Protokół 29/2009
z posiedzenia Komisji ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 23 października 2009 r. Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Władysław Zawadzki. Lista obecności w załączeniu. Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli: 1. Wanda Słabosz – Skarbnik Powiatu. 2. Tomasz Białaszczyk – Naczelnik Wydziału Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Leśnictwa Starostwa Powiatowego w Kluczborku. Porządek posiedzenia: 1. Otwarcie posiedzenia. 2. Omówienie materiałów na sesję Rady Powiatu w dniu 29 października 2009 r. 3. Oczyszczalnie ścieków na terenie powiatu (sytuacja bieżąca, koncepcje działania w przyszłych latach). 4. Wolne wnioski. 5. Zamknięcie posiedzenia. Ad.1. Przewodniczący Komisji przywitał wszystkich zebranych i przedstawił porządek posiedzenia. Członkowie Komisji nie wnieśli do niego żadnych uwag i jednogłośnie go zatwierdzili. Ad.2. Kolejno członkowie komisji zapoznali się z materiałami przygotowanymi na sesję Rady Powiatu w dniu 29.10. 2009 r. Materiały zawierają projekty uchwał w następujących sprawach: - w sprawie zmiany uchwały Nr XXVII/162/2008 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego za 2009 rok Przewodniczący Komisji poprosił panią Skarbnik o omówienie projektu uchwały. Pani Skarbnik poinformowała, że procedura przyjmowania wniosków do Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na termomodernizację został przełożony z 2009 roku na styczeń 2010 roku, co spowodowało, że należy wyprowadzić z budżetu dochody związane z tą dotacją. Ponadto Pani Skarbnik oznajmiła, że zakończenie robót na wiadukcie nad torami PKP w ciągu drogi powiatowej NR 1321 O Kluczbork – Jakubowice nastąpi w maju przyszłego roku. Kwotę dotacji w budżecie w dochodach trzeba wyprowadzić z budżetu i przenieść na 2010r. zmniejszając tym samym dochody o kwotę 2.176.220,-zł i jest to ta dotacja, która została już przyznana, ale będzie uruchomiona dopiero w przyszłym roku. Zmniejszenie tych dochodów spowodowało, że Starostwo Powiatowe w Kluczborku musiałoby powiększyć ten kredyt o kwotę 647.693,-zł. W planie wydatków inwestycyjnych zmniejszone zostają środki na następujące zadania: - „Odbudowa wiaduktu nad torami PKP w ciągu drogi powiatowej Nr 1321 O Kluczbork – Jakubowice ul. K. Miarki w Kluczborku”. -„I i II etap ppoż.: trzyletniego dostosowania budynku szkoły SOSW do warunków bezpieczeństwa pożarowego: zlikwidowanie łatwopalnej okładziny ściennej, wymiana instalacji elektrycznej oraz roboty budowlane”. - „ Przebudowa budynku przy ul. Sienkiewicza” - „Zakup windy dla szpitala” W związku z tym, że nabór ma odbyć się w miesiącu styczniu do wieloletniego planu inwestycyjnego do termomodernizacji został dołączony Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Kluczborku , a także ZSP Nr 2 - CKU w Kluczborku. W planie wieloletnim zostaje to wprowadzone jako modernizacja bazy kształcenia specjalnego w Powiecie Kluczborskim. W tym roku planowane jest poniesienie kosztów w kwocie 5.000,-zł na dodatkowe opracowanie dokumentacji, natomiast w roku przyszłym kwotę 1.120.000,-zł jako całkowity koszt zadania. W planie wieloletnich inwestycji występuje także tzw. projekt miękki : „Opolska Szkoła, szkołą ku przyszłości”, jest to projekt eSzkoła. Na ten cel jest przeznaczone 87.000,-zł. Program ten będzie realizowany w Zespole Szkół Ogólnokształcących. Ponadto Pani Skarbnik stwierdziła, że zgodnie z obowiązującą ustawą nauczyciele powinni osiągać tzw. „średnie” wynagrodzeń na poszczególnych stopniach awansu zawodowego ustalone przez Ministra Edukacji. W związku z tym plan finansowy w jednostkach oświatowych musi być zwiększony o kwotę 1.110.000,-zł. Przewodniczący Komisji podziękował Pani Skarbnik za omówienie powyższego projektu uchwały. Następnie członkowie komisji zapoznali się z pozostałymi materiałami przygotowanymi na sesję oraz projektami uchwał w następujących sprawach: - uchwalenia „ Rocznego programu współpracy powiatu kluczborskiego z organizacjami pozarządowymi za 2010 rok” - powołania Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, rozwoju Rodziny - zmiany uchwały Nr VI/23/2007 z dnia 11 stycznia 2007 r. w sprawie powołania Komisji ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska - zmiany uchwały Nr XXX/180/2009 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2009 rok, zmienionej uchwałą Nr XXXV/201/2009 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 20 sierpnia 2009 r. - wyrażenia woli przystąpienia przez Powiat Kluczborski do projektu „Opolska Szkoła, szkołą ku przyszłości”. Członkowie komisji do w/w projektów uchwał nie wnieśli uwag jednogłośnie je zatwierdzając. Ponadto członkowie komisji zapoznali się ze sprawozdaniem z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres od 14.09.2009r. do 12.10.2009r. oraz z informacją Zarządu Powiatu w Kluczborku o stanie realizacji zadań oświatowych Powiatu Kluczborskiego za rok szkolny 2008/2009 przygotowaną przez Wydział Edukacji. Ze względu na obszerność dokumentacji, sprawozdanie zostało przekazane w formie papierowej przewodniczącym poszczególnych komisji, zaś Radni Rady Powiatu otrzymali ją na płytach CD jako załącznik. Dokument w formie papierowej dostępny jest w Biurze Zarządu i Rady Powiatu. Ad.3. Przewodniczący Komisji oddał głos panu Naczelnikowi Wydziału Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Leśnictwa Starostwa Powiatowego w Kluczborku, który przedstawił informację na temat komunalnych oczyszczalni ścieków w Powiecie Kluczborskim. Szczegółowa informacja stanowi załącznik do protokołu. Ad.4. Radna Lidia Łowicka zaproponowała, aby Przewodniczący Komisji ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska zorganizował wyjazdowe posiedzenie komisji do nowo otwartych zakładów pracy, aby sprawdzić jak funkcjonują one pod względem ekologicznym i czy spełniane są wymagane normy. Ad.5. Przewodniczący Komisji podziękował wszystkim zebranym za udział w dzisiejszym posiedzeniu. Na tym protokół zakończono. Przewodniczący Komisji Władysław Zawadzki Protokołowała Anna Dąbek
Wydatki zostają wyprowadzone o całą kwotę zaplanowaną w tegorocznym budżecie, czyli 3.800.000,-zł ale wyprowadzone jest tylko 3.799.817,-zł , ponieważ 183 zł wydatków zostało już poniesionych. Ponadto kryzys spowodował brak zainteresowania zakupem naszych działek na terenie Bogacicy, co spowodowało nie zrealizowanie dochodów z mienia. Należało również zmniejszyć dochody z tytułu odpłatnego prawa własności oraz prawa użytkowania wieczystego w celu prowadzenia prawidłowej gospodarki budżetowej o kwotę 900.000,-zł. Również w komunikacji spadły dochody i z tego tytułu zmniejszą się one o 180.000,-zł. Wojewódzki Inspektorat Transportu Drogowego, który nakładał kary pieniężne nałożył je również w tym roku, ale zostały one umorzone i nie będzie zaplanowanych z tego tytułu dochodów, co spowodowało zmniejszenie dochodów o kwotę 205.000,-zł. Razem plan finansowy został zmniejszony o kwotę 3.291.357,-zł. Natomiast plan wydatków zmniejsza się o kwotę 2.643.664,-zł. Dlatego też zwiększony zostaje deficyt o kwotę 647.693,-zł., który należało uzupełnić kredytem. Wcześniej zaplanowane przychody z tytułu kredytów w 2009 r. były zaplanowane na kwotę 9.412.000,-zł.