Uchwała Nr 5/10/2011
Zarządu Powiatu w Kluczborku
z dnia 17 stycznia 2011r.
w sprawie organizacji roku szkolnego 2011/2012 w prowadzonych przez Powiat Kluczborski szkołach i placówkach oświatowych.
Na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) oraz art. 5 ust. 7, art. 34a ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) uchwala się, co następuje:
§ 1. Wprowadza się „Założenia do opracowania arkuszy organizacji na rok szkolny 2011/2012”, stanowiące Załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Arkusze organizacji szkół i placówek oświatowych na rok szkolny 2011/2012 należy opracować zgodnie z aktualnymi przepisami prawa oświatowego oraz „Założeniami do opracowania arkuszy organizacji na rok szkolny 2011/2012”.
§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Naczelnikowi Wydziału Edukacji i Sportu Starostwa Powiatowego w Kluczborku.
§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Zarząd Powiatu w Kluczborku:
1. Przewodniczący.............................
(Piotr Pośpiech)
2. Członek........................................
(Mieczysław Czapliński)
3. Członek........................................
(Maciej Tomaszczyk)
4. Członek........................................
(Artur Nowak)
WZÓR Nr 1
………………………………………….
(szkoła/placówka)
WYKAZ NAUCZYCIELI ZAGROŻONYCH UTRATĄ PRACY
LUB ZATRUDNIENIEM W NIEPEŁNYM WYMIARZE
w roku szkolnym 2011/2012
Lp. |
Imię i nazwisko |
Staż pracy |
Stopień awansu zawodowego |
Liczba przyznanych godzin tygodniowo (przedmiot/klasa/typ szkoły) |
Kwalifikacje (wszystkie posiadane przez nauczyciela) |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sporządził: Zatwierdził:
................................................ ........................................................
(data, podpis i pieczątka pracownika) (podpis i pieczątka dyrektora)
Kluczbork, dnia……………………………….
---------------------------------------------------------------------------------------------------
WZÓR NR 2
………………………………………….
(szkoła/placówka)
ZESTAWIENIE WAKATÓW
w arkuszu w roku szkolnym 2011/2012
L.p. |
Przedmiot Typ szkoły/klasa |
Liczba godzin |
Wymagane kwalifikacje |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sporządził: Zatwierdził:
................................................ ........................................................
(data, podpis i pieczątka pracownika) (podpis i pieczątka dyrektora)
Kluczbork, dnia……………………………….
WZÓR NR 3
………………………………………….
(pieczątka szkoły/placówki)
PRZYDZIAŁ CZYNNOŚCI NAUCZYCIELI W ROKU SZKOLNYM 2011/2012
L.p. |
Imię i nazwisko nauczyciela |
Nauczany przedmiot(y) |
Staż pracy ogółem |
Stopień awansu zawodowego / grupa zaszeregowania wg tabeli wynagrodzeń |
Opis pełnych kwalifikacji |
Liczba godzin | |||
Wg planu nauczania nominalnie |
W wymiarze obowiązkowym |
Ponadwymiarowe nominalnie |
Niepełnego wymiaru nominalnie | ||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
RAZEM: |
x |
x |
x |
x |
|
|
|
|
Sporządził:
...............................................
(podpis i pieczątka imienna, data)
Oświadczam, że nauczyciele zatrudnieni w …………………………………………………………………….. i wymienieni w powyższej tabeli są zatrudnieni zgodnie z kwalifikacjami określonymi w aktualnym rozporządzeniu w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli.
(podpis i pieczątka dyrektora, data)
Wzór nr 4
................................................
(szkoła/placówka)
LICZBA UCZNIÓW OBJĘTYCH PRAKTYCZNĄ NAUKĄ ZAWODU
W ROKU SZKOLNYM 2011/2012
TABELA NR 1
Lp. |
Typ szkoły |
Zawód |
Liczba uczniów odbywających praktyczną naukę zawodu | |
w szkole (PĆP) |
u pracodawcy | |||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
LICZBA UCZNIÓW I GODZIN ZAJĘĆ W PĆP I U PRACODAWCÓW
TABELA NR 2
Rodzaj/nazwa pracowni |
Zajęcia w PĆP |
Zajęcia u pracodawców |
Razem | |||
Liczba uczniów |
Liczba godzin |
Liczba uczniów |
Liczba godzin |
Liczba uczniów |
Liczba godzin | |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
RAZEM |
|
|
|
|
|
|
Sporządził: Zatwierdził:
................................................ ..............................................
(data, podpis i pieczątka pracownika) (podpis i pieczątka dyrektora)
Kluczbork, dnia………………………….
Załącznik do uchwały
Nr 5/10/2011
Zarządu Powiatu w Kluczborku
z dnia 17 stycznia 2011 r.
ZAŁOŻENIA DO OPRACOWANIA
ARKUSZY ORGANIZACJI SZKÓŁ I PLACÓWEK OŚWIATOWYCH
POWIATU KLUCZBORSKIEGO NA ROK SZKOLNY 2011/2012
I. WSTĘPNE INFORMACJE
1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w roku szkolnym 2011/2012 określają arkusze organizacji szkół/placówek opracowane przez dyrektorów jednostek oświatowych, na podstawie szkolnych planów nauczania – uwzględniających ramowe plany nauczania oraz plany i informacje: informacja dot. organizacji pracy (PODN), plan dokształcania teoretycznego młodocianych (WODiDZ).
2. Arkusz organizacji powinien być opracowany z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów przy optymalnym wykorzystaniu środków finansowych.
3. Zatwierdzony arkusz organizacji jest podstawą do ustalenia przez dyrektora tygodniowego rozkładu zajęć, określającego organizację zajęć edukacyjnych, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia, bezpieczeństwa i higieny pracy.
4. Przed złożeniem do zatwierdzenia arkuszy organizacji i planów – dyrektorzy omawiają i ustalają z pracownikami Wydziału Edukacji i Sportu wszystkie problematyczne sprawy, tj. odstępstwa od założeń i działania wymagające zgody organu prowadzącego, do dnia 15 kwietnia 2011 r.
5. Omówione wcześniej arkusze organizacji i plany na rok szkolny 2011/2012 należy złożyć w Biurze Obsługi Klienta Starostwa Powiatowego w Kluczborku do 29 kwietnia 2011r.
6. Ostateczny termin zatwierdzenia arkuszy organizacji na rok szkolny 2011/2012 przez organ prowadzący ustala się do dnia 25 maja 2011r.
7. Aneks Nr 1 do arkusza organizacji na rok szkolny 2011/2012 dyrektorzy placówek oświatowych i zespołów szkół opracowują (szkoły po zakończeniu rekrutacji do klas pierwszych szkół ponadgimnazjalnych), uwzględniając dane na dzień 5 września 2011r. i składają w Biurze Obsługi Klienta Starostwa Powiatowego w Kluczborku nie później niż do dnia 9 września 2011 r. WODiDZ składa Aneks Nr 1 do dnia 30 września uwzględniając dane na dzień 26 września.
8. Przed opracowaniem Aneksu Nr 1 do arkusza organizacji – dyrektor zespołu szkół omawia odstępstwa od założeń z pracownikiem Wydziału Edukacji i Sportu i po uzgodnieniach z Naczelnikiem Wydziału składa na piśmie, do 22 sierpnia 2011 r., wniosek do Zarządu Powiatu w Kluczborku o zatwierdzenie ewentualnych odstępstw w stosunku do zasad określonych w niniejszej uchwale lub rozporządzeniach (np. mniejsza liczba uczniów w oddziałach, tworzenie grup w oddziałach liczących mniej uczniów niż określono w rozporządzeniu itp.).
9. Kolejne aneksy do arkusza organizacji należy składać z wyprzedzeniem co najmniej 3 dni, chyba że zmiany spowodowane są nagłym zdarzeniem – wówczas w przeddzień tych zmian dyrektor lub wicedyrektor składa aneks osobiście, po uzgodnieniu w Wydziale Edukacji i Sportu.
II. KSZTAŁCENIE I WYCHOWANIE (LICZBA ODDZIAŁÓW, LICZEBNOŚĆ KLAS I GRUP)
1. Nabór do klas pierwszych szkół młodzieżowych w roku szkolnym 2011/2012 zaplanowano w uzgodnieniu z dyrektorami szkół w następujący sposób:
a) licea ogólnokształcące: 10 oddziałów (6 – ZSO, 4 – ZSLT)
b) technika: 8 oddziałów (2 – ZSP Nr 2 – CKU, 2 – ZSLT, 4 – ZSP Nr 1)
c) licea profilowane: 1 oddziały (1 – ZSLT)
d) zasadnicze szkoły zawodowe: 5 oddziałów (4 – ZSP Nr 2 – CKU, 1 – ZSP Nr 1)
2. SOSW w Kluczborku: 2 oddziały (1 – ZSZ specjalna, 1 – Szkoła Przysposabiająca do Pracy).
3. W arkuszach organizacji w poszczególnych zespołach szkół należy zaplanować realną do utworzenia liczbę oddziałów klas pierwszych.
4. W przypadku większej liczby kandydatów do poszczególnych typów szkół, możliwe jest utworzenie większej liczby oddziałów klas pierwszych w zespołach szkół lub zwiększenie liczby uczniów w oddziale, z uwzględnieniem przepisów bhp, dotyczących bazy danego zespołu oraz kwalifikacji nauczycieli za zgodą organu prowadzącego (w trakcie symulacji w programie systemu naboru VULCAN).
5. Ustalona liczba punktów uzyskanych przez absolwentów gimnazjum do przyjęć do poszczególnych typów szkół w roku szkolnym 2011/2012 jest następująca:
a) Liceum ogólnokształcące: ZSO, ZSLT – nie mniej niż 90 punktów,
b) Technikum: ZSLT, ZSP Nr 1, ZSP Nr 2 – CKU – nie mniej niż 60 punktów,
c) Liceum profilowane: ZSLT – nie mniej niż 70 punktów.
6. Należy bezwzględnie przestrzegać ustalonej punktacji przy rekrutacji kandydatów do poszczególnych typów szkół.
7. Liczebność klas pierwszych ustala się na poziomie nie mniej niż 28 uczniów w oddziale. Przy ustalaniu liczby uczniów w klasach należy brać pod uwagę możliwości bazowe szkoły.
8. Planuje się następującą liczbę oddziałów (semestrów) klas pierwszych w szkołach dla dorosłych:
a) I LO dla Dorosłych i I LO Uzupełniające dla dorosłych w ZSO w Kluczborku: 2 oddziały
b) Technikum Uzupełniające Nr 1 dla Dorosłych w ZSP Nr 2 – CKU w Kluczborku: 1 oddział;
c) Zasadnicza Szkoła Zawodowa nr 1 dla Dorosłych w ZSP nr 2 CKU w Kluczborku: 1 oddział;
d) Szkoła Policealna Nr 2 dla Dorosłych w ZSP Nr 2 – CKU w Kluczborku: 1 oddział;
e) Szkoła Policealna Nr 3 dla Dorosłych w ZSP Nr 1 w Kluczborku: 1 oddział;
f) Uzupełniające Liceum Ogólnokształcące Specjalne w SOSW w Kluczborku: 1 oddział.
Łącznie: 6 oddziałów + 1 oddział LU specjalne.
9. Liczebność klas w szkołach dla dorosłych ustala się następująco: w klasach pierwszych nie mniej niż 30 słuchaczy, w pozostałych klasach nie mniej niż 25 słuchaczy. Mniejsza liczba słuchaczy w oddziale wymaga zgody Zarządu Powiatu w Kluczborku.
10. Podział na grupy, tygodniowy wymiar godzin zajęć edukacyjnych, przeznaczenie godzin do dyspozycji dyrektora szkoły – określają przepisy w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych.
11. W przypadku oddziałów liczących mniej uczniów niż określono w aktualnych przepisach – podział na grupy wymaga zgody Zarządu Powiatu w Kluczborku.
12. Godziny do dyspozycji dyrektora należy umieścić w arkuszu organizacji jako oddzielną pulę godzin do wykorzystania w trakcie roku szkolnego. Nie należy ich rozdysponowywać już w okresie planowania organizacji roku szkolnego, lecz dopiero po dokonanym naborze. Godziny te powinny służyć przede wszystkim uczniom, a nie być uzupełnieniem etatów dla nauczycieli.
13. W arkuszach organizacji poszczególnych zespołów szkół należy umieścić liczbę oddziałów prawdopodobnych do utworzenia, bez oddziałów szkół dla dorosłych, ze względu na ewentualne wypowiedzenia zatrudnienia lub ograniczenie w zatrudnieniu, o których dyrektor musi podjąć decyzję do końca maja 2011 r.
III. POLITYKA KADROWA
1. Wszelkie działania w zakresie prowadzonej polityki kadrowej, a w szczególności dobór odpowiednich kandydatów do pracy, służyć winny wzrostowi poziomu nauczania, podnoszeniu rangi zawodu nauczycielskiego, jak również sprawnej organizacji szkoły/placówki.
2. Zatrudnianie osób niebędących nauczycielami do prowadzenia zajęć w zakresie kształcenia zawodowego powinno być prowadzone zgodnie z procedurą zawartą w Zarządzeniu Nr 8/2010 Starosty Kluczborskiego z dnia 23. 02. 2010 r. w sprawie zatrudniania w szkołach publicznych powiatu kluczborskiego osób niebędących nauczycielami do prowadzenia zajęć w zakresie kształcenia zawodowego.
3. Należy przestrzegać przepisów prawa dot. zatrudniania pracowników pedagogicznych jak i niepedagogicznych (rozporządzenie o kwalifikacjach nauczycieli i ustawa Karta Nauczyciela oraz ustawa o pracownikach samorządowych). Nauczycieli obowiązuje pięciodniowy tydzień pracy!
4. Nauczycielom, za ich zgodą wyrażoną na piśmie, można przydzielać godziny ponadwymiarowe do wysokości nieprzekraczającej 11 obowiązkowego etatu godzin nominalnych.
5. Nauczycieli zatrudnianych w trakcie roku szkolnego na czas określony, na zastępstwo za nieobecnego nauczyciela, należy zatrudniać na okres nie dłuższy niż do zakończenia zajęć dydaktycznych – za wyjątkiem nauczycieli stażystów, zatrudnionych od 1 września, rozpoczynających staż na stopień nauczyciela kontraktowego.
6. Ze względu na konieczność uzyskiwania w każdym roku budżetowym przez wszystkich nauczycieli średniego wynagrodzenia nauczycieli konieczne jest zatrudnianie w pełnych wymiarach etatu z jak największą liczbą godzin ponadwymiarowych.
A.KADRA PEDAGOGICZNA
1. Przydziały czynności powinny uwzględniać wszystkie posiadane przez nauczycieli kwalifikacje. Nauczycielom posiadającym więcej niż jedną specjalność nauczania należy przydzielać godziny zgodnie z tymi specjalnościami (przykłady: bibliotekarz i język rosyjski, bibliotekarz i język polski itp.).
2. Zatrudnienie nauczyciela emeryta lub nauczyciela w niepełnym wymiarze godzin, dla którego praca w szkole lub placówce jest dodatkowym zatrudnieniem, może mieć miejsce w ostatnim tygodniu poprzedzającym dzień rozpoczęcia roku szkolnego, za zgodą organu prowadzącego, w sytuacji, gdy planowana liczba godzin ponadwymiarowych dla nauczycieli zatrudnionych w szkole przekracza 11 etatu lub brak jest nauczycieli, którzy mogliby uzupełnić etat.
3. Na podstawie uchwały Nr XXXIII/243/2005 Rady Powiatu z dnia 1 grudnia 2005 r. w sprawie ustalenia zasad rozliczania tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli, dla których ustalony plan zajęć jest różny w poszczególnych okresach roku szkolnego, zatrudnionych w szkołach lub placówkach, dla których organem prowadzącym jest Powiat Kluczborski, dyrektorzy szkół określą dla każdego nauczyciela plan zajęć na rok szkolny, zgodnie z ustalonymi zasadami w § 3 tej uchwały i podadzą każdemu nauczycielowi do wiadomości na piśmie najpóźniej na zebraniu rady pedagogicznej przed rozpoczęciem roku szkolnego.
4. Przy organizowaniu płatnych zastępstw za nieobecnych nauczycieli należy brać pod uwagę kwalifikacje nauczycieli prowadzących zastępstwa, jakość nauczania, bezpieczeństwo uczniów oraz możliwości finansowe szkoły.
5. Zastępstwa, organizowane za nieobecnych nauczycieli, przebywających na dłuższych zwolnieniach lekarskich, na urlopach macierzyńskich, wychowawczych, dla poratowania zdrowia, należy ująć w aneksach, również elektronicznych, i przedkładać do zatwierdzenia Staroście Kluczborskiemu.
B.KADRA NIEPEDAGOGICZNA (pracownicy obsługi i administracji)
1.Zatrudnienie pracowników administracji i obsługi powinno być zgodne
z tabelami stanowisk, zaszeregowania i wymaganiami kwalifikacyjnymi pracowników jednostek samorządu terytorialnego.
2.Należy prowadzić racjonalną politykę zatrudniania pracowników niepedagogicznych, mając na uwadze pełne wykorzystanie czasu pracy i wypełnianie obowiązków w ramach zakresów czynności.
3.Zwiększenie zatrudnienia pracowników administracji i obsługi może być dokonane tylko za zgodą organu prowadzącego.
IV. OGÓLNE ZASADY OPRACOWANIA ARKUSZY ORGANIZACJI SZKÓŁ I PLACÓWEK
1. Arkusz organizacji powinien być opracowany w dwóch egzemplarzach według podanych nowych wzorów wraz z załącznikami i w wersji elektronicznej zgodnie z założeniami organu prowadzącego.
2. Arkusz organizacji opracowany w programie Arkusz Optivum w formacie as+ z datą
1 września 2011 r. należy umieścić w repozytorium na platformie Optimum Net pod adresem https://www.vulcan.net.pl/jst/powiatkluczborski/rejestr.aspx i przesłać drogą internetową do Wydziału Edukacji i Sportu, w terminie do 29 kwietnia 2011 r.; Aneks Nr 1 – z datą 5 września (WODiDZ z datą 26 września), a kolejne aneksy z datą, od której obowiązują zmiany.
3. Wykaz dokumentów składanych przez dyrektorów jednostek:
a) WODiDZ – plan dokształcania teoretycznego młodocianych na rok szkolny, organizacja roku szkolnego, zakres i formy dokształcania, przydział czynności wg własnych wzorów dotychczasowych, wydruk z programu Arkusz Optivum o pracownikach niepedagogicznych, wzór nr 2 w razie potrzeby;
b) PODN – informacja dotycząca organizacji pracy, przydział czynności nauczycieli: wzór nr 3, wykaz pracowników niepedagogicznych;
c) Zespoły szkół (ZSO – bez wzoru nr 4, ZSLT, ZSP Nr 1, ZSP Nr 2 – CKU, SOSW) – arkusze organizacji, załączniki: wzór nr 1, 2, 3, 4 i wydruk z programu Arkusz Optivum o pracownikach niepedagogicznych.
d) Placówki (PPP, MDK) – arkusze organizacji i załączniki: wzór nr 2 (jeśli będzie taka potrzeba), nr 3 i wydruk z programu Arkusz Optivum o pracownikach niepedagogicznych.
4. Załączniki do arkusza organizacji:
a) Wykaz nauczycieli zagrożonych utratą pracy lub zmniejszeniem zatrudnienia do niepełnego wymiaru wraz z kwalifikacjami (wzór nr 1);
b) Zestawienie wakatów (wzór nr 2);
c) Przydział czynności nauczycieli (wzór nr 3);
d) Wykaz liczbowy uczniów odbywających praktyczną naukę zawodu z podziałem na naukę w pracowniach szkolnych i u pracodawców – ZSP Nr 1, ZSP Nr 2 – CKU, SOSW (wzór nr 4);
e) Wydruk z programu Arkusz Optivum dotyczący pracowników niepedagogicznych, z podziałem na pracowników administracji, obsługi i pomocniczych, zawierający następujące dane: imię i nazwisko, stanowisko, wymiar zatrudnienia, miejsce zatrudnienia (szkoła, internat, pracownia ćwiczeń, itp.)
V.PRAKTYCZNA NAUKA ZAWODU
1. Liczba uczniów lub młodocianych w grupach na zajęciach z praktycznej nauki zawodu powinna umożliwiać realizację programu nauczania dla danego zawodu i uwzględniać specyfikę nauczanego zawodu, przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy, a także warunki lokalowe i techniczne w miejscu odbywania praktycznej nauki zawodu.
2. Podziału na grupy dokonuje odpowiednio dyrektor szkoły, w porozumieniu z podmiotem przyjmującym uczniów lub młodocianych na praktyczną naukę zawodu.
3. Wszelkie obowiązki szkoły dotyczące praktycznej nauki zawodu określa aktualne rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie praktycznej nauki zawodu.