Protokół Nr 5/2007
z posiedzenia Komisji ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 20 kwietnia 2007 r. Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Władysław Zawadzki. Lista obecności w załączeniu. Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli: 1.Piotr Pośpiech – Starosta Kluczborski, 2.Wanda Słabosz – Skarbnik Powiatu, 3.Tomasz Białaszczyk – Naczelnik Wydziału Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Leśnictwa. Porządek posiedzenia: 1.Otwarcie posiedzenia. 2.Omówienie materiałów na sesję Rady Powiatu. 3.Wolne wnioski. 4.Zamknięcie posiedzenia. Ad.1. Przewodniczący Komisji otworzył posiedzenie, powitał wszystkich zebranych i przedstawił porządek dzisiejszego posiedzenia. Członkowie komisji nie wnieśli żadnych uwag do proponowanego porządku jednogłośnie go zatwierdzając. Ad.2. Członkowie komisji poddali analizie materiały przygotowane na sesje Rady Powiatu, która odbędzie się w dniu 26 kwietnia 2007 roku. Materiały powyższe zawierają następujące projekty uchwał w sprawach: - rozpatrzenia sprawozdania z wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego oraz udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu z tego tytułu za 2006 r., -zmiany uchwały Nr VII/30/2007 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2007 rok, -wyrażenia zgody na bezpłatne przekazanie mienia, stanowiącego własność Powiatu Kluczborskiego w formie umowy darowizny na rzecz Gminy Kluczbork, -zmiany uchwały Nr XXXV/251/2005 rady Powiatu w Kluczborku z dnia 29 grudnia 2005 r. zaliczania do wymiaru godzin poszczególnych zajęć w kształceniu zaocznym i w systemie kształcenia na odległość, -zasad udzielania zniżek i określenia ich rozmiaru nauczycielom, którym powierzono stanowiska kierownicze w szkołach i placówkach oraz przyznawania zwolnienia od obowiązku realizacji tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, -określenia rodzajów świadczeń przyznawanych w ramach pomocy zdrowotnej dla nauczycieli oraz warunków i sposobów ich przyznawania, -przyjęcia planów pracy komisji stałych Rady Powiatu w Kluczborku na 2007 rok, -zmiany uchwały Nr VI/21/2007 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 11 stycznia 2007 r. w sprawie powołania Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rodziny i Patologii, -odwołania Powiatowego Rzecznika Konsumentów, -powołania Powiatowego Rzecznika Konsumentów, -zatwierdzenia sprawozdania z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Kluczborku w 2006 roku. Członkowie komisji zapoznali się ze sprawozdaniem z działalności Zarządu Powiatu za okres od 06.03.2007-30.03.2007 r. Przewodniczący Komisji zwrócił się do Pani Skarbnik i poprosił o przedstawienie w skrócie informacji na temat wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za 2006 rok. Pani Skarbnik poinformowała, że niniejsze sprawozdanie zawiera m.in.: wykonanie planu dochodów budżetu Powiatu Kluczborskiego za rok 2006, które zostało wykonane w 99,2 % Wykonanie planu przychodów budżetu zostało wykonane na poziomie 100 %, co daje kwotę 7.765.981,-zł. Pochodziły one głównie ze sprzedaży papierów wartościowych oraz z kwoty środków wolnych pozostałych z roku poprzedniego. Rozchody zostały wykonane na poziomie 5.144.530,-zł i jest to kwota wydatkowana na częściowy wykup papierów wartościowych oraz na spłatę kredytów. Wydatki majątkowe w 2006 roku wykonano na kwotę 834.923,-zł. Najistotniejsze w tej kwocie jest m.in.: rozbiórka wiaduktu na ul. K. Miarki na kwotę 527.000, zakup samochodu osobowego dla PINB w Kluczborku na kwotę 40.016,-zł / są to środki pochodzące z dotacji celowej otrzymane od Wojewody Opolskiego/. Zakupiono windę do DPS w Gierałcicach, której koszt został pokryty częściowo ze środków PFRON oraz zakup samochodu do przewozu osób niepełnosprawnych dla DPS w Gierałcicach. Wykonano również remonty na kwotę 1.080.559,-zł. w głównej mierze były to cząstkowe nawierzchnie dróg powiatowych, remont mostu w miejscowości Wierzchy na drodze Wołczyn-Murów, remont mostu w miejscowości Wąsice. Mniejsze kwoty wydatkowane były na opracowanie projektów budowlanych na remont wiaduktu w Gołkowicach. Dokonano również remontów sal lekcyjnych w SOSW w Kluczborku, sanitariatów oraz częściowego remontu dachu. Ponadto przeprowadzono drobne remonty we wszystkich naszych placówkach oświatowych. Pani Skarbnik poinformowała również, że zadłużenie powiatu w 2006 roku wynosiło 54 % na 60% możliwego. Pani Skarbnik zapoznała również zebranych z projektem uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr VII/30/2007 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2007 rok. Zmniejszeniu ulega kwota 604,-zł, która wynika ze zwaloryzowania stawek ekwiwalentu za 1ha zalesionej powierzchni za rok 2006. Wprowadzona zostaje kwota 7.000,-zł po stronie dochodów, która wyniknęła po dokonaniu ponownej analizy planu dochodów realizowanych przez Starostwo Powiatowe w Kluczborku. Pani Skarbnik poinformowała, że kwota w/w wiąże się ze zwrotem niesłusznie wypłaconych stypendiów dla studentów w roku 2005, która powstała z tego tytułu, że Starostwo Powiatowe otrzymało program wypłaty stypendiów unijnych bez jakichkolwiek wytycznych jeśli chodzi o wyliczenia dochodu, który kwalifikował by osobę do przyznania tego stypendium. W głównej mierze chodzi tu o stypendia dla osób niepełnosprawnych. W związku z tym obrano kwotę, która brana jest przy wypłacaniu zasiłków rodzinnych przez ZUS. Stało się tak zdaniem Pani Skarbnik dlatego, że brak było wcześniej na ten temat informacji. Zdaniem Pani Skarbnik kłopot jest w tym, że nie można na dzień dzisiejszy odzyskać w/w środków i niestety trzeba je wypłacić z własnych środków budżetowych. Pani Skarbnik poinformowała również, że wprowadza się po stronie dochodów i wydatków kwotę 24.435, -zł, która pochodzi z umowy najmu, która została podpisana przez Panią Dyrektor PUP w Kluczborku z najemcą, który wynajmuje halę w budynku zakupionym przez Starostwo Powiatowe, gdzie będzie mieścił się obecnie Powiatowy Urząd Pracy przy ul. Sienkiewicza. Kwota za wynajem zostanie przeznaczona na wydatki bieżące PUP związane z adaptacją nowej siedziby urzędu. Pani Skarbnik poinformowała także zebranych, że wpłynęła już opinia do wniosku Komisji Rewizyjnej i jest ona pozytywna. Pan Starosta odnosząc się do przygotowanych projektów uchwały poinformował, że projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr VI/21/2007 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia Projekt tej uchwały zostanie wycofany i na kolejna sesje przygotowane zostaną zmiany w Statucie wraz ze zmianą nazwy komisji. Członkowie analizie poddali także pozostałe materiały; -sprawozdanie z działalności PCPR w Kluczborku w 2006 roku raz roczne sprawozdanie -sprawozdanie ze stanu bezpieczeństwa powiatu w zakresie ochrony przeciwpożarowej za rok 2006. Ponadto radni zapoznali się ze sprawozdaniem z działalności Zarządu Powiatu. Radny Mariusz Pieńkowski zapytał o projekt w sprawie określenia rodzajów świadczeń przyznawanych w ramach pomocy zdrowotnej dla nauczycieli oraz warunków i sposobów ich przyznawania czy forma wypłaty jest finansowa, czy też inna. W tej sprawie głos zabrał Pana Starosta wyjaśniając, że pomimo tego, że wszedł nowy przepis, który nakłada na powiat obowiązek opracowania regulaminu przyznawania tych środków to te środki są w ramach szkół. Środki te w poprzednich latach także były w ich dyspozycji. Ponadto Pan Starosta nawiązując do sprawozdania rocznego z wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za rok 2006 stwierdził, iż dobrze, że udało się w tamtym roku zamknąć budżet. Było bardzo ciężko ale na szczęście się udało. Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie powyższe materiały na najbliższą sesję. Za przyjęciem głosowało 5 członków komisji, nie stwierdzono głosów przeciw i wstrzymujących się. Komisja przyjęła także w drodze głosowania plan pracy komisji. Za przyjęciem głosowało jednogłośnie 5 członków komisji, nie stwierdzono głosów przeciw i wstrzymujących się. Ad.3. Przewodniczący Komisji poinformował zebranych, że występują duże problemy jeśli chodzi o drogi. Brak jest ciągle środków na ich remont, a coraz więcej ceduje się na samorządy, do których na ten cel nie trafiają żadne środki. Przewodniczący Komisji zaproponował, aby w miesiącu maju zorganizować wyjazdowe posiedzenie komisji, na którym członkowie komisji wraz z zaproszonym Dyrektorem ZDP w Kluczborku będą mieli okazję zapoznać się ze stanem dróg w naszym powiecie. Przewodniczący zasugerował, aby posiedzenie odbyło się 18 maja 2007 r. o godz.1300. Ponadto Pan Przewodniczący uważa, że ktoś powinien się zająć problemem jaki występuje nagminnie, a dotyczy kradzieży dokonywanych przez tzw. ,,złomiarzy”. Kradzieże dokonywane są na cmentarzach, kradzione są płyty kanałowe, co stwarza duże niebezpieczeństwo utraty zdrowia i życia. Tematem tym zdaniem radnego powinna zająć się Policja. Powinna ona dokonywać kontroli skupów złomu. Pan Starosta poprosił o wyjaśnienie czy każdy może dokonać wywozu śmieci na wysypisko, czy jedynie firma zajmująca się wywozem nieczystości. Pan Naczelnik Wydziału Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Leśnictwa poinformował, że śmieci może wywieźć każdy, kto posiada zezwolenie. Pan Naczelnik wyjaśnił również, że jeśli chodzi o objęcie powiatu gospodarką odpadami /worki, pojemniki/ to spłynęły już plany gospodarki odpadami z wszystkich Gmin. Powiat ma czas do końca czerwca przygotować swój plan. Zdaniem Naczelnika zadanie to należy do Gminy, a my możemy je jedynie dofinansować. Radna Otylia Skoczylas stwierdziła, że komisja powinna również zobaczyć oczyszczalnie ścieków w naszym powiecie. Innych spraw nie poruszano. Ad.4. W związku z wyczerpaniem porządku Przewodniczący Komisji podziękował wszystkim za udział w dzisiejszym posiedzeniu. Na tym protokół zakończono. Przewodniczący Komisji Władysław Zawadzki
w sprawie tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć niektórych nauczycieli oraz zasad
na planowaną kwotę 43.166.609,-zł wykonano 42.832.504,27,-zł, wykonanie planu wydatków budżetu Powiatu Kluczborskiego za 2006 rok zostało wykonane w 99% na kwotę 45.788.060,-zł wykonano 45.299.987,08,-zł, wykonanie planu dochodów i wydatków zadań z zakresu administracji rządowej wykonywanych przez powiat za 2006 rok wykonano na poziomie 96 %
i jest to kwota 3.761.785,77,-zł na planowane 3.926.988,-zł. Wydatki z tego samego tytułu zostały wykonane w tej samej wysokości co dochody.
Podczas przeprowadzonej w roku 2006 kontroli RIO zarzuciło, że kwota wypłaty tych stypendiów została zawyżona. Stwierdzono również, że w przypadku kilku osób stypendia te zostały niesłusznie wypłacone.
11 stycznia 2007 r. w sprawie powołania Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rodziny
i Patologii zostanie na sesji wycofany z porządku obrad, gdyż w pierwszej kolejności powinien być zmieniony zapis w Statucie Powiatu, który mówi o nazwach poszczególnych komisji.
z działalności Warsztatów Terapii Zajęciowej Caritas Diecezji Opolskiej w Kluczborku,