Protokół Nr 16/2008
z posiedzenia Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny w dniu 5 czerwca 2008 r. Przewodniczyła Przewodnicząca Komisji – Irena Kielar. Lista obecności w załączeniu. Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli: 1.Wanda Słabosz – Skarbnik Powiatu 2.Marcin Wiecha – Główny Specjalista w Wydziale Finansów Porządek posiedzenia: 1. Otwarcie posiedzenia. 2. Omówienie materiałów na sesję Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 12.06.2008 r. 3. Wizyta członków komisji w Domach Pomocy Społecznej w Kluczborku przy ul. Sienkiewicza, Wołczyńskiej, w Gierałcicach oraz Powiatowym Zespole Socjalizacyjno – Interwencyjnym ,, Nasz Dom Bogacica – Bąków. 4. Wolne wnioski. 5. Zamknięcie posiedzenia. Ad. 1. Przewodnicząca komisji przywitała wszystkich zebranych i przedstawiła porządek posiedzenia. Do przedstawionego porządku członkowie komisji nie wnieśli uwag jednogłośnie go zatwierdzając. Ad.2. Członkowie komisji zapoznali się z materiałami przygotowanymi na najbliższą sesję Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 12 czerwca 2008 r. Materiały zawierają następujące projekty uchwał i sprawozdania: - sprawozdanie Likwidatora Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej ZOZ Kluczbork w likwidacji z prowadzonej działalności w zakresie zbywania ruchomości stanowiących majątek trwały w 2007 roku. - sprawozdania Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Kluczborku ze stanu bezpieczeństwa Powiatu Kluczborskiego w zakresie ochrony przeciwpożarowej za rok 2007. - projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XX/107/2007 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2008 rok. - projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego, - projekt uchwały w sprawie przyznania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków, - projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi Pana Janusza Kluczyńskiego na tryb podejmowania decyzji przez Zarząd Powiatu w Kluczborku, - projekt uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania Likwidatora SPZOZ ZOZ w Kluczborku w Likwidacji z działalności jednostki za 2007 rok oraz sprawozdania finansowego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej ZOZ w Kluczborku w likwidacji za 2007 rok, - projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXIX/214/2005 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 8 lipca 2005 r. w sprawie likwidacji Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Zespołu Opieki Zdrowotnej w Kluczborku, - projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr XLI/302/2006 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 29 sierpnia 2006 roku w sprawie wyrażenia zgody na wydzierżawienie na okres 10 lat w trybie bezprzetargowym nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Kluczborskiego, - projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na dzierżawę nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Kluczborskiego, - projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na dzierżawę nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Kluczborskiego, - projekt uchwały w sprawie przyjęcia stanowiska dotyczącego zmiany w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego miasta Kluczborka dla części działki nr 91/15 k.m 12 stanowiącej własność Powiatu Kluczborskiego położonej w Kluczborku, - projekt uchwały w sprawie przyjęcia stanowiska Rady Powiatu w Kluczborku dotyczącego uruchomienia w Powiatowym Centrum Zdrowia S.A. NZOZ Szpital Powiatowy w Kluczborku Szpitalnego Oddziału Ratunkowego, - projekt uchwały w sprawie przyjęcia stanowiska Rady Powiatu w Kluczborku dotyczącego utworzenia w Powiatowym Centrum Zdrowia S.A. NZOZ Szpital Powiatowy w Kluczborku oddziału intensywnej opieki medycznej, - projekt uchwały w sprawie przyjęcia stanowiska Rady Powiatu w Kluczborku dotyczącego rozszerzenia działalności medycznej prowadzonej w Powiatowym Centrum Zdrowia S.A. NZOZ Szpital Powiatowy w Kluczborku, - projekt uchwały w sprawie przyjęcia stanowiska Rady Powiatu w Kluczborku dotyczącego świadczenia usług z zakresu hemodializoterapii dla mieszkańców powiatu kluczborskiego. - sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu Kluczborskiego. Przewodnicząca komisji zaproponowała, aby najpierw omówić projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XX/107/2007 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2008 rok. Pani Skarbnik poinformowała, że budżet zostanie zwiększony o kwotę 1.067.954,00 zł. Będą to środki pochodzące głównie z części subwencji oświatowej i będą one przeznaczane na zwiększenie wynagrodzeń w placówkach oświatowych. Kwota 100.000,00 zł pochodząca z dotacji celowej otrzymanej z budżetu Państwa na remont sali w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 w Kluczborku przy ul. Byczyńskiej. Natomiast kwota 51.254,00 zł. została wprowadzona w nowy rozdział 85395 do budżetu jako pozostała działalność w urzędach pracy, są to środki pochodzące również z budżetu państwa. Projekt nosi nazwę „Poprawa dostępu do zatrudnienia oraz wyrównywania szans w regionie”. Powiatowy Urząd Pracy w Kluczborku złożył wniosek na konkurs w sprawie w/w projektu, wygrał go i otrzymał 255.000,00 zł. na okres 3 lat. W tym roku jest to kwota 51.254,00 zł i w całości jest ona przeznaczona na wynagrodzenie dla pracowników, którzy będą pomagać bezrobotnym w pozyskiwaniu prac. Są to pieniądze tylko i wyłącznie przeznaczane na ten program. Środki z wykonania dochodów w kwocie 19.082,00 zł. pochodzą głównie z Wojewódzkiego Ośrodka Dokształcana i Doskonalenia Zawodowego. Są to pieniądze przeznaczane na bieżącą działalność oraz wynagrodzenia dla pracowników. Pani Wanda Słabosz poinformowała , że zostały wprowadzone również po stronie dochodów dotacje z Gminy Byczyna oraz z tytułu wpływów z usług – waloryzacja rent i emerytur mieszkańców DPS-u w Gierałcicach na kwotę 31.500,00 zł., są to środki w całości przeznaczone po stronie wydatkowej na całodobowe utrzymanie mieszkańców Gminy Byczyna w ośrodku Interwencji Kryzysowej oraz na wydatki majątkowe DPS-u w Gierałcicach. Natomiast wydatki dotyczą między innymi środków przeznaczonych na wynagrodzenia w oświacie oraz na remonty w szkołach. Ze środków inwestycyjnych zostały zainstalowane światła na skrzyżowaniu ul. Jagiellońskiej oraz Wyspiańskiego w Kluczborku, na ten cel było przeznaczone 120.000,00 zł. z czego pozostało 71.444.00 zł. , które zostały przeniesione na bieżącą działalność Zarządu Dróg Powiatowych, czyli na remonty cząstkowe dróg powiatowych. Do budżetu została wprowadzona również kwota 10.000,00 zł. na zakup od Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu gruntów pod budowę drogi powiatowej. Do zadań inwestycyjnych należało między innymi zakup i montaż windy dla osób niepełnosprawnych w Specjalnym Ośrodku Szkolno - Wychowawczym w Kluczborku. Na ten cel przeznaczono 120.563,00 zł. Jednak wcześniej nie brano pod uwagę potrzeby zakupienia drzwi, dlatego do tej inwestycji należało dołożyć 1.600,00 zł. co dało łączne kwotę 122.163,00 zł. Dla Starostwa na zadanie ,,Informatyzacja Urzędu Starostwa Powiatowego w Kluczborku I – etap” zostały przeznaczone środki w wysokości 114.872,00 zł. Jednak część urządzeń są wartości niższej niż 3.000,00 zł., dlatego te wydatki są przeznaczone na ten sam cel, lecz środki zostały przeniesione do wydatków bieżących. Zarząd Dróg Powiatowych w Kluczborku zlecił studium wykonalności przebudowy wiaduktu na drodze Kluczbork – Jakubowice oraz przebudowę drogi powiatowej Nr 13040 Kostów – Janówka. W pierwszym planie budżetowym została przeznaczona na to kwota po 10.000,00 zł. dla każdego zadania, jednak koszty te wzrosty do 12.500,00 zł na każde z działań. Z budżetu należało więc dołożyć po 2,500.00 zł., aby można było zakończyć to studium i aby można było zacząć kolejny etap prac nad tą inwestycją. Ponadto został zakupiony dla Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku program komputerowy – księgowość budżetowa wraz z ewidencją środków trwałych. Wielkość nakładów planowanych wynosiła 5.500,00 zł. z czego wykorzystano 3.166,00 zł. a pozostałą resztę, czyli 2,334.00 zł. przeznaczono na remonty cząstkowe dróg powiatowych. Zakupienie również dla Zarządu Dróg Powiatowych programu komputerowego – kadry i płace miało wynieść 4.500,00 zł. jednak poniesiono jedynie koszty w wysokości 1.940,00 zł., reszta została przeznaczona również na remonty cząstkowe dróg w powiecie – kwota 2.560,00 zł. Pani Skarbnik poinformowała o zmianach, które zaszły w zadaniach remontowych realizowanych w 2008 roku. Jednym z takich zadań był remont dachu w Zespole Szkół Ogólnokształcących w Kluczborku. Początkowo w planie budżetowym był to remont całkowity dachu, który wyniósłby 115.000,00 zł. jednak Dyrektor szkoły złożył wniosek o przeznaczenie tylko części kwoty na niezbędne pracę na dachu - 62.900,00 zł. a część pozostała 52.100,00 zł. została przeniesiona z zadania pierwotnego na podmurowanie kominów wentylacyjnych, które według przepisów nie spełniają swojej prawidłowej funkcji. Dla Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Kluczborku nakład planowanych wydatków na remont instalacji wentylacyjnej w pomieszczeniach kuchennych i w Pracowni Ćwiczeń Praktycznych wynosił 20.000,00 zł. Jednak nie było potrzeby wydawać takiej kwoty, ponieważ wentylacja sama istnieje, trzeba jedynie uruchomić urządzenia, aby zaczęły poprawnie pracować dlatego na ten cel wydano 11.000,00 zł. Kwota pozostała 9.000,00 zł. zostanie przeznaczona na remont dachu w Zespole Szkół Ogólnokształcących, o którym wcześniej już była mowa. Ponadto do środków przeznaczonych na w/w cel zostaje dodana jeszcze kwota 3.500,00 zł., aby móc rozpocząć prace remontowe. Na wymianę okien w sali gimnastycznej w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Kluczborku planowana kwota, która została przeznaczona na ten cel to 30.000,00 zł., jednak kosztorys całkowity wyniósł 47.000,00 zł., dlatego też dodano z budżetu na ten cel brakującą kwotę 17.000,00 zł. Nakłady planowane na remont sali gimnastycznej w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 w Kluczborku były liczone na kwotę 101.00,00 zł. Natomiast został złożony wniosek o dotacje do budżetu Państwa o 108.000,00 zł. Jednakże obiecano nam dotacje w kwocie 100.000,00 zł. dlatego do tej kwoty należało dołożyć jeszcze 8.000,00 zł. W Młodzieżowym Domu Kultury w Kluczborku planowane nakłady na modernizację pomieszczeń w piwnicy i utworzenie pracowni muzycznej miały wynieść 35.000,00 zł. Jednak Dyrektor Młodzieżowego Domu Kultury Pan Tadeusz Michałkiewicz, aby zmniejszyć koszty tego remontu zaproponował, że sam zakupi materiały. Dlatego z kwoty 35.000,00 zł. zostanie zabrane 21.000,00 zł. i przeznaczone na wydatki bieżące. W Powiatowym Urzędzie Pracy było zaplanowane w budżecie odnowienie elewacji zewnętrznej oraz stolarki okiennej. Jednak zostaje ono wykreślone ponieważ zaistniała konieczność wymiany instalacji elektrycznej i kwota 8.000,00 zł. na ten cel zostaje przeznaczona. Jeżeli chodzi o zmianę planu wieloletniego inwestycji, to jest to kwestia 1.600,00zł., zakupu drzwi do windy dla osób niepełnosprawnych ruchowo w budynku Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego w Kluczborku. W dotacjach celowych zostaje dodana do Gminy Wołczyn dotacja na dofinansowanie zespołu pieśni i tańca ,,Modrzewiacy”. Pozostałe dotacje pozostają bez zmian. Została dokonana zmiana w planie Funduszu Ochrony Środowiska. Zadanie, które było pierwotnie zapisane w budżecie jako zakup ubrań specjalistycznych dla Powiatowej Komendy Państwowej Straży Pożarnej zmieniono nazwę tego zadania na zakup sprzętu ratowniczego niezbędnego do prowadzenia działań. Nazwa tego planu zmieniona została na wniosek Komendanta, który stwierdził, że sprzęt ratowniczy jest mu bardziej w tej chwili potrzebny. Przeniesienia środków po stronie wydatków dotyczą wniosków złożonych przez jednostki organizacyjne powiatu, a także podyktowane są koniecznością realizacji zadań. Pan Marcin Wiecha Główny Specjalista w Wydziale Finansowym przedstawił zmiany w przychodach dotyczące projektu uchwały o zaciągnięciu kredytu długoterminowego. Pan Marcin Wiecha poinformował, że Rada Powiatu w Kluczborku postanowiła zaciągnąć kredyt długoterminowy do kwoty 12.500.000,00 zł. , który ma zostać przeznaczony na spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu emisji papierów wartościowych oraz zaciągniętych pożyczek i kredytów, z okresem spłaty do 2028 r. Jak poinformował Pan Wiecha, Zarząd Powiatu w Kluczborku oraz służby finansowe Starostwa po przeanalizowaniu budżetu doszły do wniosku, że należałoby nasze zadłużenie zrestrukturyzować. Restrukturyzacja ma za zadanie nie zwiększenia poziomu zadłużenia, lecz rozszerzenie jego spłaty. Prowadzi to do tego, że w kolejnych latach obciążenia dla budżetu będą mniejsze. Pan Marcin Wiecha podkreślił, że w projekcie uchwały mówi się o kredycie, o którym mowa, że może być on zaciągnięty do kwoty 12.500.000,00 zł. Dzięki temu, gdyby powiększyły się dochody budżetu, kwota ta nie będzie musiała być cała wykorzystana. Kredyt będzie uruchamiany w latach 2008-2010 w następujących kwotach: 1) w 2008 roku do kwoty 5.500.000,00 zł, 2) w 2009 roku do kwoty 3.600.000,00 zł, 3) w 2010 roku do kwoty 3.400.000,00 zł. Pan Marcin Wiecha, powiedział, że wybrano kredyt a nie obligację ponieważ przy tak długim okresie – 20 letnim, obligacje nie byłyby tak korzystne. Wyżej wymienione kwoty pojawią się również przy projektowaniu budżetu na rok 2009 roku, gdzie w przychodach pojawi się kwota 3.600.000,00 zł i 2010 roku, gdzie pojawi się kwota 3.400.000,00 zł. Jest to najkorzystniejsze rozwiązanie, ponieważ dzięki temu, nie będzie potrzeby co roku organizowania przetargu. Pan Wiecha podkreślił, że zadłużenie to nie będzie się zwiększać. Pan Robert Wietrzyk zadał pytanie, czy kwota z kredytu uruchomiona w 2008 roku będzie przeznaczona na spłatę wcześniej zaciągniętego kredytu? Pan Wiecha poinformował, że na rok 2008 jest zaplanowana spłata w wysokości 5.700.000,00 zł., czyli całość kredytu uruchomionego w 2008 roku zostanie przeznaczona na tą spłatę plus jeszcze 200.000,00 zł z dochodów własnych. Pani Zając Celina - Wiceprzewodnicząca Komisji zadała pytanie – na jaki procent odsetek można liczyć? Pan Marcin Wiecha odpowiedział, że można liczyć na około 6.5% i jest to przetarg, więc może uda się bez marży. Pan Marcin Wiecha nawiązując do zapytania radnej Celiny Zając wyjaśnił, że w roku 2008 odsetki będą wynosić ok. 123.000,00 zł. , w 2009 roku ok. 490.000,00 zł. , w 2010 roku 755.000,00 zł. Od maja 2010 roku kredyty zaczynają być spłacane. Pan Marcin Wiecha wyjaśnił, że gdy kredyt zacznie być spłacany to odsetki powinny sukcesywnie maleć, ponieważ będą one naliczane od pozostałej do spłacenia kwoty. Pan Robert Wietrzyk zadał pytanie – czy stopa oprocentowania w/w kredytu jest stała czy zmienna i czy może się okazać, że ten kredyt za dwa, trzy lata będzie droższy? Pan Marcin Wiecha odpowiadając na pytanie Pana Roberta Wietrzyka wyjaśnił, że przy tego typu kredytach, kredytobiorca sam określa sposób spłaty. Najpierw ten kredyt zostanie wykorzystany w poszczególnych ratach, przez trzy pierwsze lata, a następnie od maja zaczyna być spłacana rata kapitału, która będzie wynosić 56.820,00 zł. Pan Marcin Wiecha poinformował, że przy przetargu na wybór banku., może się okazać, że marża danego banku będzie wynosiła zero bądź będzie ona znikoma. Natomiast sytuacja spłaty w/w kredytu będzie zależna od oprocentowania na rynku międzybankowym, ponieważ jest to ustalane dla rynku ogólnofinansowego i jest on uzależniony od inflacji. Pani Irena Kielar przeszła do sprawozdania Likwidatora, gdzie poruszyła temat przedłużenia okresu utrzymania Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej ZOZ w Kluczborku, ze względu na istniejące przetargi w rządzie. Przewodnicząca Komisji zaproponowała, aby przejść do następnego projektu uchwały w sprawie przyznania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków. Na ten cel była przeznaczona kwota 20.000,00 zł. Termin składania wniosków był określony na dzień 30 kwietnia 2008 rok. Zgodnie z ustalonym terminem wpłynęły 4 wnioski od: 1) Parafii Rzymsko - Katolickiej p.w. Św Augustyna w Kostowie; 2) Parafii Rzymsko - Katolickiej Św. Trójcy w Byczynie; 3) Parafii Rzymsko - Katolickiej p.w. Św. Antoniego w Roszkowicach; 4) Parafii Ewangelicko - Augsburskiej w Wołczynie. Suma 20.000,00 zł. przeznaczona na ten cel została podzielona pomiędzy wszystkimi 4 wnioskodawcami. Następnie Pani Przewodnicząca poruszyła sprawę sesji programowej, czyli służby zdrowia. Pani Kielar poinformowała, że jest za poparciem powstania w Powiatowym Centrum Zdrowia S.A. NZOZ Szpital Powiatowy w Kluczborku Szpitalnego Oddziału Ratunkowego oraz oddziału intensywnej opieki medycznej. Pani Przewodnicząca przeszła do projektu uchwały dotyczącej zmiany zagospodarowania przestrzennego miasta Kluczborka dla części działki nr 91/15 k.m. 12 stanowiącej własność Powiatu Kluczborskiego położonej w Kluczborku. Pani Skarbnik poinformowała, że ten teren jest przeznaczony na tereny zieleni publicznej parkowej. Rada Powiatu w Kluczborku wnioskuje o zmianę przeznaczenia tego terenu na usługi zdrowia i opieki społecznej. Ponadto na tym terenie ma powstać lądowisko dla helikoptera sanitarnego. Wobec ciągłych starań o uruchomienie w Kluczborku w szpitalu oddziału ratunkowego, lądowisko dla helikoptera jest inwestycją nieodzowną jednak na przestrzeni ostatnich lat Rada Miejska w Kluczborku już kilkakrotnie odmawiała przystąpienia do sporządzenia zmiany zapisów w planie zagospodarowania przestrzennego, umożliwiających zagospodarowanie terenu pod budownictwo jednorodzinne z zachowaniem przestrzeni na lądowisko dla helikoptera sanitarnego. Istotnym argumentem celowości projektu tej uchwały jest zabezpieczenie rezerwy terenowej na rozwój placówki szpitalnej wraz z jej infrastrukturą. Pani Wanda Słabosz wyjaśniła sprawę skargi Pana Janusza Kluczyńskiego w sprawie przeprowadzenie mediów przez działkę nr 91/15 będącą własnością Powiatu Kluczborskiego od ul. Poniatowskiego do budynku przy ul. M.C. Skłodowskiej. Według skarżącego, zgoda która została wydana przez Zarząd Powiatu, naruszała jego prawa jako dzierżawcy część działki nr 91/15 zgodnie z pismem wydanym przez Dyrektora SP ZOZ ZOZ w Kluczborku Nr SP. ZOZ. XII/67/99 z dnia 09.09.1999 r., które według skarżącego stanowi umowę na użytkowanie części działki przyległej do jego posesji o powierzchni
Pani Przewodnicząca poruszyła sprawę projektu uchwały o rozszerzenia działalności medycznej prowadzonej w Powiatowym Centrum Zdrowia S.A. NZOZ Szpital Powiatowy w Kluczborku. Pani Wanda Słabosz wyjaśniła, że przyrzeczenia dotyczące rozbudowy usług medycznych mają być spełnione. Została podpisana już umowa z kardiologią, mają zostać sprowadzone urządzenia do przeprowadzania operacji kardiologicznych. Natomiast z powodu nie zagospodarowania jeszcze pomieszczeń przeznaczonych na sale dla pacjentów, będą oni przebywać na oddziale wewnętrznym. Lekarze zobowiązali się w ciągu pół roku wyremontować sale ,,starej chirurgii”. Ta działalność musi być uruchomiona do końca czerwca. Ma zostać także otwarta przychodnia ortopedyczna i psychiatryczna. Członkowie Komisji zatwierdzili powyższe projekty uchwał oraz sprawozdania jako materiały na najbliższą sesję Rady Powiatu w Kluczborku Ad. 3 Członkowie Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny Rady Powiatu w Kluczborku odwiedzili cztery placówki opiekuńcze tj. 1) Dom Pomocy Społecznej w Kluczborku przy ulicy Wołczyńskiej i przy ulicy Sienkiewicza; 2) Dom Pomocy Społecznej w Gierałcicach; 3) Powiatowy Zespół Socjalizacyjno-Interwencyjny „Nasz Dom” Bogacica – Bąków, zwany dalej Domem Dziecka w Bogacicy. Dom Pomocy Społecznej w Kluczborku przy ulicy Wołczyńskiej przeznaczony jest dla osób starszych, przewlekle chorych (najczęściej po wylewach, uszkodzeniach kończyn dolnych, miażdżycy), w większości poruszających się na wózkach inwalidzkich. Obiekt podzielony jest według schorzeń: parter i pierwsze piętro zajmują osoby niesprawne fizycznie a drugie piętro zajmują osoby bardziej sprawne fizycznie. Przebywa tam 95 osób. Objęte są one pielęgnacją, rehabilitacją i częściowo opieką terapeutyczną. Teren zieleni wokół budynku jest duży ale w przyszłości należałoby go obsadzić kwiatami i ozdobnymi krzewami, aby podopieczni bardziej optymistycznie nastawiali się do życia. Budynek Domu Pomocy Społecznej w Kluczborku przy ulicy Sienkiewicza przeznaczony jest dla osób młodszych, którzy również objęci są opieką, rehabilitacją i opieką terapeutyczną. Część podopiecznych ma uszkodzone narządy ruchu. Teren wokół budynku również wymaga ciekawszego zagospodarowania – posadzenie krzewów, kwiatów. Dom Pomocy Społecznej w Gierałcicach dla mężczyzn upośledzonych jest obszernym budynkiem. Jest ciekawie zagospodarowany, posiada prawie wszystkie standardy unijne. Można było zauważyć wspaniałą współpracę dyrektora z personelem. Wszystkie znajdujące się tam obiekty pod względem higieny, członkowie Komisji ocenili wysoko – pacjenci zadbani, otoczeni troskliwą opieką. Dom Dziecka w Bogacicy, który jest przeznaczony jest dla dzieci młodszych (w czasie wizyty przebywały w placówkach oświatowych), zagospodarowany również odpowiednio do standardów. W wyniku powyższych wizyt w placówkach opiekuńczo-wychowawczych naszego Powiatu, członkowie Komisji stwierdzili, że w większości obiekty te odpowiadają już standardom unijnym ale należy dążyć do 100% ich standaryzacji. Wnioski, jakie członkowie Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny Rady Powiatu w Kluczborku wysnuli po tych wizytach to: 1) zwiększyć środki finansowe na zatrudnienie 2 opiekunek w Domu Pomocy Społecznej w Gierałcicach, aby zapewnić większą opiekę dla osób niepełnosprawnych o znacznym upośledzeniu umysłowym; 2) wystąpić do Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku, aby w swoim planie prac zapewnił zasypanie rowu przy budynku Domu Dziecka w Bogacicy celem większego bezpieczeństwa dzieci i młodzieży idących do szkół (materiał zapewnia Dom Dziecka w Bogacicy); 3) przemyśleć zagospodarowanie kolorowymi krzewami i kwiatami tereny wokół w/w obiektów, celem wprowadzenia dla podopiecznych większej radości życia a w Domu Dziecka w Bogacicy dodatkowo zorganizować „mini” kącik rekreacyjny dla dzieci (huśtawki, zjeżdżalnie itp.). Wnioski te zostały przekazane Przewodniczącemu Rady Powiatu w Kluczborku. Ad. 4 Nie zgłoszono żadnych wolnych wniosków. Ad. 5 W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia Przewodnicząca Komisji podziękowała wszystkim za udział i zamknęła dzisiejsze posiedzenie. Na tym protokół zakończono. Przewodnicząca Komisji Irena Kielar Protokołowała Barbara Safian