Protokół Nr 26/2012
ze wspólnego posiedzenia Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny Przewodniczyli: Przewodnicząca Komisji Oświaty Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny-Wioletta Kardas oraz Przewodniczący Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego- Mirosław Misiak. Lista obecności w załączeniu. Porządek posiedzenia: 1.Otwarcie posiedzenia. 2. Wizytacja Ośrodka Rehabilitacji oraz Kluczborskiego Inkubatora Przedsiębiorczości. 3.Analiza materiałów na XXIV sesję Rady Powiatu w Kluczborku. 4.Wolne wnioski. 5.Zamknięcie posiedzenia. Zaproszeni: 1. Wanda Słabosz - Skarbnik Powiatu, 2. Rozalia Słoniowska – Naczelnik Wydziału Edukacji i Sportu Starostwa Powiatowego, 3. Józef Maciołek-Prezes Zarządu PCZ SA., 4. Mieczysław Zaleciński - Naczelnik Wydziału Spraw Obywatelskich, Zarządzania Kryzysowego i Promocji Zdrowia Starostwa Powiatowego w Kluczborku. Ad. 1 Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny oraz Przewodniczący Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego przywitali wszystkich zebranych i przedstawili porządek dzisiejszego posiedzenia. Do przedstawionego porządku Członkowie Komisji nie wnieśli żadnych uwag jednogłośnie go zatwierdzając. Ad. 2 Pan Starosta oraz pan Dawid Rzempowski - Kierownik Powiatowego Ośrodka Rehabilitacji oprowadził członków komisji po nowym ośrodku rehabilitacyjnym na ul. Sienkiewicza 20B. Kolejno pan Paweł Wąsiak – Dyrektor Kluczborskiego Inkubatora Przedsiębiorczości przedstawił aktualną sytuację Inkubatora. Pan Paweł Wąsiak poinformował, że obecnie w Inkubatorze prosperuje 8 firm, pozostają jeszcze 4 wolne pomieszczenia. Dyrektor placówki poinformował, że Inkubator zapewnia bardzo korzystne stawki wynajmu, w pierwszym roku 50% stawki bazowej w pomieszczeniach biurowych, przy stawce bazowej wynoszącej 25 zł., w pomieszczeniach usługowych stawka bazowa 20 zł., dochodzi jeszcze zryczałtowana opłata eksploatacyjna w wys. 4,5 zł. Pan Paweł Wąsiak stwierdził, że w stosunku do oferowanych cen najmu , Inkubator jest około 2 razy tańszy. Pan Dyrektor poinformował, że oferta inkubatora to przede wszystkim konsultacje prawne, księgowość , korzystanie z salki szkoleniowej, doradztwo w pozyskiwaniu funduszy, spotkania informacyjne. Pan Dyrektor poinformował, że na dzień dzisiejszy firmy w Inkubatorze, to firma szkoleniowa, wycena nieruchomości, studio urody, sklep odzieżowy, reklama internetowa, firma odszkodowawcza, jest to 8 miejsc pracy, gdzie jedna z firm zatrudniła już 4 osoby. Dyrektor placówki dodał, że idea jest taka, że preferencyjne warunki trwają 4 lata. Całość projektu jest na 10 lat, czyli przez 10 lat samorząd nie może na Inkubatorze zarabiać. Pan Paweł Wąsiak stwierdził, że 3 firmy poszerzają swoją działalność i zatrudniają nowe osoby, w związku z racjonalnymi kosztami ponoszonymi na prowadzenie działalności w Inkubatorze. Dyrektor placówki poinformował ponadto, że firmy chcące skorzystać z ofert inkubatora, musza złożyć biznesplan, który później jest oceniany. Kluczborski Inkubator Przedsiębiorczości jest miejscem, gdzie przedsiębiorczy mieszkańcy naszego powiatu, którzy mają pomysł na własną działalność, mogą znaleźć wsparcie. Jeśli mają pomysł, dobry biznesplan, fundusze na rozpoczęcie działalności czy dotację na ten cel tu mogą liczyć na: Członkowie komisji udali się obejrzeć obiekt. Ad. 3 Pani Skarbnik omówiła projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały Budżetowej Powiatu Kluczborskiego na rok 2012 Nr XV/104/2011 Rady Powiatu w Kluczborku, oraz projekt uchwały w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej. Pani Skarbnik poinformowała, ze najważniejsza zmiana w uchwale jest wprowadzenie dotacji na spłatę zobowiązań po przejętym SP ZOZ-ie, w kwocie 5 472 755 zł. Konsekwentnie z ta zmiana wprowadzona jest zmiana w wpf, zmieniająca dochody i wydatki w tej uchwale. Radna Irena Kielar zapytała na co te pieniądze zostaną przeznaczone. Pai Skarbnik poinformowała, ze są to pieniądze przeznaczone na spłatę zobowiązań po przejętym SP ZOZ, i nie moa być przeznaczone na coś innego. Pan Starosta dodał, ze sytuacja samorządów w Polsce jest bardzo zła, zwłaszcza dużych miast, niektóre z nich mają już przekroczony dopuszczalny wskaźnik zadłużenia. Pan Starosta dodał, ze jeżeli chodzi o sytuacje powiatu to w 4 kwartale zobowiązania ciążące na powiecie z tytułu przejęcia zobowiązań po SP ZOZ-ie , powinny zostać spłacone do zera. Za pozytywną opinia do powyższych dwóch projektów uchwał głosowało 10 radnych. Kolejno Przewodniczące komisji przedstawiła projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nieodpłatne przekazanie nieruchomości położonej w Polanowicach stanowiącej własność Powiatu Kluczborskiego na rzecz Gminy Byczyna. Do projektu nie wniesiono zapytań, radni 10 glosami za wyrazili pozytywną opinię do powyższego projekt uchwały. Kolejno Przewodnicząca Komisji przedstawiła projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Kluczborskiego, położonej w Kluczborku przy ul. Sienkiewicza 20 B, oraz powiązany z nim projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wydzierżawienie w drodze przetargu na okres 10 lat, nieruchomości gruntowej stanowiącej własność Powiatu Kluczborskiego przy ul. Sienkiewicza 20 B. Głos zabrał pan Starosta, który poinformował, ze oprócz spłaty zobowiązań, bardzo ważne dla wykonania budżetu jest osiąganie dochodów majątkowych., gdyż to poprawia wskaźniki bieżące oraz pozwoli na uzyskanie lepszej oceny samorządu w roku 2014 , kiedy zacznie obowiązywać indywidualny wskaźnik zadłużenia dla wyliczony dla każdego samorządu. Pan Starosta wyjaśnił, że powyższe przedsięwzięcie opiera się na zawarciu umowy leasingu zwrotnego, dzięki czemu uzyskujemy z tytułu sprzedaży obiektu dochód majątkowy, przy leasingu operacyjnym wykup tej nieruchomości rozkładamy sobie na 10 lat, i spłacamy. Koszt bez wat 4%, z watem około 7%. Tego rodzaju umowy nie są wliczane w zadłużenie, a uzyskujemy dochody, a odzyskujemy pieniądze zainwestowane w tą nieruchomość. Pan Starosta dodał, że w ubiegłym roku Prezydent Wrocławia zaczął przeprowadzać podobną procedurę. Pan Starosta stwierdził, ze samorządy mają spore majątki, zwiększają majątek trwały na skutek inwestycji, ale nie mogą z tego korzystać i odzyskiwać zainwestowane pieniądze. Radna Irena Kielar stwierdziła, że nie jest to całkowite zbycie majątku, a majątek możemy odkupić, jest gwarancja odkupienia. Radna Irena Kielar zapytała czy sprzedaje się bankowi? Pan Starosta odpowiedział, ze tak. Pan Starosta wyjaśnił, różnice między kredytem hipotecznym a leasingiem zwrotnym. Radny Mirosław Misiak zapytał, czy jest gwarancja niezmienności zawartej umowy, czy jest zagwarantowana wartość budynku. Pan Starosta dodał, że budynek zostanie wyceniony przez rzeczoznawcę. Radna Irena Kielar zapytała, że jeżeli zostanie wykonana taka operacja to pieniądze z niej zostaną przeznaczone na braki, które dzisiaj są w budżecie widoczne. Pan Starosta stwierdził, że nie, gdyż dochody bieżące i ewentualna nadwyżka budżetowa może być przeznaczona na wydatki bieżące, spłatę zobowiązań, dochody majątkowe na wydatki majątkowe lub spłatę zobowiązań. Pan Starosta dodał, że przepis ten w ustawie o finansach publicznych powinien być zniesiony i jest to postulowane przez samorządy. Za pozytywną opinią w sprawie dwóch powyższych projektów głosowało 8 radnych, 2 wstrzymało się od głosu. Kolejno Przewodnicząca Komisji przedstawiła projekt uchwały w sprawie skargi pani R.K. na Starostę Kluczborskiego oraz projekt uchwały w sprawie skargi pani I.P. na Starostę Kluczborskiego. Radni 10 głosami za wyrazili pozytywna opinią o powyższych projektach uchwał. Ad. 4 Pan Starosta poinformował, że nie będzie w tym roku nagród na nagrody Starosty w związku z brakiem środków nawet na odprawy dla nauczycieli. Przewodnicząca Komisji zaproponowała, aby przeznaczyć po 100 zł. z diet radnych na Związek Kombatantów. Pan Starosta stwierdził, że przygotowana zostanie dla każdego informacja o nr konta, i każdy zrobi jak uważa. Radny Tadeusz Konarski zaproponował, aby przeznaczyć pieniądze na nasz związek kombatantów a nie regionalny. Radny Wojciech Smolnik zapytał czy będzie coś zrobione z boiskiem ze sztucznej nawierzchni przy ZSO. Pan Starosta odpowiedział, że część przeznaczona do gry zostanie wycięta i zrobiona od nowa. Aktualnie kosztorysy są przygotowywane, tak aby je mieć przed planowaniem budżetu na 2013 rok. Pan Starosta dodał, ze podpisano już porozumienia na utworzenie przy ZSO szkolnego ośrodka siatkarskiego, więc tym bardziej potrzebny jest remont tego boiska. Ad. 5 Przewodniczący Komisji w związku z wyczerpaniem porządku obrad podziękowali wszystkim za udział w dzisiejszym posiedzeniu i zamknęli posiedzenie komisji. Na tym protokół zakończono Przewodnicząca Komisji Wioletta Kardas Przewodniczący Komisji Mirosław Misiak Protokołowała: Katarzyna Hołdys
i Komisji Zdrowia i bezpieczeństwa Publicznego w dniu 25 września 2012 r.
W obiekcie znajdują się nowoczesne gabinety, między innymi do magnoterapii i krioterapii z kompleksem saun oraz jaskinią solną. W placówce będzie prowadzona rehabilitacja zarówno dorosłych, jak i małych pacjentów - znajduje się tam bowiem również Dzienny Ośrodek Rehabilitacji dla dzieci z zaburzeniami wieku rozwojowego. Pan Starosta poinformował, że w przyszłym roku dzięki nowoczesnej bazie będzie można starać się o nowe kontrakty z Narodowym Funduszem Zdrowia. Ośrodek przy ul. Sienkiewicza będzie, obok powiatowego szpitala, kolejną bazą medyczną w Kluczborku. W Powiatowym Ośrodku Rehabilitacji znajduje się między innymi: gabinet rehabilitacji, szkoła rodzenia, dzienny ośrodek rehabilitacji dla dzieci z zaburzeniami wieku rozwojowego, gabinet rehabilitacji dla dorosłych, grota solna, sauna, łaźnia fińska, łaźnia parowa, pomieszczenie gospodarcze i socjalne dla pracowników, poradnia AA, pokój do terapii grupowej. Pan Józef Maciołek-Prezes Zarządu PCZ. SA. w Kluczborku poinformował, że Powiatowy ośrodek Rehabilitacji kosztował 590 tys. zł.
w pierwszej fazie funkcjonowania KIP: wynajem powierzchni biurowo – warsztatowych na preferencyjnych warunkach, po cenach niższych od cen rynkowych, możliwość elastycznego wykorzystania sprzętu biurowego: faksu, kserokopiarki, projektora, komputerów oraz sali konferencyjnej, dostęp do profesjonalnej obsługi administracyjnej i sekretarskiej lub systemu call center – obsługa adresowa i pocztowa, włącznie z nadawaniem i odbieraniem przesyłek, doradztwo biznesowe, doradztwo dotyczące pozyskiwania funduszy, także z UE, na rozwój przedsiębiorstwa, promocja firm z inkubatora (strona www, spotkania, targi itp.); w drugiej fazie funkcjonowania KIP: kompleksową obsługę księgową i prawną, dostęp do finansowania poprzez regularne spotkania z bankami i przedstawicielami funduszy venture capital, kooperacje z firmami z innych inkubatorów (sieci, klastry).