Uchwała Nr 101/301/2009

Zarządu Powiatu w Kluczborku

z dnia 15.04.2009 r.

 

w sprawie organizacji roku szkolnego 2009/2010 w prowadzonych przez Powiat Kluczborski szkołach i placówkach oświatowych.

 

Na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) oraz art. 5 ust. 7, art. 34a ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) uchwala się, co następuje:

 

§ 1. Zobowiązuje się dyrektorów szkół i placówek oświatowych Powiatu Kluczborskiego do sporządzenia arkuszy organizacji na rok szkolny 2009/2010 i przedstawienia ich do zatwierdzenia zgodnie z harmonogramem zawartym w „Założeniach do opracowania arkuszy organizacji na rok szkolny 2009/2010”.

 

§ 2. Arkusze organizacji szkół i placówek oświatowych należy opracować zgodnie z aktualnymi przepisami prawa oświatowego oraz „Założeniami do opracowania arkuszy organizacji na rok szkolny 2009/2010”, stanowiącymi Załącznik do niniejszej uchwały.

 

§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Naczelnikowi Wydziału Edukacji i Sportu Starostwa Powiatowego w Kluczborku.

 

§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem 22 kwietnia 2009 r.

Zarząd Powiatu w Kluczborku:

 

1.      Przewodniczący.............................

                                (Piotr Pośpiech)

 

2.      Członek........................................

                     (Mieczysław Czapliński)

 

3.      Członek........................................

                          (Otylia Skoczylas)

 

4.      Członek........................................

                                                                                                          (Maciej Tomaszczyk)

Załącznik do uchwały Nr 101/301/2009

Zarządu Powiatu w Kluczborku

z dnia 15.04.2009 r.

 

 

ZAŁOŻENIA DO OPRACOWANIA

ARKUSZY ORGANIZACJI SZKÓŁ I PLACÓWEK OŚWIATOWYCH

 POWIATU KLUCZBORSKIEGO NA ROK SZKOLNY 2009/2010

 

 

I. WSTĘPNE INFORMACJE

1.      Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w roku szkolnym 2009/2010 określają arkusze organizacji szkoły/placówki opracowane przez dyrektorów jednostek oświatowych, na podstawie szkolnych planów nauczania – uwzględniających ramowe plany nauczania oraz plany i informacje: informacja dot. organizacji pracy (PODN), plan dokształcania teoretycznego młodocianych (WODiDZ).

2.       Arkusz organizacji powinien być opracowany z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów przy optymalnym wykorzystaniu środków finansowych.

3.      Zatwierdzony arkusz organizacji jest podstawą do ustalenia przez dyrektora tygodniowego rozkładu zajęć, określającego organizację zajęć edukacyjnych, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia, bezpieczeństwa i higieny pracy.

4.      Arkusze organizacji i plany na rok szkolny 2009/2010 należy składać w Wydziale Edukacji i Sportu Starostwa Powiatowego w Kluczborku wg następującego harmonogramu:

a)      PPP, MDK, ZSLT – 23 kwietnia 2009 r.

b)      WODiDZ, ZSO, ZSP Nr 2 – CKU – 28 kwietnia 2009 r.

c)      SOSW, ZSP Nr 1, PODN – 30 kwietnia 2009 r.

5. Ostateczny termin zatwierdzenia arkuszy organizacji na rok szkolny 2009/2010 przez organ prowadzący ustala się do dnia 29 maja 2009 r.

6. Aneks Nr 1 do arkusza organizacji na rok szkolny 2009/2010 dyrektorzy zespołów szkół opracowują po zakończeniu rekrutacji do klas pierwszych szkół ponadgimnazjalnych, uwzględniając dane na dzień 4 września 2009 r. i składają do Wydziału Edukacji i Sporu nie później niż do dnia 10 września 2009 r.

7. Przed opracowaniem Aneksu Nr 1 do arkusza organizacji – dyrektor zespołu szkół omawia odstępstwa od założeń z pracownikiem Wydziału Edukacji i Sportu i po uzgodnieniach z Naczelnikiem Wydziału składa na piśmie, do 24 sierpnia 2009 r., wniosek do Zarządu Powiatu w Kluczborku o zatwierdzenie ewentualnych odstępstw w stosunku do zasad określonych w niniejszej uchwale lub rozporządzeniach (np. mniejsza liczba uczniów w oddziałach, tworzenie grup w oddziałach liczących mniej uczniów niż określono w rozporządzeniu itp.).

8. Kolejne aneksy do arkusza organizacji należy składać z wyprzedzeniem co najmniej 3 dni, chyba że zmiany spowodowane są nagłym zdarzeniem – wówczas w przeddzień tych zmian dyrektor lub wicedyrektor składa aneks osobiście, po uzgodnieniu w Wydziale Edukacji i Sportu.

 

II. KSZTAŁCENIE I WYCHOWANIE (LICZBA ODDZIAŁÓW, LICZEBNOŚĆ KLAS I GRUP)

 

1. Nabór do klas pierwszych szkół młodzieżowych w roku szkolnym 2009/2010 ustala się w następujący sposób:

a)      licea ogólnokształcące: 11 oddziałów (7 – ZSO, 4 – ZSLT)

b)      technika: 7 oddziałów (2 – ZSP Nr 2 – CKU, 2 – ZSLT, 3 – ZSP Nr 1)

c)      licea profilowane: 2 oddziały (1 – ZSLT, 1 – ZSP Nr 1)

d)      zasadnicze szkoły zawodowe: 8 oddziałów (4 – ZSP Nr 2 – CKU, 2 – ZSP Nr 1, 2 – SOSW );

2. Liczbę oddziałów klas pierwszych szkół ponadgimnazjalnych w poszczególnych zespołach szkół zaplanowano następująco (liczba oddziałów w arkuszach organizacji):

a)      ZSO w Kluczborku: 7 oddziałów (+ 4 oddziały Gimnazjum)

b)      ZSLT w Kluczborku: 7 oddziałów

c)      ZSP Nr 1 w Kluczborku: 6 oddziałów

d)      ZSP Nr 2 – CKU w Kluczborku: 6 oddziałów

Łącznie: 26 oddziałów + 4 oddziały gimnazjum.

3. SOSW w Kluczborku: 2 oddziały (1 – ZSZ specjalna, 1 – Szkoła Przysposabiająca do Pracy).

4. W przypadku większej liczby kandydatów do poszczególnych typów szkół, możliwe jest utworzenie większej liczby oddziałów klas pierwszych w zespołach szkół lub zwiększenie liczby uczniów w oddziale, z uwzględnieniem przepisów bhp, dotyczących bazy danego zespołu oraz kwalifikacji nauczycieli za zgodą organu prowadzącego (w trakcie symulacji w programie systemu naboru VULCAN).

5. Ustalona liczba punktów uzyskanych przez absolwentów gimnazjum do przyjęć do poszczególnych typów szkół w roku szkolnym 2009/2010 jest następująca:

a)      Liceum ogólnokształcące: ZSO, ZSLT – nie mniej niż 90 punktów,

b)      Technikum: ZSLT, ZSP Nr 1, ZSP Nr 2 – CKU –  nie mniej niż 60 punktów,

c)      Liceum profilowane: ZSLT, ZSP Nr 1 – nie mniej niż 70 punktów.

6. Należy bezwzględnie przestrzegać ustalonej punktacji przy rekrutacji kandydatów do poszczególnych typów szkół.

7. Liczebność klas pierwszych ustala się na poziomie 28 – 30 uczniów w oddziale. Przy ustalaniu liczby uczniów w klasach należy brać pod uwagę możliwości bazowe szkoły.

8. Planuje się następującą liczbę oddziałów (semestrów) klas pierwszych w szkołach dla dorosłych:

a) I LO dla Dorosłych w ZSO w Kluczborku: 1 oddział

b) Technikum Uzupełniające Nr 1 dla Dorosłych w ZSP Nr 2 – CKU w Kluczborku: 1 oddział;

c) Szkoła Policealna Nr 2 dla Dorosłych w ZSP Nr 2 – CKU w Kluczborku: 1 oddział;

d) Szkoła Policealna Nr 3 dla Dorosłych w ZSP Nr 1 w Kluczborku: 1 oddział.

Łącznie: 4 oddziały.

9. Liczebność klas w szkołach dla dorosłych ustala się następująco: w klasach pierwszych nie mniej niż 30 słuchaczy, w pozostałych klasach nie mniej niż 25 słuchaczy.

10. Podział na grupy, tygodniowy wymiar godzin zajęć edukacyjnych, przeznaczenie godzin do dyspozycji dyrektora szkoły – określają przepisy w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych.

11. W przypadku oddziałów liczących mniej uczniów niż określono w aktualnych przepisach – podział na grupy wymaga zgody Zarządu Powiatu w Kluczborku. 

12. Godziny do dyspozycji dyrektora należy umieścić w arkuszu organizacji jako oddzielną pulę godzin do wykorzystania w trakcie roku szkolnego. Nie należy ich rozdysponowywać już w okresie planowania organizacji roku szkolnego, lecz dopiero po dokonanym naborze. Godziny te powinny służyć przede wszystkim uczniom a nie być uzupełnieniem etatów dla nauczycieli.

13. W arkuszach organizacji poszczególnych zespołów szkół należy umieścić liczbę oddziałów prawdopodobnych do utworzenia, bez oddziałów szkół dla dorosłych, ze względu na ewentualne wypowiedzenia zatrudnienia lub ograniczenie w zatrudnieniu, o których dyrektor musi podjąć decyzję do 29 maja 2009 r.

 

III. POLITYKA KADROWA

 

1. Wszelkie działania w zakresie prowadzonej polityki kadrowej, a w szczególności dobór odpowiednich kandydatów do pracy, służyć winny wzrostowi poziomu nauczania, podnoszeniu rangi zawodu nauczycielskiego, jak również sprawnej organizacji szkoły/placówki.

2. Należy przestrzegać przepisów prawa dot. zatrudniania pracowników pedagogicznych jak i niepedagogicznych (rozporządzenie o kwalifikacjach nauczycieli i ustawa Karta Nauczyciela oraz ustawa o pracownikach samorządowych).

3. Nauczycielom można przydzielać godziny ponadwymiarowe do wysokości 1 1 obowiązkowego etatu godzin nominalnych.

 

A.     KADRA PEDAGOGICZNA

 

1. Przydziały czynności powinny uwzględniać wszystkie posiadane przez nauczycieli kwalifikacje.

2. Zatrudnienie nauczyciela emeryta lub nauczyciela, dla którego praca
w szkole lub placówce jest dodatkowym zatrudnieniem, może mieć miejsce w ostatnim tygodniu poprzedzającym dzień rozpoczęcia roku szkolnego, za zgodą organu prowadzącego, w sytuacji, gdy planowana liczba godzin ponadwymiarowych dla nauczycieli zatrudnionych w szkole przekracza 11 etatu lub brak jest nauczycieli, którzy mogliby uzupełnić etat. Może to również nastąpić z przyczyn organizacyjnych, wynikających z kontynuacji nauczania obowiązkowego przedmiotu maturalnego w ostatniej klasie szkoły kończącej się maturą lub przedmiotu dodatkowego, który do matury wybrało przynajmniej 50% uczniów danej klasy.

3. Godziny ponadwymiarowe dla kadry kierowniczej mogą być przydzielone wyłącznie w przypadku naturalnego przekroczenia obowiązkowego pensum nauczanego przedmiotu. Nie przewiduje się płatnych zastępstw dla kadry kierowniczej.

4. Na podstawie uchwały Nr XXXIII/243/2005 Rady Powiatu z dnia 1 grudnia 2005 r. w sprawie ustalenia zasad rozliczania tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli, dla których ustalony plan zajęć jest różny w poszczególnych okresach roku szkolnego, zatrudnionych w szkołach lub placówkach, dla których organem prowadzącym jest Powiat Kluczborski, dyrektorzy szkół określą dla każdego nauczyciela plan zajęć na rok szkolny, zgodnie z ustalonymi zasadami w § 3 tej uchwały i podadzą każdemu nauczycielowi do wiadomości na piśmie przed rozpoczęciem roku szkolnego.

5. Przy organizowaniu płatnych zastępstw za nieobecnych nauczycieli należy brać pod uwagę kwalifikacje nauczycieli prowadzących zastępstwa, jakość nauczania, bezpieczeństwo uczniów oraz możliwości finansowe szkoły.

6. Zastępstwa, organizowane za nieobecnych nauczycieli, przebywających na dłuższych zwolnieniach lekarskich, na urlopach macierzyńskich, wychowawczych, dla poratowania zdrowia, należy ująć w aneksach, również elektronicznych, i przedkładać do zatwierdzenia Staroście Kluczborskiemu.

 

B. KADRA NIEPEDAGOGICZNA (pracownicy obsługi i administracji)

 

1. Zatrudnienie pracowników administracji i obsługi powinno być zgodne
z tabelami stanowisk, zaszeregowania i wymaganiami kwalifikacyjnymi pracowników jednostek samorządu terytorialnego.

2. Należy prowadzić racjonalną politykę zatrudniania pracowników niepedagogicznych, mając na uwadze pełne wykorzystanie czasu pracy i wypełnianie obowiązków w ramach zakresów czynności.

3. Liczbę etatów pracowników niepedagogicznych w szkołach i placówkach oświatowych powiatu kluczborskiego na rok szkolny 2009/2010 określa poniższa tabela:

 

Lp.

Nazwa zespołu

Liczba etatów pracowników administracji i obsługi na rok 2009 (wg uchwały budżetowej)

Razem

Liczba etatów administracji

Liczba etatów obsługi i pomocniczych

1.

Zespół Szkół Ogólnokształcących

w Kluczborku

5,25

7,0

12,25

2.

Zespół Szkół Licealno-Technicznych

w Kluczborku

4,75

7,5

12,25

3.

Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1

w Kluczborku

8,25

13,75

22,0

4.

Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 – CKU w Kluczborku

6,25

4,5

10,75

5.

Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Kluczborku

6,5

16,0

22,5

6.

Wojewódzki Ośrodek Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego w Kluczborku

7,0

9,0

16,0

7.

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna

w Kluczborku

3,0

0,5

3,5

8.

Młodzieżowy Dom Kultury w Kluczborku

2,0

1,5

3,5

9.
Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Kluczborku
1,75
0,25
2,0
RAZEM

44,75

60,00

104,75

 

  

IV. OGÓLNE ZASADY OPRACOWANIA ARKUSZY ORGANIZACJI SZKÓŁ I PLACÓWEK

 

  1. Arkusz organizacji powinien być opracowany w dwóch egzemplarzach według podanych nowych wzorów wraz z załącznikami i w wersji elektronicznej zgodnie z założeniami organu prowadzącego.
  2. Arkusz organizacji opracowany w programie VULCAN należy przesłać drogą internetową do Wydziału Edukacji  i Sportu, w terminie zgodnym z harmonogramem, określonym w punkcie I.
  3. Wykaz dokumentów składanych przez dyrektorów jednostek:

a)      WODiDZ – plan dokształcania teoretycznego młodocianych na rok szkolny, organizacja roku szkolnego, zakres i formy dokształcania, przydział czynności wg własnych wzorów dotychczasowych;

b)      PODN – informacja dotycząca organizacji pracy, przydział czynności: wzór nr 3;

c)      Zespoły szkół (ZSO, ZSLT, ZSP Nr 1, ZSP Nr 2 – CKU, SOSW) – arkusze organizacji (nowe wzory), załączniki: wzór nr 2, 3 i 4 (nr 4 nie obowiązuje ZSO i ZSLT).

d)      Placówki (PPP, MDK) – arkusze organizacji (nowe wzory) i załącznik: wzór nr 3.

5. Wzory załączników do arkusza organizacji:

a)      Wykaz nauczycieli zagrożonych utratą pracy lub zmniejszeniem zatrudnienia do niepełnego wymiaru wraz z kwalifikacjami (wzór nr 1);

b)      Zestawienie wakatów (wzór nr 2);

c)      Przydział czynności (wzór nr 3);

d)      Wykaz liczbowy uczniów odbywających praktyczną naukę zawodu z podziałem na naukę w pracowniach szkolnych i u pracodawców – ZSP Nr 1, ZSP Nr 2 – CKU, SOSW (wzór nr 4);

 

V.                 PRAKTYCZNA NAUKA ZAWODU

 

1. Liczba uczniów lub młodocianych w grupach na zajęciach z praktycznej nauki zawodu powinna umożliwiać realizację programu nauczania dla danego zawodu i uwzględniać specyfikę nauczanego zawodu, przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy, a także warunki lokalowe i techniczne w miejscu odbywania praktycznej nauki zawodu.

2. Podziału na grupy dokonuje odpowiednio dyrektor szkoły, w porozumieniu z podmiotem przyjmującym uczniów lub młodocianych na praktyczną naukę zawodu.

3. Wszelkie obowiązki szkoły dotyczące praktycznej nauki zawodu określa aktualne rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie praktycznej nauki zawodu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

WZÓR Nr 1

 

 

………………………………………….

   (szkoła/placówka)

 

WYKAZ  NAUCZYCIELI  ZAGROŻONYCH  UTRATĄ  PRACY 

LUB  ZATRUDNIENIEM  W  NIEPEŁNYM  WYMIARZE

w roku szkolnym 2009/2010

 

Lp.

Imię i nazwisko

Staż pracy

Stopień awansu zawodowego

Liczba przyznanych godzin tygodniowo (przedmiot/klasa/typ szkoły)

Kwalifikacje

(wszystkie posiadane przez nauczyciela)

1

2

3

4

5

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

    Sporządził:                                                                          Zatwierdził:

 

................................................                                   ........................................................

(data, podpis i pieczątka pracownika)                         (podpis i pieczątka dyrektora)

 

 

Kluczbork, dnia……………………………….

 

 

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

WZÓR NR 2

………………………………………….

   (szkoła/placówka)

 

 

ZESTAWIENIE WAKATÓW

 

L.p.

Przedmiot

Typ szkoły/klasa

Liczba godzin

Wymagane kwalifikacje

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

    Sporządził:                                                                          Zatwierdził:

 

................................................                                   ........................................................

(data, podpis i pieczątka pracownika)                         (podpis i pieczątka dyrektora)

 

 

Kluczbork, dnia……………………………….

Wzór nr 4

................................................                                                         

(szkoła/placówka)

 

 

 

 

LICZBA  UCZNIÓW  OBJĘTYCH  PRAKTYCZNĄ  NAUKĄ  ZAWODU 

W  ROKU  SZKOLNYM  2009/2010

 

TABELA NR 1

Lp.

Typ szkoły

Zawód

Liczba uczniów odbywających praktyczną naukę zawodu

w szkole (PĆP)

u pracodawcy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

LICZBA UCZNIÓW I GODZIN ZAJĘĆ W PĆP I U PRACODAWCÓW

TABELA NR 2

Rodzaj pracowni

Zajęcia w PĆP

Zajęcia u pracodawców

Razem

Liczba uczniów

Liczba godzin

Liczba uczniów

Liczba godzin

Liczba uczniów

Liczba godzin

Kontrola techniczna

 

 

 

 

 

 

Pracownia obróbki ręcznej

 

 

 

 

 

 

Pracownia obróbki mechanicznej

 

 

 

 

 

 

Pracownia spawania, obróbki cieplnej

 

 

 

 

 

 

Pracownia elektryczna

 

 

 

 

 

 

Pracownia regeneracji narzędzi

 

 

 

 

 

 

Biuro techniczne

 

 

 

 

 

 

Inna, jaka?

 

 

 

 

 

 

RAZEM

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 Sporządził:                                                                             Zatwierdził:

 

................................................                                              ..............................................

(data, podpis i pieczątka pracownika)                         (podpis i pieczątka dyrektora)

 

 

 

 

Kluczbork, dnia………………………….