Protokół Nr 2/2003

 

Z posiedzenia Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu w Kluczborku

w dniu 8 kwietnia 2003r.

 

Przewodniczył Przewodniczący Komisji Paweł Prochota.

Lista obecności w załączeniu.

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczył:

1.Maciej Mularczyk – Przewodniczący Rady Powiatu,

2.Piotr Pośpiech – Skarbnik Powiatu.

 

Porządek posiedzenia:

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Zaopiniowanie wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za 2002r.

a/ przedstawienie sprawozdania przez Skarbnika Powiatu,

b/ analiza dokumentów źródłowych.

3.Opracowanie i głosowanie wniosku w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu.

4.Wolne wniosku.

 

 

Ad.1.

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej otworzył posiedzenie i przedstawił porządek obrad
w dniu dzisiejszym. Członkowie nie wnieśli uwag do proponowanego porządku

i jednogłośnie go przyjęli.

 

Ad.2.

Skarbnik Powiatu szczegółowo omówił informację o przebiegu wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za 2002r. Informacja powyższa zawiera:

1.wykonanie planu dochodów i wydatków powiatu kluczborskiego za 2002r.
/zestawienie tabelaryczne/,

2.wykonanie planu dochodów i wydatków zadań z zakresu administracji rządowej

wykonywanych przez powiat za 2002r. /zestawienie tabelaryczne/,

3.wykonanie planu przychodów i rozchodów budżetu powiatu kluczborskiego za 2002r.

/zestawienie tabelaryczne/,

4.zmiany w planie budżetu powiatu kluczborskiego dokonane w 2002r. /na podstawie

uchwał Rady Powiatu oraz uchwał Zarządu Powiatu/,

5.wykonanie planu dochodów i przychodów budżetu w 2002r. /część opisowa/,

6.wykonanie planu wydatków i rozchodów budżetu w 2002r. /część opisowa/,

7.zestawienie wydatków majątkowych budżetu powiatu za 2002r.,

 

8.zestawienie planu przychodów i wydatków środków specjalnych za 2002r.,

9.zestawienie wykonania planu przychodów i wydatków gospodarstw pomocniczych
za 2002r.,

10.zestawienie wykonania planu przychodów i wydatków funduszy celowych za 2002r.,

11.informację o dokonanych umorzeniach i ulgach w spłatach.

 

Z przedstawionego sprawozdania Zarządu Powiatu wynika, że na rok 2002 dochody budżetu powiatu kluczborskiego zaplanowano w wysokości 41.248.491,-zł., po zmianach wynosiły one 42.558.591,-zł., z czego wykonano ogółem 99,93% czyli kwotę 42.529.610,-zł. Natomiast zaplanowane wykonanie wydatków stanowiło kwotę 43.532.691,-zł., po zmianach w ciągu roku budżetowego zwiększyło się ono na kwotę 45.871.747,-zł., z czego wykonano 96,58% czyli kwotę 44.302.745,-zł.

Wykonanie planu dochodów i wydatków zadań z zakresu administracji rządowej wykonywanych przez powiat kluczborski wyniósł 9.853.445,-zł. /99,87%/. Plan przychodów wykonano w 99,96% /6.711.847,-zł./, a plan rozchodów w 99,93% /3.347.696,-zł./.

Skarbnik Powiatu powiedział, że w ciągu roku budżetowego 2002 dokonano szereg zmian
w przyjętym przez Radę budżecie. Zmian tych poprzez podejmowanie uchwał dokonywała Rada i Zarząd Powiatu, a najczęstszą ich przyczyną była konieczność wprowadzania zmian

w budżecie w związku z sytuacją finansową SPZOZ w Kluczborku. Zmiany w budżecie wprowadzane uchwałami Zarządu polegały głównie na przesunięciach środków pomiędzy poszczególnymi rozdziałami i paragrafami klasyfikacji budżetowej, a także na uruchomieniu części rezerwy ogólnej powiatu. Część zmian wynikała ze zwiększenia dotacji dla powiatu.

Członkowie komisji wyrywkowo analizowali zmiany w budżecie powiatu, których dokonano w trakcie roku budżetowego na podstawie uchwał Rady i Zarządu Powiatu. Komisja zapoznała się również z wykonaniem tych uchwał przez Zarząd. W zakresie gospodarki finansowej nie stwierdzono nieprawidłowości.

Radni zapoznali się także z realizacją wydatków inwestycyjnych ze szczególnym uwzględnieniem przestrzegania ustawy o zamówieniach publicznych.

Skarbnik stwierdził, że analizując lata 1999-2002 niepokojący w budżecie powiatu jest fakt, że systematycznie zmniejsza się poziom finansowania zadań dotacjami z budżetu państwa.

W takiej sytuacji powiat musi dofinansowywać zadania środkami z dochodów własnych, które są niewielkie.

Skarbnik Powiatu przedłożył również członkom Komisji Rewizyjnej:

1.sprawozdania statystyczne z realizacji dochodów i wydatków budżetowych, a także

o nadwyżce i deficycie oraz z zakresu gospodarki pozabudżetowej,

2.sprawozdania o zobowiązaniach i należnościach budżetowych,

3.protokoły z kontroli jednostek budżetowych powiatu przeprowadzonych w 2002r.

przez pracowników Wydziału Finansowego tut. Starostwa,

4.sprawozdanie z kontroli wewnętrznych przeprowadzonych w 2002r. na polecenie
Zarządu Powiatu w Kluczborku.

Radni nie wnosili zapytań do przedstawionych materiałów.

Członkowie komisji zgodnie stwierdzili, że w związku z odwołaniem dotychczasowego Dyrektora w Samodzielnym Publicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej ZOZ w Kluczborku konieczne jest przeprowadzenie tam kontroli finansowej oraz weryfikacji stanowisk. Przemawia za tym również bardzo zła kondycja finansowa zakładu.

Ad.3.

Członkowie Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu w Kluczborku ocenili pozytywnie wykonanie budżetu powiatu za 2002r.,gdyż nie stwierdzono nieprawidłowości ani przekroczeń planowanych wydatków budżetowych. W związku z powyższym radni sporządzili wniosek

/pismo Nr RP/K.Rew.-0053/1/2003 z dnia 8 kwietnia 2003r./ do Rady Powiatu w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu Kluczborskiemu w składzie:

1.Stanisław Rakoczy Przewodniczący Zarządu,

2.Mieczysław Czapliński – Wiceprzewodniczący Zarządu,

3.Irena Kielar – Członek,

4.Otylia Skoczylas – Członek,

5.Stanisław Stenzel – Członek.

W drodze głosowania jednogłośnie 6 głosami za, członkowie komisji przyjęli powyższy wniosek. Wniosek ten zostanie również przekazany do Regionalnej Izby Obrachunkowej

w Opolu celem zaopiniowania.

 

Ad.4.

Przewodniczący Komisji przedstawił radnym plan pracy Komisji Rewizyjnej na 2003r.
Innych propozycji do planu pracy radni nie wnieśli, jedynie jak wcześniej sugerowali przeprowadzenie kontroli w SPZOZ w Kluczborku. Jednogłośnie przyjęto powyższy plan.

Przewodniczący Komisji zaproponował, aby komisja odbyła kolejne posiedzenie na początku maja br. w celu przeprowadzenia kontroli bieżącej z wykonania budżetu powiatu za I kwartał 2003r. Wstępnie ustalono, że posiedzenie komisji odbędzie się w dniu 6 maja br. o godz.900.

Innych spraw nie poruszano. W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Komisji podziękował wszystkim za udział w obradach i zamknął posiedzenie w dniu dzisiejszym. Na tym protokół zakończono.

 

 

 

Przewodniczący Komisji:

Paweł Prochota