Zarządzenie Nr 15/2009
Starosty Kluczborskiego z dnia 12 marca 2009r. w sprawie powołania Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego Na podstawie art. 17 ust.4, ust.5, ust.6, ust.7, art.18 i art.32 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007r. o zarządzaniu kryzysowym ( Dz. U. Nr 89 poz.590) oraz art. 10 i art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 18 kwietnia 2002r. o stanie klęski żywiołowej (Dz. U. Nr 62, poz. 558 z późn. zm.) w związku w związku z art. 4 ust. 1 pkt 15, pkt 16 i pkt 20 oraz art. 35 ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. Nr 142 z 2001r., poz. 1592 z późn. zm.), art. 14 ust. 4 oraz art. 21b ustawy z dnia 24 sierpnia 1991r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1229, z późn. zm.), zarządzam co następuje: § 1. W celu zapewnienia prawidłowego wykonania zadań w zakresie zarządzania kryzysowego w powiecie kluczborskim, powołuję Powiatowy Zespół Zarządzania Kryzysowego, zwany dalej „Zespołem”. § 2. Do głównych zadań Zespołu należy w szczególności: 1) ocena występujących i potencjalnych zagrożeń, mogących mieć wpływ na bezpieczeństwo publiczne i prognozowanie tych zagrożeń, 2) przygotowanie propozycji działań i przedstawianie Staroście wniosków dotyczących wykonania, zmiany lub zaniechania działań ujętych w powiatowym planie reagowania kryzysowego, 3) przekazywanie do wiadomości publicznej informacji związanych z zagrożeniami, 4) opiniowanie powiatowego planu reagowania kryzysowego. § 3. W skład Zespołu wchodzą: 1) Szef Zespołu – Wicestarosta Kluczborski: 2) Zastępcy Szefa Zespołu: a) Zastępca Szefa Zespołu - Naczelnik Wydziału Spraw Obywatelskich, Zarządzania Kryzysowego i Promocji Zdrowia Starostwa Powiatowego, b) Zastępca Szefa Zespołu - Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej, 3) Szef Operacji – doraźnie powoływany kierownik instytucji wiodącej wg kompetencji do zagrożenia, 4) Kierownicy i członkowie stałych i czasowych grup roboczych, o których mowa w § 3, § 4. W ramach Zespołu tworzy się grupy robocze stałe i czasowe: 1) Grupy robocze Zespołu o charakterze stałym: a) Planowania Cywilnego, b) Monitorowania, Prognoz i Analiz. 2) Grupy robocze Zespołu o charakterze czasowym: a) Operacji i Organizacji Działań, b) Zabezpieczenia Logistycznego, c) Opieki Zdrowotnej i Pomocy Socjalno-Bytowej. § 5.1. W skład Grupy Planowania Cywilnego wchodzą pracownicy Wydziału Spraw Obywatelskich, Zarządzania Kryzysowego i Promocji Zdrowia Starostwa Powiatowego i wyznaczone osoby zatrudnione w Starostwie Powiatowym w Kluczborku oraz specjaliści z powiatowych jednostek organizacyjnych, służb, inspekcji i straży, stosownie do potrzeb. 2. Grupą Planowania Cywilnego kieruje Naczelnik Wydziału Spraw Obywatelskich, Zarządzania Kryzysowego i Promocji Zdrowia Starostwa Powiatowego. § 6. W skład Grupa Monitorowania, Prognoz i Analiz wchodzą Dyżurni Operacyjni Powiatowego Stanowiska Kierowania Komendanta Państwowej Straży Pożarnej oraz w razie potrzeb dyżurni specjaliści z powiatowych służb, inspekcji i straży. 2. Na kierownika grupy powołuje się Zastępcę Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej w Kluczborku. § 7. Grupa Planowania Cywilnego i Grupa Monitorowania, Prognoz i Analiz stanowią Powiatowe Centrum Zarządzania Kryzysowego. § 8. Szefem Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego jest Zastępca Szefa Zespołu Naczelnik Wydziału Spraw Obywatelskich, Zarządzania Kryzysowego i Promocji Zdrowia Starostwa Powiatowego. § 9. W skład Grupy Operacji i Organizacji Działań wchodzą: 1) Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej, 2) Komendant Powiatowy Policji, 3) Powiatowy Inspektor Sanitarny, 4) Powiatowy Lekarz Weterynarii, 5) Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego, 6) Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych, 7) Kierownik Wojewódzkiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych w Opolu Oddział Kluczbork, 8) Kierownik Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Roślin i Nasion w Opolu Oddział w Kluczborku, 9) Naczelnik Wydziału Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Leśnictwa Starostwa Powiatowego, 9) kierownicy grup roboczych Zespołu, 10) inni specjaliści, eksperci, kierownicy jednostek w zależności od potrzeb. § 10. Funkcję kierownika Grupy Operacji i Organizacji Działań – Szefa Operacji - będzie pełnić właściwy kierownik instytucji wiodącej – wyznaczony wg kompetencji w zależności od zaistniałego zagrożenia zgodnie z siatką bezpieczeństwa powiatowego planu reagowania kryzysowego w tym m. in.: 1) Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej - do prowadzenia akcji ratowniczej w czasie powstania sytuacji kryzysowej spowodowanej przez: pożary przestrzenne lasów i zabudowy zwartej , katastrofy komunikacyjne, katastrofy budowlane, gwałtowne, niekorzystne zjawiska atmosferyczne (huragany, trąby powietrzne, nadmierne opady deszczu i inne), skażenie chemiczno – ekologiczne, 2) Komendant Powiatowy Policji - do prowadzenia akcji ratowniczej w czasie powstania sytuacji kryzysowej spowodowanej przez: demonstracje, zamieszki, akty terroru, 3) Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny - do prowadzenia akcji ratowniczej w czasie powstania sytuacji kryzysowej spowodowanej przez: epidemie, masowe zatrucia, bioterroryzm, skażenie promieniotwórcze, 4) Powiatowy Lekarz Weterynarii - do prowadzenia akcji ratowniczej w czasie powstania sytuacji kryzysowej spowodowanej przez: epizootie, 5) Kierownik Wojewódzkiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych w Opolu Oddział Kluczbork – do prowadzenia akcji ratowniczej w czasie powstania sytuacji kryzysowej spowodowanej przez powódź, 6) Kierownik Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Roślin i Nasion w Opolu Oddział w Kluczborku do prowadzenia akcji ratowniczej w czasie powstania sytuacji kryzysowej spowodowanej przez: epifitozy, inwazję szkodników roślin, 7) Naczelnik Wydziału Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Leśnictwa Starostwa Powiatowego - do prowadzenia akcji ratowniczej w czasie powstania sytuacji kryzysowej spowodowanej przez: długotrwałą suszę. § 11.1. W skład Grupy Zabezpieczenia Logistycznego, wchodzą: 1) Sekretarz Powiatu, 2) Skarbnik Powiatu Kluczborskiego, 3) Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych lub wyznaczony przedstawiciel, 4) Kierownik Biura Funduszy Pomocowych, Mienia Powiatu i Promocji Powiatu Starostwa Powiatowego, 5 Naczelnik Wydziału Organizacyjnego Starostwa Powiatowego, 6) Naczelnik Wydziału Komunikacji i Transportu Starostwa Powiatowego, 7) Naczelnik Wydział Edukacji i Sportu Starostwa Powiatowego, 8) Geodeta Powiatowy, 9) specjaliści ds. logistyki z Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej, 10) specjaliści od spraw logistyki Komendy Powiatowej Policji. 2. Na kierownika grupy powołuję Sekretarza Powiatu. § 12.1. W skład Grupy Opieki Zdrowotnej i Pomocy Socjalno – Bytowej wchodzą: 1) Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie, 2) Wiceprezes Powiatowego Centrum Zdrowia S.A NZOZ Szpital Powiatowy lub wyznaczony przedstawiciel, 3) Dyrektor Powiatowej Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej lub wyznaczony przedstawiciel, 4) Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, 5) Dyrektor Domu Pomocy Społecznej w Kluczborku, 6) Skarbnik Powiatu Kluczborskiego lub wyznaczony pracownik Wydziału Finansowego, 7) Naczelnik Wydziału Spraw Obywatelskich, Zarządzania Kryzysowego i Promocji Zdrowia Starostwa Powiatowego lub wyznaczony pracownik, 8) Naczelnik Wydziału Organizacyjnego Starostwa Powiatowego lub wyznaczony pracownik 9) Komendant Powiatowy Policji lub wyznaczony przedstawiciel. 2. Na kierownika grupy wyznaczam Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie. § 13.1. Grupy robocze o charakterze czasowym: Operacji i Organizacji Działań, Zabezpieczenia Logistycznego oraz Grupa Opieki Zdrowotnej i Pomocy Socjalno-Bytowej podporządkowane są Szefowi Zespołu. 2. W zależności od rozwoju sytuacji kryzysowej Starosta Kluczborski może powołać inne grupy. § 14.1. Do pracy w stałych i czasowych grupach roboczych Szef Zespołu może powołać doraźnie pracowników Starostwa, przedstawicieli powiatowych służb, inspekcji, straży, przedstawicieli społecznych organizacji ratowniczych oraz zaprosić specjalistów w określonej dziedzinie będących przedstawicielami instytucji, zakładów oraz innych podmiotów, które będą zaangażowane w proces zarządzania kryzysowego w sytuacji zagrożenia katastrofą naturalną lub awarią techniczną. 2. W sprawach dotyczących sytuacji kryzysowych występujących na terenie danej gminy na posiedzenie Zespołu zapraszany jest burmistrz lub wójt tej gminy. § 15. Zespół działa na podstawie zatwierdzonego przez Starostę Kluczborskiego rocznego planu pracy, który opracowuje Szef Zespołu. § 16.1. Siedziba Zespołu znajduje się w Starostwie Powiatowym w Kluczborku ul. Katowicka 1. Do pracy Zespołu mogą być wykorzystane pomieszczenia w Komendzie Powiatowej PSP w Kluczborku ul. Krakusa 1. 2. Szef Zespołu może wyznaczyć inne miejsce przeznaczone do pracy Zespołu. § 17. Organizację Zespołu, sposób funkcjonowania, zakres obowiązków osób funkcyjnych, tryb pracy oraz sposób dokumentowania jego działań i prac określa regulamin Zespołu stanowiący załącznik Nr 1 do niniejszego zarządzenia. § 18.Traci moc Zarządzenie Nr 5/03 Starosty Kluczborskiego z dnia 02 kwietnia 2003r. w sprawie powołania, Powiatowego Zespołu Reagowania Kryzysowego. § 19. Traci moc Zarządzenie Nr 9/03 Starosty Kluczborskiego z dnia 10 czerwca 2003r. w sprawie wprowadzenia do użytku służbowego „Regulaminu bieżących prac Powiatowego Zespołu Reagowania Kryzysowego oraz działań w sytuacjach zagrożeń katastrofą naturalną lub awarią techniczną noszącą znamiona klęski żywiołowej”. § 20. Wykonanie Zarządzenia powierza się Sekretarzowi Powiatu oraz Naczelnikowi Wydziału Spraw Obywatelskich, Zarządzania Kryzysowego i Promocji Zdrowia Starostwa Powiatowego. § 21. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania. Załącznik Nr 1 do Zarządzenia Nr 15/ 2009 Starosty Kluczborskiego z dnia 12 marca 2009r. Regulamin Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego Rozdział I Postanowienia ogólne. § 1. Regulamin Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego zwanego dalej Zespołem, określa szczegółowe zadania Zespołu, sposób funkcjonowania, zakres obowiązków osób funkcyjnych, tryb pracy Zespołu, sposób dokumentowania jego działań i prac oraz inne postanowienia związane z pracą Zespołu. § 2. Ilekroć w Regulaminie jest mowa o: 1) Powiecie - należy przez to rozumieć Powiat Kluczborski, 2) Starostwie - należy przez to rozumieć Starostwo Powiatowe w Kluczborku, 3) Zespole – należy przez to rozumieć Powiatowy Zespół Zarządzania Kryzysowego 4) Szef Zespołu - należy przez to rozumieć Szefa Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego - Wicestarostę Kluczborskiego, 5) Członek Zespołu - należy przez to rozumieć kierowników komórek organizacyjnych oraz pracowników na samodzielnych stanowiskach Starostwa, kierowników powiatowych inspekcji, służb i straży, dyrektorów oraz pracowników jednostek administracji publicznej i innych jednostek organizacyjnych, a gdy oni osobiście nie mogą pełnić obowiązków służbowych, ich zastępców lub inne osoby posiadające pisemne pełnomocnictwa, § 3. Zespół działa na podstawie: 1) ustawy z dnia 26 kwietnia 2007r. o zarządzaniu kryzysowym ( Dz. U. 89, poz. 590), 2) ustawy z dnia 18 kwietnia 2002r. o stanie klęski żywiołowej ( Dz. U. Nr 62, poz. 558 z późn. zm.), 3) Zarządzenia Nr 15/2009 Starosty Kluczborskiego z dnia 12 marca 2009r. w sprawie powołania Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego, 4) Powiatowego Planu Reagowania Kryzysowego, 5) rocznego planu pracy, 6) niniejszego regulaminu, 7) aktów prawnych i normatywnych regulujących działanie administracji publicznej, służb, inspekcji i straży. § 4. Starosta, przy pomocy Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego, wykonuje zadania w czasie wystąpienia sytuacji kryzysowej, w celu zapobieżenia skutkom klęski żywiołowej lub ich usunięcia oraz w czasie wojny. Rozdział II Zadania Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego. § 5. 1. W celu przeciwdziałania wystąpieniu lub zaistnieniu zdarzeń kryzysowych dotyczących sytuacji kryzysowych, klęski żywiołowej lub ich usunięcia i innych stanów nadzwyczajnych Zespół pracuje w fazach zapobiegania, przygotowywania, reagowania i odbudowy. 2. W fazie zapobiegania Zespół podejmuje działania redukujące lub eliminujące prawdopodobieństwo wystąpienia sytuacji kryzysowej oraz klęski żywiołowej lub zdarzenia o znamionach klęski żywiołowej albo w znacznym stopniu ograniczającym ich skutki, a szczególności : a) analizowanie wszystkich potencjalnych zagrożeń możliwych do wystąpienia na obszarze powiatu, b) skatalogowanie i ocena elementów infrastruktury technicznej, środowiska naturalnego oraz grup i środowisk społecznych szczególnie wrażliwych na skutki wystąpienia sytuacji kryzysowej oraz klęsk żywiołowych lub zdarzeń o znamionach klęski żywiołowej, c) analiza i ocena funkcjonujących aktów prawnych pod kątem prawidłowości i skuteczności oraz aktualności zawartych w nich rozwiązań prawnych z zakresu bezpieczeństwa narodowego, d) monitorowanie i udział w procesie planowania zagospodarowania przestrzennego w aspekcie rejonów, obszarów i stref szczególnie podatnych na negatywne skutki klęsk żywiołowych lub zdarzeń o znamionach klęski żywiołowej, e) planowanie środków finansowych oraz trybu i źródeł ich pozyskiwania - przeznaczonych na finansowanie przedsięwzięć realizowanych we wszystkich fazach prac Zespołu. 3. W fazie przygotowania Zespół podejmuje działania planistyczne w zakresie sposobu reagowania w warunkach wystąpienia sytuacji kryzysowej oraz klęski żywiołowej lub zdarzenia o znamionach klęski żywiołowej, a także zabezpieczenia niezbędnych sił i środków do działań ratowniczych między innymi poprzez organizowanie i prowadzenie gier decyzyjnych i ćwiczeń w celu przygotowania członków Zespołu i sił ratowniczych do skoordynowanego i skutecznego prowadzenia działań, a w szczególności : a) opracowanie i aktualizowanie Powiatowego Planu Reagowania Kryzysowego i wszystkich dokumentów uzupełniających, c) bieżące monitorowanie stanu organizacji i możliwości rozwinięcia stanowiska pracy Zespołu w obiekcie zastępczym oraz awaryjnego ruchomego centrum kierowania, d) opracowanie, weryfikacja i aktualizowanie rozwiązań organizacyjno prawnych oraz technicznych z zakresu komunikacji (łączności) pomiędzy wszystkimi ogniwami organizacyjnymi systemu zarządzania i reagowania kryzysowego, monitorowania zagrożeń i ich skutków, utrzymania w gotowości systemu ostrzegania i alarmowania, e) przygotowanie zasad wymiany informacji, ich formy i zakresu w relacjach ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi zaplanowanymi do udziału w pracach Zespołu, obejmujących wszystkie fazy pracy Zespołu (wszystkie fazy zarządzania kryzysowego), g) opracowanie, aktualizowanie i tworzenie zgodnie z potrzebami bieżącymi baz danych teleadresowych, materiałowo - sprzętowych, medycznych, itp. określających wielkość poszczególnych kategorii zasobów ludzkich, środków i materiałów na potrzeby prowadzonych akcji ratowniczych oraz zabezpieczenia potrzeb ludności, h) planowanie, koordynowanie i udział w realizacji procesu szkolenia struktur reagowania kryzysowego oraz sił ratowniczych, i) przygotowanie warunków i rozwiązań organizacyjno – prawnych zabezpieczających koordynację pomocy humanitarnej dla ludności poszkodowanej, j) określenie zasad i kreowanie polityki informacyjnej z zakresu realizowanych przez Starostę i wszystkie elementy organizacyjne systemu zarządzania i reagowania kryzysowego przedsięwzięć na rzecz systemu bezpieczeństwa narodowego w powiecie, k) przygotowanie pakietu aktów prawnych niezbędnych do zabezpieczenia warunków do właściwego kierowania przez Starostę działaniami prowadzonymi w celu zapobieżenia skutkom wystąpienia sytuacji kryzysowej oraz klęski żywiołowej lub zdarzenia o znamionach klęski żywiołowej i ich usunięcia na obszarze powiatu, l) analizowanie przebiegu działań ratowniczych i odbudowy prowadzonych w przeszłości na terenie powiatu i poza jego obszarem oraz wyciąganie wniosków zapewniających sprawne i skuteczne prowadzenie działań w przyszłości, m) określanie oraz zabezpieczanie potrzeb materiałowo - technicznych i finansowych niezbędnych do realizacji przyjętych zadań. 4. W fazie reagowania Zespół podejmuje działania polegające zapewnieniu wszechstronnej pomocy poszkodowanym, zatrzymaniu lub zahamowaniu rozwoju zjawisk i zdarzeń wywołujących straty i zniszczenia oraz ograniczenia ich zasięgu, a w szczególności : a) podjęcie procesu czynnej koordynacji działań ratowniczych i porządkowo-ochronnych prowadzonych przez jednostki organizacyjne zaangażowane w reagowanie kryzysowe na obszarze powiatu, b) podjęcie pracy w układzie całodobowym w składzie grup roboczych o charakterze stałym i roboczym z zapewnieniem zmianowości pracy osób wchodzących w ich skład, c) uruchomienie wszystkich systemów, struktur ratowniczych i procedur w celu zabezpieczenia możliwości realizacji przez Starostę funkcji kierowania w warunkach stanu klęski żywiołowej lub zdarzenia o znamionach klęski żywiołowej na obszarze województwa lub kraju, d) zabezpieczenie procesu stałej, całodobowej wymiany informacji w zakresie zagrożeń i podejmowanych (podjętych) działań oraz współdziałanie ze służbami (zespołami) innych organów administracji publicznej, resortów, organizacji pozarządowych i społecznych, e) monitorowanie zagrożeń i ich skutków oraz prognozowanie ich dalszego rozwoju, f) wypracowanie optymalnych propozycji decyzji i rozwiązań operacyjno - taktycznych mających na celu właściwe i skuteczne wykorzystanie znajdujących się w dyspozycji sił i środków ratowniczych oraz korygowanie przebiegu działań, g) korygowanie działań w ramach procesu ewakuacji oraz z zakresu pomocy społecznej i humanitarnej, stworzenia doraźnych warunków do przetrwania osób poszkodowanych, ze szczególnym zwróceniem uwagi na pomoc medyczną i opiekę psychologiczną, h) wyegzekwowanie na wszystkich poziomach zarządzania kryzysowego oraz uruchomienie na szczeblu Powiatu punktów informacyjnych dla ludności, i) koordynacja procedur związanych z dysponowaniem sił i środków na potrzeby akcji ratowniczych ze szczebla centralnego, w tym znajdujących się w dyspozycji Ministra Obrony Narodowej oraz ze źródeł zagranicznych, j) wprowadzenie w życie pakietu aktów prawnych niezbędnych do zabezpieczenia warunków do właściwego kierowania przez Starostę działaniami prowadzonymi w celu zapobieżenia skutkom klęski żywiołowej i ich usunięcia na obszarze powiatu, k) przyjmowanie meldunków i informacji o stanie realizacji poszczególnych zadań, l) opracowywanie raportu z prowadzonych działań. 5. W fazie odbudowy Zespół podejmuje działania w celu odtworzenia zdolności do reagowania, obejmujące siły i środki ratownicze, techniczno - budowlaną strukturę ochronną i alarmową, telekomunikacyjną, energetyczną, paliwową, transportową i zabezpieczającą dostarczenie wody oraz struktur organizacyjnych i powiązań funkcjonalnych między nimi, a w szczególności: a) nadzorowanie procesu szacowania szkód oraz opiniowanie wniosków uprawnionych organów i instytucji o udzielenie pomocy finansowej i rzeczowej, na usunięcie strat i szkód wywołanych sytuacją kryzysową oraz klęską żywiołową lub zdarzeniem o znamionach klęski żywiołowej, b) zapobieganie powstawaniu wtórnych zagrożeń spowodowanych sytuacją kryzysową, skutkami klęski żywiołowej, c) zapewnienie dostatecznych warunków życia ludności poszkodowanej, d) monitorowanie systemu pomocy społecznej oraz dystrybucji środków pochodzących z pomocy humanitarnej na rzecz ludności poszkodowanej, e) monitorowanie możliwości systemu służby zdrowia w zakresie leczenia i rehabilitacji ludności poszkodowanej, f) monitorowanie prawidłowości i skuteczności funkcjonowania instytucji ubezpieczeniowych i procesu wypłat świadczeń odszkodowawczych na rzecz instytucji i osób fizycznych, g) podjęcie przedsięwzięć skutkujących odtworzeniem sił, środków i zasobów służb ratowniczych, do poziomu gwarantującego osiągnięcie ich pełnej gotowości i zdolności do działań, h) koordynowanie i monitorowanie przedsięwzięć realizowanych na wszystkich poziomach administracji związanych z przywróceniem sprawności infrastruktury technicznej, budowlanej, transportowej, łącznościowej, systemu zaopatrzenia ludności, produkcji przemysłowej i usług, oświaty i wychowania, kultury i sztuki, i) koordynowanie i monitorowanie przedsięwzięć realizowanych na wszystkich poziomach administracji związanych z przywróceniem równowagi i bezpieczeństwa ekologicznego i pierwotnego stanu środowiska naturalnego, j) opracowanie ocen, opinii i analiz oraz niezbędnej dokumentacji sprawozdawczej, w celu wypracowania i podjęcia realizacji wniosków i zaleceń mających na celu zmniejszenie w przyszłości podatności powiatu, jako całości na negatywne skutki klęski żywiołowej, zdarzenia o znamionach klęski żywiołowej lub innego nadzwyczajnego zagrożenia, k) opracowanie projektów prawnych i propozycji zmian organizacyjnych mających na celu podniesienie sprawności i skuteczności działań aparatu administracyjnego, służb ratowniczych i instytucji w warunkach klęski żywiołowej, zdarzenia o znamionach klęski żywiołowej lub innego nadzwyczajnego zagrożenia, l) zmodyfikowanie i aktualizacja planów reagowania kryzysowego, ocen zagrożenia i dokumentów pochodnych, m) opracowanie wniosków Starosty Kluczborskiego w tym wystąpienia z wnioskiem o pomoc. § 6. Grupa Planowania Cywilnego realizuje zadania w zakresie: 1) koordynacji przedsięwzięć planistycznych z udziałem służb powiatowych związanych z opracowaniem, aktualizacją Powiatowego Planu Reagowania Kryzysowego oraz jego zgodności z „ Planem operacyjnym funkcjonowania Powiatu na okres zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa, kryzysu polityczno – militarnego i wojny” i „Planem operacyjnym ochrony przed powodzią Powiatu Kluczborskiego”, 2) planowania wsparcia organów kierujących działaniami na niższym szczeblu administracji publicznej, 3) opracowania koncepcji oraz planu rozwinięcia Zespołu na zastępczych miejscach pracy oraz w awaryjnym ruchomym centrum kierowania, 4) opracowywanie programów i procedur reagowania, 5) sporządzanie projektów wniosków do Wojewody Opolskiego o wprowadzenie stanu klęski żywiołowej, 6) nadzór nad sporządzaniem raportów odbudowy i opracowywanie wniosków w celu pozyskania środków finansowych na odbudowę, 7) merytoryczna i kancelaryjno – biurowa obsługa Zespołu, 8) planowanie i organizowanie szkoleń oraz ćwiczeń z problematyki zarządzania kryzysowego, 9) zapewnienie warunków do pracy i ćwiczeń Zespołu oraz zaplecza socjalnego, sanitarnego i technicznego, 10) opracowanie i aktualizacja bazy informatycznej o zasobach sił i środków reagowania. § 7. Grupa Monitorowania, Prognoz i Analiz realizuje zadania w zakresie: 1) monitorowania, przy współpracy ze służbami dyżurnymi zespolonych służb, inspekcji i straży, sytuacji na terenie powiatu oraz prognozowania rozwoju sytuacji, 2) opracowania i aktualizowanie procedur działania, 3) zabezpieczenia stałej wymiany informacji z instytucjami szczebla wojewódzkiego, sąsiednimi powiatami i gminami powiatu, 4) formułowanie wniosków z bieżącej analizy i oceny zagrożeń, 5) Uruchamianie procedur reagowania kryzysowego oraz systemu alarmowania członków Zespołu. § 8. Grupa Operacji i Organizacji Działań realizuje zadania w zakresie: 1) kierowania akcją ratowniczą, 2) prowadzenia bieżącej analizy i oceny zagrożeń oraz prognozowanie ich rozwoju, 3) przygotowania i przedstawienia propozycji prowadzenia operacji i akcji w ramach reagowania kryzysowego, 4) koordynowania działań różnych służb reagowania, przekazywanie zadań dla jednostek organizacyjnych uczestniczących w prowadzonych operacjach i akcjach w ramach reagowania kryzysowego, 5) kierowanie dodatkowych sił i środków w rejony o dużym zagrożeniu, 6) organizowania współdziałania i elementów zabezpieczenia działań reagowania, 7) sporządzania bieżących i końcowych raportów, meldunków, sprawozdań do Wojewódzkiego Zespołu Zarządzania Kryzysowego, 8) udział w planowaniu i organizowaniu przedsięwzięć mających na celu przywrócenie zdolności reagowania kryzysowego powiatu. § 9. Grupa Zabezpieczenia Logistycznego realizuje zadania w zakresie: 1) organizacji zabezpieczenia logistycznego na potrzeby sił reagujących oraz zabezpieczenie potrzeb własnych Zespołu, 2) bieżącego rozpoznania lokalizacji, wielkości i asortymentu zasobów niezbędnych na potrzeby przygotowywanych i prowadzonych akcji i operacji ratowniczych, dla zabezpieczenia warunków życiowych poszkodowanej ludności oraz wsparcia działań sił reagowania oraz przywracających naruszony porządek i bezpieczeństwo publiczne, 3) przygotowania propozycji decyzji i poleceń umożliwiających pozyskanie oraz przemieszczenie zasobów niezbędnych do zabezpieczenia prowadzonych działań, 4) organizowanie i koordynowanie przedsięwzięć mających na celu odbudowę zapasów, służb technicznych oraz odtworzenie kluczowej dla funkcjonowania powiatu infrastruktury telekomunikacyjnej, energetycznej, paliwowej, transportowej i dostarczania wody, poszkodowanej ludności oraz wsparcia działań sił reagowania: a) określenie miejsc składowania zasobów, b) organizowanie dystrybucji materiałów, sprzętu i usług, 5) koordynowanie czynności związanych z szacowaniem strat i szkód; 6) sporządzanie i przedstawianie Wojewodzie Opolskiemu Raportu Odbudowy, z uwzględnieniem: a) szczegółowego wykazu strat w infrastrukturze oraz w potencjale ratowniczym, b) projektu harmonogramu likwidacji strat i odbudowy, c) wstępnego bilansu potrzeb finansowych w zakresie odbudowy, 7) opracowywanie bieżących sprawozdań, meldunków, raportów o przebiegu działań reagowania w części dotyczącej logistyki, 8) opracowywanie planu wsparcia logistycznego działań reagowania. § 10. Grupa Opieki Zdrowotnej i Pomocy Socjalno – Bytowej realizuje zadania w zakresie: 1) wypracowanie propozycji decyzji i poleceń mających na celu zabezpieczenie warunków opieki zdrowotnej i opieki socjalno – bytowej na rzecz ludności poszkodowanej, 2) współdziałania z kierującym (dowodzącym) akcją ratowniczą w celu koordynacji działań związanych z ewakuacją ludności poszkodowanej (w tym i zwierząt), 3) rozpoznania bieżących faktycznych potrzeb ludności poszkodowanej w zakresie pomocy bytowej oraz medycznej oraz źródeł i wielkości jej pozyskania, 4) koordynowanie pomocy medycznej, w tym poszkodowanym, transportu rannych i usług pogrzebowych, 5) prowadzenie bazy danych o zasobach medycznych, 6) koordynacji międzynarodowej i krajowej pomocy humanitarnej adresowanej do Powiatu Kluczborskiego oraz akcji pomocowej realizowanej na potrzeby innych. 7) pozyskiwanie miejsc do składowania darów w ramach pomocy humanitarnej oraz udział w organizowaniu ich dystrybucji, 8) opracowywanie planu zabezpieczenia medycznego oraz pomocy socjalno bytowej działań reagowania, 9) opracowywanie bieżących sprawozdań, meldunków, raportów o przebiegu działań reagowania, w części dotyczącej opieki medycznej i pomocy socjalno – bytowej. Zadania członków Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego. § 11. Do zadań Szefa Zespołu zależy: 1) przewodniczenie posiedzeniom Zespołu, 2) ustalanie przedmiotu i terminu posiedzeń, 3) zapraszanie na posiedzenia osób nie będących członkami Zespołu, 4) zawiadamianie o terminach posiedzeń Zespołu, 5) przedstawianie rocznego planu pracy Zespołu do zatwierdzenia Staroście, 6) zwoływanie w trybie natychmiastowym posiedzeń Zespołu w związku z wystąpieniem symptomów lub stanu klęski żywiołowej, 7) wyznaczanie ze składu Zespołu kierownika Grupy Operacji i Działań w przypadku wystąpienia symptomów lub klęski żywiołowej nie uwzględnionej w planie reagowania kryzysowego lub wystąpienia kilku zdarzeń jednocześnie, 8) podejmowanie decyzji i kierowanie organizacją działań ratowniczych w czasie wystąpienia sytuacji kryzysowej oraz przed, w trakcie i po wystąpieniu klęski żywiołowej, 9) występowanie z wnioskami o pomoc sił i środków ze szczebla wojewódzkiego oraz zaangażowania sił i środków wojska. § 12. Do zadań Zastępcy Szefa, Naczelnika Wydziału Spraw Obywatelskich, Zarządzania Kryzysowego i Promocji Zdrowia Starostwa Powiatowego oprócz zadań, o których mowa w ust. 2 należy: 1) opracowanie rocznego planu pracy Zespołu na podstawie propozycji zgłaszanych przez członków Zespołu, 2) koordynacja bieżących prac Zespołu. § 13.1. Do zadań Zastępców Szefa Zespołu należy: 1) zastępowanie Szefa Zespołu w czasie jego nieobecności jeżeli nie wyznaczył innego zastępcy, 1) nadzór nad monitoringiem zagrożeń, 2) opracowanie prognoz i analiz zagrożeń; 3) kierowanie opracowaniem dokumentacji gier decyzyjnych i ćwiczeń; 4) wnioskowanie o uruchomienie do działania grup roboczych o charakterze czasowym, 5) zgłaszanie do rozpatrzenia przez Zespół i ewentualnego wdrożenia w powiecie nowych rozwiązań mających wpływ na skuteczność podejmowanych działań, 6) kierowanie opracowywaniem dokumentów decyzyjnych, 7) zapewnienie sprawnego powiadamiania członków Zespołu w przypadku zarządzenia alarmowego posiedzenia Zespołu, 8) nadzorowanie i koordynowanie przedsięwzięć związanych z ewakuacją ludności oraz jej ostrzeganiem, powiadamianiem i alarmowaniem, 9) zapewnienie sprawnego działania łączności radiowej sieci zarządzania powiatem, 10) prowadzenie działalności informacyjnej. 2. Za przygotowanie specjalistyczne i realizację zadań grup roboczych odpowiadają kierownicy tych grup. § 14. Do zadań członków Zespołu należy: 1) stawiennictwo na każde polecenie Szefa Zespołu, 2) ustalenie zastępstwa na czas swojej nieobecności, 3) uczestnictwo w szkoleniach organizowanych dla Zespołu, 4) zgłaszanie wniosków w zakresie zagadnień dotyczących zapewnienia ochrony ludność i środowiska naturalnego, 5) podnoszenie wiedzy i umiejętności w prowadzeniu działań. § 15. Członkowie Zespołu realizują w trakcie jego prac swoje statutowe zadania i obowiązki. Realizacja statutowych zadań przez członków Zespołu ma zapewnić bezkolizyjne i efektywne współdziałanie wszystkich jednostek organizacyjnych w zakresie zapobiegania, przygotowania oraz reagowania i odbudowy w ramach zarządzania kryzysowego w tym sytuacji klęski żywiołowej obejmującej jedno lub więcej zagrożeń, a także zapewnić współdziałanie z siłami i środkami innych podmiotów. § 16. Miejscem funkcjonowania grup roboczych będą: 1) Grupa Planowania Cywilnego - pomieszczenia Wydziału Spraw Obywatelskich, Zarządzania Kryzysowego i Promocji Zdrowia Starostwa, 2) Grupa Monitorowania Prognoz i Analizy - pomieszczenia Stanowiska Kierowania Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej, 3) Grupa Operacji i Organizacji Działań - pomieszczenia Starostwa lub pomieszczenia Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej, 4) Grupa Zabezpieczenia Logistycznego - pomieszczenia Starostwa, 5) Miejscem funkcjonowania Grupy Opieki Zdrowotnej i Pomocy Socjalno – Bytowej- pomieszczenia Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie. 6) Szef Zespołu w zależności od sytuacji może wyznaczyć inne miejsca pracy grup roboczych. § 17. Posiedzenia Zespołu zwołuje Szef Zespołu w zależności od potrzeb, nie rzadziej niż raz na pół roku oraz co najmniej raz w roku będą się odbywały ćwiczenia Zespołu. § 18. Zespół obraduje w składzie ustalonym każdorazowo przez Szefa Zespołu. § 19. Ze względu na wagę podejmowanych decyzji mających znaczenie dla prowadzenia działań, Szef Zespołu może wprowadzić tajność obrad. § 20.Decyzje w sprawach będących przedmiotem działania Zespołu podejmuje Szef Zespołu w oparciu o przeprowadzoną przez Zespół analizę i ocenę zagrożenia oraz wypracowaną koncepcję działania. § 21. Do udziału w organizowanych posiedzeniach, szkoleniach grach decyzyjnych i ćwiczeniach Szef Zespołu może zaprosić przedstawicieli powiatowych jednostek organizacyjnych, powiatowych służb, inspekcji i straży oraz jednostek wchodzących w skład krajowego systemu ratowniczo gaśniczego. § 22. Posiedzenia Zespołu zwołuje Szef Zespołu: 1) w trybie zwyczajnym - zgodnie z rocznym planem pracy, 2) w trybie alarmowym - w przypadku wystąpienia narastania zagrożenia lub sytuacji kryzysowej (klęski żywiołowej) oraz w innych wymagających tego sytuacjach wymagających natychmiastowej analizy i oceny zagrożeń oraz koordynacji działań ratowniczych. § 23. Miejscem posiedzeń Zespołu zwoływanych w trybie zwyczajnym jest sala narad Starostwa lub sala narad Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej, a w trybie alarmowym miejsce określone przez Szefa Zespołu. § 24. O posiedzeniach zwoływanych w trybie zwyczajnym Szef Zespołu zawiadamia członków Zespołu, co najmniej na 10 dni przed jego terminem, informując o czasie, miejscu i porządku obrad. § 25. O posiedzeniu Zespołu zwoływanym w trybie alarmowym Szef Zespołu zawiadamia członków Zespołu poprzez służbę dyżurną Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego określając skład osobowy, miejsce i czas rozpoczęcia posiedzenia. § 26. Alarmowanie oraz obieg informacji dla Zespołu organizuje się poprzez Powiatowe Centrum Zarządzania Kryzysowego, stanowiska kierowania i dowodzenia służb, straży i inspekcji a także dyżury uczestników działań. § 27. W warunkach wystąpienia klęski żywiołowej lub zdarzenia o znamionach klęski żywiołowej kierownicy komórek organizacyjnych Starostwa delegują na polecenie Szefa Zespołu pracowników do zabezpieczenia prac Zespołu oraz wydzielają na potrzeby Zespołu pomieszczenia służbowe wraz z wyposażeniem techniczno - biurowym w zakresie i terminie wskazanym w poleceniu. § 28. W przypadku wystąpienia zagrożenia militarnego i w czasie wojny Zespół realizuje zadania zgodnie z Planem Operacyjnym Funkcjonowania Powiatu Kluczborskiego w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa i w czasie wojny. § 29. Na wypadek niemożności użytkowania pomieszczeń wyznaczonych dla Zespołu, zostanie wyznaczony decyzją Starosty inny obiekt oraz zapewnione zostanie przy pomocy sił i środków Starostwa, Komendy Powiatowej Policji i Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej awaryjne, ruchome centra kierowania. § 30. Członkowie zespołu pracują na stanowiskach pracy w swoich macierzystych instytucjach, a w przypadku wystąpienia symptomów lub klęski żywiołowej w miejscu wyznaczonym przez Szefa Zespołu. § 31. W czasie obowiązywania stanu klęski żywiołowej lub innego stanu nadzwyczajnego Zespół pracuje w strukturze określonej przez Szefa Zespołu, w trybie ciągłym, z zapewnieniem zmianowej pracy osób wchodzących w ich skład. § 32. Dokumentami prac bieżących Zespołu są: 1) Powiatowy Plan Reagowania Kryzysowego, 2) Planem Operacyjnym Funkcjonowania Powiatu Kluczborskiego w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa i w czasie wojny. 3) roczny plan pracy Zespołu, 4) raporty, 5) raporty odbudowy: a) raport odbudowy zawiera opis i analizę skutków zaistniałego zdarzenia oraz propozycję działań mających na celu przywrócenie stanu faktycznego w strukturze materialnej, społecznej oraz środowisku naturalnym do co najmniej do stanu pierwotnego. Raport odbudowy podlega przedstawieniu organowi właściwemu do kierowania działaniami w czasie stanu klęski żywiołowej lub zdarzenia o znamionach klęski żywiołowej, 6) dziennik działania Zespołu (odpowiednio grupy roboczej), 7) karty zdarzeń: a) karta zdarzeń zawiera chronologiczny opis przebiegu zdarzeń, wypracowanych decyzji i wdrażanych kolejno działań podejmowanych w celu likwidacji zagrożeń, pomocy poszkodowanym i ograniczenia strat, 8) polecenia, zarządzenia, decyzje, 9) dokumenty graficzno - tekstowe ( mapy, plany, szkice, itp.), 10) wydruki sytuacyjne i analizy, 11) harmonogramy przedsięwzięć i grafiki pracy, 12)protokoły posiedzeń Zespołu zawierające: a) porządek obrad, b) wykazu osób uczestniczących w posiedzeniu, c) treści ustaleń podjętych na posiedzeniu, d) dokumentów i materiałów przygotowanych przed i w trakcie posiedzenia, 4) analizy, oceny i opinie, 13) inne niezbędne dokumenty. § 33. Protokół z posiedzenia Zespołu zatwierdza Szef Zespołu. § 34.1. Propozycje zmian w Regulaminie członkowie Zespołu składają Szefowi Zespołu. 2. Zmiany w niniejszym regulaminie wymagają formy pisemnej oraz akceptacji Starosty. § 35. Bieżącą obsługę kancelaryjno – biurową Zespołu zapewnia Wydział Spraw Obywatelskich, Zarządzania Kryzysowego i Promocji Zdrowia. Opracował : Zatwierdził: Mieczysław Zaleciński Naczelnik Wydziału Spraw Obywatelskich, Zarządzania Kryzysowego i Promocji ZdrowiaRozdział III
Rozdział IV
Ogólne zasady funkcjonowania i tryb pracy Zespołu.