Protokół Nr 6/2007
z posiedzenia Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu w Kluczborku Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Paweł Prochota. Lista obecności w załączeniu. Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli: 1.Mieczysław Czapliński – Wicestarosta Kluczborski, 2.Wanda Słabosz – Skarbnik Powiatu. Porządek posiedzenia: 1.Otwarcie posiedzenia. 2.Analiza sprawozdania z wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za I półrocze 2007 r. 3.Wolne wnioski. 4.Zamknięcie posiedzenia. Ad.1. Przewodniczący Komisji przywitał wszystkich zebranych i przedstawił porządek dzisiejszego posiedzenia. Do przedstawionego porządku członkowie komisji nie wnieśli uwag jednogłośnie go zatwierdzając. Ad.2. Przewodniczący Komisji poprosił o bliższe przedstawienie sprawozdania z wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za I półrocze przez Panią Skarbnik. Sprawozdanie to zostało przesłane do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu celem zaopiniowania. Powyższą informację szczegółowo omówiła Pani Skarbnik: -wykonanie planu dochodów budżetu Powiatu Kluczborskiego za I półrocze 2007 roku, -wykonanie planu wydatków budżetu Powiatu Kluczborskiego za I półrocze 2007 roku, -wykonanie planu dochodów i wydatków zadań z zakresu administracji rządowej wykonanych przez powiat za I półrocze 2007 roku, -zestawienie wydatków remontowych, -zestawienie wykonania planu przychodów i wydatków funduszy celowych, -zestawienie planu przychodów i wydatków gospodarstwa pomocniczego, -zestawienie dochodów własnych jednostek organizacyjnych powiatu, -informację o stanie zadłużenia Powiatu Kluczborskiego, -informację o dokonanych zmianach budżetu powiatu w okresie sprawozdawczym, -informację o dokonanych umorzeniach i ulgach w spłatach, -informację o zrealizowanych dochodach i przychodach, -informację o zrealizowanych wydatkach i rozchodach. Plan dochodów budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2007 rok, wg stanu na dzień 30 czerwca 2007 roku zakłada uzyskanie dochodów w wysokości 46.611.799,-zł. W okresie sprawozdawczym uzyskano dochody w wysokości 24.777.378,75,-zł, co stanowi 53,2% założonego planu. Wysokość wykonania planu dochodów została określona jako faktyczna, zgodnie z sprawozdaniem o dochodach Rb-27S. Zestawienie wykonania dochodów budżetu Powiatu Kluczborskiego uwzględnia: -Wypracowane przez jednostki budżetowe powiatu dochody własne, -50% wykonanie dochodów z tytułu 10,25% udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na plan w kwocie 5.753.996 zł, dochody wykonano w wysokości 2.774.010,45 zł, co stanowi 48,7% planu, -Niższe od zakładanego na dzień 30 czerwca wykonanie dochodów z tytułu 1,40% udziału w podatku dochodowym od osób prawnych. Na plan 225.396 zł, dochody wykonano w wysokości 83.281,14 zł, co stanowi 36,9%.planu, -Niższe od zakładanego na dzień 30 czerwca wykonanie dochodów z tytułu sprzedaży mienia powiatu. Wykonano 528.748,95 zł. Wskaźnik wykonanie dochodów ze sprzedaży mienia powiatu wynosi 26,1%, -Wykonanie dochodów z tytułu opłat komunikacyjnych, plan wynosi 2.000.000 zł, natomiast wykonanie wyniosło 571.859,40 zł, co w ujęciu procentowym stanowi 28,6% założonego planu. Bardzo zła sytuacja jest zdaniem Pani Skarbnik w wykonaniu dochodów z tytułu opłat komunikacyjnych, co jest związane ze zmniejszeniem opłat jakie obowiązywały przy rejestracji auta sprowadzonego z zagranicy. Opłata ta kiedyś wynosiła około 500,-zł, a obecnie 72,-zł. Radny Mirosław Misiak zasugerował, że być może trzeba będzie znaleźć jakieś rozwiązanie, aby zmienić tą sytuację i znaleźć jakieś środki. Pani Skarbnik poinformowała, że aby poprawić wpływ pieniędzy do budżetu zawieszono rozchody poprzez zawieszenie spłaty dwóch kredytów. Kolejno Pani Skarbnik poinformowała, że przychody budżetu powiatu kluczborskiego -plan 6.608.834 zł, -wykonanie 1.653.968 zł. Na łączną kwotę wykonanych przychodów składają się: -przychody z emisji obligacji komunalnych na wartość 1.500.000 zł. -przychody z tytułu rozliczenia wolnych środków pozostających na rachunku budżetu na dzień 31.12.2006 roku w wysokości 153.968 zł. Plan wydatków budżetu Powiatu Kluczborskiego zakładał wg stanu na dzień 30.06.2007 roku kwotę 50.917.473 zł, co w porównaniu do planu przyjętego na sesji w dniu 07.02.2007 roku w wysokości 49.358.977 zł, co daje wzrost o kwotę 1.558.496 zł. Wskazany wzrost wynika Faktyczne wykonanie wydatków budżetowych zamknęło się na dzień 30.06.2007 roku kwotą 23.920.985,59 zł,co w ujęciu procentowym stanowi 47% wykonania planu wydatków. Wykazane dane potwierdza sprawozdanie statystyczne z wykonania wydatków budżetowych Rb-28S. Analiza wydatków wykazuje na dominującą pozycję wydatków bieżących, które stanowią 94% ogólnych wydatków powiatu i są mniejsze w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego. Udział procentowy środków na wynagrodzenia osobowe pracowników utrzymuje się na stałym poziomie w stosunku do poprzednich okresów sprawozdawczych i wynosi 61%. Poziom środków na bieżące utrzymanie jednostek organizacyjnych powiatu, obsługę długu i remonty, wskazuje na znaczące nie dofinansowanie tej sfery działalności powiatu. Wykazano również wydatki budżetu w ramach udzielonych dotacji celowych. W pierwszej połowie 2007 roku udzielono dotacji celowych na kwotę 465.471,92-zł, Natomiast wydatki majątkowe stanowią 6% w wydatkach ogółem i są wyższe o ponad 5% w stosunku do pierwszego półrocza 2006 roku. Ich zakres rzeczowy i finansowy przedstawiono w odrębnej tabeli. Pan Wicestarosta zwrócił uwagę, że w pozycji sprzedaż mienia, gdzie zaplanowano 2.000.000,-zł znajduje się w wykonaniu kwota 532.000,-zł. Jest to kwota na koniec miesiąca czerwca. Wicestarosta poinformował ponadto, że w drugim półroczu sprzedany został budynek po byłym szpitalu. Ponadto jest do sprzedaży kilka działek w miejscowości Smardy, Bogacica oraz budynek po byłej stacji krwiodawstwa. Pan Wicestarosta uważa, że najgorsza sytuacja jest jeśli chodzi o opiekę społeczną, gdzie nie można zaplanować jednoznacznie wydatków. Chodzi tu o dzieci z naszego powiatu umieszczane w rodzinach zastępczych, za które my musimy ponosić koszty. O ich umieszczeniu w innym powiecie decyduje sąd. Pani Skarbnik poinformowała, że na dzień dzisiejszy zwiększono już do końca roku plan o 400.000,-zł na rodziny zastępcze. Ogólnie na rodziny zastępcze i Domy Dziecka przeznacza się 1.500.000,-zł. Radny Mirosław Misiak zapytał jak przedstawia się spłata długów szpitala. Pani Skarbnik wyjaśniła, że do dnia 31 czerwca 2007 r. spłacono kwotę 596.000,-zł, natomiast do 1 sierpnia kwota ta wynosi już 1.078.000,-zł. Zawarto także szereg umów z terminem płatności w miesiącu wrześniu, co stanowi kwotę 314.000,-zł. Wicestarosta poinformował również, że zadłużenie szpitala wynosi obecnie 8.800.000,-zł, w tym znajduje się pożyczka, którą powiat udzielił SPZOZ-owi. Największą kwotę stanowi ZUS – 4.000.000,-zł. Radny Leszek Krzyżanowski stwierdził, że jego zdaniem zostało już wiele spłacone jeśli chodzi o zadłużenie po byłym SPZOZ. Pan Wicestarosta poinformował zebranych również, że Narodowy Fundusz w Opolu w roku bieżącym ma wypłacać szpitalowi za nadwykonanie. Zdaniem radnego Mirosława Misiaka pomimo tego, że takie nadwykonania są to lekarze nie otrzymali żadnych podwyżek jak to miało miejsce w innych województwach. Radny Mirosław Misiak poprosił także o wyjaśnienie kto obecnie będzie właścicielem mammografu, kto będzie ponosił koszty amortyzacji itp. Pan Wicestarosta wyjaśnił radnemu, że kontrakt na mammograf otrzyma PCZ S.A w Kluczborku, a na zasadzie podkontraktu będzie to prowadził właściciel RTG. W dniu 17 sierpnia została już podpisana umowa w wyniku której wykonawca ma czas 5 tygodni na jej realizację. Pieniądze, które zostały przekazane na zakup mammografu przez Stowarzyszenie ,,Kobietom mammograf” zostały wprowadzone do naszego budżetu w związku z tym Powiat Kluczborski będzie jego właścicielem. Na zakończenie Pan Wicestarosta poinformował wszystkich członków komisji, że w ramach budżetu zaplanowano wiele inwestycji, ale niestety nie wszystkie będzie można zrealizować ze względu na to, że ceny są coraz wyższe. Za przykład Wicestarosta podał nierozstrzygnięty przetarg w sprawie zakupu i montażu windy do Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Kluczborku /internat/. Z PFRON-u otrzymaliśmy na w/w cel 187.000,-zł, z budżetu środków tych jest 84.000,-zł, co daje w sumie kwotę 238.000,-zł. Inwestor, który złożył ofertę zaproponował cenę o 150.000,-zł wyższą. Jak stwierdził Pan Wicestarosta podobnie było również z ofertą na remont sali w Zespole Szkół Ogólnokształcących w Kluczborku. Innych spraw nie poruszano. Ad.3. W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia Przewodniczący Komisji podziękował wszystkim za udział i zamknął posiedzenie w dniu dzisiejszym. Na tym protokół zakończono. Przewodniczący Komisji Paweł Prochota
w dniu 31 sierpnia 2007 r.
na 2007 rok, wg. stanu na dzień 30.06.2007 roku wynosiły:
z otrzymanych w trakcie okresu sprawozdawczego subwencji, dotacji celowych oraz uzyskanych dochodów własnych, co umożliwiło wprowadzenie zmian w uchwale budżetowej.
co w stosunku do całości wydatków stanowiło 3% ich wykonania.