Protokół Nr 12
z posiedzenia Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 27 listopada 2007r.
Przewodniczyła Przewodnicząca Komisji – Irena Kielar.
Lista obecności w załączeniu.
Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:
- Wanda Słabosz – Skarbnik Powiatu,
- Jolanta Krzysztofczyk - Naczelnik Wydziału Edukacji i Sportu
Starostwa Powiatowego w Kluczborku,
- Iwona Solisz – Powiatowy Konserwator Zabytków.
Porządek posiedzenia:
- Otwarcie posiedzenia.
- Wizyta członków Komisji w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kluczborku oraz Młodzieżowym Domu Kultury w Kluczborku.
- Omówienie materiałów na sesję Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 29.11.2007r.
- Wolne wnioski,
- Zamknięcie posiedzenia.
Ad. 1.
Przewodnicząca komisji przywitała wszystkich zebranych i przedstawiła porządek posiedzenia. Do przedstawionego porządku członkowie komisji nie wnieśli uwag jednogłośnie go zatwierdzając.
Naczelnik Wydziału Edukacji i Sportu przygotowała materiały dotyczące planowanego naboru do klas pierwszych w roku szkolnym 2008/2009. Pani Irena Kielar poprosiła członków Komisji o zapoznanie się z przedmiotową informacją, która zostanie omówiona na następnym posiedzeniu.
Ad. 2.
Przewodnicząca Komisji poinformowała, że punkt drugi porządku posiedzenia został przeprowadzony w terenie w dwóch placówkach oświatowych powiatu kluczborskiego tj.: Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kluczborku oraz Młodzieżowym Domu Kultury
w Kluczborku. W trakcie wizyty członkowie Komisji zapoznali się z warunkami pracy oraz problemami i osiągnięciami w ostatnim okresie. Uwagi i spostrzeżenia przedyskutowano a są one następujące:
- na podstawie opinii dyrektora Anety Kieslich stwierdzono trudności w dotarciu dzieci
niepełnosprawnych na II piętro budynku Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej,
- brak sali do rehabilitacji (w okresie letnim temperatura w pomieszczeniu dochodzi
do 30oC)
W Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kluczborku jest zatrudnionych 6 pedagogów,
5 psychologów, 2 logopedów i trzech pracowników obsługi.
Pracownicy poradni wypracowują granty, opracowują własne programy, wykazują również chęć uczestniczenia w szkoleniach, ale niestety środki finansowe są ograniczone. Chętnie podejmują też studia podyplomowe, których koszt wynosi około 4 tys. zł a Poradnia może dofinansować tylko kwotę 500 lub 1000 zł. Jednostka boryka się z problemami właściwej bazy za zajęcia terapeutyczne. Sala jest zawilgocona, ponieważ została trzykrotnie zalana przez lokatora, który mieszka powyżej. Budynek jest własnością powiatu kluczborskiego dlatego też zdarzenie to zostało zgłoszone do Biura Funduszy Pomocowych, Mienia Powiatu
i Promocji Powiatu Starostwa Powiatowego w Kluczborku.
Komisja ustaliła następujące wnioski:
- przeanalizować możliwość zmiany w najbliższych latach lokalizacji poradni
Psychologiczno-Pedagogicznej aby mogła właściwie realizować swoje zadania,
- rozważyć możliwość częściowego dofinansowania dla pracowników pedagogicznych,
którzy podejmą studia podyplomowe,
- udzielenie pomocy przy likwidacji zniszczeń sali rehabilitacyjnej.
Natomiast wizyta w Młodzieżowym Domu Kultury w Kluczborku odbyła się w celu omówienia rodzajów zajęć pozalekcyjnych, osiągnięć. Informacji dla Komisji udzielał dyrektor placówki Pan Tadeusz Michalkiewicz. Zapoznano się również z wyposażeniem sal plastycznych i urządzeniami. Taka baza powinna być wykorzystana dla dzieci i młodzieży uzdolnionej w tym zakresie.
Ad. 3.
Przewodnicząca Pani Irena Kielar przystąpiła do omawiania materiałów na sesję Rady Powiatu w Kluczborku w następujących sprawach:
- projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr VII/30/2007 Rady Powiatu w Kluczborku
w sprawie uchwalenia budżetu powiatu Kluczborskiego na 2007 rok.
Projekt uchwały wprowadza zmiany w planie dochodów budżetu powiatu, które spowodują zwiększenie planowanych dochodów w budżecie na 2007 rok o kwotę 606.368,00 zł. Wprowadza się również zmiany w planie wydatków budżetu powiatu, które powodują zwiększenie planowanych wydatków o kwotę 606.368,00 zł.
Projekt uchwały wprowadza zmiany:
- w planie wydatków inwestycyjnych na 2007 rok,
- w ramach wydatków bieżących działu 801, rozdział 80130 – szkoły zawodowe, wyodrębnia się wydatki majątkowe na kwotę 3.037,00 zł
- w ramach wydatków bieżących działu 852, rozdział 85202 – domy pomocy społecznej, wyodrębnia się wydatki majątkowe na kwotę 15.240,00 zł
- w ramach wydatków bieżących działu 854, rozdział 85403 – specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze, wyodrębnia się wydatki majątkowe na kwotę 6.000,00 zł.
Ponadto zostaną wprowadzone zmiany w planie finansowym Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym. Zmiana planu finansowego wynika ze wzrostu planowanych przychodów funduszu w 2007 roku.
Pani Skarbnik poinformowała, że do budżetu została wprowadzona kwota subwencji ogólnej w wysokości 171.376 zł. Środki te zostaną przeznaczone dla Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Kluczborku. Ponadto otrzymano dotację z Ministerstwa
Rolnictwa dla Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Bogdańczowicach w kwocie 297.360 zł z przeznaczeniem na realizacje inwestycji i zakupów inwestycyjnych.
Przewodnicząca oraz członkowie Komisji jednogłośnie przyjęli projekt uchwały.
- projekt uchwały w sprawie udzielania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie
lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków.
Przewodnicząca zapytała, dla których zabytków w powiecie kluczborskim może być udzielona dotacja w wysokości 50% a dla których 100%?
Pani Iwona Solisz – Powiatowy Konserwator Zabytków wyjaśniła, że dopiero po podjęciu uchwały będzie można to stwierdzić, ponieważ jest to projekt uchwały, który wyznacza „ścieżki” dotowania prac w obiektach zabytkowych. Ona normuje pewne zasady, które będą realizowane w formie uchwał szczegółowych, czyli dopiero w momencie złożenia wniosku przez właściciela obiektu zabytkowego będzie można rozpatrywać jaki rodzaj dotacji mu się należy. Przewodnicząca zapytała również czy wpłynęły już jakieś wnioski w sprawie udzielenia przedmiotowej dotacji?
Pani Solisz powiedziała, że wniosków takich jeszcze nie ma, ponieważ dopóki nie zostanie podjęta uchwała przez Radę Powiatu informacje o możliwości udzielania dotacji nie mogą być rozpowszechniane. Termin na składanie wniosków został wyznaczony na 30 kwietnia 2008 roku. Dotacja będzie mogła być udzielona osobie fizycznej lub jednostce organizacyjnej będącej właścicielem lub posiadaczem zabytku wpisanego do rejestru albo posiadająca taki zabytek w trwałym zarządzie.
Przewodnicząca wraz z członkami Komisji jednogłośnie przyjęli projekt uchwały.
- projekt uchwały w sprawie udzielania stypendiów Starosty Kluczborskiego dla uczniów szkół, dla których organem prowadzącym jest Powiat Kluczborski.
Pani Irena Kielar zadała pytanie: czy jeżeli na przykład w Zespole Szkół Ogólnokształcących w Kluczborku jest więcej uzdolnionych uczniów i różne typy szkół czy tylko jedno stypendium może zostać udzielone?
Naczelnik Wydziału Edukacji i Sportu wyjaśniła, że stypendium będzie udzielane dla jednego ucznia z danego typu szkoły. Stypendium przeznaczone jest dla uczniów następujących typów szkół dla młodzieży, wchodzących w skład zespołów szkół: gimnazjum, liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego, technikum i zasadniczej szkoły zawodowej.
O stypendium Starosty Kluczborskiego mogą ubiegać się uczniowie, którzy uzyskali ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych w roku szkolnym poprzedzającym złożenie wniosku średnią ocen:
- w gimnazjum, liceum ogólnokształcącym, liceum profilowanym, technikum
co najmniej 5,0
- w zasadniczej szkole zawodowej co najmniej 4,5.
Wysokość stypendium nie może być niższa niż 150,00 zł i nie wyższa niż 250,00 zł miesięcznie a dla uczniów klas programowo najwyższych – jednorazowo nie niższa niż 1500,00 zł i nie wyższa niż 2500,00 zł. Wysokość stypendium w danym roku budżetowym określa Zarząd Powiatu w Kluczborku.
Przewodnicząca oraz członkowie Komisji jednogłośnie przyjęli projekt uchwały.
- projekt uchwały w sprawie powiadomienia Skarbnika Powiatu i Sekretarza Powiatu
o obowiązku przedłożenia oświadczenia lustracyjnego. Projekt uchwały upoważnia
Przewodniczącego Rady Powiatu do powiadomienia Skarbnika Powiatu i Sekretarza
Powiatu o obowiązku przedłożenia Radzie powiatu w Kluczborku oświadczenia
lustracyjnego oraz poinformowania Skarbnika Powiatu i Sekretarza Powiatu o skutku
niedopełnienia tego obowiązku.
Przewodnicząca oraz członkowie Komisji jednogłośnie przyjęli projekt uchwały.
- projekt uchwały w sprawie przystąpienia do Stowarzyszenia Gmin Polskich Euroregionu
Pradziad. Po podjęciu uchwały Powiat Kluczborski przystąpi jako członek zwyczajny
do Stowarzyszenia Gmin Polskich Euroregionu Pradziad z siedzibą w Prudniku. Stowarzyszenie opiera swoją działalność na społecznej pracy członków a jego celem jest między innymi wszechstronna działalność na rzecz rozwoju polsko-czeskich terenów przygranicznych przede wszystkim w dziedzinach: planowania gospodarki przestrzennej, ochrony środowiska naturalnego, turystyki, sportu i rekreacji, transportu i łączności, zapobiegania przestępczości, wzajemnej pomocy na wypadek katastrof i klęsk żywiołowych. Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez wspieranie działań gmin i powiatów oraz osób prawnych i fizycznych, które odpowiadają celom Stowarzyszenia, organizowanie i udział
w organizacji imprez gospodarczych, kulturalnych, turystycznych i sportowych oraz sympozjów, seminariów, konferencji itp. służących realizacji celów stowarzyszenia, współdziałanie z władzami i instytucjami odpowiedzialnymi za wdrażanie funduszy pomocowych oraz innymi organizacjami zainteresowanymi działalnością stowarzyszenia, współpracę z pokrewnymi stowarzyszeniami krajowymi i zagranicznymi.
Przystępując do SGPEP powiat Kluczborski zobowiązuje się do opłacania składki członkowskiej w wysokości uchwalonej przez Walne Zebranie Członków. W roku 2008 wysokość składki wynosić będzie 0,063 PLN od mieszkańca.
Przewodnicząca i członkowie Komisji jednogłośnie przyjęli projekt uchwały.
- projekt uchwały w sprawie uchylenia Uchwały nr XVII/92/2007 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 11 października 2007 roku w sprawie wyrażenia zgody na dzierżawę na okres 10 lat w trybie bezprzetargowym nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Kluczborskiego.
Wydział Nadzoru i Kontroli Opolskiego Urzędu Wojewódzkiego opiniując przedmiotową uchwałę wyraził wątpliwość co do zgodności jej z prawem, uwzględniając stanowisko
jakie wyraził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w wyroku z dnia 21.04.2005r.
Zgodnie z art. 37 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami w drodze przetargu
są sprzedawane nieruchomości stanowiące własność skarbu państwa oraz jednostek
samorządu terytorialnego lub ich związków. Wyjątki od tej zasady oraz prawne formy
zbycia nieruchomości w trybie bezprzetargowym zostały enumeratywnie wymienione
w art. 37 ust. 2 pkt. 1 – 11 oraz w ust. 3 ustawy art. 37 ust. 4 dotyczący oddawania
w dzierżawę lub najem nieruchomości stanowiących własność jednostki samorządu
terytorialnego, zgodnie z niepublikowanym wyrokiem WSA odwołuje się do wskazanych
wyżej przesłanek co nie zostało uwzględnione przy podejmowaniu uchwały
Nr XVII/92/2007.
Przewodnicząca oraz członkowie Komisji jednogłośnie przyjęli projekt uchwały.
Następnie Pani Irena Kielar przeszła do omawiania sprawozdania z działalności Zarządu
Powiatu za okres od 29.10.2007r. do 15.11.2007r.
Przewodnicząca zadała pytanie odnośnie punktu 3 z posiedzenia Zarządu Powiatu z dnia
29 października 2007r. w sprawie liczby uczestników zajęć w Młodzieżowym Domu Kultury
w Kluczborku.
Pani Jolanta Krzysztofczyk odpowiedziała, że członek Zarządu Powiatu Maciej Tomaszczyk
chciał się zorientować ilu jest uczniów z poszczególnych gmin biorących udział w zajęciach
w Młodzieżowym Domu Kultury w Kluczborku. Na podstawie uzyskanych informacji
z Gminy Byczyna uczestniczy w zajęciach tylko jeden uczeń. Aby zwiększyć liczbę uczniów
zaproponowano Panu Tomaszczykowi aby Gmina zorganizowała dojazd dla dzieci.
Radna Lidia Łowicka zgłosiła zapytanie do punktu 5 z posiedzenia Zarządu Powiatu
z dnia 29 października 2007 roku w sprawie notatki służbowej dotyczącej funkcjonowania
Oddziału Laryngologicznego Szpitala Powiatowego w Kluczborku.
Przewodnicząca Komisji zaproponowała aby udzielenie odpowiedzi na powyższe pytanie
przełożyć na posiedzenie Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego w której
uczestniczą również członkowie Zarządu Powiatu oraz ordynator Oddziału
Laryngologicznego. Posiedzenie odbędzie się również 27 października o godz. 13oo.
Przewodnicząca Komisji zgłosiła pytanie w sprawie punktu 2 z posiedzenia Zarządu Powiatu
z dnia 8,13,15 listopada 2007r. w sprawie pozytywnego rozpatrzenia wniosku Dyrektora
Zespołu Szkół Licealno-Technicznych w Kluczborku w sprawie wyrażenia zgody na
utworzenie z dniem 01.01.2008r. drugiego stanowiska wicedyrektora szkoły oraz zwiększenie
zatrudnienia w administracji o 0,25 etatu i obsługi o 0,75 etatu.
Pan Robert Wietrzyk zapytał również czy jest zasadne utworzenie drugiego stanowiska
wicedyrektora w ZSL-T w Kluczborku.
Naczelnik Wydziału Edukacji i Sportu wyjaśniła, że Zespół Szkół Licealno-Technicznych
w Kluczborku jest szkołą, która się rozwija, w szkole ciągle przybywa obowiązków.
Zwiększa się również liczba oddziałów i uczniów. Ponadto jest wzrost zadań w szkolnictwie
ponadgimnazjalnym np. współpraca z pracodawcami tj. szukania i opracowywania
programów autorskich, szukania, kontrolowania praktyk. Stanowisko pierwszego
wicedyrektora szkoły tworzy się od 12 oddziałów, natomiast stanowisko drugiego
wicedyrektora tworzy się za zgodą organu prowadzącego. Pani Krzysztofczyk
poinformowała, że to dyrektor szkoły zwrócił się z wnioskiem w sprawie wyrażenia zgody
na utworzenie drugiego stanowiska wicedyrektora szkoły oraz zwiększenie zatrudnienia
w administracji i obsłudze o 1 etat.
Radny Robert Wietrzyk poprosił o wyjaśnienie w sprawie zwiększenia zatrudnienia
w administracji o 0,25 etatu i obsługi o 0,75 etatu.
Pani Jolanta Krzysztofczyk wyjaśniła, że wzrost zatrudnienia w obsłudze o 0,75 etatu: 0,35
dla konserwatora, który obecnie zatrudniony jest na 0,65 etatu(dopełnienie do całego etatu)
oraz o 0,4 dla pań sprzątających obecnie zatrudnionych na 0,9 etatu (dopełnienie do całych
etatów). Działania te podniosą koszt wynagrodzenia pracowników, ale równocześnie pozwolą
sprawniej funkcjonować szkole. Natomiast zwiększenie etatu w administracji o 0,25 etatu
jest dla osoby pracującej na 1 etatu w sekretariacie młodzieżowym. Sekretariat młodzieżowy
pracuje do godz. 1200 . Rodzice zgłaszali do dyrekcji, że sekretariat młodzieżowy czynny
jest zbyt krótko i maja trudności w załatwianiu spraw.
Przewodnicząca Komisji zadała pytanie w sprawie punktu 9 z posiedzenia Zarządu Powiatu
Z dnia 08,13,15 listopada 2007r. w sprawie wniosku Specjalnego Ośrodka Szkolno-
Wychowawczego w Kluczborku w sprawie wyrażenia zgody na wykorzystanie
zaoszczędzonych środków finansowych uzyskanych z oszczędności na płacach pracowników
administracji i obsługi na adaptację pomieszczenia na pracownię komputerową.
Naczelnik Wydziału Edukacji i Sportu wyjaśniła, że oszczędności powstały z następujących
powodów: jedna z pracownic przeszła na emeryturę i przez trzy miesiące nikt nie był
zatrudniony na tym stanowisku, jest też osoba, która przebywa na zwolnieniu lekarskim.
Sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu zostało przyjęte przez Przewodniczącą
oraz członków komisji.
Ad. 4.
Komisja Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny Rady Powiatu nie zgłosiła
żadnych wolnych wniosków.
Ad. 5.
W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia Przewodnicząca Komisji podziękowała
wszystkim zebranym za udział i zamknęła posiedzenie komisji.
Irena Kielar