Protokół Nr 11/2007
Z posiedzenia Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 27 listopada 2007r. Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Mirosław Misiak Lista obecności w załączeniu. Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli: Kryzysowego i Promocji Zdrowia Starostwa Powiatowego w Kluczborku. Porządek posiedzenia: Ad. 1. Przewodniczący Komisji przywitał wszystkich zebranych i przedstawił porządek dzisiejszego posiedzenia. Do porządku nie wniesiono żadnych uwag jednogłośnie go zatwierdzając. Ad. 2. Pani Wanda Słabosz – Skarbnik Powiatu omówiła projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr VII/30/2007 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2007 rok. Pani Skarbnik poinformowała, że główną przyczyną zwołania sesji jest wprowadzenie do budżetu kwoty 297.360 zł pochodzącej z budżetu państwa a konkretnie z Ministerstwa Rolnictwa na zakup wyposażenia do Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych – Rolnicze Centrum Kształcenia Ustawicznego w Bogdańczowicach. Wyposażenie jest wymienione w załączniku nr 3 wydatków inwestycyjnych na 2007 rok Projekt uchwały wprowadza zmiany w planie dochodów budżetu powiatu, które spowodują zwiększenie planowanych dochodów w budżecie na 2007 rok o kwotę 606.368,00 zł. Wprowadza się również zmiany w planie wydatków budżetu powiatu, które powodują zwiększenie planowanych wydatków o kwotę 606.368,00 zł. Projekt uchwały wprowadza zmiany: Ponadto zostaną wprowadzone zmiany w planie finansowym Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym. Zmiana planu finansowego wynika ze wzrostu planowanych przychodów funduszu w 2007 roku. Pani Skarbnik poinformowała, że do budżetu została wprowadzona kwota subwencji ogólnej w wysokości 171.376 zł. Środki te zostaną przeznaczone dla Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Kluczborku. Przewodniczący oraz członkowie Komisji przyjęli w/w projekt uchwały Rady Powiatu. Następny omawiany projektem uchwały dotyczy zasad udzielania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków. Projekt uchwały dotyczy udzielania dotacji celowej na dofinansowanie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych, wyszczególnionych w art. 77 ustawy z dnia 23 lipca 2003r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków, znajdującym się na terenie powiatu kluczborskiego. Dotacja będzie mogła być udzielona osobie fizycznej lub jednostce organizacyjnej będącej właścicielem lub posiadaczem zabytku wpisanego do rejestru albo posiadająca taki zabytek w trwałym zarządzie. Wysokość udzielanej dotacji to 50% nakładów koniecznych na wykonanie prac. Przyznanie dotacji odbywa się na podstawie wniosków złożonych przez właściciela lub posiadacza zabytku wpisanego do rejestru. Określa się następuje terminy składania wniosków o dotacje: - do 30 września- wnioski o dotacje na następny rok, - w 2008r. obowiązuje jednorazowo termin składania wniosków do 30 kwietnia 2008r. na rok 2008, - w każdym czasie w przypadku zaistnienia okoliczności. Przewodniczący oraz członkowie Komisji przyjęli w/w projekt uchwały Rady Powiatu. Kolejnym projektem uchwały jaki analizowali członkowie komisji był projekt w sprawie zasad udzielania stypendium Starosty Kluczborskiego dla uczniów szkół, dla których organem prowadzącym jest Powiat Kluczborski. Stypendium przeznaczone jest dla uczniów następujących typów szkół dla młodzieży, wchodzących w skład zespołów szkół; gimnazjum, liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego, technikum i zasadniczej szkoły zawodowej. O stypendium Starosty Kluczborskiego mogą ubiegać się uczniowie, którzy uzyskali ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych w roku szkolnym poprzedzającym złożenie wniosku średnią ocen: - w gimnazjum, liceum ogólnokształcącym, liceum profilowanym, technikum co najmniej 5,0 - w zasadniczej szkole zawodowej co najmniej 4,5. Przewodniczący oraz członkowie Komisji przyjęli w/w projekt uchwały Rady Powiatu. Przewodniczący Komisji przedstawił projekt uchwały w sprawie powiadomienia Skarbnika Powiatu i Sekretarza Powiatu o obowiązku przedłożenia oświadczenia lustracyjnego. Projekt uchwały upoważnia Przewodniczącego Rady Powiatu do powiadomienia Skarbnika Powiatu i Sekretarza Powiatu o obowiązku przedłożenia Radzie powiatu w Kluczborku oświadczenia lustracyjnego oraz poinformowania Skarbnika Powiatu i Sekretarza Powiatu o skutku niedopełnienia tego obowiązku. Przewodniczący oraz członkowie Komisji przyjęli w/w projekt uchwały Rady Powiatu. Następnym omawianym projektem uchwały był projekt w sprawie przystąpienia do Stowarzyszenia Gmin Polskich Euroregionu Pradziad. Po podjęciu uchwały Powiat Kluczborski przystąpi jako członek zwyczajny do Stowarzyszenia Gmin Polskich Euroregionu Pradziad z siedzibą w Prudniku. Stowarzyszenie opiera swoją działalność na społecznej pracy członków a jego celem jest między innymi wszechstronna działalność na rzecz rozwoju polsko-czeskich terenów przygranicznych przede wszystkim w dziedzinach: planowania gospodarki przestrzennej, ochrony środowiska naturalnego, turystyki, sportu i rekreacji, transportu i łączności, zapobiegania przestępczości, wzajemnej pomocy na wypadek katastrof i klęsk żywiołowych. Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez wspieranie działań gmin i powiatów oraz osób prawnych i fizycznych, które odpowiadają celom Stowarzyszenia, organizowanie i udział w organizacji imprez gospodarczych, kulturalnych, turystycznych i sportowych oraz sympozjów, seminariów, konferencji itp. służących realizacji celów stowarzyszenia, współdziałanie z władzami i instytucjami odpowiedzialnymi za wdrażanie funduszy pomocowych oraz innymi organizacjami zainteresowanymi działalnością stowarzyszenia, współpracę z pokrewnymi stowarzyszeniami krajowymi i zagranicznymi. Przystępując do SGPEP powiat Kluczborski zobowiązuje się do opłacania składki członkowskiej w wysokości uchwalonej przez Walne Zebranie Członków. W roku 2008 wysokość składki wynosić będzie 0,063 PLN od mieszkańca. Przewodniczący oraz członkowie Komisji przyjęli w/w projekt uchwały Rady Powiatu. Kolejny projekt uchwały dotyczy uchylenia Uchwały Nr XVII/92/2007 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 11 października 2007 roku w sprawie wyrażenia zgody na dzierżawę na okres 10 lat w trybie bezprzetargowym nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Kluczborskiego. Wydział Nadzoru i Kontroli Opolskiego Urzędu Wojewódzkiego opiniując przedmiotową uchwałę wyraził wątpliwość co do zgodności jej z prawem, uwzględniając stanowisko jakie wyraził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w wyroku z dnia 21.04.2005r. Zgodnie z art. 37 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami w drodze przetargu są sprzedawane nieruchomości stanowiące własność skarbu państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków. Wyjątki od tej zasady oraz prawne formy zbycia nieruchomości w trybie bezprzetargowym zostały enumeratywnie wymienione w art. 37 ust. 2 pkt. 1 – 11 oraz w ust. 3 ustawy art. 37 ust. 4 dotyczący oddawania w dzierżawę lub najem nieruchomości stanowiących własność jednostki samorządu terytorialnego, zgodnie z niepublikowanym wyrokiem WSA odwołuje się do wskazanych wyżej przesłanek co nie zostało uwzględnione przy podejmowaniu uchwały Nr XVII/92/2007. Przewodniczący oraz członkowie Komisji przyjęli w/w projekt uchwały Rady Powiatu. Członkowie komisji zapoznali się również ze sprawozdaniem z działalności Zarządu Powiatu za okres od 29.10.2007r. do 15.11.2007r. nie wnosząc do niego zapytań. Przewodniczący Pan Mirosław Misiak udzielił wyjaśnienia w sprawie punktu 5 sprawozdania z dnia 29 października 2007r. w sprawie notatki służbowej dot. funkcjonowania Oddziału Laryngologicznego Szpitala Powiatowego w Kluczborku. Jako ordynator oddziału laryngologicznego pozwolił sobie napisać notatkę służbową i przedstawić ją Zarządowi Powiatu. Notatka dotyczy aktualnie zajmowanych pomieszczeń oraz warunków pracy personelu. Oddział w obecnej formie może istnieć jeszcze kilka lat i czas ten powinien zostać pilnie wykorzystany na działania dostosowawcze. W tym czasie należy również zadbać o uzupełnienie i unowocześnienie posiadanego sprzętu i narządzi. Powyższe działania są zgodne z oczekiwaniami społecznymi i interesem szpitala. Ich zaniedbanie spowoduje brak możliwości rozwojowych oraz obniżenie pozycji oddziału w regionie a w konsekwencji prawdopodobne będzie ograniczenie jego funkcji do trybu jednodniowego lub zamknięciem z przyczyn administracyjnych. Doraźnie należy zmodernizować ciąg komunikacyjny przy RUM, uruchamiając istniejące wejście po drugiej stronie korytarza i przegradzając ścianką korytarz przy windzie z zachowaniem drogi ewakuacyjnej. Obecnie przy windzie krzyżują się drogi obu oddziałów poczekalnia dla interesantów RUM, co stanowi zagrożenie epidemiologiczne. Ad. 3. Przewodniczący Komisji – Mirosław Misiak poruszył problem trzeciej karetki w Wołczynie. Jest to fakt medialny i niezrozumiały dlaczego w powiecie oleskim mają być cztery karetki pogotowia a w powiecie kluczborskim tylko dwie. Pan Misiak przeprowadził rozmowę z Burmistrzem Wołczyna o zorganizowaniu akcji społecznej np. zbierania podpisów. Na razie sprawa jest odłożona do czasu powołania nowego wojewody. Starosta – Piotr Pośpiech poinformował, że wraz Mieczysławem Zalecińskim- Naczelnikiem Wydziału Spraw Obywatelskich Zarządzania Kryzysowego i Promocji Zdrowia był w Urzędzie Wojewódzkim aby dowiedzieć się o szczegóły takiej decyzji a szczególnie rozdźwięk tej decyzji w stosunku do prezentowanych na początku roku rozwiązań, które były prezentowane publicznie wobec właściwych przedstawicieli wszystkich powiatów. Powiat Kluczborski znajdował się w planie jako lokalizacja zespołu wyjazdowego typu „p”. W ślad za tym nadeszła odpowiedź W piśmie przedstawiona jest informacja, że istotnym warunkiem ograniczającym realizację zamierzeń planowanych w rozmieszczeniu zespołów wyjazdowych jest wysokość środków budżetowych przeznaczonych na zawieranie umów na świadczenia ratownicze. Środki zaplanowane w budżecie państwa na 2008 rok dla województwa opolskiego są również niewystarczające. W przypadku zwiększenia kwoty dotacji budżetowej na przedmiotowy cel o który wystąpiono do Ministra Zdrowia możliwe będzie zakontraktowanie świadczeń ratowniczych dla dodatkowego zespołu wyjazdowego z lokalizacją w Wołczynie jako zadanie pierwszoplanowe jeszcze w 2008 roku. Jako rozwiązanie tymczasowe proponuje się uzgodnienie z dysponentem zespołów wyjazdowych tj. Falck Medycyna sp. z o.o. dotyczące zmiany miejsca wyczekiwania jednego ambulansu p z dotychczas zakontraktowanych w obszarze powiatu kluczborskiego z Kluczborka do Wołczyna. Przewodniczący Komisji powiedział, że słyszał od kolegów z Falck Medycyna, że być może jedna karetka zostanie zmieniona na karetkę ratowniczą. Dlatego też przewodniczący zwrócił się z prośbą o sprawdzenie czy rzeczywiście są takie zamiary. Starosta poinformował, że zostanie ponownie sporządzony wniosek do Wojewody Opolskiego w sprawie lokalizacji karetki pogotowia w Wołczynie. Następną sprawą, o której dyskutowała Komisja jest sprawa Szpitalnego Oddziału Ratunkowego. Starosta: na gruncie protestów w ochronie zdrowia podpisano porozumienia na dość wygórowane żądania pracowników szpitali. Te zobowiązania przekraczają możliwości szpitali i sygnały o tym, że próbuje się różnicować wartości punktu docierały do powiatów już latem. W związku z tym wraz z Prezesem Powiatowego Centrum Zdrowia w Kluczborku do Dyrektora Opolskiego Oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia – Kazimierza Łukawiekiego. W dniu 24 sierpnia bieżącego roku odbył się konwent starostów poświęcony również sprawą różnicowania punktów w przyszłorocznym kontraktowaniu. Konwent przyjął stanowisko zdecydowanie przeciwne różnicowaniu wartości punktu na oddziałach zabiegowych. Na następnym konwencie przedstawiono sprawę, że w województwie opolskim poziom kontraktowania jest najwyższy w kraju. Niepokojącym był fakt, że próbowano rozmawiać o różnicowaniu punktu co oczywiście nie jest korzystne dla przychodów szpitala. Zatem zaproponowano aby szpitale marszałkowskie oraz szpitale powiatowe w których funkcjonują szpitalne oddziały ratunkowe zakontraktować na nieco wyższym poziomie na SOR oraz na oddziałach zabiegowych. Natomiast przełożenie tego na oddziały zabiegowe i zróżnicowanie finansowania wśród szpitali powiatowych, które mają oraz te które nie mają SOR nie spotyka się ze zrozumieniem. W roku bieżącym był okres zapisywania i zatwierdzania planu medycznego zabezpieczenia województwa opolskiego, w którym zatwierdzono rzecz następującą: Kluczbork zapisano w planie jako izbę przyjęć w standardzie SOR. Zatem jeśli jest dokument obowiązujący w latach 2008-2010 zatwierdzony przez Ministra Zdrowia to trzeba zaprotestować. Do końca listopada powinny być kontrakty podpisane i jakie będą ostatecznie zaproponowane kwoty. Jeżeli do końca listopada wszystkie szpitale nie zakontraktują usług wtedy aneksy do umów zostaną podpisane na poziomie roku 2007. Dla powiatu kluczborskiego szansą jest to, że w plan medyczny zabezpieczenia województwa opolskiego przewiduje następujący zapis: zakłada się utworzenie w województwie opolskim jeszcze dwóch szpitalnych oddziałów ratunkowych po 2008 roku. Konsultacje w tej sprawie będą prowadzone. Natomiast jest też rozporządzenie Ministra Zdrowia, które mówi, że SOR ma zasadność dla 150 tys. mieszkańców, tzn., że w województwie powinny być cztery. Następnie zabrał głos Naczelnik Wydziału Spraw obywatelskich, Zarządzania Kryzysowego i Promocji Zdrowia: jeżeli chodzi o statystykę powiat kluczborski ma o 2000 więcej ludności od powiatu oleskiego. Natomiast jedno zestawienie, które się znajduje w planie obejmuje interwencję zespołów ratownictwa medycznego w poszczególnych powiatach. Powiat oleski wyjazdy w 2006r.: 3942, powiat kluczborski: 3671. Radny Grzegorz Fraszek zabrał głos w sprawie organizacji pracy karetek pogotowia oraz komforcie pracy na oddziale ratunkowym. Starosta zadał pytanie radnemu Grzegorzowi Fraszek jako praktykowi ze względu na wykonywaną pracę gdzie umieścił by dodatkową karetkę pogotowia ratunkowego czy w powiecie kluczborskim w Wołczynie czy też w powiecie oleskim w Dobrodzieniu? Radny odpowiedział, że bezwzględnie umieścił by karetkę w Wołczynie. Następnie Przewodniczący Komisji porosił o przejście do tematu bezpieczeństwa publicznego. Przewodniczący Komisji przedstawił wniosek radnego Wojciech Smolnika. W związku z uzyskaniem informacji na temat notorycznych podpaleń budynku położonego w Kluczborku przy ul. M.C. Skłodowskiej stanowiącego własność Spółdzielni Ogrodniczo- Pszczelarskiej w Kluczborku w likwidacji radny wnioskuje o zwrócenie się do Komendanta Komendy Powiatowej Policji w Kluczborku o przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego mającego na celu likwidację zagrożenia oraz wzmożonych patroli szczególnie w godzinach wieczornych na wyżej wymienionym terenie. W dniu 26 listopada 2007r. wspólnie z pracownikami Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Kluczborku, Wojciechem Kieszczyńskim i Norbertem Waliczkiem została przeprowadzone oględziny budynku z których wynika, że straż interweniowała już 11 razy. Budynek znajduje się w fatalnym stanie, bark jest jakiegokolwiek zabezpieczenia budynku dla osób nieuprawnionych a wewnątrz budynku znajduje się mnóstwo materiału palnego. Ponadto wyraźnie widać iż wewnątrz budynku miały miejsce pożary o czym najdobitniej świadczą nadpalone stropy budynku. W bezpośrednim sąsiedztwie przedmiotowego budynku znajdują się budynki mieszkalne co w przypadku powstania pożaru o znacznych rozmiarach może stanowić zagrożenie dla ich mieszkańców. Jednocześnie jak wynika z informacji likwidatora spółdzielni podczas zajęć szkolnych budynek stanowi swoistą palarnię dla uczniów Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Kluczborku. Należy zwrócić uwagę, że stan ogrodzenia a w zasadzie jego brak sprawia iż dostęp uczniów do przedmiotowego budynku jest nieograniczony. Mając powyższe na względzie radny wnioskuje o wystąpienie do starosty kluczborskiego o podjęcie kroków mających na celu unormowanie przedstawionej sytuacji. Przewodniczący Komisji zwrócił uwagę na kilka kwestii: między innymi na zagrożenie pożarem, brak ogrodzenia oraz kwestia nadzoru nad dziećmi podczas przerw szkolnych. Wniosek zostanie skierowany za pośrednictwem Przewodniczącego Rady Powiatu do Zarządu Powiatu w celu ustosunkowania się do przedmiotowej sprawy. Przewodniczący Komisji zapytał o sposób załatwienia wniosku radnej Lidii Łowickiej w sprawie modyfikacji czasu pracy urzędów kluczborskich. Wicestarosta Mieczysław Czapliński poinformował, że w tej sprawie należy dojść do porozumienia z Burmistrzem Kluczborka aby była spójność godzin pracy Starostwa Powiatowego w Kluczborku oraz Urzędu Miejskiego w Kluczborku ze względu na umiejscowienie obu urzędów w tym samym budynku. Ad. 4. Radny Wojciech Smolnik skierował pytanie do Wicestarosty kiedy odbędzie się następne posiedzenie Komisji Bezpieczeństwa i Porządku? Wicestarosta odpowiedział, że nie jest jeszcze ustalony termin posiedzenia Komisji ale na pewno spotkanie takie odbędzie się jeszcze w bieżącym roku. Radny Grzegorz Fraszek zaproponował aby odbyło się wspólne posiedzenie Komisji Zdrowia z Komendantem Komendy Powiatowej Policji w Kluczborku, Komendantem Państwowej Powiatowej Straży Pożarnej w Kluczborku w celu omówienia spraw dotyczących bezpieczeństwa publicznego mieszkańców powiatu kluczborskiego. Przewodniczący Komisji poprosił o sporządzenie wniosku w formie pisemnej aby można go ująć w planie pracy komisji na następny rok. Ponadto Wicestarosta zaproponował żeby w spotkaniu wziął również udział Komendant Straży Miejskiej w Kluczborku. Ad. 5 W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia Przewodniczący Komisji Mirosław Misiak podziękował wszystkim za udział i zamknął posiedzenie w dniu dzisiejszym. Przewodniczący Komisji Mirosław Misiak Protokołowała Tatiana Wollna