Protokół Nr 32/2010

 

 

 

z posiedzenia Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 23 marca 2010 r.

 

 

Przewodniczył Przewodniczący Komisji –Mirosław Misiak.

Lista obecności w załączeniu.

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

1.Wanda Słabosz – Skarbnik Powiatu,

2.Renata Jażdż Zaleska-Prezes Zarządu PCZ S.A w Kluczborku

3.Józef Maciołek-Dyr.ds.Medycznych PCZ S.A w Kluczborku

4.Wioletta Wilk-Dyr.ds.Administracyjnych PCZ S.A w Kluczborku

5.Mieczysław Buczkowski- Kierownik ds.Technicznych S.A PCZ w Kluczborku.

 

Porządek posiedzenia:

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Omówienie materiałów na sesję Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 25.03.2010 r.

3.Dostosowanie pomieszczeń i urządzeń Powiatowego Centrum Zdrowia w Kluczborku pod  

   względem sanitarnym i fachowym do wymogów Rozporządzenia Ministra Zdrowia i Opieki    

Społecznej z dnia 10.11.2006 r. Stan aktualny. Program dostosowawczy-(materiały w    

formie elektronicznej członkowie komisji otrzymali w dniu 1.12.2009r.).    

4.Wolne wnioski.

5.Zamknięcie posiedzenia.      

 

Ad.1.

 

Przewodniczący Komisji otworzył dzisiejsze posiedzenie, przywitał wszystkich członków oraz zaproszonych gości. Kolejno Przewodniczący zapoznał zebranych z proponowanym porządkiem posiedzenia. Członkowie nie wnieśli uwag zatwierdzając jednogłośnie porządek.

 

Ad.2.

 

Przewodniczący Komisji przedstawił zebranym materiały przygotowane na sesję Rady Powiatu, która odbędzie się w dniu 25 marca 2010 r.

Powyższe materiały zawierają następujące projekty uchwał:

-projekt w sprawie zmiany Uchwały Budżetowej Powiatu Kluczborskiego na rok 2010

Nr XXXIX/228/2009 Rady Powiatu w Kluczborku.

Jak wyjaśniła Pani Skarbnik przedmiotowy projekt uchwały wprowadza zmiany w planie dochodów budżetu  powiatu, co powoduje zmniejszenie planowanych dochodów o kwotę o kwotę 6.395.540,-zł.

Zwiększenia te związane są m.in. ze:

-zwiększeniem dochodów w związku z rewaloryzacją stawek ekwiwalentu za 1 ha zalesionej powierzchni,

-zwiększenia dochodów z tytułu kosztów zastępstwa procesowego,

-zwiększenia dochodów z tytułu otrzymania nagrody Marszałka Województwa Opolskiego w kategorii ,,Samorządy Lokalne” pn. Partnerstwo bez granic”,

-zwiększenie dochodów w związku z otrzymaniem zwrotu niewykorzystanych środków za rok 2009 na realizację programu ,,Zawodowy Start w przyszłość” realizowanego w ramach Działania 9.2 POKL,

-zwiększenie dochodów w związku z zawarciem porozumień na kształcenie uczniów szkół zasadniczych zawodowych w zakresie teoretycznych przedmiotów zawodowych przez WODiDZ w Kluczborku,

-zwiększenie dochodów w związku z ostatecznym rozliczeniem FOŚ, który funkcjonował w Powiecie Kluczborskim, a od 1 stycznia w związku z wejściem ustawy z dnia 20 listopada 2009 r. o zmianie –Prawo Ochrony Środowiska oraz niektórych innych ustaw jego przychody stały się dochodami budżetu państwa,

-zwiększenie dochodów w związku z decyzją Wojewody Opolskiego w sprawie ustalenia ostatecznych kwot dotacji na zadania z zakresu administracji rządowej, zadania inspekcji i straży, dotacji na realizację zadań własnych realizowanych przez Powiat.       

Jak wyjaśniła Pani Skarbnik zmniejszeniu ulegają również dochody w związku z: rezygnacją z realizacji zadania inwestycyjnego pn.,,Rozwój kluczborskiego transportu miejskiego poprzez zakup taboru autobusowego”, przesunięciem terminu realizacji zadania pn.

,,Wsparcie rozwoju gospodarki w powiecie kluczborskim poprzez utworzenie inkubatora przedsiębiorczości i innowacji”.

Zmniejszeniu ulegają jak poinformowała Pani Skarbnik dochody z tytułu części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego.  Zmniejszeniu ulegają także dochody ze względu na decyzję Woj.Opolskiego w sprawie ustalenia ostatecznych kwot dotacji na zadania z zakresu administracji rządowej, zadania inspekcji i straży, dotacji na realizację zadań własnych realizowanych przez Powiat oraz w związku z decyzją Woj.Opolskiego dotycząca ustalenia ostatecznych kwot dotacji na zadania z zakresu administracji rządowej, zadania inspekcji i straży, dotacji na realizację zadań własnych realizowanych przez Powiat.  

Projekt ten wprowadza również zmiany w planie wydatków budżetu powiatu, powodujące zmniejszenie planowanych wydatków o kwotę 6.995.540,-zł.

Pani Skarbnik szczegółowo omówiła zmiany w planie wydatków wyjaśniając, że zmiany te powodują zwiększenia w związku z: wzrostem wydatków w związku z rewaloryzacją stawek ekwiwalentu za 1 ha zalesionej powierzchni, w związku z poszerzeniem zadania remontowego pn.,, Remonty dróg powiatowych cząstkowych masą na gorąco”, zwiększeniem wydatków z tytułu kosztów zastępstwa procesowego, w związku z otrzymaniem nagrody Marszałka Województwa Opolskiego w kategorii ,,Samorządy Lokalne” pn. Partnerstwo bez granic”, zwiększenie wydatków w związku z otrzymaniem zwrotu niewykorzystanych środków za rok 2009 na realizację programu ,,Zawodowy Start w przyszłość” realizowanego w ramach Działania 9.2 POKL, zwiększeniem wydatków w związku z decyzją Wojewody Opolskiego w sprawie ustalenia ostatecznych kwot dotacji na zadania z zakresu administracji rządowej, zadania inspekcji i straży, dotacji na realizację zadań własnych realizowanych przez Powiat, zwiększenia wydatków w związku z ostatecznym rozliczeniem FOŚ.

Zmniejszenia w planie wydatków dotyczą: zmniejszenia wydatków w związku z rezygnacją z realizacji zadania inwestycyjnego pn.,, Rozwój kluczborskiego transportu miejskiego poprzez zakup taboru autobusowego”, przesunięciem terminu realizacji zadania pn.,, Wsparcie rozwoju gospodarki w powiecie kluczborskim poprzez utworzenie inkubatora przedsiębiorczości i innowacji”, zmniejszenia wydatków bieżących w placówkach oświatowych w związku ze zmniejszeniem części oświatowej subwencji ogólnej, zmniejszenie wydatków w związku z decyzją Wojewody Opolskiego w sprawie ustalenia ostatecznych kwot dotacji na zadania z zakresu administracji rządowej, zadania inspekcji i straży, dotacji na realizację zadań własnych realizowanych przez Powiat.

Ponadto zmniejszeniu ulega deficyt budżetowy o kwotę 600.000,-zł, wprowadza się zmiany w planie przychodów. Pani Skarbnik wyjaśniła, że kwota ta zmniejsza przychody w związku z rezygnacją z zadania inwestycyjnego pn.,, Rozwój kluczborskiego transportu miejskiego poprzez zakup taboru autobusowego” dla Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego Sp.z o.o w Kluczborku, gdzie wymieniona kwota miała stanowić wkład własny.  

Przenosi się środki finansowe w budżecie powiatu kluczborskiego na 2010 rok po stronie wydatków, które dotyczą wniosków złożonych przez jednostki organizacyjne powiatu, wprowadza się zmiany w planie Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym na 2010 rok, które wynikają z ostatecznego rozliczenia funduszu na dzień 31.12.2009 rok . Zostają wprowadzone także zmiany w planie wydatków remontowych na 2010 rok, gdzie zaktualizowano załącznik zmniejszając środki na zadaniu ,,Remont drogi powiatowej Nr 1319O Ligota Dolna-Bogacica-Jasienie” przenosząc środki na zadanie ,,Remont drogi powiatowej Nr 1336O Wołczyn-Biskupice”, a także na nowe zadania remontowe realizowane przez ZDP w Kluczborku tj: opracowanie dokumentacji projektowej na remont drogi Nr 1326O Stare Olesno-Jasienie, opracowanie dokumentacji projektowej na remont drogi Nr 1330O Chudoba – Zagwiździe. Zwiększono także środki na zadaniu -,,Remont dróg powiatowych cząstkowych masą na gorąco”.

Zmianie ulega także wykaz zadań inwestycyjnych.

Zmniejszono jak wyjaśniła członkom komisji Pani Skarbnik środki na zadaniu pn.,,Wsparcie rozwoju gospodarki w powiecie kluczborskim poprzez utworzenie inkubatora przedsiębiorczości i innowacji”. Zrezygnowano także z realizacji zadania ,, Rozwój kluczborskiego transportu miejskiego poprzez zakup taboru autobusowego”, zmieniono nazwę zadania ,,Zakup samochodu i sprzętu specjalistycznego” na nazwę ,,Ochrona szlaków komunikacyjnych w powiecie kluczborskim przed zagrożeniami i skutkami katastrof drogowych poprzez zakup sprzętu, środków i transportu dla PSP w Kluczborku.

Wprowadzone zostają również zmiany w planie wydatków wieloletnich poprzez zmniejszenie środków na zadaniu inwestycyjnym ,,Wsparcie rozwoju gospodarki w powiecie kluczborskim poprzez utworzenie inkubatora przedsiębiorczości i innowacji”. Wprowadzono również nowe zadanie. Zadanie to przewiduje się realizować w latach 2011-2012 pn.,, Budowa sieci światłowodowej dla gminy Kluczbork”

Zmianie ulega także § 16 uchwały budżetowej, który otrzymuje nowe brzmienie: ,,upoważnia się Zarząd Powiatu do zaciągania kredytów i pożyczek krótkoterminowych na pokrycie występującego w trakcie roku deficytu budżetowego do maksymalnej wysokości 2.500.000,-zł oraz § 17, który także otrzymuje nowe brzmienie: ,,Zarząd Powiatu w Kluczborku może samodzielnie zaciągać zobowiązania do sumy 2.500.000,-zł.             

Następnie członkowie komisji przystąpili do omówienia pozostałych materiałów.

Przewodniczący Komisji przedstawił projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawieranie porozumień dotyczących finansowania dokształcania teoretycznego uczniów zasadniczych szkól zawodowych. Pan Starosta wyjaśnił zebranym, że w związku z tym, że Powiat Kluczborski realizuje poprzez WODiDZ w Kluczborku zadanie w powyższej sprawie pomiędzy jst. zawierane są porozumienia, które określają ogólne warunki finansowania dokształcania uczniów. Poprzez tą uchwałę Dyrektor WODiDZ dostaje upoważnienie do podpisania umów bezpośrednio ze szkołami, z których są uczniowie do dokształcania, a których organy prowadzące wymagają takich umów pomimo istnienia porozumienia.       

Kolejnym analizowanym projektem był projekt w sprawie zmiany uchwały XXXVI/254/2006 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 9 lutego 2006 r. w sprawie uchwalenia Powiatowego Programu Działań na Rzecz Osób Niepełnosprawnych na lata 2006-2010.      

Zmiany wprowadzone przedmiotowa uchwałą są jego aktualizacją i dotyczą szczegółowych, konkretnych projektów m.in.: likwidacji barier w zakresie umożliwienia osobom niepełnosprawnym poruszania się komunikowania się w: Zespole Szkół Gimnazjalnych, Licealno-Technicznych i Zawodowych w Byczynie (budynek w Polanowicach), Publicznej Szkole Podstawowej w Bogacicy, Hospicjum Ziemi Kluczborskiej św. Ojca Pio (Smardy).

Likwidacji barier transportowych poprzez zakup: mikrobusu dla Gminy Byczyna oraz mikrobusu przez Caritas Rejon Kluczbork na potrzeby WTZ w Kluczborku, 2 mikrobusów dla Gminy Kluczbork.

Członkowie Komisji zapoznali się z kolejnym projektem uchwały na najbliższą sesję dotyczącym określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2010 rok. Pani Skarbnik poinformowała, że Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie po rozpoznaniu potrzeb zaproponowało, aby dokonać podziału środków finansowych w następujący sposób: Rehabilitacja zawodowa-kwotę 85.000,-zł przeznaczyć na zadania realizowane przez PUP, rehabilitacja społeczna-zadania realizowane przez PCPR kwotę 443.880,-zł przeznaczyć na dofinansowanie kosztów działania warsztatów terapii zajęciowej, kwotę 347.461,-zł-dofinansowanie:
-likwidacji barier architektonicznych, w komunikowaniu się w związku z indywidualnymi potrzebami osób niepełnosprawnych,

-sportu, kultury, rekreacji i turystyki osób niepełnosprawnych,

-zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze przyznawane osobom niepełnosprawnym,

-uczestnictwa osób niepełnosprawnych i ich opiekunów w turnusach rehabilitacyjnych.

Łącznie na zadania realizowane w ramach rehabilitacji zawodowej i społecznej w 2010 roku przeznacza się kwotę 876.341,-zł. Członkowie komisji do projektu nie wnieśli uwag.

Następnym omawianym projektem uchwały był projekt w sprawie zmiany uchwały

Nr XXVIII/163/2008 z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie nadania Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Kluczborku. Przedmiotowy projekt uchwały związany jest ze zmianą przepisów, które narzuciły na jst zadania oraz konieczność określenia sposobu ich realizacji. W związku z powyższym należy dokonać zmian w powyższym Regulaminie.

Starosta omówił kolejny projekt uchwały dotyczący wyrażenia zgody na przystąpienie Powiatu Kluczborskiego do Stowarzyszenia o nazwie ,,Opolski Mikro Fundusz Poręczeń na Rzecz Rozwoju Gospodarki Społecznej” z siedzibą w Opolu. Przedmiotowy projekt uchwały daje szansę podmiotom gospodarki społecznej funkcjonującym w Powiecie Kluczborskim na rozwój swojej działalności.

Przewodniczący Komisji przedstawił zebranym projekt uchwały w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Sejmiku Województwa Opolskiego w sprawie przekształcenia poprzez likwidację działalności medycznej Samodzielnego Publicznego Zespołu Szpitali Pulmonologiczno-Reumatologicznych z siedzibą w Kup. Pan Starosta wyjaśnił, że poprzez podjecie przedmiotowej uchwały Rada Powiatu opiniuje projekt uchwały Sejmiku Województwa Opolskiego w w/w sprawie. Przekształcenie Samodzielnego Publicznego Zespołu Szpitali Pulmonologiczno-Reumatologicznych z siedziba w Kup polegające na likwidacji dotyczy następujących jednostek organizacyjnych: Pododdziału Pulmonologii Alergologicznej w Szpitalu w Kup, Izby Przyjęć w Szpitalu w Pokoju. Likwidacja komórek ma związek m.in. z nie posiadaniem podpisanego kontraktu z NFZ na świadczenia realizowane przez w/w komórki. Zespół Szpitali posiadał w strukturach dwie Izby Przyjęć w Kup i Pokoju. W związku z powyższym podpisana została umowa z OOW NFZ na udzielanie świadczeń zdrowotnych tylko z Izba Przyjęć w Szpitalu w Kup. Działalność Izby Przyjęć w Pokoju przejęły poradnie wchodzące w skład Zakładu Rehabilitacji. Jeśli natomiast chodzi o świadczenie usług zdrowotnych o profilu alergologicznym, które wykonywane były w pododdziale pulmonologii alergologicznej , wykonywane są w Oddziale pulmonologii ogólnej w Szpitalu w Kup w sposób nieprzerwany bez istotnego ograniczenia ich dostępności, warunków udzielania i jakości.  Członkowie Komisji zatwierdzili powyższy projekt uchwały.

Starosta przedstawił następnie projekt uchwały w sprawie wystąpienia do Trybunału Konstytucyjnego z wnioskiem o zbadanie zgodności z konstytucją Rzeczpospolitej Polskiej wybranych przepisów ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej.

Wicestarosta wyjaśnił, że w związku z wydaniem przez Sąd Administracyjny w Warszawie w sprawie o sygn.akt II OSK 1623/08 w przedmiocie oddalenia skargi kasacyjnej od wyroku WSA w Opolu z dnia 27 marca 2008 r. sygn.akt II SA/OP 77/08 w przedmiocie zakładu opieki zdrowotnej , Rada Powiatu w Kluczborku uchwałą Nr XXXII/193/2009 z dnia 28 maja 2009 r. postanowiła o wniesieniu skargi konstytucyjnej do Trybunału Konstytucyjnego na niektóre zapisy ustawy o zakładach opieki zdrowotnej. W późniejszym terminie okazało się, że każdy samorząd terytorialny może również składać wniosek do Trybunału Konstytucyjnego o zbadanie różnych aktów prawnych jak i z nich wybranych przepisów, co do zgodności z konstytucją. W związku z powyższym przygotowany został przedmiotowy projekt uchwały. Projekt został przyjęty w drodze głosowania.

Kolejno członkowie komisji przeanalizowali projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi Danuty Łozickiej na Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku.

Przewodniczący Komisji wyjaśnił zebranym, że powyższy projekt został wycofany z porządku obrad poprzedniej sesji Rady Powiatu w związku z tym, iż radni uznali, że skarga powinna być ponownie rozpatrzona z udziałem strony skarżącej. Komisja Rewizyjna po ponownym rozpatrzeniu skargi na dwóch posiedzeniach i wysłuchaniu strony skarżącej oraz zapoznaniu się z opiniami OPS w Byczynie, PSP i Gimnazjum w Byczynie, wysłuchaniu Dyrektora PCPR w Kluczborku, Radcy Prawnego oraz pracownika socjalnego odpowiedzialnego za współpracę z rodzinami zastępczymi podtrzymała swoje stanowisko z dnia 8 stycznia 2010 r. , w którym uznała skargę Pani Danuty Łozickiej za bezzasadną. Członkowie komisji przyjęli przedmiotowy projekt uchwały.

Członkowie zapoznali się również ze sprawozdaniem z działalności Zarządu Powiatu za okres od 20 stycznia do 9 marca 2010 r.

 

Ad.3.

 

Na wstępie posiedzenia Przewodniczący Komisji stwierdził, że jest zawiedziony faktem, iż na dzisiejsze posiedzenie nie przybyli zaproszeni przedstawiciele Rady Nadzorczej PCZ S.A w Kluczborku.

Przewodniczący uważa, że powinien na posiedzenie przybyć chociaż jeden przedstawiciel.

Następnie Przewodniczący Komisji udzielił głosu zaproszonym gościom.

Głos zabrała Pani Prezes PCZ S.A w Kluczborku, która poinformowała, że na dzisiejsze posiedzenie komisji przygotowana została prezentacja dotycząca –Programu dostosowawczego Powiatowego Centrum Zdrowia S.A NZOZ Szpital Powiatowy w Kluczborku-Lecznictwo zamknięte Szpital Kluczbork do wymogów określonych w Rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 10 listopada 2006 r. w sprawie wymagań jakim powinny odpowiadać pod względem fachowym i sanitarnym pomieszczenia i urządzenia zakładu opieki zdrowotnej oraz Programu dostosowawczego Powiatowego Centrum Zdrowia S.A NZOZ Szpital Powiatowy w Kluczborku-Lecznictwo zamknięte, Zakład Opiekuńczo Leczniczy, ambulatoryjna opieka specjalistyczna.

Jak poinformowała Pani Prezes największy problem jeśli chodzi o program dostosowawczy jest z Oddziałem Laryngologicznym, z blokiem operacyjnym na Oddziale Ginekologicznym z traktem porodowym, pracownią endoskopową oraz ZOL-em w Wołczynie. Na dzień dzisiejszy w Zakładzie Opiekuńczo-Leczniczym prowadzony jest remont. Remont ten będzie składał się z kilku etapów i będzie finansowany z własnych środków finansowych Spółki oraz najprawdopodobniej ze środków Unii w ramach złożonego wniosku w kwocie około 500-600 tysięcy złotych.

Dołączone do tego będą środki w ramach Programu Likwidacja Barier Architektonicznych z PFRON-u.  

Zdaniem Pani Prezes dostosowanie szpitali do wymogów Rozporządzenia dla szpitali jest dużym problemem. Nasz szpital jest w komfortowej sytuacji ponieważ nie posiada żadnego zadłużenia i może z wygenerowanych środków finansowych z danego roku robić te wszystkie inwestycje wkładając te pieniądze do kapitału zapasowego.

Wicestarosta zabierając głos dodał, że odbył rozmowę z Panem Markiem Wójcikiem, który z ramienia Związku Powiatów Polskich jest poniekąd odpowiedzialny tematycznie za służbę zdrowia w sprawie terminów dostosowania szpitali do wymogów określonych w Rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 10 listopada 2006 r. w sprawie wymagań jakim powinny odpowiadać pod względem fachowym i sanitarnym pomieszczenia i urządzenia zakładu opieki zdrowotnej. Pan Wójcik stwierdził, że lada moment ukaże się Rozporządzenie, w którym zostanie określony termin nie krótszy niż rok 2015.            

Kolejno Przewodniczący Komisji poprosił Pana Mieczysława Buczkowskiego Kierownika ds. Technicznych S.A PCZ w Kluczborku o szczegółowe omówienie przedmiotowej prezentacji.

Pan Buczkowski wnikliwie omówił każdy paragraf Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 10 listopada 2006 r. w sprawie wymagań jakim powinny odpowiadać pod względem fachowym i sanitarnym pomieszczenia i urządzenia zakładu opieki zdrowotnej.

Omówiono wymagania określone w Rozporządzeniu wg ich numeracji, stanu faktycznego obecnie istniejącego, zamierzeń dostosowawczych, terminów realizacji, wartości zadań.

Rozporządzenie składa się z kilku części, gdzie są wymienione wymagania ogólno przestrzenne, dotyczące instalacji, oświetlenia oraz szczegółowo odnosi się do poszczególnych oddziałów szpitalnych i działalności.   

Pani Prezes poinformowała, że dokumenty w powyższej sprawie Komisja Zdrowia
i Bezpieczeństwa Publicznego otrzymała w dniu 30.11.2009 r. zgodnie z wnioskiem Komisji. Od tego czasu materiały te zostały zaktualizowane i w związku z tym członkowie komisji otrzymają w najbliższym czasie już uaktualniony materiał w formie papierowej.

Ponadto Pani Prezes stwierdziła, że najważniejsze teraz są kwestie dotyczące zamierzeń dostosowawczych, przewidywane terminy realizacji i planowane koszty.

Ważną kwestią jak stwierdziła Pani Prezes jest budowa łącznika, łączącego od strony zachodniej budynek ginekologii z budynkiem nowej chirurgii w celu przeniesienia Oddziału Laryngologicznego i Dziecięcego, dostosowanie istniejącego bloku operacyjnego na ginekologii oraz przeniesienie Poradni Urazowo-Ortopedycznej (usytuowanie w budynku nowej chirurgii w pobliżu pracowni rtg. Sens przeniesienia Oddziału Dziecięcego jest bardzo poważny, gdyż jak stwierdziła Pani Prezes Oddział nie spełnia wymagań jeśli chodzi o pobyt matki z dzieckiem. Takie połączenie ułatwi funkcjonowanie i komfort dla pacjentów
i personelu medycznego.       

Realizowany będzie jak poinformowała Pani Prezes projekt, który związany jest z nowym agregatem prądotwórczym. Na realizacje tego zadania PCZ może otrzymać środki z PFOŚ w wysokości 50 % całego przedsięwzięcia.      

Ponadto Pani Prezes wspomniała również o zbiornikach wodnych, które muszą zapewniać 12 godzinną rezerwę w budynku ZOL-u oraz Szpitalu w Kluczborku. Koszty ich zakupu są bardzo wysokie, a niestety są wymagane Rozporządzeniem. Obecnie szpital posiada 3 zbiorniki wodne o pojemności 6 tys. litrów zasilane ze studni głębinowej.   

Pani Prezes poinformowała, że Szpital oraz ZOL w znacznej części spełniają wymagania określone w Rozporządzeniu, ale w celu całkowitego dostosowania i spełnienia trzeba jeszcze kilka rzeczy zrobić. Oprócz tego ciągle podwyższane są wymagania sanitarno-epidemiologiczne.

Pani Prezes poinformowała również, że ważną kwestią jest zgrupowanie oddziałów zabiegowych w jednym miejscu tak, by mogły korzystać z jednego bloku operacyjnego oraz dostosowanie Oddziału Laryngologicznego do wymagań Rozporządzenia.

Zdaniem Pani Prezes należy zwrócić również uwagę jeśli chodzi o ginekologię i położnictwo, że na 10 elementów 9 nie spełnia wymogów, w szczególności blok operacyjny, który na pozór wydaje się bardzo nowoczesny.

Pani Prezes stwierdziła, że jeśli chodzi o budowę łącznika od strony zachodniej budynku łączącego ginekologię z budynkiem nowej chirurgii, przeniesienie sali operacyjnej ginekologicznej do budynku nowej chirurgii, pozostawienie sali operacyjnej, na której odbywają się cięcia cesarskie oraz budowę traktu porodowego to szacowany koszt inwestycji wyniesie około 12.000.000,-zł.

Pani Prezes nawiązała także do funkcjonującej Pracowni Endoskopowej. Pracownia ta spełnia wymogi  jeśli chodzi o standard urządzeń, które tam się znajdują natomiast jeśli chodzi o pomieszczenie to jest ono stanowczo za małe. W związku z tym przy w/w modernizacjach planuje się również dostosowanie Pracowni Endoskopowej do wymogów.

Przewodniczący Komisji zwrócił się do Pani Prezes i stwierdził, że materiał przedstawiony w prezentacji jest materiałem bardzo czytelnym i obszerniejszym w porównaniu do poprzedniego. Przewodniczący również poprosił, aby Pani Prezes podobnie jak poprzednim razem dostarczyła jako załącznik do protokołu uaktualnione materiały.

Przewodniczący stwierdził także, że prace powinny iść w obecnej chwili w tym kierunku, żeby grono fachowców dobrze przeanalizowało potrzeby. Ponadto Przewodniczący uważa, że powinny być opracowane 2 warianty poprzedzone kosztorysem. Zwrócić należy uwagę zdaniem Przewodniczącego, że jeśli nie dostosuje się oddziałów do wymogów Rozporządzenia to może dojść do takiej sytuacji, że zostaną one zamknięte z powodu nie spełnienia warunków. Materiały te powinny być zdaniem Przewodniczącego Komisji przekazane dla Komisji Zdrowia jak i również pod obrady sesji, a Rada Powiatu powinna się w tej kwestii wypowiedzieć.

Starosta zaproponował, aby zrobić wizualizację i przygotować materiały do dyskusji, gdyż podana kwota nie jest do końca kwotą określoną, jak również nie jest określone ile kondygnacji miałby liczyć łącznik. Należałoby również zdaniem Starosty opracować koncepcję architektoniczno-budowlaną, po to by zobaczyć rzuty kondygnacji budynku z określeniem potrzeb. W pierwszym rzędzie jednak należy dostosować oddziały do Rozporządzenia.

Pani Prezes odnosząc się do wypowiedzi Starosty stwierdziła, że chciałaby nie rozbudowywać tego w tak szerokim zakresie, gdyż wiąże się to z kosztami utrzymania.

Ponadto Pani Prezes poinformowała, że takie koncepcje zostaną przygotowane do końca miesiąca maja.

Następnie głos zabrał Dyr.ds.Medycznych PCZ S.A, który stwierdził, że w przypadku budowy łącznika i przeniesienia tam Oddziału Laryngologicznego i Dziecięcego dotychczasowy budynek można by wykorzystać na poradnie, aptekę jak i również stacjonowanie karetek pogotowia.

Przewodniczący Komisji poprosił o zabranie głosu Pana Starostę w kwestii karetki pogotowia.

Pan Starosta poinformował, że na Konwencie Starostów przedstawiony został przez Wojewodę ,,Plan Działania Systemu Państwowego Ratownictwa Medycznego na lata 2011-2013”. Ciągle niedoszacowane są jeśli chodzi o zespoły ratownictwa medycznego takie miejscowości jak Wołczyn i Lewin Brzeski.

 

 

 

 

Ad.4.

 

Przewodniczący Komisji przedstawił zebranym pismo Radnego Województwa Opolskiego Andrzeja Misiaka skierowane do Konsultanta Wojewódzkiego w dziedzinie medycyny ratunkowej Wojewódzkiego Centrum Medycznego w Opolu, w którym to zwraca się z prośbą o analizę potrzeb w zakresie dyslokacji zespołów ratownictwa medycznego w Powiecie Kluczborskim oraz wsparcia wpisania do Wojewódzkiego Planu Działania Systemu Państwowego Ratownictwa Medycznego na lata 2011-2013 w Woj.Opolskim dodatkowego podstawowego zespołu ratownictwa medycznego w Wołczynie.

Przewodniczący wyjaśnił, że uruchomienie dodatkowego zespołu ratownictwa medycznego w Wołczynie jest już od wielu lat przedmiotem starań lokalnej społeczności, władz samorządowych i wojewódzkich.

Starosta zabierając głos poinformował, że Zarząd Powiatu wystąpił z wnioskiem do Wojewody Opolskiego, aby przed przedłożeniem Ministrowi Zdrowia projektu Planu Ratownictwa Medycznego na lata 2011-2013 została wprowadzona korekta polegająca na przesunięciu jednego Zespołu Ratownictwa Medycznego typu P z terenu miasta Kluczborka do miasta Byczyna.    

Ponadto Pan Wojewoda zobowiązał odnieść się do starań już poczynionych i zaproponowano, aby karetkę typu P z Paczkowa w powiecie nyskim przesunąć do Wołczyna, a karetkę typu S przesunąć do Paczkowa.   

Następnie głos zabrał Dyr.ds.Medycznych PCZ S.A, który poruszył temat osób nietrzeźwych przywożonych na Izbę Przyjęć do Szpitala.   

Osoby te jak poinformował Dyrektor są agresywne w stosunku do personelu medycznego i jego zdaniem sprawę tę trzeba rozwiązać.

Pani Prezes uważa, że ten problem jest naprawdę uciążliwy i jej zdaniem powinno się w tej sprawie spotkać z Domami Pomocy Społecznej, gdyż osoby te nie powinny trafiać do szpitala lecz na izbę wytrzeźwień.  

Starosta odnosząc się do powyższych wypowiedzi poinformował, że problem jeśli chodzi o osoby bezdomne to jest to uregulowane. Są miejsca, w których te osoby są umieszczane.

Przewodniczący Komisji zgodził się z wypowiedzią Pani Prezes, że osoby nietrzeźwe naprawdę stanowią duży problem i powinno to być monitorowane jak i powinno się nawiązać kontakt z odpowiednimi służbami w gminie. 

Na zakończenie Przewodniczący Komisji podziękował zaproszonym gościom za przybycie i szczegółowe przygotowanie prezentacji.

Innych spraw nie poruszano.

 

Ad.5. 

 

W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia Przewodniczący Komisji Mirosław Misiak podziękował wszystkim za udział i zamknął posiedzenie w dniu dzisiejszym.          

 

 

                                                                                              Przewodniczący Komisji

 

                                                                                                   Mirosław Misiak    

 

 

     Protokołowała

 

  Joanna Strzelczyk