Protokół Nr 19/2008

 

 

z posiedzenia Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego Rady Powiatu

w Kluczborku w dniu 4 listopada 2008 r.

 

Przewodniczył Przewodniczący Komisji - Mirosław Misiak.

Lista obecności w załączeniu.

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

1.Wanda Słabosz – Skarbnik Powiatu,

2.Mieczysław Zaleciński – Naczelnik Wydziału Spraw Obywatelskich,

                                           Zarządzania Kryzysowego i Promocji Zdrowia

                                           Starostwa Powiatowego w Kluczborku.

3.Jacek Tomczak – Komendant Powiatowy Policji w Kluczborku.

4.T.Mucha – I Z-ca Komendanta KPP w Kluczborku.

5.M.Kuna - Kierownik Ogniwa Drogowego KPP w Kluczborku.

 

 

Porządek posiedzenia:

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Problemy bezpieczeństwa w zakresie działań Policji.

3.Wolne wnioski.

4.Zamknięcie posiedzenia.

 

Ad.1.

 

Przewodniczący Komisji przywitał wszystkich zebranych na dzisiejszym posiedzeniu.

Posiedzenie odbyło się w Komendzie Powiatowej Policji w Kluczborku.

Następnie Przewodniczący przedstawił porządek posiedzenia. Członkowie komisji do porządku nie wnieśli uwag przyjmując go jednogłośnie.

 

Ad.2.

 

Przewodniczący Komisji otwierając posiedzenie poinformował, że głównym tematem komisji będą sprawy bezpieczeństwa w zakresie działań Policji na terenie Powiatu Kluczborskiego.

Następnie Przewodniczący oddał głos Z-cy Komendanta KPP w Kluczborku, który przygotował szczegółową prezentację multimedialną dotyczącą działalności Komendy.

Z-ca Komendanta poinformował, że przestępczość w nomenklaturze policyjnej dzielimy na trzy podstawowe obszary tj. przestępczość o charakterze kryminalnym, gospodarczym, i drogowym.

Zestawienia odnośnie liczby popełnionych przestępstw zostały w prezentacji przedstawione w sposób tabelaryczny z rozbiciem na lata 2007 i 2008.

Zaprezentowana informacja o przestępczości obejmuje ostatnie 10 miesięcy 2008 r.

Z-ca Komendanta stwierdził, że jeśli chodzi o w/w miesiące w skali całego powiatu zanotowano znaczny spadek ilości wszczętych postępowań. Wskaźnik ten w porównaniu do roku ubiegłego wynosi 94,2%, co daje o 70 postępowań mniej niż w roku 2007.

 

W stwierdzonych przestępstwach zanotowano także spadek w porównaniu do roku ubiegłego

o 383 przestępstwa. Na ocenę stanu bezpieczeństwa i porządku największy wpływ mają przestępstwa o charakterze kryminalnym, których popełniono w roku 2007 -

Jeśli natomiast chodzi o przestępstwa stwierdzone o charakterze kryminalnym to także zanotowano duży spadek. W cyfrowym ujęciu wynosi to w 2007 r. – 914, w 2008 – 595, czyli o 319 przestępstw mniej. 

Spadek przestępczości odnotowano również w kategorii przestępstw gospodarczych przy minimalnym wzroście liczby wszczętych postępowań przygotowawczych. W skali Powiatu wszczęto o 7 spraw więcej niż w roku 2007. W roku 2008 stwierdzono o 58 mniej przestępstw gospodarczych.

Ponadto zaprezentowane zostały inne kategorie przestępstw, które są najbardziej dokuczliwe społecznie.

Zaliczyć do nich należy m.in:

a/kradzież rzeczy cudzej- /2007 r.-225, 2008 r.-192, co daje spadek o 33 sprawy mniej/,

b/kradzież z włamaniem- /2007 r.-150, 2008 r.-109, co daje spadek o 41  spraw mniej/,

c/kradzież samochodu- /2007 r.-12, 2008 r.- 7, co daje spadek o 5 spraw mniej/,

d/kradzież rozbójnicza, wymuszenia - /2007 r.-10, 2008 r.-12, co daje wzrost o 2 sprawy/.

 

Osobny i bardzo ważny temat stanowią przestępstwa występujące wśród młodzieży.
Jednym z nich jest narkomania. Jest to jak wyjaśnił Z-ca Komendanta kategoria przestępstw, gdzie efekt jest w 99% skutkiem pracy Policji.

W porównaniu z rokiem 2007 tych przestępstw występuje mniej.

Jeśli chodzi o przestępstwa narkotykowe stwierdzone jest ich także mniej /2007 r.-130,

2008 r.-24/.

O głos poprosił Naczelnik Wydziału Spraw Obywatelskich, Zarządzania Kryzysowego i Promocji Zdrowia, który zapytał jakie Policja stosuje metody, aby wykryć osoby, które prowadzą pojazdy pod wpływem narkotyków.

Z-ca Komendanta wyjaśnił, że w tym wypadku są stosowane testery oraz pobranie krwi. 

Inną kategorią są także bójki i pobicia, w której odnotowano nieznaczny wzrost /2007 r.-18,

2008 r.- 19/. Wskaźnik wykrywania tego rodzaju przestępstw zdaniem Z-cy Komendanta jest bardzo wysoki.

Z-ca Komendanta poinformował ponadto, że wzrost nastąpił w kategorii- zniszczenia rzeczy.

W roku 2007 tego rodzaju przestępstw zanotowano 61, natomiast w roku bieżącym jest ich 66 przypadków.

Policjanci Komendy Powiatowej Policji ujawnili w kategorii -prowadzenie pojazdu w stanie nietrzeźwym o 18 spraw więcej niż w roku 2007.

Z-ca Komendanta na zakończenie swojej prezentacji stwierdził, że w/w dane świadczą o coraz skuteczniejszych działaniach prowadzonych przez Policję i poprawie stanu bezpieczeństwa mieszkańców.

Następnie przystąpiono do dyskusji.

Przewodniczący Komisji Zdrowia podziękował Z-cy Komendanta za przygotowaną szczegółową prezentację i zapytał czy w związku z mniejszą liczbą przestępstw Policja wyciąga wnioski dlaczego tak się dzieje.

Z-ca wyjaśnił, że duży skutek przynosi dyslokacja służb patrolowych, profesjonalizm policjantów, spotkania, gdzie prowadzone są analizy obszarów, na których występuje najwięcej przestępstw. Dużą pomoc stanowią mieszkańcy Powiatu, środki techniczne jakimi są kamery.

Pozwala to w znacznie szybszy sposób reagować, gdy zaistnieje jakiekolwiek zdarzenie.

Radna Lidia Łowicka zapytała ile obecnie na terenie Miasta Kluczborka funkcjonuje kamer monitorujących miasto.

Z-ca wyjaśnił radnej, że funkcjonujących kamer jest 6. Do ich obsługi zatrudnione są dwie osoby, które w porze nocnej obserwują miasto.

Kolejno radny Grzegorz Fraszek poprosił o wyjaśnienie, czy monitoring, którego właścicielem jest prywatna firma, a który funkcjonuje na osiedlu północ jest wykorzystywany również przez Policję do stwierdzania zdarzeń.

Z-ca Komendanta odpowiadając stwierdził, że bardzo często Policja korzysta z usług innych firm monitorujących.

Radny Wojciech Smolnik poprosił także o przedstawienie informacji jak przedstawia się sytuacja jeśli chodzi o zabezpieczenie imprez odbywających się na stadionie MKS, a w szczególności meczy piłki nożnej.

Z-ca Komendanta poinformował, że Policja czynnie uczestniczy w zabezpieczaniu w/w imprez na podstawie opracowanych planów zabezpieczeń. Mecze jakie się odbywają na powyższym stadionie są bardzo często meczami o podwyższonym ryzyku i wymagają szczególnej ochrony i zabezpieczenia. Do tej pory nie zanotowano większych problemów z kibicami.

Radna Lidia Łowicka zapytała czy jest możliwość, aby Policja mogła interweniować w przypadku zakłócania ciszy nocnej po 2200 przez zakład, który mieści się w pobliżu budynku mieszkalnego przy ul. Sienkiewicza. Zdaniem radnej zakład podczas produkcji styropianu wytwarza bardzo uciążliwe dźwięki, które zakłócają spokój mieszkańców pobliskich budynków.

Z-ca Komendanta wyjaśnił radnej, że w tej sprawie należałoby skierować wniosek do właściciela     

zakładu. Ponadto w tej kwestii Policja ma niewiele możliwości, gdyż są to sprawy związane z ochroną środowiska. W pierwszej kolejności należałoby sprawę skierować do Inspekcji Ochrony Środowiska, która może stwierdzić, czy dany zakład ma stosowne pozwolenia, czy nie przekracza wymaganych norm hałasu itp. Policja jest jedynie instytucją, która wnosi wnioski o ukaranie do Sądu.               

Kolejną prezentację przedstawił M.Kuna-Kierownik Ogniwa Drogowego KPP w Kluczborku, który zaprezentował analizę stanu bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

Kierownik wyjaśnił, że na przełomie 10 miesięcy 2007/2008 roku nastąpił spadek zdarzeń drogowych.

Przedstawia się to następująco:

-zmarli /mniej o 4 osoby/

-zmarli do 30 dni /wzrost o 2 osoby/

-ranni /mniej o 19 osób/

-kolizje drogowe /wzrost o 15 /.

Następnie Pan Kierownik przedstawił przyczyny zaistniałych zdarzeń drogowych.

Główną przyczyną jest niedostosowanie prędkości do warunków, wymuszenie pierwszeństwa przejazdu, nieprawidłowy odstęp od pojazdu poprzedzającego, jazda lewą strona drogi, zajechanie drogi, niewłaściwe skręcanie, poślizg, najechanie na zwierzęta leśne, błędy osób pieszych, wymuszanie pierwszeństwa na osobach pieszych, stan techniczny pojazdów, alkohol kierujących, alkohol pieszych.

Najliczniejszą grupę sprawców zaistniałych zdarzeń drogowych stanowią kierujący samochodami osobowymi.

Przewodniczący Komisji odnosząc się do powyższej prezentacji stwierdził, że jeśli chodzi o bezpieczeństwo na drogach to jego zdaniem duży problem stanowi skrzyżowanie przy wylocie z Ligoty Górnej do Biadacza /tzw.węzeł Wieluński/, gdzie zdarza się wiele wypadków pomimo prawidłowego oznakowania. W związku z powyższym Przewodniczący zapytał czy Policja zauważyła również ten problem.

Ponadto radny zapytał jak na dzień dzisiejszy sprawdziło się rondo na skrzyżowaniu ul.Moniuszki z ul.Jagiellońską oraz czy wybudowanie podobnego przy skrzyżowaniu ul.Strzeleckiej i Drzymały z ul.M.C.Skłodowskiej byłoby zasadne.

Radny uważa, że droga ta nie jest przejezdna ze względu na duży ruch. Bardzo często dochodzi do sytuacji, że karetka pogotowia nie może dotrzeć w miarę szybko do szpitala.

Kierownik Ogniwa Drogowego KPP w Kluczborku odpowiadając na zapytanie radnego w sprawie tzw.węzła Wieluńskiego poinformował, że ta droga jest pod zarządem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Oznakowanie na niej jest bardzo czytelne i prawidłowe.

Kierownik jak poinformował nie może określić przyczyn częstych wypadków, które mają tam miejsce. Być może przyczyną jest zła ocena odległości pojazdu nadjeżdżającego dokonywana przez kierowców pojazdów. 

Ponadto na w/w trasie przed dojazdem do skrzyżowania został postawiony maszt pod fotoradar
i ograniczenie prędkości do 70 km na godzinę.

Naczelnik Wydziału Spraw Obywatelskich, Zarządzania Kryzysowego i Promocji Zdrowia  poprosił o wyjaśnienie czy na trasie Kostów – Gołkowice, gdzie oznaczony był ,,czarny punkt” sytuacja uległa zmianie jeśli chodzi o wypadkowość.

Kierownik Ogniwa Drogowego poinformował, że na drodze został oznaczony ,,czarny punkt” ze względu na jej zły stan techniczny. Po położeniu nowej nawierzchni przez Generalną Dyrekcję Dróg sytuacja diametralnie uległa zmianie.   

Odpowiadając na kolejne zapytanie dotyczące ronda na skrzyżowaniu ul.Moniuszki z ul.Jagiellońską Kierownik Ogniwa Drogowego stwierdził, że rondo to zostało zaprojektowane z uwagi, iż w godzinach szczytu natężenie ruchu było bardzo duże. Obecnie ruch na tym odcinku odbywa się w znacznie usprawniony sposób.

Ponadto wyjaśnił, że jeśli chodzi o skrzyżowanie ul.Strzeleckiej i Drzymały z ul.M.C.Skłodowskiej to odbyło się już wiele spotkań w Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad w sprawie modernizacji ruchu na drogach krajowych w Kluczborku. W rozmowach tych znalazły się koncepcje wprowadzenia ronda w dwóch miejscach: przy ul. Byczyńskiej i Wołczyńskiej bądź wprowadzenia sygnalizacji świetlnej oraz przy skrzyżowaniu ul.M.C.Skłodowskiej z ul.Drzymały i ul.Strzelecką /za szpitalem/. Sporządzone zostały dokumentacje i projekty przez

Generalną Dyrekcję Dróg i Autostrad –Rejon w Kluczborku.

Następnie o głos poprosił Wicestarosta Kluczborski, który poinformował zebranych, że w roku 2009 będzie wykonany remont ul.Katowickiej.

Ponadto Wicestarosta stwierdził, że posiada pismo od Wiceministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, które zostało skierowane do Prezesa Zarządu Związku Powiatów Polskich w sprawie przygotowywania nowej ustawy o Policji.

W związku z tym, Wicestarosta wystąpił z prośbą, aby Policja włączyła się również w prace legislacyjne nad opracowaniem nowego aktu.      

Na zakończenie Pan Komendant Policji poinformował zebranych o przebiegu etapów modernizacji tutejszej Komendy.

W komendzie rozpoczęto modernizację budynku. W pierwszym etapie zmodernizowano skrzydło, w którym są pomieszczenia osób zatrzymanych. W chwili obecnej wykonywany jest drugi etap, gdzie wymieniana jest stolarka okienna, ocieplanie budynku itp.

Planuje się również remont placu manewrowego, ogrodzenia.

 

 

Kolejno członkowie komisji udali się do głównego budynku, gdzie mieli okazję zapoznać się
z pomieszczeniami, w których znajdują się cele dla zatrzymanych.           

       

Ad.3.

 

Członkowie Komisji nie zgłosili żadnych wolnych wniosków.

 

Ad.4.

 

Przewodniczący Komisji w związku z wyczerpaniem porządku obrad podziękował Komendantowi Powiatowemu Policji za przygotowanie przedstawionych informacji na temat bezpieczeństwa w Powiecie Kluczborskim. Przewodniczący podziękował również członkom komisji i zamknął dzisiejsze posiedzenie komisji.

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

                                                                                              Przewodniczący Komisji

 

                                                                                                   Mirosław Misiak