Protokół Nr 4/2011

 

z posiedzenia Komisji Rewizyjnej  Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 29 kwietnia 2011 roku.

 

Przewodniczyli Przewodniczący Komisji – Paweł Prochota

 

Lista obecności w załączeniu.

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

 

Wanda Słabosz – Skarbnik Powiatu

 

Porządek posiedzenia:

 

  1. Otwarcie posiedzenia.
  2. Analiza Informacji Zarządu Powiatu o przebiegu wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za 2010 rok.
  3. Zatwierdzenie planu pracy Komisji Rewizyjnej na 2011 rok.
  4. Wolne wnioski.
  5. Zamknięcie posiedzenia.

 

Ad.1

 

Przewodniczący Komisji przywitał wszystkich zebranych i przedstawił porządek dzisiejszego posiedzenia i zgłosił wniosek o poszerzenie porządku obrad o pkt. dot. kwartalnej analizy informacji o wykonaniu budżetu Powiatu Kluczborskiego za I kwartał 2011 r. oraz o pkt. dot. analizy bilansu jednostki budżetowej za 2010 rok oraz bilansu z wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego na dzień 31.12.2010 r. Członkowie komisji w obecności 5 jednogłośnie przyjęli powyższy wniosek w związku z czym porządek przedstawia się następująco:

 

  1. Otwarcie posiedzenia.
  2. Analiza Informacji Zarządu Powiatu o przebiegu wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za 2010 rok.
  3. Analiza informacji o stanie mienia Powiatu Kluczborskiego.
  4. Analiza bilansu jednostki budżetowej za 2010 rok oraz bilansu z wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego na dzień 31.12.2010 r.
  5. Analiza kwartalnej  informacji o wykonaniu budżetu Powiatu Kluczborskiego
    za I kwartał 2011 r.
  6. Zatwierdzenie planu pracy Komisji Rewizyjnej na 2011 rok.
  7. Wolne wnioski.
  8. Zamknięcie posiedzenia

 

Członkowie Komisji jednogłośnie przyjęli powyższy porządek posiedzenia.

 

Ad.2

 

Przewodniczący Komisji poprosił panią Skarbnik o  przedstawienie informacji Zarządu Powiatu o przebiegu wykonania budżetu za 2010 rok. Pani skarbnik poinformowała, że Budżet Powiatu Kluczborskiego na 2010 rok został uchwalony Uchwałą Nr  XXXIX/228/2009 z dnia 17 grudnia 2009 roku. Uchwalono budżet zawierający plan dochodów w wysokości 70.270.447, zł. oraz wydatków w wysokości 72.904.032,-zł. Uchwała budżetowa określa również wielkości przychodów i rozchodów budżetu, które wynosiły odpowiednio 9.072.709,-zł i 6.439.124,-zł. Wielkość deficytu budżetowego ustalono na poziomie 2.633.585,- zł. Po przeprowadzonych zmianach-plan budżetu powiatu kluczborskiego na dzień 31 czerwca 2010 roku, zamyka się następującymi kwotami:

-plan dochodów  -66.437.336,- zł

-plan wydatków  - 69.196.440,- zł

-plan przychodów wynosi -9.033.947,- zł

-plan rozchodów wynosi    -6.274.843,- zł

Planowany deficyt budżetowy na koniec okresu sprawozdawczego wyniósł  2.759.104,- zł

Plan dochodów budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2010 rok, wg stanu na dzień 30 grudnia 2010 roku zakładał uzyskanie dochodów w wysokości 66.437.336 zł. W okresie sprawozdawczym uzyskano dochody w wysokości 65.358.915,88 zł co stanowi 98,38 % założonego planu. Zestawienie wykonania dochodów  budżetu Powiatu Kluczborskiego uwzględnia: wypracowane przez jednostki budżetowe powiatu dochody własne, 97,86 % to wykonanie dochodów z tytułu 10,25% udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na plan w kwocie 6.278.519 zł, dochody wykonano w wysokości 6.144.287 zł. Zakładane na dzień 31 grudnia wykonanie dochodów z tytułu 1,40% udziału w podatku dochodowym od osób prawnych. Na plan 250.000 zł, dochody wykonano w wysokości 277.237,58 zł, co stanowi 110,90% planu. Dochody z tytułu sprzedaży mienia powiatu wykonano w wysokości 255.260,62 zł. , co stanowi 37.70 %.planu. Wykonanie dochodów z tytułu opłat komunikacyjnych, w wysokości 1.236.041,65 zł, co w ujęciu procentowym stanowi 91,56 % założonego planu. Przychody budżetu powiatu kluczborskiego na 2010 rok, wg. stanu na dzień 31.12.2010 roku wynosiły: plan 9.033.947 zł, wykonanie  9.033.946,45. Zasadnicze zmiany w systemie finansowania samorządów, a w szczególności powiatów to: zwiększone udziały w podatkach bezpośrednich: PIT w powiatach z 1,0% w 2003r. – do 8,42% w 2004 r. i 10,25% w 2005r. i następnych latach co w powiecie kluczborskim wg. prognozy na 2010 rok, daje kwotę 6.278.519 zł. Wykonanie to kwota 6.144.287,00, co stanowi 97,86% planu na dzień 31.12.2010 roku, CIT w powiatach z 0% w 2003 – do 1,40% od 2004 r. co w powiecie kluczborskim daje wg.   prognozy kwotę 250.000 zł. Wykonanie to kwota 277.237,58 zł , co stanowi 110,9 % planu na dzień 31.12.2010 roku, oraz inne zmiany w grupie dochodów własnych: powiaty otrzymają 25% dochodów z tytułu gospodarowania mieniem Skarbu Państwa, Na rok 2010 przyjęto  plan w wysokości  350.000 zł, wykonanie dochodów z tego tytułu na koniec okresu sprawozdawczego wyniosło 264.249,85 zł, co stanowi 75,50% planu, dochody z mienia Powiatu w szczególności ze sprzedaży składników majątkowych, z umów najmu i dzierżawy . Na rok 2010 przyjęto plan w wysokości 469.607 zł , wykonanie dochodów z tego tytułu na koniec okresu sprawozdawczego wyniosło 358.101,95 zł co stanowi 76,26 %. Zgodnie z art. 7 ustawy, dochodem jednostek samorządu terytorialnego będzie subwencja ogólna. Powiaty będą otrzymywały subwencję ogólną składającą się z części: wyrównawczej, równoważącej (gminy i powiaty), oświatowej. Powiat kluczborski otrzymuje część wyrównawczą subwencji ogólnej, która w 2010 roku wyniosła 4.502.350 zł, wykonanie na dzień 31.12.2010 roku to 100% planu. W 2010 roku na dzień 31.12 część równoważąca w powiecie kluczborskim wyniosła 1.576.049, wykonanie to 100% planu. Zgodnie z art.27 i 28 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, kwotę przeznaczoną na część oświatową subwencji ogólnej dla wszystkich jednostek samorządu terytorialnego, ustala się corocznie w ustawie budżetowej w wysokości łącznej kwoty części oświatowej subwencji ogólnej, nie mniej niż przyjęta w ustawie budżetowej
w roku bazowym, skorygowana o kwotę innych wydatków z tytułu zmiany realizowanych zadań oświatowych.
W  2010 roku wysokość tej części subwencji dla powiatu kluczborskiego wyniosła 22.474.776 zł, wykonanie na dzień 31.12.2010 r. to 100 % planu. Zgodnie z ustawą o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, jednostki samorządu terytorialnego mogą otrzymywać dotacje celowe z budżetu państwa na: zadania z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami.
W powiecie kluczborskim w 2010 roku plan wynosił – 5.991.678 zł, wykonanie na dzień  31.12.2010 roku 99,63 % planu, finansowanie lub dofinansowanie zadań własnych dotacjami z budżetu państwa oraz budżetów innych samorządów. W powiecie kluczborskim w 2010 roku plan wynosi – 11.467.531 zł, wykonanie to 101,27 % planu. Pozostałe ważniejsze źródła dochodów własnych wypracowywanych przez powiat: w dziale 801 – Oświata i wychowanie na plan 2.180.859,- zł wykonano 2.154.083,81 zł, co stanowi 98,77% planu. W dziale 852 i 853 – Pomoc społeczna na plan 6.881.241,- zł, wykonano dochody w wysokości 6.939.095,50 zł, co stanowi 100,84% planu. W dziale 854 – Edukacyjna opieka wychowawcza na plan 896.638 zł, wykonano 872.496,40 zł, co stanowi 97,31% planu. Plan wydatków budżetu Powiatu Kluczborskiego zakładał wg stanu na dzień 31.12.2010 roku kwotę 69.196.440 zł, co
w porównaniu do planu przyjętego na sesji w dniu 17.12.2009 roku w wysokości 72.904.032 zł, daje spadek o kwotę 3.707.592 zł. Zmniejszenie to spowodowane jest przeniesieniem niektórych zadań inwestycyjnych na rok 2011. Faktyczne wykonanie wydatków budżetowych zamknęło się na dzień 31.12.2010 roku kwotą 67.333.310,95 zł., co w ujęciu procentowym stanowi 97,31% wykonania planu wydatków. Analiza wydatków wykazuje na dominującą pozycję wydatków bieżących, na które składają się: wydatki na wynagrodzenia osobowe pracowników  w kwocie 34.891.042,68 zł co stanowi 51,8 % ogółu wydatku,  wydatki budżetu w ramach, których udzielono dotacji celowych. na kwotę 1.076.105,52 zł, co w stosunku do całości wydatków stanowiło ponad 2,8 % ich wykonania, wydatki majątkowe w kwocie 13.151.628,10 zł stanowią 19,5 % ogółu wydatków. W ramach rozchodów budżetowych dokonywano spłaty zaciągniętych kredytów obciążających budżet powiatu na kwotę 3.274.842,91 zł i wykupiono papiery wartościowe z tytułu obligacji na kwotę 3.000.000 zł. Po przedstawieniu przez panią Skarbnik Informacji o przebiegu wykonania budżetu za 2010 rok Przewodniczący Komisji zapytał, czy są jakieś pytania dotyczące przedstawionej przez panią Skarbnik analizy.  Członkowie Komisji nie wnieśli zapytań.

 

Ad.3

 

Kolejno Przewodniczący Komisji poprosił panią Skarbnik o przedstawienie informacji
o stanie mienia powiatu kluczborskiego. Pani Skarbnik stwierdziła, że powyższa informacja zawiera : dane dotyczące przysługujących praw własności i współwłasności,  dane dotyczące innych niż własność praw majątkowych w tym w szczególności o ograniczonych prawach rzeczowych, użytkowaniu wieczystym, wierzytelności, udziałach w spółkach akcyjnych, dane o zmianach w stanie mienia, w zakresie określonym w pkt 1 i pkt 2 od dnia 01.01.2010 roku do dnia 31. 12. 2010 roku (sprzedaże, nabycie nieruchomości), dane o dochodach uzyskanych z tytułu wykonywania prawa własności i innych praw majątkowych oraz w wykonywaniu posiadania oraz inne dane i informacje o zdarzeniach mających wpływ na stan mienia powiatu. Powiat Kluczborski posiada prawo własności i współwłasności następujących nieruchomości: grunty o łącznej powierzchni 24,7794 ha w tym 7 działek współudział (wykaz nieruchomości stanowiących własność Powiatu Kluczborskiego – pozycje zaciemnione), wartość gruntów 3 380 990,12zł, wartość budynków 24 682 282,34 zł, grunty pod drogi powiatowe o pow. 246, 6954 ha, wartość gruntów przejętych pod drogi powiatowe  12 227 449,20 zł,  razem wartość nieruchomości  64 973 003,88 zł. Nieruchomości stanowiące własność Powiatu Kluczborskiego oddane są w : trwały zarząd, dzierżawę, najem,  użyczenie. Nieruchomości nieprzydatne na zadania publiczne wykonywane przez Powiat przeznaczone są do zbycia zgodnie z podjętymi uchwałami: działki budowlane szt. 3 - położone w obrębie wsi Bogacicy, działki budowlane szt. 28 - położone w obrębie wsi Smardy, działka nr 581/93 zabudowana budynkiem warsztatów szkolnych położona w obrębie wsi Polanowice, działka nr 581/94 zabudowana budynkiem szkolnym położona w obrębie wsi Polanowice, działka nr 581/9 stanowiąca teren zabudowany budynkiem obsługi i zbiornikiem oczyszczalni ścieków położona w obrębie wsi Polanowice, działka nr 581/8 stanowiąca drogę dojazdową do oczyszczalni ścieków położona w obrębie wsi Polanowice. Ponadto pani Skarbnik poinformowała, że powiat uzyskuje dochody z tytułu wykonywania praw własności majątkowych oraz innych praw posiadania. Źródłem dochodów z mienia samorządu powiatowego są : sprzedaż nieruchomości, dzierżawa, najem, dzierżawa najem nieruchomości będących w trwałym zarządzie jednostek organizacyjnych, zwrot kosztów eksploatacji budynku administracyjnego stanowiącego współwłasność Powiatu Kluczborskiego i Skarbu Państwa, użytkowanie wieczyste,  razem w kwocie 838 318, 01 zł.  Przewodniczący Komisji zapytał, czy są pytanie dot. przedstawionej informacji o stanie mienia powiatu. Członkowie Komisji nie wnieśli zapytań i żadnych uwag.                                                                              

 

Ad.4

 

Głos zabrała pani Skarbnik, która dokonała analizy bilansu z wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego na dzień 31.12.2010 r. i stwierdziła, że w pozycji stan środków finansowych na rachunku bankowym na dzień 31.12.2010 r. wynosił 2 518 058, 61 zł. W tym ujęta jest dotacja i subwencja otrzymana w grudniu w kwocie 2 007 755 zł. z przeznaczeniem na wynagrodzenia na styczeń 2011 dla nauczycieli i strażaków, różnica to wolne środki, które zostały na rachunku bankowym na koniec roku, kwota 510 303 zł. Radny Robert Wietrzyk zapytał, czy w tej kwocie 2 518 058, 61 zł mieści się subwencja oświatowa. Pani Skarbnik odpowiedziała, że tak i jest to kwota 1 819 755 zł.  Kolejno pani Skarbnik poinformowała, że w pozycji kwota należności wynosi 3 962 686 zł. , w kwocie tej mieści się pożyczka, którą jest winien powiatowi SP ZOZ, która cały czas jest niespłacona, jest to kwota 3 741 202, 21 zł., kolejną jest kwota 221 483, 99 zł, w której największą kwotę stanowią udziały w podatkach należne budżetowi w 2010 r., które wpływają zawsze 10 następnego miesiąca, po miesiącu, w którym są należne i w tym przypadku za grudzień 2010.  Radny Robert Wietrzyk zapytał, ile jest winien SP ZOZ. Pani Skarbnik odpowiedziała, że 3 741 202, 21 zł. Radny Leszek Mierzwa zapytał, czy jest to kwota do odzyskania. Pani Skarbnik odpowiedziała, że jeżeli będziemy mogli skorzystać z nowej ustawy o działalności leczniczej to tak. Głos zabrał radny Mirosław Misiak, który stwierdził, że nie jest to jednoznaczne oraz , że jest to kwestia interpretacji, gdyż powiat kluczborski jest jedynym takim przypadkiem w skali kraju, natomiast, jeżeli przepisy tej nowej ustawy nie pomogą to nie ma już szansy na odzyskanie pieniędzy oraz na zaprzestanie utrzymywania fikcyjnego SP ZOZ-u, oraz, że jest kwestia niezapłaconych składek ZUS dla pracowników za okres 1,5 roku, co jest bardzo trudne szczególnie dla tych słabo zarabiających pielęgniarek i salowych. Kolejno pani Skarbnik przeszła do zobowiązań, i poinformowała, że stan zobowiązań finansowych  na koniec 2010 r. wynosił 34 492 716, 65, są to kredyty i obligacje zaciągnięte przez powiat. Radny Robert Wietrzyk stwierdził, że  zobowiązania wzrosły o około 2 mln. zł.  Pani Skarbnik odpowiedziała, że tak, gdyż został zaciągnięty kredyt, oraz, że pozostało niecałe 8 % rezerwy bezpieczeństwa. Radny Mirosław Misiak zapytał, ile dokładnie wynosi niezapłacony ZUS jeżeli chodzi o pracowników SP ZOZ. Pani Skarbnik odpowiedziała, że niecałe 7 mln. i do tego co kwartał naliczane są odsetki, około 300 tys. zł. Kolejno pani Skarbnik poinformowała, że roczne rozliczenie budżetu jest to kwota 1 977 418, 80 zł. – straty, skumulowany niedobór wynosi 28 473 330, 77 zł. Radny Leszek Mierzwa zapytał o niedobór budżetu 1 974 395, 07 zł. , czy ten niedobór powiększa się z roku na rok. Pani Skarbnik odpowiedziała, że planując budżet na dany rok, zakłada się jakiś deficyt, pokrywany jest on
z kredytów, wykazywanych w przychodach, gdyż inwestycje, które są realizowane pokrywane są z kredytów, gdyż w budżecie nie ma wolnych środków. Radny Mirosław Misiak zapytał, czy dochody komunikacyjne się zmniejszyły. Pani Skarbnik odpowiedziała, że przede wszystkim są już pierwsze wypłaty, gdyż są już pierwsze wygrane w sądach dot. kart pojazdów za sprowadzane samochody z zagranicy, jeżeli sprawy wygrają wszyscy to dla budżetu powiatu będzie to kwota około 4 mln. Pani Skarbnik stwierdziła, że dużo ludzi odwołuje się i sprawę wygrywa oraz, że z tego tytułu było około 2 mln. zł dochodu rocznie. Radny Mirosław Misiak zapytał, czy był przypadek, gdy budżet nie był na minusie. Pani Skarbnik odpowiedziała, że tak, wtedy gdy nie było inwestycji i SP ZOZ-u. Radny Robert Wietrzyk zapytał ile samych odsetek zostało spłaconych w ubiegłym roku jeżeli chodzi o SP ZOZ. Pani Skarbnik odpowiedziała, że za ZOZ nic, a odsetki od kredytów wynoszę około 1 mln. 800 zł. Kolejno pani Skarbnik omówiła bilans jednostki budżetowej, jest to bilans zbiorczy jednostek organizacyjnych powiatu. Pani Skarbnik poinformowała, że w pozycji „A I” wartości niematerialne i prawne w kwocie 27.164,50 zł  wykazano wartość netto programów komputerowych o wartości powyżej 3.500 zł (wartość początkowa minus odpisy umorzeniowe). Kolejno pani Skarbnik poinformowała, że w pozycji „ A II” rzeczowe aktywa trwałe w kwocie 64.746.833,82 zł ujęto salda środków trwałych według poszczególnych grup – nieruchomości (grunty, budynki i budowle, maszyny, urządzenia techniczne, środki transportu) według wartości początkowej środka trwałego pomniejszonego o odpis amortyzacyjny oraz inwestycje rozpoczęte: remont drogi Powiatowej 1330 O, remont drogi Powiatowej 1311 O, przebudowa ciągu komunikacyjnego łączącego DK 45 z 42 w Kluczborku, Kluczborski Inkubator Przedsiębiorczości,  Przebudowa budynku Powiatowe Centrum Rehabilitacji, Opolska e - Szkoła. Ponadto w wartość tą wchodzi również wartość gruntów, które posiada powiat, na których powyższe nieruchomości stoją, wartość gruntów wycenionych. Pani Skarbnik poinformowała ponadto, że nie wszystkie grunty są oszacowane, gdyż oszacowanie kosztuje a ich ważność wynosi jedynie 2 lata, szacuje się nieruchomości sukcesywnie przeznaczone do sprzedaży, obecnie oszacowanych jest jedynie kilkanaście działek, pozostały grunt jest nieoszacowany. Radny Robert Wietrzyk zapytał o pozycję Budynki , lokale i obiekty inżynierii lądowej i wodnej, skąd różnica stanu na początek roku 2010 – 27 754 424, 36 ze stanem na koniec roku 2010 – 40 245 781, 29. Pani Skarbnik odpowiedziała, że wartość ta wzrosła o wartość dróg wybudowanych, ponadto są to również wartości nieruchomości przejętych od Wojewody. Radny Robert Wietrzyk zapytał, czy wartość dróg nie remontowanych spada. Pani Skarbnik odpowiedziała, że tak i stąd są odpisy, spada wartość budynków i budowli, ale nie gruntów. Ponadto pani Skarbnik poinformowała, że w tej kwocie mieści się jeszcze wartość gruntów przejętych od Wojewody pod zalew w Kluczborku, przejęta przez Starostę jako Skarb Państwa, po wybudowaniu zalewu przez gminę Kluczbork, zostanie on przekazany Marszałkowi Województwa. Kolejno pani Skarbnik wyjaśniła, że w pozycji „A IV” Długoterminowe aktywa finansowe w kwocie 3.084.305 zł ujęto akcje i udziały w obcych  podmiotach gospodarczych:  Powiatowe Centrum Zdrowia Spółka Akcyjna - 1 mln. zł. ,  Fabryka Maszyn i Urządzeń FAMAK Spółka Akcyjna – 392 tys. zł., resztę stanowią akcje PKS w Kluczborku. Radny Mirosław Misiak zapytał, czy PKS jest samobilansujący, czy nie dopłacamy do niego. Pani Skarbnik odpowiedziała, że na razie nie. Radny Mirosław Misiak zapytał czy PKS funkcjonuje na takiej samej zasadzie jak szpital. Pani Skarbnik odpowiedziała, że tak, z tym, szpital ma kontrakt z NFZ, a PKS ma działalność i za usługi pobiera opłaty. Radny Mirosław Misiak zapytał czy powiat jednakowo odpowiada za szpital i PKS. Pani Skarbnik odpowiedziała, że powiat jest właścicielem budynków PKS natomiast grunt jest własnością Skarbu Państwa, powiat stara się, żeby Wojewoda te 3,5  hektara przekazał powiatowi, jednak nie jest to łatwe, gdyż PKS płaci Skarbowi Państwa opłatę za dzierżawę wieczystą, więc Skarb Państwa ma dochód, gdyby Wojewoda grunty przekazał, Skarb Państwa straciłby dochód, w przypadku szpitala i budynki i grunty są własnością powiatu.  Radny Mirosław Misiak zapytał, czy są prowadzone rozmowy z innymi gminami, jeżeli chodzi o współpracę z PKS. Pani Skarbnik odpowiedziała, że z gminą Kluczbork tak, natomiast z gminą Lasowice Wielkie nie, gdyż gmina ogłosiła już przetarg na dowóz. Kolejno pani Skarbnik poinformowała, że w pozycji „B I” Zapasy w kwocie 172.344,41 zł wykazano wartość inwentarzową magazynów żywnościowych oraz chemii gospodarczej w jednostkach pomocy społecznej, jednostkach oświatowych (stołówki, kotłownia ) oraz paliwa zinwentaryzowane na koniec roku 2010 . Kolejno pani Skarbnik poinformowała, że w pozycji „A III” Należności długoterminowe w kwocie 1.257.005,38 zł wykazano wartość należności objętych  hipoteką  - Skarbu Państwa i Mienia Powiatu. Pani Skarbnik poinformowała, że głównie  firma „Linopłyt” zalega z należnościami, jest to firma nie wykreślona z ewidencji, Skarb Państwa jest jako szósty
w kolejności do spłaty wierzytelności, więc raczej nie ma na co liczyć na te pieniądze, co roku powiat ma obowiązek robić przypisy w kwocie około 100 tys. zł. Poza tą firmą jest jeszcze kilka takich małych firm. Kolejno pani Skarbnik omówiła należności krótkoterminowe, które zawarte są w pozycji „B II”. Kwota tych należności to 1.186.251,86 zł., są to należności z dochodów związanych z realizacją zadań z zakresu gospodarki nieruchomościami Skarbu Państwa, Mienia Powiatu (wieczyste użytkowanie, czynsze najmu i dzierżawy, sprzedaż ratalna nieruchomości, przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności, kar nałożonych przez WITD obsługa dotycząca rozrachunku z pracownikami w zakresie pożyczek z ZFŚS, roszczeń spornych, należności od rodzin biologicznych dzieci pozostających w rodzinach zastępczych oraz placówkach opiekuńczo-wychowawczych). W pozycji „ B III „ Środki pieniężne w kwocie 726.261,95 zł obejmuje: rachunek środków funduszy specjalnych: PFRON, Fundusz Pracy, Program Trener Pracy, Program Wyrównywanie Różnic, ZFŚS oraz rachunek sum depozytowych. Pani Skarbnik wyjaśniła, że są to środki , których się nie rozlicza na koniec roku, te pieniądze są na rachunkach bankowych. W pozycji „B V” Rozliczenia międzyokresowe w kwocie 8.951,19 zł obejmuje wartość poniesionych w 2010 r. wydatków dotyczących roku 2011r. (prenumeraty, ubezpieczenia majątkowe stanowią koszty przyszłego okresu). Kolejno pani Skarbnik przeszła do strony pasywów i poinformowała, że  w pozycji „A II” Wynik Finansowy w kwocie 7.083.890,85 zł wynika z przeksięgowania wydatków i dochodów jednostek organizacyjnych. Zysk netto na koniec 2010 roku wynosił 45 074 678, 89 zł. Pani Skarbnik poinformowała, że zysk powstaje w jednostce, głównie w Starostwie Powiatowym ze względu na to, że ewidencjonowane są wszystkie dotacje i subwencje, które wpływają do budżetu i ewidencjonowane są na koncie budżetu powiatu, pracują na cały powiat nie tylko na Starostwo, w Starostwie pokazywane są jako dochód ze sprzedaży, jest to zysk papierowy, gdyż pieniądze te zostały zużyte w całym powiecie w jego wszystkich jednostkach. Radny Mirosław Misiak zapytał skąd są pieniądze na diety radnych. Pani Skarbnik odpowiedziała, że  z dochodów własnych. Kolejno pani Skarbnik poinformowała, że w pozycji „D”
Zobowiązania krótkoterminowe i Fundusze Specjalne w kwocie 7.134.926,10 obejmują: Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami: zobowiązanie wobec Wojewódzkiego i Centralnego FGZGiK, zobowiązania wobec dostawców oraz rozrachunki z budżetem: podatek dochodowy od osób fizycznych, podatek VAT z faktur tytułem dzierżawy i najmu Mienia Powiatu,   zobowiązanie Skarbu Powiatu wobec Powiatu. Pozostałe rozrachunki publiczno-prawne: zobowiązania z tytułu składek ZUS, zobowiązania z tytułu dodatkowego wynagrodzenia
za 2010r. Pozostałe zobowiązania: wadia, oraz  sumy obce – zabezpieczenie wykonania umów. Radny Mirosław Misiak zapytał, czy na subwencjach można zaoszczędzić. Pani Skarbnik odpowiedziała, że w przypadku subwencji oświatowej powiat musi dokładać środki finansowe, sama subwencja nie pokrywa potrzeb oświaty, nie licząc remontów i inwestycji. Pani Skarbnik dodała, że w związku ze zmianą ustawy o finansach publicznych samorządy nie mogą zaciągać kredytów na uzupełnienie ujemnego wyniku budżetu, kredyty można brać na wkład własny na inwestycje, nie na remonty, które są wydatkami bieżącymi. Radny Robert Wietrzyk zapytał, czy subwencja oświatowa stanowi najwyższy wskaźnik dochodu  powiatu. Pani Skarbnik odpowiedziała, że tak i stanowi około 50 % budżetu, planowana kwota to 23 656 815 zł.  Pani Skarbnik poinformowała, że w 2011 roku, powiat dołożył do oświaty 2,5 mln. zł. w tym około 1 941 532 zł. pochodzi z dochodów wypracowanych przez jednostki oświatowe. Radny Robert Wietrzyk stwierdził, że największe koszty w oświacie są to koszty płacowe. Pani Skarbnik stwierdziła, że koszty te pochłaniają 80 % środków finansowych przeznaczonych na oświatę. Radny Mirosław Misiak zapytał co stanowi dochód powiatu. Pani Skarbnik odpowiedziała, że 10, 25 % jest udziału w podatkach PIT, planowanych na bieżący rok 6 888 273 zł., 1,45 % w CIT, jest to kwota około 250 tys. zł., i z  dochodu komunikacji zaplanowano w kwocie 1 550 000 zł. a wykonanie może kształtować się , gdyż wpływają wnioski o zwrot za karty pojazdu pobierane w latach 2004-2006, jedna wypłata to koszt 425 zł plus koszt sądowe i odsetki- w sumie około 600 zł. , z tego płacone są pensje pracowników, diety radnych, koszty utrzymania Starostwa i inne. Głos zabrał Robert Wietrzyk, który stwierdził, że jeżeli chodzi o oświatę, to w gminach sytuacja jest jeszcze trudniejsza. Pani Skarbnik poinformowała, że subwencja oświatowa wynosi 23 656 815 zł. , ponadto jest udział w podatkach, który stanowił 7 138 273 zł., część wyrównawcza subwencji w kwocie 4 536 492 zł. oraz część równoważąca w kwocie 1 566 766 zł.,  w ramach tych środków finansowych prowadzona jest działalność powiatu, w tym jest m.in. opieka społeczna, dom dziecka, dwa DPS, PCPR. Kolejno pani Skarbnik poinformowała, że w
pozycji „D II” Fundusze Specjalne w kwocie 1.005.697,39 zł. obejmują: Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych, PFRON, Fundusz Pracy, PFZGiK. Kolejno pani Skarbnik omówiła rachunek zysków i strat jednostki. Radny Leszek Mierzwa zapytał jak przedstawia się powiat kluczborski na tle innych powiatów opolskich jeżeli chodzi o osiągany dochód.  Pani Skarbnik odpowiedziała, że sytuacja powiatów może być lepsza ze względu na to, że nie przekształcali szpitala, i stąd nie mają takiego długu. Ponadto pani Skarbnik poinformowała, że np. powiat Kędzierzyn-Koźle ma dochód z PIT 18 mln., powiat kluczborski 6 mln. Komisja zapoznała się z Informacją Zarządu Powiatu o przebiegu wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za 2010 rok oraz ze sprawozdaniem finansowym.

Komisja wyciągnęła wnioski stwierdzając że, należy ograniczyć zaciąganie kredytów
w związku ze stałym wzrostem zadłużenia powiatu, oraz zwrócić uwagę na racjonalizację kosztów związanych z oświatą, tak aby ograniczyć deficyt w oświacie, który sięga około 2,5 mln. zł. oraz racjonalizację oddziałów klasowych i obsługi administracyjnej w oświacie. 

 

Ad.5

 

Pani Skarbnik przedstawiła kwartalną informację o wykonaniu budżetu Powiatu Kluczborskiego za I kwartał 2011 r. sporządzoną według stanu na dzień 31.03.2011 r. Pani Skarbnik poinformowała, że planowane dochody wynosiły 66.482.648 zł wykonanie wynosi 16.881.057,17 zł., co stanowi 25,30% planu., planowane przychody 5.970.769 zł. , wykonanie stanowi 692 858,79 co stanowi 11,60 % planu. Są to wolne środki wynikające z rozliczenia budżetu 2010 r. Planowane wydatki to 67.580.907 zł, wykonanie wynosi 15.898.441,38 zł. co stanowi 23,53 %, w tym wydatki bieżące plan 54.631.140 zł co stanowi 25,85 %, oraz wydatki majątkowe 12.949.767 zł co stanowi 13,70 %. Przewodniczący Komisji zapytał dlaczego jest takie małe wykonanie wydatków majątkowych. Pani Skarbnik odpowiedziała, że w I kwartale zaczyna się dopiero inwestycje, więc będzie się je płacić od II kwartału. Kolejno pani Skarbnik poinformowała, że rozchody w planie wynosiły 4.872.510 zł, wykonanie 533.286 zł. co stanowi 10,94 % planu, oraz, że wykonanie rozchodów jest małe, gdyż w planie ujęto wykup obligacji planowanych na ten rok z terminem 05 sierpnia i spłata kredytów w ratach miesięcznych w ciągu całego roku, jeżeli w sierpniu zostaną wykupione obligacje to automatycznie kwota ta będzie większa.  Ponadto pani Skarbnik poinformowała, że na dzień 31 marca 2011 r. kwota nadwyżki za I kwartał 2011 r. wyniosła 972.650, 51 zł. Radni w obecności 5 jednogłośnie przyjęli kwartalną  informację o wykonaniu budżetu Powiatu Kluczborskiego za I kwartał 2011r.

 

 

Ad.6

 

Członkowie Komisji w obecności 5  członków jednogłośnie przyjęli plan pracy komisji na 2011 rok.

 

 

Ad.7

 

Nikt nie zgłosił żadnych wolnych wniosków, więc Przewodniczący Komisji przeszedł
do kolejnego punktu obrad.

 

Ad. 8

 

W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia Przewodniczący Komisji Rewizyjnej podziękował wszystkim zebranym za udział w posiedzeniu i zamknął dzisiejsze posiedzenie.

 

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

 

                                                                                         Przewodniczący Komisji


                                                                                              Paweł Prochota

 

 

 Protokołowała

 

Katarzyna Hołdys