Protokół 35/2010
z posiedzenia Komisji ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska Rady Powiatu Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Władysław Zawadzki. Lista obecności w załączeniu. Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli: 1. Piotr Pośpiech – Starosta Kluczborski, 2. Wanda Słabosz – Skarbnik Powiatu, 3. Tomasz Białaszczyk – Naczelnik Wydziału Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Leśnictwa Starostwa Powiatowego w Kluczborku, Porządek posiedzenia: Ad.1 Przewodniczący Komisji przywitał wszystkich zebranych i przedstawił porządek posiedzenia. Członkowie Komisji nie wnieśli żadnych uwag jednogłośnie go zatwierdzając. Ad.2. Członkowie Komisji zapoznali się ze sprawozdaniem z wykonania budżetu za 2009 rok. Przewodniczący Rady przystąpił do głosowania nad przyjęciem w/w sprawozdania. Wszyscy członkowie komisji głosowali za przyjęciem sprawozdania z wykonania budżetu za 2009 rok. Ad.3 Członkowie Komisji zapoznali się z projektem uchwały w sprawie zmiany Uchwały Budżetowej Powiatu Kluczborskiego na rok 2010 Nr XXXIX/228/2009 Rady Powiatu Ad.4 Radny Paweł Prochota poruszył sprawę pozwoleń na pracę dla obcokrajowców. Radny powiedział, że dużo Ukraińców pracuje za połowę stawki i w ten sposób rośnie bezrobocie wśród Polaków. Radna Lidia Łowicka zapytała jakie możliwości prawne mają mieszkańcy, aby zredukować emisję zanieczyszczeń przez firmę „Tyron” - zakład produkujący styropian. Ad.5 W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia Przewodniczący Komisji podziękował wszystkim członkom za udział i zamknął dzisiejsze posiedzenie. Na tym protokół zakończono. Przewodniczący Komisji Władysław Zawadzki Protokołowała Katarzyna Hołdys
w Kluczborku w dniu 26 kwietnia 2010 roku.
w Kluczborku. Głos zabrał Starosta, który poinformował, że najistotniejszą zmianą
w budżecie oprócz tych, które są wprowadzone na wniosek jednostek organizacyjnych, jest przeniesienie zadań związanych z przebudową dróg lokalnych z działu wydatki bieżące
do działu wydatki inwestycyjne. Jest już zgoda Wojewody Opolskiego na dokonanie takiego przeniesienia. Wiąże się to ze zmianą ustawy prawo finansów publicznych, która wprowadza zapis, że wszystko to, co jest w wydatkach bieżących musi mieć zabezpieczenie w dochodach budżetu. Każdy remont, nawet duży jest wydatkiem bieżącym, i jeżeli przesuniemy ten wydatek do wydatków inwestycyjnych, to wówczas wyliczany na podstawie całego budżetu wskaźnik umożliwiający w roku bieżącym albo przyszłym zaciąganie zobowiązań wypada dużo korzystniej, w przeciwnym razie wypada on bardzo źle. Ponadto nowy mechanizm jaki wprowadza ustawa zacznie obowiązywać w zasadzie dopiero od 2014 roku, ale na stan budżetu już w kolejnych latach będą miały wpływ wszystkie działania mające miejsce już teraz. Starosta powiedział, że zmiany w ustawie mają na celu zapobiec narastaniu długu publicznego. Wskaźnik, który jest obliczany na podstawie trzech poprzednich lat, indywidualnie dla każdego samorządu, nie może być ujemny, gdyż w takim przypadku nie można uchwalić budżetu na przyszły rok. Ponadto Starosta powiedział, że ta zmiana spowoduje, że samorządy będą zmuszone do ograniczenia starań o środki unijne. Następnie pani Skarbnik poinformowała że zmiany dokonane w planie dochodów spowodują ich zwiększenie w budżecie na 2010 rok o 46.714,- zł. Zmiany dotyczą głównie przeniesienia
w klasyfikacji budżetowej w związku z wejściem w życie Rozporządzenia Ministra Finansów
z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących że źródeł zagranicznych. Należało więc dokonać niejako zmiany formalnej w dochodach i wydatkach, dokonując przeniesienia klasyfikacji budżetowej. Największa ze zmian dotyczy dotacji na remonty dróg tzw. schetynówek, chodzi o przeniesienie zadań związanych z tym programem dotyczących remontu dróg z działu zadania remontowe na zadania inwestycyjne. Do Wojewody został już złożony wniosek, który został pozytywnie rozpatrzony, dotyczący przeniesienia zadań remontowych na zadania inwestycyjne. Pani Skarbnik powiedziała, że w tym roku gospodarując środkami budżetowymi musimy brać pod uwagę stare i nowe wskaźniki zadłużenia, w momencie gdy mamy większą kwotę na dochodach i wydatkach majątkowych to wskaźniki są dla nas korzystniejsze, wydatki remontowe w budżecie mieszczą się po stronie wydatków bieżących, wysoka kwota po tej stronie spowodowałaby niekorzystne wskaźniki zadłużenia, które mają wpływ na ewentualne podejmowanie zobowiązań
w przyszłości. Następnie Przewodniczący Komisji przystąpił do głosowania nad w/w projektem. Wszyscy członkowie Komisji głosowali za przyjęciem w/w projektu uchwały. Kolejno członkowie Komisji zapoznali się projektem uchwały zaopiniowania wniosku Starosty Kluczborskiego o dofinansowanie kosztów utworzenia Centrum Aktywizacji Zawodowej ze środków Funduszu Pracy. W dniu 1 lutego 2009 roku weszła w życie zmiana do ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy nakładająca na powiatowe urzędy pracy obowiązek wyodrębnienia centrów aktywizacji zawodowej, które są wyspecjalizowanymi komórkami organizacyjnymi, realizującymi zadania z zakresu usług rynku pracy oraz instrumentów rynku pracy. Powiatowy Urząd Pracy w Kluczborku z dniem 1 stycznia 2010 r. wyodrębnił w ramach własnej struktury organizacyjnej Centrum Aktywizacji Zawodowej. Urząd, w celu polepszenia jakości świadczonych usług, zwiększenia zadowolenia zarówno bezrobotnych, jak i pracodawców z jego działalności, planuje wykonanie prac remontowo – budowlanych na obszarze funkcjonowania Centrum oraz polepszenie wyposażenia pomieszczeń, w których będzie prowadzona działalność Centrum. Tworzenie CAZ finansowane jest przez Starostę ze środków własnych samorządu, jednakże w przepisach przejściowych nowelizacji ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy wprowadzono zapis umożliwiający okresowe dofinansowanie z rezerwy Ministra przedsięwzięć związanych z tworzeniem CAZ. Mogą być one dofinansowane na wniosek Starosty, zaopiniowany przez Radę Powiatu – do wysokości 80 % kosztów ich utworzenia. PUP w Kluczborku przygotował wniosek o dofinansowanie kosztów utworzenia CAZ
na łączną kwotę 155.499 zł. Istnieje możliwość uzyskania dofinansowania z rezerwy Funduszu Pracy w kwocie 124.399 zł. Koszt wkładu własnego wyniesie 31.100 zł. (wkład został zabezpieczony w budżecie Powiatu Kluczborskiego). Wszyscy członkowie Komisji głosowali za przyjęciem w/w projektu uchwały. Następnie członkowie Komisji zapoznali się projektem uchwały w sprawie wyrażenia opinii o zbyciu nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Kluczborskiego. Chodzi tu o zbycie nieruchomości zabudowanej budynkiem szkolnym o powierzchni użytkowej 1575 m 2 wpisanym do ewidencji zabytków gminie Byczyna pod nr 319 i budynkiem garażowym o powierzchni użytkowej 54 m 2 na działce oznaczonej nr 581/94 o powierzchni 0,7312 ha stanowi własność Powiatu Kluczborskiego. Obecnie użytkowana jest przez Zespól Szkół Licealno - Zawodowych w Polanowicach dla którego organem prowadzącym jest Gmina Byczyna. W związku z planowanym przeniesieniem szkoły do budynków położonych na działce nr 581/92 zbytej w styczniu 2010 roku na rzecz gminy Byczyna, przedmiotowy budynek będzie pustostanem oraz straci swoją funkcję. Wobec powyższego celowe jest zbycie przedmiotowej nieruchomości w formie przetargu nieograniczonego w celu zwiększenia dochodów budżetu Powiatu Kluczborskiego. Wszyscy członkowie Komisji glosowali za przyjęciem w/w projektu uchwały. Kolejno zapoznano się projektem uchwały w sprawie uchwalenia Statutu Powiatu Kluczborskiego. Głos zabrał Starosta, który powiedział, że zmian nie jest wiele, a obecny projekt jest tekstem jednolitym Statutu, który obowiązuje od 1 stycznia 1999 roku wraz ze stopniowo wprowadzanymi pięcioma zmianami. Pomimo tego pozostało wiele zapisów, które odzwierciedlają nieobowiązujące już regulacje prawne. Uwzględniając powyższe oraz konieczność wprowadzenia nowych zapisów m.in. przyjęcie w struktury powiatu Powiatowej Stacji Sanitarno - Epidemiologicznej należałoby przyjąć Statut w nowym brzmieniu. Niniejszy projekt nie zmienia już sprawdzonych zasad funkcjonowania pracy organów powiatu tj. Rady Powiatu i Zarządu Powiatu. Nowością jest wybór Przewodniczącego Komisji przez wszystkich Radnych, a nie jedynie przez członków danej komisji. Wszyscy członkowie komisji głosowali za przyjęciem w/w projektu uchwały. Kolejno członkowie komisji zapoznali się projektem uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXVIII/163/2008
z dnia 19.12.2008 r. w sprawie zmiany uchwały Nr XXVIII/163/2008 z dnia 19.12.2008 r.
w sprawie nadania Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Kluczborku. Głos zabrał starosta, który powiedział, że zmiana wiąże się głównie z uzupełnieniem obowiązków kierowników i samodzielnych stanowisk w związku z funkcjonowaniem zarządzania systemem jakości oraz z utworzeniem samodzielnego stanowiska rzecznika prasowego. Stanowisko takie jest niezbędne, gdyż potrzebna jest osoba, która zajmie się współpracą z mediami gdyż bardzo słaba jest zwłaszcza współpraca jednostek organizacyjnych powiatu z mediami. Wszyscy członkowie komisji głosowali za przyjęciem w/w projektu uchwały. Kolejno członkowie Komisji jednogłośnie przegłosowali stanowisko Rady powiatu w Kluczborku przyjęli stanowisko Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie poparcia ,,Rezolucji Sejmiku Województwa Opolskiego w sprawie poparcia działań zmierzających do utrzymania Izby Celnej w Opolu”. Następnie zapoznano się z projektem uchwały w sprawie założenia Uzupełniającego Liceum Ogólnokształcącego Specjalnego.
W dniu 27 stycznia 2010 r. do Starostwa Powiatowego w Kluczborku wpłynął wniosek Dyrektora Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego w Kluczborku (pismo
nr SOSW-KM-4331-7/2010) z prośbą o utworzenie Uzupełniającego Liceum Ogólnokształcącego Specjalnego. Liceum będzie prowadzone w systemie dwuletnim dziennym, na podbudowie zasadniczej szkoły zawodowej, w tym szkoły specjalnej. W roku szkolnym planowane jest utworzenie 1 oddziału z rozszerzonym programem nauczania języka polskiego i języka obcego o liczebności od 10 do 16 uczniów. Ukończenie Liceum umożliwi absolwentom zasadniczej szkoły zawodowej uzyskanie średniego wykształcenia oraz przystąpienia do egzaminu maturalnego na warunkach ogólnych. Uczniowie będą mieli możliwość zdobycia dodatkowej wiedzy, a ukończenie szkoły podniesie prestiż społeczny ucznia niepełnosprawnego intelektualnie. Wszyscy członkowie Komisji głosowali
za przyjęciem w/w projektu uchwały. Następnie zapoznano się z projektem uchwały
w sprawie przyjęcia sprawozdania z działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie
w Kluczborku za 2009 r. Wszyscy członkowie komisji głosowali za przyjęciem
w/w sprawozdania. Następnie członkowie Komisji zapoznali się ze sprawozdaniami:
z realizacji Uchwały Nr XXVIII/167/2008 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie uchwalenia rocznego programu współpracy powiatu kluczborskiego
z organizacjami pozarządowymi za 2009 rok, sprawozdaniem Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kluczborku ze stanu bezpieczeństwa sanitarnego powiatu kluczborskiego za 2009 rok, Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej
w Kluczborku ze stanu bezpieczeństwa powiatu kluczborskiego w zakresie ochrony przeciwpożarowej za rok 2009 rok oraz sprawozdaniem z działalności Komendy Powiatowej Policji w Kluczborku oraz sytuacji kryminalno-porządkowej i stanu zagrożeń na terenie powiatu kluczborskiego za 2009 rok. Radna Otylia Skoczylas powiedziała,
że w sprawozdaniu z KPP powinno rozgraniczenie jeżeli chodzi o liczbę przestępstw na gminę Lasowice Wielkie i Kluczbork, gdyż z w/w sprawozdania nie wynika ile przestępstw jest popełnianych w gminie Lasowice Wielkie. Członkowie Komisji zapoznali się również
z Informacją Powiatowego Urzędu Pracy w Kluczborku z realizacji działań na rzecz aktywizacji zawodowej bezrobotnych w 2009 roku. Wszystkie sprawozdania zostały przez członków Komisji przyjęte jednogłośnie. Kolejno członkowie Komisji zapoznali się
ze sprawozdaniem z działalności Zarządu Powiatu za okres od 16 marca 2010 r.
do 12 kwietnia 2010. Członkowie Komisji jednogłośnie przyjęli w/w sprawozdanie.