Protokół Nr 6/2011

 

z posiedzenia Komisji Rewizyjnej  Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 10 czerwca
2011 roku.

 

Przewodniczyli Przewodniczący Komisji – Paweł Prochota

 

Lista obecności w załączeniu.

 

Porządek posiedzenia:

 

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Rozpatrzenie skargi pana JK. na Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy
w Kluczborku.

3.Wolne wnioski.

4.Zamknięcie posiedzenia.

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

 

  1. Elżbieta Gabryś – Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Kluczborku,
  2. Elżbieta Bródkowska -  Kierownik Działu Ewidencji Świadczeń Powiatowego Urzędu Pracy w Kluczborku,
  3. JK. - strona skarżąca.

 

Ad.1

 

Przewodniczący Komisji przywitał wszystkich zebranych i przedstawił porządek dzisiejszego posiedzenia. Do przedstawionego porządku Członkowie Komisji nie wnieśli żadnych uwag jednogłośnie go zatwierdzając. 

 

Ad.2

 

Sekretarz Komisji - Przemysław Panicz - odczytał opinię radcy prawnego dotyczącą procedury dostarczania zaświadczenia L-4 w celu usprawiedliwienia nieobecności w dniu złożenia podpisu osoby zarejestrowanej jako osoba bezrobotna bez prawa do zasiłku w Powiatowym Urzędzie Pracy. Radny Leszek Mierzwa stwierdził, że z powyższej opinii wynika, że osoba bezrobotna jest zobligowana prawem do dostarczenia zaświadczenia L-4 , aby usprawiedliwić nieobecność w dniu podpisu, oraz, że nie może zrobić tego ustnie. Radny Leszek Krzyżanowski stwierdził, że jeżeli rzeczywiście córka pana JK. była chora, to powinien dostarczyć zaświadczenie o chorobie dziecka, lekarz może to zrobić w okresie nie dłuższym niż 3 dni od czasu wystąpienia choroby, ponadto jest 7 dni na dostarczenie zaświadczenia L-4 do pracodawcy czy Urzędu Pracy. Komisja poprosiła pana JK. o przedstawienie swojej skargi. Pan JK. stwierdził, że 14 kwietnia złożył usprawiedliwienie do PUP i Starostwa dot. nieobecności w dniu 12 kwietnia, jednak do dnia dzisiejszego nie dostał na nie odpowiedzi, z PUP otrzymał jedynie decyzję o skreśleniu z listy bezrobotnych. Pan JK. poinformował, że urzędniczka w PUP nie chciała przyjąć usprawiedliwienia na piśmie, gdyż stwierdziła, że będzie to już czwarte usprawiedliwienia od 2009 roku. Kolejno pan JK. stwierdził, że udał się do pani Dyrektor PUP w Kluczborku, która poinformowała, że usprawiedliwić się można jedynie dostarczając L-4, lub dokument, że  osoba bezrobotna była w tym czasie na rozmowie kwalifikacyjnej. Pan JK. stwierdził, że prawo nie działa wstecz i uzyskanie tego typu zaświadczeń było niemożliwe.
Pan JK. stwierdził również , że w tym czasie, gdy miał chore małe dziecko nie miał możliwości załatwienia zaświadczenia L-4. Pan JK. poinformował ponadto, że nie życzy sobie, aby jego imię i nazwisko pojawiało się w internecie, gdyż nie wyraził on zgody na publikowanie tych informacji oraz, że należałoby go zapytać, czy może być nagrywany, gdyż całe posiedzenie jest nagrywane a nie było informacji, że tak będzie.  Radny Leszek Krzyżanowski stwierdził, że osoba, która składa skargę musi liczyć się z tym, że jego dane będą upubliczniane, jeżeli jest złożona skarga, to musi być stanowisko Komisji Rewizyjnej, potem uchwała Rady Powiatu w sprawie danej skargi, i są to dokumenty dla wszystkich dostępne. Pan JK. stwierdził, że wszystkie dokumenty mogą być do wglądu, ale w Urzędzie, natomiast nie mogą być imiona i nazwiska w internecie. Radny Robert Wietrzyk poinformował, że członkowie komisji są w posiadaniu opinii radcy prawnego nt. możliwości usprawiedliwiana nieobecności w PUP w dniu podpisu osoby bezrobotnej, oraz, że z opinii wynika wprost, że napisane przez pana JK. pismo będące usprawiedliwieniem jego nieobecności nie może tej nieobecności usprawiedliwić, jest niewystarczające, gdyż przepis prawa mówi, że takie usprawiedliwienie może być jedynie w czasie choroby lub opieki nad osobą chorą, będącą członkiem rodziny i musi być przedstawione na druku ZUS ZLA (stare L-4). Pan JK. stwierdził, że jest to przepis prawa, a życie jest zupełnie inne, są sytuacje, w których jest niemożliwe uzyskanie takiego zaświadczenia. Ponadto pan JK. stwierdził, że miał już taką sytuację i nieobecność została usprawiedliwiona bez zaświadczenia L-4. Radny Leszek Krzyżanowski stwierdził, że jeżeli 13 kwietnia  pan JK. był w Powiatowym Urzędzie Pracy i dowiedział się, że musi przynieść zaświadczenie L-4 , miał czas, aby to zaświadczenie uzyskać od lekarza, oraz, że jest prawdopodobne, że pan JK. nie wiedział do końca, że aby usprawiedliwić nieobecność musi być L-4. Radny Leszek Mierzwa zapytał, czy pan JK. zrozumiał to, co przekazała pani Dyrektor PUP, że należy przynieść zaświadczenie L-4 , aby usprawiedliwić tą nieobecność. Pan JK. stwierdził, że z rozmowy z panią Dyrektor zrozumiał jedynie tyle, że ma załatwić dokumenty działające wstecz a prawo wstecz nie działa. Pan JK. stwierdził ponadto, że pani Dyrektor mu przekazała, że musi przynieść zaświadczenie od potencjalnego pracodawcy mówiące o tym, że był na rozmowie kwalifikacyjnej lub zaświadczenie od lekarza o opiece nad dzieckiem lub L-4. Ponadto pan JK. stwierdził, że trzykrotnie od 2009 r.  nieobecności pana JK. były usprawiedliwiane bez L-4, czy innych zaświadczeń. Radny Leszek Krzyżanowski stwierdził, że komisja zapyta panią Dyrektor PUP, dlaczego trzy razy nieobecności były usprawiedliwione.

Przewodniczący Komisji poprosił panią Elżbietę Gabryś – Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Kluczborku. Pani Dyrektor poinformowała, że nie ustaliła, kto przyjmował pana JK. , jednak na biurkach są identyfikatory, oraz na drzwiach przed każdym biurem również jest tabliczka z imieniem i nazwiskiem osoby, która tam pracuje. Pani Dyrektor poinformowała, że pan JK. jest zarejestrowany w PUP od 2009 roku, oraz, że zdarzyło się trzykrotnie, że nie podpisał się w terminie, wszystkie trzy  nieobecności zostały usprawiedliwione, natomiast pracowników PUP obowiązuje ustawa, której muszą przestrzegać. Pani dyrektor poinformowała, że każdy bezrobotny przy rejestracji podpisuje, oświadczenie, że jest poinformowany o tym, że w przypadku niezdolności do pracy w przypadku choroby lub opieki nad chorym członkiem rodziny, musi dostarczyć zaświadczenie od lekarza na druku ZUS ZLA w terminie dwóch dni od dnia wystawienia zaświadczenia. W powyższym oświadczeniu jest zapis, że bezrobotny wie, że w przypadku niedotrzymania terminu lub po 90 dniach chorobowego, traci zasiłek dla bezrobotnych lub status bezrobotnego, gdyż tak jest zapisane w ustawie. Pani Dyrektor poinformowała, że pan JK trzykrotnie nie zgłosił się w terminie do podpisu, tłumacząc to przypadkami rodzinnymi, opieką nad chorą babcią, nad chorym dzieckiem. Pani dyrektor PUP poinformowała, że w każdym z tych przypadków, pan JK. był pouczony o tym, że kolejnym razem musi mieć zaświadczenie od lekarza. Pan JK. za każdym razem podpisywał takie oświadczenia. Radny Leszek Krzyżanowski zapytał, czy za każdym razem pan JK. był informowany i podpisywał takie oświadczenia. Przewodniczący komisji stwierdził, że  pan JK. otrzymał trzy razy usprawiedliwienie i nie rozumie dlaczego nie mógł go otrzymać po raz czwarty. Radny Leszek Mierzwa zapytał, czy lekarz może wystawić zaświadczenie, że na przykład dziecko było chore, wstecz. Pani dyrektor przytoczyła par. 3 Rozporządzenia  Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia  27 lipca 1999 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu wystawiania zaświadczeń lekarskich, wzoru zaświadczenia lekarskiego i zaświadczenia lekarskiego wydanego w wyniku kontroli lekarza orzecznika Zakładu Ubezpieczeń Społeczny, w myśl którego na bezrobotnych został nałożony obowiązek przedstawiania zaświadczeń o niezdolności do pracy wskutek choroby lub opieki nad chorym członkiem rodziny na druku ZUS-ZLA, z którego wynika, że lekarz ma 4 dni wstecz na wystawienie zaświadczenia lekarskiego. Radny Przemysław Panicz zapytał, co jaki czas bezrobotny musi się podpisywać. Pani Dyrektor odpowiedziała, ze jest to okres do 4 miesięcy. Pani Dyrektor poinformowała, że zdarzają się przypadki, że ludzie zapominają, źle zapisują daty podpisów, i przypadki takie są usprawiedliwiane, gdyż urzędnicy w PUP nie są bezduszni i mają do czynienie z różnymi życiowymi sytuacji osób bezrobotnych. W przypadku pana JK. za każdym razem, gdy spóźniał się z podpisem, był on pouczany o tym, że następnym razem usprawiedliwienie uznane zostanie dopiero  wtedy, gdy przyniesie on zaświadczenie od lekarza o chorobie lub opiece nad dzieckiem, lub zaświadczenie od pracodawcy, że był w tym czasie na rozmowie o pracę.
W ostatnim przypadku pan JK. został również pouczony, że od decyzji o wykreśleniu go z listy bezrobotnych może się w ciągu 7 dni odwołać za pośrednictwem PUP lub bezpośrednio do Wojewody oraz, że pan JK. nie odwołał się do Wojewody w kwestii decyzji o wykreśleniu go z listy bezrobotnych.

Kolejno Przewodniczący komisji poprosił pana JK.

Pan JK. stwierdził, że chciałby zmiany stanowiska pani Dyrektor PUP, gdyż pracownik PUP odmówił przyjęcia usprawiedliwienia bez znajomości treści tego usprawiedliwienia. Pan JK. stwierdził ponadto, że byłoby to jego czwarte usprawiedliwienie od 2009 roku, trzy razy nieobecność została bez problemu usprawiedliwiona, za czwartym razem nie wiadomo dlaczego nie. Pan JK. zapytał, czy zmieniło się prawo w tej kwestii. Ponadto pan JK. stwierdził, że informacja pani Dyrektor o tym, że należy przedstawić usprawiedliwienie na druku L-4 była niemiła i nieżyczliwa, zarówno ze strony pani dyrektor Elżbiety Gabryś jak i pracownika, który usprawiedliwienia nie chciał przyjąć. Głos zabrała pani Dyrektor, która stwierdziła, że trzykrotnie usprawiedliwiane były niedotrzymane terminy, w przypadku opieki nad babcia, opieki nad dzieckiem, za każdym razem pan JK. był pouczony o tym, że musi przynieść zaświadczenie L-4, tym bardziej, że ostatnim razem pan JK. powiedział, że ma chore dziecko, oraz, że był z nim u lekarza, więc logiczne jest to, że należy przynieść zaświadczenie od lekarza o  opiece nad dzieckiem. Głos zabrał pan JK., który stwierdził, że osoba bezrobotna jest traktowana według kodeksu pracy jak osoba pracująca i przysługują jej 4 dni urlopu na żądanie, więc w takiej sytuacji w ogóle nie trzeba przynosić zaświadczenia L-4. Radny Leszek Krzyżanowski poinformował, że urlop na żądanie jest przywilejem osoby pracującej nie bezrobotnej. Pan JK. zapytał, dlaczego na złożone przez niego usprawiedliwienie na piśmie w dniu 14 kwietnia 2011 r. do dnia dzisiejszego nie ma odpowiedzi. Pani dyrektor PUP odpowiedziała, że wysłana została decyzja listem poleconym o skreśleniu z rejestru bezrobotnych. Głos zabrała pani Elżbieta Bródkowska -  Kierownik Działu Ewidencji Świadczeń Powiatowego Urzędu Pracy w Kluczborku, która poinformowała, że pismo pana JK. wpłynęło do PUP dnia 15 kwietnia 2011 r. , decyzja o skreśleniu z rejestru bezrobotnych jest z dnia 20 kwietnia 2011, pismo nie jest usprawiedliwieniem, usprawiedliwieniem jest tylko zaświadczenie od lekarza, oraz, że za każdym razem, gdy pan JK. nie składał podpisu na czas i usprawiedliwiał się w innej formie, niż zaświadczenie L-4, był pouczany o tym, w jakiej formie należy dostarczać zaświadczenie lekarskie w razie choroby czy opieki nad chorym członkiem rodziny. Pan JK. stwierdził ponadto, że osoba, z którą rozmawiał pan JK. i która nie chciała przyjąć usprawiedliwienia na piśmie, nie miała identyfikatora i nie chciała powiedzieć jak się nazywa. Pan JK. stwierdził, że jest osobą bezrobotną i opiekuje się dzieckiem, więc nielogiczne jest branie od lekarza zaświadczenia lekarskiego o opiece nad dzieckiem. Pan JK. stwierdził ponadto, że być może nie należy trzymać się tak sztywno przepisów, nic nie stanie się jeżeli bezrobotny podpisze się dzień później czy dzień wcześniej. Głos zabrała pani dyrektor PUP, która stwierdziła, że pan JK. jest zarejestrowany w PUP od 2009 roku i zarzuca, że urząd ten działa nieelastycznie, w sytuacji, kiedy trzy razy została mu usprawiedliwiona nieobecność i trzy razy pan JK. został pouczony o tym, że usprawiedliwić się można jedynie dostarczając zaświadczenie od lekarza na druku ZUS ZLA (stare L-4).

Przewodniczący Komisji podziękował stronom za wyjaśnienia.

 

W toku postępowania wyjaśniającego Komisja Rewizyjna  stwierdziła, że:

 

- tryb postępowania pani Dyrektor Elżbiety Gabryś był poprawny i wynika
z obowiązujących przepisów – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia  27 lipca 1999 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu wystawiania zaświadczeń lekarskich, wzoru zaświadczenia lekarskiego i zaświadczenia lekarskiego wydanego w wyniku kontroli lekarza orzecznika Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. Nr 65, poz. 741 z póz. zm.), w myśl którego na bezrobotnych został nałożony obowiązek przedstawiania zaświadczeń o niezdolności do pracy wskutek choroby lub opieki nad chorym członkiem rodziny na druku ZUS-ZLA.

Ponadto z treści § 3 pkt 2 w/w rozporządzenia wynika, że zaświadczenie lekarskie może być wystawione na okres nie dłuższy niż trzy dni poprzedzające dzień, w którym przeprowadzono badanie, jeżeli jego wyniki wykazują, że ubezpieczony w tym okresie niewątpliwie był niezdolny do pracy.

- zgodnie z zapisami § 7 ust.2 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 18.08.2009 r. w sprawie szczegółowego trybu przyznawania zasiłku dla bezrobotnego, stypendium i dodatku aktywizacyjnego (Dz. U. Nr 136, poz.1118 z poźn. zm.) o niezdolności do pracy należy powiadomić Powiatowy Urząd Pracy w terminie do 2 dni od dnia wydania zaświadczenia lekarskiego oraz dostarczyć do urzędu to zaświadczenie w terminie 7 dni od dnia jego wydania. Nie przedstawienie zaświadczenia w wymaganej formie rodzi poważne konsekwencje, skutkuje bowiem pozbawieniem statusu bezrobotnego z pierwszym dniem niezdolności do pracy.

Skarżący dwukrotnie nie stawił się w wyznaczonym terminie, co  zostało potraktowane jako zdarzenie losowe tj. wyjazd do szpitala z osobą najbliższą, opieka nad babcią.
W  w/w przypadkach nie było możliwości dostarczenia zaświadczenia ZUS ZLA. Zgodnie
z wyjaśnieniami  MPiPS Starosta może w takim przypadku usprawiedliwić nieobecność osoby bezrobotnej. Kolejna nieobecność Pana JK. była spowodowana chorobą dziecka. Po zmianie ustawy w takim przypadku należy przedłożyć zaświadczenie lekarskie na druku ZUS ZLA. Ponieważ to była pierwsza nieobecność Pana JK. z tego powodu (po zmianie przepisów) uznano, iż w/w nie do końca mógł być w tym temacie zorientowany. Została więc ona usprawiedliwiona, a Pan JK. został pouczony o konieczności dostarczenia zaświadczenia lekarskiego na druku ZUS ZLA w następnej takiej sytuacji.
W związku z tym przy kolejnym niestawiennictwie z powodu choroby dziecka nieobecność została nie uwzględniona z powodu nie  dostarczenia w/w zaświadczenia . Na podstawie ustaleń faktycznych i prawnych poczynionych przez Komisję Rewizyjną Rady Powiatu
w Kluczborku, postępowanie pani Elżbiety Gabryś - Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy
w Kluczborku było zgodne z prawem.

Komisja Rewizyjna w obecności 4 członków komisji w  drodze głosowania 4 głosami za, przy braku głosów przeciw i wstrzymujących się uznała skargę pana JK. na panią Elżbietę Gabryś – Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Kluczborku za bezzasadną.

 

Ad.3

Nikt nie zgłosił żadnych wniosków, więc Przewodniczący Komisji przeszedł do kolejnego punktu obrad.

 

Ad.4

 

W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia Przewodniczący Komisji Rewizyjnej podziękował wszystkim zebranym za udział w posiedzeniu i zamknął dzisiejsze posiedzenie.

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

                                                                                         Przewodniczący Komisji


                                                                                              Paweł Prochota

 

  

Protokołowała

Katarzyna Hołdys