Protokół Nr 4/2003

 

z posiedzenia Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego Rady Powiatu

w Kluczborku w dniu 29 stycznia 2003r.

Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Andrzej Jung.

Lista obecności w załączeniu.

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

1.Leszek Krzyżanowski – radny Rady Powiatu w Kluczborku,

2.Mieczysław Zaleciński – Naczelnik Wydziału Ochrony i Promocji Zdrowia.

Porządek posiedzenia:

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Ponowna analiza materiałów przygotowanych na sesję Rady Powiatu w dniu 30.01.2003r.

ze szczególnym uwzględnieniem funkcjonowania SPZOZ w Kluczborku

/wypracowanie stanowiska komisji/.

3.Wolne wnioski.

 

Ad.1.

Przewodniczący Komisji otworzył posiedzenie i przedstawił zebranym porządek obrad

w dniu dzisiejszym. Członkowie komisji nie wnieśli uwag do proponowanego porządku
i jednogłośnie go przyjęli.

 

Ad.2.

Członkowie komisji ponownie analizowali materiały na najbliższą sesję Rady Powiatu, które dotyczą Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Kluczborku. Przewodniczący Komisji poruszył sprawę ilości zatrudnionych pracowników w SPZOZ

i ewentualnej, możliwej jeszcze ich redukcji. Według informacji przedstawionej radnym
w latach 1997-2002 liczba osób zatrudnionych w zakładzie zmniejszyła się z 848 osób /829,3 etatów/ na 365 osób /362,8 etatów/. Zwolnienia dotyczyły jednak w większości personelu średniego.

Radny Witold Naumik wyraził swoje niezadowolenie z tak dużej już redukcji etatów

i powiedział, że jest przeciwny kolejnym zwolnieniom. Stwierdził również, że należy uwzględnić fakt, że SPZOZ jest zakładem pracy i daje utrzymanie wielu mieszkańcom Powiatu Kluczborskiego.
Radny Adam Martyniszyn poparł wypowiedź radnego i stwierdził, że zbyt duża redukcja personelu medycznego może zaszkodzić pacjentom. Należy jednak przeanalizować, czy jest zachowana prawidłowa proporcja pomiędzy personelem medycznym, a administracją.

Radny Witold Naumik powiedział, że najlepiej byłoby, aby skierować do SPZOZ Komisję Rewizyjną w celu przeprowadzenia kontroli.

Przewodniczący Komisji stwierdził, że między innymi w tym celu został wybrany biegły rewident, który zbada sprawozdanie finansowe zakładu, a radni zapoznają się z wynikami badania.

Naczelnik Wydziału Ochrony i Promocji Zdrowia dodał ponadto, że radni zastaną zapoznani również z wynikami bilansu zakładu. Dopiero po tym można będzie ocenić wyniki
i ewentualnie skierować Komisję Rewizyjną. Przewodniczący Rady zajął również takie stanowisko w tej kwestii.

Kolejno głos zabrał radny Wiktor Naumik i zaproponował, aby zwrócić szczególną uwagę
na terminy spłaty rat kredytu przez zakład. Naczelnik Wydziału Zdrowia stwierdził, że było

to również zależne od spływu środków finansowych z Kasy Chorych. Czasami bywały one bardzo nieregularne.

Członkowie komisji wyrazili opinię, że Dyrektor SPZOZ w Kluczborku nie był i nie jest dobrze przygotowany do zmian w zakładzie i jego restrukturyzacji. Radny Adam Martyniszyn dodał, że dzięki działaniom Starosty Kluczborskiego i Zarządu Powiatu SPZOZ
w Kluczborku utrzymał się i nadal funkcjonuje.

Radny Piotr Wiecha uważa, że zakład nadal będzie pogłębiał się w zadłużeniu i będzie coraz gorzej.

Radna Otylia Skoczylas również wyraziła takie obawy i stwierdziła, że należy wprowadzić budżetowanie poszczególnych oddziałów szpitala. Powiat cały czas dokłada do zakładu

i wszystko wskazuje na to, że dalej będzie taka sytuacja.

Radny Wiktor Naumik wyraził opinię, że należy odwołać Dyrektora SPZOZ, a nowy dyrektor powinien być ekonomistą z wykształcenia.

Radny Piotr Wiecha stwierdził, że cała ta sytuacja w SPZOZ nie jest wyłączna winą samego Dyrektora. Cały system ochrony zdrowia w naszym kraju jest zły, a większość szpitali
w Polsce ma ogromne problemy finansowe. Są jednak szpitale, które jakoś sobie radzą
w tej trudnej sytuacji. Zdaniem radnego ewentualną zmianę dyrektora należy dobrze przemyśleć.

Przewodniczący Komisji zapytał dlaczego do tej pory nie sprzedano budynku ośrodka zdrowia w Wołczynie, gdzie pracuje żona Dyrektora oraz w Wierzbicy.

Naczelnik Wydziału Zdrowia poinformował, że budynki te są już przygotowywane do zbycia.

Radny Leszek Krzyżanowski uważa, że powinien odbyć się konkurs na Dyrektora SPZOZ oraz konkursy na stanowiska ordynatorów wszystkich oddziałów szpitala.

Naczelnik Wydziału Zdrowia poinformował radnych, że jest już ogłoszony konkurs
na ordynatora oddziału chirurgicznego. Rada Powiatu może dążyć do kolejnych konkursów, na dyrektora zakładu również.

Radny Wiktor Naumik zapytał czy są dane dotyczące zysku powiatu z tytułu sprzedaży mienia. Naczelnik Wydziału Zdrowia wyjaśnił, że takie dane zawarte będą w wykonaniu budżetu powiatu za 2002r.

Radny Adam Martyniszyn zaproponował, aby ustalwnież czyj jest sprzęt medyczny

i budynki służby zdrowia na terenie Wołczyna.

Przewodniczący Rady stwierdził, że należy poczekać na wyniki pracy rewidenta oraz wyniki bilansu, a także na rozstrzygnięcie konkursu na zastępcę dyrektora zakładu. Wtedy dopiero powinna zostać podjęta decyzja co do dalszych działań dotyczących SPZOZ.

Radny Wiktor Naumik wystąpił z wnioskiem, aby Komisja Zdrowia zwróciła się do Starosty Kluczborskiego z wnioskiem o odwołanie Dyrektora SPZOZ w Kluczborku.

Radny Adam Martyniszyn zapytał Naczelnika Wydziału Zdrowia jak on ocenia taką sytuację i czy gdyby Dyrektor podejmował szybciej pewne działania, czy sytuacja ekonomiczno-finansowa zakładu byłaby lepsza.

Naczelnik wyjaśnił, że nie jest w stanie ocenić tego, ale uważa, że główną przyczyną wszystkich problemów finansowych są nie wystarczające kontrakty z kasą chorych.

Radny Piotr Wiecha stwierdził, że odwołanie Dyrektora SPZOZ jest raczej nieuniknione, tylko kwestią jest tu termin odwołania. Radny Maciej Mularczyk i radna Otylia Skoczylas poparli takie stanowisko. Radny Wiktor Naumik stwierdził, że teraz jest odpowiedni moment na podjecie takiej decyzji. Radny Leszek Krzyżanowski i radny Adam Martyniszyn też tak uważają.

Kolejno głos zabrał Przewodniczący Komisji i zaproponował, aby na jutrzejszej sesji Rady Powiatu nie zgłaszać jeszcze tego wniosku, ale przygotować go szczegółowo na kolejnym posiedzeniu komisji i wystąpić z nim na następnej sesji.

Innych propozycji radni nie wnieśli. W związku z tym Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie wniosek radnego Witolda Naumika pod głosowanie z uwzględnieniem swojej propozycji. W drodze głosowania – przy 5 głosach za, przy braku głosów przeciw i przy

1 głosie wstrzymującym się Komisja Zdrowia przyjęła wniosek radnego Wiktora Naumika. Na kolejnym posiedzeniu komisja więc opracuje szczegółowo wniosek o odwołanie Dyrektora SPZOZ w Kluczborku, zostanie on następnie przedstawiony pozostałym radnym

na kolejnej sesji Rady Powiatu.

Radny Adam Martyniszyn zaproponował, aby Komisja Zdrowia spotkała się również w tej sprawie z członkami Zarządem Powiatu. Członkowie komisji opowiedzieli się za tą propozycją.

Następnie Przewodniczący Komisji zapoznał radnych z projektem uchwały w sprawie przyjęcia stanowiska Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego dotyczącego organizacji, funkcjonowania i zarządzania opieką zdrowotną w Powiecie Kluczborskim. Członkowie komisji zapoznali się kolejno ze stanowiskiem komisji, które stanowi załącznik do niniejszego projektu uchwały. Projekt uchwały wraz ze stanowiskiem jest też załącznikiem

do niniejszego protokołu.

Członkowie komisji w toku dyskusji wprowadzili do pkt.5 dopisek proponowany przez radnego Wiktora Naumika o treści: Restrukturyzacja nie może prowadzić do prywatyzacji podmiotów funkcjonujących na terenie SPZOZ ZOZ w Kluczborku oraz do uwłaszczania tych podmiotów majątkiem stanowiącym własność społeczną”. Ponadto radni wykreślili
ze stanowiska punkt 6 o treści: “Rada Powiatu zatwierdza Program działań restrukturyzacyjnych na 2003 rok przedstawiony przez Dyrektora SPZOZ ZOZ

w Kluczborku”. Punkty stanowiska o numerach 7 - 12 otrzymały więc numerację 6 – 11.

Innych zmian nie wniesiono. W związku z powyższym jednogłośnie przyjęto powyższy projekt uchwały oraz stanowisko Komisji Zdrowia. Zostanie to przedstawione na jutrzejszej sesji Rady Powiatu w Kluczborku.

Ad.3.

Radni otrzymali od Naczelnika Wydziału Zdrowia opracowanie pn. “Przebieg procesów prywatyzacji ambulatoryjnej opieki zdrowotnej w Powiecie Kluczborskim w latach 1999-2003r.” celem zapoznania się i ewentualnej dyskusji /załącznik do protokołu/.

Innych spraw nie poruszano, w związku z czym Przewodniczący Komisji podziękował wszystkim za udział i zamknął posiedzenie komisji w dniu dzisiejszym. Na tym protokół zakończono.

 

 

Przewodniczący Komisji:

Andrzej Jung