Protokół Nr 33/2010
z wyjazdowego posiedzenia Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 20 kwietnia 2010 r. Przewodniczył Przewodniczący Komisji –Mirosław Misiak. Lista obecności w załączeniu. Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli: Porządek posiedzenia: 1.Otwarcie posiedzenia. 2. Zapoznanie się z pracą i obiektami Domu Pomocy Społecznej w Gierałcicach oraz wizytacja remontowanego Zakładu Opiekuńczo-Leczniczego w Wołczynie. 3.Omówienie materiałów na sesję Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 29.04.2010 r. (analiza sprawozdania z wykonania budżetu za 2009 rok – Radni otrzymali sprawozdanie na sesji Rady Powiatu w dniu 25 marca 2010 r.). 4.Wolne wnioski. 5.Zamknięcie posiedzenia. Ad.1. Przewodniczący Komisji otworzył dzisiejsze posiedzenie, przywitał wszystkich członków oraz zaproszonych gości. Kolejno Przewodniczący zapoznał zebranych z proponowanym porządkiem posiedzenia. Członkowie nie wnieśli uwag zatwierdzając jednogłośnie porządek. Ad.2. Komisja Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego udała się do remontowanego obecnie budynku Zakładu Opiekuńczo-Leczniczego w Wołczynie. Pani Prezes Zarządu PCZ S.A przystąpiła do omówienia aktualnych prac wykonywanych na terenie obiektu. Pani Prezes poinformowała że prace budowlane wykonuje firma P.U.H. „EURODOM Marcin Dziedzic”, która została wyłoniona w drodze przetargu nieograniczonego na wykonanie termomodernizacji Zakładu Opiekuńczo Leczniczego w Wołczynie. Planowane prace modernizacyjne swoim zakresem obejmują montaż instalacji kolektorów słonecznych Ad.3. Członkowie Komisji zapoznali się z materiałami na XLII sesję Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 29 kwietnia 2010 r. Ad.4. Radna Lidia Łowicka zgłosiła wniosek, aby zwrócić się z prośbą do Starosty Kluczborskiego o udzielenie odpowiedzi na pismo Prezesa Stowarzyszenia „Hospicjum Ziemi Kluczborskiej Św. Ojca Pio” w sprawie dofinansowania remontu i adaptacji budynku w Smardach Górnych, w którym ma być utworzone hospicjum stacjonarne dla nieuleczalnie chorych. Ad.5. W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia Przewodniczący Komisji Mirosław Misiak podziękował wszystkim za udział i zamknął posiedzenie w dniu dzisiejszym. Przewodniczący Komisji Mirosław Misiak Protokołowała Katarzyna Hołdys
w Kluczborku,
na dachu budynku, kompleksową wymianę instalacji wodno-kanalizacyjnej, instalacji centralnego ogrzewania, ciepłej i zimnej wody oraz instalacji elektrycznej. Ponadto wymienione zostanie całe pokrycie dachu wraz z wymianą elementów jego konstrukcji oraz docieplenie stropów poddaszy. Ponadto prace obejmą również wymianę stolarki okiennej
i drzwiowej. Instalacja kolektorów słonecznych w połączeniu z pracami termo-modernizacyjnymi pozwoli na znaczne obniżenie kosztów ogrzewania wody.
Ze względu na brak zgody Konserwatora Zabytków na docieplenie ścian zewnętrznych, elewacja budynku zostanie odświeżona poprzez uzupełnienie powstałych ubytków
i malowanie ścian. Kolejnym etapem będzie modernizacja pomieszczeń wewnątrz budynku.
Całkowity koszt inwestycji będzie wynosił około 2 mln. zł. W celu sfinansowania tego ogromnego przedsięwzięcia Powiatowe Centrum Zdrowia S.A. NZOZ Szpital Powiatowy
w Kluczborku złożył wniosek do Urzędu Marszałkowskiego o dofinansowanie ze środków unijnych w ramach RPO WO na lata 2007-2013. Jednak Sejmik Województwa Opolskiego zmienił wskaźniki dotyczące kwalifikacji wniosków: z termomodernizacji na efekty ekologiczne, którym w wypadku tej inwestycji są jedynie kolektory słoneczne . Pozostała część zostanie sfinansowana kredytem bankowym zaciągniętym na ten cel. Ponadto na część prac wykonywanych wewnątrz budynku związanych głównie z dostosowaniem łazienek dla osób niepełnosprawnych uzyskano dotację z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Ponadto jeżeli chodzi o konstrukcję dachu to również jest przeszkoda
w postaci braku zgody Konserwatora Zbytków na jego kompletny remont.
Następnie Komisja Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego udała się do Gierałcic, do Domu Pomocy Społecznej. Tam Komisja została przywitana przez mieszkańców, personel oraz Panią Księgową Czesławę Fic. Pani Księgowa w skrócie przedstawiła historię oraz stan aktualny obiektu. Dom Pomocy Społecznej w Gierałcicach jest położony na trasie Wołczyn-Opole w kompleksie pałacowym . Najstarsze wzmianki dotyczące zabudowań pałacowych obecnego DPS w Gierałcicach pochodzą z początku XIX wieku, natomiast park otaczający pochodzi z XVII wieku. Dom Pomocy Społecznej w Gierałcicach jako oficyna dworska wraz z otaczającym go parkiem decyzją Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków przy Urzędzie Wojewódzkim w Opolu został wpisany do rejestru zabytków województwa opolskiego.
Od 1945 roku posiadłość pałacowa stanowiła własność państwowego gospodarstwa rolnego
w Gierałcicach a od 1957 roku pałac i park zostały przekazane w wieczyste użytkowanie CARITAS, i wtedy powstał tu Zakład Leczniczo-Wychowawczy dla dzieci prowadzony przez siostry Franciszkanki. W 1994 roku Dom Pomocy Społecznej został przekwalifikowany na DPS dla dorosłych upośledzonych intelektualnie. W 1999 roku został przekazany Powiatowi Kluczborskiemu. Dom Pomocy Społecznej mieści się w budynku jednopiętrowym Na poziomie piwnic znajduje się zmodernizowana przez Holendrów pralnia oraz kotłownia olejowa . W 2008 roku dobudowana została część sanitarna. Na parterze mieszczą się pomieszczenia biurowe, zmodernizowana kuchnia, sala rehabilitacyjna, kaplica, pokój odwiedzin, pokoje dziennego pobytu, sala terapii zajęciowej oraz łazienki z sanitariatami.
Na piętrze natomiast znajdują się pokoje mieszkańców, jedno, dwu, trzy i wieloosobowe. Obecnie w DPS w Gierałcicach przebywa 66 intelektualnie upośledzonych mężczyzn,
o różnego stopnia upośledzeniu. Większość podopiecznych to osoby ze znacznym i głębokim stopniem upośledzenia umysłowego oraz ze złożonymi schorzeniami współistniejącymi. Pensjonariusze podzieleni są na sześć grup według stopnia upośledzenia. Ilość osób w grupie zależna jest od stopnia upośledzenia umysłowego i niepełnosprawności fizycznej. Przewodniczący Komisji zapytał, czy jest wyznaczona oddzielna część dla ciężkich przypadków, takich osób, które w ogóle nie wychodzą z łóżek. Pani Księgowa odpowiedziała, że każdej grupie przydzielone są odpowiednie pomieszczenia mieszkalne
i sanitarne. Ponadto Pani Księgowa powiedziała, że część mieszkańców wykonuje nieskomplikowane prace takie jak: odkurzanie, wynoszenie śmieci, rozkładanie nakryć stołowych przed posiłkami, grabienie liści w parku i wiele innych. Są również osoby, które maja swoje zainteresowania i np.: kolekcjonują kasety z muzyką, opiekują się zwierzętami, wykonują proste prace w ramach terapii zajęciowej, interesują się sportem. Pani Księgowa powiedziała, że podstawowym celem działania DPS jest zapewnienie stałego pobytu oraz opieki medycznej, pielęgniarskiej i rehabilitacji osobom dorosłym niepełnosprawnym intelektualnie i fizycznie. W zakresie świadczonych usług przez Dom Pomocy Społecznej
w Gierałcicach w zależności od stopnia niepełnosprawności mieszkańców odbywają się zajęcia z gimnastyki ogólnousprawniającej, rehabilitacji ruchowej, zajęć terapeutycznych, organizacje turnusów rehabilitacyjnych, dostęp do usług religijnych, organizacja imprez okolicznościowych, wycieczki i pielgrzymki. Za opiekę pensjonariusza odpowiadają zespoły opiekuńczo - terapeutyczne, do których należy opracowanie i realizacja indywidualnego planu opieki. Działania wynikające z indywidualnego planu opieki koordynuje pracownik pierwszego kontaktu wskazany przez mieszkańca jeżeli wybór ten jest możliwy ze względu na jego stan zdrowia. Wielu mieszkańców w miarę potrzeb ma swoich opiekunów prawnych. W dziale opiekuńczo - terapeutycznym zatrudnieni są pracownicy posiadający wykształcenie wyższe oraz studium opiekuna w Domu Pomocy Społecznej. Ponadto pracownicy na bieżąco uzupełniają swoje wykształcenia oraz korzystają ze szkoleń finansowanych z Unii Europejskiej. Pani Księgowa poinformowała, że istotnym elementem terapeutycznym
są specyficzne, rodzinne warunki życia mieszkańców. Dom prowadzony jest systemem podobnym do systemu rodzinnego co umożliwia realizowanie życia zorientowanego na społeczność zbliżoną do rodziny - pierwotnej podstawowej jednostki opiekuńczej. Personel zakładu stara się wpoić mieszkańcom zasadę współodpowiedzialności za dom, toteż ci którzy mogą i chcą pracować mają szansę być aktywnymi. Sprawniejsi pensjonariusze wychodzą poza grupę, opiekują się mniej sprawnymi, wychodzą także na zewnątrz ośrodka, oswajają się z robieniem zakupów, wyjeżdżają na wycieczki, turnusy rehabilitacyjne, pomagają przy pracach porządkowych. W 2007 roku dzięki sponsorom min. Liceum Ogólnokształcącego
w Kluczborku zorganizowano pracownię komputerową dla mieszkańców domu,
co umożliwia korzystanie z internetu i programów komputerowych zgodnie
z zainteresowaniami. Mieszkańcy też utrzymują kontakt z rodziną pocztą internetową. Dyrektor PCPR powiedziała, że nie ma już dotacji z państwa na utrzymanie pensjonariuszy Domu Pomocy Społecznej, 70% kosztów utrzymania pacjenta pokrywane jest z pensji pensjonariusza, natomiast resztę dopłaca gmina lub rodzina. Nadzór merytoryczny
i finansowy nad placówką sprawuje powiat. Przewodniczący Komisji zapytał, w jaki sposób sprawowana jest opieka medyczna i ogólna nad pacjentami. Pani Księgowa powiedziała,
że bezpośrednią opiekę sprawują wykwalifikowane opiekunki, które wszystko, co dzieje się
z podopiecznym, zgłaszają pielęgniarce. W dyżurce pielęgniarskiej zamontowany jest monitoring, ponadto w placówce funkcjonuje tzw. instalacja przyzywowa. Przewodniczący Komisji zapytał, czy są jakieś konflikty pomiędzy pensjonariuszami a także pomiędzy pensjonariuszami a personelem. Pani Księgowa odpowiedziała, że zwłaszcza z jednym podopiecznym jest problem, gdyż osoba ta nadużywa alkoholu. Wychodzi na zewnątrz ośrodka, dorabia i w ten sposób ma pieniądze na papierosy a zwłaszcza na alkohol. Ponadto Pani Księgowa powiedziała, że ma zezwolenie na stosowanie przymusu bezpośredniego,
w placówce znajduje się 38 osób ubezwłasnowolnionych. Jeżeli chodzi o osobę nadużywającą alkoholu nie jest ona ubezwłasnowolniona, ale został wniesiony wniosek o jej ubezwłasnowolnienie. Ponadto Pani Księgowa powiedziała, że jeżeli chodzi o konflikty pomiędzy opiekunkami a pensjonariuszami to na dzień dzisiejszy nie było żadnych zgłoszeń oficjalnych ani nieoficjalnych jeżeli chodzi o konflikty pomiędzy pensjonariuszami
a personelem. Pani Księgowa powiedziała, że praca w ośrodku nie należy do łatwych, jednak pracuje tutaj wykwalifikowany personel, który dobrze wykonuje swoją pracę. Następnie pensjonariusze podziękowali za wizytę i przekazali na ręce Przewodniczącego Komisji upominek własnej roboty. Przewodniczący Komisji i Starosta Kluczborski również podziękowali pensjonariuszom i personelowi za miłe przyjęcie.