Protokół Nr 19/2008
ze wspólnego posiedzenia Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny oraz Komisji ds.Wsi, Rolnictwa, i Ochrony Środowiska Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 17 listopada 2008 r.. Przewodniczyli Przewodniczący Komisji – Irena Kielar, Władysław Zawadzki. Lista obecności w załączeniu. Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli: 1.Wanda Słabosz –Skarbnik Powiatu, 2.Jolanta Krzysztowczyk – Naczelnik Wydziału Edukacji i Sportu Starostwa Powiatowego w Kluczborku. 3.Tomasz Białaszczyk – Naczelnik Wydziału Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Leśnictwa Starostwa Powiatowego w Kluczborku. Porządek posiedzenia: 1.Otwarcie posiedzenia. 2.Omówienie materiałów na sesję Rady Powiatu w dniu 20.11.2008 r. 3.Wolne wnioski : -szczegółowe omówienie projektu uchwały w sprawie ustalenia regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w jednostkach oświatowych powiatu kluczborskiego na rok 2009, -Powiatowy Plan Gospodarki Odpadami i Program Ochrony Środowiska 4.Zamknięcie posiedzenia. Ad.1. Przewodniczący obu komisji przywitali wszystkich zebranych na dzisiejszym posiedzeniu. Następnie członkowie komisji zapoznali się z porządkiem posiedzenia. Członkowie obu komisji do porządku nie wnieśli żadnych uwag przyjmując go jednogłośnie. Ad.2 i 3. Członkowie obu komisji przystąpili do omówienia materiałów przygotowanych na najbliższą sesję Rady Powiatu. Przewodnicząca Komisji Oświaty udzieliła głosu Panu Staroście, który omawiając pierwszy projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XX/107/2007 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2008 rok wyjaśnił, że zmiany dokonane w planie dochodów spowodują ich zmniejszenie w budżecie na 2008 rok o kwotę 712.121, - zł . Wprowadzone zmiany w planie wydatków budżetu powiatu powodują zwiększenie planowanych wydatków o kwotę 487.879,-zł. Zwiększeniu ulega deficyt budżetowy o kwotę 1.200.000,-zł. Jako źródło pokrycia zwiększonego deficytu budżetowego określa się przychody z zaciągniętych kredytów i pożyczek na rynku krajowym. Zmiany wprowadza się również w planie przychodów budżetu Powiatu Kluczborskiego. Zwiększenia w dochodach związane są z otrzymaniem dotacji celowej od samorządu województwa na sfinansowanie części wydatków poniesionych na zadaniu jakim jest ,,Remont z przebudową mostu w ciągu drogi powiatowej w miejscowości Smardy” –kwota 203.687,-zł, dochodów z tytułu wpłat na koszty zastępstwa procesowego –kwota 1.220,-zł, dotacji celowej otrzymanej z budżetu państwa na sfinansowanie wydatków inwestycyjnych Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Kluczborku – kwota 6.000,-zł, dochodów wypracowanych przez jednostki oświatowe powiatu – kwota 66.699,-zł, dotacji celowej z Gminy Kluczbork na zakup szczepionek przeciwko inwazyjnej chorobie meningokokowej przeprowadzenie szczepień dla dzieci z terenu gminy – kwota 30.000,-zł, dochodów wypracowanych przez ,,Nasz Dom” Bąków Bogacica z DPS Kluczbork i Gierałcice oraz dotacji celowej z Gminy Wołczyn na dofinansowanie działalności Ośrodka Interwencji Kryzysowej – kwota 81.530,-zł, dochodów wypracowanych przez jednostki oświatowe powiatu kluczborskiego z najmu, usług-zakwaterowania, wyżywienia kwota 60.440,-zł. Zmniejszeniu ulegają dochody m.in. z tytułu: -grzywien i innych kar pieniężnych, -wpływów z różnych dochodów, -sprzedaży mienia powiatu, -wpływów z opłat komunikacyjnych, -dochodów różnych opłat, -wpływów z usług, -dochodów z tytułu odsetek. W związku z powyższym wielkość niedoboru /prognoza/ na koniec roku 2008 wyniesie 1.106.700,-zł. Zmiany dokonane w planie wydatków spowodują ich zwiększenie w budżecie na 2008 rok o kwotę 487.879,-zł. Na kwotę zwiększenia składają się : -1.200,-zł -wydatki bieżące Starostwa Powiatowego w Kluczborku, -6.000,-zł-wydatki majątkowe Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Kluczborku. -269.280,-zł-wydatki bieżące ( w tym: wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń) jednostek oświatowych powiatu kluczborskiego. -135.517,-zł-wydatki bieżące i majątkowe DPS Kluczbork, DPS Gierałcice, Nasz-Dom Bogacica-Bąków oraz PCPR Kluczbork. -82.862,-zł-wydatki bieżące Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Kluczborku. oraz WODiDZ Kluczbork Zmniejszeniu ulegają wydatki majątkowe DPS Kluczbork /kwota 7.000,-zł/ Jeśli chodzi o przychody jak wyjaśniła Pani Skarbnik to zwiększenie kwoty przychodów w budżecie na 2008 rok o 1.200.000,-zł wynika z konieczności zaciągnięcia kredytu na pokrycie wydatków nie znajdujących pokrycia w dochodach budżetu na 2008 rok. Ponadto Pani Skarbnik zabierając głos wyjaśniła, że w wykazie zadań inwestycyjnych zostały wprowadzone nowe zadania polegające: -na zakupie nowej centrali telefonicznej do WODiDZ w Kluczborku, -na zakupie i wymianie sprzętu oraz systemów teleinformatycznych dl KPPSP Kluczborku. Zwiększone zostały środki na następujących zadaniach: -DPS Gierałcice- ,,Dobudowa łazienek oraz ich wyposażenie”, -SOSW w Kluczborku- ,,Wykonanie instalacji oświetlenia awaryjnego i ewakuacyjnego bez sterowania centralnego”, -ZSP Nr 1 w Kluczborku- ,,Poprawa warunków kształcenia w ZSP Nr 1 i ZSP nr 2 CKU w Kluczborku poprzez przebudowę i zakup wyposażenia” . Natomiast zrezygnowano z realizacji zadania pn.,, Zakup wirówki pralniczej” w DPS w Kluczborku. Zmiana ta została wprowadzona do WPI na lata 2008-2009. W Wieloletnim Programie Inwestycyjnym wprowadzone zostało nowe zadanie polegające na przebudowie wiaduktu DP 1321O (Kluczbork-Jakubowice) ul.K.Miarki w Kluczborku km 1+001. W wykazie zadań remontowych w ZSP Nr 1 w Kluczborku zmniejszono środki finansowe na dwóch zadaniach jakimi jest: -remont dachu na warsztatach szkolnych i pracowni ćwiczeń praktycznych, -remont dachu na sali gimnastycznej. Pani Skarbnik poinformowała ponadto, że wprowadzono do planu dotacji dotacje dla jednostek samorządu terytorialnego realizujące zadania tut. samorządu na podstawie zawartych porozumień i umów – kwota 439.270,-zł. Zmianie ulega także plan dotacji dla szkół niepublicznych posiadających uprawnienia szkół publicznych z terenu powiatu kluczborskiego Radna Irena Kielar poprosiła o wyjaśnienie dlaczego nastąpiła zmiana limitu na zadaniach w ZSP Nr 1 w Kluczborku i ZSP Nr 2 w Kluczborku. Pani Skarbnik wyjaśniła radnej, że chodzi tu o tzw. ,,Poprawę warunków kształcenia w ZSP Nr 1 i ZSP Nr 2 CKU w Kluczborku”, która obejmie remont i doposażenie Pracowni Ćwiczeń. Do tej pory jak wyjaśniła Pani Skarbnik zaplanowane były wydatki własne w wysokości 25000,-zł, a poniesione mają być w wysokości 30000,-zł z tego tytułu zostaje zwiększona wartość o 5000,-zł. Członkowie obu komisji projekt przyjęli jednogłośnie. Następnie omówiony przez Pana Starostę został projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu. Przedmiotowy projekt uchwały dotyczy zaciągnięcia kredytu długoterminowego w rachunku bieżącym w kwocie 1.200.000,-zł z okresem spłaty do dnia 30 czerwca 2009 r. Kredyt ten służyć będzie zrównoważeniu budżetu powiatu, a okres jego spłaty nie może przekroczyć w/w terminu zgodnie zapisem ustawy-Prawo zamówień publicznych. Koszty zadłużenia wynikającego z zaciągniętego kredytu nie mogą przekroczyć kwoty 14.000 EURO, czyli około 51.000,-zł. Do kwoty tej wydatki dokonywane ze środków publicznych nie podlegają regulacjom wskazanej ustawy. Za przyjęciem powyższego projektu członkowie obu komisji głosowali jednogłośnie. Kolejno członkowie zapoznali się z projektem uchwały Rady Powiatu w sprawie zmiany Uchwały Nr XXII/119/2008 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 28 lutego 2008 r. w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2008 rok. Projekt powyższy został przedłożony przez Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku w związku z przekazaniem przez Zarząd PFRON dodatkowych środków finansowych na realizację zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej w Powiecie Kluczborskim. Ponadto w przedłożonym projekcie zawarta została propozycja Dyrektora PCPR, aby przeznaczyć niewykorzystane środki, które zaplanowano na realizację zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej, na realizację zadań z zakresu rehabilitacji społecznej. Radna Irena Kielar poprosiła o wyjaśnienie dlaczego nie zostały wykorzystane środki finansowe przeznaczone na rehabilitację zawodową osób niepełnosprawnych. Pan Starosta poinformował, że nie można tu mówić o niewykorzystaniu środków, gdyż są to środki, które otrzymaliśmy w ramach środków PFRON przysługujących wg. algorytmu. Zamierza się w związku z tym zwiększyć pulę na likwidację barier architektonicznych. Innych zapytań nie zgłoszono. Obie komisje przystąpiły do głosowania zatwierdzając projekt uchwały jednogłośnie. Członkowie komisji analizowali projekt uchwały w sprawie ustalenia regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w jednostkach oświatowych powiatu kluczborskiego na rok 2009. Pani Naczelnik Wydziału Edukacji i Sportu wyjaśniła, że projekt regulaminu wynagradzania nauczycieli na 2009 rok został przedłożony Zarządowi Powiatu, który przyjął projekt regulaminu na posiedzeniu w dniu 9 września 2008r. i przekazał go związkom zawodowym nauczycieli w celu zaopiniowania. Projekt ten – czyli projekt Nr 1 został przekazany do związków zawodowych W dniach 8 i 10 października 2008r. wpłynęła opinia Związku Nauczycielstwa Polskiego oraz wspólna opinia Komisji Zakładowych Międzyzakładowej Organizacji Związkowej NSZZ „Solidarność” w Kluczborku i Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Kluczborku. Oddziałowa Organizacja Związku Zawodowego „Rada Poradnictwa” nie złożyła opinii. Związki zawodowe w przedłożonych opiniach wnioskowały o wprowadzenie zmian niektórych zapisów regulaminu i w związku z tym został przygotowany projekt Nr 2 regulaminu, uwzględniający propozycje związków. Projekt Nr 2 został również przekazany wraz z wyjaśnieniami do związków. W dniu 31 października 2008 r. odbyło się spotkanie z przedstawicielami związków zawodowych, na którym uzgodniono ostateczną wersję regulaminu. Następnie Pan Starosta poinformował zebranych, że Zarząd Powiatu na wniosek Naczelnika Wydziału Edukacji i Sportu podjął również decyzję o wniesieniu autopoprawki do projektu Nr 2 regulaminu. Kolejno ponownie głos zabrała Pani Naczelnik Wydziału Edukacji i Sportu i wyjaśniła, że w regulaminie został ujęty dodatkowy zapis, dotyczący bezpieczeństwa uczniów w czasie zajęć szkolnych. Wniesienie tego zapisu jest wymogiem ustawowym, który będzie obowiązywał od dnia 1 stycznia 2009 r. Zaproponowano, aby w rozdziale VII – Specjalny fundusz nagród dla nauczycieli, w § 23 w pkt. 2 dodać ppkt e) w brzmieniu: „realizuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę”. Związki zawodowe nie zgłosiły uwag i wyraziły zgodę na przyjęcie autopoprawki. Do regulaminu zostały także wniesione inne propozycje. Zmianie uległ zapis dotyczący dodatku za wychowawstwo klasy w rozdziale III - Dodatki funkcyjne, § 12.3. pkt 1. Zarząd zaproponował, aby dodatek dla wszystkich wychowawców klas był jednakowy i wynosił 6%. Inną propozycją związków była zmiana zapisu dotyczącego dodatku za warunki pracy w rozdziale IV – dodatki za warunki pracy § 16.1. pkt 1. Dotychczas zapis ten w Projekcie Nr 1 brzmiał : „Dla nauczycieli szkół specjalnych, Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego: a) za prowadzenie zajęć w warunkach trudnych – 12%, b) za prowadzenie zajęć w warunkach uciążliwych – 16%”. ZNP wnioskował w swojej opinii o dodatek za pracę w warunkach trudnych w wysokości 13% i za pracę w warunkach uciążliwych w wysokości 15%, natomiast ZZ „Solidarność” zaproponował wielkość tego dodatku odpowiednio 15% i 20%. W projekcie Nr 2 regulaminu zawarto propozycję ZNP. Propozycja ZZ „Solidarność” nie została przyjęta przez Zarząd Powiatu, ponieważ nie jest ona możliwa do realizacji w ramach budżetu powiatu. Przedstawiciele ZNP wystąpili również o ujęcie w regulaminie wynagradzania nauczycieli w 2009 roku dodatkowego zapisu mówiącego o wynagradzaniu nauczycieli za prowadzenie zajęć wczesnego wspomagania. Zdaniem Pani Naczelnik Wydziału Edukacji propozycja dotycząca dodatku za warunki pracy dla nauczycieli prowadzących zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka nie może być traktowana jako odrębny zapis, ponieważ zawiera się w brzmieniu § 16.1 pkt
W związku z powyższym nie jest zasadne wprowadzanie w regulaminie zapisu o płaceniu za zajęcia, które się nie odbyły. Zasady wypłacania wynagradzania za godziny ponadwymiarowe (a wszystkie zajęcia wczesnego wspomagania są takimi godzinami) – określa § 18.4 regulaminu. Kolejna propozycja zmiany zapisu w regulaminie dotyczyła zmiana zapisu dotyczącego funduszu nagród dla nauczycieli w rozdziale VII – Specjalny fundusz nagród dla nauczycieli, § 21 pkt 1 i 2. w projekcie Nr 1 regulaminu miał on brzmienie: „1) 80% środków funduszu przeznacza się na nagrody dyrektora, 2) 20% środków funduszu przeznacza się na nagrody organu prowadzącego, zwane Nagrodami Starosty Kluczborskiego.” ZZ „Solidarność” zaproponował w swojej opinii podział tych środków odpowiednio 75% i 25%, co zostało przez Zarząd Powiatu zaakceptowane i ujęte w projekcie Nr 2 regulaminu. ZNP natomiast nie wniósł żadnej propozycji w tej kwestii. Następna zmiana zapisu dotyczy funduszu nagród dla nauczycieli w rozdziale VII – Specjalny fundusz nagród dla nauczycieli, § 22.1 i 2. Zapis tego § w projekcie Nr 1 brzmiał: „Nagroda Starosty Kluczborskiego może być przyznana nauczycielowi po przepracowaniu w szkole, co najmniej 2 lat i posiadającemu wyróżniającą ocenę pracy pedagogicznej dokonaną w okresie ostatnich 5 lat, a nagroda dyrektora szkoły nauczycielowi posiadającemu co najmniej dobrą ocenę pracy pedagogicznej dokonaną w okresie ostatnich 5 lat”. ZNP zaproponował, aby zapis tego § uzyskał następujące brzmienie: „1.Nagroda Starosty Kluczborskiego może być przyznana nauczycielowi po przepracowaniu w szkole co najmniej 5 lat, posiadającemu wyróżniającą ocenę pracy pedagogicznej dokonaną w okresie ostatnich 5 lat i co najmniej jedną nagrodę dyrektora szkoły. 2.Nagroda Dyrektora Szkoły może być przyznana nauczycielowi po przepracowaniu co najmniej 2 lat i posiadającemu co najmniej dobrą ocenę pracy pedagogicznej dokonaną w okresie ostatnich 2 lat.” Propozycja ta została przez Zarząd Powiatu zaakceptowana i zawarto ją w projekcie Nr 2 regulaminu. ZZ „Solidarność” nie wniosła do zapisu tego § żadnej propozycji zmiany. Następna zmiana dotyczyła zapisu dotyczącego funduszu nagród dla nauczycieli w rozdziale VII – Specjalny fundusz nagród dla nauczycieli, § 26. Zapis ten dotyczy wysokości nagrody i w projekcie Nr 1 regulaminu brzmiał następująco: „1.Wysokość nagrody określają odpowiednio – Starosta Kluczborski dla dyrektorów szkół oraz nauczycieli dla nagrody Starosty Kluczborskiego, a dyrektorzy dla nauczycieli szkół dla nagrody dyrektora szkoły. 2.Nagroda dyrektora szkoły lub placówki powinna stanowić kwotę nie mniejszą niż 100% wynagrodzenia zasadniczego nauczyciela mianowanego. 3.Nagroda Starosty Kluczborskiego powinna stanowić kwotę nie mniejszą niż 100% wynagrodzenia zasadniczego nauczyciela dyplomowanego.” ZNP w swojej opinii zaproponował w zapisie tego § usunięcie minimalnej wartości nagrody dyrektora szkoły i Starosty Kluczborskiego, czyli 100% wynagrodzenia zasadniczego nauczyciela mianowanego i dyplomowanego. ZZ „Solidarność” nie wniósł uwag do tego §. Propozycja jaką wniósł Zarząd § 26 w projekcie Nr 2 regulaminu w następującym brzmieniu: „Wysokość nagrody, w ramach posiadanych środków funduszu, określają odpowiednio – Starosta Kluczborski dla dyrektorów szkół oraz nauczycieli dla Nagrody Starosty Kluczborskiego, a dyrektorzy dla nauczycieli szkół dla Nagrody Dyrektora Szkoły”. ZNP 2 lata temu wnioskował o wprowadzenie w regulaminie minimalnych kwot nagród. Zarząd zaproponował, aby w § 26 ustalić jednak najniższą wartość nagrody Starosty Kluczborskiego i nagrody dyrektora szkoły. Ostatecznie ustalony został następujący zapis przedmiotowego § 26: „1.Nagrodę dyrektora przyznaje dyrektor szkoły lub placówki w wysokości nie niższej niż 1.600,-zł., w ramach środków funduszu na nagrody, o których mowa w § 21 pkt 1. 2.Nagrodę organu prowadzącego przyznaje Starosta Kluczborski w wysokości nie niższej niż 2.000,-zł., w ramach środków funduszu na nagrody, o których mowa w § 21 pkt Ponadto ZZ „Solidarność” zgłosił podczas negocjacji rezygnację z wcześniejszej propozycji jeśli chodzi o zapis w § 8.1.dotyczącego dodatku motywacyjnego. W projekcie Nr 1 zapis ten miał brzmienie: „Kwota indywidualnie przyznanego nauczycielowi dodatku motywacyjnego stanowi wskaźnik procentowy wynagrodzenia zasadniczego nauczyciela i nie może być wyższa niż 20% tego wynagrodzenia, dla nauczycieli zajmujących stanowiska kierownicze nie wyższa niż 25%, a dla dyrektorów nie wyższa niż 35% tego wynagrodzenia”. ZZ „Solidarność” wystąpił w swojej opinii z propozycją zmiany tego zapisu na zapis: „Kwota indywidualnie przyznanego nauczycielowi dodatku motywacyjnego nie może być wyższa niż 15%, dla nauczycieli zajmujących stanowiska kierownicze nie wyższa niż 20%”. Propozycja zgłoszona przez związek nie została zaakceptowana przez Zarząd i dlatego nie została ujęta w projekcie Nr 2 regulaminu. W związku z powyższym zapis pozostał bez zmian. Innych zmian nie wniesiono. Następnym przedstawionym projektem uchwały na najbliższą sesję z jakim zapoznali się członkowie komisji był projekt w sprawie ustalenia wysokości diet radnych Rady Powiatu w Kluczborku. Przewodniczący wyjaśnił, że projekt ten został przygotowany w związku z dużym wzrostem minimalnego wynagrodzenia za pracę w roku 2008 oraz planowanym wzrostem na rok 2009. Następnie członkowie komisji przystąpili do omówienia sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku. Radna Irena Kielar nawiązując do sprawozdania z dnia 9 września 2008 r. pkt. 10, w którym to punkcie mowa jest o wyrażeniu zgody na przedłużenie powierzenia stanowiska Dyrektorowi Powiatowego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Kluczborku do dnia 31.08.2013 r. zapytała czy w innych placówkach Dyrektorzy będą mieli również na tej zasadzie przedłużone umowy. Pan Starosta wyjaśnił, że Zarząd podjął taką decyzję po ocenie dotychczasowej pracy. Jeśli chodzi pozostałe jednostki to na dzień dzisiejszy trudno jest cokolwiek powiedzieć, gdyż większość z nich ma dopiero za sobą pierwszy rok pracy. Radna zapytała także odnosząc się do sprawozdania z dnia 16 września 2008 r. pkt.2, w którym mowa jest o zapoznaniu się Zarządu Powiatu z protokołem z kontroli finansowej w ZSP Nr 2 w Kluczborku, co ma związek z nieprawidłowymi procedurami przy przetargach na obrabiarki, czy nie popełniono tu jakichkolwiek nieścisłości w przygotowaniu nowego Dyrektora do przeprowadzenia w/w przetargu. Radna uważa, że powiat powinien pomóc Dyrektorowi wcześniej w przygotowaniu się do tego. Być może dobrym rozwiązaniem według radnej byłoby przeszkolenie go. Starosta odpowiadając na zapytanie poinformował, że w tej sprawie zgłoszona została interwencja jednego z uczestników przetargu. Stwierdzone zostały uchybienia w przeprowadzonej procedurze. W związku z powyższym zdaniem Starosty może zachodzić jedna z przesłanek ustawy o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych polegająca na uszczupleniu dochodów do budżetu. Ponadto Pan Starosta stwierdził, że wcześniej Dyrektor ZSP Nr 2 zwracał się do Zarządu o wyrażenie zgody na zbycie tego sprzętu i taką zgodę otrzymał. Nie zgłaszał on jakichkolwiek sygnałów o problemach. Radna odniosła się także do sprawozdania z w/w dnia pkt.5 i zapytała jaki procent podwyżki w 2009 r. otrzymają pracownicy administracji. Pan Starosta poinformował radną, że wynagrodzenia w administracji były zatrzymane na poziomie roku 2005/2006. Przez ten fakt pracownicy wiele stracili. W związku z tym w lipcu 2007 część osób najsłabiej uposażonych otrzymała znaczące podwyżki. Obecnie po dokonaniu przeliczenia i korekty regulacji płac nastąpił ich wzrost średnio o 9%. Innych zapytań do sprawozdania nie wniesiono. Członkowie obu komisji przystąpili do głosowania, w którym jednogłośnie je przyjęli. Kolejno głos zabrał Przewodniczący Komisji ds.Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska, który poruszył kwestię Programu Ochrony Środowiska oraz Powiatowego Planu Gospodarki Odpadami. Zdaniem radnego to, co można zastać w okolicznych lasach oraz rowach jest niepokojące. Ludzie nie liczą się jak stwierdził radny ze środowiskiem wyrzucając bezkarnie śmieci w lasach. Goszczący na dzisiejszym posiedzeniu Tomasz Białaszczyk – Naczelnik Wydziału Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Leśnictwa Starostwa Powiatowego w Kluczborku wyjaśnił, że Powiat jako organ ochrony środowiska ma w tej sprawie niewiele do powiedzenia, gdyż u nas wydawane są jedynie decyzje w zakresie gospodarki odpadami dla firm lub osób fizycznych. W tych decyzjach jest wyraźnie określone, co taka osoba ma zrobić z odpadami. Jeżeli osoba ta postępuje wbrew temu postanowieniu to sprawa kierowana jest do Inspekcji Ochrony Środowiska, która nakłada karę na dana osobę lub firmę. Likwidowanie dzikich wysypisk jak stwierdził Pan Naczelnik nie leży w gestii Powiatu, gdyż należy to do Gmin. Kolejno głos zabrała Przewodnicząca Komisji Oświaty, która poinformowała członków komisji, że wpłynęła odpowiedź na wnioski z wizyt w jednostkach oświatowych Powiatu Kluczborskiego. Radną szczególnie zainteresowała sprawa wymiany okien w ZSLT w Kluczborku z Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Naczelnik wyjaśnił radnej, że audit na termomodernizację budynku szkoły zawiera również środki z w/w Funduszu. Członkowie Komisji zapoznali się również z odpowiedziami na wnioski dotyczącymi pozostałych szkół. Na zakończenie głos zabrała radna Lidia Łowicka, która zwróciła się do Przewodniczącej Komisji, aby posiedzenia Komisji Oświaty odbywały się o godz.800 lub o godz.1300 ze względu na to, że niektóre osoby pracują poza Kluczborkiem. Innych spraw nie poruszano. Ad.4. W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący obu komisji podziękowali wszystkim za udział i zamknęli posiedzenie w dniu dzisiejszym. Na tym Protokół zakończono. Przewodniczący Komisji Przewodnicząca Komisji Irena Kielar Władysław Zawadzki
Zapis ten do tej pory w projekcie Nr 1 brzmiał: „wychowawca klasy – 5%”, podobnie jak w roku bieżącym. ZNP zaproponował, aby uzależnić ten dodatek od liczebności poszczególnych klas, a ZZ „Solidarność” zaproponował natomiast dla wszystkich wychowawców dodatek w wysokości 7%. Powyższe propozycje zawarto w projekcie Nr 2 w brzmieniu „wychowawca klasy liczącej do 25 uczniów – 5%, liczącej 26-30 uczniów – 6%, liczącej 31 i więcej uczniów – 7%”.
W roku 2009 kwota ta będzie wynosiła 1276,-zł i stanowić będzie podstawę do obliczenia wysokości diety radnego Rady Powiatu w Kluczborku. W związku z powyższym, aby zapobiec wzrostowi diety zmniejszone zostały wskaźniki procentowe stanowiące o wysokości diety.