Protokół Nr 34/2010

 

 

ze wspólnego posiedzenia Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego i Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego Rady Powiatu w Kluczborku w dniu  24 maja 2010 r.

 

Przewodniczyli:

 

Przewodniczący Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego – Robert Wietrzyk
oraz Przewodniczący Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego – Mirosław Misiak

           

             

Lista obecności w załączeniu.

 

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli

 

 

  1. Wanda Słabosz – Skarbnik Powiatu,

 

 

Porządek posiedzenia:

 

            1.Otwarcie posiedzenia.

2.Analiza materiałów na XLIII sesję Rady Powiatu w Kluczborku.

3.Wolne wnioski.          

            4.Zamknięcie posiedzenia.                                                                                                         

 

 

Ad.1

 

 

Przewodniczący Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego oraz Przewodniczący Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego przywitali wszystkich zebranych i przedstawili porządek dzisiejszego posiedzenia. Do przedstawionego porządku Członkowie Komisji nie wnieśli żadnych uwag jednogłośnie go zatwierdzając.

 

 

Ad.2

 

Członkowie Komisji zapoznali się z materiałami na XLIII sesję Rady Powiatu. Głos zabrał Starosta, który wystąpił z wnioskiem o wniesienie autopoprawki Zarządu Powiatu do projektu uchwały w sprawie zmian w Uchwale Budżetowej. Pan Starosta wyjaśnił, że zmiany wprowadzone niniejszą autopoprawką spowodują zwiększenie po stronie dochodów
i wydatków o kwotę 602.085 zł w związku z otrzymaniem i podpisaniem Aneksu
Nr POKL.07.01.02-16-004/08-04 do Umowy Ramowej POKL.07.01.02-16-004/08-00 z dnia 13.08.2008 r. Projektu Systemowego pt.: „Dobry Start” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, a także w związku z wnioskiem Dyrektora Domu Pomocy Społecznej
w Kluczborku. Ponadto zostały wprowadzone środki na dotacje na zakup samochodów specjalistycznych dla Ochotniczych Straży Pożarnych w Kuniowie i w Byczynie,  tym samym  zmniejszono wydatki na zadaniu inwestycyjnym : Powiatowe Centrum Rehabilitacji, Ośrodek Rehabilitacji, Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności, Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie, Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna. W związku z powyższym zaktualizowano załączniki do projektu uchwały. Starosta powiedział, że zakup samochodów ratowniczo-gaśniczych dla strażaków jest bardzo istotny. Koszt zakupu to około 600 tys. zł. OSP Kuniów z Zarządu Wojewódzkiego OSP otrzymał 150 tys., OSP Byczyna nie dostała takich pieniędzy, ale posiada wypracowane we własnym zakresie około 80-90 tys. W ramach Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska Byczyna otrzymała 82 tys. Ponadto Komendant Wojewódzki dołożył po 50 tys. W efekcie obie jednostki mają zgromadzone
po około 200 tys. zł. Starosta zaproponował, aby z budżetu powiatu przeznaczyć kwotę
po 50 tys. zł dla każdej jednostki. Ponadto Starosta powiedział, że jest to jedyna możliwość, aby takie samochody dla straży zakupić, gdyż w przyszłym roku nie będzie pieniędzy
od Komendanta Wojewódzkiego OSP, Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska, ani od Komendanta Wojewódzkiego. W ramach budżetu powiatu dokona się przesunięcia
z inwestycji Powiatowego Centrum Rehabilitacji, dlatego, że projekt ten rozłożony jest na lata 2010/2011. Przewodniczący Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie wraz z autopoprawką Zarządu.
Za przyjęciem w/w projektu głosowało 11 radnych, 2 wstrzymało się od głosu, nie stwierdzono głosów przeciw. Następnie został omówiony projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego. Głos zabrał Starosta, który powiedział, że
powyższy projekt uchwały dotyczy zaciągnięcia kredytu długoterminowego do kwoty 5.000.000 zł
z okresem spłaty od 2011 do 2018 roku. Kredyt będzie
przeznaczony na sfinansowanie wkładu własnego w zadaniach inwestycyjnych realizowanych przez Powiat Kluczborski
w 2010 roku. Ponadto Starosta powiedział, że wybór banku kredytującego nastąpi zgodnie
z ustawą z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2004 r. Nr 19,
poz. 177 z późn. zm.) a zabezpieczeniem kredytu będzie weksel in blanco. W uchwale budżetowej Powiatu Kluczborskiego na rok 2010 nr XXXIX/228/2009 z dnia 17.12.2009 r. zaplanowano po stronie przychodów zaciągnięcie kredytów i pożyczek na rynku krajowym jako środki na sfinansowanie  wkładu własnego w zadaniach inwestycyjnych realizowanych przez Powiat Kluczborski w 2010 roku. Radna Lidia Łowicka zapytała czy jest to kredyt brany na inwestycję. Starosta odpowiedział, że tak ponadto zgodnie z nową ustawą
o finansach publicznych nie będzie można zaciągać pożyczek na wydatki bieżące a remonty
są wydatkami bieżącymi. Radna Irena Kielar zapytała, czy wszystkie projekty, które były dofinansowane ze środków unijnych zostały rozliczone. Starosta odpowiedział, że wszystkie projekty, których realizacja się już zakończyła są rozliczone, natomiast jest kilka projektów, które są jeszcze w ocenie. Radny Leszek Krzyżanowski powiedział, że błąd jest być może popełniany przy tworzeniu budżetu, że w czasie jego realizacji zaczyna brakować dochodów. Starosta odpowiedział, że sposób planowania budżetu jest taki sam jak w innych samorządach, nie ma komfortu, że pieniądze zakładane w budżecie rzeczywiście będą, powody niewykonania dochodów są różne, często niezależne. Radny Leszek Krzyżanowski zapytał w których obszarach dochodów najczęściej występują braki, czyli niewykonania dochodów. Starosta odpowiedział, że na pewno w sprzedaży nieruchomości oraz udziałach
w podatkach. Radny Leszek Krzyżanowski powiedział, że nie należy tworzyć nowego etatu
w Starostwie w sytuacji gdy nie ma pieniędzy w budżecie. Z jednej strony bierzemy kredyt
a z drugiej zatrudnia się osobę na stanowisku rzecznika powiatu, ponadto należałoby przeanalizować politykę kadrową w starostwie.  Starosta odpowiedział, że zatrudniając nowego pracownika Rada nie zmieniała budżetu, zatrudnienie rzecznika nie spowodowało zwiększenia kosztów wynagrodzeń dla pracowników starostwa. Stanowisko rzecznika
to również praca urzędnicza w starostwie. Ponadto rzecznik zajmuje się zbieraniem informacji z całego powiatu, co bardzo sprawdziło się w ostatnim czasie, kiedy miały miejsce alarmy powodziowe. Radna Lidia Łowicka powiedziała, że powinna zostać wytypowana osoba do rzecznikowania, która jest już zatrudniona w Referacie Promocji Powiatu. Radna Irena Kielar powiedziała, że utworzenie takiego stanowiska w starostwie jak rzecznik powiatu jest źle postrzegane przez otoczenie. Ponadto radny Leszek Krzyżanowski stwierdził, iż nie powinno być tak, że na stanowisko audytora zatrudnia się osobę, która nie sprawdziła się wcześniej na stanowisku kierowniczym. Starosta powiedział, że polityka zatrudnienia jest wewnętrzna sprawą urzędu i pracodawcy. Następnie Przewodniczący Komisji przystąpił do głosowania nad projektem uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego.
Za przyjęciem w/w projektu uchwały głosowało8 radnych, 4 osoby wstrzymały się od głosu,
1 głosowała przeciw. Kolejno radni zapoznali się z projektem uchwały w sprawie zatwierdzenia skonsolidowanego sprawozdania finansowego Powiatu Kluczborskiego
za 2009 rok. Pani Skarbnik powiedziała, że skonsolidowane sprawozdanie finansowe jednostki obejmuje rok kalendarzowy 2009 czyli od 1 stycznia do 31 grudnia. Ujęte
w sprawozdaniu aktywa i pasywa wyceniono w sposób określony w Zarządzeniu Kierownika Jednostki z podziałem na poszczególne składniki:

- wartości niematerialne i prawne oraz rzeczowe składniki aktywów według cen zakupu,

- nieruchomości i środki trwałe zaliczane do inwestycji po poniesionych kosztach,

- należności i zobowiązania w kwotach wymaganych do zapłaty,

- udziały własne według cen nabycia,

- rezerwy w wiarygodnie oszacowanej wartości.

Dane zawarte w sprawozdaniu oparte są na podstawie zapisów w księgach rachunkowych   jednostek organizacyjnych powiatu.

Skonsolidowane sprawozdanie finansowe zamyka się:

- po stronie aktywów kwotą  57.699.031,43 zł.

- po stronie pasywów kwotą  57.699.031,43 zł.

Jednostka posiada:

- udziały w innych podmiotach gospodarczych na ogólna kwotę 1.392.820 zł.,

- pozostałe środki trwałych w użytkowaniu oraz wartości niematerialne i prawne w kwocie          8.769.265,07 zł. Dokonała odpisów aktualizacyjnych z tytułu nie wyegzekwowanych należności oraz odsetek od tych należności, należnych Skarbowi Państwa z tytułu wieczystego użytkowania nieruchomości w kwocie 1.638.773 zł. Umorzenie środków trwałych wynosi 12.644.567,55 zł. Przychody jednostki z działalności statutowej wyniosły 51.682.208,12 zł, pozostałe przychody wyniosły 1.637.319,62 zł oraz przychody finansowe
w kwocie 66.294,42 zł. Koszty na działalności operacyjnej jednostka poniosła w wysokości 52.301.758,59 zł oraz kosztów finansowych 2.277.143,24 zł. W konsekwencji jednostka zamknęła się wynikiem ujemnym (stratą) w wysokości 2.820.862,32 zł. Do przedmiotowego projektu uchwały nie wniesiono zapytań w związku z czym Przewodniczący Komisji poddał go pod głosowanie. Wszyscy członkowie komisji głosowali za przyjęciem w/w projektu uchwały. Następnie radni zapoznali się z projektem uchwały w sprawie określenia szczegółowych zasad i trybu umarzania, odraczania i rozkładania na raty należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny i stosowania ulg z urzędu. W związku
z wejściem w życie nowej ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz.1240) zachodzi konieczność określenia zasad i trybu udzielania ulg w spłacie należności pieniężnych o charakterze cywilnoprawnym przypadających Powiatowi Kluczborskiemu oraz jego jednostkom organizacyjnym. Niniejszy projekt uchwały wprowadza szereg uszczegółowień okoliczności , które będą brane pod uwagę do analizy wniosków dłużników o udzielenie ulg w spłacie należności Powiatu Kluczborskiego lub jego jednostek organizacyjnych w toku postępowania wyjaśniającego, będących przesłanką do udzielania tych ulg. Radni nie wnieśli do projektu zapytań, wszyscy głosowali za przyjęciem w/w projektu uchwały. Następnie Starosta przedstawił projekt uchwały w sprawie utworzenia jednostki budżetowej Powiatu Kluczborskiego pod nazwą „Kluczborski Inkubator Przedsiębiorczości” oraz nadania jej statutu. Pan Starosta poinformował, że Powiat Kluczborski w okresie do 28 maja 2010 r. zamierza złożyć w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2007-2013 do Poddziałania 1.1.1 Wsparcie instytucji otoczenia biznesu wniosek o dofinansowanie projektu pod nazwą „Wsparcie rozwoju gospodarki w powiecie kluczborskim poprzez utworzenie Kluczborskiego Inkubatora Przedsiębiorczości”. Zgodnie z zasadami konkursu wniosek o dofinansowanie złożyć może między innymi jednostka samorządu terytorialnego prowadząca Instytucję Otoczenia Biznesu. Instytucja Otoczenia Biznesu czyli Kluczborski Inkubator Przedsiębiorczości może zostać powołany w formie prawnej wybranej przez wnioskodawcę. Analiza prawna wskazała,
iż najbardziej przejrzystą i zarazem efektywną formą działalności Instytucji Otoczenia Biznesu - Kluczborskiego Inkubatora Przedsiębiorczości będzie jednostka budżetowa Powiatu Kluczborskiego. Podejmując niniejszą uchwałę Rada Powiatu w Kluczborku powoła jednostkę budżetową Powiatu Kluczborskiego Kluczborski Inkubator Przedsiębiorczości, której głównym celem będzie przeciwdziałanie skutkom bezrobocia poprzez wspieranie powstawania i rozwoju, małych i średnich przedsiębiorstw. Ponadto Starosta poinformował, że w § 1 projektu uchwały nie umieszczono daty rozpoczęcia działalności, termin będzie znany na sesji. Następnie Przewodniczący Komisji przystąpił do głosowania nad w/w projektem uchwały. Radni jednogłośnie przyjęli w/w projekt uchwały. Kolejnym projektem
z jakim zapoznali się radni było sprawozdanie p.o. Dyrektora SPZOZ ZOZ w Kluczborku
z działalności jednostki za okres od 11 marca 2009 r. do 31 grudnia 2009 r. oraz sprawozdania finansowego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej ZOZ
w Kluczborku za okres od 11 marca do 31 grudnia 2009 r. Przedmiotowe sprawozdanie zawiera bilans SPZOZ ZOZ w Kluczborku sporządzony na dzień 31 grudnia 2009 r. przedstawia sytuację majątkową jednostki – aktywa bilansu oraz sytuację finansową – pasywa bilansu na dzień bilansowy. Sprawozdanie ponadto zawiera rachunek zysków i strat. Radny Mirosław Misiak zapytał, czy coś zmieniło się w sytuacji prawnej SP ZOZ. Starosta odpowiedział, że Trybunał nie wstrzymał wykonania wyroku, a to nie jest optymistyczne. Przewodniczący Komisji poddał w/w projekt pod głosowanie. W wyniku głosowania radni
12 głosami za, przy 1 głosie wstrzymującym przyjęli w/w projekty uchwał. Kolejno Radni omówili sprawozdanie Zarządu z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku
za okres od
21 kwietnia 2010 r. do 4 maja 2010r. Radni przyjęli sprawozdanie 12 glosami, 1 osoba wstrzymała się od głosu.

 

 

Ad.3

 

 

Starosta powiedział, że szczegółowa informacje o tym co działo się w powiecie w ciągu ostatnich kilku dni w związku z ogłoszonym alarmem przeciwpowodziowym znajduje się na stronach internetowych Starostwa Powiatowego oraz Urzędu Miejskiego w Kluczborku. Jeżeli chodzi o miasto Kluczbork to najbardziej zagrożone były trzy miejsca: osiedle malarzy, ogródki działkowe oraz ul. Strzelecka i park. W gminie Lasowice Wielkie najtrudniejsza sytuacja była w Szumiradzie i w samych Lasowicach Wielkich, w gminie Wołczyn – lokalne podtopienia, w gminie Byczyna – okolice grodu rycerskiego i dwa gospodarstwa. Ponadto Starosta powiedział, że dziękuje strażakom oraz wszystkim innym służbom za pomoc. Radny Władysław Zawadzki powiedział, że należy pamiętać o rolnikach, gdyż straty w rolnictwie będą bardzo duże.

 

 

 

Ad.4.

 

W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia Przewodniczący Komisji Budżetu
i Rozwoju Gospodarczego podziękował wszystkim zebranym za udział w posiedzeniu
i zamknął dzisiejsze wspólne posiedzenie komisji.       

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                      

                                                                                               Przewodniczący Komisji


                                                                                                    Robert Wietrzyk

 

 

                                                                                              Przewodniczący Komisji

                                                                                                    Mirosław Misiak

 

 

 

 

 

 

 

   Protokołowała

 

Katarzyna Hołdys