gdyż za jakiś czas wartość ich może być znacznie wyższa.

Do pozostałych materiałów i sprawozdania Zarządu Powiatu członkowie komisji nie
wnieśli uwag.

 

Ad.4.

Członkowie komisji zapoznali się wstępnie z pismem Zarządu Powiatu OR.TW/0063/24/8/03 z dnia 10.06.2003r. w sprawie wytypowania odcinków dróg powiatowych, które powinny być realizowane jako pierwsze z programu SAPARD. Przewodniczący Komisji poprosił wszystkich zebranych o dogłębne zapoznanie się i przygotowanie konkretnych propozycji

na kolejne posiedzenie komisji. Ponadto członkowie komisji otrzymali dodatkowe materiały związane ze zmianami w wykazie zadań remontowych realizowanych w 2003 roku / wymiana załącznika Nr 5 do projektu uchwały oznaczonej w materiałach 3a /.

Innych spraw nie poruszano. W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia Przewodniczący Komisji podziękował wszystkim członkom komisji oraz zaproszonym gościom za udział i zamknął posiedzenie w dniu dzisiejszym. Na tym protokół zakończono.

 

 

 

 

Przewodniczący Komisji

Andrzej Jung