Protokół Nr 17/2011
z posiedzenia Zarządu Powiatu w Kluczborku
w dniu 31 maja 2011 r.
Posiedzenie Zarządu otworzył Starosta Kluczborski – Piotr Pośpiech. W posiedzeniu uczestniczyli wszyscy członkowie Zarządu, Sekretarz i Skarbnik Powiatu.
Kolejno członkowie Zarządu przyjęli jednogłośnie następujący porządek obrad:
1.Otwarcie posiedzenia.
2.Sprawy finansowe:
a/opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu o sprawozdaniu z wykonania budżetu powiatu za 2010 rok,
b/opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu do wniosku Komisji Rewizyjnej,
3.Sprawy oświaty:
a/pismo dotyczące pleneru malarsko-rzeźbiarskiego w Gołkowicach,
b/prośba Dyrektora ZSO w Kluczborku w sprawie utworzenia stanowiska wychowawcy świetlicy,
c/pismo w sprawie utrzymania w ZSP Nr 2–CKU w Kluczborku Technikum Uzupełniającego dla Dorosłych,
4.Sprawy różne:
a/prośba Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku dotycząca dofinansowania ze środków Starostwa nowego oznakowania A-18b,,dzikie zwierzęta” w ilości 21 szt. wraz z tabliczkami T-2 i T-3 w ilości 27 szt. w ciągu dróg powiatowych,
b/opinia Z-cy Naczelnika Wydziału Komunikacji i Transportu w sprawie pozwu zbiorowego w postępowaniu grupowym przeciwko Skarbowi Państwa,
c/przejęcia prawa własności gruntów na rzecz Powiatu Kluczborskiego nieruchomości gruntowych Skarbu Państwa będących w użytkowaniu wieczystym Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej Sp.z o.o z siedzibą w Kluczborku,
d/pismo Prezesa PKS w Kluczborku dot.propozycji zmian w rozkładzie jazdy autobusów wraz z uzasadnieniami (sprawa z posiedzenia Zarządu z dnia 18.05.2011r.)
5.Zatwierdzenie materiałów na sesję Rady Powiatu w Kluczborku.
a/projekt uchwały Rady Powiatu w sprawie zmiany Uchwały Nr VII/46/2011 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 14 kwietnia 2011r. w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2011r.
6.Ustalenie sposobu realizacji uchwał Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 26 maja 2010r.
7.Wolne wnioski.
a/list intencyjny dotyczący wyrażenia woli powołania zespołu roboczego, który wypracuje i zaproponuje zasady współpracy między szpitalami powiatów: Brzeskiego, Kluczborskiego, Namysłowskiego, Oleśnickiego, Oleskiego.
b/wniosek Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego w sprawie zmian w Statucie oraz nie udzielania przez Radę Powiatu upoważnienia dla Komisji Rewizyjnej do rozpatrzenia skargi.
c/pismo dotyczące wyboru procedury przetargowego w związku z otrzymaniem dokumentacji projektowej dotyczącej zadania: ,,Wsparcie rozwoju gospodarki w powiecie kluczborskim poprzez utworzenie Kluczborskiego Inkubatora Przedsiębiorczości”
d/pismo Burmistrza Miasta Kluczborka dot.projektu decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego dla budowy kanalizacji sanitarnej we wsi Bogacica na terenie działek Nr 796/63, 795/63 i 794/63 arkusz mapy 3 oraz działki nr 58 arkusz mapy 5.
8.Zamknięcie posiedzenia.
Następnie przystąpiono do zatwierdzenia protokołu z posiedzenia Zarządu Powiatu, które odbyło się w dniu 18 maja 2011 r. Członkowie Zarządu nie wnieśli uwag do protokołu Nr 16/2011 i w drodze głosowania jednogłośnie go przyjęli.
Do punktu 2 porządku
Starosta przedstawił sprawy dotyczące finansów:
a/opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu o sprawozdaniu z wykonania budżetu powiatu za 2010 rok.
b/opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu do wniosku Komisji Rewizyjnej.
Pan Starosta przedstawił obie opinie przesłane przez Regionalną Izbę Obrachunkową
w Opolu. Poinformował również, że Regionalna Izba Obrachunkowa Uchwałą Nr 222/2011z dnia 29 kwietnia 2011r. Składu Orzekającego wydała pozytywną opinię o sprawozdaniu Zarządu Powiatu w Kluczborku z wykonania budżetu za 2010 r.
Regionalna Izba Obrachunkowa Uchwałą Nr 316/2011 z dnia 25 maja 2011r. Składu Orzekającego wydała także pozytywną opinię o wniosku Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu w Kluczborku o udzielenie absolutorium Zarządowi Powiatu w Kluczborku z wykonania budżetu powiatu za 2010r.
Zarząd zapoznał się z przedmiotowymi opiniami przyjmując je do wiadomości.
Do punktu 3 porządku
Kolejnym punktem posiedzenia były następujące sprawy oświaty:
a/pismo dotyczące pleneru malarsko-rzeźbiarskiego w Gołkowicach.
Pan Starosta poinformował, że Prezes Zarządu O/Opolskiego ZPAP PSU z dnia 08.04.2011r. zwrócił się z prośbą o udzielenie wparcia finansowego na organizację pleneru malarsko-rzeźbiarskiego w Gołkowicach. Informacja została przekazana Dyrektorowi Młodzieżowego Domu Kultury w Kluczborku wraz z zapytaniem czy istnieje możliwość wsparcia finansowego tej inicjatywy w związku z udziałem w poprzednich latach w plenerze nauczyciela z MDK w Kluczborku.
Dyrektor MDK w Kluczborku jednakże stwierdził, że nie posiada środków finansowych, które mogłyby być przeznaczone na ten cel, ponieważ nie jest to impreza organizowana dla dzieci i młodzieży, tylko dla artystów dorosłych.
W związku z powyższym Zarząd Powiatu negatywnie rozpatrzył wniosek w sprawie udzielenia wsparcia finansowego na organizację pleneru malarsko-rzeźbiarskiego w Gołkowicach, gdyż wydatek ten nie został zaplanowany w budżecie powiatu kluczborskiego na 2011r. Zarząd Powiatu ponadto zobowiązał Naczelnika Wydziału Edukacji i Sportu do udzielenia odpowiedzi wnioskodawcy.
b/prośba Dyrektora ZSO w Kluczborku w sprawie utworzenia stanowiska wychowawcy świetlicy.
Kolejno Pan Starosta przedstawił zebranym pismo Dyrektora Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Kluczborku dotyczące utworzenia w ZSO w Kluczborku z dniem 1 września 2011r. 1 etatu wychowawcy świetlicy.
Zarząd Powiatu po zapoznaniu się z pismem postanowił wyrazić zgodę na utworzenie etatu wychowawcy świetlicy w w/w wymiarze w Zespole Szkół Ogólnokształcących w Kluczborku
c/pismo w sprawie utrzymania w ZSP Nr 2–CKU w Kluczborku Technikum Uzupełniającego dla Dorosłych.
Członkowie Zarządu zapoznali się z pismem słuchaczy Technikum Uzupełniającego dla Dorosłych Nr 1, którzy zwrócili się z prośbą o wyrażenie zgody na kontynuację w kolejnych dwóch latach nauki i utrzymanie semestru. Członkowie również zapoznali się z opinią przedłożoną przez Sekretarza Powiatu w tej sprawie.
Oddział na dzień dzisiejszy liczy 17 uczniów, a utrzymanie jego wymaga zgodnie z Uchwałą Zarządu Powiatu Nr 5/10/2011 z dnia 17.01.2011r. zgody Zarządu Powiatu w Kluczborku.
W związku z powyższym Zarząd Powiatu postanowił wyrazić zgodę na utrzymanie oddziału kształcącego w zawodzie technik handlowiec i technik mechanik w Technikum Uzupełniającym Nr 1 dla Dorosłych w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2-Centrum Kształcenia Ustawicznego w Kluczborku pod warunkiem, że liczba słuchaczy będzie wynosiła co najmniej 15 osób. Ponadto Zarząd wyraził zgodę na zmianę trybu kształcenia i utworzenie Szkoły Zaocznej dla Dorosłych.
Do punktu 4 porządku
Następnym punktem obrad były pozostałe sprawy, skierowane do Zarządu:
a/prośba Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku dotycząca dofinansowania ze środków Starostwa nowego oznakowania A-18b,,dzikie zwierzęta” w ilości 21 szt. wraz z tabliczkami T-2 i T-3 w ilości 27 szt. w ciągu dróg powiatowych.
Zarząd Powiatu po zapoznaniu postanowił, że rozważy możliwość sfinansowania wydatku w kwocie 6.000,00,-zł na nowe oznakowanie A-18b ,,dzikie zwierzęta” w ciągach dróg powiatowych w ramach środków budżetowych przeznaczonych na ochronę środowiska.
b/opinia Z-cy Naczelnika Wydziału Komunikacji i Transportu w sprawie pozwu zbiorowego w postępowaniu grupowym przeciwko Skarbowi Państwa.
Zarząd Powiatu wyraził wolę przystąpienia do grupy powiatów występujących w postępowaniu grupowym przeciwko o ustalenie odpowiedzialności odszkodowawczej Skarbu Państwa tytułem szkody doznanej przez członków grupy, przejawiającej się koniecznością zwrotu opłat za wydanie karty pojazdu pobranych na podstawie Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 28 lipca 2003r. w sprawie wysokości opłat za kartę pojazdu.
Zarząd zobowiązał Naczelnika Wydziału Komunikacji i Transportu do przygotowania stosownych dokumentów w tej sprawie. Do podpisania oświadczenia w w/w sprawie Zarząd upoważnił Starostę i Wicestarostę.
c/przejęcia prawa własności gruntów na rzecz Powiatu Kluczborskiego nieruchomości gruntowych Skarbu Państwa będących w użytkowaniu wieczystym Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej Sp.z o.o z siedzibą w Kluczborku.
Członkowie Zarządu zapoznali się szczegółowo z pismem przedłożonym przez Prezesa Zarządu-Dyrektora Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej w Kluczborku w powyższej sprawie.
Zarząd Powiatu wyraził zgodę na przejęcie prawa własności gruntów na rzecz Powiatu Kluczborskiego nieruchomości gruntowych Skarbu Państwa będących w użytkowaniu wieczystym Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej Sp.zo.o z siedzibą w Kluczborku.
d/pismo Prezesa PKS w Kluczborku dot.propozycji zmian w rozkładzie jazdy autobusów wraz z uzasadnieniami (sprawa z posiedzenia Zarządu z dnia 18.05.2011r.)
Członkowie Zarządu zapoznali się z przedłożoną informacją Prezesa Zarządu-Dyrektora PKS w Kluczborku dotyczącą zmian w planie jakie zamierza dokonać.
Pan Starosta stwierdził, że jak wyjaśnił Dyrektor PKS celem zmian jest wyeliminowanie kursów, które przynoszą straty ze względu na niską frekwencję.
Zarząd Powiatu po zapoznaniu się ze zmianami w rozkładzie jazdy autobusów wraz z uzasadnieniem postanowił uzgodnić pozytywnie proponowane zmiany w rozkładzie jazdy autobusów. Ponadto Zarząd Powiatu powróci do sprawy po okresie wakacyjnym jeśli chodzi kursy na terenie Gminy Kluczbork i Gminy Wołczyn.
Do punktu 5 porządku
Następnie przystąpiono do zatwierdzenia na sesję projektu uchwały Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie zmiany Uchwały Nr VII/46/2011 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 14 kwietnia 2011r. w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2011r.
Pan Starosta poinformował, że dzięki zaproponowanym zmianom w nowym podziale środków, możliwe będzie udzielenie dofinansowania dla większej liczby osób niepełnosprawnych dorosłych i dzieci w oparciu o złożone wnioski.
W związku z powyższym Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie zaproponowało podział środków jako najbardziej celowy i uzasadniony ze względu na społeczne potrzeby osób niepełnosprawnych. Powyższe zmiany są zgodne z planem finansowym środków z PFRON przekazanych do dyspozycji Powiatu Kluczborskiego na 2011 rok.
Do projektu uchwały nie niesiono uwag w związku z tym członkowie Zarządu przyjęli projekt i postanowili skierować go pod obrady sesji.
Do punktu 6 porządku
Kolejno przystąpiono do ustalenia sposobu realizacji uchwał:
1.Uchwałę Nr VIII/51/2011 w sprawie zmiany Uchwały Budżetowej Powiatu
Kluczborskiego na rok 2011 Nr IV/28/2010 Rady Powiatu w Kluczborku-postanowiono przekazać Skarbnikowi Powiatu.
2.Uchwałę Nr VIII/52/2011 w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej-postanowiono przekazać Skarbnikowi Powiatu.
3.Uchwałę Nr VIII/53/2011 w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego-postanowiono przekazać Skarbnikowi Powiatu oraz kierownikowi Biura Funduszy Pomocowych Mienia Powiatu i Promocji Powiatu.
4.Uchwałę Nr VIII/54/2011 w sprawie zmiany uchwały Rady Powiatu w Kluczborku
Nr VII/43/2011 z dnia 14.04.2011 r. w sprawie przesunięcia terminu wykupu obligacji-przekazać Skarbnikowi Powiatu.
5.Uchwałę Nr VIII/55/2011 w sprawie zasad udzielania dotacji celowej ze środków budżetu powiatu kluczborskiego na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji w zakresie ochrony środowiska i gospodarki wodnej-Naczelnik Wydziału Ochrony Środowiska i Leśnictwa oraz Skarbnikowi Powiatu.
6.Uchwałę Nr VIII/56/2011 w sprawie przyjęcia planów pracy komisji stałych Rady Powiatu w Kluczborku na 2011 rok-postanowiono przekazać Naczelnikowi Wydziału Organizacyjnego.
Do punktu 7 porządku
Pan Starosta poinformował członków Zarządu, że w dniu 24.05.2011r.odbyła się w Namysłowie konferencja pn.:,,Szanse i zagrożenia próby połączenia organizacyjno-finansowego szpitali powiatowych i inne aspekty współpracy” w której uczestniczył Wicestarosta. Celem konferencji było wyrażenie woli powołania zespołu roboczego, który wypracuje i zaproponuje zasady współpracy między szpitalami powiatów: Brzeskiego, Kluczborskiego, Namysłowskiego, Oleśnickiego, Oleskiego.
Ponadto głównym celem pracy zespołu będzie opracowanie prawnej formy funkcjonowania porozumienia szpitali oraz określenie obszarów możliwej i koniecznej współpracy dla poprawy finansowej, organizacyjnej szpitali oraz zapewnienia najwyższej jakości świadczonych przez placówki usług. W związku z tym Zarząd Powiatu upoważnił Mieczysława Czaplińskiego-Wicestarostę Kluczborskiego do podpisania listu intencyjnego w w/w sprawie.
Następnie członkowie Zarządu zapoznali się z wnioskiem Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego. Komisja wnioskuje, aby w Statucie Powiatu Kluczborskiego Zarząd dokonał zmian dotyczących: umożliwienia udziału w posiedzeniach Komisji Rewizyjnej wszystkim radnym bez prawa głosowania, a nie jak dotychczas na zaproszenie Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej oraz nie udzielania upoważnienia przez Radę Powiatu dla Komisji Rewizyjnej do rozpatrzenia skargi.
Po zapoznaniu się z wnioskiem Zarząd Powiatu stwierdził, że nie jest kompetentny do dokonywania zmian w Statucie Powiatu Kluczborskiego (dot. umożliwienia udziału w posiedzeniach Komisji Rewizyjnej wszystkim radnym, bez prawa głosowania w sprawie, a nie jak dotychczas tylko na zaproszenie Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej), gdyż dokonywanie takich zmian należy do kompetencji Rady Powiatu.
Ponadto jeśli chodzi o wniosek Komisji w sprawie nie udzielania przez Radę Powiatu upoważnienia dla Komisji Rewizyjnej do rozpatrzenia skargi Zarząd Powiatu stwierdził, że zgodnie z protokołem kontroli Nr NK.V.431.1.4.2011.AW z dnia 18 kwietnia 2011r.
i zapisem:….,,Należy pamiętać, że Rada Powiatu jest organem kolegialnym, który wyraża swoje stanowisko w formie uchwały. Odnosi się to zarówno do skarg rozpatrywanych jak również tych, w których nie jest właściwa. Wypowiedź organu (rady) w kwestii uznania braku swojej właściwości do rozpatrzenia skargi, a w rezultacie przekazania skargi zgodnie z właściwością, musi mieć formę uchwały.
Uwzględniając takie stanowisko pokontrolne Wojewody Opolskiego budzi wątpliwość zgodność z prawem ewentualnych zapisów w Statucie Powiatu regulujących powyższą kwestię.
Ponadto inicjatywę uchwałodawczą zgodnie z § 22 Statutu Powiatu Kluczborskiego posiada oprócz Zarządu Powiatu:
-grupa co najmniej 4 radnych,
-komisje rady,
-przewodniczący rady,
-klub radnych.
Kolejną sprawą jaką przedstawił Pana Starosta było pismo Z-cy Kierownika Biura Funduszy Pomocowych, mienia Powiatu i Promocji Powiatu w sprawie konieczności przeprowadzenia postępowania przetargowego w związku z otrzymaniem dokumentacji projektowej dotyczącej zadania pn: ,,Wsparcie rozwoju gospodarki w powiecie kluczborskim poprzez utworzenie Kluczborskiego Inkubatora Przedsiębiorczości”.
W związku z tym Zarząd Powiatu postanowił przeprowadzić postępowanie przetargowe w trybie przetargu nieograniczonego, zażądać wadium w wysokości nie większej niż 3% wartości zamówienia (wysokość wadium 50.000,00,-zł przy wartości zamówienia 2.639.632,36-zł) oraz zażądać zabezpieczenia służącego pokryciu roszczeń z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania umowy w wysokości 3% ceny ofertowej.
Następną sprawą przedstawioną przez Pana Starostę było pismo Burmistrza Miasta Kluczborka w sprawie projektu decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego dla budowy kanalizacji sanitarnej we wsi Bogacica na terenie działek Nr 796/63, 795/63 i 794/63 arkusz mapy 3 oraz działki nr 58 arkusz mapy 5.
Zarząd Powiatu postanowił pozytywnie uzgodnić projekt w sprawie ustalenia lokalizacji inwestycji celu publicznego dla budowy kanalizacji sanitarnej we wsi Bogacica na terenie w/w działek.
Pan Starosta przedstawił członkom Zarządu umowę w sprawie przyznania dofinansowania zadania pn.: ,,Remont dróg gminnych-ulic Słowackiego, Sienkiewicza, Reymonta, Kochanowskiego i Wolności w Kluczborku”.
W związku z powyższą umową Powiat Kluczborski przekazuje Gminie Kluczbork dotację w wysokości 100.000,00,-zł na w/w zadanie.
Do podpisania umowy Zarząd upoważnił Mieczysława Czaplińskiego-Wicestarostę Kluczborskiego oraz Artura Nowaka -Członka Zarządu.
Do punktu 8 porządku
W związku z wyczerpaniem porządku Starosta podziękował wszystkim za udział w obradach i zamknął 17 posiedzenie Zarządu Powiatu.
Na tym protokół zakończono.
Zarząd Powiatu:
1.Piotr Pośpiech ………………………………
2.Mieczysław Czapliński ………………………………
3.Artur Nowak ………………………………
4.Maciej Tomaszczyk ……………………………….
Protokołowała:
Joanna Strzelczyk