Protokół Nr 11/2008
z posiedzenia Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 27 sierpnia 2008 r. Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Paweł Prochota. Lista obecności w załączeniu. Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli: 1.Mieczysław Czapliński – Wicestarosta Kluczborski. 2.Wanda Słabosz – Skarbnik Powiatu. Porządek posiedzenia: 1.Otwarcie posiedzenia. 2.Analiza sprawozdania z wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za I półrocze 2008 r. 3.Wolne wnioski. 4.Zamkniecie posiedzenia. Ad.1. Przewodniczący Komisji przywitał wszystkich zebranych i przedstawił porządek dzisiejszego posiedzenia. Do przedstawionego porządku członkowie komisji nie wnieśli uwag jednogłośnie go zatwierdzając. Ad.2. Na wstępie komisji Przewodniczący poprosił Panią Skarbnik o przedstawienie sprawozdania z wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za I półrocze 2008 r. Powyższą informację szczegółowo omówiła Pani Skarbnik przedstawiając: -wykonanie planu dochodów budżetu Powiatu Kluczborskiego za I półrocze 2008 roku /25.880.888,60,-zł/, -wykonanie planu wydatków budżetu Powiatu Kluczborskiego za I półrocze 2008 roku /23.800.023,90,-zł/, -wykonanie planu dochodów i wydatków zadań z zakresu administracji rządowej wykonywanych przez powiat za I półrocze 2008 roku /wyk.dochody-2.679.876,40,-zł, wydatki-2.43.466,72,-zł/, -zestawienie planu przychodów i rozchodów budżetu Powiatu Kluczborskiego za I półrocze 2008 roku /wyk-2.643.390,-zł/, -zestawienie wydatków majątkowych budżetu Powiatu Kluczborskiego za I półrocze 2008 roku /623.034,-zł/, -zestawienie wydatków remontowych budżetu Powiatu Kluczborskiego za I półrocze 2008 roku /442.430,-zł/, -zestawienie wykonania planu przychodów i wydatków funduszy celowych /PFOŚiGW wyk-przychody-75.393,13,-zł, wyd-78.183,57,-zł, PFGZGiKwyk-przychody-259.048,21,-zł, wyd-208.174,95,-zł/ -zestawienie planu przychodów i wydatków gospodarstwa pomocniczego /wyk-107.051,88,-zł/, -zestawienie dochodów własnych i wydatków nimi sfinansowanych jednostek organizacyjnych Powiatu /wyk-34.515,78,-zł/ -informacje o stanie zadłużenia Powiatu Kluczborskiego /kwota zadłużenia-25.360.857,-zł/, -informację o dokonanych zmianach budżetu powiatu w okresie sprawozdawczym, -informację o dokonanych umorzeniach i ulgach w spłatach. Uchwałą Nr XX/107/2007 z dnia 20 grudnia 2007 roku został uchwalony budżet Powiatu Kluczborskiego na 2008 rok. Uchwalono budżet zawierający plan dochodów w wysokości 46.245.809,-zł oraz wydatków w wysokości 48.049.608,-zł. Uchwała budżetowa określa również wielkości przychodów i rozchodów budżetu, które wynosiły odpowiednio 7.244.866,-zł i 5.441.067,-zł. Wielkość deficytu budżetu ustalono na poziomie 1.803.799,-zł. Pani Skarbnik poinformowała, że po przeprowadzonych zmianach plan budżetu powiatu kluczborskiego na dzień 30 czerwca 2008 roku zamyka się następującymi kwotami: -plan dochodów 48.068.646,-zł,-wyk-25.880.888,60,-zł -plan wydatków 50.785.683,-zł,-wyk-23.800.023,90,-zł -plan przychodów 8.471.124,-zł,wyk-1.592.396,-zł -plan rozchodów 5.754.087,-zł,wyk-2.646.390,-zł Planowany deficyt budżetowy na koniec okresu sprawozdawczego wyniósłby 2.717.037,-zł. Jak stwierdziła Pani Skarbnik plan dochodów budżetu Powiatu Kluczborskiego wg. stanu na dzień 30 czerwca 2008 r. zakłada uzyskanie dochodów w wysokości 48.068.646,-zł w okresie sprawozdawczym uzyskano dochody w wysokości 25.880.888,60,-zł, co stanowi 53,8% założonego planu. Zestawienie wykonania dochodów budżetu Powiatu Kluczborskiego uwzględnia: -wypracowanie przez jednostki budżetowe powiatu dochody własne. -ponad 46% wykonanie dochodów z tytułu 10,25% udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych. Plan 6.065.445,-zł, dochody wykonano w wysokości 2.818.701,00,-zł, co stanowi 46,5% planu. -wykonanie dochodów z tytułu 1,40% udziału w podatku dochodowym od osób prawnych. Plan 200.000,-zł dochody wykonano w wysokości 99.650,48,-zł, co stanowi 49,8% planu. -niższe od zakładanego na dzień 30 czerwca wykonanie dochodów z tytułu sprzedaży mienia powiatu. Wykonano 17.580,98,-zł , co stanowi 1,0% planu. Na dzień 29.08.2008 r. wykonanie dochodów ze sprzedaży mienia powiatu wynosi 287.580,-zł, co stanowi 16,4% założonego planu. -wykonanie dochodów z tytułu opłat komunikacyjnych, w wysokości 638.973,80,-zł, co stanowi w ujęciu procentowym 42,6% założonego planu. Ponadto Pani Skarbnik wyjaśniła, że subwencje wpłynęły w zaplanowanej wysokości. Dotacje celowe otrzymane na zadania własne i zadania realizowane z zakresu administracji rządowej ciągle maleją i stanowią w stosunku całego budżetu 16%. Kolejno Pani Skarbnik przedstawiła wykonanie wydatków budżetu powiatu kluczborskiego w I półroczu 2008 roku. Wydatki budżetu ogółem wynoszą – plan 50.785.683,-zł wykonane - 23.800.023,90,-zł, W okresie sprawozdawczym łączna kwota dokonanych umorzeń wyniosła 869,90,-zł. Następnie Pani Skarbnik przedstawiła środki zewnętrzne pozyskane w okresie sprawozdawczym. Dużą część środków zewnętrznych udało się pozyskać z Programu Operacyjnego ,,Kapitał Ludzki” przez Powiatowy Urząd Pracy w Kluczborku na kwotę 2.300.000,-zł. Program ten obejmie łącznie około 300 osób. Dotyczy on osób powyżej 50 roku życia w tym kobiet. Zostały złożone wnioski z Programu Wyrównywania Różnic Pomiędzy Regionami. Jest to Program realizowany przez PFRON, którego celem jest wyrównywanie dysproporcji w obszarze rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Złożono dokumentację i wnioski na dofinansowanie przekraczające około 1.500.000,-zł. Otrzymano środki w wysokości 701.000,00,-zł dla powiatu, w których znajduje się zadanie Gminy Kluczbork jakim jest likwidacja barier w Publicznym Przedszkolu Nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi w Kluczborku, likwidacja barier w Publicznej Szkole Podstawowej w Byczynie, likwidacja barier w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Kluczborku, w Zespole Szkół Licealno-Technicznych w Kluczborku oraz zakup pojazdów do przewozu osób niepełnosprawnych w Domu Pomocy Społecznej w Kluczborku oraz w Powiatowym Zespole Socjalizacyjno-Interwencyjnym w Bogacicy. Pani Skarbnik stwierdziła, że Powiat Kluczborski razem ze Szpitalem Powiatowym w Kluczborku przygotował do Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego wniosek o dofinansowanie projektu ,,Poprawa diagnostyki poprzez zakup nowoczesnej aparatury medycznej dla PCZ S.A NZOZ Szpitala Powiatowego w Kluczborku” Całkowita wartość realizowanego projektu wynosi 875.655,92,-zł natomiast wartość dofinansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego to 490.367,32,-zł. Powiat otrzymał także 371.000,00-zł na realizację projektu ,,Nauka, wiedza, sukces”. Środki te zostaną przeznaczone na dodatkowe zajęcia pozalekcyjne dla chętnych uczniów klas drugich ogólnokształcących w Zespole Szkół Ogólnokształcących oraz Zespole Szkół Licealno Technicznych z zakresu fizyki, astronomii, matematyki, geografii, biologii. Kolejnym wnioskiem jest wniosek z Funduszu Pracy na kwotę 389.000,-zł /Program: Nowa firma. Nowe miejsca pracy/. Są to dotacje bezzwrotne dla osób rozpoczynających działalność gospodarczą. Następnym programem jest Program ,,Dobry start”, który realizowany będzie przez PUP w Kluczborku na kontynuację nauki i usamodzielnienia wychowanków z rodzin zastępczych i placówek opiekuńczo-wychowawczych na kwotę 126.000,-zł. Kolejnym wnioskiem jest remont sali gimnastycznej przy ZSP Nr 2 CKU w Kluczborku w ramach Programu Rozwoju Bazy Sportowej Województwa Opolskiego. Na ten cel udało się pozyskać 100 tys.zł. Kontynuowany jest remont dachu oraz wymiana okien na sali gimnastycznej w ZSP Nr 1 w Kluczborku. Jeśli chodzi o drogi zrealizowano następujące zadania: -wykonanie sygnalizacji świetlnej w ciągu ul.Jagiellońskiej w Kluczborku, -przebudowa drogi w Szymonkowie, -remonty cząstkowe nawierzchni bitumicznej, -wykonanie parkingu i drogi wewnętrznej na terenie szpitala, -wykonanie chodników w ciągu ul.Mickiewicza w Kluczborku. Ponadto w trakcie są realizowane inne zadania tj.: -przebudowa skrzyżowania ul.Jagiellońska i ul.Moniuszki na mini rondo, które zwiększy przepustowość, -ułożenie nowej nawierzchni jezdni w Bąkowie przy ul.Szkolnej, -ułożenie nowej nawierzchni asfaltowej w Bogacicy przy ul.Wolności, -odnowa nawierzchni w Jasieniu przy ul.Zwycięstwa, -wykonanie nowej nawierzchni jezdni i chodnika w Byczynie przy ul.Polanowickiej, -układanie nowej nawierzchni i chodnika w Wołczynie przy ul.Byczyńskiej, -ułożenie nowej nawierzchni w obrębie skrzyżowania w Borkowicach. Radny Mirosław Misiak nawiązując do wyżej przedstawionego sprawozdania stwierdził, że pomimo wielu rzeczy, które zostały wykonane brakuje jeszcze wiele środków np.: na drogi itp. Radna Bożena Małysa stwierdziła, że w związku z tym dobrym rozwiązaniem byłoby wystąpienie Związku Powiatów Polskich do Marszałka o dodatkowe środki na zadania jakie czekają powiaty. Pani Skarbnik odnosząc się do wypowiedzi radnej stwierdziła, że Związek Powiatów Polskich bardzo dogłębnie analizuje potrzeby samorządów powiatowych, występuje ciągle z zapytaniami, przygotowywane są różnego rodzaju analizy, przekazywane są informacje o wysokości poniesionych nakładów np. na spłatę zadłużenia w szpitalach, poniesionych nakładów na drogi, opiekę społeczną. Kolejno głos zabrała radna Celina Zając, która stwierdziła, że jej zdaniem w placówkach szkolnych widać już efekty tego, co zostało wykonane /odnowione sale gimnastyczne, wymiana okien, boiska/. Pani Skarbnik poinformowała, że w roku przyszłym planuje się remont Pracowni Ćwiczeń Praktycznych w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 oraz Nr 2 w Kluczborku oraz zmiana wyposażenia . Radny Mirosław Misiak poprosił Panią Skarbnik o wyjaśnienie dlaczego w Wydziale Komunikacji Starostwa Powiatowego spadają dochody własne. Pani Skarbnik poinformowała radnego, że ma to związek z odpłatnością za karty pojazdu, gdyż poprzednia kwota za jej wydanie była dużo wyższa /500,-zł/ niż obecnie /75,-zł/. Następnie o głos poprosił radny Mirosław Misiak, który zapytał jak obecnie funkcjonuje szkoła w Bogdańczowicach po przekazaniu jej do Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Pani Skarbnik poinformowała, że szkoła z Ministerstwa otrzymała bardzo dużo sprzętu, lecz nabór mają bardzo mały. Zdaniem radnej Celiny Zając szkolnictwo zawodowe jest bardzo potrzebne, gdyż na rynku brakuje specjalistów. Nasze szkoły np. ZSP Nr 1 i ZSP Nr 2 posiadają możliwość kształcenia w konkretnych zawodach. Innych spraw nie poruszano. Ad.3. Członkowie komisji nie zgłosili żadnych wolnych wniosków. Ad.4. W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Komisji podziękował radnym za udział i zamknął dzisiejsze posiedzenie komisji. Na tym protokół zakończono. Przewodniczący Komisji Paweł Prochota Protokołowała Joanna Strzelczyk
Subwencja oświatowa jest dużo wyższa, co wynika z faktu, że w I półroczu wpływają środki na dodatkowe wynagrodzenia roczne dla nauczycieli oraz subwencja wpływa również przed zakończeniem miesiąca, dlatego też wykonanie uwzględnia już część subwencji oświatowej na miesiąc lipiec.
wydatki bieżące 23.176.989,90 /97%/, w tym wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń 15.485.300,69,-zł /65%/, wydatki na obsługę papierów wartościowych i kredytów 529.978,20,-zł /2%/, zakup usług remontowych 379.430,00,-zł /1%/, 249.890,32,-zł /1%/, pozostałe wydatki na pokrycie kosztów bieżącego utrzymania jednostek 6.532.390,69,-zł /28%/, wydatki majątkowe 623.034,-zł /3%/. Niskie wykonanie wydatków majątkowych czyli inwestycyjnych, remontowych ma związek z realizacją budżetu w I półroczu. Większość prac remontowych np. w placówkach oświatowych, na drogach kumuluje się w okresach wakacyjnych i dlatego I półrocze nie wykazuje wysokiego wykonania.