Protokół Nr IX/2003

z sesji Rady Powiatu w Kluczborku

w dniu 17 lipca 2003r.

 

 

 

Sesję Rady Powiatu otworzył o godzinie 1200 Przewodniczący Rady Powiatu
w Kluczborku – Maciej Mularczyk. Powitał wszystkich radnych, a następnie stwierdził,

że obrady w dniu dzisiejszym będą prawomocne, gdyż na ogólną liczbę 19 radnych obecnych jest 17.

Kolejno Przewodniczący przedstawił radnym porządek obrad w dniu dzisiejszym.

Wystąpił również z wnioskiem w sprawie poszerzenia porządku obrad o dodatkowy projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr V/33/2003 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia

27 marca 2003 roku, w sprawie rozpisania przetargu na wybór agenta emisji i określenia wstępnych warunków emisji obligacji komunalnych.

Do zaproponowanego porządku sesji nie wniesiono uwag, w związku z czym Przewodniczący poddał go pod głosowanie.

W obecności 14 radnych za głosowało 13, wstrzymał się 1, nie stwierdzono głosów przeciw.

W związku z powyższym Rada Powiatu zatwierdziła następujący porządek:

1.Sprawy porządkowo-organizacyjne:

a/ otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad,

b/ zatwierdzenie porządku obrad,

c/ zatwierdzenie protokołu z VIII sesji.

2.Interpelacje i zapytania radnych.

3.Podjęcie uchwał w sprawach:

a/ zmian w budżecie Powiatu Kluczborskiego uchwalonego na 2003 rok,

b/ zmiany uchwały nr V/33/2003 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 27 marca 2003 roku,

w sprawie rozpisania przetargu na wybór agenta emisji i określenia wstępnych warunków

emisji obligacji komunalnych,

c/ emisji obligacji komunalnych oraz określenia zasad ich zbywania,

nabywania i wykupu przez Zarząd Powiatu Kluczborskiego,

d/ utworzenia publicznej placówki doskonalenia nauczycieli,

e/ zatwierdzenia programu naprawczego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki

Zdrowotnej ZOZ w Kluczborku,

f/ zatwierdzenia regulaminu Rady Społecznej Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki

Zdrowotnej ZOZ w Kluczborku,

g/ wyrażenia opinii do projektu uchwały Sejmiku Województwa Opolskiego dotyczącego

wyłączenia ze struktury Opolskiego Centrum Rehabilitacyjnego w Korfantowie

Przychodni Rehabilitacyjno-Ortopedycznej w celu przekształcenia.

4.Odpowiedzi na zgłoszone interpelacje i zapytania radnych.

5.Sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu.

6.Wolne wnioski i zapytania.

7.Zamknięcie obrad.

Kolejno przystąpiono do zatwierdzenia protokołu z VIII sesji Rady Powiatu, która odbyła się w dniu 17 czerwca 2003r.

Do protokołu radni nie wnieśli uwag i w drodze głosowania w obecności 16 radnych jednogłośnie 16 głosami za przyjęli protokół z sesji Rady Powiatu.

 

Do punktu 2 porządku obrad

 

Radny Leszek Krzyżanowski oświadczył , że składa w chwili obecnej ustną skargę na Starostę Kluczborskiego oraz Sekretarza Powiatu w sprawie utrudniania mu dostępu do informacji publicznej. Radny poinformował, że w czerwcu br. starał się otrzymać projekt programu naprawczego SPZOZ ZOZ w Kluczborku lecz nie został mu on udostępniony.

Ponadto radny poinformował, że podobne trudności wystąpiły, gdy poprosił o kopię sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu z dnia 26.05.2003r wraz z załącznikiem 10c.

W związku z powyższym radny poprosił o wyjaśnienie takiego sposobu postępowania wobec niego oraz stwierdził, że w najbliższym czasie złoży powyższą skargę na piśmie.

Radny Władysław Zawadzki zapytał czy w związku z nowo powstałym na terenie Byczyny Hospicjum im. Ojca Pijo mieszczącym się w budynku po byłym gimnazjum byłaby możliwość jakiejkolwiek pomocy dla tego typu działalności. Hospicjum obejmowałoby swoją działalnością cały Powiat Kluczborski.

Radny Zdzisław Pelc poprosił o wyjaśnienie kwestii dotyczącej naliczania podatku od dróg niesklasyfikowanych, wchodzących w skład gospodarstw rolnych, w nawiązaniu do zapisów prowadzonej ewidencji gruntów.

Radny Piotr Wiecha poruszył sprawę złego stanu nawierzchni chodnika przy ul.Pułaskiego /obok ,,Fampry”/ . Zapytał czy byłaby w najbliższym czasie możliwość ewentualnej

naprawy jego.

Radny Adam Martyniszyn zapytał ile kwotowo wyniósł bilans zamknięcia / od projektu do wykończenia oddziału chirurgicznego / z uwzględnieniem kosztów poniesionych w procesie sądowym wobec firmy ,,Plata”, która była głównym wykonawcą /,

radny zawnioskował, aby wszyscy radni po przeprowadzanych kontrolach na terenie Starostwa Powiatowego w Kluczborku otrzymywali wnioski pokontrolne do wglądu, ponadto radny poprosił Skarbnika o wyjaśnienie czy kilka lat wstecz zdawał sobie sprawę, że w chwili obecnej będzie taka ciężka sytuacja w kluczborskim SPZOZ jeśli chodzi o zadłużenie i czy wtedy spodziewał się takich następstw.

 

Do punktu 3a porządku obrad

 

Przewodniczący Rady przedstawił zebranym projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Powiatu Kluczborskiego uchwalonym na 2003 rok. Przedmiotowy projekt dotyczy zmian, które mają związek z następującymi wnioskami złożonymi do Zarządu Powiatu:

Zespół Szkół Licealno-Zawodowych w Polanowicach- sprzedaż sprzętu służącego do nauki zawodu w szkołach o profilu rolniczym, a za otrzymane środki przeprowadzenie remontu systemu grzewczego w internacie szkoły, kolejny wniosek dotyczy wydatków tutejszego Starostwa, przeznaczonych na uzbrojenie terenu pod budownictwo jednorodzinne.

Kolejną sprawą jest aktualizacja planu finansowego środka specjalnego funkcjonującego przy Zespole Szkół Ogólnokształcących w Kluczborku. Środek powstał w związku z otrzymaniem darowizny i odszkodowania, czyli w sytuacji kiedy powstaje z mocy samej ustawy i nie wymaga powoływania go przez organ stanowiący. W związku z powyższym zwiększa się dochody budżetu powiatu o kwotę 68.000.00,-zł, zwiększa się wydatki budżetu powiatu

o kwotę 68.000.00,-zł, wprowadza się zmiany w planie wydatków inwestycyjnych na 2003 rok , zmiany w planie przychodów i wydatków środków specjalnych.

Do powyższego projektu nie zgłoszono zapytań. Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. W obecności 17 radnych za podjęciem uchwały głosowało 17 radnych,
nie stwierdzono głosów wstrzymujących się i przeciw. Rada Powiatu podjęła uchwałę

Nr IX/59/2003 przyjmując proponowane wyżej zmiany w budżecie Powiatu Kluczborskiego uchwalonego na 2003 rok.

 

Do punktu 3b porządku obrad

 

Kolejno radni zapoznali się z projektem uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr V/33/2003 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 27 marca 2003 roku, w sprawie rozpisania przetargu na wybór agenta emisji i określenia wstępnych warunków emisji obligacji komunalnych.

Radny Adam Martyniszyn zapytał jakie będą warunki emisji obligacji.

Skarbnik wyjaśnił, że warunki emisji są przedstawione w następnym projekcie uchwały bezpośrednio mającym związek z tym projektem w § 1.

Ponadto Skarbnik poinformował, że zmiana ta ma związek z przetargiem jaki został ogłoszony na wybór agenta emisji obligacji komunalnych / termin przetargu 15 lipca 2003r /.

W w/w terminie nie wpłynęła ani jedna oferta dlatego też nie rozstrzygnięto powyższego przetargu. W celu umożliwienia prowadzenia dalszego postępowania związanego z emisją obligacji na dzisiejszą sesję został wprowadzony powyższy projekt w celu doprowadzenia do pełnej zgodności brzmienia uchwały przywołanej w tytule z uchwałą w sprawie emisji obligacji komunalnych.

W związku z brakiem innych zapytań Przewodniczący Rady Powiatu poddał projekt pod głosowanie. W drodze głosowania 14 głosami za, 3 głosach wstrzymujących się i braku głosów przeciw Rada Powiatu podjęła uchwałę nr IX/60/2003 w przedmiotowej sprawie.

Do punktu 3c porządku obrad

 

Następnie Przewodniczący Rady przedstawił kolejny projekt uchwały w sprawie emisji obligacji komunalnych oraz określenia zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez Zarząd Powiatu Kluczborskiego. Projekt ten zawiera sposób emisji obligacji oraz określa
ich kwotę. Obligacje miałyby być wyemitowane w trzech transzach obligacji na okaziciela.

Pierwsza transza w 2003r. byłaby na kwotę 2.000.000,-zł w dwóch seriach:

-obligacje 5-letnie /kwota-1.000.000,-zł, o wartości nominalnej 100.000,-zł każda/

-obligacje 5-letnie /kwota-1.000.000,-zł, o wartości nominalnej 100.000,-zł każda/

Druga transza w 2004r. na kwotę 2.000.000,-zł w dwóch seriach:

-obligacje 5-letnie /kwota-1.000.000,-zł, o wartości nominalnej 100.000,-zł każda/

-obligacje 5-letnie /kwota-1.000.000,-zł, o wartości nominalnej 100.000,-zł każda/

Trzecia transza w 2005r. na kwotę 2.000.000,-zł w dwóch seriach:

-obligacje 5-letnie /kwota-1.000.000,-zł, o wartości nominalnej 100.000,-zł każda/

-obligacje 5-letnie /kwota-1.000.000,-zł, o wartości nominalnej 100.000,-zł każda/.

Emisja powyższych obligacji ma na celu pokrycie wydatków związanych z zadaniami inwestycyjno-remontowymi z zakresu budowy i modernizacji infrastruktury drogowej, modernizacji bazy szkół ponadpodstawowych i jednostek opieki społecznej i uzbrojenia terenu pod budownictwo jednorodzinne. Do powyższego projektu uchwały nie wniesiono zapytań w związku z czym Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie.

W drodze głosowania 14 głosami za, przy 3 głosach wstrzymujących się, i braku głosów przeciw Rada Powiatu podjęła uchwałę Nr IX/61/2003 w powyższej sprawie.

 

Do punktu 3d porządku obrad

 

Kolejnym projektem z jakim zapoznał radnych Przewodniczący Rady był projekt w sprawie utworzenia publicznej placówki doskonalenia nauczycieli.

Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Kluczborku tworzy się na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 23 kwietnia 2003r. w sprawie warunków i trybu tworzenia, przekształcania i likwidowania oraz organizacji i sposobów działania placówek doskonalenia nauczycieli, w tym zakresu ich działalności obowiązkowej oraz zadań doradców metodycznych, warunków i trybu powierzania nauczycielom zadań metodycznych. Utworzenie powyższej placówki podniosłoby prestiż naszego powiatu.

Jednocześnie zakłada się, że źródłami finansowania będą środki z subwencji oświatowej

w części dotyczącej doskonalenia i dokształcania nauczycieli, dotacje z powiatów i gmin zgodnie z zawartymi porozumieniami oraz środki specjalne, pochodzące z organizacji różnych form doskonalenia nauczycieli.

Do projektu przedstawionego radnym nie wniesiono uwag w związku z powyższym Przewodniczący Rady poddał go pod głosowanie.

W obecności 17 radnych jednogłośnie 17 głosami za podjęto kolejną uchwałę Nr IX/62/2003 w przedmiotowej sprawie.

 

Do punktu 3e porządku obrad

Przewodniczący Rady Powiatu przedstawił zebranym następny projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia programu naprawczego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej ZOZ w Kluczborku. Powyższy projekt programu naprawczego SPZOZ ZOZ

w Kluczborku został opracowany przez Dyrekcję zakładu. Projekt ten przedstawia konieczne działania na 2003 rok i lata następne, które należy podjąć jak najszybciej w SPZOZ ZOZ,

aby zapewnić możliwość dalszego funkcjonowania jednostki z jednoczesną poprawą warunków leczenia. Ponadto projekt przedstawia obecną bardzo trudną sytuację finansową jednostki, jego strukturę organizacyjną oraz sposoby przeprowadzania dalszej restrukturyzacji zakładu w tym restrukturyzacji zadłużenia, optymalizacji zatrudnienia, efektywnego wykorzystania posiadanych zasobów mienia, wydzielanie ze swoich struktur działalności niemedycznej, informatyzacji szpitala, wprowadzenie motywacyjnego systemu wynagrodzeń.

Projekt powyższego programu zawiera również propozycję dokonania przekształcenia SPZOZ ZOZ w Kluczborku poprzez jego likwidację i powołanie w jego miejsce niepublicznego zakładu opieki zdrowotnej, który przejąłby dotychczasową działalność.

Tak powstały niepubliczny zakład byłby utworzony w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, gdzie 100% udziałów lub większość posiadałby samorząd powiatowy.

Zdaniem Dyrekcji SPZOZ ZOZ w Kluczborku nie ma szansy na dalsze funkcjonowanie bez wprowadzenia zawartej w powyższym programie restrukturyzacji, gdyż dalsze brnięcie może doprowadzić do likwidacji Szpitala przez organ założycielski i przejęcia jego zobowiązań.

Taka sytuacja może doprowadzić także do pozbawienia mieszkańców powiatu opieki zdrowotnej w zakresie lecznictwa zamkniętego.

Kolejno Przewodniczący Rady Powiatu udzielił głosu zaproszonemu na sesję Panu Romanowi Kolek – V-ce Dyrektorowi Opolskiego Oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia w Opolu, który poinformował zebranych, iż sytuacja w służbie zdrowia ma związek z tym,

że proces restrukturyzacji nigdy nie będzie procesem ukończonym, bo jest to proces bardzo żmudny i ciężki. Ponadto uważa, że program opracowany przez Dyrekcje SPZOZ ZOZ
w Kluczborku jest programem słusznym. Uważa także, że w Powiecie Kluczborskim jest jeszcze wiele do zrobienia m.in. trzeba zorganizować wyspecjalizowane poradnie, gdyż specjalistyka jest dobrze płatna. Poinformow
ał również, że Ministerstwo Zdrowia nie przewiduje wzrostu nakładów na lecznictwo szpitalne i dlatego ważna jest dobra organizacja opieki zdrowotnej.

Radny Wiktor Naumik po wysłuchaniu wypowiedzi V-ce Dyrektora NFZ w Opolu stwierdził, że sytuacja jest naprawdę ciężka i dlatego w takiej sytuacji wszyscy radni powinni przedstawić swoje propozycje, aby coś zmienić. Ponadto radny poinformował, że on także chciałby przedstawić swoje propozycje w sprawie ratowania kluczborskiego szpitala.

Radna Irena Kielar także wyraziła swoje uznanie dla opracowanego programu, gdyż uważa, że jest to ważny problem dotyczący wszystkich.

Ponadto radna poinformowała, że 17 lipca 2003 w gazecie Rzeczpospolita ukazał się artykuł w sprawie cięć wydatków w służbie zdrowia. Artykuł ten zawiera także ,,kierunkowe założenia” programu naprawy sytuacji w ochronie zdrowia. Założenia te przewidują oprócz częściowego umorzenia zobowiązań szpitali /tylko wobec ZUS i PFRON/, komercjalizację szpitali, czyli przekształcenie ich w spółki prawa handlowego. Poprzednia restrukturyzacja

w latach 1999-2001 nie zahamowała tempa zadłużania się placówek. Radna zwróciła się do wszystkich zebranych, aby znaleźć rozwiązanie w tej trudnej sytuacji i zastanowić się wspólnie nad tym problemem. Zdaniem radnej nie można osądzać za zaistniałą sytuację poprzedniej Rady Powiatu, gdyż ona także robiła wszystko, aby ratować szpital.

Kolejno głos zabrał radny Wiktor Naumik, który stwierdził, że należy uwidocznić błędy poprzedniej Rady, a następnie przejść do nowych działań. Ponadto radny stwierdził, że szpital kluczborski znajduje się w bardzo ciężkiej sytuacji, co jest rezultatem poprzedniej kadencji, gdyż przeoczono okres przekształceń. Radny uważa, że Pan Starosta za mało zrobił, aby ten proces dobrze dopilnować. Radny Wiktor Naumik wyraził także swoje uznanie dla programu naprawczego lecz nie zgadza się w powyższym programie z redukcją zatrudnienia.

Radny przedstawił swoje propozycje, które zdaniem radnego pomogłyby zakładowi dźwignąć się z trudnej sytuacji. Proponuje m.in., aby wszyscy radni na przestrzeni sześciu miesięcy zrezygnowali z przysługujących im diet, pracownicy Starostwa Powiatowego zrezygnowali

z premii i nagród, aby Pan Starosta Kluczborski opodatkował się również przez okres sześciu miesięcy, ponadto lekarze mogliby ze środków własnych zakupić najpotrzebniejsze leki, można by utworzyć fundację pod hasłem ,, Ratujmy szpital” , gdzie każdy miałby dostęp do konta na które można przekazywać środki.

Radny Leszek Krzyżanowski dodał, że po wysłuchaniu wszystkich wypowiedzi także dawnego Dyrektora Kasy Chorych nie może dochodzić do sytuacji, że służba zdrowia kieruje się zasadami rynku i konkurencji.

Ponadto radny Leszek Krzyżanowski stwierdził, że Pani radna Irena Kielar nie ma racji mówiąc o nie rozliczaniu poprzedniej Rady. Zdaniem radnego należy rozliczyć poprzednią kadencję oraz Pana Starostę. Radny także stwierdził, że wypowiadane ,,nie” przy głosowaniach nie jest niekostruktywne ponieważ ludzie, którzy tego nie mówią nie mają własnego zdania. Opowiadanie się na ,,nie” zdaniem radnego nie oznacza, że nie myśli się

o tych sprawach lecz, że wysuwane pomysły nie są odbierane przez innych w pozytywnym tego słowa znaczeniu.

Radny Władysław Zawadzki zaproponował, aby nie spierać się bo do takiej sytuacji nie doprowadziła poprzednia Rada lecz cały system. Radny uważa, że do propozycji przedstawionych przez radnego Wiktora Naumika powinna przyłączyć się także służba zdrowia ponieważ sytuacja ta w znacznym stopniu dotyczy również pracowników.

Kolejno głos zabrał Pan Starosta, który stwierdził, że takie propozycje powinny być przedyskutowane na posiedzeniach poszczególnych komisji lecz nic takiego nie miało miejsca. Ponadto Starosta poinformował, że przedstawione wyżej propozycje nie wnoszą zmian, SPZOZ nie jest jednostką organizacyjną powiatu, organem założycielskim jest Rada Powiatu w Kluczborku. Starosta stwierdził także, iż nie można mówić o tym, że poprzednia Rada nic nie zrobiła dla SPZOZ, gdyż w 70% tematem odbytych Zarządów Powiatu był właśnie temat w/w zakładu.

Radny Zdzisław Pelc stwierdził, że nie można nic radykalnie zmienić jeśli nie ma na to środków finansowych i w takim wypadku winien jest system, a nie poprzednia kadencja.

Kolejno głos zabrał radny Adam Martyniszyn, który poinformował, że geneza całej zaistniałej sytuacji sięga dużo głębiej. Uważa, że ludności należy się dobra opieka i trzeba o to zadbać.

Ponadto radny stwierdził, że do chwili obecnej mało się mówiło o ciężkiej sytuacji w SPZOZ i społeczeństwo miało nikłą wiedzę na ten temat.

Następnie głos zabrała Pani Dyrektor SPZOZ ZOZ w Kluczborku, która poinformowała,
że nad projektem programu naprawczego pracowano ciężko. Opracowano kilka jego wersji,
z których wybrana została właśnie obecna. Pani Dyrektor uważa, że należy zrobić wszystk
o, aby pacjent miał należytą opiekę i program ten do tego właśnie dąży.

Dyrektor SPZOZ podziękowała również za pomoc i współpracę Przewodniczącemu Rady Powiatu oraz Panu Staroście Kluczborskiemu.

Kolejno Przewodniczący Rady udzielił głosu Pani Kierownik Powiatowego Urzędu Pracy

w Kluczborku, która poinformowała zebranych, że w ramach prac interwencyjnych

do SPZOZ zostało skierowane 7 osób. Ponadto opracowany został harmonogram prac pod hasłem ,, Wielkie sprzątanie” na które przeznaczono 75.000,-zł /są to środki zagwarantowane z funduszu pracy/.

Radny Andrzej Jung jako Przewodniczący Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa poparł przygotowany projekt programu z wyjątkiem propozycji wyprowadzenia działalności salowych, pracowni RTG na zewnątrz. Uważa, że nad tym krokiem trzeba się dobrze zastanowić. Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Piotr Wiecha stwierdził, że wszyscy muszą mieć świadomość, że powyższy projekt programu naprawczego nie rozwiąże w znacznym stopniu istniejących już problemów lecz pokaże, że szpital może się sam finansować.
W dalszym ciągu pozostaną więc zobowiązania, z którymi należy coś zrobić.

Pan Starosta stwierdził, że nie można liczyć na to, iż po przyjęciu programu wszystko zacznie funkcjonować nienagannie. Na taką zmianę trzeba czasu, prowadzenia rozmów.

Zdaniem Pana Starosty jest szansa, że być może ustawa o SPZOZ-ach ulegnie zmianie

i będzie możliwość wejścia w postępowanie układowe z wierzycielami co w znacznym stopniu poprawiłoby sytuację SPZOZ w Kluczborku.

Innych uwag i zapytań nie zgłoszono.

Przewodniczący Rady Powiatu poddał projekt pod głosowanie.

W obecności 16 radnych, za głosowało 13 radnych, wstrzymało się 2, 1 radny głosował przeciw.

W związku z powyższym Rada Powiatu podjęła uchwałę nr IX/63/2003 w sprawie zatwierdzenia programu naprawczego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej ZOZ w Kluczborku.

 

 

 

Do punktu 3f porządku obrad

 

Przewodniczący Rady przedstawił kolejny projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia regulaminu Rady Społecznej Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej

ZOZ w Kluczborku. Zatwierdzenie przez Radę Powiatu w Kluczborku regulaminu Rady Społecznej SPZOZ ZOZ w Kluczborku wynika bezpośrednio z przepisów ustawy z dnia
30 sierpnia 1991r. o zakładach opieki zdrowotnej i następuje po wcześniejszym uchwaleniu powyższego regulaminu przez Radę Społeczną. Powyższy regulamin działania Rady Społecznej SPZOZ ZOZ pozwala na określenie sposobu zwoływania posiedzeń, trybu pracy
i podejmowania uchwał Rady Społecznej.

Do powyższego projektu radni nie wnieśli uwag w związku z tym Przewodniczący Rady poddał go pod głosowanie. W drodze głosowania 13 głosami za jednogłośnie Rada Powiatu podjęła uchwałę nr IX/64/2003 w przedmiotowej sprawie.

 

Do punktu 3g porządku obrad

Kolejnym projektem uchwały przedstawionym przez Przewodniczącego Rady był projekt

w sprawie wyrażenia opinii do projektu uchwały Sejmiku Województwa Opolskiego dotyczącego wyłączenia ze struktury Opolskiego Centrum Rehabilitacyjnego w Korfantowie Przychodni Rehabilitacyjno-Ortopedycznej w celu przekształcenia.

Przygotowanie powyższego projektu uchwały wiąże się bezpośrednio z podjęciem działań

ze strony Zarządu Województwa Opolskiego głównie ze względów ekonomicznych oraz zgodnie z tendencją do prywatyzacji usług lecznictwa otwartego.

Do przedstawionego projektu radni nie wnieśli również zapytań.

Przewodniczący Rady poddał przygotowany projekt uchwały pod głosowanie.

W obecności 14 radnych Rada Powiatu jednogłośnie podjęła uchwałę nr IX/65/2003

w powyższej sprawie.

 

Do punktu 4 porządku obrad

 

Wstępnej odpowiedzi na zapytanie radnego udzielił Starosta Kluczborski informując, że po złożeniu skargi przez radnego szczegółowej pisemnej odpowiedzi udzieli komisja rewizyjna po wcześniejszym jej rozpatrzeniu. Radny otrzyma ją na piśmie.

W związku z zapytaniem radnego Władysława Zawadzkiego Pan Starosta wyjaśnił, że bardzo by chciał aby takie hospicjum funkcjonowało lecz wszystko uzależnione jest od polityki Narodowego Funduszu Zdrowia.

Pan Starosta poinformował, że na zapytanie radnego Zdzisława Pelca odpowiedź będzie udzielona na piśmie.

Na zapytanie radnego Piotra Wiecha odpowiedzi udzielił Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych, który poinformował, iż powstałe uszkodzenia w nawierzchni chodnika związane są nie tylko ze złym stanem nawierzchni lecz także z wbudowanymi tam studzienkami kanalizacji deszczowej. Ponadto stwierdził, że w miarę możliwości sukcesywnie uszkodzenia te będą usunięte.

Na pierwsze zapytanie radnego Adama Martyniszyna odpowiedzi udzielił Skarbnik Powiatu.

Pierwsze zapytanie radnego dotyczyło kwoty bilansu zamknięcia od projektu do wybudowania oddziału chirurgicznego z uwzględnieniem kosztów opłat sądowych w procesie z firmą ,,Plata” głównym wykonawcą. Skarbnik wyjaśniając stwierdził, że cała ta kwota wykazana jest w uchwale budżetowej. Na kolejne zapytanie radnego odpowiedzi udzielił Starosta Kluczborski stwierdzając, że jest za tym aby takie wnioski pokontrolne były dostępne do wglądu i poprosił w związku z powyższym Radcę Prawnego o wydanie opinii w tej sprawie.

Następnie głos zabrał Skarbnik Powiatu wyjaśniając, że wcześniej nie mógł przewidzieć takiej sytuacji. Zdaniem Skarbnika wszystko zależy między innymi od stabilności obowiązujących przepisów także ekonomia ma to do siebie, że przyjmuje się określone założenia i ich należy się trzymać.

Ponadto przewidywany był wzrost kontraktów, a stało się niestety inaczej. Kontrakty zmalały.

Innych spraw nie poruszano.

 

Do punktu 5 porządku obrad

 

Kolejno radni analizowali sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku
za okres od 04.06.2003r do 30.06.2003r.

Radny Adam Martyniszyn zapytał czy w związku z omawianą sytuacją finansową Zespołu Szkół Licealno-Zawodowych w Polanowicach będzie przeprowadzona reorganizacja szkoły. Na zapytanie radnego odpowiedzi udzielił Starosta Kluczborski wyjaśniając, że w chwili obecnej nabór na kierunki rolnicze jest na poziomie zerowym i w związku z tym zaistniała potrzeba przeprofilowania szkoły.

Innych zapytań nie zgłoszono. W drodze głosowania w obecności 15 radnych za przyjęciem sprawozdania głosowało 13 radnych, wstrzymało się 2.

Do punktu 6 porządku obrad

 

Przewodniczący Rady Powiatu poinformował, że w związku z apelem radnej Ireny Kielar

z poprzedniej sesji Rady Powiatu w dniu 17 czerwca 2003r.w sprawie przeznaczenia

5% diet radnych na letni wypoczynek dzieci z biednych rodzin zostało złożone 5 wniosków.

Radna Irena Kielar w związku z powyższym stwierdziła, że jest w chwili obecnej możliwość wyjazdu kilkorga dzieci z biednych rodzin na obóz do Gąsek. Ponadto w miarę spływania środków mogłoby ich pojechać więcej. Radny Andrzej Jung zapytał czy jeśli byłaby możliwość takiej pomocy dzieciom czy z wyjazdu mogłoby skorzystać dziecko z Domu Dziecka w Bogacicy. Skarbnik wyjaśnił, że można zaznaczyć na składanym druku dla kogo przeznaczone mają być w/w środki.

Radna Otylia Skoczylas nawiązując do wcześniejszej dyskusji dotyczącej działalności poprzedniej Rady Powiatu związanej z pomocą dla szpitala stwierdziła, że nie można obwiniać jej, gdyż myślą przewodnią rady był właśnie szpital i gdyby w minionej kadencji nie udzielono mu pomocy to w chwili obecnej sytuacja byłaby bez wyjścia. Ponadto radna stwierdziła, że dlaczego dochodzi do sytuacji takich, że na posiedzeniach komisji radni głosują inaczej niż na obradach sesji.

Radny Wiktor Naumik wyjaśnił, że dlatego dochodzi do takich sytuacji ponieważ między innymi nie można podpisywać się pod zwolnieniami pracowników.

Ponadto radny stwierdził, że jego wcześniej przedstawione propozycje w sprawie pomocy

dla SPZOZ ZOZ w Kluczborku nie spotkały się z poparciem wśród radnych.

Przewodniczący Rady Powiatu poinformował wszystkich zebranych, że w dniu 16 lipca 2003r. zostało wystosowane pismo do Pana Leszka Sikorskiego – Ministra Zdrowia

w Warszawie w sprawie pomocy finansowej na zrealizowanie zakupów i robót budowlanych przy wykończeniu Szpitala Chirurgicznego w Kluczborku.

Innych spraw nie poruszano.

 

Do punktu 7 porządku obrad

 

W związku z wyczerpaniem porządku sesji Przewodniczący Rady Powiatu podziękował wszystkim zebranym za udział i zamknął obrady w dniu dzisiejszym o godz.1440 .

 

 

 

 

Przewodniczący Rady

Maciej Mularczyk