Protokół Nr 20/2008

 

ze wspólnego posiedzenia Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego oraz Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego Rady Powiatu w Kluczborku

w dniu 18 listopada 2008 r.

 

Przewodniczyli Przewodniczący Komisji – Robert Wietrzyk, Mirosław Misiak.

Lista obecności w załączeniu.

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

1.Wanda Słabosz – Skarbnik Powiatu,

2.Mieczysław Zaleciński – Naczelnik Wydziału Spraw Obywatelskich,

                                            Zarządzania Kryzysowego i Promocji Zdrowia

                                            Starostwa Powiatowego w Kluczborku.

Porządek posiedzenia:

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Omówienie materiałów na sesję Rady Powiatu w dniu 20 listopada 2008 r.

3.Wolne wnioski.

4.Zamknięcie posiedzenia.

 

Ad.1.

 

Przewodniczący obu komisji przywitali wszystkich zebranych na dzisiejszym posiedzeniu.

Następnie członkowie komisji zapoznali się z porządkiem posiedzenia . Członkowie obu komisji do porządku nie wnieśli uwag przyjmując go jednogłośnie.

 

Ad.2.

 

Przewodniczący Komisji Zdrowia udzielił głosu Panu Staroście. Pan Starosta omówił pierwszy projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XX/107/2007 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2008 rok wyjaśnił, że zmiany dokonane w planie dochodów spowodują ich zmniejszenie w budżecie na 2008 rok o kwotę 712.121, - zł .  

Zmiany w planie wydatków budżetu powiatu powodują zwiększenie planowanych wydatków o kwotę 487.879,-zł.

Zwiększeniu ulega deficyt budżetowy o kwotę 1.200.000,-zł. Jako źródło pokrycia zwiększonego deficytu budżetowego określa się przychody z zaciągniętych kredytów i pożyczek na rynku krajowym.

Wprowadza się również zmiany w planie przychodów budżetu Powiatu Kluczborskiego.

Zwiększenia w dochodach związane są z otrzymaniem dotacji celowej od samorządu województwa na sfinansowanie części wydatków poniesionych na zadaniu jakim jest ,,Remont z przebudową mostu w ciągu drogi powiatowej w miejscowości Smardy” –kwota 203.687,-zł, dochodów z tytułu wpłat na koszty zastępstwa procesowego –kwota 1.220,-zł, dotacji celowej otrzymanej z budżetu państwa na sfinansowanie wydatków inwestycyjnych Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Kluczborku – kwota 6.000,-zł, dochodów wypracowanych przez jednostki oświatowe powiatu – kwota 66.699,-zł, dotacji celowej z Gminy Kluczbork na zakup szczepionek przeciwko inwazyjnej chorobie meningokokowej przeprowadzenie szczepień dla dzieci z terenu gminy – kwota 30.000,-zł, dochodów wypracowanych przez ,,Nasz Dom” Bąków Bogacica z DPS Kluczbork i Gierałcice oraz dotacji celowej z Gminy Wołczyn na dofinansowanie działalności Ośrodka Interwencji Kryzysowej – kwota 81.530,-zł, dochodów wypracowanych przez jednostki oświatowe powiatu kluczborskiego  z najmu, usług-zakwaterowania, wyżywienia kwota 60.440,-zł.

Zmniejszeniu ulegają dochody m.in. z tytułu:

a/grzywien i innych kar pieniężnych,

b/wpływów z różnych dochodów,

c/sprzedaży mienia powiatu,

d/wpływów z opłat komunikacyjnych,

e/dochodów różnych opłat,

f/wpływów z usług,

g/dochodów z tytułu odsetek.

W związku z tym wielkość niedoboru /prognoza/ na koniec roku 2008 wyniesie 1.106.700,-zł.                                                                                                    

Zmiany dokonane w planie wydatków spowodują ich zwiększenie w budżecie na 2008 rok o kwotę 487.879,-zł. Na kwotę zwiększenia składają się :

a/1.200,-zł -wydatki bieżące Starostwa Powiatowego w Kluczborku,

1.                                      b/6.000,-zł-wydatki majątkowe Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Kluczborku.

c/269.280,-zł-wydatki bieżące ( w tym: wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń) jednostek oświatowych powiatu kluczborskiego.

d/135.517,-zł-wydatki bieżące i majątkowe DPS Kluczbork, DPS Gierałcice, Nasz-Dom Bogacica-Bąków oraz PCPR Kluczbork.

e/82.862,-zł-wydatki bieżące Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Kluczborku. oraz WODiDZ Kluczbork

Zmniejszeniu ulegają wydatki majątkowe DPS Kluczbork /kwota 7.000,-zł/

Jeśli chodzi o przychody jak wyjaśniła Pan Skarosta to zwiększenie kwoty przychodów w budżecie na 2008 rok o 1.200.000,-zł wynika z konieczności zaciągnięcia kredytu na pokrycie wydatków nie znajdujących pokrycia w dochodach budżetu na 2008 rok.

Pani Skarbnik zabierając głos wyjaśniła, że w wykazie zadań inwestycyjnych znalazły się nowe zadania polegające:

-na zakupie nowej centrali telefonicznej do WODiDZ w Kluczborku,

-na zakupie i wymianie sprzętu oraz systemów teleinformatycznych dl KPPSP Kluczborku.

Zwiększone zostały środki na następujących zadaniach:

-DPS Gierałcice- ,,Dobudowa łazienek oraz ich wyposażenie”,

-SOSW w Kluczborku- ,,Wykonanie instalacji oświetlenia awaryjnego i ewakuacyjnego bez sterowania centralnego”,

-ZSP Nr 1 w Kluczborku- ,,Poprawa warunków kształcenia w ZSP Nr 1 i ZSP nr 2 CKU w Kluczborku poprzez przebudowę i zakup wyposażenia” .

Natomiast zrezygnowano z realizacji zadania pn.,, Zakup wirówki pralniczej” w DPS w Kluczborku. Zmiana ta została wprowadzona do WPI na lata 2008-2009.

W Wieloletnim Programie Inwestycyjnym wprowadzone zostało nowe zadanie polegające na przebudowie wiaduktu DP 1321O (Kluczbork-Jakubowice) ul.K.Miarki w Kluczborku km 1+001.

W wykazie zadań remontowych w ZSP Nr 1 w Kluczborku zmniejszono środki finansowe na dwóch zadaniach jakimi jest:

-remont dachu na warsztatach szkolnych i pracowni ćwiczeń praktycznych,

-remont dachu na sali gimnastycznej.

Pani Skarbnik poinformowała ponadto, że wprowadzono do planu dotacji dotacje dla jednostek samorządu terytorialnego realizujące zadania tut. samorządu na podstawie zawartych porozumień i umów – kwota 439.270,-zł.
Zmianie ulega także plan dotacji dla szkół niepublicznych posiadających uprawnienia szkół publicznych z terenu powiatu kluczborskiego.

Członkowie obu komisji projekt przyjęli jednogłośnie.  

Kolejnym omówionym przez Pana Starostę projektem uchwały był projekt w sprawie zaciągnięcia kredytu. Przedmiotowy projekt uchwały dotyczy zaciągnięcia kredytu długoterminowego w rachunku bieżącym w kwocie 1.200.000,-zł z okresem spłaty do dnia 30 czerwca 2009 r. Kredyt ten służyć będzie zrównoważeniu budżetu powiatu, a okres jego spłaty nie może przekroczyć w/w terminu zgodnie zapisem ustawy-Prawo zamówień publicznych.

Koszty zadłużenia wynikającego z zaciągniętego kredytu nie mogą przekroczyć kwoty 14.000 EURO, czyli około 51.000,-zł. Do kwoty tej wydatki dokonywane ze środków publicznych nie podlegają regulacjom wskazanej ustawy.

Radny Leszek Krzyżanowski zapytał jak będą wyglądały w związku z tym kredytem wskaźniki zadłużenia, które nie mogą być przekroczone zgodnie z ustawą o finansach publicznych.      

Pan Starosta wyjaśnił, że nie ma żadnego zagrożenia, gdyż jakby tak miało być to nie decydowano by się na kredyt. W projekcie budżetu na rok 2009 zostały wyliczone wskaźniki związane z zadłużeniem oraz spłatą zadłużenia.

Innych zapytań nie zgłoszono.

W związku z powyższym projekt uchwały poddany został pod głosowanie. Za przyjęciem projektu głosowało 13 członków komisji, wstrzymało się 3, nie stwierdzono głosów przeciw.

 

Kolejno członkowie obu komisji zapoznali się z projektem uchwały Rady Powiatu w sprawie zmiany Uchwały Nr XXII/119/2008 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 28 lutego 2008 r. w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2008 rok. Projekt powyższy został przygotowany przez Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku w związku z przekazaniem przez Zarząd PFRON dodatkowych środków finansowych na realizację zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej w Powiecie Kluczborskim. Ponadto w przedłożonym projekcie zawarta została propozycja Dyrektora PCPR, aby przeznaczyć niewykorzystane środki, które zaplanowano na realizację zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej oraz na realizację zadań z zakresu rehabilitacji społecznej.

Obie komisje przystąpiły do głosowania zatwierdzając projekt uchwały jednogłośnie.       

 

Członkowie komisji analizowali projekt uchwały w sprawie ustalenia regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w jednostkach oświatowych powiatu kluczborskiego na rok 2009.

Pan Starosta wyjaśnił, że projekt regulaminu wynagradzania nauczycieli na 2009 rok został przedłożony Zarządowi Powiatu, który przyjął projekt regulaminu na posiedzeniu w dniu
9 września 2008r. i przekazał go związkom zawodowym nauczycieli w celu zaopiniowania. Projekt ten – czyli projekt Nr 1 został przekazany do związków zawodowych.

W dniach 8 i 10 października 2008r. wpłynęła opinia Związku Nauczycielstwa Polskiego oraz wspólna opinia Komisji Zakładowych Międzyzakładowej Organizacji Związkowej NSZZ „Solidarność” w Kluczborku i Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Kluczborku. Związki zawodowe w przedłożonych opiniach wnioskowały o wprowadzenie zmian niektórych zapisów regulaminu i w związku z tym został przygotowany projekt Nr 2 regulaminu, uwzględniający propozycje związków. Projekt Nr 2 został również przekazany wraz z wyjaśnieniami do związków. W dniu 31 października 2008 r. odbyło się spotkanie z przedstawicielami związków zawodowych, na którym uzgodniono ostateczną wersję regulaminu. 

Następnie Pan Starosta poinformował zebranych, że Zarząd Powiatu na wniosek Naczelnika Wydziału Edukacji i Sportu podjął również decyzję o wniesieniu autopoprawki do projektu Nr 2 regulaminu. Ponadto w regulaminie  został ujęty dodatkowy zapis, dotyczący bezpieczeństwa uczniów w czasie zajęć szkolnych. Wniesienie tego zapisu jest wymogiem ustawowym, który będzie obowiązywał od dnia 1 stycznia 2009 r. Zaproponowano, aby w rozdziale VII – Specjalny fundusz nagród dla nauczycieli, w § 23 w pkt. 2 dodać ppkt e) w brzmieniu: „realizuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę”.  Związki zawodowe nie zgłosiły uwag i wyraziły zgodę na przyjęcie autopoprawki.

Do regulaminu zostały także wniesione inne propozycje. Zmianie uległ zapis dotyczący dodatku za wychowawstwo klasy w rozdziale III - Dodatki funkcyjne, § 12.3. pkt 1.
Zapis ten do tej pory w projekcie Nr 1 brzmiał: „wychowawca klasy – 5%”, podobnie jak w roku bieżącym. ZNP zaproponował, aby uzależnić ten dodatek od liczebności poszczególnych klas, a ZZ „Solidarność” zaproponował natomiast dla wszystkich wychowawców dodatek w wysokości 7%. Powyższe propozycje zawarto w projekcie Nr 2 w brzmieniu „wychowawca klasy liczącej do 25 uczniów – 5%, liczącej 26-30 uczniów – 6%, liczącej 31 i więcej uczniów – 7%”.

Zarząd zaproponował, aby dodatek dla wszystkich wychowawców klas był jednakowy i wynosił 6%. Inną propozycją związków była zmiana zapisu dotyczącego dodatku za warunki pracy w rozdziale IV – dodatki za warunki pracy § 16.1. pkt 1.

Dotychczas zapis ten w Projekcie Nr 1 brzmiał : „Dla nauczycieli szkół specjalnych, Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego: a) za prowadzenie zajęć w warunkach trudnych – 12%, b) za prowadzenie zajęć w warunkach uciążliwych – 16%”. ZNP wnioskowało w swojej opinii o dodatek za pracę w warunkach trudnych w wysokości 13% i za pracę w warunkach uciążliwych w wysokości 15%, natomiast ZZ „Solidarność” zaproponował wielkość tego dodatku

odpowiednio 15% i 20%. W projekcie Nr 2 regulaminu zawarto propozycję ZNP.

Propozycja ZZ „Solidarność” nie została przyjęta przez Zarząd Powiatu, ponieważ nie jest ona możliwa do realizacji w ramach budżetu powiatu.

Przedstawiciele ZNP wystąpili również o ujęcie w regulaminie wynagradzania nauczycieli w 2009 roku dodatkowego zapisu mówiącego o wynagradzaniu nauczycieli za prowadzenie zajęć wczesnego wspomagania.

Propozycja dotycząca dodatku za warunki pracy dla nauczycieli prowadzących zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka nie może być traktowana jako odrębny zapis, ponieważ zawiera się w brzmieniu § 16.1 pkt

W związku z powyższym nie jest zasadne wprowadzanie w regulaminie zapisu o płaceniu za zajęcia, które się nie odbyły. Zasady wypłacania wynagradzania za godziny ponadwymiarowe (a wszystkie zajęcia wczesnego wspomagania są takimi godzinami) – określa § 18.4 regulaminu.                

Kolejna propozycja zmiany zapisu w regulaminie dotyczyła zmiana zapisu dotyczącego funduszu nagród dla nauczycieli w rozdziale VII – Specjalny fundusz nagród dla nauczycieli, § 21 pkt 1

i 2. w projekcie Nr 1 regulaminu miał on brzmienie: „1) 80% środków funduszu przeznacza się na nagrody dyrektora, 2) 20% środków funduszu przeznacza się na nagrody organu prowadzącego, zwane Nagrodami Starosty Kluczborskiego.” ZZ „Solidarność” zaproponował w swojej opinii podział tych środków odpowiednio 75% i 25%, co zostało przez Zarząd Powiatu zaakceptowane i ujęte w projekcie Nr 2 regulaminu. ZNP natomiast nie wniósł żadnej propozycji w tej kwestii.

Następna zmiana zapisu dotyczy funduszu nagród dla nauczycieli w rozdziale VII – Specjalny fundusz nagród dla nauczycieli, § 22.1 i 2. 

Zapis tego § w projekcie Nr 1 brzmiał: „Nagroda Starosty Kluczborskiego może być przyznana nauczycielowi po przepracowaniu w szkole, co najmniej 2 lat i posiadającemu wyróżniającą ocenę pracy pedagogicznej dokonaną w okresie ostatnich 5 lat, a nagroda dyrektora szkoły nauczycielowi posiadającemu co najmniej dobrą ocenę pracy pedagogicznej dokonaną w okresie ostatnich 5 lat”. ZNP zaproponował, aby zapis tego § uzyskał następujące brzmienie: „1.Nagroda Starosty Kluczborskiego może być przyznana nauczycielowi po przepracowaniu w szkole co najmniej 5 lat, posiadającemu wyróżniającą ocenę pracy pedagogicznej dokonaną w okresie ostatnich 5 lat i co najmniej jedną nagrodę dyrektora szkoły. 2.Nagroda Dyrektora Szkoły może być przyznana nauczycielowi po przepracowaniu co najmniej 2 lat i posiadającemu co najmniej dobrą ocenę pracy pedagogicznej dokonaną w okresie ostatnich 2 lat.” Propozycja ta została przez Zarząd Powiatu zaakceptowana i zawarto ją w projekcie Nr 2 regulaminu.

ZZ „Solidarność” nie wniosła do zapisu tego § żadnej propozycji zmiany.

Następna zmiana dotyczyła zapisu dotyczącego funduszu nagród dla nauczycieli w rozdziale VII – Specjalny fundusz nagród dla nauczycieli, § 26.

Zapis ten dotyczy wysokości nagrody i w projekcie Nr 1 regulaminu brzmiał następująco:

„1.Wysokość nagrody określają odpowiednio – Starosta Kluczborski dla dyrektorów szkół oraz nauczycieli dla nagrody Starosty Kluczborskiego, a dyrektorzy dla nauczycieli szkół dla nagrody dyrektora szkoły. 2.Nagroda dyrektora szkoły lub placówki powinna stanowić kwotę nie mniejszą niż 100% wynagrodzenia zasadniczego nauczyciela mianowanego. 3.Nagroda Starosty Kluczborskiego powinna stanowić kwotę nie mniejszą niż 100% wynagrodzenia zasadniczego nauczyciela dyplomowanego.” ZNP w swojej opinii zaproponował w zapisie tego § usunięcie minimalnej wartości nagrody dyrektora szkoły i Starosty Kluczborskiego, czyli 100% wynagrodzenia zasadniczego nauczyciela mianowanego i dyplomowanego. ZZ „Solidarność” nie wniósł uwag do tego §.  Propozycja jaką wniósł Zarząd  § 26 w projekcie Nr 2 regulaminu w następującym brzmieniu: „Wysokość nagrody, w ramach posiadanych środków funduszu, określają odpowiednio – Starosta Kluczborski dla dyrektorów szkół oraz nauczycieli dla Nagrody Starosty Kluczborskiego, a dyrektorzy dla nauczycieli szkół dla Nagrody Dyrektora Szkoły”.

ZNP 2 lata temu wnioskował o wprowadzenie w regulaminie minimalnych kwot nagród.

Zarząd zaproponował, aby w § 26 ustalić jednak najniższą wartość nagrody Starosty Kluczborskiego i nagrody dyrektora szkoły.      

Ostatecznie ustalony został następujący zapis przedmiotowego § 26: „1.Nagrodę dyrektora przyznaje dyrektor szkoły lub placówki w wysokości nie niższej niż 1.600,-zł., w ramach środków funduszu na nagrody, o których mowa w § 21 pkt 1.  2.Nagrodę organu prowadzącego przyznaje Starosta Kluczborski w wysokości nie niższej niż 2.000,-zł., w ramach środków funduszu na nagrody, o których mowa w § 21 pkt 2”.     

Ponadto ZZ „Solidarność” zgłosił podczas negocjacji rezygnację z wcześniejszej propozycji jeśli chodzi o zapis w § 8.1.dotyczącego dodatku motywacyjnego. W projekcie Nr 1 zapis ten miał brzmienie: „Kwota indywidualnie przyznanego nauczycielowi dodatku motywacyjnego stanowi wskaźnik procentowy wynagrodzenia zasadniczego nauczyciela i nie może być wyższa niż 20% tego wynagrodzenia, dla nauczycieli zajmujących stanowiska kierownicze nie wyższa niż 25%, a dla dyrektorów nie wyższa niż 35% tego wynagrodzenia”. ZZ „Solidarność” wystąpił w swojej opinii z propozycją zmiany tego zapisu na zapis: „Kwota indywidualnie przyznanego nauczycielowi dodatku motywacyjnego nie może być wyższa niż 15%, dla nauczycieli zajmujących stanowiska kierownicze nie wyższa niż 20%”.

Propozycja zgłoszona przez związek nie została zaakceptowana przez Zarząd i dlatego nie została ujęta w projekcie Nr 2 regulaminu. W związku z powyższym zapis pozostał bez zmian.

Innych zmian nie wniesiono.

Do projektu nie wniesiono zapytań w związku z tym Przewodniczący obu komisji poddali go pod głosownie. Członkowie komisji przyjęli w/w projekt jednogłośnie.

Następnym przedstawionym projektem uchwały na najbliższą sesję z jakim zapoznali się członkowie komisji był projekt w sprawie ustalenia wysokości diet radnych Rady Powiatu w Kluczborku.

Przewodniczący wyjaśnił, że projekt ten został przygotowany w związku z dużym wzrostem minimalnego wynagrodzenia za pracę w roku 2008 oraz planowanym wzrostem na rok 2009.
W roku 2009 kwota ta będzie wynosiła 1276,-zł i stanowić będzie podstawę do obliczenia wysokości diety radnego Rady Powiatu w Kluczborku. W związku z powyższym, aby zapobiec wzrostowi diety zmniejszone zostały wskaźniki procentowe stanowiące o wysokości diety. 

Do projektu nie wniesiono zapytań w związku z powyższym Przewodniczący obu komisji poddali projekt pod głosowanie. W wyniku głosowania za przyjęciem projektu uchwały głosowało 15 członków, wstrzymał się 1, nie stwierdzono głosów przeciw.

Pan Starosta poinformował zebranych, że na sesję zostaną przedłożone 3 dodatkowe projekty uchwał:

1.w sprawie zabezpieczenia środków finansowych na realizację zadania „Remont drogi   

   powiatowej Nr 1304O Kostów-Janówka” w ramach Narodowego Programu Przebudowy Dróg

   Lokalnych 2008-2011,

2.w sprawie zabezpieczenia środków finansowych na realizację zadania „Remont drogi

   powiatowej Nr 2096O ulica Fabryczna w Kluczborku” w ramach Narodowego Programu

   Przebudowy Dróg Lokalnych 2008-2011,

3.w sprawie zabezpieczenia w ramach partnerstwa dla Gminy Wołczyn środków finansowych na  

   realizację zadania „Przebudowa ulicy Ogrodowej wraz z parkingiem w Wołczynie”
   w ramach Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych 2008-2011.

 

Pan Starosta  wyjaśnił, że Rada Ministrów Uchwałą Nr 233/2008 z dnia 28 października 2008 r. ustanowiła Program Wieloletni pod nazwą „Narodowy Program przebudowy Dróg Lokalnych 2008-2011”. W ramach tego programu istnieje możliwość pozyskania przez jednostki samorządu terytorialnego środków finansowych na realizację zadań związanych z przebudową, budową lub remontem kluczowych odcinków dróg prowadzących do zwiększenia płynności ruchu i poprawy bezpieczeństwa komunikacyjnego. Warunkiem koniecznym do przyjęcia wniosku do rozpatrzenia jest załączenie przez Wnioskodawcę uchwały intencyjnej organu stanowiącego upoważniającą organ wykonawczy do złożenia wniosku o dofinansowanie i zabezpieczającej środki w budżecie na 2009 rok na realizację projektu.

Jeśli chodzi o projekt uchwały dotyczący remont drogi powiatowej Nr 1304O Kostów-Janówka  planowany koszt całkowity inwestycji w ramach projektu to 2 062 500,00 zł, jeśli projekt zostanie przyjęty do realizacji Powiat Kluczborski otrzyma na realizację ww. zadania środki w wysokości 1 031 250,00 zł.

W przypadku projektu uchwały dotyczącego remontu drogi powiatowej Nr 2096O ulica Fabryczna w Kluczborku planowany koszt całkowity inwestycji w ramach projektu to 1 138 100,00 zł, z czego środki finansowe w wysokości 50 000,00 zł wniesione zostaną przez Gminę Kluczbork (wykonanie kanalizacji deszczowej na ulicy Fabrycznej). Jeśli projekt zostanie przyjęty do realizacji Powiat Kluczborski otrzyma na realizację ww. zadania środki w wysokości 544 050,00 zł. 

Trzeci projekt dotyczy przebudowa ulicy Ogrodowej wraz z parkingiem w Wołczynie.
Pan Starosta poinformował, że w ramach w/w programu istnieje możliwość pozyskania przez jednostki samorządu terytorialnego środków finansowych na realizację zadań związanych z przebudową, budową lub remontem kluczowych odcinków dróg prowadzących do zwiększenia płynności ruchu i poprawy bezpieczeństwa komunikacyjnego. Jedne z warunków Programu wskazuje, iż Wnioskodawca może otrzymać dodatkowe punkty podczas oceny, jeśli będzie prowadził inwestycję w partnerstwie. Gmina Wołczyn planuje ubiegać się o dofinansowanie  w ramach ww. Programu projektu p.n. „Przebudowa ulicy ogrodowej wraz z parkingiem w Wołczynie”. W związku z powyższym zwróciła się o przeprowadzenie tejże inwestycji w partnerstwie z Powiatem Kluczborskim. W budżecie Powiatu Kluczborskiego na rok 2009 założono realizację zadania p.n. „Wykonanie skrzyżowania w drodze powiatowej ul. Byczyńska
i ul. Poznańska w Wołczynie”, które koresponduje z inwestycją Gminy Wołczyn.

Warunkiem koniecznym do przyjęcia wniosku do rozpatrzenia i otrzymania premii punktowej za realizację wspólnego przedsięwzięcia jest załączenie przez Wnioskodawcę i Partnera uchwały intencyjnej zabezpieczającej środki w budżecie na 2009 rok na realizację projektu.

Planowany koszt całkowity inwestycji w ramach projektu Gminy Wołczyn to 1 957 600,00 zł, z czego środki finansowe Powiatu Kluczborskiego to 40 000,00 zł.

Kolejno członkowie komisji analizowali sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu.

Radna Irena Kielar zapytała dlaczego Zarząd negatywnie zaopiniował wniosek ZSP Nr 1 w Kluczborku w sprawie przekwalifikowania pracowników Pracowni Ćwiczeń Praktycznych, gdzie nie wyrażono zgody na przesunięcie dwóch osób z grupy pracowników obsługi zatrudnionych na stanowisku referenta ds.magazynu i na stanowisku referenta ds.bufetu do grupy pracowników administracji.

Pan Starosta wyjaśniła radnej, że obowiązujące przepisy prawne na takie działania nie zezwalają, gdyż zatrudnianie pracowników na etacie administracyjnym wymaga przeprowadzenia naboru z zachowaniem procedury konkursowej.

Innych zapytań nie zgłoszono.

Członkowie przystąpili do głosowania. Za przyjęciem jego głosowało 12 członków obu komisji, wstrzymało się 4, nie stwierdzono głosów przeciw.

Przewodniczący Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego poinformował zebranych, że w porządku sesji znajduje się punkt, który związany jest ze znaną Komisji sprawą dotyczącą funkcjonowania zakładu P.V.Prefabet w Kluczborku. Sprawa ta jak stwierdził Przewodniczący Komisji Zdrowia rozpatrywana jest również przez Prokuraturę i Policję.

Do Rady Powiatu w Kluczborku w w/w sprawie wpłynęła skarga od mieszkanki.

Pan Wicestarosta poinformował zebranych, że przedmiotowa sprawa skarżącej mieszkanki trafiła m.in. do Rzecznika Praw Obywatelskich oraz Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego.    

Pan Starosta poinformował, że Nadzór Budowlany zlecił ekspertyzę. Sprawa również trafiła do Wojewódzkiego Inspektora Budowlanego i nie wskórano w tej kwestii nic, gdyż jak stwierdził Starosta nie ma przepisów w Polsce, które dotyczyłyby drgań. Są jedynie przepisy dotyczące hałasu. Pomiary hałasu w w/w zakładzie wskazują na to, że normy są przekroczone. Zakład płaci kary i na tym się kończy. Pan Starosta stwierdził, że dokonanie pomiaru hałasu jest jedynym możliwym działaniem na poziomie Starostwa.

Innych spraw nie poruszano.

 

Ad.3.

 

Przewodniczący Komisji Zdrowia Mirosław Misiak poinformował członków komisji, że chciałby zgłosić wniosek Komisji Zdrowia w sprawie poprawy bezpieczeństwa ruchu na skrzyżowaniu ulic Strzeleckiej i Drzymały z ulicą M.C.Skłodowskiej. Zdaniem radnego skrzyżowanie niniejsze znajduje się w sąsiedztwie szpitala i przejazdu kolejowego i bardzo często jest zablokowane przez kolumny pojazdów uniemożliwiając również wjazd karetek na teren szpitala.

Komisja wnioskuje o udzielenie informacji, gdzie i na jakim etapie realizacji znajdują się projekty rozwiązań i dokumentacja przebudowy skrzyżowania oraz, aby Zarząd Powiatu podjął działania na rzecz modernizacji w/w skrzyżowania.     

Ponadto radny poruszył także kwestię przebudowy parkingu na terenie szpitala. Przewodniczący zapytał czy w tej sprawie komisja ma występować o środki na ten cel.

Pan Starosta odpowiadając na zapytanie radnego stwierdził, że jakiś czas temu zlecony został fachowcom projekt poprawy płynności ruchu w mieście. Między innymi znalazło się tam w/w skrzyżowanie. Jak poinformował pan Starosta w pierwszej kolejności będzie wykonywany remont drogi przy ul.Katowickiej i niestety dwóch zadań nie zdoła się zrealizować ze względu na brak środków.

Wicestarosta poinformował, że na dzień 26 listopada 2008 r. planowane jest posiedzenie Powiatowego zespołu Zarządzania Kryzysowego z przedstawicielami Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w sprawie przygotowania drogowców do zimy i będzie to okazja do rozmów na w/w temat.

Ponadto Starosta odpowiadając na kolejne zapytanie radnego stwierdził, że środki na dokończenie parkingu są zaplanowane. Planuje się także wykonanie drogi, która byłaby niezależnym wyjazdem dla karetek w kierunku ul.Drzymały.

Innych spraw nie poruszano.

 

Ad.4.

 

W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia Przewodniczący obu komisji podziękowali za udział wszystkim członkom komisji zamykając dzisiejsze posiedzenie.

 

 

 

     Przewodniczący Komisji                                                    Przewodniczący Komisji

Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego                        Budżetu i Rozwoju Gospodarczego

            Mirosław Misiak                                                           Robert Wietrzyk  

 

  Protokołowała

Joanna Strzelczyk