Protokół 28/2009

 

z posiedzenia Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 27 października 2009 r.

 

Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Mirosław Misiak.

Lista obecności w załączeniu.

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

1. Wanda Słabosz – Skarbnik Powiatu.

2. Mieczysław Zaleciński – Naczelnik Wydziału Spraw Obywatelskich,

                                             Zarządzania Kryzysowego i Promocji Zdrowia

                                             Starostwa Powiatowego w Kluczborku.

3. Jacek Tomczak – Komendant Powiatowej Policji w Kluczborku.

 

Porządek posiedzenia:

1. Otwarcie posiedzenia.

2. Omówienie materiałów na sesję Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 29.10.2009 r.

3. Bezpieczeństwo Powiatu Kluczborskiego z zakresie działalności Komendy Powiatowej 

    Policji w Kluczborku.

4. Wolne wnioski.

5. Zamknięcie posiedzenia.

 

Ad.1.

 

Przewodniczący Komisji otworzył posiedzenie, przywitał wszystkich zebranych i przedstawił porządek dzisiejszego posiedzenia. Członkowie Komisji nie wnieśli uwag do  przedstawionego porządku i jednogłośnie go zatwierdzili.

 

Ad.2.

 

Następnie członkowie komisji zapoznali się z materiałami przygotowanymi na sesję Rady Powiatu w dniu 29.10. 2009 r.

Materiały zawierają projekty uchwał w następujących sprawach:

- w sprawie zmiany uchwały Nr XXVII/162/2008 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie 

  uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego za 2009 rok

Powyższy projekt uchwały wprowadza zmiany w planie dochodów budżetu powiatu, powodujące zmniejszenie planowanych dochodów o kwotę 3.291.357,-zł ,zmiany w planie wydatków budżetu powiatu, powodujące zmniejszenie planowanych wydatków o kwotę 2.643.664,-zł.

Wprowadza się również zmiany w planie przychodów.

Zmiany te spowodowały podwyższenie przychodów o kwotę 647.693,-zł zwiększenie przychodów wiążę się z przesunięciem naborów wniosków RPOWO na styczeń 2010 roku oraz przesunięciem zakończenia realizacji inwestycji PN „Odbudowa wiaduktu nad torami PKP w ciągu drogi powiatowej Nr 1321 O Kluczbork – Jakubowice ul. K. Miarki w Kluczborku” na rok 2010.

Pani Skarbnik wyjaśniła, że Wojewódzka Inspekcja Transportu Drogowego nakłada kary pieniężne na użytkowników samochodów ciężarowych jadących z przeładowanym towarem przez drogi Powiatowe. Dochody z tego tytułu są dochodami Powiatu. W tym roku nałożono ich kilka ale kierowcy się odwołali do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego. Związku z czym te kary zostały im w większości umorzone.

Ponadto jak wyjaśniła Pani Skarbnik kryzys miał również duży wpływ na zmniejszenie wpływów. Brak było zainteresowania zakupem działek budowlanych w miejscowości Bogacica, które zostały przeznaczone do sprzedaży. Zmniejszenie dochodów i wydatków w tej uchwale spowodowało zwiększenie deficytu budżetowego o kwotę 647.693,-zł. Jako źródło pokrycia deficytu określa się przychody z zaciągniętych kredytów i pożyczek na rynku krajowym. Wcześniej zaplanowane przychody z tytułu kredytów w 2009 r. były zaplanowane na kwotę 9.412.000,-zł.

Wpływ na zwiększony deficyt mają również tzw. „średnie„ wynagrodzeń, które nauczyciele powinni osiągać na poszczególnych stopniach awansu zawodowego ustalone przez Ministra Edukacji. W związku z tym plan finansowy w jednostkach oświatowych musi być zwiększony o kwotę 1.110.000,-zł.

Następnie członkowie komisji zapoznali się z pozostałymi materiałami przygotowanymi na sesję oraz projektami uchwał w następujących sprawach:

- uchwalenia „ Rocznego programu współpracy powiatu kluczborskiego z organizacjami pozarządowymi za 2010 rok”

Przewodniczący Komisji poprosił o wyjaśnienie skąd się biorą te organizacje pozarządowe, czy chodzi o organizacje działające na terenie Powiatu Kluczborskiego czy w całej Polsce.

Starosta wyjaśnił, że są to organizacje Powiatowe. Celem tego programu jest skuteczne działanie na rzecz poprawy jakości życia mieszkańców poprzez rozwijanie współpracy z organizacjami pozarządowymi.

Ponadto Starosta wyjaśnił, że Rada Powiatu w przedmiotowym projekcie deklaruje wolę kształtowania współpracy z organizacjami pozarządowymi na zasadzie partnerstwa i wyraża intencję realizacji swoich zadań ustawowych współdziałając z nimi.

- w sprawie powołania Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, rozwoju Rodziny

- zmiany uchwały Nr VI/23/2007 z dnia 11 stycznia 2007 r. w sprawie powołania Komisji ds. 

  Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska,

- w sprawie zmiany uchwały Nr XXX/180/2009 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 12 marca

   2009 r. w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu

   Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2009 rok, zmienionej uchwałą Nr   

   XXXV/201/2009 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 20 sierpnia 2009 r.

- w sprawie wyrażenia woli przystąpienia przez Powiat Kluczborski do projektu „Opolska

  Szkoła, szkołą ku przyszłości”.

Ponadto członkowie komisji zapoznali się ze sprawozdaniem z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres od 14.09.2009r. do 12.10.2009r. oraz z przygotowaną przez Wydział Edukacji informacją Zarządu Powiatu w Kluczborku o stanie realizacji zadań oświatowych Powiatu Kluczborskiego za rok szkolny 2008/2009. Ze względu na obszerność dokumentacji, sprawozdanie zostało przekazane w formie papierowej Przewodniczącym poszczególnych komisji, zaś Radni Rady Powiatu otrzymali ją na płytach CD jako załącznik. Dokument w formie papierowej dostępny jest w Biurze Zarządu i Rady Powiatu.

 

Ad.3.

 

Przewodniczący  Komisji oddał głos Komendantowi Powiatowej Policji w Kluczborku.

Panu Jackowi Tomczakowi, który szczegółowo omówił informację na temat bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie Powiatu Kluczborskiego.

Pan Komendant poinformował, że w Powiecie Kluczborskim całość przestępczości policja generuje zaledwie 5%. Jeśli chodzi o statystyki to nastąpił wzrost  liczby zatrzymań  o 35% w porównaniu do ubiegłego roku.

Podział zatrzymań : nietrzeźwi kierujący – wzrost o 7%

                                    przestępstwa kryminalne – wzrost o 28%

W Powiecie Kluczborskim jest więcej kontroli policyjnych, które dokonują zatrzymań nietrzeźwych kierowców na gorącym uczynku. Od początku roku jest prowadzony model, że każda kontrola pojazdu musi być zwieńczona kontrolą stanu trzeźwości. Jak stwierdził komendant nietrzeźwi kierujący to zazwyczaj syndrom „dnia następnego”.

Komenda Główna Policji prowadzi policyjny system oceny efektywności pracy policji. Jest brana pod uwagę ilość policjantów na danej zmianie. Komenda w Kluczborku pod tym względem znajduje się na III miejscu.

Do prac w policji używane są również psy policyjne. Wykorzystanie ich do służby w policji jest najlepsze w województwie opolskim. Częstotliwość pracy policjanta przewodnika z psem służbowym wynosi 133,6%.

Jeśli chodzi o problematykę wykroczeń: wandalizm, chuligaństwo, używanie wulgarnych słów, zaśmiecanie i niszczenie zieleni to Komenda Powiatowa Policji w Kluczborku od kilku lat klasyfikuje się bardzo wysoko.

Jeśli chodzi o wykrywalność i sytuację kryminalno porządkową na przełomie dziewięciu miesięcy zanotowano 1117 przestępstw z czego wykryto 81,8%.

Przestępczość kryminalna waha się na poziomie 71% . Wynik ten klasyfikuje jednostkę policji na 5-6 miejscu. Wykryto 690 osób podejrzanych ; jest to 12% więcej niż w roku ubiegłym.

W przypadku kategorii przestępstw:

- bójka, pobicie, rozbój ograniczono je o 6% z czego wykrywalność wzrosła o 19% 

- przeciwko mieniu: drobne kradzieże trakcji elektrycznej, nie zamknięty samochód, 
   pozostawiony telefon komórkowy, plecak w szkole z telefonem  - zanotowano 

   niewysoki wzrost,

-  przestępstwa samochodowe; w Kluczborku nie są one zaobserwowane.

Nastąpił spadek przestępstw typu: kradzieże, rozbój wymuszenie, bójka itp. -  50% i jednoczesny wzrost ich wykrywalności. Duży wzrost wykrywalności kradzieży z włamaniem - `14 % oraz przestępstw gospodarczych.

Natomiast prognoza zagrożeń, jeśli chodzi o bezpieczeństwo i porządek publiczny to po obserwacjach można stwierdzić, że nastąpi nieznaczny wzrost w kategoriach takich jak: kradzież, kradzież z włamaniem, kradzież cudzej rzeczy.

Jeśli chodzi o ich wykrywalność jak stwierdził Pan Komendant  przewidywana jest poprawa, ponieważ stosowane są techniczne zabezpieczenia jak monitoring oraz zatrudnianie firm ochroniarskich na terenach sklepów i zakładów pracy.

Jeśli chodzi o kolejne przewidywane zagrożenia to będzie wzrastać liczba kradzieży środków płatniczych z kont. Utrzyma się przestępczość korupcyjna, ale nie będzie ona wzrastać. Natomiast nastąpi wzrost przestępstw narkotykowych.

Na terenie powiatu występują również zagrożenia związane z chuligaństwem stadionowym, które związane są z organizowanymi meczami.

Na zakończenie Pan Komendant stwierdził, że w związku z ograniczaniem przestępczości oraz aktywnością służb prewencji w sektorze przestępstw, które bulwersują w znaczny sposób mieszkańców, zaufanie do Policji jest bardzo duże.

Kolejno głos zabrał Przewodniczący Komisji, który zapytał czy na terenie naszego powiatu występują problemy jeśli chodzi o braki kadrowe, niedofinansowanie itp.

Pan Komendant wyjaśnił, że program oszczędnościowy jaki został wprowadzony przez Komendę Główną Policji zakładał, aby jednostki redukowały liczbę zatrudnienia.

Nie chodzi tu jak stwierdził Komendant o osoby fizyczne, ale o tzw. wakaty. 

Pan Komendant stwierdził, że na dzień dzisiejszy jednostka posiada 121 etaty.

Obecnie nie został wdrożony przez Wojewódzkiego Komendanta Policji żaden program nakazujący ograniczanie kosztów związanych z paliwem oraz ograniczaniem kilometrów.

Jeśli chodzi o płace i  zwolnienia policjantów Pan Komendant stwierdził, że sytuacja nie jest zagrożona.

Kolejno głos zabrał Przewodniczący Komisji, który zapytał czy zostaną przekazane Starostwu Powiatowemu wyniki z konkursu na najlepszego dzielnicowego.

Pan Komendant podziękował wszystkim za pomoc w rozpropagowaniu konkursu i zapewnił, że wyniki  zostaną przekazane po rozstrzygnięciu konkursu.

Następnie radna Lidia Łowicka poprosiła o wyjaśnienie Pana Komendanta,  czy z chwilą kiedy dochodzi do wypadku osoba poszkodowana może sama wybrać firmę, która będzie holować samochód. Jeżeli poszkodowana osoba jest nieprzytomna to co wtedy się dzieje z samochodem.

Pan Komendant wyjaśnił, że Komenda Wojewódzka Policji zbiera wcześniej od powiatów dane na temat  firm, które zajmują się holowaniem samochodów.
W przypadku kiedy jest wypadek śmiertelny wtedy na miejscu znajduje się prokurator, który decyduje o wyborze firmy.

Natomiast jeżeli jest kolizja, wtedy o firmie holującej decyduje osoba poszkodowana.

Ponadto każdy policjant posiada wykaz takich firm i dana osoba może sama sobie wybrać firmę.

Następnie pani Łowicka zapytała co się dzieje w przypadku kiedy osoba poszkodowana jest sama, nieprzytomna, karetka pogotowia odwozi ją do szpitala ale rodzina jeszcze nie dojechała.
Pan Komendant wyjaśnił, że w takim przypadku jeżeli pojazd nie zagraża w ruchu i nie trzeba go usuwać to policja czeka na decyzję osoby uprawnionej do takiej decyzji.

Ponadto Pan Starosta wyjaśnił, że każdy Starosta jest zobligowany do wskazania firm, które usuwają samochody po wypadkach. 

 

Ad.4.

 

Radna Lidia Łowicka zapytała, czy w Kluczborku znajduje się Oddział Chirurgii Urazowej. 

Przewodniczący Komisji poinformował, że  nie ma takiego oddziału i dlatego pacjenci są kierowani do SOR w Oleśnie.

Następnie głos zabrał radny Mirosław Misiak, który zaproponował  aby zorganizować kolejne posiedzenie komisji w formie wyjazdowej do Domu Pomocy Społecznej w Gierałcicach celem zapoznania się z sytuacja pensjonariuszy.

Przewodniczący Komisji zapytał również dlaczego nie została przekazana do komisji odpowiedź na wniosek w sprawie przedstawienia planu dostosowania jednostek ochrony zdrowia podległych Starostwu Powiatowemu w Kluczborku do wymogów Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 10 listopada 2006r.

Naczelnik Wydziału Spraw Obywatelskich, Zarządzania Kryzysowego i Promocji Zdrowia Pan Mieczysław Zaleciński odpowiedział, że w tej sprawie zostało wysłane pismo do Dyrekcji Powiatowego Centrum Zdrowia S.A NZOZ Szpitala Powiatowego w Kluczborku z prośbą o przedstawienie według kryteriów danych podanych przez Komisję Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego ale nadal brak jest odpowiedzi w tej sprawie.

Przewodniczący Komisji zapytał jak na dzień dzisiejszy przedstawiają się działania związane z renowacją pomnika znajdującego się na terenie szpitala.

Pan Wicestarosta wyjaśnił Przewodniczącemu, że do przeprowadzenia konserwacji zgłosiła się jedna firma, która wyceniła swoje prace na kwotę 18.000,-zł .

Przewodniczący Komisji zaproponował, aby do działań w wyżej wymienionej sprawie zaangażować Konsulat Niemiecki w Opolu , partnerski powiat, mniejszość niemiecką

Pan Starosta poinformował  radnego, że nie uważa to za stosowne, aby występować do partnerskiego powiatu z taką inicjatywą, gdyż Powiat Bad Dürkheim przyczynił się niedawno do zbiórki pieniężnej na rzecz chorego dziecka z naszego powiatu i taka prośba byłaby dość niezręczna w porównaniu do w/w pomocy.

 

Ad.5.

 

W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia Przewodniczący Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego podziękował wszystkim zebranym za udział w posiedzeniu i zamknął dzisiejsze posiedzenie.

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

 

                                                                               

                                                                              Przewodniczący Komisji

              

                                                                                      Mirosław Misiak

 

Protokołowała

 

 Anna Dąbek