Protokół Nr 13/2011
z posiedzenia Komisji ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska w dniu 16 grudnia 2011 r. Przewodniczył Zastępca Przewodniczącego Komisji – Przemysław Panicz Lista obecności w załączeniu. Porządek posiedzenia: 1.Otwarcie posiedzenia. 2.Analiza projektu budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2012 rok (przygotowanie przez komisję opinii do projektu budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2012 rok) 3.Analiza materiałów na XIV sesję. 4.Wolne wnioski. 5.Zamknięcie posiedzenia. Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli: 1.Piotr Pośpiech-Starosta Kluczborski, 2.Wanda Słabosz – Skarbnik Powiatu, 3.Artur Nowak- Naczelnik Wydziału Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Leśnictwa. Ad.1. Posiedzenie otworzył Zastępca Przewodniczącego Komisji. Przywitał wszystkich zebranych na dzisiejszym posiedzeniu oraz zaproszonych gości. Następnie przedstawił porządek dzisiejszego posiedzenia. Członkowie komisji do porządku nie wnieśli uwag i przyjęligo jednogłośnie. Ad.2. Członkowie Komisji przystąpili do analizy projektu budżetu na 2012 rok. Na wstępie głos zabrał Pan Starosta, który poinformował, że jeśli chodzi o budżet na przyszły rok to na kilka spraw trzeba zwrócić uwagę. Największy problem związany z opracowaniem budżetu to reguła wydatkowa, która jest wyrażona w art.242 Ustawy o finansach publicznych nakładająca obowiązek równoważenia dochodów i wydatków bieżących w każdej uchwale budżetowej w każdym samorządzie. Przy opracowywaniu projektu budżetu największy problem pojawiał się jak stwierdził Pan Starosta na kosztach wynagrodzeń nauczycieli. Na 315 etatów 13 nauczycieli na dzień dzisiejszy korzysta z urlopów na poratowanie zdrowia, co powoduje koszty w wysokości 500 tys.zł. Ponadto 6 nauczycieli jest na urlopach macierzyńskich. Dużą kwotę również jak poinformował Pan Starosta stanowią ustawowe, obligatoryjne odpisy na dokształcanie i doskonalenie zawodowe nauczycieli i jest to kwota 193 tys.zł. Kolejną trudną rzeczą w tym projekcie były zobowiązania wynikające z wykonanych robótw roku bieżącym, wynikające z harmonogramu spłaty wcześniej zaciągniętych kredytówi zobowiązań. Ponadto Pan Starosta stwierdził, że najgorszą rzeczą było to, że przy założeniach do budżetu poziom zadłużenia liczony na starych zasadach nie przekraczał 40% w stosunku do dochodów i był to zdaniem Starosty dobry wskaźnik, ale niestety Rozporządzenie Ministra Finansów, które weszło w życie od 2011 roku nakazuje do tego zadłużenia doliczyć wszystkie umowy tj. leasing, factoring, trwające dłużej niż 12 miesięcy, umowy z odroczeniem terminu płatności. Rozporządzenie to zostało podpisane 23 grudnia 2010 r. i weszło w życie od stycznia 2011 r. , co miało negatywny skutek jeśli chodzi o umowę z SIEMENSEM, która została podpisanaw listopadzie 2010 r. W związku z tym spłatę wobec SIEMENSA trzeba przyjmować jako część zobowiązania, co wpływa na podwyższenie wskaźnika naszego zadłużenia. Zdaniem Starosty jest to niesprawiedliwe i trzeba przemyśleć ewentualne wystąpienie do Trybunału Konstytucyjnego. Rozporządzenie to zdaniem Pana Starosty powinno wejść w życie i dotyczyć zdarzeń przyszłych, a nie tych wstecz. Pan Starosta poinformował ponadto odnosząc się do projektu budżetu, że dochody ze sprzedaży zostały zaplanowane na wysokim poziomie, budżet pokazuje nadwyżkę operacyjną czyli nie ma deficytu, są wydatki inwestycyjne zaplanowane głównie w związku z tym, co było wykonane w 2011 roku. Pan Starosta stwierdził także, że jeśli udałoby się wykonać plan dochodów, byłoby to bardzo korzystne, gdyż nie byłby to budżet deficytowy lecz budżet z nadwyżką operacyjną. Ponadto Pan Starosta stwierdził, że Ustawie o finansach publicznych jest zapisane, że dochody jakie osiągniemy tym samym wynik budżetu w roku 2011, 2012, 2013 posłużą do wyliczenia indywidualnego wskaźnika zadłużenia w 2014 r. i w oparciu o ten wskaźnik indywidualny będziemy określani jeśli chodzi o możliwości kredytowania się i zaciągania zobowiązań. Wniosek z tego jak stwierdził pan Starosta jest taki, aby sprzedać, co jest możliwei pokazywać dochody, gdyż jeśli tego się nie zrobi to wskaźniki wyjdą minusowe i nie będzie można nic robić. Problem ten jak poinformował pan Starosta nie dotyczy tylko nas, ale również wszystkich samorządów. Pan Starosta ponownie powrócił do kwestii zobowiązania wobec SIEMENSAi poinformował, że chciałby, aby część tego zobowiązania rozłożonego na 9 lat została spłacona w przyszłym roku korzystając z projektu, który jest ciągle w NFOŚ. Według wiedzy na dzień dzisiejszy Powiat ma otrzymać dotację bezzwrotną z NFOŚ na w/w cel w wysokości 1.300.000,-zł, pożyczki preferencyjnej na ten cel 2.700.000,-zł. Środki te pozwolą zmniejszyć powiatowi zadłużenie wobec SIEMENSA. Rozważany jest także taki wariant, który miałby polegać na spłaceniu SIEMENSA w roku przyszłym. Taka spłata jak stwierdził Pan Starosta byłaby dla powiatu korzystna. Pan Starosta wyjaśnił, że ogłaszając przetarg jak i też w umowie z SIEMENSEM zagwarantowaliśmy sobie duży bonus, który jest procentowo określony w zależności od miesiąca spłaty i wynosi on około 19%. W takim wypadku można zaoszczędzić około4 mln.zł. Pan Starosta ponadto poinformował, że Zarząd opracowując projekt budżetu starał się tak ten budżet skonstruować i opisać, żeby na w/w dwa warianty można być przygotowanymw trakcie roku. Członkowie Komisji do powyższego projektu budżetu nie wnieśli zapytań w związku z tym Zastępca Przewodniczącego Komisji poddał go pod głosowanie. Członkowie Komisji w obecności 5 radnych głosowali-za 4 głosami, 1 radny wstrzymał się od głosu. Budżet na 2012 rok został przez komisję pozytywnie zaopiniowany. Radni na zakończenie sformułowali pisemną opinię komisji, która zostanie przekazana Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego. Ad.3. Kolejno przystąpiono do analizy materiałów na XIV sesję Rady Powiatu. Pan Starosta zabierając głos poinformował, że jeśli chodzi o projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały Budżetowej Powiatu Kluczborskiego na rok 2011 Nr IV/2010 Rady Powiatu w Kluczborku to zmiany te dotyczą głównie wniosków z jednostek organizacyjnych powiatu. W zmianach są jak stwierdził Pan Starosta dwa elementy na które chciałby zwrócić uwagę. Jest to zwiększenie subwencji oświatowej o kwotę 105.567,-zł. W związku z ukończeniem obiektu przy ul.Sienkiewicza wystąpiono z wnioskiem do Ministerstwa o wyposażenie Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej jako jednostki oświatowej, która zajmuje nowy obiekt. Wniosek został pozytywnie rozpatrzonyi otrzymaliśmy w/w kwotę subwencji. Kolejną kwotą, którą otrzymaliśmy z budżetu Państwa jest to kwota 28.715,-zł, która dotyczy zwiększenia dochodu w samorządzie w związku z realizacją zadania –finansowanie rodzin zastępczych. Konsekwencją w/w zmian są jak wyjaśnił Pan Starosta zmiany wieloletniej prognozy finansowej. Następnym projektem przedstawionym przez Pana Starostę był projekt w sprawie zmiany Uchwały Nr VII/46/2011 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 14.04.2011r. w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2011 rok. Pan Starosta poinformował, że zmiany związane są z prośbą Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie i dotyczą oszczędności jakie pozostały. Kwota ta ma posłużyć dofinansowaniu Projektu ,,Dobry start” . Kolejno Pan Starosta poinformował, że w związku z nowym zadaniem jakie zostało wprowadzone ustawą przygotowany został Powiatowy Program Ochrony Zdrowia Psychicznego na lata 2011-2015. Program stanowi załącznik do przedmiotowej uchwałyi będzie realizowany na naszym terenie. Następnie Starosta przedstawił projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nieodpłatne przekazanie nieruchomości położonych w Polanowicach stanowiących własność Powiatu Kluczborskiego na rzecz Gminy Byczyna. Pan Starosta poinformował, aby takie przekazanie mogło mieć miejsce musi być zgoda Rady Powiatu. Pan Starosta zapoznał członków komisji z następnym projektem uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nieodpłatne przekazanie nieruchomości stanowiących własność Powiatu Kluczborskiego na rzecz gminy Lasowice Wielkie. Starosta wyjaśnił, że projekt ten jest związany z tematem porządkowania geodezyjnego jaki prawnego działek na rzecz gminy Lasowice Wielkie. Kolejnym projektem omawianym był projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnych umów dzierżawy i kolejnych umów użyczenia na okres trzech lat, po umowach zawartych na czas oznaczony do trzech lat, których przedmiotem jest ta sama nieruchomość. Pan Starosta poinformował, że zgodnie z ustawą o gospodarce nieruchomościami Zarząd Powiatu może samodzielnie wyrazić zgodę na dzierżawę na okres do 3 lat. Na dzień dzisiejszy umowa właśnie się kończy dlatego też wymagana jest zgoda Rady na zawarcie kolejnych umów. Następnie członkowie komisji przystąpili do omówienia projektu uchwały w sprawie zbycia nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Kluczborskiego na rzecz Powiatowego Centrum Zdrowia S.A. w Kluczborku w formie bezprzetargowej oraz wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od ceny. Pan Mariusz Buczek zapytał odnosząc się do w/w projektu uchwały czy ewentualna transakcja polegająca na zbyciu budynku dla szpitala zachwieje kondycją szpitalai doprowadzi do jego zadłużenia. Pan Starosta wyjaśnił, że doprowadzenie do takiej sytuacji jaką posiada na dzień dzisiejszy szpital wymagało wiele pracy. Temat w/w projektu był obszernie przedyskutowany na licznych spotkaniach i uważa, że ta transakcja nie wywoła niczego złego jeśli chodzio kondycję szpitala. Zdaniem Pana Starosty sprzedaż jest bezpieczną formą uzbrojenia spółki w majątek oraz odzyskania części środków z tego tytułu. Jak stwierdził nie podejmowałby tego rodzaju decyzji, gdyby nie było to dobrze policzone i przemyślane. Pan Starosta ponadto uważa, że byłby ostatnią osobą, która doprowadziłaby do kłopotów finansowych tego szpitala. Rada Nadzorcza szpitala wyraziła także pozytywną opinię, co do możliwości sfinansowania przez PCZ kredytu na kwotę 2.500.000,-zł po bonifikacie. Pan Starosta poinformował, że w swoich działaniach będzie konsekwentny pomimo licznych sprzeciwów i w związku z tym Zarząd przedkłada Radzie projekt uchwały Rady Powiatuw sprawie zbycia nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Kluczborskiego na rzecz Powiatowego Centrum Zdrowia S.A w Kluczborku w formie bezprzetargowej oraz wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od ceny. Zdaniem Starosty radni powinni wypowiedzieć się w tej kwestii. Ponadto Pan Starosta stwierdził, że dokonanie w/w transakcji w tym lub w przyszłym roku to: uzyskanie dochodów i zrobienie jeszcze bardziej realnej prognozy dochodów niż jestw projekcie. Pozwoli to również na podwyższeniu wskaźnika. Pan Starosta także stwierdził, że przekazanie obiektu do spółki, która jest w 100% własnością powiatu nie jest pozbyciem się tego obiektu. Będzie nadal zachowana kontrola nad nim. W taki sam sposób był przed kilkoma laty sprzedany szpitalowi obiekt ginekologii. Radny Mariusz Pieńkowski odnosząc się do wypowiedzi Pana Starosty poprosił o wyjaśnienie czym ze strony spółki argumentowana była niechęć zakupu tego budynku. Pan Starosta wyjaśnił, że ze strony PCZ padały argumenty, w których mówiono o ustawie refundacyjnej leków, o wzroście kosztów itp. Pan Mariusz Pieńkowski nawiązując do w/w odpowiedzi stwierdził, że nie jest to w porządku ze strony spółki, gdyż jak trzeba było pomóc szpitalowi to wszyscy podnosili rękę za taką pomocą. Kolejno o głos poprosił Pan Stanisław Konarski, który poprosił o wyjaśnienie jakiej wysokości będzie bonifikata i czy jest ona konieczna. Ponadto radny Stanisław Konarski stwierdził, że nie jest dobre, że przy takim kryzysie jaki jest w budżecie robiony jest taki bonus i w związku z tym po co spółka miałaby kupić ten budynek jak teraz bez obciążenia kredytem funkcjonuje dobrze i może funkcjonować jeszcze lepiej. Pan Starosta poinformował, że bonifikata wynosi 18%, co daje kwotę 2.518.000,-zł i jest ona jak stwierdził Pan Starosta kompromisem. Jest to jak stwierdził Pan Starosta spółka, która jest własnością powiatu i nikt nie chce, żeby miała ona jakiekolwiek kłopoty finansowe, wręcz przeciwnie ma ona funkcjonować i leczyć ludzi. Ponadto Pan Starosta stwierdził, że nie można przez kolejne lata borykać się z problemami, nie dać do końca majątku do spółki. Kwota sprzedaży musi być realna kwota dla spółki. Nie może ona doprowadzić do pogorszenia wyniku finansowego spółki. Pan Konarski poprosił o wyjaśnienie jak w takim wypadku zmieni się status formalno-prawny tego budynku po sprzedaży.Pan Starosta wyjaśnił radnemu, że będzie on własnością spółki podobnie jak jest własnością oddział położniczo-ginekologiczny. Natomiast spółka jest własnością powiatu, który ma 100% kontrolę nad nią. Radny Tadeusz Konarski stwierdził, że pewne rzeczy są dla niego niezrozumiałe z tego względu, że będąc z komisją w szpitalu okazało się, że brakuje środków na etat na izbie przyjęć, a teraz wpędza się spółkę w tak wysokie długi. Zdaniem radnego za ten kredyt co spółka miałaby zaciągnąć to takich etatów mogłoby być więcej. Radny uważa także, że za tą kwotę można wyposażyć także oddziały w sprzęt, który jeszcze bardziej unowocześniłby szpital. Ponadto radny uważa, że poprzez takie działania ratuje się jedynie budżet powiatu,a jakość obsługi pacjenta w szpitalu nie ulega zmianie. Pan Starosta prosząc o głos poinformował, iż przychodzi taki moment, że po tym co zostało zrobione dla szpitala i w realiach przepisów finansowych trzeba sięgać po rozwiązania, które pozwolą na normalne funkcjonowanie powiatu. Ponadto Pan Starosta stwierdził, że szpital sobie poradzi jeśli chodzi o dodatkowy etat na izbie, czy też w sprawie zakupu sprzętu. Natomiast powiat jako właściciel nie odzyska kondycji jeśli chodzi o poważniejsze przedsięwzięcia i inwestycje to taka sytuacja odbije się na szpitalu. Przykładem na to mogą być nowe przepisy, które wejdą za parę lat i wtedy my jako powiat nie będziemy mieli środków, aby włączyć się w pomoc dla nich. Na zakończenie Pan Starosta stwierdził, że każdy z radnych według siebie powinien w głosowaniu zadecydować czy można ją podjąć, czy też nie. Zdaniem Starosty jak nie zostanie ona podjęta to będzie ciężko, natomiast jak zostanie podjęta być może uda się ją zrealizować i będzie lżej powiatowi. Radny Stanisław Konarski zapytał czy nie ma innych źródeł, aby pozyskać kwotę 2.500.000,-zł. Pan Starosta poinformował, że chciałby, aby w roku 2012 udało się zbyć o wiele więcej innych rzeczy takich jak:Polanowice, działki budowlane pod Smardami, stację paliw. Członkowie komisji w związku z tym, że omówione zostały projekty uchwał na kolejną sesję Rady Powiatu przystąpili do głosowania. Za przyjęciem projektów uchwał na sesję w dniu 22.12.2011r. w obecności 5 członków komisji głosowało-4 członków, 1 członek się wstrzymał, nie stwierdzono głosów przeciw. Ad.4. Radny Tadeusz Konarski zaapelował, aby zmienić pracę komisji, gdyż jego zdaniem jest dyskusja nad projektami uchwał, a głosowanie jest ,,en block”, brak jest opinii komisji dlatego też wstrzymał się od głosu. Pan Starosta wyjaśnił, że jest to wewnętrzna sprawa komisji i tak jak komisja ustali tak to będzie przebiegało. Innych spraw nie poruszano. Ad.5. W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia Zastępca Przewodniczącego Komisji podziękował wszystkim za przybycie i zamknął dzisiejsze posiedzenie. Na tym protokół zakończono. Zastępca Przewodniczącego Komisji ds.Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska Przemysław Panicz