Protokół 30/2010

 

z posiedzenia Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 22 marca 2010 roku.

 

Przewodniczyła Przewodnicząca Komisji – Irena Kielar.

Lista obecności w załączeniu.

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

 

1. Wanda Słabosz – Skarbnik Powiatu,

2. Jolanta Krzysztowczyk – Naczelnik Wydziału Edukacji i Sportu

                                            Starostwa Powiatowego w Kluczborku.

3. Marta Zamorowska – Kierownik Biura Funduszy Pomocowych, Mienia Powiatu
   i Promocji Powiatu.

 

 

Porządek posiedzenia:

 

1. Otwarcie posiedzenia.

2. Realizacja inwestycji unijnych w placówkach oraz innych z budżetów wypracowanych przez szkoły.

3. Analiza materiałów na XLI sesję Rady Powiatu w Kluczborku.

4. Wolne wnioski.

5. Zamknięcie posiedzenia.

 

 

 

Ad.1

 

Przewodnicząca Komisji przywitała wszystkich zebranych i przedstawiła porządek posiedzenia. Do przedstawionego porządku Członkowie Komisji nie wnieśli uwag, jednogłośnie go zatwierdzając.

 

Ad.2

 

Przewodnicząca Komisji oddała głos Kierownikowi Biura Funduszy Pomocowych pani Marcie Zamorowskiej. Pani Marta Zamorowska przedstawiła informację na temat realizacji inwestycji w placówkach oświatowych ze środków UE oraz innych. Projektem zakończonym w miesiącu październiku jest projekt „Poprawa warunków kształcenia w ZSP Nr 1 i ZSP Nr 2 CKU w Kluczborku poprzez przebudowę i zakup wyposażenia”. Projekt realizowany był
w ramach Regionalnego Programu Województwa Opolskiego na lata 2007-2013, poddziałanie 5.1.4 Wsparcie lokalnej infrastruktury edukacyjnej: wartość całkowita projektu wyniosła 2.582.811,75 zł., wkład własny wyniósł 351.116,65 zł, kwota dofinansowania to 1.989.661,01 zł, wydatki niekwalifikowane to kwota 242.034,09 zł. W ramach projektu zostało zakupione wyposażenie i sprzęt dla tych dwóch placówek oświatowych za kwotę: 877.772,14 zł oraz wykonane prace budowlane za kwotę 1.674.039,61 zł. W ramach prac budowlanych  wykonano modernizację pracowni gastronomicznej w ZSP Nr 1. Pracownia została przystosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych, zostały wykonane nowe sanitariaty, powstała sala dydaktyczna oraz sala zajęć praktycznych. Sala zajęć praktycznych została wyposażona w piece konfekcyjno-parowe, chłodnię, stoły robocze, kuchenki itp. Sala lekcyjna została również wyposażona w nowe meble i sprzęt. W ZSP Nr 2 CKU została zmodernizowana część warsztatów, powstała pracownia samochodowa, obróbki ręcznej, obróbki mechanicznej oraz pracownia cnc oraz sala multimedialna. W ramach projektu organizowano również szkolenia dla kadry pedagogicznej dotyczące obsługi maszyn numerycznych, gdyż wcześniej takich maszyn w placówce nie było. Kolejnym zadaniem, które było realizowane w roku ubiegłymi oraz być może realizowane będzie w roku bieżącym jest projekt „Zwiększenie efektywności energetycznej w budynkach użyteczności  publicznej Powiatu Kluczborskiego m.in. poprzez wykorzystanie energii ze źródeł odnawialnych etap I
i II”. Wydatki poniesione przez Powiat Kluczborski to dotychczas kwota 4.288.688,72 zł., kwota wydatków do poniesienia to 1 342 943,27 zł. Łączna wartość inwestycji to 5 636 631,99 zł. Obecnie projekt znajduje się w ocenie. Ponadto złożony został wniosek
o dofinansowania do RPO WO 2007-2012, który pozytywnie przeszedł II ocenę merytoryczną, ramach poddziałania 5.1.2 Wsparcie regionalnej infrastruktury edukacyjnej. Jest jednak niewielka szansa na zdobycie tych pieniędzy, gdyż zostało założonych
i pozytywnie ocenionych ponad trzydzieści wniosków. Kolejnym projektem jest „Zakup
i montaż dźwigów osobowych w ZSP Nr 1 i ZSLT” – wartość zadania to kwota 600.000,-zł., z czego dofinansowanie wynosi 300.000,-zł. Zadanie to finansowane będzie ze środków PFRON. W zeszłym roku została wykonana dokumentacja techniczna dotycząca wymiany stolarki okiennej w ZSP Nr 1 jak również w ZSO, koszt inwestycji to prawie 5 mln. zł., gdyż budynki te są budynkami zabytkowymi pod ochroną konserwatora. Dlatego też, ze względu na ogromny koszt inwestycji wykonano na razie jedynie kosztorys, natomiast środki na nią będą pozyskiwane sukcesywnie. Projekt na dofinansowanie tej inwestycji został złożony w Ministerstwie Kultury, jednak konkurencja jest bardzo duża. Ponadto obecnie są realizowane dwa projekty z POKL : „Uczeń perspektywiczny”, wartość projektu to 463.000,-zł., gdzie kwota dofinansowania wynosi 403.967,50 zł. oraz projekt: „Zawodowy start
w przyszłość”, wartość projektu to kwota 404.210,-zł., kwota dofinansowania to 35.673,22 zł. Pierwszy realizowany będzie do czerwca 2010 roku, rozpoczął się w styczniu 2009 r. Drugi realizowany jest od września 2009 roku, zakończy się w czerwcu 2011 roku. W ramach tego projektu ZSLT i ZSP Nr zostały wyposażone w sprzęt i oprogramowanie o wartości rzędu ponad 59.000,- zł. Informacja nt. zrealizowanych i czekających na realizację inwestycji
ze środków unijnych w placówkach oświatowych stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

 

Ad.3

 

Pani Skarbnik przedstawiła projekt Uchwały w sprawie zmiany Uchwały Budżetowej na rok 2010  Nr XXXIX/228/2009 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 17 grudnia 2009 rok. Wprowadzone zostały zmiany w planie dochodów budżetu powiatu, powodujące zmniejszenie planowanych dochodów o kwotę 6.395.540,-zł. Ponadto zmniejszono dochody
z tytułu wcześniej wprowadzonej kwoty dotacji na zakup taboru autobusowego, w związku
z tym, że wniosek na realizację zadania inwestycyjnego pn. „Rozwój kluczborskiego transportu miejskiego poprzez zakup taboru autobusowego” został rozpatrzony negatywnie. Nabór wniosków dotyczy zakupu autobusów dla komunikacji miejskiej a PKS obsługujący Powiat Kluczborski nie spełnia warunków komunikacji miejskiej. Ponadto zmniejszono  dochody w związku z przesunięciem terminu realizacji zadania pn: „Wsparcie rozwoju gospodarki  w powiecie kluczborskim poprzez utworzenie inkubatora przedsiębiorczości
i innowacji”. To zadanie staje się zadaniem wieloletnim. Ponadto dochody zostały zmniejszone z tytułu części oświatowej subwencji ogólnej o kwotę 219.670,- zł.
dla jednostek samorządu terytorialnego w związku z decyzją Ministra Finansów Nr ST4-4820/53/2010. Dochody zostały zmniejszone również w związku z decyzją Wojewody Opolskiego z dnia 16.02.2010 r. syg. FB.I-UP-3011-7/10  w sprawie ustalenia ostatecznych kwot dotacji na zadania z zakresu administracji rządowej, zadania inspekcji straży, dotacji na realizację zadań własnych realizowanych przez Powiat o kwotę 300.000,-zł. oraz o kwotę 2.000,- zł na tzw. zespoły ds. orzekania o niepełnosprawności, natomiast zwiększył o kwotę 12.000,-zł na wydatki bieżące Domu Pomocy Społecznej. Zmiany te konsekwentnie przenoszą się na zmiany dokonane po stronie wydatków. Ponadto wprowadzono do budżetu kwotę 7.775,- zł. w związku z ostatecznym rozliczeniem Funduszu Ochrony Środowiska, który funkcjonował w Powiecie Kluczborskim, a od 1 stycznia w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 20 listopada 2009 roku o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2009 r. Nr 215, poz. 1664) jego przychody stały się dochodami budżetu powiatu. Zmianie ulega plan wydatków w związku z wnioskami złożonymi przez jednostki organizacyjne powiatu oraz koniecznością realizacji zadań wprowadzonych niniejszą uchwałą. Ponadto w wykazie zadań remontowych zaktualizowany został załącznik zmniejszając środki na zadaniu „Remont drogi powiatowej Nr 13190 Ligota Dolna- Bogacica – Jasienie”, przenosząc środki na następujące zadania remontowe realizowane przez Zarząd Dróg Powiatowych w Kluczborku: opracowanie dokumentacji projektowej na remont drogi Nr 13260 Stare Olesno- Jasienie, opracowanie dokumentacji projektowej na remont drogi Nr 1330o Chudoba - Zagwiździe. Ponadto zostały zwiększone środki na zadaniu pn. „Remont dróg powiatowych – cząstkowe masą na gorąco”. W wykazie zadań inwestycyjnych realizowanych w 2010 roku zmniejszono środki na zadaniu pn. „Wsparcie rozwoju gospodarki w powiecie kluczborskim poprzez utworzenie inkubatora przedsiębiorczości i innowacji”. Zrezygnowano także z zadania „Rozwój kluczborskiego transportu miejskiego poprzez zakup taboru autobusowego”. Ponadto zmieniono nazwę zadania „Zakup samochodu i sprzętu specjalistycznego” na nazwę „Ochrona szlaków komunikacyjnych w powiecie kluczborskim przed zagrożeniami i skutkami katastrof drogowych poprzez zakup sprzętu i środków transportu dla PSP w Kluczborku”. Ponadto zaktualizowano załącznik dot. limitów wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne poprzez zmniejszenie środków na zadaniu inwestycyjnym „Wsparcie rozwoju gospodarki w powiecie kluczborskim poprzez utworzenie inkubatora przedsiębiorczości i innowacji”, wprowadzono także nowe zadanie inwestycyjne, które będzie realizowane przez Gminę Kluczbork w latach 2011-2012 pn. „Budowa sieci światłowodowej dla gminy Kluczbork”. Kosz tej inwestycji to 1.5000.000,- zł, z czego Powiat dokłada 40% tej kwoty czyli 549.000,- zł. Następnie Przewodnicząca Komisji przystąpiła do głosowania nad w/w projektem uchwały. Projekt uchwały został przyjęty jednogłośnie. Kolejno został omówiony projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawieranie porozumień dotyczących finansowania dokształcania teoretycznego uczniów zasadniczych szkół zawodowych. Powiat Kluczborski realizuje poprzez Wojewódzki Ośrodek Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego w Kluczborku zadanie dokształcania uczniów zasadniczych szkół zawodowych w zakresie teoretycznych przedmiotów zawodowych. Aby było to możliwe pomiędzy JST zawierane są porozumienia, w których określane są ogólne warunki finansowania dokształcania uczniów. Powyższa uchwała daje też upoważnienie dyrektorowi Wojewódzkiego Ośrodka Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego w Kluczborku do podpisywania umów bezpośrednio ze szkołami, z których kierowani są do dokształcania uczniowie a których organy prowadzące wymagają takich umów mimo istnienia porozumienia. W głosowaniu wszyscy członkowie Komisji opowiedzieli się za przyjęciem w/w projektu uchwały. Następnie Pani Skarbnik przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr XXXVI/254/2006 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 9 lutego 2006r. w sprawie uchwalenia Powiatowego Programu Działań na Rzecz Osób Niepełnosprawnych na lata 2006-2010. Zgodnie z treścią art.35a ust.1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej
i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, w 2006 roku został opracowany Powiatowy  program działań na rzecz osób niepełnosprawnych na lata 2006-2010. Celem Programu jest zwiększenie udziału osób niepełnosprawnych w życiu społecznym
i gospodarczym Powiatu Kluczborskiego poprzez wyrównywanie ich szans w korzystaniu
z praw i obowiązków, jakie przysługują pozostałym obywatelom. Program jest zarazem niezbędnym dokumentem w skutecznym pozyskiwaniu pozabudżetowych środków finansowych pochodzących z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych oraz z funduszy europejskich. Program realizowany będzie poprzez poszczególne cele operacyjne, zaangażowane będą przy jego realizacji wszystkie samorządy gminne oraz podległe im jednostki zajmujące się problematyką osób niepełnosprawnych a także wspierające je lokalne  organizacje pozarządowe. W związku z tym, że program realizowany będzie w latach  2006-2010 niektóre działania trudno ująć w konkretne projekty, nie wszyscy jego realizatorzy mogli wskazać konkretne rozwiązania na tak długi okres, aby jednak nie ograniczać możliwości skorzystania z dofinansowania przy ich realizacji ujęto je w sposób ogólny, ramowy. Natomiast pozostałe wskazane przez projektodawców działania ujęto jako konkretne projekty. Zmiany wprowadzone niniejszą uchwałą są jego aktualizacją i dotyczą następujących projektów: likwidacji barier w zakresie umożliwienia osobom niepełnosprawnym poruszania się komunikowania w Zespole Szkół  Gimnazjalnych, Licealno - Technicznych  i Zawodowych w Byczynie,  Publicznej Szkole Podstawowej w Bogacicy, Hospicjum Ziemi Kluczborskiej Św. Ojca Pio oraz likwidacji barier transportowych poprzez zakup: mikrobusu 9 –cio miejscowego dla Gminy Byczyna, mikrobusu 9 –cio miejscowego przez Caritas Rejon Kluczbork na  potrzeby WTZ w Kluczborku, 2 mikrobusów dla Gminy Kluczbork. Samorządy gminne oraz inne uprawnione  jednostki  zgłosiły planowane na najbliższe lata zadania oraz przedsięwzięcia, które nie zostały wcześniej ujęte w programie. Wprowadzona w ten sposób bieżąca aktualizacja programu umożliwi w sposób pełny
i celowy wykorzystanie dodatkowych funduszy w celu poprawy sytuacji osób niepełnosprawnych. Przewodnicząca przystąpiła do głosowania nad w/w projektem uchwały. Projekt został przyjęty jednogłośnie. Kolejno omówiono projekt uchwały w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2010 rok. W lutym bieżącego roku Zarząd Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych dokonał podziału środków przewidzianych planem finansowym PFRON na rok 2010, przeznaczonych na realizację zadań na rzecz osób niepełnosprawnych należących do kompetencji samorządów powiatowych na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Podział dokonany został na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 maja 2003 r. w sprawie algorytmu przekazywania środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych samorządom wojewódzkim
 i powiatowym. Na podstawie art. 48 ust. 1, pkt. 1 ustawy o rehabilitacji środki przypadające wg. algorytmu przekazywane są samorządom powiatowym na realizację określonych zadań lub rodzajów zadań. Ze środków PFRON mogą być finansowane następujące zadania samorządu powiatowego: z zakresu zatrudniania i rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych: finansowanie wydatków na instrumenty lub usługi rynku pracy określone w ustawie o promocji w odniesieniu do osób niepełnosprawnych zarejestrowanych jako poszukujące pracy nie pozostające w zatrudnieniu, udzielenie osobom niepełnosprawnym jednorazowo środków na podjęcie działalności gospodarczej, rolniczej albo na wniesienie wkładu do spółdzielni socjalnej, udzielenie dofinansowania do wysokości 50% oprocentowania kredytu bankowego zaciągniętego na kontynuowanie działalności gospodarczej lub na prowadzenie własnego albo dzierżawionego gospodarstwa rolnego, dokonywanie zwrotu kosztów poniesionych przez pracodawcę  w związku z przystosowaniem tworzonych lub istniejących stanowisk pracy, stosownie do potrzeb wynikających
z niepełnosprawności osób na nich zatrudnionych oraz rozpoznaniem przez służby medycyny pracy tych potrzeb, dokonywanie zwrotu kosztów zatrudniania pracowników pomagających pracownikom niepełnosprawnym w pracy, dokonywanie zwrotu kosztów wyposażenia stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej, finansowanie kosztów szkolenia
i przekwalifikowania zawodowego osób niepełnosprawnych, dokonywanie zwrotu kosztów poniesionych przez pracodawcę na szkolenie zatrudnionych osób niepełnosprawnych,
z zakresu rehabilitacji społecznej określone w art. 35a ust. 1, pkt 7 i 8 ustawy: dofinansowanie kosztów tworzenia i działania warsztatów terapii zajęciowej, dofinansowanie uczestnictwa osób niepełnosprawnych i ich opiekunów w turnusach rehabilitacyjnych, dofinansowanie likwidacji barier architektonicznych w komunikowaniu się i technicznych w związku
z indywidualnymi potrzebami osób niepełnosprawnych, dofinansowanie sportu, kultury, rekreacji i turystyki osób niepełnosprawnych, dofinansowanie zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze przyznawane osobom niepełnosprawnym. Po rozpoznaniu potrzeb proponuje się następujący podział środków finansowych: Rehabilitacja zawodowa : 85.000,-zł. przeznaczyć na zadania realizowane przez Powiatowy Urząd Pracy, Rehabilitacja społeczna – zadania realizowane przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie 443.880,-zł – dofinansowanie kosztów działania warsztatów terapii zajęciowej, 347.461,-zł. – dofinansowanie: likwidacji barier architektonicznych,
w komunikowaniu się i technicznych w związku z indywidualnymi potrzebami osób niepełnosprawnych 100.204,-zł. - sportu, kultury, rekreacji i turystyki osób niepełnosprawnych 5.554,-zł. - zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze przyznawane osobom niepełnosprawnym na podstawie odrębnych przepisów – 136.944,-zł., uczestnictwa osób niepełnosprawnych i ich opiekunów w turnusach rehabilitacyjnych – 104.759,-zł. Łącznie na zadania realizowane w ramach rehabilitacji zawodowej i społecznej w 2010 roku przeznacza się kwotę  876.341,-zł. Wszyscy członkowie opowiedzieli się za przyjęciem w/w projektu uchwały. Kolejno pani Skarbnik przedstawiła  projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr XXVIII/163/2008 z dnia 19.12.2008 r. w sprawie nadania Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego
w Kluczborku. W związku ze zmianami przepisów prawa, które narzuciły na jst nowe zadania oraz konieczność określenia sposobu ich realizacji konieczne było dokonanie zmian
w Regulaminie Organizacyjnym Starostwa Powiatowego w Kluczborku. Członkowie Komisji w głosowaniu przyjęli jednogłośnie w/w projekt uchwały. Następnie pani Skarbnik przedstawiła projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przystąpienie Powiatu Kluczborskiego do Stowarzyszenia o nazwie „Opolski Mikro Fundusz Poręczeń na Rzecz Rozwoju Gospodarki Społecznej” z siedzibą w Opolu. Problematyka finansowania podmiotów gospodarki społecznej stanowi jeden z trudniejszych i skomplikowanych elementów funkcjonowania tego sektora. Podmioty gospodarki społecznej w swojej działalności kierują się zasadą not for profit. Wyrażenie zgody na utworzenie Stowarzyszenia daje szansę podmiotom gospodarki społecznej funkcjonującym w Powiecie Kluczborskim na rozwój swojej działalności. Pani Skarbnik powiedziała, że kwota wpisowego to 10 000,- zł oraz 15.000,- wynosić będzie składka roczna. Z tego względu nie zapadła jeszcze decyzja o przystąpieniu natomiast w/w projekt jest projektem uchwały intencyjnej. Przewodnicząca Komisji poddała w/w projekt uchwały pod głosowanie, czterech członków Komisji wstrzymało się od głosu. Kolejnym projektem uchwały jest projekt uchwały w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Sejmiku Województwa Opolskiego w sprawie przekształcenia poprzez likwidację działalności medycznej Samodzielnego Publicznego Zespołu Szpitali Pulmonologiczno – Reumatologicznych z siedzibą w Kup.
Zarząd Województwa Opolskiego zwrócił się, w oparciu o art. 42 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 19991r. o zakładach opieki zdrowotnej do Rady Powiatu w Kluczborku z prośbą
o zaopiniowanie projektu uchwały Sejmiku Województwa Opolskiego w sprawie przekształcenia poprzez likwidację działalności Samodzielnego Publicznego Zespołu Szpitali Pulmonologiczno – Reumatologicznych z siedzibą w Kup. Na podstawie art. 18 pkt 19 lit.f i art. 20 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa podejmowanie uchwał w sprawach przekształcania  wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych należy do wyłącznej właściwości sejmiku województwa. Przekształcenie poprzez likwidację działalności medycznej  Samodzielnego Publicznego Zespołu Szpitali Pulmonologiczno – Reumatologicznych z siedzibą w Kup polega na likwidacji następujących jednostek organizacyjnych: Pododdziału Pulmonologii Alergologicznej w Szpitalu w Kup oraz Izby Przyjęć w Szpitalu w Pokoju. Rada Społeczna działająca przy Samodzielnym Publicznym Zespole Szpitali Pulmonologiczno – Reumatologicznych z siedzibą w Kup będąca organem inicjującym i opiniodawczym podmiotu, który utworzył zakład opieki zdrowotnej w drodze uchwały Nr 16/ 2009 z dnia 1 października 2009 r. wyraziła pozytywną opinię w sprawie likwidacji powyżej wyszczególnionych jednostek organizacyjnych szpitala. Świadczenia zdrowotne w zakresie likwidowanych jednostek organizacyjnych szpitala przejęły inne komórki organizacyjne szpitala. Szczegółowe uzasadnienie o sposobie dalszego, nieprzerwanego  udzielania świadczeń, bez istotnego ograniczenia ich dostępności zostało zawarte w uzasadnieniu do projektu uchwały Zarządu Województwa Opolskiego. Przewodnicząca Komisji przystąpiła do głosowania nad w/w projektem uchwały. Jedna osoba głosowała za, trzy wstrzymały się od głosu. Kolejno pani Skarbnik przedstawiła projekt uchwały w sprawie
wystąpienia do Trybunału Konstytucyjnego z wnioskiem o zbadanie zgodności z Konstytucją Rzeczpospolitej Polskiej wybranych przepisów ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej. W związku z wydaniem przez Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie w dniu 10 marca 2009 roku wyroku w sprawie o sygn. akt II OSK 1623/08 w przedmiocie oddalenia skargi kasacyjnej od wyroku WSA w Opolu z dn. 27 marca 2008r. sygn. akt II SA/Op 77/08 w przedmiocie zakładu opieki zdrowotnej, Rada Powiatu uchwałą Nr XXXII/193/2009 z dnia 28 maja 2009r. postanowiła o wniesieniu skargi konstytucyjnej do Trybunału Konstytucyjnego na niektóre zapisy ustawy o zakładach opieki zdrowotnej. W międzyczasie powzięto wiadomość, że każdy samorząd terytorialny może również składać wniosek do Trybunału Konstytucyjnego o zbadanie różnych aktów prawnych jak i z nich wybranych przepisów co do zgodności z konstytucją. W tej sytuacji uzasadnionym działaniem jest złożenie przedmiotowego wniosku w sprawie ustawy z dnia 30 sierpnia 1991r. o zakładach opieki zdrowotnej. Dwutorowe działanie może przyczynić się do szybszego sfinalizowania sprawy, co pozwoliłoby na skorzystanie z pieniędzy na oddłużenie SP ZOZ z tzw. planu „B”. W/w projekt został przyjęty jednogłośnie przez członków Komisji. Następnie pani Skarbnik przedstawiła projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi Pani Danuty Łozickiej na Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku wraz ze stanowiskiem Komisji Rewizyjnej w przedmiotowej sprawie. Przewodnicząca Komisji zapytała Naczelnika Wydziału Edukacji o pkt 10 sprawozdania zarządu  z dnia  9 lutego
2009 r. Na posiedzeniu w dniu 9 lutego 2009 r. Zarząd uznał, że w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 CKU w Kluczborku Dyrektor powinien zrezygnować z płatnego nadzoru nad szkolą niepubliczną, mającą swoją siedzibę w ZSP Nr 2-CKU w Kluczborku. Ponadto upoważniono Naczelnika Wydziału Edukacji do przeprowadzenia rekontroli
z realizacji zaleceń w terminie do 30 czerwca 2010 r. Naczelnik Wydziału Edukacji – Jolanta Krzysztowczyk powiedziała, że jeżeli dyrektor jest dyrektorem szkoły publicznej to nie powinien jednocześnie sprawować nadzoru nad szkołą niepubliczną mającą siedzibę w tym samym budynku. Ponadto Naczelnik Wydziału Edukacji poinformowała, że uchwała dotycząca dodatków motywacyjnych nie została jeszcze ogłoszona w Dzienniku Urzędowym Województwa Opolskiego, a wchodzi w życie czternaście dni po ogłoszeniu w Dzienniku.

Następnie Przewodnicząca Komisji poruszyła temat odpowiedzi na wniosek Komisji Oświaty z dnia 29.03.2010r. przygotowanej przez Naczelnika Wydziału Edukacji.  Przewodnicząca Komisji stwierdziła, że osiągnięte wyniki w zestawieniu wyników sportowych w latach szkolnych 2005/2006, 2006/2007, 2007/2008, 2008/2009 są efektem pracy nie nauczycieli zatrudnionych przez powiat ale przez trenerów Ośrodka Sportu i Rekreacji. Kluby te są dofinansowane przez OSiR i przez powiat kluczborski w kwocie 30.000,- zł (na internat, wyżywienie, zakwaterowanie). Jeżeli chodzi o placówki szkolnego to Dyrektor placówki dysponuje i zarządza pieniędzmi przeznaczonymi na zajęcia z zakresu sportu szkolnego. Jeżeli chodzi o okres ferii, pani Jolanta Krzysztowczyk powiedziała, że zaproponowała szkołom, aby ustaliły ile godzin potrzebują, niektóre odpowiedziały, że mają większość dzieci dojeżdżających, więc w okresie ferii takie dzieci nie dojadą na zajęcia. Radny Robert Wietrzyk zapytał, dlaczego nauczyciele nie chcą realizować zajęć dodatkowych
z wychowania fizycznego skoro są na to pieniądze. Godziną dziewiętnastą należy realizować obowiązkowo. W szkołach przeprowadzano kontrole, które wykazały, że nauczyciele nie prowadzą zajęć np. na feriach. Jedynie dwie szkoły w okresie ferii zapisały, że będą prowadzić zajęcia w czasie ferii.

 

Ad.4

 

Przewodnicząca Komisji poddała pod głosowanie wniosek, aby rozliczyć wykorzystane pieniądze na sport szkolny w latach 2009-2010 (od stycznia do marca). Wniosek został przyjęty jednogłośnie.

 

Ad.5

 

W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia Przewodnicząca Komisji podziękowała wszystkim członkom za udział w obradach i zamknęła posiedzenie komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny w dniu dzisiejszym.

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

 

                                                                                                           Przewodnicząca Komisji

 

                                                                                                                      Irena Kielar

 

 

 

 

 

   Protokołowała

 

Katarzyna Hołdys