Protokół Nr 10/2007

 

 

z posiedzenia Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego Rady Powiatu

w Kluczborku w dniu 5 września 2007 r.

 

Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Robert Wietrzyk.

Lista obecności w załączeniu.

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

1.Wanda Słabosz – Skarbnik Powiatu.

 

Porządek posiedzenia:

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Omówienie materiałów na sesję rady Powiatu w dniu 6.09.2007 r.

3.Wolne wnioski.

4.Zamkniecie posiedzenia.

 

 

Ad.1.

 

Przewodniczący Komisji przywitał wszystkich zebranych i przedstawił porządek dzisiejszego posiedzenia. Do przedstawionego porządku członkowie komisji nie wnieśli uwag jednogłośnie

go zatwierdzając.

 

Ad.2.

 

Członkowie komisji zapoznali się z  przygotowanymi na najbliższą sesję materiałami:

-projektem uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr VII/30/2007 Rady Powiatu w Kluczborku
 w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2007 rok

Projekt ten wprowadza zmiany w planie dochodów budżetu powiatu powodujące zwiększenie ich o 423.632,-zł, zmiany w planie wydatków budżetu powiatu, powodujące zwiększenie planowanych wydatków o kwotę 423.632,-zł.
Zmniejszeniu ulegają rozchody budżetu powiatu o kwotę 488.920,-zł. Ponadto wprowadza się zwiększenie wydatków bieżących budżetu o kwotę 488.920,-zł z tytułu zmniejszenia planowanych rozchodów budżetowych.

W projekcie tym wprowadza się również zmiany w planie wydatków inwestycyjnych na 2007 rok, na zadania remontowe. Zmiany następują także w planie dotacji celowych dla jednostek realizujących zadania powiatu na mocy porozumień w 2007 roku.

Członkowie komisji przyjęli w głosowaniu powyższy projekt uchwały /za-7, wstrzymujące-1, przeciw-brak/ ,

-projektem uchwały w sprawie zatwierdzenia skonsolidowanego sprawozdania finansowego

Powiatu Kluczborskiego za 2006 rok.

Powyższe sprawozdanie zostało sporządzone za okres od 01 stycznia do 31 grudnia 2006 r.

Zostało ono sporządzone na podstawie zapisów w księgach rachunkowych jednostek podległych jednostce samorządu terytorialnego.

 

 

Skonsolidowane sprawozdanie finansowe obejmuje:

-skonsolidowany bilans jednostki samorządu terytorialnego zamykający się sumą

   36.234.510,77,-zł,

-skonsolidowany rachunek strat i zysków,

-zestawienie zmian w funduszu jednostki.

Głosowanie: za-8, przeciw-nie stwierdzono, wstrzymujących się-nie stwierdzono. 

-projektem uchwały w sprawie ustalenia wysokości opłat za usuwanie pojazdów z drogi oraz

  ich parkowanie.

W związku z zapisami ustawy o ruchu drogowym Rada Powiatu ustala wysokość opłat za czynności związane z usuwaniem pojazdu z drogi i umieszczeniem go na parkingu strzeżonym.

Jednostki wykonujące te czynności są wyznaczane przez Starostę, a procedury administracyjne

w tej kwestii przeprowadza Wydział Komunikacji i Transportu tut. Starostwa wyłaniając firmę, która będzie świadczyć w/w usługi w przedmiotowym zakresie. Na podstawie załączników przedłożonych w wyłonionej ofercie oraz porównaniu wysokości opłat uchwalonych

w powiatach ościennych proponuje się wysokość opłat za niniejsze czynności.

Głosowanie członków komisji:za-7, przeciw-nie stwierdzono, wstrzymujących się-nie stwierdzono.

-projektem uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr IX/49/2007 Rady Powiatu w Kluczborku

z dnia 16 marca 2007 r. w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2007 rok.

Projekt ten ma związek z przekazaniem przez Zarząd PFRON-u dodatkowych środków przeznaczonych na realizację zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej

i społecznej w Powiecie Kluczborskim. W powyższym projekcie przeniesienie środków przeznaczonych na udzielenie pożyczki, dofinansowania przedmiotów ortopedycznych, środków pomocniczych i sprzętu rehabilitacyjnego.

Głosowanie: za-8, przeciw-nie stwierdzono, wstrzymujących się-1. 

-projektem uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XIII/68/2007 Rady Powiatu w Kluczborku
  w sprawie uchwalenia ,,Programu współpracy powiatu kluczborskiego z organizacjami    

  pozarządowymi w 2007 roku” .
Projekt uchwały został przygotowany w związku z tym, że w poprzedniej uchwale

Nr XIII/68/2007 z dnia 31.05.2007 r. w w/w sprawie znalazł się błąd, który polegał na tym,

że w paragrafie 25 zawierającym katalog działań i przedsięwzięć, na które niedozwolone jest udzielanie dotacji nie znalazło się odwołanie do paragrafu 18 regulującego formy przyznawania pomocy organizacjom pozarządowym. Projekt uchwały pozwoli na wyeliminowanie nieprawidłowości. Głosowanie członków komisji nad projektem uchwały: za-9, przeciw-nie stwierdzono, wstrzymujących się-nie stwierdzono.

Członkowie komisji zapoznali się również ze sprawozdaniem Likwidatora Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Kluczbork w Likwidacji z wykonania planu finansowo-rzeczowego za okres od 1 stycznia 2007 r. 2007 r. do 30 czerwca 2007 r.

Sprawozdanie to zawiera informacje ogólne o jednostce, wykonanie sprzedaży, które zostało zrealizowane na kwotę 3.340,00,-zł, plan i wykonanie z tytułu najmu działki, plan i wykonanie sprzętu i aparatury medycznej oraz pozostałych przychodów, wykonanie kosztów według rodzaju, wynik finansowy, stan należności i zobowiązań w okresie sprawozdawczym, stan zadłużenia oraz informację opisową.    

 

Przewodniczący Komisji zapoznał również członków komisji z informacją o przebiegu wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za I półrocze 2007 r.

Powyższą informację omówiła szczegółowo Pani Skarbnik.

W/w informacja zawiera:

-wykonanie planu dochodów budżetu Powiatu Kluczborskiego za I półrocze 2007 roku,

-wykonanie planu wydatków budżetu Powiatu Kluczborskiego za I półrocze 2007 roku,

-wykonanie planu dochodów i wydatków zadań z zakresu administracji rządowej wykonanych

  przez powiat za I półrocze 2007 roku,

-zestawienie wydatków remontowych,

-zestawienie wykonania planu przychodów i wydatków funduszy celowych,

-zestawienie planu przychodów i wydatków gospodarstwa pomocniczego,

-zestawienie dochodów własnych jednostek organizacyjnych powiatu,

-informację o stanie zadłużenia Powiatu Kluczborskiego,

-informację o dokonanych zmianach budżetu powiatu w okresie sprawozdawczym,

-informację o dokonanych umorzeniach i ulgach w spłatach,

-informację o zrealizowanych dochodach i przychodach,

-informację o zrealizowanych wydatkach i rozchodach.

Członkowie komisji analizowali także sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu za okres
od 19 czerwca 2007 r. do 20 czerwca 2007 r.

Do sprawozdania członkowie komisji wnieśli zapytania.

Radna Irena Kielar zapytała nawiązując do sprawozdania z dnia 28 czerwca 2007 r.

czego dotyczą kary nałożone na osoby przez Opolskiego Inspektora Transportu Drogowego.

Odpowiedzi na powyższe zapytanie udzielił Pan Starosta, który wyjaśnił, że są to kary dla kierowców, którzy na naszych drogach przekraczają dopuszczalny tonaż. Kary te po zapłaceniu trafiają do budżetu powiatu, a następnie są przeznaczane na remont dróg.

Na dzień dzisiejszy z tego tytułu już spłynęło do naszego budżetu około 90.000,-zł.

Kolejno radna Irena Kielar odnosząc się do sprawozdania Zarządu z dnia 28 czerwca 2007 r. stwierdziła, że podczas wizyt w szkołach nowa Dyrekcja ZSP Nr 2 – RCKU w Kluczborku poinformowała członków komisji o trudnościach lokalowych ze względu na to, że Zarząd Powiatu wyraził zgodę na wynajęcie dodatkowych pomieszczeń po Szkole Salezjańskiej dla Powiatowego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli.

Radna poprosiła o wyjaśnienie w/w kwestii.

Pan Starosta wyjaśnił, że decyzja umieszczenia w ZSP Nr 2 w Kluczborku siedziby PODN-u została podjęta w ubiegłym roku. Zdaniem Pana Starosty jest to dobra lokalizacja dla PODN-u, gdyż posiada on niezależne wyjście i wejście.

Ponadto Pan Starosta stwierdził, że PODN bardzo dobrze się rozwija i do współpracy z nim przystępują coraz to nowe jednostki. Pan Starosta poinformował również, że przy przekazywaniu nie było jakiegokolwiek sprzeciwu ze strony dyrekcji. Dyrekcja jedynie poprosiła, aby nie było to zrobione w formie trwałego zarządu lecz w formie umowy najmu.

Radny Grzegorz Fraszek nawiązując do sprawozdania Zarządu Powiatu z dnia 19 czerwca

2007 r. poprosił o wyjaśnienie z jakiego powodu będzie przeprowadzony objazd ul.Jagiellońską

i ul. Jana Pawła.

Pan Starosta wyjaśnił radnemu, że objazd ten ma być związany z remontem ul.Katowickiej.

Starosta ponadto poinformował, że odbyło się w tej sprawie spotkanie z przedstawicielami Oddziału Opolskiego Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Na spotkaniu tym

 

zadecydowano, że puszczenie objazdu w/w drogami jest uwarunkowane remontem drogi na trasie objazdu czyli wykonanie nowej nawierzchni. Pan Starosta zasugerował również, że chciałby, aby na trasie objazdu na skrzyżowaniu ul.Wyspiańskiego oraz ul.Jagiellońskiej została zamontowana sygnalizacja świetlna.

Kolejno radna Irena Kielar zapytała odnosząc się do sprawozdania z dnia 19 czerwca 2007 r. dlaczego negatywnie rozpatrzono pismo Biura Funduszy Pomocowych, Mienia Powiatu

i Promocji Powiatu w sprawie wykupu lokali mieszkalnych w Polanowicach stanowiących własność powiatu z uwzględnieniem tzw. III bonifikaty czyli za cenę 25 % wartości lokalu.

Pan Starosta stwierdził, że wśród lokatorów jest jeden najemca, który nie jest zainteresowany wykupem swojego mieszkania i przez tą sytuację pozostali nie mogą również ich wykupić, gdyż warunkiem sprzedaży jest wykup przez wszystkich. Starosta poinformował, że na kolejną sesję Rady Powiatu zostanie przygotowany projekt uchwały, który pozwoliłby rozwiązać tą sytuację. Radna Irena Kielar nawiązując do sprawozdania Zarządu Powiatu z dnia 27 lipca 2007 r., gdzie pozytywnie został rozpatrzony wniosek Dyrektora ZSP Nr 1 w Kluczborku w sprawie dokonania zmian w planie finansowym jednostki /przeznaczenie zaplanowanych środków finansowych na remont trzech dachów w budynkach szkoły na jeden z nich, czyli remont dachu budynku głównego/ stwierdziła, że podczas wizyty w powyższej szkole członkowie komisji widzieli,
że rzeczywiście te prace trzeba wykonać. Radna zasugerowała, aby w przyszłym budżecie zapewnić środki na remonty w powyższej szkole oraz w Pracowni Ćwiczeń Praktycznych.

Pan Starosta stwierdził, że powyższe przesunięcie na remont znajduje się w projekcie uchwały na najbliższą sesję.

Starosta wyjaśnił, że jeśli chodzi o Pracownię Ćwiczeń to planuje się termomodernizację budynku. Najpilniejszym zadaniem zdaniem Dyrektora jest zrobienie remontu dachu na budynku szkoły.

Ponadto Pan Starosta stwierdził, że termomodernizacja obejmie Pracownię Ćwiczeń Praktycznych przy ZSP Nr 1 w Kluczborku, Zespół Szkół Licealno-Technicznych oraz Wojewódzki Ośrodek Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego w Kluczborku. Termomodernizacja ma być wykonana z Regionalnego Programu Operacyjnego.

Innych zapytań do sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu nie zgłoszono.

Przewodniczący Komisji poddał je w związku z tym pod głosowanie członków komisji.

Członkowie komisji przyjęli je 8 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 głosie wstrzymującym się.

 

Ad.3.  

 

Radna Irena Kielar poinformowała, że w lokalnej prasie był zamieszczony artykuł, w którym opisane było, że powiat nasz zbyt mało wykorzystał pieniędzy ze środków unijnych.
Radna poprosiła o wyjaśnienie powyższej sytuacji.

Pan Starosta odpowiadając radnej wyjaśnił, że w artykule tym chodziło nie tylko o powiat , lecz także o gminy. Zdaniem Starosty najpierw należałoby zwrócić uwagę na ilość złożonych wniosków. Wiele złożonych wniosków zostało odrzuconych czego przykładem może być wniosek na remont mostu w Smardach. Gmina także składała wniosek na wykonanie kanalizacji i został on odrzucony.

Innych spraw nie poruszano.

 

 

 

Ad.4.

 

W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia Przewodniczący Komisji podziękował wszystkim za udział i zamknął dzisiejsze posiedzenie.

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

                                                                                  Przewodniczący Komisji

 

                                                                                        Robert Wietrzyk