Protokół Nr 28/2009
ze wspólnego posiedzenia Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego oraz Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 17 listopada 2009 r. Przewodniczyli Przewodniczący Komisji – Robert Wietrzyk i Mirosław Misiak Lista obecności w załączeniu. Ponadto w posiedzeniu uczestniczyła: Wanda Słabosz – Skarbnik Powiatu. Porządek posiedzenia: 1. Otwarcie posiedzenia. 2. Omówienie materiałów na sesję Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 20.11.2009 r. 3. Wolne wnioski. 4. Zamknięcie posiedzenia. Ad.1 Przewodniczący Komisji przywitał wszystkich zebranych i przedstawił porządek dzisiejszego posiedzenia. Do przedstawionego porządku Członkowie Komisji nie wnieśli żadnych uwag jednogłośnie go zatwierdzając. Ad.2 Kolejno członkowie komisji zapoznali się z materiałami przygotowanymi na sesję Rady Powiatu w dniu 20.11.2009r. Materiały zawierają projekty uchwał w następujących sprawach: - zmiany uchwały Nr XXVIII/162/2008 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2009 rok, Przewodniczący Komisji oddał głos Panu Staroście, który szczegółowo omówił projekt uchwały. Starosta Kluczborski wyjaśnił, że powyższy projekt uchwały wprowadza zmiany w planie dochodów budżetu powiatu, powodujące zwiększenie planowanych dochodów o kwotę 77.597,- zł. Ponadto wprowadza się zmiany w planie wydatków budżetu powiatu, powodujące zmniejszenie planowanych wydatków o kwotę 607.495,-zł. Kolejno projekt uchwały zmniejsza deficyt budżetowy o kwotę 685.092,- zł . Wprowadza się również zmiany w planie przychodów. Zmiany te spowodowały zmniejszenie przychodów o kwotę 685.092,- zł. , które spowodowane jest przeniesieniem realizacji zadania pn. -„Zwiększenie efektywności energetycznej w obiektach użyteczności publicznej Powiatu Kluczborskiego m.in. poprzez wykorzystanie energii ze źródeł odnawialnych na 2010 rok.” Ponadto przeniesieniu ulegają środki finansowe w budżecie Powiatu Kluczborskiego na 2009 rok po stronie wydatków. Wprowadza się także zmiany w planie wydatków na wieloletnie zadania inwestycyjne, zmniejszając środki - „Zwiększenie efektywności energetycznej w obiektach użyteczności publicznej Powiatu Kluczborskiego m.in. poprzez wykorzystanie energii ze źródeł odnawialnych” - „Poprawa warunków kształcenia w ZSP 1 i ZSP 2 w Kluczborku poprzez przebudowę Zwiększono środki na zadaniu: - „ Zakup samochodu specjalistycznego dla Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Kluczborku” Ponadto przeniesieniu ulegają środki finansowe w budżecie Powiatu Kluczborskiego na 2009 rok po stronie wydatków. Wprowadzone zostają zmiany w planie zadań inwestycyjnych na 2009 rok Ponadto w planie wydatków remontowych wprowadzone zostają zmiany. W wykazie zadań remontowych realizowanych w 2009 roku zmniejszone zostały również środki na zadaniach w związku z ostatecznym rozliczeniem wydatków na zadaniach ,,Remont drogi powiatowej Nr 20960 –ulica Fabryczna w Kluczborku” oraz Remont drogi powiatowej Nr 13040 –Kostów –Janówka. Zrezygnowano z realizacji zadania „Remont nawierzchni jezdni ul. Jagiellońskiej i ul.Jana Pawła II w Kluczborku” przenosząc środki na zadanie „Remonty cząstkowe nawierzchni bitumicznych – drogi Powiatu” oraz na 4 nowo wprowadzone zadania : -Opracowanie dokumentacji projektowo –kosztorysowej dla zadania „Remont drogi powiatowej Nr1336O( Wołczyn-Biskupice) od km 0+341,00 do km 13+322,00, -Opracowanie dokumentacji projektowo –kosztorysowej dla zadania „Remont drogi powiatowej Nr 1319O ( Ligota Dolna -Bogacica –Jasienie ) od km 0 + 000,00 do km13+702,00, -Opracowanie dokumentacji projektowo –kosztorysowej dla zadania „Remont drogi powiatowej Nr 1330O(Chudoba – Zagwiździe) na odc. Lasowice Wielkie – skrzyżowanie z DK nr 45, -Opracowanie dokumentacji projektowo –kosztorysowej dla zadania „Remont drogi powiatowej Nr 1335O ( Przytkowice – Budzów – Gola) o długości 1,037. Wprowadza się również zmiany w planie dotacji udzielanych z budżetu powiatu dla szkół niepublicznych posiadających uprawnienia szkół publicznych, funkcjonujących na terenie Powiatu Kluczborskiego aktualizując plan dotacji dla szkół niepublicznych . Ponadto wprowadzone zostają zmiany w planie dotacji celowych dla jednostek realizujących zadania powiatu na mocy porozumień w 2009 roku aktualizując plan dotacji . Wprowadza się zmiany w planie przychodów i wydatków Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na 2009 rok aktualizując plan wydatków funduszu . Zmieniona zostaje nazwa rozdziału 75045 „Komisje poborowe” na nazwę „Kwalifikacja wojskowa”. Projekt tej uchwały jest związany z zaciągnięciem kredytu długoterminowego. Kolejno członkowie komisji przystąpili do głosowania i jednogłośnie przyjęli powyższy projekt uchwały. Następnym omawianym projektem uchwały był projekt w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego. Niniejszy projekt uchwały dotyczy zaciągnięcia kredytu długoterminowego w rachunku bieżącym w wysokości 2.500.000,- zł z okresem spłaty do dnia 31 marca 2010 roku. Jest Następnie członkowie obu komisji przystąpili do głosowania. Stwierdzono 3 głosy wstrzymujące i resztę za przyjęciem projektu uchwały. Analizie poddano projekt uchwały w sprawie w sprawie wyrażenia opinii o zbyciu nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Kluczborskiego na rzecz gminy Byczyna oraz wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od ceny ustalonej na podstawie wartości nieruchomości. Głos zabrał Pan Starosta, który omówił powyższy projekt uchwały. Pan Starosta wyjaśnił, że od września 2005r. została przekazana szkoła do prowadzenia przez Gminę Byczyna. Gmina i Zarząd Powiatu podpisały umowę użyczenia nieruchomości, na której znajdują się : budynek internatu, budynek łącznika, budynek sali gimnastycznej budynek garażowy. Natomiast budynek szkoły gmina oddaje na rzecz Powiatu. W związku z coraz mniejszą liczbą uczniów, Burmistrz Byczyny zadeklarował, iż może tylko utrzymać ten rok szkolny wykorzystując przy tym cały kompleks. Gmina, aby zmniejszyć wydatki związane z prowadzeniem szkoły nie likwidując jej, zdecydowana jest na przeniesienie klas z obecnego budynku szkoły do budynku internatu. Zamierza ona wypowiedzieć umowę użyczenia. Gmina zainteresowana jest kupnem Internatu, sali gimnastycznej, boiska, oprócz pałacu. Gmina zapłaciłaby wówczas Powiatowi 30% wartości wyceny która wynosi 2.332.00,-zł. Natomiast została ustalona wartość bonifikaty – 70% , zatem Gmina zapłaciłaby 700.000,-zł. Przy czym przy zakupie musi zapłacić 200.000,-zł, a następnie w ratach resztę. Następnie głos zabrała radna Lidia Łowicka, która powiedziała, że należy ustalić wysokość spłacanych rat i przez jaki okres czasu będą one spłacane. Kolejno radny Zdzisław Pelc stwierdził, że Powiat Kluczborski w gruncie rzeczy nie ma pomysłu na zagospodarowanie szkoły w Polanowicach. Radny Władysław Zawadzki poinformował, że w tej sprawie należy dać uprawnienia do negocjacji w sprawie warunków do przekazania tego obiektu Gminie Byczyna, a konkretnie członkom Zarządu Powiatu. Następnie członkowie obu komisji przystąpili do głosowania i jednogłośnie przyjęli projekt uchwały. Następnym projektem z jakim zapoznali się członkowie komisji był projekt w sprawie wyrażenia zgody na nabycie udziałów Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej w Kluczborku Sp.z o.o. , Przedmiotowy projekt uchwały został przygotowany w związku z przejęciem przez Powiat Kluczborski udziałów Spółki Skarbu Państwa Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej w Kluczborku Sp. z.o.o. Kolejno głos zabrał Pan Starosta, który poinformował, że stosownie do przepisu art.4a ust.3 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 roku o komercjalizacji i prywatyzacji Zarząd Powiatu może wystąpić z wnioskiem do Ministra właściwego ds. Skarbu Państwa o nieodpłatne zbycie na rzecz Powiatu Kluczborskiego udziałów Spółki Skarbu Państwa – Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej w Kluczborku Sp. z o.o. Według sumy bilansowej na koniec 2008r. majątek Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej w Kluczborku Sp. z o.o. , wynosi 3.800.000,-zł. Przedsiębiorstwo to zatrudnia 125 osób. Zgodnie z obowiązującą dyrektywą unijną, powiaty będą administratorem i organizatorem transportu publicznego na swoim terenie. Ustawa dotycząca tej sprawy ukaże się prawdopodobnie w grudniu. Pan Starosta zaznaczył, że PKS posiada prawie 600.000,-zł długów za bieżący rok. Przychody firmy wynoszą ponad 11.000.000,-zł. Ponadto posiada: - prawie 6 ha ziemi w Kluczborku (baza na ul. Byczyńskiej i dworzec PKS), - stację diagnostyczną, - serwis ogumienia, - szkołę jazdy kierowców zawodowych, - tachografy - stację paliw Z samych wynajmów miesięcznie wpływa 33.000,-zł. Ponadto Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej w Kluczborku posiada zły tabor; jest 45 autobusów z czego 8 ma mniej niż 10 lat, zdewastowany dworzec autobusowy oraz zniszczona stacja paliw. Ponadto Pan Starosta powiedział, że na przełomie lutego, marca będzie nabór do Regionalnego Programu Operacyjnego na środki transportu. Następnie członkowie obu komisji przystąpili do głosowania, wstrzymało się 2 radnych, pozostali byli za przyjęciem powyższego projektu uchwały. Następnie członkowie komisji zapoznali się z pozostałymi materiałami przygotowanymi - nadania tytułu „Honorowego Obywatela Powiatu Kluczborskiego”, - nadania tytułu „Honorowego Obywatela Powiatu Kluczborskiego”, Tytuł „Honorowego Obywatela Powiatu Kluczborskiego” zostanie nadany Panu Prof. dr. hab. n. med. Marianowi Zembali i Panu Prof. dr. hab. n. med. Lechowi Polońskiemu. Przyznanie honorowego obywatelstwa będzie wyrazem szacunku dla działań podjętych przez Profesora, dzięki którym Polska Grupa Medyczna im. Polonii Świata współpracująca ze Śląskim Centrum Chorób Serca w Zabrzu uruchomiła 2 października 2008 roku na bloku operacyjnym Szpitala Powiatowego w Kluczborku liczący osiem łóżek oddział kardiologii inwazyjnej. Działalność kardiologiczna będzie rozszerzona, gdyż 23 listopada 2009 roku uroczyście zostanie otwarty oddział kardiologiczny z prawdziwego zdarzenia. Będzie on mógł przyjmować dwudziestu pięciu pacjentów, dla których do dyspozycji zostanie oddany oddział intensywnej opieki kardiologicznej oraz pracownia hemodynamiki. Oddział kardiologiczny będzie zapewniał kompleksową opiekę dla pacjentów z zawałami i stanami przedzawałowymi. Członkowie przystąpili do głosowania i jednogłośnie przyjęli projekty uchwał. Kolejno członkowie komisji analizowali projekt uchwały w sprawie udzielenia pełnomocnictwa. Pełnomocnictwo związane jest ze złożeniem przez Pana Ireneusza Piotrowiaka do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu skargi na uchwałę Rady Powiatu Ponadto Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu przesłał wyżej wymienioną skargę, zobowiązując do udzielenia odpowiedzi na nią i nadesłania akt administracyjnych I i II instancji w terminie 30 dni. Przedmiotowe pełnomocnictwo upoważnia radcę prawnego – Dariusza Kraśnickiego Członkowie komisji jednogłośnie przyjęli powyższy projekt uchwały. Kolejnym projektem z jakim zapoznali się członkowie komisji był projekt w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Sejmiku Województwa Opolskiego w sprawie przekształcenia poprzez likwidację działalności medycznej Samodzielnego Wojewódzkiego Szpitala dla Nerwowo i Psychicznie Chorych im. Ks. Biskupa Józefa Nathana w Branicach. Zgodnie z zapisami ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie województwa podejmowania uchwał w sprawach przekształcania wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych należy do wyłącznej właściwości sejmiku województwa. Zgodnie z art.43 ust.2 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej, Zarząd Województwa Opolskiego zwrócił się do Wojewody Opolskiego oraz wszystkich samorządów 1.Oddział Psychiatrii Ogólnej A, 2.Oddział Opieki Paliatywnej, 3.Oddział Neurologiczny, 4.Oddział Psychiatrii Internistycznej, 5.Oddział Rehabilitacji Psychiatrycznej, 6.Poradnia Medycyny Pracy, 7.Pracownia Diagnostyki Obrazowej, 8.Laboratorium Analityczne, 9.Gabinety Zabiegowe, 10.Pracownia Rehabilitacji. Wykreślenie działalności medycznej prowadzonej przez ww. komórki organizacyjne Samodzielnego Wojewódzkiego Szpitala dla Nerwowo i Psychicznie Chorych im. Ks. Biskupa Józefa Nathana w Branicach ma na celu dostosowanie struktury do zadań realizowanych zgodnie z założonym profilem działalności Szpitala. Członkowie komisji jednogłośnie przyjęli powyższy projekt uchwały. Ad.3 Radny Mirosław Misiak zwrócił się do Pana Starosty, aby przyczynił się do powstania na terenie Kluczborka powiatowego kluczborskiego programu dostosowawczego Zakładu Opieki Zdrowotnej do wymogów rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 10 listopada 2006r. w sprawie wymagań jakim powinny odpowiadać pod względem fachowym i sanitarnym pomieszczenia i urządzenia Zakładu Opieki Zdrowotnej. Radna Lidia Łowicka zapytała jak na dzień dzisiejszy Powiat Kluczborski jest zabezpieczony w razie uderzenia epidemii grypy. Pan Starosta wyjaśnił, że cały czas jest monitorowana przez stacje epidemiologiczną liczba zachorowań, a także w sposób bardzo dyskretny absencja dzieci w szkołach. Innych spraw nie poruszano. Ad.4 W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia Przewodniczący Komisji podziękował wszystkim członkom za udział i zamknął dzisiejsze posiedzenie. Na tym protokół zakończono. Przewodniczący Komisji Przewodniczący Komisji Protokołowała Anna Dąbek
i zakup wyposażenia”
to kredyt służący zrównoważeniu budżetu, zaciągany na pokrycie deficytu budżetowego
w związku ze zmniejszeniem dochodów budżetu Powiatu. Zmniejszenie dochodów spowodowane jest przełożeniem terminu naboru wniosków do Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego WO na styczeń 2010 roku oraz przesunięciem zakończenia realizacji inwestycji pn. „Odbudowa wiaduktu nad torami PKP w ciągu drogi powiatowej Nr 1321 O Kluczbork- Jakubowice ul. K. Miarki w Kluczborku” na rok 2010.
na sesję oraz projektami uchwał w następujących sprawach:
Nr XXXV/202/2009 z dnia 20 sierpnia 2009 r., w sprawie rozpatrzenia skarg Pana Ireneusza Piotrowiaka na Starostę Kluczborskiego.
do przygotowania odpowiedzi na skargę i reprezentowania Rady Powiatu w Kluczborku przed WSA w Opolu w powyższej sprawie.
w województwie opolskim, których ludności zakład udziela świadczeń zdrowotnych, z prośbą o wyrażenie opinii w sprawie likwidacji następujących jednostek organizacyjnych szpitala:
Robert Wietrzyk Mirosław Misiak