Uchwała Nr 42/143/2007
Zarządu Powiatu w Kluczborku
z dnia 11 grudnia 2007 r. w sprawie przyjęcia regulaminu Powiatowego Zespołu Socjalizacyjno-Interwencyjnego „Nasz Dom” Bogacia-Bąków Na podstawie Art.36 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz .U. z 2001r. Nr 142, poz.1592 z późn. zm.) Zarząd Powiatu w Kluczborku uchwala co następuje: §1. Przyjmuje się Regulamin Organizacyjny Powiatowego Zespołu Socjalizacyjno- Interwencyjnego „Nasz Dom” Bogacia-Bąków stanowiący załącznik do niniejszej Uchwały. § 2. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia. Zarząd Powiatu w Kluczborku: 1. Przewodniczący ......................................... Piotr Pośpiech 2.Członek .......................................................... Mieczysław Czapliński 3.Członek ........................................................... Otylia Skoczylas 4.Członek........................................................... Maciej Tomaszczyk Załącznik do Uchwały Nr 42/143/2001 Zarządu Powiat w Kluczborku z dnia 11 grudnia 2007 r. REGULAMIN ORGANIZACYJNY POWIATOWEGO ZESPOŁU SOCJALIZACYJNO - INTERWENCYJNEGO „NASZ DOM” BOGACICA - BĄKÓW ROZDZIAŁ I PRZEPISY OGÓLNE § 1. Ramowy program organizacyjny Powiatowego Zespołu Socjalizacyjno Interwencyjnego „Nasz Dom” Bogacica – Bąków określa zasady wewnętrznej organizacji oraz strukturę i zakres działania placówki socjalizacyjnej. § 2. Ilekroć w Regulaminie bez bliższego określenia jest mowa o: 1) Staroście – należy przez to rozumieć Starostę Kluczborskiego – Przewodniczącego Zarządu Powiatu. 2) PCPR – należy przez to rozumieć Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku. 3) Placówce – należy przez to rozumieć Powiatowy Zespołu Socjalizacyjno – Interwencyjnego „Nasz Dom” Bogacica – Bąków, jako typ placówki socjalizacyjnej. 4) Zespół – należy przez to rozumieć Powiatowy Zespołu Socjalizacyjno – Interwencyjnego „Nasz Dom” Bogacica – Bąków, jako typ placówki socjalizacyjnej. § 3. 1.Zespół dysponuje mieniem Powiatu niezbędnym do wykonywania zadań statutowych . 2.Mienie jest przekazane przez Zarząd Powiatu w formie decyzji o ustanowieniu trwałego zarządu . § 4. 1. Siedziba placówki znajduje się w Bogacicy. 46-243 Bogacica ul. Wiejska 2 2. Pełna nazwa placówki brzmi Powiatowy Zespół Socjalizacyjno – Interwencyjny „Nasz Dom” Bogacica – Bąków, która została utworzona na podstawie uchwały Nr XXVII/198/2005 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 31 marca 2005 r. § 5. 1. Do zakresu działania placówki socjalizacyjnej należy wykonywanie zadań wynikających w szczególności z: 1) Ustawy z dnia 12 marca o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64 z 2004 poz. 539) 2) Konwencji Praw Dziecka /Dz. U. Nr 120 z 1991r. poz. 526/ 3) Rozporządzenie Ministra Polityki Społecznej z 14 lutego 2005r. w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych /Dz. U. Nr 37 z 2005r. poz. 331/. 4) Rozporządzenie Ministra Polityki Społecznej z 23 grudnia 2004r. w sprawie udzielenia pomocy na usamodzielnienie , kontynuowanie nauki oraz zagospodarowanie /Dz. U. Nr 6 z 2005r. poz. 45/. 5) Art.47 ust.1 ustawy z dnia 5 czerwca 1988r. o samorządzie powiatowym ( Dz.U. Nr 91 poz.578 i nr.155 poz.1014) 6) Ustawa o finansach publicznych Dz.U.nr. 249 z dnia 20.12.2005r. z późniejszymi zmianami. 2. Zespół jest jednostką budżetową, której zasady gospodarki finansowej regulują przepisy dla jednostek budżetowych. 3. Zespół przygotowuje w oparciu o posiadana dokumentację projekty decyzji w sprawie odpłatności rodziców lub osób zobowiązanych za pobyt dziecka w placówce oraz przygotowuje pod względem merytorycznym projekty decyzji dla organu prowadzącego w sprawie umacniania wierzytelności z tytułu należności pieniężnych do których nie stosuje się przepisów ustawy – ordynacja podatkowa. § 6. Do zakresu działania zespołu należy wykonywanie: 1) zadań z zakresu administracji rządowej 2) zadań Samorządu powiatowego 3) innych zadań określonych uchwałami Rady lub Zarządu Powiatu Kluczborskiego § 7. 1. Zespół współpracuje z : 1) PCPR –ami i ośrodkami pomocy społecznej; właściwymi ze względu na miejsce zamieszkania lub pobytu rodzin wychowanków 2) ośrodkami adopcyjno-opiekuńczymi 3) sądami opiekuńczymi i ośrodkami kuratorskimi 4) policją 5) szkołami do których uczęszczali i uczęszczają wychowankowie 6) organizacjami zajmującymi się statutowo pomocą rodzinom i dzieciom 7) rodzinami biologicznymi dzieci, opiekunami wychowanków i rodzinami zaprzyjaźnionymi 8) poradniami psychologiczno-pedagogicznymi oraz innymi specjalistycznymi 9) kościołami i związkami wyznaniowymi 10) organizacjami charytatywnymi zajmujących się pracą na rzecz dzieci i rodzin 11) oraz innymi instytucjami. ROZDZIAŁ II ORGANY JEDNOSTKI § 8 1. Organami zespołu są: 1) Dyrektor 2) Zespół ds. okresowej oceny sytuacji dziecka 3) Zespół wychowawczy – Bąków 4) Zespół wychowawczy - Bogacica 5) Zespół ds. odpłatności dla rodziców lub osób zobowiązanych do alimentacji za pobyt w domu dziecka 2. Organem wnioskującym i opiniującym jest samorząd wychowanków. ROZDZIAŁ III STRUKTRA ORGANIZACYJNA § 9. 1. Placówką kieruje dyrektor odpowiedzialny za całokształt działalności placówki. 2. W placówce funkcjonują grupy pracowników: 1) pracownicy pedagogiczni: a) dyrektor b) wychowawcy c) terapeuci 2) pracownicy administracyjno-ekonomiczni: a) księgowy b) magazynier-intendent c) pracownik socjalny 3) pracownicy obsługi: a)palacz-konserwator b)sprzątaczka c)pracownik gospodarczy d) kucharki ROZDZIAŁ IV ORGANIZACJA PRACY PLACÓWKI § 10. 1. Publiczna placówka opiekuńczo-wychowawcza ze względu na specyfikę działania jest placówką socjalizacyjną. 2. Placówka zapewnia dzieciom całodobową opiekę i wychowanie oraz zaspakaja ich niezbędne potrzeby bytowe, rozwojowe w tym emocjonalne, społeczne, religijne 3. Placówka dysponuje 48 miejscami dla dzieci. 4. W budynku w Bogacicy 30 miejsc. 5. W budynku Bąków 18 miejsc. 6. Opieka wychowawcza sprawowana jest w godzinach od 600 do 2200. 7. Opiekę nocną w godzinach od 2200 do 600 sprawuje pracownicy nocni. 8. Czas pracy w placówce dostosowany jest do zadań placówki i potrzeb wychowanków: 1) czas pracy pracowników administracji i obsługi regulowany jest odrębnymi przepisami 2) czas pracy pracowników pedagogicznych odbywa się w godz.: od 600 do 2200 w tygodniu od 600 do 2200 w dni wolne od nauki. 9. Placówka zapewnia opiekę dzieciom z powiatu kluczborskiego, a w szczególnie uzasadnianych przypadkach także dzieciom z innych powiatów § 11. 1. Organizację wewnętrzną placówki a w szczególności: 1) liczbę etatów 2) regulamin organizacyjny, określa dyrektor w porozumieniu z organem prowadzącym. 2. Podział i zakres działań na stanowiskach pracy oraz rodzaje prowadzonych rejestrów i dokumentacji określa zarządzeniem dyrektor. 3. W celu realizacji określonych zdań dyrektor może powoływać zespoły i komisje zadaniowe. § 12. 1. Szczegółowe zakresy czynności pracowników określa dyrektor placówki po zaopiniowaniu przez zespół wychowawczy. 2. Pracownik potwierdza własnoręcznym podpisem przyjęcie powierzonego zakresu czynności. 3. Zakres czynności podlega włączenia do akt osobowych pracownika. § 13. 1. Do kompetencji dyrektora należy: 1) kierowanie placówką i reprezentowanie jej na zewnątrz 2) sprawowanie nadzoru nad właściwą realizacją standardów opieki i wychowania w placówce 3) kierowanie pracą zespołu ds. okresowej oceny sytuacji dziecka 4) dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym placówki i ponoszenie odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystanie a także organizowanie administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi placówki 5) sprawowanie nadzoru pedagogicznego w zakresie: a) opracowanie organizacji mierzenia jakości pracy placówki z uwzględnieniem lokalnych potrzeb, ustalając sposób jego wykonania, dokumentowania oraz wykorzystania wyników b) planowania, organizowania i przeprowadzania mierzenia jakości pracy placówki c) inspirowania i wspomagania wychowawców w spełnianiu przez nich wymagań w zakresie jakości pracy placówki oraz podejmowania nowatorstwa pedagogicznego d) gromadzenia informacji o pracy wychowawców w celu dokonywania oceny ich pracy według zasad określonych w odrębnych przepisach e) sprawuje nadzór nad realizacją standardów opieki i wychowania f) w przypadku nieobecności dyrektor w Zarządzeniu Dyrektora wskazuje osobę pełniącą obowiązki dyrektora. 2. Dyrektor wykonuje obowiązki pracodawcy dla zatrudnionych pracowników pedagogicznych, ekonomiczno-administracyjnych i obsługowych. 3. Do zadań dyrektora w kierowaniu placówką należy: 1) tworzenie warunków do realizacji zadań wychowawczych i opiekuńczych wg określonych standardów 2) kształtowanie twórczej atmosfery pracy w placówce, właściwych warunków pracy i stosunków pracowniczych 3) przedkładanie projektów innowacji i eksperymentów pedagogicznych w celu podjęcia uchwał 4) współprac z samorządem wychowanków 5) zapewnienie pomocy wychowawcom w realizacji ich zadań oraz doskonalenia zawodowego. 6) realizowanie zadań związanych z oceną pracy wychowawców 7) współdziałanie z zakładowymi organizacjami działającymi w placówce (wg odrębnych przepisów) 8) administrowanie zakładowym funduszem świadczeń socjalnych 9) zapewnienie odpowiedniego stanu, bezpieczeństwa i higieny pracy § 14. 1. Do kompetencji głównego księgowego należy w szczególności: 1) opracowywanie planów finansowych w zakresie gospodarki budżetowej i pozabudżetowej 2) opracowywanie sprawozdań z wykonania planów finansowych 3) nadzór nad przestrzeniem dyscypliny finansowej 4) prowadzenie dokumentacji wyposażenia placówki oraz organizowanie inwentaryzacji 5) sprawowanie kontroli wewnętrznej w zakresie finansowym 6) prowadzenie rachunkowości jednostki zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa 2. Do zadań pracownika socjalnego należy: 1) praca z rodziną dziecka 2) kontakt z instytucjami wspierającymi rodzinę dziecka 3) podejmowanie działań w celu unormowania sytuacji rodzinnej i umożliwienia dziecku powrotu do rodziny 4) działania w celi pomocy i usamodzielnienia wychowanków. ROZDZIAŁ V ZASADY GOSPODARKI FINANSOWEJ § 15. 1.Placówka jest jednostką budżetową , która pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu a pobrane dochody odprowadza na rachunek jednostki samorządu terytorialnego. 2.Podstawą gospodarki finansowej placówki jest plan dochodów i wydatków 3.Placówka może gromadzić na wydzielonym rachunku dochody własne jednostki uzyskiwane z spadków ,zapisów i darowizn w postaci pieniężnej na rzecz jednostki. 4.Placówka może uzyskiwać dochody budżetowe z : 1) odpłatności rodziców za pobyt dzieci w placówce 2) odpłatności wychowanków przebywających w placówce na podstawie umowy cywilnoprawnej, które odprowadza na rachunek jednostki samorządu terytorialnego . 5. Zasady gospodarki finansowej określa Zarządzenie Dyrektora w sprawie zasad rachunkowości, instrukcji obiegu dokumentów księgowych oraz instrukcji inwentaryzacyjnej. ROZDZIAŁ VI ZAKRES DZIAŁAŃ PRACOWNIKÓW PEDAGOGICZNYCH § 16. 1. Do podstawowych zadań wychowawców należy: 1) zapewnienie bezpieczeństwa i opieki nad powierzonymi wychowankami 2) tworzenie serdecznej atmosfery sprzyjającej rozwojowi uczuć i więzi emocjonalnych 3) utrzymywanie kontaktów z rodzicami wychowanków 4) wdrażanie wychowanków do przestrzegania higieny osobistej, porządku i czystości otoczenia, prac samoobsługowych i porządkowych, 5) współdziałanie z lekarzem i pielęgniarką w zakresie utrzymywania dobrego stanu zdrowia wychowanka oraz opieki w czasie choroby 6) współpraca ze szkołami do których uczęszczają wychowankowie oraz w miarę potrzeby udzielanie pomocy w nauce 7) stwarzanie warunków sprzyjających ujawnieniu i rozwojowi zainteresowań i uzdolnień wychowanków 8) stwarzanie warunków do rozwoju samorządnej działalności wychowanków 9) współdziałanie z ustanowionymi przez sąd rodzinny opiekunami i rodzinami zaprzyjaźnionymi w zakresie decyzji dot. podopiecznych, 10) przygotowanie wychowanków do usamodzielnienia a w szczególności: a) utrzymywanie systematycznej współpracy z rodziną zmierzającej do przywrócenia podstawowych warunków niezbędnych w organizacji samodzielnego życia b) pomoc w uzyskaniu samodzielnego mieszkania, stancji – współpraca z wydziałami lokalowymi właściwych Urzędów Miast i Gmin oraz z Ośrodkami Pomocy Społecznej c) utrzymywanie kontaktu z wychowankami w początkowym okresie ich samodzielnego życia 11) uczestniczenie w doskonaleniu zawodowym 12) prowadzenie dokumentacji grupy 13) udział w posiedzeniach zespołu ds. okresowej oceny sytuacji dziecka. ROZDZIAŁ VII ZASADY PODPISYWANIA PISM, DOKUMENTÓW FINANSOWYCH, DECYZJI I INNYCH AKTÓW § 17. 1. Przelewy i czeki podpisują: 1) dyrektor 2) główny księgowy 2. Szczegółowe zasady podpisywania, parafowania i obiegu dokumentów księgowych ustalone są odrębną instrukcją: „Instrukcja w sprawie obiegu i kontroli dokumentów księgowych w Powiatowym Zespole Socjalizacyjno – Interwencyjnym „Nasz Dom” Bogacica – Bąków wprowadzonej Zarządzeniem Dyrektora z dnia 17.08.2005r. § 18. 1. Zarządzenia, polecenia służbowe, decyzje administracyjne oraz korespondencję podpisuje Dyrektor i w ramach przyznanych upoważnień osoba upoważniona. 2. Szczegółowe zasady podpisywania, parafowania pism i dokumentów określa obowiązująca Instrukcja Kancelaryjna Powiatowego Zespołu Socjalizacyjno – Interwencyjnego „Nasz Dom” Bogacica – Bąków wprowadzona Zarządzeniem z dnia 17.08.2005r.r. § 19. 1. Organizacja i porządek pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracodawcy określa Regulamin Pracy. ROZDZIAŁ VIII POSTANOWIENIA KOŃCOWE § 20. 1. Spory kompetencyjne pomiędzy organami Zespołu rozstrzyga Dyrektor. 2. Spory pomiędzy Dyrektorem a organami Zespołu rozstrzyga Starosta Kluczborski. § 21. Wszelkie zmiany w Regulaminie wymagają Uchwały Zarządu Powiatu w Kluczborku