Uchwała Nr 158/460/2010 Zarządu Powiatu w Kluczborku z dnia 14 października 2010 r. w sprawie przyjęcia regulaminu organizacyjnego Domu Dziecka ”Nasz Dom Bogacica-Bąków” Na podstawie art. 36 ust.1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) Zarząd Powiatu w Kluczborku uchwala co następuje: §1. Przyjmuje się Regulamin Organizacyjny Domu Dziecka „Nasz Dom Bogacica-Bąków” stanowiący załącznik do niniejszej Uchwały. §2. Traci moc Uchwała Nr 42/143/2007 Zarządu Powiatu w Kluczborku z dnia 11 grudnia 2007r. w sprawie przyjęcia regulaminu Powiatowego Zespołu Socjalizacyjno Interwencyjnego „Nasz Dom” Bogacica-Bąków oraz Uchwała Nr 132/396/2010 Zarządu Powiatu w Kluczborku z dnia 28 stycznia 2010 r. w sprawie zmiany Uchwały §3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia. Zarząd Powiatu w Kluczborku: 1. Przewodniczący ………………………………. Piotr Pośpiech 2. Członek ……………………..……………………. Mieczysław Czapliński 3. Członek ……………………..……………………. Otylia Skoczylas 4. Członek …………………………..………………. Maciej Tomaszczyk Załącznik do Uchwały Nr 158/460/2010 Zarządu Powiatu w Kluczborku z dnia 14.10.2010 r. REGULAMIN ORGANIZACYJNY DOMU DZIECKA „NASZ DOM BOGACICA – BĄKÓW” ROZDZIAŁ I PRZEPISY OGÓLNE § 1. Ramowy program organizacyjny Domu Dziecka „Nasz Dom Bogacica – Bąków” określa zasady wewnętrznej organizacji oraz strukturę i zakres działania placówki typu opiekuńczo – wychowawczej. § 2. Ilekroć w Regulaminie bez bliższego określenia jest mowa o: 1). Staroście - należy przez to rozumieć Starostę Kluczborskiego – Przewodniczącego Zarządu Powiatu. 2). PCPR – należy przez to rozumieć Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku. 3). Placówce – należy przez to rozumieć Dom Dziecka „Nasz Dom Bogacica – Bąków” jako typ placówki socjalizacyjnej. 4). Dom Dziecka należy przez to rozumieć Dom Dziecka „Nasz Dom Bogacica – Bąków” jako typ placówki socjalizacyjnej. § 3.1. Dom Dziecka dysponuje mieniem Powiatu niezbędnym do wykonywania zadań statutowych. 2. Mienie jest przekazywane przez Zarząd Powiatu w formie decyzji o ustanowieniu trwałego zarządu. § 4. 1. Siedziba placówki znajduje się w Bogacicy. 46-243 Bogacica ul. Wiejska 2. 2. Pełna nazwa placówki brzmi Dom Dziecka „Nasz Dom Bogacica – Bąków”, która została utworzona na podstawie uchwały Nr XLVI/274/2010 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 16.09.2010r. § 5. 1. Do zakresu działania placówki socjalizacyjnej należy wykonanie zadań wynikających w szczególności z: 1) Ustawy z dnia 12 marca 2004 o pomocy społecznej ( Dz. U. Nr 175 z 2009 poz. 1362. 2) Konwencji Praw Dziecka / Dz. U. Nr 120 z 1991r. poz. 526/. 3) Rozporządzenie Ministra Polityki Społecznej z 19 października 2007 w sprawie placówek opiekuńczo – wychowawczych /Dz. U. Nr 201 z 2007 poz. 1455/. 4) Rozporządzenie Ministra Polityki Społecznej z 23 grudnia 2004r. w sprawie udzielenia pomocy na usamodzielnienie, kontynuowanie nauki oraz zagospodarowanie /Dz. U. Nr 6 z 2005r.poz. 45/. 5) Ustawy z dnia 05 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym ( z 2001 Nr 142 1592 z późn. zmian ). 6) Ustawa z dnia 27.08.2009 o finansach publicznych ( Dz. U. Nr 157, poz.1240) z późniejszymi zmianami. 2. Dom Dziecka jest jednostką budżetową, której zasady gospodarki finansowej regulują przepisy dla jednostek budżetowych. 3. Dom Dziecka przygotowuje w oparciu o posiadaną dokumentację projekty decyzji w sprawie odpłatności rodziców lub osób zobowiązanych za pobyt dziecka w placówce oraz przygotowuje pod względem merytorycznym projekty decyzji dla organu prowadzącego w sprawie umacniania wierzytelności z tytułu należności pieniężnych do których nie stosuje się przepisów ustawy – ordynacja podatkowa. § 6. Do zakresu działania domu dziecka należy wykonywanie: 1) zadań z zakresu administracji rządowej 2) zadań Samorządu powiatowego 3) innych zadań określonych uchwałami Rady lub Zarządu Powiatu Kluczborskiego § 7. Dom Dziecka współpracuje z: 1) PCPR –ami i ośrodkami pomocy społecznej: właściwymi ze względu na miejsce zamieszkania lub pobytu rodzin wychowanków 2) Ośrodkami adopcyjno – opiekuńczymi 3) Sądami opiekuńczymi i ośrodkami kuratorskimi 4) Policją 5) Szkołami do których uczęszczali i uczęszczają wychowankowie 6) Organizacjami zajmującymi się statutowo pomocą rodzinom i dzieciom 7) Rodzinami biologicznymi dzieci, opiekunami wychowanków i rodzinami zaprzyjaźnionymi 8) Poradniami psychologiczno – pedagogicznymi oraz innymi specjalistycznymi 9) Kościołami i związkami wyznaniowymi 10) Organizacjami charytatywnymi zajmującymi się pracą na rzecz dzieci i rodzin 11) Oraz innymi instytucjami. ROZDZIAŁ II ORGANY JEDNOSTKI § 8. 1. Organami domu dziecka są: 1) dyrektor 2) Zespół d.s. okresowej oceny sytuacji dziecka 3) Zespół wychowawczy – Bąków 4) Zespół wychowawczy – Bogacica 2. Organem wnioskującym i opiniującym jest samorząd wychowanków. ROZDZIAL III STRUKTURA ORGANIZACYJNA § 9. 1. Placówką kieruje dyrektor odpowiedzialny za całokształt działalności placówki. 2. W placówce funkcjonują grupy pracowników: 1) pracownicy pedagogiczni: a) dyrektor b) wychowawcy c) terapeuci d) pracownik socjalny e) pedagog 2) pracownicy administracyjno – ekonomiczni: a) księgowy b) magazynier – intendent 3) pracownicy obsługi: a) palacz – konserwator b) sprzątaczka c) pracownik gospodarczy d) kucharka ROZDZIAŁ IV ORGANIZACJA PRACY PLACÓWKI § 10. 1. Publiczna placówka opiekuńczo – wychowawcza ze względu na specyfikę działania jest placówką socjalizacyjną. 2. Placówka zapewnia dzieciom całodobową opiekę i wychowanie oraz zaspokaja ich niezbędne potrzeby bytowe, rozwojowe w tym emocjonalne, społeczne, religijne. 3. Placówka dysponuje 48 miejscami dla dzieci. 4. W budynku w Bogacicy 28 miejsc. 5. W budynku w Bąkowie 20 miejsc. 6. Opieka wychowawcza sprawowana jest w godzinach od 6.00 do 22.00. 7. W godzinach nocnych od 22.00 do 6.00 opiekę sprawuje dwóch pracowników pedagogicznych w tym jeden wychowawca placówki. 8. Czas pracy w placówce dostosowany jest do zadań placówki i potrzeb wychowanków: 1) czas pracy pracowników administracji i obsługi regulowany jest odrębnymi przepisami 2) czas pracy pracowników pedagogicznych odbywa się w godz: od 6.00 do 22.00 w tygodniu od 6.00 do 22.00 w dni wolne od nauki. 9. Placówka zapewnia opiekę dzieciom z powiatu kluczborskiego, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach także dzieciom z innych powiatów § 11. 1. Organizację wewnętrzną placówki a w szczególności: 1) liczbę etatów 2) regulamin organizacyjny określa dyrektor w porozumieniu z organem prowadzącym. 2. Podział i zakres działań na stanowiskach pracy oraz rodzaje prowadzonych rejestrów i dokumentacji określa zarządzeniem dyrektor. 3. w celu realizacji określonych zadań dyrektor może powoływać zespoły i komisje zadaniowe. 4. Dyrektor wyznacza spośród pracowników Domu Dziecka „Nasz Dom Bogacica – Bąków” osobę zastępującą dyrektora w przypadku swojej nieobecności. § 12. 1. Szczegółowe zakresy czynności pracowników określa dyrektor placówki po zaopiniowaniu przez zespół wychowawczy. 2. Pracownik potwierdza własnoręcznym podpisem przyjęcie powierzonego zakresu czynności. 3. Zakres czynności podlega włączeniu do akt osobowych pracownika. § 13. 1. Do kompetencji dyrektora należy: 1) kierowanie placówką i reprezentowanie jej na zewnątrz 2) sprawowanie nadzoru nad właściwą realizacją standardów opieki i wychowania w placówce. 3) Kierowanie pracą zespołu d.s. okresowej oceny sytuacji dziecka 4) Dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym placówki i ponoszenie odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystanie, a także organizowanie administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi placówki 5) Sprawowanie nadzoru pedagogicznego w zakresie: a) planowania, organizowania i przeprowadzania mierzenia jakości pracy placówki, b) inspirowania i wspomagania wychowawców w spełnianiu przez nich wymagań w zakresie jakości pracy placówki oraz podejmowania nowatorstwa pedagogicznego c) gromadzenia informacji o pracy wychowawców w celu dokonywania oceny ich pracy według zasad określonych w odrębnych przepisach d) sprawuje nadzór nad realizacją standardów opieki i wychowania 2. Dyrektor wykonuje obowiązki pracodawcy dla zatrudnionych pracowników pedagogicznych, ekonomiczno – administracyjnych i obsługowych, 3. Do zadań dyrektora w kierowaniu placówką należy: 1) tworzenie warunków do realizacji zadań wychowawczych i opiekuńczych wg określonych standardów 2) kształtowanie twórczej atmosfery w placówce, właściwych warunków pracy i stosunków pracowniczych 3) przedkładanie projektów i innowacji i eksperymentów pedagogicznych w celu podjęcia uchwał 4) współpraca z samorządem wychowanków 5) zapewnienie pomocy wychowawcom w realizacji ich zadań oraz doskonalenia zawodowego 6) realizowanie zadań związanych z oceną pracy wychowawców 7) współdziałanie z zakładowymi organizacjami działającymi w placówce ( wg odrębnych przepisów ) 8) administrowanie zakładowym funduszem świadczeń socjalnych 9) zapewnienie odpowiedniego stanu bezpieczeństwa i higieny pracy § 14. 1. Do kompetencji głównego księgowego należy w szczególności: 1) opracowywanie planów finansowych w zakresie gospodarki budżetowej i pozabudżetowej 2) opracowywanie sprawozdań z wykonania planów finansowych 3) nadzór nad przestrzeganiem dyscypliny finansowej 4) prowadzenie dokumentacji wyposażenia placówki oraz organizowanie inwentaryzacji 5) sprawowanie kontroli wewnętrznej w zakresie finansowym 6) prowadzenie rachunkowości jednostki zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa 2. Do zadań pracownika socjalnego należy: 1) praca z rodziną dziecka 2) kontakt z instytucjami wspierającymi rodzinę dziecka 3) podejmowanie działań w celu unormowania sytuacji rodzinnej i umożliwienia dziecku powrotu do rodziny 4) działania w celu pomocy i usamodzielnienia wychowanków ROZDZIAŁ V ZASADY GOSPODARKI FINANSOWEJ § 15. 1. Placówka jest jednostką budżetową, która pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadza na rachunek jednostki samorządu terytorialnego. 2. Podstawą gospodarki finansowej placówki jest plan dochodów i wydatków 3. Placówka może uzyskiwać dochody budżetowe z: 1) odpłatności rodziców za pobyt dzieci w placówce 2) odpłatności wychowanków przebywających w placówce na podstawie umowy cywilnoprawnej, które odprowadza na rachunek jednostki samorządu terytorialnego 5. Zasady gospodarki finansowej określa Zarządzenie Dyrektora w sprawie zasad rachunkowości, instrukcji obiegu dokumentów księgowych oraz instrukcji inwentaryzacyjnej. ROZDZIAŁ VI ZAKRES DZIAŁAŃ PRACOWNIKÓW PEDAGOGICZNYCH § 16. 1. Do podstawowych zadań placówki realizowanych przez pracowników należy: 2. udzielanie pomocy mającej na względzie podmiotowość dziecka i rodziny oraz prawo dziecka do: a/ wychowania w rodzinie, a w przypadku wychowywania dziecka poza rodziną do zapewnienia mu w miarę możliwości zgodnie z jego potrzebami opieki i wychowywania w rodzinnych formach opieki zastępczej; b/ zapewnienia stabilnego środowiska wychowawczego; c/ utrzymywanie osobistych kontaktów z rodziną; d/ powrotu do rodziny naturalnej; e/ traktowanie w sposób sprzyjający poczuciu godności i wartości osobowej; f/ ochrony przed arbitralną lub bezprawną ingerencją w życie prywatne dziecka; g/ praktyk religijnych zgodnych z wolą rodziców i potrzebami dziecka; h/ kształcenia, rozwoju uzdolnień, zainteresowań i indywidualności oraz zabawy i wypoczynku; i/ pomocy w przygotowaniu do samodzielnego życia w przypadku wychowywania poza rodziną naturalną; j/ dostępu do informacji; k/ wyrażania opinii w sprawach, które go dotyczą; l/ ochrony przed poniżającym traktowaniem i karaniem. 3. tworzenie serdecznej atmosfery sprzyjającej rozwojowi uczuć i więzi emocjonalnych, 4. utrzymywanie kontaktów z rodzicami wychowanków, 5. wdrażanie wychowanków do przestrzegania higieny osobistej, porządku i czystości otoczenia, prac samoobsługowych i porządkowych, 6. współdziałanie z lekarzem i pielęgniarką w zakresie utrzymywania dobrego stanu zdrowia wychowanka oraz opieki w czasie choroby, 7. współpraca ze szkołami do których uczęszczają wychowankowie oraz w miarę potrzeby udzielanie pomocy w nauce, 8. stwarzanie warunków sprzyjających ujawnieniu i rozwojowi zainteresowań i uzdolnień wychowanków, 9. stwarzanie warunków do rozwoju samorządnej działalności wychowanków, 10. współdziałanie z ustanowionymi przez sąd opiekunami rodzinami zaprzyjaźnionymi w zakresie decyzji dot. podopiecznych, 11. przygotowanie wychowanków do usamodzielnienia a w szczególności: a/ utrzymywanie systematycznej współpracy z rodziną zmierzającej do przywrócenia podstawowych warunków niezbędnych w organizacji samodzielnego życia, b/ pomoc w uzyskaniu samodzielnego mieszkania, stancji – współpraca z wydziałami lokalowymi właściwych Urzędów Miast i Gmin oraz Ośrodkami pomocy Społecznej, c/ utrzymywanie kontaktu z wychowankami w początkowym okresie ich samodzielnego życia, 12. uczestniczenie w doskonaleniu zawodowym, 13. prowadzenie dokumentacji grupy, 14. udział w posiedzeniach zespołu d.s. okresowej oceny sytuacji dziecka. ROZDZIAŁ VII ZASADY PODPISYWANIA PISM, DOKUMENTÓW FINANSOWYCH, DECYZJI I INNYCH AKTÓW § 17. Przelewy i czeki podpisują: 1) dyrektor, 2) główny księgowy § 18. 1. Zarządzenia, polecenia służbowe, decyzje administracyjne oraz korespondencję podpisuje Dyrektor i w ramach przyznanych upoważnień osoba upoważniona. 2. Szczegółowe zasady podpisywania, parafowania pism i dokumentów określa obowiązująca Instrukcja Kancelaryjne Domu Dziecka „Nasz Dom Bogacica – Bąków” wprowadzona zarządzeniem z dnia 15.10.2010r. § 19. 1. Organizacja i porządek pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracodawcy określa Regulamin Pracy. ROZDZIAŁ VIII POSTANOWIENIA KOŃCOWE § 20. 1. Spory kompetencyjne pomiędzy organami placówki rozstrzyga Dyrektor. 2. Spory pomiędzy Dyrektorem a organami placówki rozstrzyga Starosta Kluczborski. § 21. wszelkie zmiany w Regulaminie wymagają Uchwały Zarządu Powiatu w Kluczborku.
Nr 42/143/2007 Zarządu Powiatu w Kluczborku w sprawie przyjęcia Regulaminu Organizacyjnego Powiatowego Zespołu Socjalizacyjno – Interwencyjnego „Nasz Dom” Bogacica - Bąków.