Zarządzenie Nr 54/2009
Starosty Kluczborskiego z dnia 01 grudnia 2009 roku. w sprawie: organizacyjnego przygotowania działań reagowania kryzysowego oraz zasad planowania i wdrażania Powiatowego Planu Reagowania Kryzysowego. Na podstawie art. 17. ust 6 i 7 ustawy z dnia 21 listopada 1967 roku o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2004r. Nr 241, poz. 2416 z późn. zm.) w związku z art. 4 pkt. 15 i 16 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz.1592 z późn. zm.) zarządza się, co następuje: § 1. Ustala się przedsięwzięcia niezbędne do organizacyjnego przygotowania działań zarządzania kryzysowego oraz zasad wdrażania Planu Reagowania Kryzysowego w celu zapewnienia właściwej koordynacji działań służb, instytucji i organizacji oraz współpracy z sąsiednimi powiatami i szczeblem wojewódzkim w zakresie zarządzania kryzysowego. § 2. Przez użyte w zarządzeniu określenia rozumie się: 1) zdarzenie kryzysowe – sytuacja kryzysowa wpływająca negatywnie na poziom bezpieczeństwa ludzi, mienia w znacznych rozmiarach lub środowiska, wywołującą znaczne ograniczenia w działaniu właściwych organów administracji publicznej ze względu na nieadekwatność posiadanych sił i środków; 3) reagowanie kryzysowe - koordynacje działań organów władzy administracji ogólnej w sytuacji powstania zagrożenia prowadzącego bezpośrednio do kryzysu oraz w czasie jego trwania, zmierzającą do minimalizacji strat materialnych i ludzkich oraz przywracania porządku publicznego; 4) zarządzanie kryzysowe - działania analityczne, planistyczne i realizacyjne 5) organizatora działań reagowania kryzysowego- kierownika jednostki organizacyjnej, odpowiedzialnego za reagowanie w przypadku wystąpienia konkretnego zagrożenia; 6) instytucję wiodącą - organizatora działań reagowania kryzysowego; 7) instytucje wspierające- współuczestników działań reagowania kryzysowego odpowiedzialnych za wsparcie w działaniach instytucji wiodących; 7) plan operacyjny - podstawowy dokument organizatora działań ratowniczych 8) plan działania - podstawowy dokument instytucji pomocniczej określający strukturę organizacyjną, procedury działania , zadania wykonywane zgodnie z potrzebami instytucji wiodącej oraz zadania dla personelu na wypadek sytuacji kryzysowej; 9) siatkę bezpieczeństwa - tabelę kompetencyjną ustalającą zakres współdziałania powiatowych organów administracji zespolonej i niezespolonej, instytucji, służb i innych jednostek organizacyjnych pozarządowych) w zależności od zagrożenia. 8) załącznik funkcjonalny – dokument stanowiący załącznik do powiatowego planu reagowania kryzysowego opisujący sposoby działania podmiotów realizujących zadania z zakresu zarządzania kryzysowego § 3. Reagowanie powiatu na zdarzenia o których mowa w §1 wykonywane będzie przy udziale : 1) Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego, 2) Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego, 3) poleceń Starosty Kluczborskiego, 4) Wydziału Spraw Obywatelskich, Zarządzania Kryzysowego i Promocji Zdrowia Starostwa Powiatowego w Kluczborku, 5) instytucji wiodących i wspierających zapewniających przedsięwzięcia bezpośredniego i efektywnego reagowania kryzysowego zgodnych z kompetencjami działań. § 4. Plan Reagowania Kryzysowego wprowadza się do realizacji w przypadku powstania zagrożeń i zdarzeń kryzysowych na terenie powiatu, zgodnie ze Standartowymi Procedurami Operacyjnymi, stanowiących załącznik funkcjonalny do Planu Reagowania Kryzysowego. § 5. Decyzję o uruchomieniu działań reagowania kryzysowego na szczeblu powiatu podejmuje Starosta lub Szef Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego, którzy wyznaczają organizatora działań odpowiedzialnego za reagowanie w przypadku powstania zdarzeń o których mowa w §4 oraz informują o zaistniałym zagrożeniu lub zdarzeniu organ działający na niższym i wyższym poziomie zarządzania kryzysowego. § 6 W celu zapewnienia właściwego wykonania zadań oraz zapewnienia doradztwa specjalistycznego związanego ze ściśle określonym rodzajem zagrożenia organizator działań, może powoływać zespoły problemowe i ekspertów na potrzeby Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego. § 7.1 Organizatorzy działań reagowania kryzysowego na terenie powiatu uwzględnią w swoich planach operacyjnych zadania jednostek wspierających, wyznaczonych do wsparcia działań zgodnie z siatką bezpieczeństwa. 2. Organizatorzy działań o których mowa w ust. 1, zobowiązani są do pełnej realizacji zadań ujętych w Planie Reagowania Kryzysowego oraz w swoich planach operacyjnych. 3. Kierownicy jednostek wspierających o których mowa w ust.1 zobowiązani są do pełnej realizacji zadań specjalistycznych, zgodnych z kompetencjami ujętych w planach operacyjnych organizatorów działań reagowania kryzysowego oraz w swoich planach działania. § 8. W przypadku reagowania powiatu na zdarzenia kryzysowe o bardzo dużej skali należy zwrócić się o pomoc do organów sąsiednich powiatów oraz do organów wyższego szczebla. § 9. Plan Reagowania Kryzysowego podlega aktualizacji nie rzadziej niż raz na dwa lata i każdorazowo przy większych zmianach, szczególnie związanych ze zmianą kompetencyjną jednostek wiodących. Bazy danych będące częścią składową planu podlegają aktualizacji na koniec miesiąca lutego każdego roku. § 10. Naczelnika Wydziału Spraw Obywatelskich, Zarządzania Kryzysowego i Promocji Zdrowia czynię odpowiedzialnym za aktualizację planu zgodnie z zapisami w § 9 niniejszego zarządzenia oraz jego przechowywania. § 11. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
(wdrożeniowe) planów i programów mających na celu ograniczenie wystąpienia zdarzenia lub minimalizację jego skutków oraz przywracanie stanu istniejącego przed wystąpieniem zagrożenia;
( reagowania kryzysowego ) określający jego obowiązki, organizacje działań, zasoby sił i środków oraz zasady podległości , współdziałania i koordynacji wykonywanych zadań w warunkach kryzysu;