Protokół Nr 8/2011

 

Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego Rady Powiatu w Kluczborku w dniu
14 czerwca  2011 roku.

 

Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Leszek Mierzwa

 

Lista obecności w załączeniu.

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

 

1.Wanda Słabosz – Skarbnik Powiatu,

2.Adam Kisielewicz-Prezes Zarządu PKS sp. z o.o. w Kluczborku.

 

Porządek posiedzenia:

                                   

            1.Otwarcie posiedzenia.

2.Analiza planowanej działalności gospodarczo-finansowej PKS na 2011 r., perspektywy rozwoju, aspekt współpracy z gminami (w aspekcie prowadzonej współpracy z gminą Byczyna).

3.Analiza materiałów na IX sesję Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 16 czerwca
2011 r.

4.Wolne wnioski.

5.Zamknięcie posiedzenia.      

           

Ad.1

 

Przewodniczący komisji przywitał wszystkich zebranych na dzisiejszym posiedzeniu oraz zaproszonych gości. Następnie Przewodniczący przedstawił porządek posiedzenia. Członkowie komisji do porządku nie wnieśli uwag przyjmując go jednogłośnie.

 

Ad.2

 

Przewodniczący Komisji oddał głos panu Adamowi Kisielewiczowi – Prezesowi  Zarządu PKS sp. z o.o. w Kluczborku, który przedstawił zakres działalności spółki PKS.  Analiza planowanej działalności gospodarczo-finansowej PKS w Kluczborku sp. z o.o. na rok 2011 stanowi załącznik do niniejszego protokołu. Pan Adam Kisielewicz - Prezes Zarządu PKS sp. z o.o. w Kluczborku poinformował, że 66% działalności, która prowadzi PKS jest działalnością użyteczności publicznej, 34% stanowią świadczenia komercyjne, gdyż  w dobie konkurencji rentowność PKS znacznie spadła. Przewozy konkurencyjne niejednokrotnie jeżdżą na pewnych liniach, tych, które są rentowne, natomiast eliminują te linie, na których jest małe obłożenie. PKS prowadzi ajencyjną sprzedaż na bilety międzynarodowe lotnicze i autobusowe, PKS prowadzi również stację paliw, sklepik na stacji paliw, ośrodek szkolenia kierowców w kategoriach A, B, C, D, E, oraz ośrodek szkolenia kierowców zawodowych. Pan Adam Kisielewicz poinformował, że na dzień dzisiejszy w firmie zatrudnionych jest 1150 osób w tym jest 14 uczniów, całoroczny koszt utrzymania ucznia to koszt około 4,5 tys. zł. Pan Adam Kisielewicz poinformował, że majątek PKS to obiekt Dworca głównego PKS, położonego w centrum Kluczborka, który jest w złym stanie i wymaga dużego remontu oraz obiekt biurowca na ul. Byczyńskiej, gdzie 98% pomieszczeń jest wynajętych przez
19 podmiotów gospodarczych, które tam mają swoje siedziby oraz, ze dochód z wynajmu tych pomieszczeń jest dosyć znaczny. Radny Leszek Mierzwa zapytał, czy struktura 66% - świadczenia publiczne i 34% - świadczenia komercyjne jest często spotykana w województwie opolskim. Pan Adama Kisielewicz odpowiedział, że, aby utrzymać transport nierentowny trzeba prowadzić również działalność komercyjną. Pan Adam Kisielewicz stwierdził, że wysokie są koszty utrzymania stacji kontroli pojazdów, gdyż bardzo droga jest aparatura pomiarowa. Radny Rudolf Gerlic stwierdził, że miesiące przewozów szkolnych są lepsze od miesięcy zimowych, w związku z czym w chwili obecnej należy się spodziewać zwiększenia strat. Pan Adam Kisielewicz stwierdził, że od 1 marca jest ustawa o transporcie drogowym, gdzie jest zapis, że za transport odpowiada wójt, burmistrz, starosta, marszałek, gdyż jest to zadanie publiczne, gdzie władze mają obowiązek zapewnić transport, nie tylko tam, gdzie są rentowne, przynoszące zyski kursy, ale również tam, gdzie są połączenia nierentowne. Pan Adam Kisielewicz stwierdził, że tam gdzie jest transport publiczny, tam będzie strata, gdyż musi być on prowadzony również na liniach nierentownych. Pan Adam Kisielewicz stwierdził, że umowa zawarta z gminą Byczyna, przez ostatnie dwa miesiące daje efekty i pozwala patrzeć optymistycznie na tego rodzaju współpracę, są wpływy ze sprzedaży biletów jednorazowych, pracowniczych, oprócz tego szkolnych gdyż  90% stanowi młodzież dojeżdżająca do szkół. Pan Adam Kisielewicz poinformował, że według ustawy o transporcie publicznym obowiązującej od 1 marca 2011 r. pan Starosta jest organizatorem, PKS jest operatorem. Pan Adam Kisielewicz poinformował, że tabor jest różny, są stare i nowe autobusy, autobusów jest 48, 9 z nich to autobusy do lat 5, reszta jest starsza, wszystkie są sprawne techniczne. Głos zabrał pan Starosta, który stwierdził, że już w 2008 roku nabył wiedzę o tym jak dzisiaj wyglądał będzie publiczny transport zbiorowy, dzięki temu była świadomość tego, jakiego rodzaju zadanie publiczne zostanie przypisane samorządom,  zadanie to weszło w życie od marca 2011 r., bez względu na to, czy dany samorząd ma własnego przewoźnika, czy nie, system dowozów szkolnych i połączeń lokalnych stał się zadaniem samorządów.  Przewoźnik ustala koszty przewozu na danej linii, jeżeli one są deficytowe, samorząd musi zapłacić rekompensatę, nie zysk ale dorównać do poniesionych przez przewoźnika kosztów. Sieć połączeń lokalnych trzeba ustalić na terenie gmin i powiatów. Pan Starosta stwierdził, że gmina ma zadanie dowozu dzieci do szkół oraz, że propozycja powiatu była taka, aby gminy przystąpiły do spółki na zasadzie udziałowców na zasadzie organizatorów transportu, występuje tutaj i powiat i gmina, oraz  operatora – przewoźnik, można zorganizować dowóz dzieci do szkól i na tej podstawie ustalić sieć połączeń lokalnych, jest to oferta obustronnie korzystna. Podjęto tego rodzaju współprace z gminą Byczyna i odbija się to korzystnie na wydatkach gminy Byczyna i na przychodach PKS. Na terenie gminy Byczyna przybyło 37 przystanków, które są oznaczone i posiadają rozkłady jazdy. W obecnej chwili prowadzone są rozmowy w tej kwestii z gminą Kluczbork. Jeżeli chodzi o majątek PKS, jest on bardzo wartościowy i nie należy go sprzedawać. Pan Starosta stwierdził, że jeżeli chodzi o przejęcie PKS, to PKS nie ma dużych długów, pozyskano nowe umowy, gdyby powiat nie przejął firmy, PKS generowałby większą stratę. Radny Leszek Krzyżanowski zapytał, czy stacja będzie wydzierżawiona, gdyż na jednej z sesji pan Starosta stwierdził, że zarząd PKS zamierza wydzierżawić tą stację. Pan Starosta odpowiedział, że prowadzone były rozmowy z trzema sieciami w tej sprawie oraz , że w dalszej perspektywie być może będzie miało miejsce zbycie lub dzierżawa, ale w chwili obecnej nie. Pan Starosta wyjaśnił, że tankujemy zawsze na dużych stacjach, mało kto tankuje na małej, nieznanej stacji.  Radny Leszek Krzyżanowski stwierdził, że PKS jako spółka prawa handlowego ma prawo zarabiać i czerpać zyski ze swojej działalności. Pan Starosta stwierdził, że tak nie jest oraz, że w przypadku wykonywania publicznego transportu publicznego, wszystko, co firma posiada powinno służyć jedynie utrzymaniu publicznego transportu zbiorowego. Radny Stanisław Konarski stwierdził, że w takim przypadku trzeba będzie dopłacać do wykonywanych zadań publicznych. Pan Starosta stwierdził, że tak jest napisana ustawa o publicznym transporcie
zbiorowym. Pan Adam Kisielewicz stwierdził, że stacja nie przynosi dużych zysków, jest to około 30 tys. zł. rocznie, jednak 4 osoby maja zatrudnienie, oraz, że wszystkie  pomieszczenia są wydzierżawione i z tego jest dochód, jeżeli chodzi o stację paliw, to jeżeli znajdzie się ktoś, kto chciałby ja dzierżawić i prowadzić, to trzeba będzie o tym pomyśleć. Radny Leszek Krzyżanowski stwierdził, że został wprowadzony w błąd, gdyż na sesji zostało powiedziane, że PKS w momencie, kiedy staje się własnością powiatu nie może prowadzić działalności gospodarczej. Radny Maciej Tomaszczyk stwierdził, że dzieje się tak w przypadku firm działalności publicznej, jak np. PKS. Pan Adam Kisielewicz stwierdził, że będzie prowadzić się dwie firmy, jedna użyteczności publicznej druga – zajmująca się działalnością komercyjną. Radny Maciej Tomaszczyk stwierdził, że jeżeli chodzi o gminę Byczyna, to jest to dobre rozwiązanie, są oszczędności  w tym zakresie, jednak względne jest to czy tego rodzaju dowóz jest lepszy dla uczniów oraz instytucji, które korzystały z dowozów zapewnianych przez gminę oraz, że mają miejsce różnego rodzaju sytuacje, lekcje skrócone na przykład, kiedyś było pole manewru teraz nie ma, ale gminy nie stać na inne rozwiązanie, gmina jest w stanie zaoszczędzić rocznie około 150 tys. zł. Radny Stanisław Konarski stwierdził, że tą sytuację można odnieść do Zarządu Dróg Powiatowych. Radny Tadeusz Konarski stwierdził, że nie jest dobrze, że dziecko 6 letnie jedzie z osobami z zewnątrz, czasami w różnym stanie, oraz, że wiadomo, że standard wyższy kosztuje, ponadto radny Tadeusz Konarski stwierdził, że w całej europie jest tak, że są gimbusy zamknięte dla dzieci szkolnych, nie jest tak, że dzieci jeżdżą razem z dorosłymi z zewnątrz. Radny Tadeusz Konarski stwierdził, ze oprócz PKS są firmy prywatne, które wykonują usługi być może taniej niż PKS, oraz , że jest to dobre rozwiązanie z punktu widzenia rozwoju przewozów na lokalnych liniach ale z punktu widzenia ustawy oświatowej i dowozu dzieci do szkół jest to rozwiązanie złe. Radny Leszek Krzyżanowski stwierdził, że miałby obawy wysłać do szkoły swoje dziecko autobusem, do którego każdy może wejść. Radny Stanisław Konarski stwierdził, że w gminie Byczyna być może zawsze było tak, że wszyscy jeździli autobusami szkolnymi, jednak w gminie Kluczbork jest inaczej, autobusami szkolnymi jeżdżą tylko dzieci do szkół. Pan Adam Kisielewicz stwierdził, że PKS wykonywał kursy otwarte i zamknięte dla gmin, natomiast sytuacja taka jak z gminą Byczyna jest wyzwaniem dla PKS. Wartość majątku PKS w Kluczborku to kwota 10 mln. zł.  Pan Adam Kisielewicz stwierdził, że samorządy dostały zadanie natomiast nie dostały na to pieniędzy oraz, że sprawa dowozu dzieci sześcioletnich do i ze szkoły spędza sen z oczu, natomiast tutaj będzie większa praca opiekunów tych dzieci w autobusach. Radny Tadeusz Konarski zapytał ile osób liczy rada nadzorcza PKS oraz jaki jest koszt jej utrzymania. Pan Adam Kisielewicz odpowiedział, że są to 3 osoby, koszt utrzymania tych 3 osób to 4 900 zł. miesięcznie. Przewodniczący Komisji zapytał o perspektywy rozwoju przedsiębiorstwa na najbliższą przyszłość. Pan Adam Kisielewicz odpowiedział, że straty za tamten rok to kwota 388 tys. zł za tamten rok, 560 tys. to leasingi, 50 tys. koszty odsetkowe, ale pieniędzy ciągle brakuje, aby płacić wszystko
w terminach. Radny Leszek Mierzwa zapytał czy jest w planie uruchomienie połączenia Kluczbork - Warszawa . Pan Adam Kisielewicz odpowiedział, że potrzebna jest zgoda wszystkich przewoźników, którzy wykonują usługi na tej trasie, jednak konkurencja jest tak silna, że tego się nie utrzyma. Radny Tadeusz Konarski stwierdził, że strata na przewozach za ostatnie 5 miesięcy była 317 tys. zł., zostało to zbilansowane do kwoty 170 tys. zł. z innych przychodów, z tego wychodzi, że strata wynosi 170 tys. zł. Radny Leszek Mierzwa zapytał czy stacje diagnostyczne przynoszą zysk. Pan Adam Kisielewicz odpowiedział, że tak. Przewodniczący Komisji podziękował panu Adamowi Kisielewiczowi za przedstawienie sytuacji PKS – u .

 

Ad. 3

 

Komisja przystąpiła do analizy materiałów na IX sesję Rady Powiatu. Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania z wykonania budżetu wraz z sprawozdaniem finansowym Powiatu Kluczborskiego za 2010 rok, nie było zapytań, do powyższego projektu, członkowie komisji 4 głosami za, przy 2 wstrzymujących się i 1 głosie przeciw przyjęli pozytywną opinię o projekcie powyższej uchwały. Kolejnym przedstawionym projektem był projekt uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu w Kluczborku z tytułu wykonania budżetu za rok 2010, nie wniesiono żadnych zapytań, członkowie komisji 4 głosami za przy 2 wstrzymujących się przyjęli pozytywną opinię do powyższego projektu. Kolejno przedstawiono projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia bilansu skonsolidowanego za 2010 rok, nie wniesiono zapytań, komisja 4 głosami za, przy 2 wstrzymujących się przyjęła pozytywną opinię do powyższego projektu. Kolejnym projektem był projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały Budżetowej Powiatu Kluczborskiego na rok 2011 Nr IV/28/2010 Rady Powiatu w Kluczborku, nie wniesiono zapytań, komisji 4 głosami za przy 3 wstrzymujących się przyjęli pozytywną opinię do powyższego projektu uchwały. Kolejno przedstawiono projekt uchwały w spr. zmiany wieloletniej prognozy finansowej, nie wniesiono zapytań, członkowie komisji 4 głosami za, przy 3 głosach wstrzymujących przyjęła pozytywną opinię do powyższego projektu. Kolejnym projektem uchwały jest zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Nysie w sprawie przekształcenia Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Zespołu Opieki Zdrowotnej w Głuchołazach polegającego na ograniczeniu udzielanych świadczeń zdrowotnych, nie wniesiono zapytań do powyższego projektu, członkowie komisji 2 głosami za, przy 3 wstrzymujących się i 2 głosach przeciw nie przyjęli pozytywnej opinii do powyższego projektu uchwały. Kolejnym projektem był projekt uchwały w spr. zmiany  Uchwały   Nr  VII/46/2011  Rady   Powiatu   w  Kluczborku z dnia  14 kwietnia 2011 r. w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2011 rok. Do powyższego projektu nie wniesiono zapytań, członkowie komisji 7 głosami pozytywną opinię do powyższego projektu uchwały. Kolejnym projektem był projekt w spr. zmiany uchwały Nr XXV/145/2008 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 29 sierpnia 2008 r. w sprawie   przyjęcia do realizacji projektu pod nazwą  ,,Dobry Start” w ramach Priorytetu VII, Działania 7.1 Rozwój i upowszechnienie aktywnej integracji, Poddziałania 7.1.2 Rozwój i upowszechnienie aktywnej integracji przez powiatowe centra pomocy rodzinie Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Współfinansowanego ze środków z Europejskiego Funduszu Społecznego. Do powyższego projektu nie wniesiono zapytań, członkowie komisji 7 głosami za przyjęli pozytywną opinię do powyższego projektu uchwały. Kolejno Przewodniczący Komisji przystąpił do glosowania nad sprawozdaniem Zarządu Powiatu za okres od 18.05.2011 r. do 31.05.2011 r. Nie wniesiono zapytań do powyższego sprawozdania, członkowie komisji 4 głosami za przy 3 wstrzymujących się przyjęli pozytywną opinię do powyższego sprawozdania.

 

Ad.4

 

Nie wniesiono wolnych wniosków.

 

Ad.5

 

W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia Przewodniczący  Komisji Budżetu
i Rozwoju Gospodarczego podziękował wszystkim zebranym za udział w posiedzeniu
i zamknął dzisiejsze posiedzenie.

 

Na tym protokół zakończono.

 

Przewodniczący Komisji

Leszek Mierzwa

Protokołowała

Katarzyna Hołdys