Protokół Nr 11/2007 ze wspólnego posiedzenia Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny oraz Komisji ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska Rady Powiatu w Kluczborku Powyższym Komisjom przewodniczyli ich Przewodniczący – Irena Kielar oraz Władysław Zawadzki. Lista obecności w załączeniu. Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli: 1. Piotr Pośpiech – Starosta Kluczborski 2. Mieczysław Czapliński – Wicestarosta Kluczborski, 3. Wanda Słabosz – Skarbnik Powiatu, 4. Jolanta Krzysztowczyk – Naczelnik Wydziału Edukacji i Sportu Porządek posiedzenia: 1.Otwarcie posiedzenia. 2.Omówienie materiałów na sesję Rady Powiatu. 3.Wolne wnioski. 4.Zamknięcie posiedzenia. Ad.1. Wspólne posiedzenie Komisji otworzyła Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny – Irena Kielar. Przewodnicząca powitała wszystkich zebranych oraz zaproszonych gości. Następnie przedstawiła porządek dzisiejszego posiedzenia. Członkowie Komisji nie wnieśli żadnych uwag do proponowanego porządku tym samym przyjmując go jednogłośnie. Ad.2. Członkowie Komisji przystąpili do omówienia poszczególnych projektów uchwał przygotowanych na sesję Rady Powiatu w dniu 08 listopada 2007 r. Jako pierwszy projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr VII/30/2007 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2007 r. omówił Starosta. Na wstępie powiedział on, że kwoty przedstawione w powyższym projekcie uchwały wyglądają bardzo okazale ale należy pamiętać, że zaczął się już miesiąc listopad czyli do końca roku zostało niewiele czasu i dlatego musimy przygotować budżet do jego zamknięcia. W związku z tym, że zaistniało kilka istotnych okoliczności, musimy zapisy uchwały budżetowej tak przemodelować, aby zgodnie z przepisami, budżet roku bieżącego mógł zostać zakończony i rozliczony, stąd w poszczególnych kwotach tak istotne zmiany. Musimy zwrócić uwagę na to, co może nie wynika z normatywnej części uchwały a mianowicie zmniejszenie przychodów: planowaliśmy uzyskać przychody z tytułu spłaty udzielonej pożyczki SP ZOZ w Kluczborku likwidacji. Wiadomo, że w/w zakład tej pożyczki ze swoich środków nie spłaci bo ich nie posiada natomiast jesteśmy praktycznie cały bieżący rok w trakcie trwania procesu w Sądzie Okręgowym w Opolu z Narodowym Funduszem Zdrowia o zapłatę należności z tzw. „ustawy
Następny projekt uchwały, który Przewodnicząca poddała pod głosowanie to projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXVIII/202/2005 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie emisji obligacji komunalnych Powiatu Kluczborskiego oraz określenia zasad ich zbywania, nabywania i wykupu. Projekt tej uchwały został omówiony przez Starostę wyżej a że nie zgłoszono więcej pytań do niego, Przewodnicząca poddała go pod głosowanie. Członkowie Komisji jednogłośnie przyjęli powyższy projekt uchwały. Kolejny projekt uchwały poddany pod głosowanie to projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu. Również i do tego projektu uchwały członkowie Komisji nie wnieśli żadnych pytań, w związku z tym, Przewodnicząca poddała go pod głosowanie. 7 radnych głosowało za przyjęciem projektu uchwały w sprawie w sprawie zaciągnięcia kredytu, 2 się wstrzymało, głosów przeciw nie stwierdzono. Następnie Starosta poinformował jeszcze zebranych, że jeśli chodzi o zadłużenie SP ZOZ wobec Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, po długim postępowaniu, dwukrotnych wizytach w Warszawie, spotkaniach z Prezesem PFRON, po przedłożeniu masy dokumentów, uzyskaliśmy umorzenie całej zaległości tj. kwoty głównej 513.000 zł. a z odsetkami ponad 900.000 zł. Ponadto, jeśli chodzi o zadłużenie SP ZOZ wobec Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, po spotkaniu z Prezesem ZUS udało się załatwić 50% umorzenie odsetek oraz po uregulowaniu płatnika czyli składki ubezpieczonego na pozostałą część możemy uzyskać rozłożenie na raty nawet do 10 lat. Następny projekt uchwały to projekt w sprawie przyjęcia do realizacji zadań dot. założeń ogólnych samorządowej polityki oświatowej w Powiecie Kluczborskim na lata 2008-2012. Jak wynika z uzasadnienia do powyższej uchwały, reforma oświaty w zakresie struktury szkolnictwa została zakończona, funkcjonują już wszystkie nowe typy szkół. Wprowadzono również nowe typy zewnętrznych egzaminów maturalnych i egzaminów z przygotowania zawodowego. Niezależnie od realizowanej w kraju ogólnej polityki edukacyjnej państwa, samorządy terytorialne różnego szczebla prowadzą własną politykę oświatową. Jest ona realizowana nie tylko w oparciu o wymogi wynikające z przepisów prawa oświatowego, ale bardzo często dostosowuje założenia ogólne do lokalnych uwarunkowań oraz wzbogaca je o elementy wynikające z wieloletniego doświadczenia gmin i powiatów w realizacji przyjętych na siebie zadań edukacyjnych. Przejawiana troska organu prowadzącego o wysoką jakość kształcenia wynika przede wszystkim z racji wysokich nakładów ponoszonych przez samorządy terytorialne na funkcjonowanie prowadzonych jednostek oświatowych. Uchwała w sprawie organizacji, funkcjonowania i zarządzania oświatą w Powiecie Kluczborskim była przyjęta przez Radę Powiatu 9 grudnia 1999 r. jednak w okresie tych kilku lat miało miejsce wiele zmian w edukacji powiatowej, w przepisach prawa oświatowego. W związku z powyższym został przedłożony obecnej Radzie Powiatu projekt uchwały w sprawie realizacji zadań dotyczących założeń ogólnych samorządowej polityki oświatowej na lata 2008-2012. Radna Irena Kielar powiedziała, że materiał ten został opracowany bardzo szczegółowo i uważa, że jedna z sesji powinna być poświęcona oświacie tak jak to już wcześniej miało miejsce. Należy zaprosić na nią dyrektorów jednostek oświatowych aby i oni z tym dokumentem się zapoznali, aby nie został on tylko przyjęty ale i realizowany. Następnie Pani Irena Kielar powiedziała, że czytając powyższy dokument spodobało się jej to, że wzięto w nim pod uwagę m.in. „odbudowę” szkolnych gabinetów lekarskich, bardzo szeroko zostały ujęte sprawy sportu, aktywność społeczna młodzieży, udział dyrektorów jednostek oświatowych w sesjach i Komisjach. Następnie Pani Kielar zapytała Naczelnik Wydziału Edukacji i Sportu, co ona opracowując ten materiał miała na myśli pisząc przy działaniach wyznaczonych do realizacji m.in. „lepsze rozpoznanie problemów oświatowych przez radnych i władze samorządowe poprzez uwzględnianie sugestii i propozycji dyrektorów dotyczących funkcjonowania oświaty powiatowej”. Stwierdziła, że osobiście poczuła się tym urażona bo ona na przykład zna problemy oświaty, czy też Pani Krzysztowczyk ma pretensje do członków Komisji Oświaty, że mało je znają czy jest to uwaga ogólna do wszystkich radnych, nie wchodzących w skład Komisji Oświaty. Pani Jolanta Krzysztowczyk – Naczelnik Wydziału Edukacji i Sportu Starostwa Powiatowego w Kluczborku odnosząc się do tego co Pani Irena Kielar powiedziała, stwierdziła, że jeżeli Radni nie zapoznali się szczegółowo z tym materiałem, to nie musi on być na tę najbliższą sesję Rady Powiatu kierowany pod obrady. Jeśli chodzi o rozpoznanie przez radnych problemów oświatowych to Komisja Oświaty liczy 5 członków a cała rada 19 tak że to głównie pozostałych Radnych dotyczy. Przewodnicząca Komisji Oświaty stwierdziła w imieniu pozostałych członków Komisji, że nie ma sensu tego odkładać i materiał ten może zostać skierowany pod obrady sesji Rady Powiatu w dniu 08 listopada 2007 r. Starosta dodał, że Wydział Edukacji i Sportu przygotował dokument, który zawiera w przeważającej części zapisy deklaratywne, które należy wypełniać na bieżąco. Ponadto jeśli chodzi na przykład o zapis, że dyrektorzy jednostek powinni brać udział w posiedzeniach Rady Powiatu czy też Komisjach to odczuwa w tej kwestii pewien niedosyt, gdyż pomimo tego, że otrzymują oni zawiadomienia o terminie sesji wraz z jej porządkiem, nie uczestniczą w nich albo ma to miejsce sporadycznie. Członkowie obu Komisji nie wnieśli więcej żadnych uwag do projektu powyższej uchwały, w związku z tym, Przewodnicząca poddała go pod głosowanie. Członkowie Komisji jednogłośnie przyjęli projekt uchwały w sprawie przyjęcia do realizacji zadań dot. założeń ogólnych samorządowej polityki oświatowej w Powiecie Kluczborskim na lata 2008-2012. Kolejny projekt uchwały dotyczy zmiany uchwały Nr IX/49/2007 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 16 marca 2007 r. w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2007 rok. Skarbnik Powiatu wyjaśniła zebranym, że z uwagi na rezygnację osób niepełnosprawnych z przyznanego dofinansowania w programach: turnusy rehabilitacyjne, likwidację barier architektonicznych w komunikowaniu się i technicznych, sport, rekreację i turystykę oraz występujący deficyt w programie dofinansowania do przedmiotów ortopedycznych, środków pomocniczych i sprzętu rehabilitacyjnego, zasadnym i najbardziej celowym jest przeniesienie niewykorzystanych w wymienionych programach środków finansowych w kwocie 16.497,00 zł. na ten właśnie program. Członkowie Komisji nie wnieśli żadnych uwag do projektu powyższej uchwały, w związku z tym, Przewodnicząca poddała go pod głosowanie. Członkowie Komisji jednogłośnie przyjęli projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr IX/49/2007 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 16 marca 2007 r. w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2007 rok. Projekt uchwały w sprawie nadania Statutu Domu Pomocy Społecznej w Kluczborku. Starosta wyjaśnił, że Zarząd Powiatu w Kluczborku we wrześniu br. zwrócił się do Wojewody Opolskiego z prośbą o wyrażenie zgody na zmianę działania Domu Pomocy Społecznej w Kluczborku przy ulicy Wołczyńskiej 25 z profilu dla osób przewlekle somatycznie chorych oraz dla osób niepełnosprawnych fizycznie na profil dla osób w podeszłym wieku i dla osób niepełnosprawnych fizycznie. Wojewoda przychylił się do tej prośby w związku z czym, zaistniała konieczność zmiany statutu. W związku z tym, że nie zgłoszono żadnych uwag do projektu powyższej uchwały, Przewodnicząca poddała go pod głosowanie. Członkowie Komisji jednogłośnie przyjęli projekt uchwały w sprawie nadania Statutu Domu Pomocy Społecznej w Kluczborku. Kolejno analizie poddano sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres od 02.10.2007 r. do 23.10.2007 r. Pan Mariusz Pieńkowski zapytał o wniosek, który był rozpatrywany na posiedzeniu Zarządu Powiatu w dniu 10 października br. a mianowicie pismo Starosty Lublinieckiego w sprawie rozważenia możliwości włączenia SP ZOZ w Lublińcu do PCZ S.A. NZOZ Szpital Powiatowy w Kluczborku. Starosta wyjaśnił, że odwiedzili nas przedstawiciele powyższego powiatu z propozycją połączenia dwóch szpitali ze względu na to, że chcą zmienić formę organizacyjno-prawną swojego szpitala. Po zapoznaniu się z naszymi dokumentami, zwiedzeniu szpitala, po rozmowie z władzami szpitala i rozmowach z pracownikami, zwrócili się do nas z tą propozycją. Następnie Starosta powiedział, że jak wynika z przedmiotowego pisma, nie chcą oni tworzyć odrębnej spółki tylko przystąpić do naszej aby w ramach jednej spółki akcyjnej prowadzić dwa niepubliczne zakłady opieki zdrowotnej i takie intencyjne pismo zostało przesłane zarówno do nas jak i do naszego szpitala. Zarząd Powiatu na posiedzeniu w dniu 10 października br. postanowił, że decyzja w tej sprawie nie zostanie podjęta w roku bieżącym, co ma związek z planowanymi zmianami w przepisach prawnych dotyczących funkcjonowania systemu opieki zdrowotnej. Jednocześnie Zarząd Powiatu zwrócił się do Przewodniczącego Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego o przygotowanie opinii w tej sprawie. Starosta stwierdził, że nie jest „zachwycony” tą propozycją chociaż cieszy się, że ktoś chce brać z nas przykład, z nami się łączyć, nie byłoby grzecznie odpowiedzieć zainteresowanym „nie” bez żadnego konkretnego uzasadnienia, może warto pojechać do Lublińca, zaprosić przedstawicieli powiatu raz jeszcze do siebie bo to przecież nic nas nie kosztuje. Reasumując, po zapoznaniu się z opinią Komisji Zdrowia w tej sprawie, Zarząd Powiatu podejmie decyzję w tej sprawie. Radna Irena Kielar nawiązała do sprawozdania z dnia 23 października, a mianowicie do sprawy sprzedaży obiektu stacji transformatorowej znajdującej się na terenie szpitala w Kluczborku. Wicestarosta odpowiedział, że stacja ta nie jest nam potrzebna a właścicielem jej powinien być Zakład Energetyczny i wystąpił już nawet do nas o jej przejęcie. My możemy na tym zyskać i nie dość, że na tym zarobimy to jednocześnie pozbędziemy się pewnego rodzaju problemu. Na zakończenie, w związku z brakiem innych zapytań, Przewodnicząca poddała w/w sprawozdanie pod głosowanie obu Komisji. Radni z obu Komisji jednogłośnie przyjęli sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres od 02.10.2007 r. do 23.10.2007 r. Ad.3 Starosta nawiązał do sprawy zmiany planu zagospodarowania przestrzennego i uchwał, jakie były w tej sprawie podejmowane przez Radę Miejską w Kluczborku. Nieruchomość, to jest działkę i budynek byłego oddziału wewnętrznego, po spełnieniu wszystkich wymaganych prawem czynności, wystawialiśmy do przetargu 5-krotnie. Ogłaszaliśmy przetargi, włączaliśmy w to Biura Pośrednictwa Handlu Nieruchomościami, zamieszczaliśmy ogłoszenia o sprzedaży na stronach internetowych Biura Województwa w Brukseli i w wielu gazetach, informatorach. Pięciokrotny przetarg okazał się bezskuteczny to znaczy nie znalazł się oferent, który chciałby tę nieruchomość nabyć. Jednocześnie od 2004 r. staramy się w Urzędzie Miejskim w Kluczborku o dokonanie zmian zapisów w planie zagospodarowania przestrzennego czyli do funkcji UZ – usługi zdrowia dopisać „mieszkaniówkę” i usługi nieuciążliwe. Do dnia dzisiejszego nie udało się tego dokonać, co niewątpliwie wpływało na możliwości dokonania zbycia tej nieruchomości. Ogłosiliśmy dwukrotnie - na co ustawa o gospodarce nieruchomościami zezwala tzw. rokowania. W tym roku właśnie po raz drugi i wtedy swoją ofertę na piśmie złożyła firma Global Invest z Opola, proponując cenę 800.000 zł. za powyższą nieruchomość. Te rokowania ukazały się w prasie, były wywieszone na tablicy ogłoszeń. Udział w rokowaniach wymagał wpłaty wadium, które wynosiło ponad 100.000 zł. Oferent wpłacił wymagane wadium a w drodze rokowań kwota zaproponowana przez niego za daną nieruchomość została podniesiona do 900.000 zł. Oferent od początku nie krył swoich zamiarów co do tej nieruchomości wręcz w swoim piśmie zapisał, że zamierza budynek ten zaadoptować na mieszkania o podwyższonym standardzie. W związku z tym właśnie w ofercie zawarł warunek, że transakcja dojdzie do skutku, jeżeli do 30 czerwca br. Rada Miejska w Kluczborku podejmie decyzję o przystąpieniu do sporządzenia zmian w planie zagospodarowania przestrzennego. Był to warunek zawieszający, na który przystaliśmy. Po wielu rozmowach Starosty z Burmistrzem i Radnymi Miejskimi uzyskaliśmy informację, że zmiany te są możliwe do przeprowadzenia. Niezależnie od tego przedstawiciel spółki Global Invest odbył kilka spotkań z przedstawicielami Rady Miejskiej w Kluczborku prosząc o to, aby do końca czerwca zostało podjęte jakieś stanowisko w tej sprawie. Pod koniec czerwca Starosta poprosił Burmistrza o spotkanie podczas którego Burmistrz pokazał uchwałę Rady Miejskiej w Kluczborku z dnia 28 marca 2006 r. o ocenie aktualności miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i przystąpieniu do sporządzania zmian w tym planie. Starosta stwierdził, że myśmy o tym nie wiedzieli a w tej uchwale był zapis mówiący o tym, że do zmian o które nam chodziło, Gmina Kluczbork przystąpiła. Mając taką uchwałę potwierdzoną za zgodność z oryginałem przez Radę Miejską w Kluczborku, Starosta poprosił o pisemną odpowiedź na nasz wniosek, w którym zwracaliśmy się o dokonanie zmian w planie zagospodarowania przestrzennego w powyższym zakresie. Warunek zawieszający mieliśmy do końca czerwca 2007 r., pismo jest z 26 czerwca 2007 r. w którym Burmistrz pisze, że w odpowiedzi na uzupełniony wniosek z dnia 16 marca 2007 r. a uzupełnienie wniosku dotyczyło działki za szpitalem a mianowicie dopisania tam miejsca pod przyszłe lądowisko dla helikoptera sanitarnego, więc we wniosku w tym Gmina pisze, że „w ramach aktualizacji miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Kluczborka, w pakiecie zmian znajdują się nasze propozycje”. Z treści tego pisma wynika jednoznacznie, że mamy nie tylko uchwałę o przystąpieniu do sporządzania zmian ale również zmiany te są realizowane oraz informację, że ich realizacja powinna nastąpić pod koniec bieżącego roku. Stwierdzić należy, że teren działki nr 91/12 w obecnym planie przeznaczony jest pod zieleń parkową i tam chcieliśmy urządzić lądowisko oraz przeznaczyć działki pod budownictwo mieszkaniowe bo to co w planie nazywa się zieleń parkowa to są po prostu nieużytki. Po otrzymaniu przez Starostę w czerwcu br. pisma o powyższej treści oraz kopię uchwały, zaprosił on na spotkanie przedstawiciela spółki Global Invest i przekazał mu te dokumenty i tym samym warunek zawieszający w rokowaniach został spełniony. Gdyby po tej uchwale i po tym piśmie spółka Global Invest nie chciała „iść” z nami do notariusza to zgodnie z ustawą o gospodarce nieruchomościami, nie oddalibyśmy spółce wpłaconego przez nich wadium. A zatem po spełnieniu warunków, które spółka sama przed nami postawiła, 11 lipca notarialnie przenieśliśmy bezwarunkowo własność tej nieruchomości. Następnie – kontynuował Starosta, 5 września br. na sesji Rady Miejskiej doszło do wyłączenia tych wszystkich zmian z uchwały Rady Miejskiej w Kluczborku z marca 2006 r. I taka uchwała została przez radnych miejskich podjęta. 27 września na kolejnej sesji Rady Miejskiej został przedłożony projekt uchwały o przystąpieniu do sporządzenia zmian w planie zagospodarowania przestrzennego jednak nie uzyskuje ona wtedy większości głosów co by oznaczało, że przystąpienia do sporządzenia zmian w planie nie ma. Obecny właściciel przedmiotowej nieruchomości zaczął sprawdzać w Biuletynie Informacji Publicznej tę sprawę i zauważył, że w załączniku do uchwały z marca 2006 r. brakuje części zdania a mianowicie:„(…)oraz części terenu szpitala przyległego do alei szpitalnej zmienić na teren zabudowy mieszkaniowo - usługowej i teren przyległy do szpitala a oznaczony ZP - Zieleń Parkowa, zmienić na teren zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej” i w Biuletynie Informacji Publicznej brakuje tej właśnie części zdania, która nas dotyczy. Sprawdziliśmy tę uchwałę również w Nadzorze Prawnym Wojewody, gdzie wszystkie uchwały trafiają i okazało się, że tam również tego zapisu nie ma. W związku z tym, Starosta wystąpił do Rady Miejskiej w Kluczborku o wyjaśnienie tej sprawy. Rada Miejska tłumaczy to pomyłką Następnie 15 października Rada Miejska uchyla wszystkie wcześniej podjęte uchwały aż do marca 2006 r. dotyczące zmian. 30 października przygotowano pakiet 13 uchwał o przystąpieniu do sporządzenia zmian dla poszczególnych miejscowości w tym dla Kluczborka w części południowej i północnej. Przed tą sesją Starosta wziął udział w Komisji Budżetowej, przedstawiciel Global Invest również brał udział w większości Komisji chcąc dojść do porozumienia w tej sprawie, był wspólnie ze Starostą na tej sesji. Jednak wtedy również uchwała ta nie została podjęta. Ponadto Starosta dowiedział się, że Urząd Miejski zlecił wycenę tej nieruchomości w celu ustalenia renty planistycznej. Reasumując, my tę nieruchomość zbyliśmy więc nie powinniśmy się już tym zajmować jednak nie możemy pozostawić firmę Global Invest samą z tym problemem i dlatego będziemy nadal bacznie się jej przyglądać. Ad.4. W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia, Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki i Rozwoju Rodziny podziękowała wszystkim za udział i zamknęła posiedzenie w dniu dzisiejszym. Na tym protokół zakończono. Przewodnicząca Komisji Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska Rozwoju Rodziny Irena Kielar Władysław Zawadzki Protokołowała Danuta Oziembłowska
w dniu 05 listopada 2007 r.
Starostwa Powiatowego w Kluczborku,