Protokół Nr 5/2010

 

Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego Rady Powiatu w Kluczborku w dniu
29 marca  2011 roku.

 

Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Leszek Mierzwa

 

Lista obecności w załączeniu.

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli: 

 

1.Wanda Słabosz – Skarbnik Powiatu

2. Kazimierz Sztajglik – Dyrektor ZDP w Kluczborku

 

Porządek posiedzenia:

 

            1.Otwarcie posiedzenia.

2.Koszty funkcjonowania Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku, analiza stanu dróg powiatowych oraz przewidywane inwestycje i remonty w 2011 r.

3.Zatwierdzenie planu pracy komisji na 2011 r.

4.Wolne wnioski.

5.Zamknięcie posiedzenia.      

 

Ad.1

 

Przewodniczący Komisji przywitał wszystkich zebranych i przedstawił porządek dzisiejszego posiedzenia. Do przedstawionego porządku Członkowie Komisji nie wnieśli żadnych uwag jednogłośnie go zatwierdzając.  

 

Ad.2

 

Przewodniczący Komisji oddał głos panu Kazimierzowi Sztajglikowi – Dyrektorowi ZDP
w Kluczborku. Pan Dyrektor przedstawił koszty funkcjonowania Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku, analiza stanu dróg powiatowych oraz przewidywane inwestycje i remonty
w 2011 r. Powyższa informacja stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Pan Dyrektor poinformował, że koszty funkcjonowania jednostki ZDP za 2010 r. to
2 596, 332 zł. , na bieżący rok zaplanowano wydatki 2 948 881 zł. , w planach tych nie ujęto zadań remontowych, na które powiat otrzymał dofinansowanie z budżetu państwa
z Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych oraz  z funduszy unijnych RPO WO. W 2011 roku realizowane będą następujące zadania remontowe i inwestycyjne: przebudowa drogi w miejscowości Jaśkowice –wartość zadania: 897 948 zł., na wniosek gminy Byczyna wprowadzono zmiany w trakcie wykonywania tego zadania, co spowodowało wzrost wartości zadania o kwotę 53 748 zł, dodatkowo wykonanie polderu zalewowego, termin zakończenia zadania - koniec maja 2011 r. , kolejne zadanie: przebudowa ciągu komunikacyjnego
w gminie Lasowice Wielkie, wartość zadania po przetargu to 5 769 994, 97 , dofinansowanie z narodowego programu przebudowy dróg lokalnych w kwocie 2 849 994 zł oraz 400 tys. zł – gmina Lasowice Wielkie, wkład własny 2 500 zł., termin zakończenia zadania to październik 2011 r., jednak ten termin zostanie zmieniony i roboty zakończą się wcześniej, do końca lipca zakończy się najprawdopodobniej zadanie, w związku z tym należy przygotować aneks do umów  zmieniający termin zakończenia zadań. Pan Starosta stwierdził, że jeżeli OUW zaaneksuje umowy to powiat jest w stanie wcześniej rozliczyć zadanie z wykonawcą. Głos zabrał radny Stanisław Konarski, który zapytał, czy przyspieszając termin zakończenia inwestycji o trzy miesiące, powiat musi mieć 2 mln. , można np. te 2 mln. wpłacić i mieć odsetki od tych 2 mln. zł, skoro powiat jest związany umową i zakończyć inwestycję terminowo, nie przyśpieszając jej zakończenia o te trzy miesiące. Głos zabrał pan Starosta, który stwierdził, że dla powiatu znaczenie ma otrzymanie dotacji z programu odbudowy dróg lokalnych, jeżeli są te pieniądze to inwestycje rozlicza się szybko, pozostaje udział własny
i dotacja gminy Lasowice Wielkie, w tej sytuacji w przypadku factoringu samorządowego, który został uwzględniony w umowie z wykonawcą,  należność wykonawcy za wykonane prace zapłaci bank a powiat ma 6 miesięcy aby to uregulować wobec banku. Powiat z tego tytułu nie jest obciążony żadnymi kosztami. Pan Starosta dodał, że jeżeli zostanie przyśpieszony termin zakończenia inwestycji to nie powoduje to dodatkowych kosztów
w budżecie powiatu. Radny Tadeusz Konarski zapytał jaka firma jest wykonawcą tego zadania. Pan Starosta odpowiedział, że firma Trakt z Kluczborka jest wykonawcą. Pan Dyrektor ZDP kontynuując poinformował, że kolejnym zadaniem realizowanym w 2011 roku jest remont drogi powiatowej Chudoba - Zagwiździe na odcinku Lasowice Wielkie – skrzyżowanie z drogą nr 45, wartość zadania to 702 734 zł., dofinansowanie z Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych to 351 367 zł., dofinansowanie gminy Lasowice Wielkie to kwota 100 tys. zł., wkład własny 252 tys. zł.,  termin rozpoczęcia realizacji zadania to marzec 2011 rok, termin  zakończenia to koniec maja 2011 r. Pan Dyrektor ZDP dodał, że ta sama firma wykonuje to zadanie, co poprzednia, gdyż ona wygrała przetargi. Kolejnym zadaniem realizowanym w 2011 roku jest przebudowa ciągu komunikacyjnego łączącego drogę krajową nr 45 z drogą krajową nr 42 w Kluczborku, wartość zadania to 1 789 360 , 20 zł. , dofinansowanie z RPO WO w kwocie 1 538 404, 10 zł. gmina Kluczbork wyremontuje kanalizację burzową na odcinku ul. Waryńskiego, wartość tego remontu to kwota 116 320, 10 zł., jest to własność gminy Kluczbork w związku z czym to ona będzie tą kanalizację remontować; wkład własny w to zadanie to kwota 326 629, 12 zł. Termin rozpoczęcia realizacji tego zadania to marzec 2011, zakończenia sierpień 2011 r. Przewodniczący Komisji zapytał, co decyduje o wysokości dotacji z RPO WO.  Pan Starosta odpowiedział, że w przypadku Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych decydują kryteria naborów, dofinansowanie 50% na 50% nie więcej niż 3 mln. zł. na jednym zadaniu. W przypadku środków unijnych z RPO WO, jest możliwość dofinansowania do 85 % kosztów kwalifikowanych na jednym zadaniu, jednak często bywa tak, że ilość projektów , które po naborze zyskały prawo do dofinansowania przekracza kwotę alokacji i wtedy stosunek dofinansowania do wkładu własnego się zmienia. Kolejno pan Dyrektor ZDP poinformował, że kolejnym zadaniem jest remont nawierzchni ulic:  Jagiellońskiej i Jana Pawła, krawężniki, zjazdy, chodniki, wartość tego zadania to kwota 919 917, 66 zł., remont jest podzielony, częściowo finansowany przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, reszta jest wkładem własnym powiatu, stanowi około 29 % całego zadania. Przewodniczący Komisji zapytał, kto poniósł koszty remontów dróg po zimie. Pan Starosta odpowiedział, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, gdyż takie były ustalenia, dot. objazdu
i remontu zakończeniu objazdu. Radny Leszek Krzyżanowski zapytał, czy zadania te wykonywane były w ramach jednego zadania publicznego. Pan Dyrektor Kazimierz Sztajglik odpowiedział, że remont nawierzchni był w zadaniu ul. Katowickiej,  ZDP opracował jedynie projekt, krawężniki są w etapie wymiany, po 15 kwietnia rozpoczyna się położenie nawierzchni. Pan Starosta dodał, że pomalowanie ulic Jagiellońskiej i Jana Pawła zostały przesunięte o kilka miesięcy, aby białe linie nie zeszły, gdyż malować należy minimum 2 tyg. Po położeniu nawierzchni. Kolejnym zadaniem zaplanowanym na ten rok jest remont przepustów w ciągu drogi powiatowej Byczyna-Kostów, wartość tego zadania to 32 389 zł, realizacja kwiecień-maj 2011, drugi przepust Miechowa-Janówka, wartość 41 345, 26, termin rozpoczęcia kwiecień, zakończenia maj 2011. Wartość wszystkich zadań opiewa na kwotę 10 138 640, 24 zł., wartość środków własnych  to 4 240 712 zł, co stanowi 41,8 % wartości planowanych zadań, pozostałe koszty pochodzą z dofinansowań. Radny Stanisław Konarski zapytał, czy w procentową wielkość 15 % dróg  wyremontowanych  przez powiat wchodzą również drogi wyremontowane przez gminę, które gmina Kluczbork przejęła od powiatu. Pan Starosta odpowiedział, że nie, gdyż gmina Kluczbork przejęła 10 km. ulic nie dróg w mieście Kluczbork. Radny Leszek Mierzwa stwierdził, że po zimie na drogach jest dużo ubytków i zapytał, czy jest coś robione, aby te ubytki remontować. Pan Starosta poinformował, że do 3 tygodni będą ludzie na ubytkach w drogach, aby je remontować, za wyjątkiem dróg, nawierzchni nowo kładzionych. Pan Starosta dodał, ze pieniądze na remonty pozimowe nie są nieograniczone a aby starać się o jakieś pieniądze z zewnątrz trzeba wykazać, że posiada się środki własne na remonty cząstkowe oraz stwierdził, że koszty remontów cząstkowych wykonywane przez pracowników ZDP są o wiele tańsze aniżeli te wykonywane przez firmę zewnętrzną po przetargu.  Radny Stanisław Konarski zapytał ilu pracowników etatowych jest zatrudnionych w ZDP oraz stwierdził, że dobrze byłoby, aby przed Komisją otrzymać materiały na posiedzenia komisji drogą mailową, aby móc je dokładnie przeanalizować i być przygotowanym do posiedzenia komisji . Głos zabrał radny Władysław Zawadzki , który stwierdził, że w Byczynie są dwie poważne drogi do zrobienia w przyszłości , są to : droga Byczyna-Ciecierzyn-Miechowa, jest to droga w stanie fatalnym, gdyż jest często użytkowana jako objazd, gdyż na odcinku Byczyna – Kostów są często wypadki, oraz droga Byczyna-Nasale. Pan Dyrektor ZDP stwierdził, że droga Byczyna-Nasale jest drogą raczej rekreacyjną i raczej powinna ją wyremontować gmina Byczyna. Pan Starosta poinformował, że na razie nie ma żadnych wiadomości jeżeli chodzi o program odbudowy dróg lokalnych, a pomógł on bardzo w odbudowie tych dróg. Głos zabrał radny Tadeusz Konarski , który stwierdził, że materiał przygotowany na posiedzenie komisji przez ZDP jest bardzo ciekawy i dobrze byłoby, gdyby wszyscy członkowie komisji go otrzymali, ponadto radny stwierdził, ze dobrze byłoby opracować priorytety według których wykonywano by remonty na drogach w poszczególnych gminach. Pan Dyrektor ZDP poinformował, że taki ranking najpilniejszych remontów na drogach jest przygotowany. Ponadto radny Tadeusz Konarski zapytał, czy były jakieś roszczenia  od osób poszkodowanych pojazdów z powodu miejscami fatalnego stanu nawierzchni.  Pan Starosta poinformował, że był wypracowany wieloletni plan inwestycyjny, w ten sposób powstał ranking zadań,  jednak zostało to odłożone, gdyż powstał szereg innych, nowych kryteriów. Ponadto pan Starosta poinformował, że wszelkiego rodzaju odszkodowania wypłaca ubezpieczyciel, gdyż wszystkie drogi są ubezpieczone.  Pan Dyrektor ZDP dodał, że w ciągu roku koszt ubezpieczenia to około 20 tys. zł.  Przewodniczący Komisji zapytał, jaka firma  jest ubezpieczycielem. Pan dyrektor ZDP odpowiedział, że firma Generali, firma wyłoniona w przetargu, oraz, że w maju będzie ogłoszony nowy przetarg, gdyż umowa z poprzednią firmą  w maju 2011 dobiegnie końca.  Radny Leszek Krzyżanowski stwierdził, że po ulicy Byczyńskiej samochody jeżdżą z bardzo dużą prędkością i należałoby coś zrobić w tym względzie, gdyż chodzi  w tej okolicy dużo dzieci. Pan Starosta stwierdził, że na ulicach Jagiellońskiej i Jana Pawła zainstalowano światła, jest dokumentacja opracowana na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych
i Autostrad, służąca upłynnieniu ruchu w mieście,  oraz, że zostało wysłane pismo w tym względzie do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, gdyż na ostatniej sesji został zgłoszony taki wniosek przez Przewodniczącego Komisji Budżetu, w piśmie zwrócono uwagę na: rondo przy skrzyżowaniu ulic Skłodowskiej, Drzymały i Strzeleckiej oraz skrzyżowanie Byczyńskiej, Mickiewicza, Dworcowej i Wołczyńskiej, oba ronda w koncepcji zostały uznane za zasadne, ponadto skrzyżowanie Jana Pawła i Byczyńskiej, gdzie w koncepcji nie ma możliwości utworzenia ronda, tam mają być azyle dla pieszych, w tej chwili czekamy na odpowiedź. Kolejno pan Dyrektor ZDP przedstawił stan zatrudnienia w ZDP (załącznik do protokołu). Ponadto pan Dyrektor ZDP poinformował, że jest brygada 15 osób, po przeszkoleniach, które wykonują prace w terenie, planowany jest montaż gps, w celi monitoringu pracowników pracujących na drogach. Głos zabrał radny Stanisław Konarski który zapytał, czy rozważana była możliwość, aby osoby, które wykonują usługi w ramach ZDP założyły na przykład firmę, która wykonywała by to zadanie, czy to nie byłby bardziej ekonomiczne. Pan Dyrektor ZDP stwierdził, że te prace  wykonywane są drobnymi pracami, oraz, często są to roboty związane z bezpieczeństwem, ponadto ZDP nie jest firmą, jest jednostką , która działa trochę jak OSP czy policja, trudno w niektórych przypadkach liczyć koszty czy zyski, w tym przypadku nie ma takiej możliwości. Radny Rudolf Gerlic zapytał
o problem krzaków w rowach. Głos zabrał pan Starosta, który poinformował, że  w ubiegłych kilku latach mniej powiat pracował na utrzymanie rowów, gdyż wszystkie siły i środki nakierowane były na drogi. Pan Starosta dodał , że 1 200 000 zł. samo odkrzaczanie mogłoby kosztować, gdyby ogłosić przetarg na wykonanie tego zadania. Pan Starosta poinformował, że jest w planie rozmowa ze strażakami, aby oni w zamian za jakieś pieniądze z budżetu odkrzaczyli rowy. Pan Starosta odniósł się do zapytania pana radnego Stanisława Konarskiego odnośnie funkcjonowania ZDP. Pan Starosta stwierdził, że były takie rozwiązania między innymi w powiecie w Strzelcach Opolskich, Głubczycach czy Namysłowie i okazało się, że to nie było dobre rozwiązanie i ZDP są odtwarzane. Radny Tadeusz Konarski stwierdził, że bezsprzecznie ZDP powinien być, natomiast wyliczenia kosztów robót na kwotę 1,5 mln. zł. są zbyt ogólne, jednak pewne rzeczy można scedować na firmy zewnętrzne i trzeba to robić, nikt nie ma intencji, aby likwidować ZDP. Radny Tadeusz Konarski zapytał o sprawę pana Krupy z Gortatowa, który przedstawił swoją sprawę na ostatniej sesji. Pan Dyrektor ZDP odpowiedział, że w dniu dzisiejszym rozmawiał z panem Krupa, i sprawa zostanie załatwiona, rów zostanie zakopany i wprowadzone zostaną rury, jednak jest konflikt z panem Cytlau. Radny Władysław Zawadzki poruszył sprawę nagminnego wyrywania znaków drogowych oraz wrzucania dużej ilości śmieci do rowów. Przewodniczący Komisji podziękował panu Dyrektorowi Zarządu Dróg Powiatowych.

 

Ad.3

 

Przewodniczący Komisji przystąpił do głosowania nad planem pracy Komisji Budżetu na 2011 rok. W głosowaniu udział wzięło 8 osób i wszyscy głosowali nad powyższym planem.

 

Ad.4

 

Głos zabrał radny Leszek Krzyżanowski, który poruszył kwestię złożonego w 2010 roku wniosku dotyczącego zakupu defibrylatora. Radny Leszek Krzyżanowski przypomniał,
że wniosek dotyczył dofinansowania przez powiat co roku jednej gminie zakupu takiego urządzenia. Głos zabrał pan Starosta, który stwierdził, że jest to wydatek rzędu 4 tys. zł , więc nie duży, i gminy raczej na to stać, natomiast można zadbać o to, aby wyposażać
w te urządzenia nasze instytucje, począwszy od starostwa, poprzez  inne jednostki organizacyjne. Powiatu. Radny Maciej Tomaszczyk stwierdził, że jest jeszcze kwestia przeszkolenia osób, aby umieć posługiwać się tym urządzeniem. Radny Leszek Krzyżanowski poinformował, że jest obowiązek przeszkolenia osoby z danej instytucji w tym względzie, oraz, że takie urządzenie samo instruuje, jak należy w sytuacji udzielania pomocy postępować. Radny Leszek Krzyżanowski stwierdził, że jego intencją było, aby taki sprzęt znalazł się w każdej gminie. Pan Starosta stwierdził, że przyjmuje do wiadomości ten temat
i do realizacji, aby wyposażyć jednostki, natomiast gminy powinny wyposażyć się w ramach własnych środków, gdyż 4 tys. zł to nie jest dla gminy duży wydatek.

 

 

 

 

 

Ad.5

 

W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia Przewodniczący  Budżetu i Rozwoju Gospodarczego podziękował wszystkim zebranym za udział w posiedzeniu i zamknął dzisiejsze posiedzenie.

 

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

 

 

Przewodniczący Komisji

 

Leszek Mierzwa

 

 

 

 

Protokołowała

Katarzyna Hołdys