Protokół Nr 4/2011
z posiedzenia Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny w dniu Przewodniczyli: Przewodnicząca Komisji Oświaty Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny - Wioletta Kardas Lista obecności w załączeniu. Porządek posiedzenia: 1.Otwarcie posiedzenia. 2.Spotkanie dyrektorów placówek oświatowych powiatu z członkami komisji-omówienie spraw dotyczących placówek i ustalanie terminów wizyt w jednostkach. 3.Wolne wnioski. 4.Zamknięcie posiedzenia. Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli: 1. Ewa Sygulla – Dyrektor Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1, 2. Krystyna Napp-Marczińska – Dyrektor Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego, 3. Anna Dzierżan - Dyrektor Powiatowego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli, 4. Mariusz Kaczmarski – Dyrektor Zespołu Szkół Ogólnokształcących , 5. Mirosław Żuraw – Dyrektor Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 CKU, 6. Piotr Sitnik – Dyrektor Zespołu szkół Licealno-Technicznych, 7. Wiesław Solarewicz – Dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Dokształcania 8. Piotr Pośpiech – Starosta Kluczborski, 9. Jolanta Krzysztowczyk – Naczelnik Wydziału Edukacji i Sportu. Ad.1 Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny przywitała wszystkich zebranych i przedstawiła porządek dzisiejszego posiedzenia. Do przedstawionego porządku Członkowie Komisji nie wnieśli żadnych uwag jednogłośnie go zatwierdzając. Ad.2 Głos zabrała pani Anna Dzierżan - Dyrektor Powiatowego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli, która przedstawiła swoją placówkę. PODN jest placówką powiatową, ale działa między powiatami, organizuje doskonalenie nauczycieli oraz doradztwo metodyczne dla około 3 tys. nauczycieli z placówek oświatowych powiatu kluczborskiego, oleskiego, namysłowskiego, oraz gmin: Olesno, Rudniki, Radłów, Lasowice Wielkie, Byczyna, Wołczyn, Gorzów Śląski, w sumie jest to 101 palcówek szkolnych oraz 3 poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Liczba etatów pedagogicznych wynosi 5,75, 18 osób jest na cząstkach etatów, dwóch konsultantów jest na pełnych etatach. Pracownicy pedagogiczni są to nauczyciele w większości dyplomowani, jeden nauczyciel jest mianowany. Ponadto pani Dyrektor poinformowała, że w pierwszym semestrze 2011 roku łącznie zostało przeszkolonych 2425 nauczycieli w różnych formach. Ponadto pani Anna Dzierżan poinformowała, że obecnie pomieszczenia PODN wynajmowane są od pana Mirosława Żurawia Dyrektora ZSP Nr 2 CKU oraz, że należałoby wyremontować schody i korytarz wewnątrz obiektu, gdyż jest to wizytówka ośrodka. Kolejno głos zabrała pani Krystyna Napp-Marczińska – Dyrektor Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego. Pani Dyrektor poinformowała, że ośrodek kształci w pięciu szkołach, w szkole podstawowej jest osiem oddziałów, w gimnazjum specjalnym sześć oddziałów, w zasadniczej szkole zawodowej trzy oddziały, w szkole przysposabiającej do pracy są dwa oddziały, w liceum specjalnym utworzonym w zeszłym roku jeden oddział. W sumie jest to 20 oddziałów dla dzieci z rozszerzonym przedmiotem przysposobienia obronnego i wychowania fizycznego. Ad.3 Członkowie Komisji ustalili plan wizyt w poszczególnych placówkach Ad.4. Przewodnicząca Komisji w związku z wyczerpaniem porządku obrad podziękowała wszystkim za udział w dzisiejszym posiedzeniu i zamknęła posiedzenie komisji. Na tym protokół zakończono. Przewodnicząca Komisji Wioletta Kardas Protokołowała Katarzyna Hołdys
7 marca 2011 r.
i Doskonalenia Zawodowego,
z upośledzeniem lekkim i umiarkowanym nieznacznym. Ośrodek prowadzi również internat. Pani Dyrektor poinformowała, że w szkole podstawowej jest 48 uczniów, w gimnazjum 58,
w zasadniczej szkole zawodowej 33 uczniów, w szkole specjalnej przysposabiającej do pracy 16 uczniów, w liceum 12 uczniów. Ośrodek prowadzi również wczesne wspomaganie rozwoju dzieci, obecnie wspomaganiem takim objętych jest 16 dzieci. Ponadto ośrodek prowadzi świetlicę szkolną , w której opieką otoczeni są uczniowie dojeżdżający, których jest 49, wychowanków w internacie jest 58. Ośrodek zatrudnia 63 pracowników pedagogicznych na pełnych etatach, na cząstkach etatów zatrudnionych jest 5 osób. W obsłudze pracuje 19 osób, 12 na pełnych etatach, 7 na częściach etatów, w administracji na pełnych etatach 6 osób, na niepełnym etacie 1 osoba. Pani Dyrektor stwierdziła, że kadra pedagogiczna jest bardzo dobra i zgrana, z pełnymi kwalifikacjami jest 62 nauczycieli, stażystów jest 7, kontraktowych 18, mianowanych 14, dyplomowanych 28. Pani Dyrektor poinformowała, że w przyszłym roku zmieni się trochę organizacja, w szkołach podstawowych powstanie o 2 oddziały mniej,
ale dla nauczycieli nie ma zagrożenia utraty pracy. Ponadto pani Dyrektor poinformowała,
że rozpoczyna się remont ośrodka. Kolejno głos zabrała pani Ewa Sygulla – Dyrektor Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1, która poinformowała, że w szkole, której jest dyrektorem, jest 19 oddziałów oraz, że młodzież kształci się w następujących zawodach: technik ekonomista, technik żywienia i gospodarstwa domowego, technik hotelarstwa, technik handlowiec, technik organizacji usług gastronomicznych, ponadto w liceum o profilu socjalnym są dwa oddziały, w zasadniczej szkole zawodowej młodzież kształci się
w następujących zawodach: kucharz gastronomii i sprzedawca, ponadto w szkole jest jeden oddział policealnej szkoły zawodowej dla dorosłych , gdzie dorośli kształcą się w zawodzie technik administracji . Pani Dyrektor dodała, że od 1 września jest w planie nabór na kierunek technik obsługi turystycznej. Jeżeli chodzi o kadrę to zatrudnionych jest 49 nauczycieli, większość jest na pełnych etatach, 24 osoby to pracownicy niepedagogiczni, 9 osób to pracownicy administracji, 15 osób stanowi obsługę. Pani Dyrektor poinformowała, że szkoła mieści się w dwóch budynkach, jeden znajduje się przy ulicy Marii Curie-Skłodowskiej
a w drugim znajdują się warsztaty, gdzie młodzież uczy się praktycznej nauki zawodu lub odbywa praktykę zawodową. Jeżeli chodzi o bieżące problemy to pani Dyrektor stwierdziła, że w budynku głównym już rozpoczęły się prace związane z dociepleniem dachu, ale należałoby również dokonać wymiany rynien. Ponadto w przyszłości potrzebny będzie gruntowny remont boiska szkolnego, remont kapitalny biblioteki, remont instalacji elektrycznej, oraz remont auli i korytarza. Ponadto przy wymianie okien powinna zostać zrobiona cała elewacja. Kolejno głos zabrał pan Wiesław Solarewicz – Dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego, który poinformował, że jego placówka zajmuje się kształceniem i dokształcaniem zawodowym pracowników młodocianych z całego kraju w czterech grupach: mechanicznej, budowlanej, gastronomicznej i usługowej. W ciągu całego roku szkolnego przeprowadzane są 74 kursy doskonalące, w pierwszej klasie 25 kursów, w drugiej klasie 28 kursów, w trzeciej klasie
21 kursów, w sumie w 16 zawodach. Oprócz tego ośrodek koordynuje placówki województwa opolskiego jeżeli chodzi o doskonalenie i dokształcanie młodzieży
w Kędzierzynie Koźlu, Opolu, Prudniku. W tym roku zgłoszono do przeszkolenia 1810 uczniów. Pan Dyrektor poinformował, że zatrudnionych jest na pełnym etacie 12 nauczycieli , 13 nauczycieli dochodzi z różnych szkół. Ponadto pan Dyrektor dodał, że ośrodek jest koordynatorem wojewódzkim rekomendowanym przez Kuratora Opolskiego. W jednym budynku do użytku są przeznaczone bardzo dobrze wyposażone sale dydaktyczne, jest internat, w którym na stałe mieszka 140 młodych ludzi w trakcie trwania swojej nauki, dzienne wydawanych jest 220 obiadów, śniadania i kolacje. W czasie wakacyjnym ośrodek często jest wynajmowany w celach żywieniowych i kwaterunkowych. W internacie zatrudnionych jest 7 osób obsługi, jest 17 pracowników niepedagogicznych, w samej administracji zatrudnionych jest 7 osób. Jeżeli chodzi o problemy bieżące, to głównym problem jest rozliczanie kosztów ogrzewania, wymiana stolarki okiennej, drzwi w pokojach mieszkalnych, remont generalny ogrodzenia posesji. Kolejno głos zabrał Mirosław Żuraw – Dyrektor Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 CKU. Pan Dyrektor poinformował, że
w skład placówki wchodzą: technikum – 9 oddziałów, zasadnicza szkoła zawodowa – 11 oddziałów , szkoła policealna dla dorosłych – 1 oddział, techniku uzupełniające dla dorosłych – 1 oddział. W sumie jest 22 oddziały, 650 uczniów i słuchaczy, zatrudnionych jest 46 nauczycieli oraz 11 pracowników obsługi. Obecnie w budynku przeprowadzany jest gruntowny remont, zostały wymienione okna, następnie powstanie instalacja zarządzająca energią, oraz nowa elewacja. Pracownia ćwiczeń praktycznych obecnie jest podzielona na dwie części, nowa część została wyremontowana z projektu, jest wiele pracowni na miarę XXI wieku, wśród nich pracownia samochodowa z pełnym wyposażeniem, klasa patronacka peugeota, firma ta dostarczyła samochód, na którym pracują uczniowie oraz wiele innych przyrządów. Pan Dyrektor dodał, że po remoncie obiektu problemem będzie malowanie sal, problemem jest również boisko, które nie nadaje się do użytkowania, cały czas brakuje pieniędzy na drobne remonty, część takich prac wykonują uczniowie, część pokrywana jest przez Radę Rodziców. Kolejno głos zabrał pan Mariusz Kaczmarski – Dyrektor Zespołu Szkół Ogólnokształcących, który poinformował, że w szkole na co dzień uczy się uczy się 860 uczniów w 31 oddziałach, z czego 12 należy do gimnazjum, 19 do Liceum Ogólnokształcącego. Pan Dyrektor stwierdził, że szkoła cieszy się społecznym zaufaniem, gdyż pomimo niżu, udaje się utrzymać liczbę oddziałów. Jeżeli chodzi o organizację roku szkolnego, to jak co roku, szkoła zaczyna od akcji marketingowej, żeby przyciągnąć jak największą liczbę gimnazjalistów, ponadto jest w planie spotkanie informacyjne dla uczniów gimnazjum nr 1, ich rodziców oraz osób z zewnątrz. Pan Dyrektor dodał, że planuje się
w wersji optymistycznej utworzenie 4 oddziałów w gimnazjum i 6 oddziałów w liceum, problem będzie z etatami dla fizyków i biologów, w przypadku pesymistycznej wersji wypadnie 1 oddział, co będzie wiązało się z problemem etatów dla nauczycieli. Pan Dyrektor dodał, że miejsc w szkołach w związku z niżem demograficznym jest więcej niż uczniów
i należy robić wszystko, aby uczniów do swoich szkół przyciągać. Jeżeli chodzi o bazę, to podobnie jak w pozostałych przypadkach placówek oświatowych robiona jest termomodernizacja budynku, dotychczas ocieplony został stropodach, oraz osuszenie budynku, wszystkie prace zakończą się do końca wakacji. Baza sportowa szkoły została odnowiona, odnowiona od podstaw sala gimnastyczna, boisko wielofunkcyjne, zrobiony jest dach, duże remonty są w tym obiekcie realizowane, pieniędzy brakuje głównie na małe remonty, malowanie sal, wykładanie kafelkami korytarzy itp. Pan Dyrektor dodał, że jeżeli chodzi o kierunki, które planowane są od nowego roku szkolnego są takie same jak w latach ubiegłych, ponadto jest w planie kierunek medyczno-farmaceutyczny od nowego roku szkolnego. Kolejno głos zabrał pan Piotr Sitnik – Dyrektor Zespołu Szkół Licealno-Technicznych, który poinformował, że w skład zespołu wchodzą drugie liceum ogólnokształcące, pierwsze liceum profilowane i technikum nr 1. W liceum jest klasa biologiczno-chemiczna, humanistyczna, w pierwszej klasie jest również tzw. profil policyjny
W pierwszym liceum profilowanym aktualnie jest tylko druga klasa, dwuprofilowa: ekonomiczno-administracyjna połączona z zarządzaniem informacją. Technikum nr 1 kształci w zawodach technik - informatyk i technik – mechanik. Pan Dyrektor poinformował,
że obecni uczy się w szkole 581 uczniów w 20 oddziałach, zatrudnionych jest 50 nauczycieli. Jeżeli chodzi o organizację roku szkolnego 2011/2012 to nabór prowadzony będzie
do siedmiu klas, przy scenariuszu pesymistycznym, gdy nabór przeprowadzony zostanie
do pięciu klas, będą problemy z etatami dla germanistów, poloniści i nauczyciele jęz. angielskiego. Jeżeli chodzi o bieżące problemy placówki, to szkoła jest świeżo po remoncie, ma odbyć się remont korytarzy, problem z pracownią komputerową, gdyż jedna z trzech pracowni jest bardzo przestarzała, ponadto brakuje boiska wielofunkcyjnego. Kolejno Przewodnicząca Komisji poprosiła radnych o zadawanie pytań dyrektorom placówek. Głos zabrała radna Irena Kielar, która stwierdziła, że 10 lutego , po 10 latach została wypełniona luka przez MEN, jak organy prowadzące powinny wykonywać swoje obowiązki dot. warunków funkcjonowania placówek oświatowych oraz roli jaka pełni organ prowadzący
w tym zakresie. Ponadto radna stwierdziła, że sprawy oświaty i braku pieniędzy na niektóre remonty w placówkach czy wyposażenie szkół, są poruszane przez radnych na sesjach, tylko nie zawsze są na to pieniądze. Radna Irena Kielar dodała, że jeżeliby dokonać porównania stanu oświaty z czasu powstania powiatu z tym co jest obecnie, to widać byłoby jak dużo zostało zrobione. Kolejno głos zabrał radny Tadeusz Konarski, który poinformował, że komisja chciałaby być we wszystkich placówkach oświatowych dla których organem prowadzącym jest powiat. Kolejno radny Tadeusz Konarski zapytał, czy dyrektorzy otrzymując swoje plany finansowe otrzymują również rozliczenie części ogólnej subwencji oświatowej na poszczególne jednostki, dlatego, że większość szkół ponadgimnazjalnych nie wykorzystuje możliwości języka ojczystego niemieckiego w szkołach ponadgimnazjalnych,
a na tego typu zadanie są duże pieniądze, warto byłoby się temu mechanizmowi przyjrzeć. Kolejno radny Tadeusz Konarski stwierdził, że rzeczywiście w oświacie wiele się zmienia, jeżeli chodzi o infrastrukturę oświatową i jest to bardzo dobre. Radny Tadeusz Konarski zapytał panią dyrektor SOSW, jak zostanie załatwiona sprawa etatów dla nauczycieli skoro będą o dwa oddziały mniej a nie planuje się zwolnień nauczycieli. Pani dyrektor odpowiedziała, że obecnie nauczyciele maja godziny ponadwymiarowe i z tych godzin zabezpieczy się pracę na przyszły rok. Kolejno radny Tadeusz Konarski zapytał pana Dyrektora WODZiDZ, o ogrzewanie. Pan Solarewicz odpowiedział, obiekt posiada swoją własną kotłownię, która zasila ZSLT, wspólnotę mieszkaniowa i lokatorów a ogrzewanie rozliczane jest ryczałtowo a nie jest to adekwatne, jest to kwestia założenia liczników. Głos zabrał pan Starosta, który poinformował, że jest to element programu zwiększenia efektywności energetycznej, zostaną zainstalowane razem z czujnikami przede wszystkim
w ZSLT oraz urządzenie, które będzie mierzyć ilość przekazywanej energii do mieszkań, rozliczenie pomiędzy WODZiDZ a ZSLT są wewnątrz budżetu powiatu, natomiast szczególną uwagę należy zwrócić w tej kwestii na te cztery mieszkania. Kolejno radny Tadeusz Konarski zapytał, jaki jest mechanizm motywujący wypracowywanie środków, które idą do budżetu. Pan Dyrektor WODZiDZ odpowiedział, że w planie budżetowym zawarte są dochody, które placówka musi wypracować, w 100 %, odprowadzane są one do budżetu powiatu, jeżeli są przekroczenia to również wracają one do powiatu. Radny Tadeusz Konarski stwierdził, że jeżeli placówka ma wydatki pokryte z części oświatowej subwencji ogólnej,
ale oprócz tego placówka zarabia jakieś pieniądze, czy jest jakiś mechanizm, który powoduje,
że jest motywacja, aby zarobić więcej w skali roku. Głos zabrała pani Dyrektor SOSW, która stwierdziła, że jej jednostka też wypracowuje dochody, ale wszystkie pieniądze wypracowane wracają do jednostki w postaci doposażenia, składany jest wniosek i pieniądze wracają do jednostki. Głos zabrał pan Starosta, który poinformował, że środki wypracowywane przez jednostki powiatu zgodnie z ustawą o finansach publicznych nie trafiają do budżetu ale
z budżetu, trafiają do planów finansowych jednostek, oraz, że nie było sytuacji, gdzie zostawałyby one w budżecie powiatu lub też były przeznaczone na inny cel. Pan Starosta dodał, że w ciągu roku budżetowego wielokrotnie pojawiają się korekty budżetu, jeżeli pojawiają się dodatkowo wypracowane środki, na wniosek dyrektora placówki zostają wprowadzone do budżetu. Jeżeli chodzi o motywowanie ludzi określone zostały zasady wyliczania kosztów związanych z różnymi usługami świadczonymi na zewnątrz, co dotyczy głównie internatu, w przypadku organizacji różnych imprez okolicznościowych jako jeden
z czynników kosztów liczona jest praca pracowników. Głos zabrał pan Wiesław Solarewicz, który stwierdził, że nie jest w stanie przewidzieć w planie finansowym ilości imprez oraz, że są zrobione kalkulacje wynajmu sal, stołówki, pokoi w internacie, wyżywienia i inne. Następnie radny Tadeusz Konarski poruszył kwestię braku pieniędzy w placówkach na mniejsze remonty, typu malowanie sal lekcyjnych i wyposażenia szkół w pomoce dydaktyczne, komputery i inne i zapytał dyrektorów czy jest ono w ich placówkach wystarczające. Głos zabrał dyrektor ZSLT, który poinformował, że pieniądze na tego rodzaju sprzęt stara się pozyskiwać z projektów unijnych, współpracy z uczelniami wyższymi, oraz, że jeżeli chodzi o pracownie komputerowe w ZSLT to jest nowoczesna pracownia, rzutniki zamontowane na stałe. Pani dyrektor SOSW dodała, że wspólnie ze Starostwem realizowane są projekty z POKL, Innowacyjna Szkoła Zawodowa, otrzymano już projektory, w tym roku laptopy na kwotę 8 tys. zł., ponadto placówka współpracuje ze stowarzyszeniem Stobrawa, gdzie realizowany jest projekt stowarzyszeniowy, na którym uczniowie bardzo dużo skorzystali nabywając różne umiejętności. Ponadto pani Dyrektor dodała, że problem jest
z podręcznikami, gdyż większość dzieci nie stać na zakup nowych podręczników, podręczniki kupowane są sukcesywnie przez szkołę, ale problem istnieje, ponadto bardzo dużą pomocą są stypendia socjalne a także środki finansowe od organu prowadzącego na różnego rodzaju zajęcia sportowe, wyjazdy na zawody sportowe i sprzęt sportowy. Radny Tadeusz Konarski zapytał, czy w przypadku stypendiów socjalnych jest uchwała Rady Powiatu w tej sprawie. Głos zabrała radna Irena Kielar, która poinformowała, że sprawa stypendiów szeroko omawiana była na jednej z komisji, były wnioski skierowane do pani Naczelnik Wydziału Edukacji, następnie przez panią Dzierżan pani Miś prowadziła szkolenie w tym zakresie. Radny Tadeusz Konarski zapytał czy dyrektorzy mają do dyspozycji fundusz stypendialny oraz, czy jest w tym temacie podejmowana uchwała Rady Powiatu. Głos zabrał pan Starosta, który wyjaśnił, że obecnie stypendia socjalne są zadaniem własnym gminy a stypendia naukowe są zadaniem własnym powiatu. Radny Tadeusz Konarski stwierdził, że na pierwszym spotkaniu przed uchwaleniem budżetu padło m.in. pytanie dot. środków pozalekcyjnych, gdyż niektóre szkoły trzymały środki na zajęcia pozalekcyjne a niektóre nie. Radny Tadeusz Konarski stwierdził, że odpowiedź na powyższe pytanie była taka, że wszyscy dyrektorzy otrzymali informację, że mogą złożyć zapotrzebowanie na zajęcia pozalekcyjne. Kolejno radny Tadeusz Konarski zapytał, czy nie ma zapotrzebowania na zajęcia pozalekcyjne czy po prostu nie ma informacji, że takie zapotrzebowanie dyrektor szkoły może mieć. Pan dyrektor Mariusz Kaczmarski stwierdził, że zajęć pozalekcyjnych jest bardzo dużo, jest dodatkowa „karciana” godzina, jest jednak problem ze spożytkowaniem tej godziny, gdyż dzieci mają bardzo dużo zajęć pozalekcyjnych. Pan Starosta stwierdził, że ilość tych godzin jest duża, ponadto jest dużo programów realizowanych z POKL. Radny Tadeusz Konarski stwierdził, że problem jest bardziej złożony, jeżeli chodzi o godziny „karciane” to katalog zajęć na te godziny jest ściśle określony a w przypadku projektów też określone są wskaźniki, natomiast chodzi o takie sytuacje, gdzie udzielana jest bardzo duża ilość korepetycji, w systemie coś nie działa skoro jest tak duża liczba korepetycji. Głos zabrał dyrektor ZSO, który stwierdził, że zajęć pozalekcyjnych w szkole jest dużo, ale są również korepetycje, które jego zdaniem będą, gdyż czym innym jest praca w grupie, z całą klasą
a czym innym praca indywidualna z uczniem, ponadto jest to również indywidualna sprawa rodziców. Pan Dyrektor dodał, że często słyszy się, że nauczycielom na lekcji nie chce się uczyć, uczą dopiero na korepetycjach, jednak należy tutaj wypośrodkować na ile jest to problem szkoły a na ile aspiracje rodziców. Radny Tadeusz Konarski stwierdził, kwestia dodatkowych godzin z określonych przedmiotów jest tematem do dyskusji. Dyrektor WODZiDZ stwierdził, że na przykład dzięki projektom jest więcej zajęć z jęz. obcych i co za tym idzie większa zdawalność uczniów którzy do projektów przystępują. Głos zabrał pan Starosta, który stwierdził, że z dyskusji wynika obraz kondycji oświaty w powiecie, oraz, że wiedza o poszczególnych zadaniach wykonywanych w poszczególnych placówkach wynika
z budżetu i każdy tą wiedzę posiada, więc nie ma sensu powtarzać, że coś jest robione w tej czy innej szkole, jeżeli chodzi o wyliczenia związane z wynagrodzeniami nauczycieli we wszystkich jednostkach oświatowych z podziałem na etaty do cząstek etatów, to także jest zawarte w uchwale budżetowej, więc stan zatrudnienia i elementy związane
z funkcjonowaniem szkół są w budżecie, jeżeli chodzi o inwestycje w placówkach oświatowych, które trwają obecnie, to komisja odwiedzi poszczególne szkoły. Pan Starosta dodał, że szkoły w powiecie kluczborskim są dużymi obiektami, stąd koszty modernizacji na tych obiektach są bardzo duże, w tym roku inwestycje są na bardzo dużą skalę, od 2009 do końca bieżącego roku na inwestycje w oświacie przeznaczono 15 mln. zł. Jeżeli chodzi
o poruszony przez dyrektorów temat rynien i elewacji pan Starosta poinformował, że
w przypadku dwóch obiektów zabytkowych przygotowana jest dokumentacja na remont elewacji, na kwotę około 1,5 mln. zł. gdyż w programie zwiększenia efektywności nie było szansy na ujęcie tego rodzaju robót, dlatego też będzie to kolejnym planowanym krokiem, jeżeli chodzi o te dwa zabytkowe obiekty. Pan Starosta stwierdził, że istotne jest, że w ramach RPO WO zabezpieczono środki za wsparcie lokalnej infrastruktury edukacyjnej w zakresie wsparcia centrum kształcenia ustawicznego i praktycznego. W przypadku warsztatów w CKU jedna część jest wyremontowana, druga zostanie wyremontowana, powstanie baza do praktycznej nauki zawodów takich jak cieśla, murarz, dekarz, spawacz. Pan Starosta stwierdził, że jest to cały proces, który jest bardzo kosztowny i będzie odbywał się bardzo systematycznie. Kolejno Przewodnicząca przystąpiła do ustalania terminów wizyt
w poszczególnych placówkach. Następnie Przewodnicząca Komisji podziękowała dyrektorom placówek za przybycie.
w następujących dniach: 14.03.2011 r. oraz 25.03.2011 r. Ponadto członkowie komisji omówili zestawienie zbiorcze zajęć organizowanych przez szkoły ponadgimnazjalne
i placówki oświatowe podczas tegorocznych ferii. Radny Tadeusz Konarski stwierdził,
że należy przyjrzeć się bliżej nauce jęz. ojczystego niemieckiego, gdyż nie ma kontynuacji tego języka oraz, że trzeba się przyjrzeć bliżej podziałowi pieniędzy na poszczególne jednostki, gdyż nie ma pewności, że szkoła dostaje tyle pieniędzy ile powinna dostać, oraz, że szkoły powinny być równo traktowane, jeżeli szkoła pracuje na to aby mieć więcej uczniów to powinna dostawać więcej pieniędzy. Ponadto radny Tadeusz Konarski stwierdził,
że posiada informacje od dyrektorów szkół, że dostają budżet i nie wiedzą czy środki tam zapisane są ich udziałem w subwencji oświatowej czy mają mniej czy mają więcej. Głos zabrał radny Rudolf Gerlic, który stwierdził, że nauka języka w małych szkołach jest bardzo korzystna, oraz, że na przykład w ogólniaku nie ma nazwy jęz. ojczystego niemieckiego (języka mniejszości), traci się przez to dotację na jego naukę.