Protokół Nr 19/2008
ze wspólnego posiedzenia Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny oraz Komisji ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 19 września 2008 r. Przewodniczyła Przewodnicząca Komisji – Irena Kielar i Władysław Zawadzki Lista obecności w załączeniu. Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli; Porządek posiedzenia: 1 Otwarcie posiedzenia. 2. Omówienie materiałów na sesję Rady Powiatu w dniu 25.09.2008 r. 3. Wolne wnioski. 4. Zamknięcie posiedzenia. Ad.1. Przewodnicząca Komisji przywitała wszystkich zebranych i przedstawiła zebranym porządek dzisiejszego posiedzenia. Do przedstawionego porządku członkowie komisji nie wnieśli uwag jednogłośnie go zatwierdzając. Ad.2. Na wstępie członkowie komisji zapoznali się z materiałami jakie zostały przygotowane na najbliższą sesję Rady Powiatu w Kluczborku. Przewodnicząca Komisji udzieliła głosu Pani Skarbnik, która omówiła zmiany uchwały Nr XX/107/2007/ Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2008 rok. Projekt wprowadza zmiany w planie dochodów budżetu powiatu, które skutkują zwiększeniem planowanych dochodów i wydatków o kwotę 177.940,- zł, na ten punkt składają się głównie wnioski kierowników jednostek o zwiększenie budżetu po stronie dochodów z tytułu wypracowanych przez nie dochodów (z tytułu najmu, wpływy z usług- zakwaterowanie, wyżywienie) oraz z tytułu dotacji celowej z Gminy Byczyna oraz Lasowice Wielkie na zakup szczepionek przeciwko chorobie meningokokowej. Dodatkowo wprowadzona została zmiana w załączniku inwestycyjnym, czyli po wykonaniu wydatków inwestycyjnych na poszczególne zadania wymienione w budżecie pozostałe kwoty zostają przeniesione na inne cele związane z poszczególnymi placówkami, na które wcześniej środki te zostały zaplanowane np. 5.000 zł na zadanie dla WODiDZ na „Zakup rozdrabniacza do odpadów”, kwota przeznaczona na ten cel nie została w całości wykorzystana, różnica 2.194 została przeniesiona na „ Wydzielenie ogrzewania w mieszkaniach lokatorskich”. Podobnie było w związku z zakupem samochodu specjalistycznego dla Domu Pomocy Społecznej oraz Domu Dziecka Bąków- Bogacica, po wyłonieniu rzeczywistego dostawcy okazało się, że jeden mikrobus jest bardziej przystosowany do transportu osób niepełnosprawnych, drugi mniej co powoduje, że jeden jest tańszy, a drugi droższy niż to przewidywano. Do tych zadań pozyskane zostały także środki z PFRON-u, nasz wkład wynosił 31.000 zł. W załączniku zadań remontowych na wnioski poszczególnych jednostek dokonano przeniesienia: - w ZSP Nr 2 zwiększono środki finansowe na zadaniu pn: remont sali gimnastycznej, - w WODiDZ zrezygnowano z realizacji zadań: malowanie sal lekcyjnych i wymiana i montaż drzwi w salach mieszkalnych, a wprowadzono do budżetu nowe zadania: malowanie sal mieszkalnych oraz malowanie stołówki, klubu i holu, - w ZSP Nr 1 zmniejszono środki finansowe na zadaniu: malowanie sal lekcyjnych i korytarza oraz remont toalet na warsztatach szkolnych. Zmianie uległ także wieloletni program inwestycyjny, bowiem wprowadzona kwota 2.500.000 na zadanie poprawa warunków kształcenia w ZSP Nr 1 i ZSP Nr 2 CKU w Kluczborku poprzez przebudowę i zakup wyposażenia po negocjacjach uległa zwiększeniu i wyniosła 3.121.057 zł. W załączniku 6- zmiana planu dotacji celowych dla jednostek realizujących zadania powiatu na mocy porozumień w 2008 roku wprowadzono zmiany na podstawie sporządzanych porozumień pomiędzy Powiatem Brzeskim a Powiatem Kluczborskim oraz między Powiatem Janów Lubelski a Powiatem Kluczborskim i Powiatem Oleskim, gdzie na postawie wyroków sądowych dzieci zostały skierowanie do placówek opiekuńczo-wychowawczych. W załączniku 7- zmiany po stronie wydatków, wystąpiły przekroczenia w wykonaniu budżetu, dlatego też główne środki trzeba przenieść pomiędzy rozdziałami. Przeniesienia środków dotyczą przede wszystkim wniosków złożonych przez jednostki organizacyjne powiatu, a także koniecznością zapewnienia środków finansowych na sfinansowanie diet radnych powiatu kluczborskiego w czwartym kwartale 2008 roku. Odnośnie powyższego projektu radna Zając zapytała o środki wyszczególnione w pozycji 25 w załączniku 6. Pani Skarbnik określiła te środki jako otrzymane ze sprzedaży sprzętu przekazanego do Powiatu, a następnie przez niego sprzedanego. Środki ze sprzedaży zostały przekazane na utrzymanie Likwidatora do końca roku. Pani Kielar zapytała również o pozycję 23 tego załącznika, a mianowicie o podmioty z terenu Powiatu Kluczborskiego wyłonione w wyniku konkursów ofert. Pani Skarbnik określiła tą pozycje jako dotacje na realizację zadań pożytku publicznego. Padło także zapytanie p. Kielar o inne formy kształcenia osobno nie wymienione, pozycja ta znajduje się w załączniku nr 7. Pozycja ta określona została przez Panią Skarbnik jako Liceum Ogólnokształcące dla dorosłych, które w obecnej chwili nie funkcjonuje. Środki na ten cel zostały zaplanowane w budżecie, jednakże w wyniku nie kontynuowania działalności pozostałe środki cofnięto do Liceum Ogólnokształcącego. Członkowie komisji w drodze głosowania jednogłośnie przyjęli 10 głosami za, przy braku głosów przeciw i wstrzymujących się przedmiotowy projekt uchwały. Następnie Przewodnicząca Komisji przeszła do kolejnej uchwały Rady Powiatu zmieniającej uchwałę w sprawie zwrotu kosztów podróży służbowych radnych Rady Powiatu w Kluczborku. Kwestia zwrotu kosztów podróży służbowych wynika ze zmiany cen paliw i zwiększonymi kosztami eksploatacji pojazdów samochodowych, przyjęte stawki za
Członkowie komisji w drodze głosowania przyjęli 7 głosami za, przy wstrzymujących się 2 i przeciw 1 przedmiotowy projekt uchwały. Przewodnicząca Komisji przedstawiła członkom kolejny przygotowany na najbliższą sesję projekt uchwały zmieniającej uchwałę Nr XXII/199/2008 roku Rady do realizacji ze Środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na rok 2008. Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku mając na uwadze potrzeby osób niepełnosprawnych, proponuje przeniesienie niewykorzystanych środków z dofinansowania sportu, kultury i turystyki osób niepełnosprawnych na dofinansowanie przedmiotów ortopedycznych, środków pomocniczych i sprzętu rehabilitacyjnego. Przeniesienie środków umożliwi udzielenie dofinansowania dla większej liczby osób niepełnosprawnych dorosłych i dzieci w oparciu o złożone wnioski. Głos zabrała p. Skarbnik Powiatu określając tą uchwałę jako porządkującą budżet ponieważ na realizację jej zadań przeznaczono 1.145.182 zł, jednak po upływie półrocza okazuje się, że na niektóre zadania wydane zostały mniejsze środki, a te które zostały przekazano na zadania wymagające większych nakładów finansowych. Pani Kielar zapytała dlaczego na środki przeznaczone na dofinansowanie sportu, kultury, rekreacji i turystyki osób niepełnosprawnych nie zostały w pełni wykorzystane tylko przeniesiono je na inne zadania. Wicestarosta wyjaśnił, iż nie było chętnych na takie dofinansowanie, niepełnosprawni woleli dofinansowanie np. w postaci rehabilitacji czy sprzętu ortopedycznego. Członkowie komisji w drodze głosowania jednogłośnie przyjęli 10 głosami za, przy braku wstrzymujących się i przeciw przedmiotowy projekt uchwały. Następnie Przewodnicząca Komisji przeszła do stanowiska Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie propozycji podziału Narodowego Funduszu Zdrowia na sześć funduszy regionalnych. Rada Powiatu zamierza wyrazić swój kategoryczny sprzeciw wobec zawartego w projekcie ustawy o państwowym nadzorze nad systemem powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego zamiaru dokonania podziału Narodowego Fundusz Zdrowia na sześć Towarzystw Regionalnych, co jest jednoznaczne z likwidacją Opolskiego Oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia. Rada Powiatu stwierdzi, że połączenie w jedną instytucję oddziału opolskiego z jej odpowiednikiem w województwie śląskim, które razem stanowić będzie Towarzystwo Ubezpieczeniowe spowoduje, że środki przeznaczone na ochronę zdrowia w naszym województwie mogą być ograniczane mocą autonomicznych decyzji Publicznego Towarzystwa Ubezpieczeń Zdrowotnych. W związku z powyższym Rada Powiatu będzie domagać się pozostawienia w obecnej strukturze, wzorcowego w skali kraju Opolskiego Oddziału NFZ i będzie sprzeciwiać się jego likwidacji. Do powyższego stanowiska członkowie komisji nie zgłosili żadnych zapytań. Członkowie komisji w drodze głosowania jednogłośnie przyjęli 10 głosami za, przy braku głosów przeciw i wstrzymujących się stanowisko Rady Powiatu. Członkowie komisji analizowali również sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres od 20.08.2008 r. do 29.08.2008 r. Radna L. Łowicka nawiązując do sprawozdania z 29 sierpnia 2008 r. zapytała rodzaj sprzętu przewłaszczonego przez Powiat Kluczborski od SPZOZ ZOZ w Likwidacji w Kluczborku za kwotę 65.812,52 zł. W wyjaśnieniu Wicestarosta stwierdził, iż środki te stanowią kwotę jaka została zdjęta ze stanu księgowego, a w jej skład wchodzi m.in. sprzedaż samochodu marki polonez, który występuje tu po cenie zakupu, a sprzedany został za 1.000 zł. Pani Skarbnik dodała, że umowa przewłaszczenia sporządzona została na kwoty po cenie zakupu, natomiast wartość sprzętu po przeszacowaniu przez biegłego wyniosła 5.000 zł. Przewodnicząca Komisji zapytała o punkt 4 posiedzenia z dnia 20 sierpnia 2008 r. odnośnie pisma Dyrektora ZSP Nr 2 – Centrum kształcenia Ustawicznego w Kluczborku w sprawie utrzymania w szkole dwóch stanowisk wicedyrektora. Zarząd bowiem postanowił i podtrzymał wcześniejszą decyzję o likwidacji drugiego stanowiska wicedyrektora jednostki. P. Kielar uznała, że szkoła ta jest wyjątkowa, gdyż pracuje od 7.30 do późna wieczór, uczą najcięższa młodzież ze wszystkich placówek, a to co należy do pedagoga czy psychologa to są sprawy wychowawczo – opiekuńcze, nie mają oni kompetencji ani upoważnień, aby przyjmować czy załatwiać sprawy przeznaczone dla wicedyrektora. Radna Łowicka nawiązała także do pkt. 6 tegoż posiedzenia, który dotyczy utrzymania dodatku funkcyjnego „nauczyciela- konsultanta” dla Dyrektora Powiatowego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Kluczborku, spytała dlaczego likwiduje się stanowisko wicedyrektora skoro utrzymany zostaje dodatek dla „nauczyciela- konsultanta”, tym samym uznała, że drugie stanowisko wicedyrektora w tej placówce jest potrzebne. Wicestarosta w odpowiedzi uznał, że pieniądze z tego tytułu nie zostały zabrane tylko przekazane tejże placówce do rozdysponowania, problem wynika z tego, iż jeśli jakaś klasa uczy się po godzinach nie oznacza to, że zastępca dyrektora również musi tam przebywać po godzinach. Stwierdził, że na dzień dzisiejszy jest taka decyzja, która dotyczy także ZSP Nr 1, gdyż w placówce tej wicedyrektor zrezygnował ze swojego stanowiska. Radna Łowicka zapytała również czy jest już psycholog w Zespole Szkół Licealno- Technicznych. W odpowiedzi Przewodnicząca Komisji stwierdziła, że wyjaśniała tą sprawę, okazało się, że dyrektor tej placówki nie wygospodarował środków na ten cel, jak też nie wyraził chęci jego zatrudnienia, gdyż posiada pedagoga. Przewodnicząca zapytała o kwestię upoważnień udzielonych Dyrektorowi Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku na realizację projektów konkursowych pn. „Nowe Strategie” i „Nowe Perspektywy” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, oraz dwóm Członkom Zarządu Powiatu do zawarcia umów w sprawie realizacji „Programu wyrównywania różnic między regionami”. Pani Skarbnik Powiatu w odpowiedzi stwierdziła, że pełnomocnictwo to zostało udzielone przez Zarząd do podpisania umowy w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki z Wojewódzkim Urzędem Pracy, gdyż p. Dyrektor tegoż ośrodka starała się o te dwa programy, zbierała wszystkie dokumenty, dlatego też Zarząd udzielił jej tego pełnomocnictwa do podpisania umowy. Jeśli chodzi o „Program wyrównywania różnic między regionami” w ramach Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych Wicestarosta stwierdził, iż upoważnienie zostało udzielone w celu zakupu samochodu z PFRON dla wszystkich gmin, zakup pilotowany jest przez Powiat Kluczborski, który organizuje przetarg i przeprowadza całą procedurę dlatego zostało wystawione upoważnienie dla Członków Zarządu. Członkowie komisji w drodze głosowania jednogłośnie przyjęli 10 głosami za, przy braku głosów przeciw i wstrzymujących się niniejsze sprawozdanie. Ad.3. Wicestarosta poprosił o informację Komisję Oświaty w sprawie naboru do szkoły w Bogdańczowicach w tym roku. Przewodnicząca Komisji odpowiedziała, że wie o utworzeniu jednej klasy o dwóch profilach, ponieważ do jednej klasy: kultura ogrodnicza było tylko 5 chętnych, a do pozostałych było 12. Przewodnicząca Komisji rozdała materiały dotyczące zdawalności egzaminów zawodowych. Przewodnicząca poinformowała, że Dyrektorzy placówek otrzymali reprymendy od Pani Naczelnik, aczkolwiek jej zdaniem jeśliby przeanalizować zdawalność egzaminów w szkołach zawodowych to sytuacja naszych placówek nie jest taka zła w porównaniu do pozostałych placówek w naszym województwie czy nawet w całej Polsce. Przewodnicząca poinformowała, że materiały te przydadzą się na następne spotkanie. Następnie Przewodnicząca przeszła do kwestii sposobu realizacji subwencji oświatowych w naszych placówkach. Wskazała na materiały, które przekazano do Komisji Budżetu jednak na prośbę Przewodniczącej przekazane zostały do Komisji Oświaty pod kątem realizacji subwencji oświatowej. Materiały te dotyczą pierwszego półrocza, materiały odnośnie drugiego półrocza zostaną przygotowane, gdyż będą potrzebne na sesję. Przewodnicząca stwierdziła, że wnioski, które Komisja Oświaty przekazuje idą na Zarząd, który następnie przekazuje je do Wydziału Edukacji, który ponownie przekazuje je Komisji Oświaty. Obecnie Komisja nie otrzymała jeszcze odpowiedzi z Wydziału Edukacji. Ad.4. Przewodnicząca Komisji podziękowała wszystkim za udział w dzisiejszym posiedzeniu. Na tym protokół zakończono. Przewodniczący Komisji Przewodnicząca Komisji Władysław Zawadzki Irena Kielar Protokołowała Agnieszka Staliś