Protokół Nr 9/2007
z posiedzenia Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 9 października 2007 r. Przewodniczył Przewodniczący Komisji- Mirosław Misiak. Lista obecności w załączeniu. Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli: 1.Wanda Słabosz – Skarbnik Powiatu. 2.Mieczysław Zaleciński – Naczelnik Wydziału Spraw Obywatelskich, Zarządzania Kryzysowego i Promocji Zdrowia Starostwa Powiatowego w Kluczborku. 3.Janusz Krupa – Komendant Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Kluczborku. Porządek posiedzenia: 1.Otwarcie posiedzenia. 2.Analiza stanu bezpieczeństwa Powiatu Kluczborskiego w zakresie działalności Straży Pożarnej. 3.Omówienie materiałów na sesję Rady Powiatu w dniu 11.10.2007 r. 4.Wolne wnioski. 5.Zamknięcie posiedzenia. Ad.1. Przewodniczący Komisji przywitał wszystkich zebranych i przedstawił porządek dzisiejszego posiedzenia. Do porządku nie wniesiono żadnych uwag jednogłośnie go zatwierdzając. Ad.2. Członkowie komisji udali się do siedziby Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej Członków komisji przywitał Komendant Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej Komendant na wstępie przedstawił informację na temat funkcjonowania jednostki. Poinformował, że w jednostce przeprowadzono modernizację, która odbywała się w dwóch etapach: rozbudowa, modernizacja. Rozbudowie poddana została część garażowa oraz część socjalna. Do drugiego etapu można zaliczyć modernizację budynków magazynowych i specjalistycznych. Wykonano ponadto modernizację całej infrastruktury zewnętrznej poprzez wykonanie parkingu, położenie asfaltu. Poprzez modernizację zwiększyła się ilość boksów garażowych z czterech na siedem. Wydłużono również część garażową, ze względu na brak możliwości garażowania dla cysterny, która do tej pory stała przed budynkiem. Obiekt Straży został również ocieplony, zainstalowano automatyczne bramy garażowe, nowy piec centralnego ogrzewania. Straż Pożarna w Kluczborku na dzień dzisiejszy posiada 3 samochody gaśnicze ( 2 wyposażone w sprzęt do ratownictwa drogowego). Straż posiada także sprzęt Ratownictwa Medycznego, gdyż dane statystyczne wskazują na to, że wyjazdów do wypadków jest coraz więcej i jest on bardzo przydatny. Straż posiada również lekki samochód ratownictwa chemicznego, podnośnik /21 m/, cysternę o pojemności 18 ton wody, 2 samochody operacyjne, 1 samochód kwatermistrzowsko-operacyjny, łódź motorową i jedną łódź wiosłową do ratownictwa wodnego. Pan Komendant poinformował członków komisji, że nawiązana jest bardzo dobra współpraca pomiędzy Ochotniczymi Strażami Pożarnymi. Istnieje 5 jednostek, które znajdują się w Krajowym Systemie i które posiadają sprzęt ratownictwa medycznego. Jedynym mankamentem jest to, że strażacy nie posiadają przeszkolenia medycznego. Strażacy pracują w trybie 24/48 h. Na miejscu mają zapewnione noclegi oraz możliwość przyrządzania posiłków. Pan Komendant poinformował, że w Straży Pożarnej jest 40 etatów, w specjalistyczny sprzęt : maski i butle tlenowe, które posiadają sygnalizatory tzw. bezruchu, sprzęt medyczny, opatrunki, defibrylator mówiący, respirator ręczny, kołnierz ortopedyczny, zestawy hydrożelowe stosowane przy oparzeniach, zestaw do płukania oka, ssak ręczny, zestaw do usztywniania. Straż posiada również wóz do ratownictwa chemicznego wyposażony w pompy dostosowane do usuwania różnego rodzaju skażeń chemicznych. Na wyposażeniu Straży jest również podnośnik, dwie łodzie wyposażone w sanie wodne, cysterna, pompa. Straż posiada także pomieszczenia, w których znajdują się magazyny, stacja p/gaz, siłownia. Komendant poinformował o ilości wydarzeń w roku ubiegłym. Zanotowano ich blisko 900, z czego 500 stanowiły miejscowe zagrożenia /interwencje, które nie są pożarami/. Komendant stwierdził, że pomiędzy Pogotowiem ratunkowym jest również nawiązana współpraca. Każdy strażak ma ukończony kurs ratownictwa medycznego. W niektórych zdarzeniach straż dociera pierwsza do poszkodowanych i udziela pomocy do momentu przybycia Pogotowia Ratunkowego. Na zakończenie wizyty członkowie komisji podziękowali Panu Komendantowi PPKSP w Kluczborku za przygotowanie prezentacji całego obiektu. Ad.3. Pani Skarbnik przedstawiła zebranym projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr VII/30/2007 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2007 rok. W powyższym projekcie zwiększeniu ulegają dochody powiatu o kwotę 608.961,-zł. Zmiany te dotyczą m.in.: wykonania instalacji oddymiania klatek schodowych w budynku DPS w Kluczborku przy ul. Wołczyńskiej, wykonanie instalacji oświetlenia awaryjnego w budynku przy ul. Wołczyńskiej, wykonanie instalacji monitoringu osób wchodzących i wychodzących również w w/w budynku. Zwiększeniu ulegają także środki na zadaniu jakim jest wykonanie dodatkowego wejścia do windy głównej w budynku DPS w Gierałcicach, budowa boiska wielofunkcyjnego przy ZSO w Kluczborku. W dziale wydatków majątkowych w rozdziale – drogi publiczne powiatowe wyodrębnia się wydatki bieżące na kwotę 8.091,00,-zł. Wprowadza się zmiany w planie wydatków na zadania remontowe na 2007 r. Zmianie ulega także jeden z paragrafów mówiący o upoważnieniu Zarządu Powiatu w Kluczborku do zaciągania zobowiązań na finansowanie wydatków z tytułu limitu na wieloletni program inwestycyjny. Projekt powyższy wprowadza się zmiany w planie dotacji celowych dla jednostek realizujących zadania powiatu na mocy porozumień w 2007 roku. Dotacje dotyczą m.in. wprowadzenia do budżetu dotacji celowej dla Powiatu Oleskiego, Prudnickiego, Kędzierzyńsko-Kozielskiego, Miasta Opola z przeznaczeniem na utrzymanie pobytu dzieci w rodzinie zastępczej. Zmniejszeniu ulegają także dotacje celowe dla dwóch powiatów. Kolejnym analizowanym projektem był projekt w sprawie zwrotu kosztów podróży służbowych radnych Rady Powiatu w Kluczborku. Pani Skarbnik wyjaśniła, że niniejszy projekt został przygotowany z tego względu, gdyż, dotychczasowa uchwała Nr VIII/51/2003 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 17.06.2003 r. w sprawie ustalenia zasad otrzymywania zwrotu kosztów podróży służbowych przysługujących radnym określała stawki za km według niewłaściwych przepisów. Ponadto niektóre jej zapisy były również nieaktualne, gdyż zawierały np. nazwiska byłych Wiceprzewodniczących Rady. W związku z powyższym zaistniała konieczność uregulowania w/w kwestii. Do projektu nie wniesiono zapytań. Następnym projektem uchwały z jakim zapoznali się członkowie komisji był projekt w sprawie zmiany uchwały Rady Powiatu w Kluczborku Nr XIX/149/2004 z dnia 24 czerwca 2004 r. dotyczącej ustalenia wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego. Projekt ten został przygotowany z uwagi na fakt, że roczne stawki opłat za
Kolejno Przewodniczący Komisji przedstawił projekt w sprawie zmiany uchwały Nr XIII/70/2007 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 31 maja 2007 r. w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji z budżetu powiatu dla szkół niepublicznych posiadających uprawnienia szkół publicznych. Wprowadzenie zmiany w dotychczasowym projekcie jest konieczne ze względu na wejście w życie nowych przepisów w zakresie udzielania i rozliczania dotacji dla szkół niepublicznych. Dotychczas obowiązująca uchwała z 2001 r. powinna być uchylona w 2005 r. w związku z wejściem w/w przepisów. Do projektu nie wniesiono żadnych uwag i zapytań. Kolejnym projektem uchwały jaki analizowali członkowie komisji był projekt w sprawie wyrażenia zgody na dofinansowanie przedsięwzięcia p.n. budowa boiska wielofunkcyjnego ogólnodostępnego z nawierzchnią poliuretanową przy Zespole Szkół Ogólnokształcących im.A. Mickiewicza w Kluczborku i zabezpieczenia przyznanych środków z Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej w ramach programu ,,Budowy wielofunkcyjnych boisk sportowych ogólnie dostępnych dla dzieci i młodzieży”. Podjęcie uchwały organu stanowiącego jest konieczne ze względu na zabezpieczenie prawidłowego wydatkowania przyznanych środków finansowych na kwotę 200.000,-zł w formie m.in. weksla ,,in blanco” na w/w cel. Następnie członkowie omówili projekty uchwał dotyczące: -nadania imienia I Liceum Profilowanemu wchodzącemu w skład Zespołu Szkół Licealno- Technicznych w Kluczborku, -nadania imienia II Liceum Ogólnokształcącemu wchodzącemu w skład Zespołu Szkół Licealno- Technicznych w Kluczborku, -nadania imienia Technikum nr 1 wchodzącemu w skład Zespołu Szkolno-Technicznych w Kluczborku. Projekty niniejszych uchwał zostały przygotowane w związku ze złożonym wnioskiem przez Dyrekcję, Radę Pedagogiczną, Radę Rodziców i Samorząd Uczniowski. Absolwenci szkoły, uczniowie oraz nauczyciele wyrazili we wniosku swoją aprobatę dla przywrócenia imienia Józefa Bema szkołom wchodzącym w skład ZSLT. Do projektu nie wniesiono żadnych zapytań. Członkowie Komisji zapoznali się z następnym projektem uchwały w sprawie uchwalenia Regulaminu Społecznej Straży Rybackiej. Radny Mieczysław Czapliński zabierając głos wyjaśnił, że o zmianę dotychczas obowiązującego Regulaminu zatwierdzonego uchwałą Rady Powiatu Nr VIII/45/99 wystąpił Wojewoda Opolski w ramach sprawowanego nadzoru specjalistycznego. Przyjęcie niniejszego Regulaminu ma na celu ujednolicenie przepisów obowiązujących w tej kwestii. Następnym omawianym projektem uchwały był projekt w sprawie zmiany uchwały Projekt powyższej uchwały dotyczy wykupu mieszkań w Polanowicach. Są to mieszkania w miejscowości Polanowice oraz w Kluczborku przy ZSLT w Kluczborku. Warunkiem wykupu jest to, że wszyscy lokatorzy muszą je jednocześnie kupić. W związku z tym przyjęto dwa kryteria, które funkcjonują w większości takich uchwał w innych samorządach. Projekt niniejszy przygotowano przede wszystkim w celu zakończenia procesu prywatyzacji powiatowych zasobów mieszkalnych poprzez zmianę warunków ich wykupu. Projekt ma na celu wyrażenie zgody na obniżenie ceny zbywanego na rzecz najemcy lokalu mieszkalnego o 30% (dotychczasowy zapis: 25%) w przypadku, gdy nabywca wnosi zapłatę w całości przed zawarciem notarialnej umowy kupna-sprzedaży oraz o 2 % za każdy pełny rok licząc od roku budowy (remontu kapitalnego) budynku, w którym lokal się znajduje (dotychczasowy zapis: o 1% za każdy pełny rok licząc od roku budowy /remontu kapitalnego/ budynku, w którym lokal się znajduje do 20 lat i po 0,5% za każdy następny rok). Projekt ten proponuje, aby w obowiązującej jeszcze uchwale wykreślić punkt, który mówi, że obniża się cenę lokalu o 25%, gdy w wyniku zbycia jednego lub kilku lokali jednocześnie, powiat przestaje być właścicielem nieruchomości. Zmiana przedmiotowej uchwały polega ponadto na zmianie zapisu mówiącego o tym, że wszystkie w/w bonifikaty oraz bonifikaty przyznawane na podstawie innych przepisów, nie mogą przekroczyć łącznie 90% ceny zbywanego lokalu. Zaproponowano również, by wszystkie te bonifikaty nie przekraczały 75% ceny lokalu. Wszystkie proponowane zmiany dotyczą § 3 przedmiotowej uchwały. Następnym projektem uchwały był projekt w sprawie wyrażenia zgody na dzierżawę na okres 10 lat w trybie bezprzetargowym nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Kluczborskiego. Projekt ten dotyczy dzierżawy pomieszczeń znajdujących się w budynku starej chirurgii położonym w Kluczborku przy ul. M.C. Skłodowskiej 23 ), w których funkcjonuje Laboratorium Diagnostyczne „MEDICINA” Państwa Barbary i Mariusza Basty. W poprzedniej kadencji była przygotowana taka uchwała, ale nie została przyjęta, ponieważ w tamtym czasie P. Basta i M. Basta nie byli jeszcze najemcami tych pomieszczeń i dzierżawa na okres 10 lat powinna nastąpić po przeprowadzeniu przetargu. Wcześniej umowa była zawarta na okres 3 lat. Obecnie najemcy znacznie zainwestowali w użytkowane przez nich pomieszczenia Możliwe jest to w trybie bezprzetargowym. Rozwiązanie to będzie dla powiatu korzystne i zapewni ciągłość świadczonych przez laboratorium usług. Następnie członkowie komisji zapoznali się z projektem uchwały w sprawie nabycia nieruchomości. Uchwała ta dotyczy wyrażenia przez Radę Powiatu zgody na nieodpłatne nabycie na własność Powiatu Kluczborskiego nieruchomości położonej przy ul. Sienkiewicza w Kluczborku (działka nr 88/4 ark. m. 3 o powierzchni Pan Przewodniczący Komisji zwrócił się do Pana Starosty o przedstawienie bliższych informacji w tej kwestii, gdyż wokół tego zaistniało wiele niejasności, ukazało się kilka artykułów w prasie. Przewodniczący poprosił również Pana Starostę o wyjaśnienie sprawy sprzedaży szpitala. Pan Starosta poinformował zebranych, że z zamiarem przejęcia powyższej nieruchomości nosił się od dawna. Chciał również podjąć rozmowy z księdzem Drekslerem, aby wspólnymi siłami zrealizować powyższą inwestycję do końca. Starosta o swoich zamiarach poinformował Pana Burmistrza w dniu 7 lipca 2007 r. pytając jednocześnie czy wcześniejsze deklaracje jeśli chodzi o partycypacje w kosztach dokończenia inwestycji są aktualne. Pan Burmistrz wyraził zgodę na rozmowy pod warunkiem, że spotkanie odbędzie się w obecności księdza Drekslera. Ponadto jak stwierdził Pan Starosta w miesiącu sierpniu 2007 r. również odbyło się spotkanie u Pana Burmistrza. Tematem spotkania było to, co ewentualnie można wspólnymi siłami zrobić w roku przyszłym. Na tym spotkaniu ustalono spotkanie z księdzem Drekslerem. Jak poinformował Pan Starosta w niedługim czasie w prasie /NTO – 13 września 2007 r./ukazał się artykuł, który mówił o przejęciu w/w nieruchomości przez Gminę Kluczbork oraz, że rani miejscy na najbliższej sesji o tym zadecydują. Pan Starosta stwierdził, że bardzo go to zaskoczyło. Skontaktował się w tej sprawie z księdzem Drekslerem prosząc go o spotkanie. Takie spotkanie odbyło się. Ksiądz Dreksler doszedł do wniosku, że przekazanie jej właścicielowi jest zasadne, gdyż było to prawie nieodpłatnie przekazane i powinna ona wrócić do prawowitego właściciela. Pisma w tym zakresie zostały wymienione. Zdaniem Starosty jest duża szansa zagospodarowania niniejszej nieruchomości. Pan Starosta stwierdził, że istnieją ponadto duże możliwości na pozyskanie środków z PFRON-u na ten cel. Starosta poinformował, że Caritas posiada dokumentację, w której znajduje się koncepcja zagospodarowania tej nieruchomości, co jest bardzo istotne. Natomiast jeśli chodzi o relacje z Gminą Pan Starosta poinformował, że wystąpił z pismem do Pana Burmistrza zapraszającym go do rozmów na temat tej nieruchomości po jej przejęciu przez Powiat i ma nadzieję, że do nich dojdzie. Członkowie komisji zapoznali się również ze sprawozdaniem z działalności Zarządu Powiatu nie wnosząc do niego zapytań. W związku z powyższym Przewodniczący Komisji poddał przygotowane materiały pod głosowanie. W drodze głosowania za przyjęciem ich głosowało 7 członków komisji, wstrzymał się 1, nie stwierdzono głosów przeciw. Ad.4. Wicestarosta przedstawił zebranym pismo jakie wpłynęło do Starosty Kluczborskiego od Starosty Lublinieckiego w sprawie rozważenia możliwości włączenia SPZOZ w Lublińcu do spółki należącej do Powiatowego Centrum Zdrowia S.A NZOZ Szpital Powiatowy. Zdaniem Starosty do niniejszej kwestii odnosi się dość sceptycznie i proponuje, aby sprawę ta przedyskutować i dobrze pomyśleć. Starosta uważa, że nie można na dzień dzisiejszy odpowiedzieć jednoznacznie w tej sprawie. Powyższą wypowiedź Starosty poparł również Przewodniczący Komisji, który stwierdził, że trzeba to przeanalizować i rozpoznać wszystkie sugestie. Członkowie komisji zapoznali się również z odpowiedzią na wniosek komisji w sprawie utworzenia laboratorium bakteriologicznego na terenie Powiatu Kluczborskiego. Odpowiedź niniejsza znajduje się w aktach komisji teczka nr PR-0055/1/2007 z dnia 5 października 2007 r. Pismo to stanowi informację na temat zebranych danych z zakładów opieki zdrowotnej o ilości wykonywanych badań w poszczególnych placówkach. Radna Lidia Łowicka złożyła na ręce Przewodniczącego Komisji pismo dotyczące pracy Urzędu raz w miesiącu w godzinach popołudniowych od 1000-1800 . Radna uważa, że gro osób pracujących nie może załatwić większości spraw urzędowych po godzinach swojej pracy. Na zakończenie komisji Przewodniczący Komisji zgłosił wniosek w sprawie ujęcia w budżecie Powiatu Kluczborskiego na rok 2008 środków na remont drogi, parkingów i terenów zielonych w obrębie Szpitala w Kluczborku. Zdaniem Przewodniczącego Komisji stan drogi wewnętrznej w szpitalu jest bardzo zły. Renowacji wymaga jak twierdzi Przewodniczący także dziedziniec wewnętrzny szpitala /parkingi/. Innych spraw nie poruszano. Ad.5. W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia Przewodniczący Komisji Mirosław Misiak podziękował wszystkim za udział i zamknął posiedzenie w dniu dzisiejszym. Przewodniczący Komisji Mirosław Misiak
w Kluczborku.
w Kluczborku.
13 osób jest na jednej zmianie. Kolejno Komendant zaprosił członków komisji do obejrzenia sprzętu oraz pomieszczeń PPKSP w Kluczborku. Radnym zaprezentowano pomieszczenia sypialne dla strażaków pełniących służbę, kuchnię umożliwiającą przygotowanie posiłków, salę bilardową, świetlicę, salę narad. Kolejno członkowie komisji udali się do pomieszczeń garażowych. W pomieszczeniach tych garażowane są samochody bojowe. Auta wyposażone są
O kwotę 608.961,-zł zwiększeniu ulegają także wydatki. Ponadto w projekcie wprowadza się zmiany w planie wydatków inwestycyjnych na 2007 rok.
Na lata 2006-2008 nowe zadanie jakim jest remont sali konferencyjnej w siedzibie Urzędu Miejskiego oraz Starostwa Powiatowego.
Nr XXV/179/2004 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 29.12.2004 r. w sprawie określenia zasad gospodarowania nieruchomościami powiatowymi.
i w związku z tym zasadne jest zawarcie umowy dzierżawy na okres 10 lat.