Protokół Nr 7/2003

 

z posiedzenia Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego

w dniu 20 marca 2003r.

Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Andrzej Jung.

Lista obecności w załączeniu.

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

1.Piotr Pośpiech- Skarbnik Powiatu,

2.Mieczysław Zaleciński- Naczelnik Wydziału Ochrony i Promocji Zdrowia
Starostwa Powiatowego w Kluczborku.

Porządek posiedzenia:

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Omówienie materiałów na sesję Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 27.03.2003r.

3.Wolne wnioski.

Ad.1.

Przewodniczący Komisji otworzył posiedzenie, powitał wszystkich radnych i pozostałych zaproszonych. Kolejno przedstawił porządek posiedzenia w dniu dzisiejszym.
Radni do przedstawionego porządku nie wnieśli uwag jednogłośnie go zatwierdzając.

Ad.2.

Członkowie komisji analizowali materiały przygotowane na najbliższą sesję Rady Powiatu
w dniu 27.03.2003r. Zapoznano się z projektami uchwał w następujących sprawach:

  • zmian w budżecie Powiatu Kluczborskiego uchwalonego na 2003 rok,
  • rozpisania przetargu na wybór agenta emisji i określenia wstępnych warunków emisji obligacji komunalnych,
  • utworzenia środka specjalnego pn: ,, Promocja powiatu” przy Starostwie Powiatowym
    w Kluczborku ,
  • utworzenia środka specjalnego pn.: ,, Organizacja egzaminów” przy Zespole Szkół Ogólnokształcących w Kluczborku,
  • zmieniająca uchwałę Nr VIII/46/99 w sprawie przyjęcia do prowadzenia zadań z zakresu Gminy Kluczbork,
  • zawarcia porozumienia pomiędzy Powiatem Kluczborskim a Województwem Opolskim na realizację zadań samorządowych z zakresu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych,
  • nadania statutu nowo utworzonej szkole ponadgimnazjalnej ,
  • zbycia nieruchomości stanowiących własność Powiatu Kluczborskiego,
  • ponownego ogłoszenia konkursu na stanowisko Zastępcy Dyrektora ds.Lecznictwa Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej ZOZ w Kluczborku,
  • zatwierdzenia sprawozdania z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów
    w Kluczborku w 2002 roku,
  • rozpatrzenia informacji Państwowego Inspektora Sanitarnego w Kluczborku o stanie bezpieczeństwa sanitarnego Powiatu Kluczborskiego w 2002 roku.

Radni ponadto zapoznali się ze sprawozdaniem z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres od 22.01.2003r. do 03.03.2003r.

Skarbnik przystąpił do szczegółowego omówienia czterech projektów uchwał.

Na wstępie omówił projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Powiatu Kluczborskiego uchwalonego na 2003 rok. Zaprezentowany projekt wprowadza zmiany do budżetu Powiatu Kluczborskiego uchwalonego na 2003r. Konieczność zmian wynika z uchwalenia budżetu państwa, w oparciu o który Minister Finansów oraz Wojewoda Opolski, jako dysponent budżetu drugiego stopnia, zawiadamia samorządy o ostatecznych wielkościach subwencji, dotacji i udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych należnych samorządowi powiatowemu. W dniu 17 stycznia 2003 roku Starosta Kluczborski otrzymał informację
w powyższej sprawie i w związku z tym zmianom uległy następujące wielkości w wcześniej przyjętym budżecie:

-zmniejszona została dotacja celowa przeznaczona na funkcjonowanie Policji o kwotę 5.584.000,- zł oraz na zasiłki rodzinne, pielęgnacyjne i opiekuńcze dla rodzin policjantów

o kwotę 45.000,-zł . Zmiana ta jest związana z zakończeniem finansowania Policji przez samorządy powiatowe / od 2003 roku /,

-zwiększono środki z dotacji celowej przeznaczonej na funkcjonowanie Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Kluczborku o kwotę 15.000,-zł.
Zwiększono także środki na funkcjonowanie rodzin zastępczych na kwotę 47.000,-zł,

-pozostałe zmiany polegają na obniżeniu planu dochodów jakie powiat zobowiązany jest przekazywać do budżetu państwa w związku z wykonywaniem zadań z zakresu administracji rządowej.

Ponadto Minister Finansów w dniu 15 stycznia 2003 roku przekazał informację w sprawie ostatecznych wielkości poszczególnych części subwencji ogólnej z budżetu państwa oraz
o prognozowanej wysokości udziału powiatu w podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z tymi zmianami obniżeniu ulegają : część wyrównawcza subwencji
o kwotę 25.159,-zł, część drogowa subwencji o kwotę 40.255,-zł, udział w podatku
o kwotę 10.938,-zł. Zwiększona została część oświatowa subwencji o kwotę 303.138,-zł.

W efekcie zmianie uległy planowane dochody i wydatki budżetu powiatu na rok bieżący.
Po uwzględnieniu zmian pozostała nadwyżka środków budżetowych w wysokości
226.786,-zł. Skarbnik wyjaśnił także, że dodatkowo do budżetu powiatu wprowadzone zostały środki w kwocie 169.395,-zł. Są to tzw. wolne środki, które pozostały na rachunku bieżącym powiatu na dzień 31 grudnia 2002 roku / środki jakie pozostały po rozliczeniu wykonanych dochodów i wydatków budżetowych za 2002 rok /.

Środki te przeznaczone zostały m.in. na: podwyżkę wynagrodzeń dla nauczycieli, która wchodzi w życie od stycznia br., na pokrycie kosztów funkcjonowania oddziału klasy piątej dla upośledzonych w stopniu lekkim funkcjonującym w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Kluczborku, remont sali w Zespole Szkół Licealno-Technicznych
w Kluczborku, na wydatki związane z funkcjonowaniem służby zdrowia / wydatki związane
z ogłoszeniem konkursu na stanowisko Dyrektora SPZOZ ds.Lecznictwa /, usamodzielnienie się wychowanków opuszczających placówki opiekuńczo-wychowawcze, zakłady poprawcze, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze, na pokrycie kosztów funkcjonowania PCPR
w Kluczborku . Ostatnia zmiana dotyczy zwiększenia środków przeznaczonych na Radę Powiatu. Zwiększenie to ma związek z kosztami diet, które uległy zmianie z kwoty
190.000,-zł na kwotę 201.600,-zł.

Na koniec Skarbnik wyjaśnił, że ogółem budżet powiatu po stronie dochodów ulega zmniejszeniu o kwotę 5.466.841,-zł, a po stronie wydatków o kwotę 5.297.466,-zł.

Różnica wynosi 169.395,-zł, co stanowi zwiększenie deficytu budżetowego sfinansowanego
przychodami z wolnych środków
.

Radny Wiktor Naumik zapytał, czy w związku z ogłoszeniem konkursu na stanowisko Dyrektora SPZOZ ds.Lecznictwa istnieje formalny wymóg na ponowne jego ogłoszenie
w przypadku braku rozstrzygnięcia.

Naczelnik Wydziału Ochrony i Promocji Zdrowia wyjaśnił, że jest taki wymóg i inaczej nie może to być przeprowadzone. W terminie 2 m.-cy od daty zakończenia poprzedniego konkursu Rada Powiatu powinna ogłosić nowy konkurs. Jedynie w przypadku braku kandydatur w drugiej turze Dyrektor może przedstawić swoją kandydaturę, którą komisja musi zaopiniować.

Ponownie głos zabrał Skarbnik Powiatu, który przedstawił członkom komisji projekt uchwały w sprawie rozpisania przetargu na wybór agenta emisji i określenia wstępnych warunków emisji obligacji komunalnych. Projekt ten dotyczy zmian warunków emisji obligacji komunalnych, emitowanych przez Powiat Kluczborski. Zmiana ma związek z obniżeniem dochodów budżetu powiatu i związanymi z tym zmianami wskaźników dotyczących możliwości zadłużania się przez powiat. Obniżenie dochodów budżetu powiatu jest spowodowane zmianą przepisów dotyczących finansowania Komendy Powiatowej Policji
/ od początku roku 2003 zostało to zadanie przesunięte do struktur Policji /.

Skarbnik poinformował, że budżet powiatu uległ zmniejszeniu po stronie dochodów
i wydatków o kwotę przekraczającą 5.600.000,-zł. W związku z taką sytuacją muszą ulec zmianie wszystkie prognozy finansowania zadań powiatu sporządzone w oparciu

o dotychczasową strukturę i wielkość dochodów budżetowych. W celu urealnienia planowanych dochodów budżetu oraz zmniejszenia jego obciążeń w latach największej spłaty zaciągniętych kredytów , zaproponowano zmianę polegającą na wydłużeniu okresu od emisji obligacji z 4 do 5 lat. Kolejną zaproponowaną zmianą w dotychczasowej uchwale jest uwolnienie daty emisji / proponowany okres nie później niż 31 grudnia w latach 2003-2005 /. Zmiana ta pozwoli na płynne pozyskiwanie środków do budżetu w poszczególnych latach.

Innych zapytań do przygotowanych projektów uchwał nie zgłoszono.

Ad.3.

Przewodniczący Komisji zapoznał wszystkich z pismem jakie wpłynęło do komisji od Dyrekcji SPZOZ w Kluczborku w sprawie pomocy finansowej przy zakupie sprzętu medycznego na Oddział Laryngologiczny w Kluczborku / pismo Ldz.SPZOZ-I-0830/206/03
z dnia 27.02.2003r. /.

Zdaniem Dyrektora na w/w oddział planowany jest zakup mikroskopu operacyjnego oraz wiertarki do operacji kostnych.

Radna Otylia Skoczylas stwierdziła, że dyrekcja powinna zabiegać o środki finansowe od sponsorów lub dokonywać zakupu w formie leasingowej.

Naczelnik Wydziału Ochrony i Promocji Zdrowia poinformował, że w chwili obecnej na oddziale laryngologicznym testowany jest mikroskop do precyzyjnych zabiegów operacyjnych , który został nieodpłatnie wypożyczony przez firmę produkującą taki sprzęt celem sprawdzenia jego przydatności. Zdaniem Pana Naczelnika posiadanie przez oddziały nowoczesnego daje szansę na ich utrzymanie, gdyż kontraktowane przez Kasę Chorych tego typu usługi są bardzo opłacalne czyli wysoko kontraktowane.

Skarbnik poinformował, że Zarząd Powiatu wstępnie zapoznał się z powyższym pismem uważając, że zakup specjalistycznego sprzętu jest zasadny lecz dalsza pomoc ze strony Starostwa Powiatowego jest niemożliwa.

Adam Martyniszyn stwierdził, że przez lepsze usprzętowienie Oddziału Laryngologicznego nie zdołamy utrzymać całego SPZOZ.

Ponadto radny Wiktor Naumik stwierdził, że istnieją w kluczborskim szpitalu ważniejsze oddziały szpitalne na których ratuje się życie i właśnie tam brakuje nowego sprzętu.

Ponadto radny uważa, że na Oddział Chirurgiczny warto byłoby zakupić laparoskop, który pozwoli podnieść rangę oddziału.

Przewodniczący Komisji poparł wypowiedź radnego, gdyż ewidentnym przykładem takiego oddziału jest Oddział Wewnętrzny na którym brakuje nowego defibrylatora stanowiącego podstawowy sprzęt przy ratowaniu życia ludzkiego. Przewodniczący uważa także,
że Dyrekcja SPZOZ przed zakupem sprzętu powinna dokonać rozeznania na poszczególnych oddziałach i wtedy składać zapotrzebowanie.

Radny Wiktor Naumik stwierdził, że nie może być tak, że takie zakupy są uzgadniane bez wiedzy Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego.

Naczelnik Wydziału Ochrony i Promocji Zdrowia poinformował, że na oddziałach wykorzystywany jest także sprzęt , który został pozyskany na SOR i OIOM.
Ponadto stwierdził, że powiaty zaprzyjaźnione również przekazały dla naszego szpitala gro sprzętu i łóżek.

W związku z powyższym Komisja Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego po zapoznaniu się z pismem Dyrektora SPZOZ w Kluczborku / pismo L.dz.SPZOZ-I- 0830/206/03 z dnia 27.02.2003 r / zaopiniowała je pozytywnie jednakże uważając, że wszelkie zakupy sprzętu medycznego powinny być konsultowane z Radą Ordynatorów oraz Komisją Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego Rady Powiatu w Kluczborku, co stanowi priorytet przy zakupie sprzętu dla poszczególnych oddziałów Szpitala Powiatowego w Kluczborku.

Przewodniczący Komisji poddał powyższy wniosek pod głosowanie. W drodze głosowania
w obecności 5 radnych jednogłośnie 5 głosami za przyjęto powyższy wniosek.

Innych spraw nie poruszano w związku z tym Przewodniczący podziękował wszystkim za udział i zamknął posiedzenie w dniu dzisiejszym.

 

 

Przewodniczący Komisji

Andrzej Jung